Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R9ewrR3j9QTOu
Zdjęcie fragmentu jednopiętrowego budynku z dużymi oknami

Róbmy swoje! Postawy Polaków pod zaborami

Historyczna szkoła we Wrześni
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Rjkuowgf9aUU0
Oś czasu – róbmy swoje! Postawy Polaków pod zaborami,
1846 założenie fabryki Cegielskiego,
1863 powstanie styczniowe,
1901 strajk szkolny dzieci z Wrześni.
Oś czasu – róbmy swoje! Postawy Polaków pod zaborami
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RpwUIbNR3e1ua
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 im. Dzieci Wrzesińskich we Wrześni
Źródło: Klabon, licencja: CC BY-SA 4.0.

Wprowadzenie

Po upadku powstania styczniowego w 1864 r., Rosjanie przystąpili do odwetu na Polakach. Represje popowstaniowe dotknęły także Polaków zaboru pruskiego. Aby zachować polskość sprzeciwiano się narzucanym represjom. Sytuacja Polaków z zaboru austriackiego wyglądała inaczej niż na pozostałych ziemiach. Tam Polacy korzystali z coraz szerszej autonomii.

regencja
RJCWnToRWm4N4
Dzieci z Wrześni
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Zadanie na rozgrzewkę

Ćwiczenie 1
R17H049h8x7j91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008NFB6v32_00000011

Bohaterskie dzieci – strajk szkolny we Wrześni

Na przełomie XIX i XX wieku w szkołach ludowych, czyli podstawowych, na terenie Wielkopolski lekcje odbywały się w języku niemieckim. Po polsku nauczano tylko religii i śpiewu kościelnego. W marcu 1901 roku inspektor szkolny w miejscowości Września otrzymał pismo, w którym regencjaregencjaregencja zawiadamiała, że od nowego roku szkolnego również nauczanie religii należy prowadzić w języku niemieckim. Polecono zakupić dla biedniejszych uczniów niemieckie katechizmy.

Gdy zaczął się nowy rok szkolny, dzieci z najstarszej klasy postanowiły nie przyjąć niemieckich katechizmów oraz odmówiły udzielania odpowiedzi w języku niemieckim – zastosowały bierny opór. Z początku nauczyciele łagodnie namawiali i przekonywali oporne dzieci. Z czasem jednak posypały się groźby, dwugodzinne kary aresztu, wymierzono nawet karę chłosty (2 i 13 maja) najbardziej zbuntowanym dzieciom
– Bronisławie Śmidowicz i Stanisławowi Jerszyńskiemu. Zastosowany masowy areszt
nie wpłynął na zmianę postawy uczniów, a w ich obronie stanęli rodzice.

Kulminacja wydarzeń wrzesińskich przypadła na 20 maja, kiedy do szkoły przybył inspektor Winter. Wobec 26 uczniów z klasy I zarządził dwugodzinny areszt, w czasie którego miały nauczyć się po niemiecku słów pieśni Kto się w opiekę. O godzinie
12 zwolniono do domu tych, którzy wykonali zadanie. 'Czternaścioro dzieci
– relacjonował później inspektor Winter – które orzekły, iż nie będą uczyły się religii
po niemiecku, postanowiłem ukarać przykładnie. Zarządziłem, ażeby wszystkie po kolei otrzymały chłostę z ręki nauczyciela Schölzchena. Dzieci otrzymały 4 do 8 uderzeń po siedzeniu i po rękach'. Pobite dzieci wychodziły ze szkoły z płaczem. Niektóre miały ręce tak spuchnięte, że niosły książki pod pachami. Sześćdziesiąt lat później Leokadia Wojciechowska‑Stankowska tak wspominała to wydarzenie: 'lekarz po zbadaniu moich rąk wypisał zaświadczenie, że mam uraz cielesny. Miałam tak opuchnięte i obolałe ręce, że przez dwa tygodnie nie mogłam pisać ani rysować'.

