Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN8CNgBv5PhyW
Zdjęcie. Na szarych płytach chodnika namalowany kolorowy fragment twarzy. Jest to wizerunek z portretu "Dziewczyna z perłą" Jana Vermeera. Postać patrzy w kierunku widza. Ma brązowe oczy i pełne, lekko rozchylone usta.

Perła w kolczyku

Dziewczyna z perłą Jana Vermeera [czyt. jana wermera]
Źródło: Rée Kroll, fotografia barwna, Florencja, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Niepozorny jubilerski drobiazg najpierw został namalowany, potem wielokrotnie go opisywano, aż w końcu stał się niemym bohaterem filmu. Co intrygowało wszystkich artystów, krytyków sztuki, pisarzy i reżysera, którzy z takim zachwytem powracali do mlecznej perły uwiecznionej na płótnie jednego z największych malarzy XVII wieku? Jaką tajemnicę może kryć mały kolczyk, który stał się wielkim dziełem sztuki?

j00000001OB1v50_0000000U
Już wiesz
  1. Wyszukaj w dowolnym źródle informacje na temat życia i twórczości Jana Vermeeraj00000001OB1v50_000tp001Jana Vermeera. Zredaguj notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na pytania:

  • Gdzie i w jakich latach żył i tworzył Jan Vermeer

  • Czy namalował wiele obrazów?

  • Jaką techniką malarską się posługiwał?

  • Jakie tematy podejmował w swojej twórczości?

RIYSRlFMtSiWu
Miejsce na notatkę
  1. Wyszukaj w dostępnych źródłach reprodukcje dzieł Jana Vermeera i wynotuj tytuły trzech obrazów, które szczególnie cię zainteresowały.

RcHdJZRvcKrco
Miejsce na notatkę
  1.  W dostępnych źródłach wyszukaj i wynotuj tytuły innych obrazów malarza Jana Vermeera.

RkokSbUiSpD9D
Miejsce na notatkę
j00000001OB1v50_000tp001
Dziewczyna czytająca list
j00000001OB1v50_0000000U
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tracy Chevalierj00000001OB1v50_000tp002Tracy Chevalier, Dziewczyna z perłą

Ćwiczenie 1
RWJuTJgZ4EOvN1
Zadanie interaktywne polega na odpowiednim ułożeniu elementów obrazu tak, by stworzyły dzieło Jana Vermeera "Dziewczyna z perłą".
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Z dostępnych źródeł wyszukaj informacji, w jakim mieście znajduje się obraz „Dziewczyna z perłą”. Wypisz trzy inne słynne obrazy, które znajdują się w tym kraju.

RZwJZNsINIgc8
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Na podstawie sporządzonych notatek napisz w kilku zdaniach o najważniejszych faktach z życia i twórczości Jana Vermeera.

R1cJHrfaN6zw6
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Wypisz tytuły obrazów Jana Vermeera wynotowane przez ciebie przed lekcją. Odpowiedz na pytania:

  • Który obraz Vermeera uważasz za najlepszy?

  • Czy wśród wybranych przez ciebie dzieł jest obraz „Dziewczyna z perłą”?

Uzasadnij swój wybór.

RE4tKmYwfI936
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Wyszukaj opisy trzech obrazów Jana Vermeera. Na podstawie tych opisów wybierz najciekawszy obraz. Napisz, który Cię zaciekawił i krótko uzasadnij.

RIFTbeu1ZWnZH
Miejsce na notatkę

O dziełach

RBto2l5eL5NVR1
Dziewczyna z perłą
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermer], olej na płótnie, Royal Picture Gallery Mauritshuis [czyt. rojal pikczer galery mauritshaus], Holandia, domena publiczna.

Dziewczyna z perłą to obecnie najsłynniejszy obraz Jana Vermeera, a jednocześnie jedno z tych dzieł, obok których trudno przejść obojętnie. Niewielkie płótno przyciąga wzrok prostotą przedstawienia. Na ciemnym, neutralnym tle widzimy portret odwracającej się w stronę widza młodej kobiety, o lekko przechylonej głowie i półotwartych ustach. Bezimienna dziewczyna ubrana jest w brązowożółty kaftanik, a jej głowę spowija żółto‑błękitny turban. Jest jeszcze jeden szczegół, który mógłby umknąć niewprawnemu oku: wielka perła zwisająca z jej lewego ucha. I to ona właśnie jest tym niepozornym drobiazgiem, który sprawia, że obraz od lat cieszy się zainteresowaniem widzów.

