Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Cel projektu
Cel projektu

Pożądany do uzyskania rezultat osiągany przez realizację projektu. Określa co i dlaczego ma być zrobione. Cel projektu powinien być konkretny (ang. Specific), mierzalny (ang. Measurable), osiągalny (ang.  Achievable), jasny i istotny   (ang. Relevant) oraz terminowy (ang. Time‑bound), czyli wypełniać zasady metody SMART.

Grafik
Grafik

Osoba zajmująca się tworzeniem elementów graficznych oraz projektowaniem artystycznym wyglądu broszur, plakatów, reklam, a także aplikacji i stron internetowych. Grafik odpowiedzialny jest również za prezentowanie informacji w sposób przejrzysty i optymalny pod względem jakościowym i wielkościowym (tj.: rozdzielczość, rozmiar grafiki oraz format zapisu).

Harmonogram projektu
Harmonogram projektu

Uporządkowany w czasie porządek realizacji zadań w projekcie. Zawiera informacje o zależnościach między poszczególnymi zadaniami, czasie trwania każdego z nich oraz przydziale potrzebnych zasobów.

Kreator treści
Kreator treści

Osoba odpowiedzialna za treści umieszczone w aplikacji. Treści te powinny być  unikalne, poprawne, wysokie jakościowo oraz dobrane odpowiednio do grupy docelowej.

Praca grupowa
Praca grupowa

W przypadku realizacji większych projektów ważna staje się tzw. praca grupowa, czyli współpraca większej liczby osób nad jednym projektem. Współczesne technologie informatyczne pozwalają na zdalną współpracę osób rozproszonych po całym świecie dzięki wykorzystaniu mechanizmów przesyłania i współdzielenia dokumentów w przestrzeni cyfrowej. W celu przeprowadzenia sprawnej komunikacji pomiędzy członkami grupy wykorzystuje się przede wszystkim komunikatory głosowe i video oraz chmurę danych, pozwalającą na równoległą pracę nad dokumentami.

Programista
Programista

Osoba, która tworzy programy komputerowe w wyspecjalizowanym dla siebie języku programowania.

Projekt
Projekt

Zorganizowany zbiór działań, które mają na celu osiągnięcie konkretnego celu lub rezultatu w określonym czasie i z wykorzystaniem określonych zasobów. Każdy projekt jest unikalnie realizowany na podstawie występujących warunków i utrudnień oraz powinien być odpowiednio dopasowany do możliwości wykonawców w oparciu o swoją złożoność i cel. Zazwyczaj posiada ograniczenia związane z budżetem, czasem i terminami, jakością i ryzkiem przedsięwzięcia.

Projektant systemów informatycznych
Projektant systemów informatycznych

Osoba odpowiedzialna za projektowanie systemu informatycznego na poziomie koncepcyjno‑projektowym, a następnie za nadzorowanie procesu wdrażania go i modelowania, zapewniając jego zgodność z potrzebami i założeniami firmy. Projektant analizuje poszczególne wymagania i zgodnie z nimi dobiera odpowiednie metody (np.: przesyłania informacji, komunikacji, zarządzania zasobami, testów diagnostycznych, czy programowania  interfejsów) do realizacji projektu. Funkcja ta jest jednym z kluczowych stanowisk, niezbędnych w każdym zespole projektowym zajmującym się lub wykorzystującym systemy i aplikacje informatyczne. Projektant może pełnić funkcję specjalisty ds. informatyki, jak i stawać na czele zespołu programistów.

Tradycyjne zarządzanie projektem 
Tradycyjne zarządzanie projektem 

Sposób realizacji projektów, który polega na dokładnym zaplanowaniu projektu i jego realizacji według ustalonego harmonogramu, zakresu i możliwości. Tradycyjne zarządzanie projektem opiera się na pięciu grupach procesów: inicjowanie, planowanie, wykonanie, kontrola i zamykanie. Wykonanie projektu w tradycyjnej formie wymaga formalnej dokumentacji i komunikacji oraz szczegółowego planu, ale jest z tego względu mało elastyczne i ograniczone na zmiany. Realizacja ta sprawdza się przede wszystkim w projektach o dobrze zdefiniowanych i stabilnych wymaganiach, niskim ryzyku oraz jasnym i jednoznacznym rozwiązaniu.

Webdesigner
Webdesigner

Osoba odpowiedzialna za rozplanowanie, zaprojektowanie i wdrożenia stron internetowych, uwzględniając ich zastosowanie, cel i funkcjonalność.

Wykres Gantta
Wykres Gantta

Graficzny sposób planowania, stosowany w zarządzaniu projektami. Za jego pomocą można podzielić projekt na poszczególne zadania i rozplanować je w czasie. Na osi X znajduje się oś czasu, jednostki czasu zależą od tego co próbujemy zobrazować. Oś Y jest listą zadań jakie mamy do wykonania. Wykres taki można zbudować samodzielnie wykorzystując arkusz kalkulacyjny lub skorzystać z gotowych wzorców proponowanych przez szablony programu.

Zakres projektu
Zakres projektu

Zbiór celów, wymagań, terminów i zasobów projektowych, które określają, co ma być zrealizowane w trakcie trwania i na koniec całego projektu. Zakres projektu jest podstawą planowania, kontrolowania i monitorowania przebiegu projektu, więc powinien być jasno zdefiniowany i zaakceptowany przez zleceniodawców projektu, jak i przez zespół projektowy.

Zarządzanie projektem
Zarządzanie projektem

Sposób realizacji projektów, czyli złożonych przedsięwzięć, które mają określony cel, czas, zakres, budżet i jakość. Zarządzanie projektem obejmuje planowanie, organizowanie, kierowanie, kontrolowanie i zamykanie projektu, przy użyciu odpowiednich metod, narzędzi i technik. Wymaga to między innymi umiejętności komunikacji, planowania, zarządzania ryzykiem, czy rozwiązywania problemów. Odpowiednie zarządzanie powinno dostarczyć projekt zgodny z wymaganiami i oczekiwaniami, choć istnieje wiele odmian metod i sposobów, aby to uzyskać.

Zespół projektowy 
Zespół projektowy 

Grupa ludzi wspólnie pracująca nad realizacją określonego celu lub podzadania w ramach projektu. Na czele zespołu zazwyczaj stoi kierownik projektu odpowiedzialny za nadzór i koordynację pracy członków zespołu, którzy realizują konkretnie przydzielone zadania. W zespole projektowym ważna jest komunikacja, integracja i zaangażowanie, a w jego skład powinny wchodzić osoby o różnych dopełniających się umiejętnościach potrzebnych podczas realizacji zadanych celów projektowych.

Zwinnie zarządzanie projektem 
Zwinnie zarządzanie projektem 

Sposób realizacji projektów, który polega na elastycznym i adaptacyjnym dostarczaniu kolejnych składowych projektu w krótkich i częstych cyklach, zwanych iteracjami lub sprintami. System ten opiera się na czterech wartościach i dwunastu zasadach, które zostały sformułowane w Manifeście Agile (wym. Edżyl - zwinny/zręczny). Zwinne zarządzanie wymaga stałej współpracy między zespołem projektowym i angażującym się w proces realizacji odbiorcą projektu  oraz ciągłego dostosowywania się do zmieniających się warunków i potrzeb, jednak dzięki temu pozwala na szybsze i lepsze reagowanie na problemy i poprawę jakości wykonanej pracy.