Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RAN556NG79eEt1
Obraz przedstawia dwóch nagich mężczyzn. Jeden z nich ma czarne, długie włosy. Ustami dotyka czoła partnera znajdującego się przed nim. Palce wplata w jego włosy. Spogląda na niego. Mężczyzna o długich, blond włosach siedzi. Ma piękne ciało o jasnej karnacji. Ręce podnosi do góry, zaś głowę odchyla do tyłu. Jego oczy są zamknięte, a usta delikatnie otwarte.
Albatros, ilustracja do Kwiatów zła Charlesa Baudelaire'a [czyt. szarl bodler]
Źródło: McLeod, Carlos Schwabe [czyt. karlos szwabe] , domena publiczna.

Evviva l'arte!Evviva l'arte!Evviva l'arte! Niech żyje sztuka! – powtarzał w swym wierszu Kazimierz Przerwa‑Tetmajer. Wykrzyknienie to można uznać za jedno z głównych haseł przełomu XIX i XX wieku. Dla znużonego życiem, nieszczęśliwego dekadenta sztuka stanowiła ucieczkę i jedyne wyzwolenie, chociaż wcale nie zapewniała spokoju i spełnienia. W świecie pełnym filistrówfilisterfilistrów artysta uchodził za niepoważnego, nieprzystosowanego próżniaka i tylko jego własna duma i poczucie wyjątkowości chroniły przed społeczną pogardą i jeszcze większym osamotnieniem.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • informacje o wybranym przez ciebie artyście współczesnym, który zyskał status gwiazdy; przynieś na lekcję reprodukcje jego dzieł;
    propozycje do wyboru (możesz wybrać także kogoś spoza tej listy):

a) Andy WarholAndy WarholAndy Warhol;
b) Jeff KoonsJeff KoonsJeff Koons;
c) Salvador DaliSalvador DaliSalvador Dali;
d) Damien HirstDamien HirstDamien Hirst;
e) Takashi MurakamiTakashi MurakamiTakashi Murakami;
f) Anish KapoorAnish KapoorAnish Kapoor;

  • film Marina Abramović [czyt.: marina abramowicz]: Artystka obecna, reż. Matthew AkersMatthew AkersMatthew Akers, 2012, który wyszukasz w dowolnym źródle.

filister
Andy Warhol
Jeff Koons
Damien Hirst
Salvador Dali
Takashi Murakami
Anish Kapoor
Evviva l'arte!
Matthew Akers
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Teksty kultury

Ćwiczenie 1

Wymień wszystkie znane z antyku muzy i dziedziny sztuki, którym patronują.

RQqrBN8v1j0fl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wytłumacz, kim jest muza dla artysty.

RDh1TjXrBj80Y
(Uzupełnij).
R1KV4FsrMBtiW
Artysta i muza
Źródło: Wames, Jacek Malczewski, olej na płótnie, własność prywatna, domena publiczna.
Polecenie 1

Obejrzyj obraz Jacka Malczewskiego. Zapoznaj się z informacjami o Jacku Malczewskim zamieszczonymi w internecieMalczewskiinternecie.  Sporządź krótką notatkę o artyście.

REJfXLxcP2ldE
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Znajdź opis obrazu Malczewskiego, na którym pojawia się muza. Określ  charakterystyczne cechy kobiety.

R1BhzRNhlzDbs
(Uzupełnij).
Malczewski
Ćwiczenie 3
RIRrJq8bI456f1
Kim jest kobieta ukazana na obrazie Jacka Malczewskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. Muzą, artystycznym natchnieniem., 2. Modelką pozującą malarzowi., 3. Kimś przypadkowym., 4. Marą senną.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Podaj definicję muzy.

R1D1mWiJe2fEE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Opisz i zinterpretuj sytuację przedstawioną na obrazie przez Jacka Malczewskiego.

RKSGHvDDlNFCf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Jak wyobrażasz sobie muzę? Opisz ją.

R1caiAPxNJ4xo
(Uzupełnij).