Amerykańska pisarka Tracy Chevalier (ur. 1962), urzeczona złotym błyskiem mlecznej perły na obrazie Vermeera, napisała w 1999 roku książkę Girl with a Pearl EarringGirl with a Pearl EarringGirl with a Pearl Earring (Dziewczyna z perłą). Chciała zmierzyć się z tajemnicą jednego z najbardziej znanych obrazów świata. Osią narracji powieści stały się liczne pytania: kim była modelka?, o czym myślała, spoglądając przez ramię na malującego ją artystę?, dlaczego w jej uchu znalazła się wielka, połyskująca perła?

Książka została przetłumaczona na język polski w 2002 roku przez Krzysztofa Puławskiego. Zainteresowanie nią wzrosło, kiedy w 2003 roku na ekrany kin wszedł film w reżyserii Petera Webberaj00000001OB1v50_000tp003Petera Webbera, zrealizowany na podstawie powieści.

Girl with a Pearl Earring
j00000001OB1v50_000tp003

Streszczenie

Akcja powieści Dziewczyna z perłą rozgrywa się w ciągu trzech lat (1664–1666) w Delfcie, rodzinnym mieście malarza Jana Vermeera.

Bohaterka, młodziutka Griet, lubi przyglądać się otaczającym ją przedmiotom, potrafi tworzyć piękne kompozycje kolorystyczne z warzyw, choć sama do końca nie wie, jak to się jej udaje. Dzięki tym umiejętnościom dostaje się do domu Jana Vermeera, gdzie ma pełnić funkcję służącej, ale też „asystentki” malarza. Największą tajemnicę domu skrywa pracownia mistrza. Griet ma do niej dostęp i tam zaczyna odkrywać świat obrazów, kolorów i światła. Artysta uczy ją dostrzegać szczegóły, analizować otaczającą ją naturę, wprowadza w tajniki swojej pracy, powierza jej coraz odpowiedzialniejsze zadania, takie jak kupno płótna na obrazy czy odbiór w aptece składników, z których następnie uciera farby. Nadchodzi rok 1666...

j00000001OB1v50_000tp002
j00000001OB1v50_00000024
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Malarz i jego modelka

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RObJHSrLftLvj1
Zdjęcie sali w muzeum. Na pierwszym planie, na całej ścianie dzielącej salę, fragment "Dziewczyny z perłą" Jana Vermeera. Widać głowę z obrazu. Za ścianą, w głębi sali, stoją dwie kobiety, które przyglądają się innemu obrazowi i gestykulują.
Fragment wystawy w High Museum [czyt. haj miuzijam] (Atlanta)
Źródło: Ralph Daily [czyt. ralf dejli], fotografia barwna, licencja: CC BY 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Tracy Chevalier Dziewczyna z perłą

Drzwi do pracowni były zamknięte. […]

Był to pierwszy dzień nowego roku. Przed miesiącem zrobił podkładj00000001OB1v50_000tp004podkład na moim portrecie, ale później zaniechał wszelkiej pracy. Na płótnie brakowało czerwonawych znaków, które określałyby kształty, fałszywych kolorów, prawdziwych barw czy określonych punktów. Obraz był żółtawobiały. Widziałam go codziennie przy spotkaniu.

Zapukałam głośniej.

Kiedy otworzył, zmarszczył brwi, nie patrząc na mnie.

– Nie pukaj, Griet, tylko wchodź cicho – powiedział, wracając do sztalug z pustą żółtą przestrzenią.

Zamknęłam delikatnie drzwi, odgradzając się w ten sposób od hałasów dobiegających z dołu, i przeszłam na środek pokoju.
Teraz, kiedy przyszła ta chwila, byłam zadziwiająco spokojna.

– Chciałeś mnie widzieć, panie.

– Tak, stań tam. – Wskazał kąt, w którym malował inne kobiety.
Znajdował się tam stół, który malował w scenie muzycznej, ale brakowało krzeseł czy instrumentów. Podał mi list.