Ćwiczenie 2
R1RJyDYSYcoEE1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

O strajku uczniów ze szkoły we Wrześni usłyszała cała Europa. Opinia publiczna dowiedziała się o brutalnych metodach działania władz niemieckich oraz o tym,
że Polacy sprzeciwiają się germanizacjij0000008NFB6v32_000tp001germanizacji.

Pod wpływem oburzenia prześladowaniami polskości w zaborze pruskim Maria Konopnicka napisała słowa słynnej pieśni zatytułowanej Rota.

W 1880 r. w Poznaniu powstało Towarzystwo Czytelni Ludowych. Jego celem było upowszechnianie czytelnictwa i bibliotekarstwa.

Postawy wobec rusyfikacji

W zaborze rosyjskim pod koniec XIX i na początku XX wieku (na tak zwanych ziemiach zabranychj0000008NFB6v32_000tp002ziemiach zabranych – czyli włączonych do Rosji w XVIII wieku – już wcześniej) szkoła była miejscem rusyfikowaniaj0000008NFB6v32_000tp003rusyfikowania polskich dzieci. Nawet na przerwach musiały rozmawiać po rosyjsku. Ich losy przedstawił Stefan Żeromski w książce Syzyfowe prace.

Na ziemiach zaboru rosyjskiego rozwinął się pozytywizm warszawski. Głównym ośrodkiem kształtowania się myśli ideologicznej pozytywizmu w Polsce była Warszawa. Ruch upowszechniał idee pracy organicznej, współpracę wszystkich warstw i środowisk społecznych nad wszechstronnym rozwojem kraju, unowocześnienie polskiej gospodarki.

Władze zaborcze zlikwidowały wiele szkół, a w pozostawionych usunięto całkowicie język polski, dlatego na wszystkich etapach edukacyjnych organizowano tajne nauczanie zwane tajnymi kompletami. W ukryciu uczono młodzież polską historii, geografii i literatury polskiej. Dzięki tajnym kompletom toczyło się nielegalnie życie kulturalne i naukowe.

Powodzeniem cieszyły się prowadzone w różnych punktach Warszawy kursy dla kobiet, nazwane Uniwersytetem Latającym.

j0000008NFB6v32_000tp001
j0000008NFB6v32_000tp002
j0000008NFB6v32_000tp003
j0000008NFB6v32_0000001E

Ludzie sukcesu

Niektórzy Polacy, mimo zaborów, potrafili znaleźć swoje miejsce w życiu i osiągnąć sukces, a przy tym zasłużyć się dla Polski i Polaków. Walczyli o swoje, nie uciekając się do walki zbrojnej. Do takich osób należały między innymi
te wymienione poniżej.

RWtXjgZb420gX1
Ludzie sukcesu
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Hipolit Cegielski1868.11.30Poznań1813.01.06Ławki

Hipolit Cegielski

Założyciel fabryki narzędzi i maszyn rolniczych w Poznaniu (obecnie Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski); założyciel i 1848–50 wydawca 'Gazety Polskiej' oraz od 1859 'Dziennika Poznańskiego'; 1849 poseł do sejmu pruskiego; współzałożyciel Poznańskiego TPN, od 1865 prezes Centralnego Towarzystwa Gospodarczego; zwolennik pracy organicznej,  rzecznik oporu wobec polityki germanizacyjnej władz pruskich; prace z dziedziny językoznawstwa.

Michał Drzymała1937.04.25Grabówno1857.09.13Zdrój

Michał Drzymała

Chłop wielkopolski; nie uzyskawszy zezwolenia władz pruskich na budowę domu (na mocy antypolskiej ustawy 1904), 5 lat mieszkał w wozie cyrkowym we wsi Podgradowice (od 1939 Drzymałowo); 'wóz Drzymały' stał się symbolem walki pol. chłopów z germanizacją.

Maria Konopnicka1910.10.08Lwów1842.05.23Suwałki

Maria Konopnicka

Tworzyła nowele i poezje, w tym popularne utwory dla dzieci; była również aktywna jako redaktor, publicysta i krytyk literacki; jej najbardziej znany pseudonim to Jan Sawa.