O dziele

Wiersz Eviva l'arte!j0000000EXB2v23_000tp001Eviva l'arte! opublikowany został w 1894 roku w II serii Poezji Kazimierza Przerwy‑Tetmajera. Bardzo szybko stał się jednym z głównych manifestów pokolenia dekadentów.

Eviva l`arteKazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Eviva l`arte

Eviva l'arte! Człowiek zginąć musi –
Cóż, kto pieniędzy nie ma, jest pariasemj0000000EXB2v23_000tp002pariasem,
Nędza porywa za gardło i dusi –
Zginąć, to zginąć jak pies, a tymczasem,
Choć życie nasze splunięcia niewarte:
Eviva l'arte!

Eviva l'arte! Niechaj pasie brzuchy
Nędzny filistrów naród! My, artyści,
My, którym często na chleb braknie suchy,
My, do jesiennych tak podobni liści,
I tak wykrzykniem: gdy wszystko nic warte,
Eviva l'arte!

Eviva l'arte! Duma naszym bogiem,
Sława nam słońcem, nam, królom bez ziemi,
Możemy z głodu skonać gdzieś pod progiem, Ale jak orły z skrzydły złamanemi –
Więc naprzód! Cóż jest prócz sławy co warte?
Eviva l'arte!

Eviva l'arte! W piersiach naszych płoną
Ognie przez Boga samego włożone:
Więc patrzym na tłum z głową podniesioną,
Laurówj0000000EXB2v23_000tp003Laurów za złotą nie damy koronę,
I chociaż życie nasze nic niewarte:
Eviva l'arte!

j0000000EXB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Evviva l`arte, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/eviva-l-arte.html [dostęp 13.11.2023].
Ćwiczenie 5

Określ, co jest myślą przewodnią wiersza Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Eviva l'arte.

R1WoHHfNFvk3F
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Scharakteryzuj podmiot liryczny w utworze.

RE4ILSJTTpMqM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jaką opozycję dwóch grup społecznych opisuje młodopolski twórca.

RtdCPumLmy3Ya
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Zanalizuj sytuację i kondycję artystów w świecie ukazanym w wierszu.

Rdgw3AV3swMJY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Określ, do czego poeta porównuje artystów.

RU7ieOWyR8Mzi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj porównania zastosowane w wierszu.

RqC7b8W1AO7MG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Omów, jak artyści postrzegają samych siebie.

RB1Xg2tj6Q2aV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Określ, czy wymowa tego utworu jest optymistyczna czy pesymistyczna. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RJskVIJZsiM9r
(Uzupełnij).
j0000000EXB2v23_000tp001
j0000000EXB2v23_000tp002
j0000000EXB2v23_000tp003
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty

AlbatrosCharles Baudelaire
Charles Baudelaire Albatros

Czasami dla zabawy uda się załodze
Pochwycić albatrosa, co śladem okrętu
Polatuje, bezwiednie towarzysząc w drodze,
Która wiedzie przez fale gorzkiego odmętu.

Ptaki dalekolotne, albatrosy białe,
Osaczone, niezdarne, zhańbione głęboko,
Opuszczają bezradnie swe skrzydła wspaniałe
I jak wiosła zbyt ciężkie po pokładzie wloką.

O jakiż jesteś marny, jaki szpetny z bliska,
Ty, niegdyś piękny w locie, wysoko, daleko!
Ktoś ci fajką w dziób stuka, ktoś dla pośmiewiska
Przedrzeźnia twe podrygi, skrzydlaty kaleko!

Poeta jest podobny księciu na obłoku,
Który brata się z burzą, a szydzi z łucznika;
Lecz spędzony na ziemię i szczuty co kroku –
Wiecznie się o swe skrzydła olbrzymie potyka.

j0000000EXB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Charles Baudelaire, Albatros, [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. Wisława Szymborska, Kraków 1990, s. 17.
Ćwiczenie 13

Zanalizuj sytuację liryczną w wierszu.

RUwCoVELNvFHi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Określ, co jest najważniejszym zagadnieniem tego wiersza i do jakiego toposu nawiązuje.