– Przeczytaj to – polecił.

Rozwinęłam list i pochyliłam się nad nim. Bałam się, że nie zdołam odczytać cudzego charakteru pisma i on to zauważy.
Papier był czysty.

Spojrzałam w jego stronę, chcąc mu to powiedzieć, ale zaraz zrezygnowałam. Przy nim zwykle lepiej było milczeć. Znowu pochyliłam głowę nad listem. – Albo lepiej to – powiedział, podając mi książkę.

Miała obwolutę z powycieranej skóry, a jej grzbiet był podarty w paru miejscach. Otworzyłam ją na chybił trafił i próbowałam czytać. Nie znalazłam tam jednak żadnych znajomych słów. Teraz nakazał, żebym usiadła z książką, a potem wstała, patrząc w jego stronę. Zabrał książkę, podał mi biały dzban z cynową przykrywką i kazał udawać, że nalewam z niego wino. Wreszcie prosił, żebym po prostu patrzyła przez okno. Cały czas był zamyślony, jakby ktoś opowiedział mu historię, a on nie mógł sobie przypomnieć jej końca.

[…] Ustawił krzesło niedaleko sztalug przed środkowym oknem. Kiedy usiadłam, zrozumiałam, że to już będzie moje miejsce. Chciał teraz przypomnieć sobie pozę sprzed miesiąca, kiedy to zdecydował, że mnie namaluje.

– Wyjrzyj przez okno – powiedział. […]

– Teraz bardzo wolno odwróć głowę w moją stronę. Nie, nie ramiona. Ciało musisz mieć odwrócone do okna. Samą głowę. Wolno, wolniej. Dosyć. Jeszcze trochę, starczy. Teraz się nie ruszaj.

Nie ruszałam się. […]

– Ściągnij czepek z twarzy – powiedział pewnego dnia.

– Z twarzy, panie? – powtórzyłam oniemiała i natychmiast tego pożałowałam. Wolał, żebym nic nie mówiła, tylko robiła, co mi każe. A jeśli już, to wtedy, kiedy miałam coś ważnego do powiedzenia.

Nie odpowiedział. Odsunęłam nieco koniec czepka z policzka po jego stronie. Wykrochmalony materiał otarł się o moją szyję.

– Więcej – zażądał. – Chcę zobaczyć linię twojego policzka.

Zawahałam się, a następnie jeszcze trochę zsunęłam czepek. Jego oczy przesunęły się po moim policzku.

– A teraz ucho.

Nie chciałam tego. Nie miałam wyboru.

Wsunęłam palce pod czepek, żeby sprawdzić, czy nie wystają spod niego włosy, i zatknęłam kilka pasemek pod spód. Następnie przesunęłam czepek jeszcze trochę, ukazując płatek ucha.
Patrzył na mnie tak, jakby wzdychał, chociaż nie wydał żadnego dźwięku. Wyczułam coś w gardle, ale zdusiłam to, żeby nie naruszyć ciszy.

– Zdejmij – powiedział. – Zdejmij czepek.

– Nie, panie.

– Nie?

– Nie proś mnie o to, panie. – Opuściłam rąbek czepka tak, że ponownie zakrył ucho i policzek. Patrzyłam w podłogę, na szare i białe płytki ciągnące się w porządnych, czystych rzędach.

– Nie chcesz odkryć głowy?

– Nie.

– A jednocześnie nie chcesz, żebym namalował cię jak służącą ze szmatą i w czepku. Ani jako damę z piękną fryzurą w satynowej sukni.

Milczałam. Nie mogłam pokazać mu włosów. Nie należałam do tych kobiet, które odsłaniają głowę.

Poruszył się na krześle, a potem wstał. Słyszałam, że przeszedł na stryszek. Wrócił z rzeczami, które rzucił mi na kolana.

– No cóż, Griet, musisz wobec tego znaleźć tu coś do owinięcia głowy. […] – Sięgnął po długi i wąski kawałek niebieskiego materiału. – Ale chciałbym, żebyś skorzystała z tego.

Przyjrzałam się uważnie tkaninie.

– Tego nie wystarczy do przykrycia głowy.