Stanisław Staszic1826.01.20Warszawa1755.11.06Piła

Stanisław Staszic

Polski mieszczanin, ksiądz, uczony, filozof, geolog i geograf, działacz polityczny i oświatowy, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego oświecenia, prekursor badań terenowych i turystyki górskiej; studiował nauki przyrodnicze na uniwersytetach w Lipsku, Getyndze i Paryżu; w okresie Sejmu Czteroletniego zwolennik Stronnictwa Patriotycznego, rzecznik reform.

Ćwiczenie 3
R3bpSkzOfPSt31
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1DLX5mME9sYu1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008NFB6v32_000tp004
j0000008NFB6v32_00000028

Galicja, czyli zabór austriacki

W 2. połowie XIX wieku i na początku wieku XX najłatwiej żyło się Polakom w zaborze austriackim, gdzie cieszyli się dużą autonomią i mogli 'robić swoje'. Nie byli germanizowani jak dzieci we Wrześni ani rusyfikowani jak mieszkańcy zaboru rosyjskiego po upadku powstania styczniowego. Mieszkający tam Polacy wykorzystali tę sytuację, by rozwijać polską naukę, kulturę i sztukę. We Lwowie działał Uniwersytet Jana Kazimierza. W Krakowie – Uniwersytet Jagielloński. Uroczyście obchodzono rocznice ważnych wydarzeń z dziejów Polski, na które przybywali Polacy z pozostałych zaborów oraz z emigracji.

RFubQSpLU1ow7
Fragment obrazu Panorama Racławicka
Źródło: Andrzej Otrębski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R8Wiup6yb6OYf
Pomnik Grunwaldzki w Krakowie
Źródło: Zygmunt Put, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1POX6p0O2PcS
Uroczystość odsłonięcia Pomnika Grunwaldzkiego w Krakowie, 15 lipca 1910 r.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 1

Przyjrzyj się powyższym ilustracjom. Wymień wydarzenia z historii Polski, które upamiętniają.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Na podstawie opisów powyższych ilustracji, wymień wydarzenia z historii Polski, które upamiętniają.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Przyjrzyj się powyższej pocztówce przedstawiającej rocznicowe obchody w roku 1910 i wymień dwa elementy, które świadczą o tym, że była to wielka uroczystość.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Na podstawie opisu powyższego zdjęcia przedstawiającego rocznicowe obchody w roku 1910 i wymień dwa elementy, które świadczą o tym, że była to wielka uroczystość.

Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
j0000008NFB6v32_0000002Z

Podsumowanie

Życie pod zaborami było ciężkie, w każdym zaborze byli Polacy, którzy potrafili osiągnąć sukces, nie zatracili polskości, a nawet przyczynili się do jej rozwoju. Stanisław Staszic rozwijał gospodarkę i szkolnictwo w Królestwie Polskim. Hipolit Cegielski założył wielkie zakłady przemysłowe w Poznaniu. Maria Konopnicka tworzyła polską literaturę i podtrzymywała ducha oporu. Michał DrzymałaMichał DrzymałaMichał Drzymała pokazał, jak walczyć z represjami władz niemieckich, używając środków prawnych. Dzięki dzieciom z Wrześni o germanizacji ludności polskiej dowiedział się cały świat, a opór przeciw niej przybrał na sile.

Michał Drzymała
Polecenie 3

Wyszukaj nagranie lub tekst utworu Róbmy swoje Wojciecha Młynarskiego i odpowiedz
na pytania.

  • Do jakich trzech wydarzeń nawiązuje piosenka oraz jak można ją odnieść
    do postaw Polaków pod zaborami?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Opisz, w jaki sposób Ty możesz dziś realizować przesłanie piosenki Róbmy swoje Wojciecha Młynarskiego. Jakie problemy stoją przed Tobą? Jakie masz pomysły
na ich pokonanie?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Co wiem?

Wiem, co to była rusyfikacja i germanizacja.

Co rozumiem?

Rozumiem, dlaczego doszło do strajku we Wrześni.

Co potrafię?

Potrafię omówić życie Polaków pod zaborami.