Rw3RjJpvi0YA5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Opisz albatrosa. Wyjaśnij, co charakterystycznego dostrzegasz w jego zachowaniu.

R1dHxTQYoFL3P
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
R1CfsAWkUFQvP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, co lub kogo symbolizuje tytułowy ptak.

R6a26tvluupGj
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, dlaczego, twoim zdaniem, takie porównanie wybrał francuski poeta.

R1CWT8kmxYsNy
(Uzupełnij).
R166SeYO0NnAi
Albatros, ilustracja do Kwiatów zła Charlesa Baudelaire'a
Źródło: McLeod, Carlos Schwabe , domena publiczna.
Ćwiczenie 18

Zinterpretuj ilustrację Carlosa SchwabeCarlosa SchwabeCarlosa Schwabe [czyt. karlos szwabe]
do Baudelaire'owskiego [czyt. bodlerowskiego] Albatrosa na podstawie jej reprodukcji lub jej opisu.

R1cQ4J8I9HXk8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Określ, czy ta grafika koresponduje z wymową wiersza.

RI6cjswjhcUBE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Zaproponuj ilustrację do wiersza Albatros Charlesa Baudelaire'a. Opisz ją.

R1axF2JlmSFC6
(Uzupełnij).
RfG3C0xN9jhXk
Albatros
Źródło: a. nn., Gustave Doré, rycina, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20

Obejrzyj ilustrację Gustava DoréGustav DoréGustava Doré do wiersza romantycznego poety Samuela Coleridge'aSamuel ColeridgeSamuela Coleridge'a Rymy o sędziwym marynarzu (1798). Omów, jak marynarze odnoszą się do albatrosa znajdującego się na pokładzie ich statku.

R1FBrcLbUMen0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Wyjaśnij,dlaczego marynarze wyśmiewają się z albatrosa

Rizzbed18TtSD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

Określ podobieństwa między światem przedstawionym w wierszu Baudelaire'aCharles BaudelaireBaudelaire'a a ryciną Gustave'a Doré.

R58cN51T0I4JA
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Określ, która kreacja artystyczna jest dla ciebie bardziej przekonująca.

R1FvFqytijn76
(Uzupełnij).
Gustav Doré
Samuel Coleridge
Carlosa Schwabe
Charles Baudelaire
JPOL_E3_E4_Preteksty

Preteksty

Relacja artysta – społeczeństwo to kwestia obecna także we współczesnym świecie. Niezmiennie ma ona charakter mniej lub bardziej nasilającego się konfliktu, którego źródłem są spory estetyczne czy światopoglądowe. Artysta nadal postrzegany jest przez niektórych jako istota próżna i leniwa, 'bujająca w obłokach' i nic nie wnosząca w życie ogółu. Istnieją jednak i tacy twórcy, którzy osiągnęli status gwiazd. Ich działalność przynosi spore dochody, a sztuka, często brawurowa i kontrowersyjna, wabi tłumy.

RTZPa2W9BYrfY
The Artist Is Present
Źródło: Marina Abramović, Shelby Lessig, Museum of Modern Art, maj 2010, licencja: CC BY-SA 3.0.
Marina Abramović1946Belgrad

Marina Abramović

jugosłowiańska artystka intermedialna, nazywana obecnie 'Babcią Performance’u'. AbramovićMarina AbramovićAbramović zajmuje się głównie body artembody artbody artem – sztuką polegającą na posługiwaniu się własnym ciałem jako medium, co w jej przypadku przybiera bardzo ekstremalne formy (często polega na narażaniu ciała na ból trudny do zniesienia). Mimo że artystka działa już od wczesnych lat siedemdziesiątych, dopiero niedawno zyskała światową i komercyjną sławę. Stało się to przede wszystkim za sprawą performance’u The Artist Is PresentThe Artist Is PresentThe Artist Is Present (Artystka obecna), wystawionego w nowojorskim Museum of Modern Art. Odbywał się on od 14 marca do 31 maja 2010 roku i w czasie jego trwania Abramović spędziła w bezruchu około 700 godzin. Przez sześć dni w tygodniu każdy mógł usiąść naprzeciwko artystki i w milczeniu kontemplować jej obecność.