– Wobec tego weź i to. – Wyjął kawałek żółtego materiału z niebieską lamówką i wyciągnął w moją stronę.

Niechętnie przeszłam na stryszek, gdzie zaczęłam ponownie owijać głowę przed lustrem. Niebieski kawałek zawinęłam nad czołem, a kiedy się skończył, czubek głowy ukryłam pod żółtym. Ponieważ było go za dużo, jego koniec zatknęłam za boczną fałdę, a następnie wygładziłam niebieski materiał nad czołem i wróciłam do pracowni.

Przeglądał właśnie książkę i nie zauważył mojego powrotu. Usiadłam tak, jak poprzednio. Spojrzał dopiero, kiedy obróciłam głowę w lewo. Jednocześnie żółty koniec wyśliznął się z fałdy i opadł mi na kark. […]

– Tak – rzekł wówczas. – Właśnie tak, Griet.

Tego popołudnia weszłam ciężko po schodach i zatrzymałam się przed drzwiami do pracowni. Teraz miało być inaczej niż przy innych okazjach, kiedy pozowałam. Chciał mnie o coś prosić, a ja czułam, że mam wobec niego dług.

Otworzyłam drzwi. Siedział przy sztalugachj00000001OB1v50_000tp005sztalugach, patrząc na czubek jakiegoś pędzla. Kiedy na mnie spojrzał, dostrzegłam na jego twarzy coś zupełnie nowego. Był zdenerwowany. To dało mi siłę, by powiedzieć to, co powiedziałam. Podeszłam do mojego krzesła i położyłam dłoń na głowie lwa.

– Panie – zaczęłam, ściskając drewnianą rzeźbę – nie mogę tego zrobić.

– Czego, Griet? – Był naprawdę zdziwiony.

– Tego, o co ci chodzi, panie. Nie mogę ich nałożyć. Służące nie noszą pereł.

Patrzył na mnie przez dłuższy czas, a potem parę razy potrząsnął głową.

– Jesteś źródłem ciągłych niespodzianek. Nie przestajesz mnie zadziwiać, Griet.

Przesunęłam palcami po nosie lwa w górę pyska aż do gładkiej, falującej grzywy. Jego oczy śledziły moje palce. – Wiesz, że tego potrzeba w obrazie – światła odbitego w perle. Inaczej nie będzie skończony.

Tak, wiedziałam. Nie patrzyłam na niego długo, gdyż patrzenie na siebie wydawało mi się dziwne, ale od razu zrozumiałam, że brakuje na nim perły. Bez niej portret składał się tylko z oddzielnych oczu, ust, koszuli i ciemnego tła nad moim uchem. Kolczyk z perłą połączyłby to wszystko w całość. Dzięki niej obraz stałby się kompletny. […]

Nie chciałam zrobić tego sama. Nie bałam się bólu, ale nie chciałam przekłuć igłą własnego ucha. […]

Następnego dnia zajrzałam do apteki, wracając z targu rybnego. Aptekarz znał mnie już dobrze i nawet zwracał się do mnie po imieniu.

– I czegóż to chcesz dzisiaj? Płótna? Cynobruj00000001OB1v50_000tp006Cynobru? Ochryj00000001OB1v50_000tp007Ochry? Oleju lnianego?

– Mój pan niczego nie potrzebuje – odrzekłam nerwowo. – Ani pani. Przyszłam…

Przez chwilę zastanawiałam się, czy nie poprosić go o przekłucie ucha. Wyglądał na dyskretnego człowieka, który mógł to zrobić i zachować tylko dla siebie, nie pytając o przyczyny.

Jednak nie mogłam poprosić o to obcego.

– Potrzebuję czegoś, żeby znieczulić skórę.

– Znieczulić skórę?

– Czegoś, co działałoby tak jak lód – dodałam.

– Ale po co masz to robić?

Wzruszyłam ramionami i w milczeniu zaczęłam się wpatrywać w buteleczki stojące za nim na półkach.
– Olejek goździkowy – rzekł w końcu z westchnieniem. Sięgnął po jedną z buteleczek. – Wetrzyj trochę w odpowiednie miejsce i trochę poczekaj. Tylko pamiętaj, że działa krótko.

