Do góry nogami
Czy lubisz chodzić do cyrku? Jakie występy robią na tobie największe wrażenie? Być może lubisz popisy tresowanych zwierząt. A może świetnie bawisz się podczas występów klaunów, akrobatów i iluzjonistów.
Wyszukaj w internecie utwór Wejście gladiatorów Juliusa FučíkaJuliusa Fučíka, a następnie go wysłuchaj. Określ, z czym kojarzy ci się ta muzyka i jakie budzi emocje.
Ułóż zdanie rozwinięte ze słowem 'cyrk'.
Uzupełnij mapę myśli. Do podanych zagadnień dopisz własne skojarzenia związane ze słowem 'cyrk'.
synonimy,
wygląd, przestrzeń, miejsce,
rodzaje występów,
reakcje widowni,
artyści cyrkowi.
Zapisz poniżej swoje skojarzenia ze słowem 'cyrk', biorąc pod uwagę zagadnienia:
synonimy,
rodzaje występów cyrkowych,
reakcje widowni,
artyści cyrkowi.
Sawanną nazywamy suche przestrzenie pokryte wysokimi trawami pośród rzadkich krzewów i drzew w Afryce, prerią – trawiaste tereny w Ameryce, a podobne im stepy występują w Europie i Azji. Natomiast dżungla jest to gęsty, wilgotny tropikalny las.
Rozważ, czy według ciebie w cyrku powinny występować zwierzęta.
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej Zwierzęta cyrkowe, a następnie wykonaj polecenia.
Zwierzęta cyrkowePrzytupują do taktu niedźwiedzie,
skacze lew przez płonące obręcze,
małpa w żółtej tunice na rowerze jedzie,
trzaska bat i muzyczka brzęczy
trzaska bat i kołysze oczy zwierząt,
słoń obnosi karafkę na głowie,
tańczą psy i ostrożnie kroki mierzą.Wstydzę się bardzo, ja – człowiek.
Źle się bawiono tego dnia:
nie szczędzono hucznych oklasków,
chociaż ręka dłuższa o bat
cień rzucała ostry na piasku.
Zatytułuj kolejne części wiersza Wisławy Szymborskiej Zwierzęta cyrkowe.
Określ, kim jest podmiot liryczny w utworze Wisławy Szymborskiej Zwierzęta cyrkowe.
Nazwij uczucia podmiotu lirycznego w utworze Wisławy Szymborskiej Zwierzęta cyrkowe. Zilustruj swoją odpowiedź odpowiednim cytatem z wiersza.
Wyjaśnij, jak rozumiesz przenośnię zastosowaną w dwóch ostatnich wersach utworu Wisławy Szymborskiej 'Zwierzęta cyrkowe'.
Nazwij środek stylistyczny zastosowany w pierwszej zwrotce wiersza, dzięki któremu zwierzętom przypisano cechy ludzkie. Określ, jaką pełni on funkcję w utworze Wisławy Szymborskiej Zwierzęta cyrkowe.
Ułóż zdanie z wyrazem 'cyrk'.
Ułóż zdanie, w którym podasz nazwę artystów cyrkowych przedstawionych na ilustracji zamieszczonej powyżej.
>
'Zgrzyt', 'chlup', 'buch', 'miau' to słowa naśladujące swoim brzmieniem dźwięki. Nazywa się je wyrazami dźwiękonaśladowczymi lub onomatopejami.
Wypisz z wiersza wyrazy dźwiękonaśladowcze. Podaj, który z nich i dlaczego został wyróżniony przez dwukrotne użycie.
Wyjaśnij, jak rozumiesz zdanie z wiersza Wisławy Szymborskiej: 'źle się bawiono tego dnia'. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ, jaki jest twój stosunek do występów cyrkowych.
Zaproponuj taki program występów cyrkowych, by wiersz opisujący je można było zakończyć puentą: 'Dobrze się bawiono tego dnia'.
Człowiekiem, który jako pierwszy propagował ekologiczne idee i otaczał opieką wszystkie żywe stworzenia, a innym nakazywał humanitarne i pełne ich poszanowania traktowanie, był święty Franciszek z Asyżu.