Marina Abramović
body art
The Artist Is Present
Polecenie 4

Określ, jakie wrażenia wywarł na tobie film Marina Abramović: Artystka obecna.

R1JkJCJtIHOTF
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Znajdź opis filmu Marina Abramović: Artystka obecna. Opisz swoje wrażenia.

RIDcrOZXtPILM
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wytłumacz, dlaczego, twoim zdaniem, performance Mariny Abramović cieszył się popularnością.

RATGGR2WYi5bj
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Przedstaw przygotowane w domu informacje o innych artystach sztuki współczesnej.

RsovK8RqI7bkw
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wyjaśnij, dlaczego, twoim zdaniem, postaci te zyskały status celebrytów.

RMNpmheAjgAc2
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Oceń sztukę tych gwiazd, które stały się celebrytami.

RV25GZnNPLHJq
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Zredaguj głos w dyskusji na temat: 'Jak zmieniło się postrzeganie artysty na przestrzeni wieków?'.

RvFhlTAbiiswh
(Uzupełnij).
j0000000EXB2v23_00000062
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 10

Napisz interpretację porównawczą wiersza Charles’a Baudelaire'a Albatros i utworu Kazimierza Przerwy‑Tetmajera pod tym samym tytułem. Wyjaśnij, czy oba dotyczą podobnego problemu.

RpSwk6C68OcvR
(Uzupełnij).
AlbatrosKazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Albatros

Cisza na oceanie, nie drgnie jedna fala,
ciemno‑modra płaszczyzna nieruchomo leży;
na fali, skąd już nie znać sinych wstąg wybrzeży,
siadł albatros od lądów i ludnych wysp z dala.

Marzy i żaden gwar mu ciszy nie zamąca,
marzy – – ziemia daleko i daleko życie...
utonąwszy oczyma w świetlistym błękicie,
na ciemno‑modrej wodzie bieli się wśród słońca.

Zadumane, niezmierne dokoła milczenie,
w bezbrzeż sfer zapatrzony spokój, sen przedwieczny,
zda się, w kryształ promienny ściął się krąg słoneczny
i wielkie skrysztaliło się nieba sklepienie.

Ptak śni – i zdaje mu się, że Bóg ziemi jeszcze
nie stworzył, tylko woda nieruchoma, senna
leży pod sennym niebem, bezkreśna, bezdenna...
śni – sen mu przerwą wichry, pioruny i deszcze.

Wówczas na wielkich skrzydłach z szumem się podniesie,
wrzący ocean muśnie po spienionej grzywie,
rzuci się w pierś orkanom huczącym straszliwie
i ponad burzą w cichym zawiśnie bezkresie.

A gdy burza ucichnie, gdzieś na skale dzikiej
usiądzie suszyć pióra od deszczu wilgotne,
i patrząc w słońce, jak on, dumne i samotne,
słuchać w skałę bijących fal sennej muzyki.

j0000000EXB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Albatros, [w:] Poezje wybrane, oprac. Julian Krzyżanowski, Wrocław 1968, s. 25–26.
Polecenie 11

Wyobraź sobie artystów przełomu XIX i XX wieku jako twórców działających w naszych czasach. Wykorzystując fragmenty różnych zdjęć, stwórz kolaże przedstawiające ich współczesne portrety.

  • Czy są modnie ubrani?

  • Jakiego sprzętu używają do pracy?

  • Czy istnieją na portalach społecznościowych?

Odszukaj na FB wpisy i fotografie Jaromira Dębskiego. Opisz wizerunek tego artysty.

RYqONHxQYy4I7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22
R1GgPnzLOnFgq1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: Kazimierz Przerwa‑Tetmajer, Charles Baudelaire, sztuka, artysta, filister, albatros.

RpPQtfEfVNpys
(Uzupełnij).