Czekałam do późna, aż w końcu miałam pewność, że wszyscy zasnęli. […]

Wzięłam świecę, znalazłam lusterko na stryszku i wdrapałam się na poddasze. Ustawiłam lusterko pod ścianą na stole do ucierania, a obok postawiłam świecę. Wyjęłam pudełko i wybrawszy najcieńszą igłę, włożyłam jej koniec w płomień świecy. Następnie otworzyłam buteleczkę olejku goździkowego, spodziewając się brzydkiego zapachu – gnijących liści czy pleśni, jak to się często zdarzało w przypadku leków. Był on jednak słodki i dziwny. […]

Zrób to szybko, pomyślałam. Zwlekanie nic nie pomoże.
Naciągnęłam mocno płatek ucha i przebiłam ciało igłą.
Zanim zemdlałam, zdążyłam pomyśleć, że zawsze chciałam nosić perły.

[…] No, zaczynamy. – Podał mi leżący na komodzie kolczyk.

– Chcę, żebyś ty to zrobił, panie. – Nie przypuszczałam, że potrafię być tak odważna.

On też. Uniósł brwi i otworzył usta, ale nic nie powiedział.
Podszedł do mojego krzesła. Zacisnęłam szczęki, ale udało mi się nie poruszyć głową. Wyciągnął dłoń i delikatnie dotknął spuchniętego ucha.

Westchnęłam tak, jakbym przez dłuższy czas wstrzymywała oddech.

Roztarł spuchnięty płatek między kciukiem a palcem wskazującym, a następnie mocno go pociągnął. Drugą ręką przełożył drucik kolczyka przez moje ucho. Poczułam palący ból i łzy popłynęły z moich oczu. […]

Spojrzał na mnie, jednak nie zaczął malować. Zastanawiałam się, o czym może myśleć.

W końcu sięgnął do tyłu. – Musisz włożyć też drugi – powiedział, podając mi kolczyk. Na moment zaniemówiłam. Wolałam, żeby myślał o mnie, a nie o obrazie.

– Po co? – spytałam w końcu. – Przecież nie będzie go widać.

– Musisz nałożyć oba – nalegał. – To śmiesznie nosić tylko jeden.

– Ale… nie przekłułam drugiego ucha – wyjąkałam.

– Więc musisz się tym zająć. – Wciąż trzymał perłę w dłoni.

Sięgnęłam po nią. Zrobiłam to dla niego. Wyjęłam igłę, olejek goździkowy i przekłułam drugie ucho. Nie płakałam ani nie zemdlałam. Nie wydałam żadnego dźwięku. Następnie siedziałam, a on malował widoczną perłę, a ta, której nie widział, paliła mi ucho niczym ogniste żądło.

Woda w kotłach z praniem już pewnie wystygła i stała się szara. Tannekej00000001OB1v50_000tp008Tanneke krzątała się po kuchni, dziewczynki pokrzykiwały na dworze, a my siedzieliśmy za zamkniętymi drzwiami, wciąż na siebie patrząc. Malował.

Kiedy w końcu odłożył pędzel i paletę, nie ruszałam się, chociaż oczy mnie bolały od spoglądania w bok. Nie chciałam się ruszać.

– Skończone – rzekł stłumionym głosem.

j00000001OB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Tracy Chevalier, Dziewczyna z perłą, tłum. Krzysztof Puławski, Poznań 2002, s. 164.

Po przeczytaniu przytoczonego powyżej fragmentu powieści „Dziewczyna z perłą” wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 3.1

Ustal i napisz, z czyjej perspektywy poznajemy historię powstania obrazu.

R11DCp0aW4riJ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3.2

Wyjaśnij, za pomocą jakich zwrotów zostaje uwypuklona w tekście różnica społeczna między dziewczyną a jej chlebodawcą. Zapisz odpowiedź.

R1RCr9dI50QQx
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
R1L5uu3iruQoS1
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu elementów tekstowych (przedmiotów) do obrazów Vermeera.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY NC SA 4.0.
Ćwiczenie 4

Napisz, jak nazywa się przedmiot używany podczas pozowania do obrazu.

RjwwXz13VVdgN
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5
R1BnSUq0WQsN21
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu chronologicznym wydarzeń przedstawionych w tekście.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu wyjaśnij, jakiego elementu według malarza brakuje na powstającym obrazie. Zapisz odpowiedź.

R18EEhRE5TISe
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Sformułuj własnymi słowami i zapisz argument, za pomocą którego artysta przekonuje Griet do przekłucia ucha. Nie cytuj.

R2r0DhFu4NZJq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Ustal i napisz, czy Griet podziela zdanie malarza, iż dopełnieniem obrazu byłoby światło odbite w perle kolczyka.

R1Wt7S6xkfhHc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9
RHCGfsquC4nJ81
Zadanie interaktywne polega na połączeniu definicji z terminem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Scharakteryzuj sposób bycia i zachowania Griet podczas pozowania do portretu. Zapisz odpowiedź.

R1Wt7S6xkfhHc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Nazwij i zapisz emocje, które towarzyszyły Griet, kiedy malarz poprosił ją o przekłucie najpierw jednego, a następnie drugiego ucha. Zilustruj swoją odpowiedź przykładami z tekstu.

R1Wt7S6xkfhHc
Miejsce na notatkę
j00000001OB1v50_000tp004
j00000001OB1v50_000tp005
j00000001OB1v50_000tp006
j00000001OB1v50_000tp007
j00000001OB1v50_000tp008
JPOL_E3_E4_Konteksty

Czytająca list

RWYCIiL2FQLqU
Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermer], olej na płótnie, Gemäldegalerie Alte Meister – Staatliche Kunstsammlungen [czyt. gemaldegaleri alte majster sztatlisie kunstsamlungen], Drezno, domena publiczna.
R19ORpISKhr7A
Nagranie audio - recytacja: Tadeusz Kubiak, Czytająca list – Vermeera
Tadeusz Kubiak Czytająca list – Vermeera

Kto ona?
Matka, żona
czytająca list?
Kochanka udręczona
grzechem złej miłości?

To wschodzenie czy schyłek
dnia – czy pora świec?
Wpatrzona jest,
że czytać mogłaby w ciemności.

Kto on?
I skąd piszący?
Przerzucając żagiel?
Oblegając szkatułę
czy warowną twierdzę?

On.
Żeglarz?
Kupczyk?
Rycerz?
Wyostrzywszy nożem
pióro potulnej gęsi,
mierzy prosto w serce…

j00000001OB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Tadeusz Kubiak, Czytająca list – Vermeera, [w:] tegoż, Wiersze i obrazy, Warszawa 1973, s. 26.

Po zapoznaniu się z obrazem „Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie” i wierszem Tadeusza Kubiaka wykonaj ćwiczenia.

j00000001OB1v50_0000004U
Ćwiczenie 12

Ustal i napisz, czy na podstawie obrazu lub wiersza można ustalić, kim jest utrwalona na płótnie kobieta.

R1DsbklBgrWNL
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 13

Ustal i napisz, czy na podstawie wiersza lub obrazu można ustalić, kto napisał czytany przez kobietę list.

RojD58YTwhyI2
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij i napisz, dlaczego poeta sugeruje, że nadawcą listu może być: żeglarz, kupczyk, rycerz.

RUcyiDfAyjbC6
Miejsce na notatkę

Przeczytaj wiersz zwracając uwagę na jego budowę i wykonaj poniższe ćwiczenia.

Tadeusz Kubiak „Czytająca list – Vermeera”

Kto ona?\

Matka, żona\

czytająca list?\

Kochanka udręczona\

grzechem złej miłości?\\

To wschodzenie czy schyłek\

dnia – czy pora świec?\

Wpatrzona jest,\

że czytać mogłaby w ciemności.\\

Kto on?\

I skąd piszący?\

Przerzucając żagiel?\

Oblegając szkatułę\

czy warowną twierdzę?\\

On.\

Żeglarz?\

Kupczyk?\

Rycerz?\

Wyostrzywszy nożem\

pióro potulnej gęsi,\

mierzy prosto w serce…\\

Ćwiczenie 15

Omów budowę wiersza. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

RlZNSwH5GTNV7
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, jaki wpływ na wymowę wiersza ma jego budowa.  Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

R1aJBEluffXy6
Miejsce na notatkę
j00000001OB1v50_0000005S
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kolczyki w świecie Mursi

JPOL_E3_E4_Preteksty
RBBP8mNW5ThIk1
Zdjęcie kobiety o ciemnobrązowym kolorze skóry. Kobieta ma krótko ostrzyżone włosy. W jej dolnej wardze tkwi duży gliniany krążek, który jest wielkości głowy. W uszach widoczne są duże dziury, prawdopodobnie po kolczykach. Ubrana jest w związaną na ramieniu chustę w czarno‑czerwoną kratę. Ręce zdobią drobne bransoletki z białych koralików. W tle widać drzewa i zarośla.
Kobieta z etiopskiego plemienia Mursi
Źródło: MauritsV, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty

Griet, o której pisała Tracy Chevalier, poświęciła się w imię sztuki i przekuła ucho. Współcześnie piercingj00000001OB1v50_000tp009piercing stał się niemal codziennością, niekiedy także wykorzystywany jest do przekazywania dodatkowych informacji.

RPxkcuqr3afmZ1
Kobieta z etiopskiego plemienia Mursi
Rod Waddington, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 2.0
Mursi
Mursi

Mursi lub Murzu – lud pasterski w Etiopii, ściśle powiązany z ludem Suri, posługujący się językiem mursi. […]

Kobietom z plemienia Mursi, wkraczającym w dorosłe życie, rozcina się dolną wargę i umieszcza się w niej gliniany krążek. Z czasem zamienia się krążki na coraz większe, mogące osiągać średnicę około 35 cm. Im większy krążek w wardze kobiety, tym bardziej jest ona atrakcyjna w oczach plemienia i tym więcej krów jest skłonny oddać jej rodzinie mężczyzna chcący się z nią ożenić. Czasem mężczyźni toczą walki o wybrankę na śmierć i życie. Pojedynki te prowadzone są przy użyciu kijów.

Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj umieszczania glinianego krążka w wardze kobiety. Prawdopodobnie owa forma samookaleczenia stosowana była z obawy przed łowcami niewolników, którzy porywali afrykańskie kobiety [...]. Według innych poglądów krążek miał odstraszać złe duchy, mogące przedostać się do wnętrza człowieka przez usta.

j00000001OB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Mursi, dostępny w internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mursi [dostęp 24.05.2021].

Po przeczytaniu informacji na temat etiopskiego plemienia Mursi wykonaj ćwiczenia.

j00000001OB1v50_0000006V
Ćwiczenie 17.1

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni piercing wśród Mursi.

RjoFJjQSgy3bm
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.2

Rozważ, czy umieszczanie kolczyka w dolnej wardze kobiety to kwestia mody panującej w plemieniu Mursi. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

RfS70tnMtIhj4
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.3

Wyjaśnij, jakie konsekwencje ma piercing dla wyglądu kobiet z afrykańskiego plemienia.

RJRWBtfLzoile
Miejsce na notatkę
j00000001OB1v50_000tp009
j00000001OB1v50_0000006V

Zadaniowo

R1JRN0JyvP35c
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wyrazów do odpowiednich pól: synonimy wyrazu "biżuteria" i pozostałe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, co oznacza i skąd pochodzi związek frazeologiczny „rzucać perły przed wieprze”.

RCIwXXBgjJLkb
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Napisz list, który mogłaby otrzymać młoda kobieta na obrazie Vermeera . Zdecyduj, czy będzie to list oficjalny czy prywatny.

RzcFYS2hlNRCR
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Wyobraź sobie, że Vermeer żyje w XXI wieku, a na jego płótnie dziewczyna nie trzyma w dłoni listu, lecz telefon komórkowy. Zredaguj treść esemesa, który mogłaby otrzymać.

RbGNx1yuwNNml
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 4

Wzorując się na wierszu Tadeusza Kubiaka, stwórz własną poetycką interpretację obrazu Vermeera. Zachowaj budowę stroficzną utworu oraz wskazane poniżej fragmenty i znaki interpunkcyjne.

Kto ona?
(tu wstaw wyraz)
czytająca list?
(tu wstaw wyraz)
(tu wstaw wyraz)?

To (tu wstaw wyraz) (tu wstaw wyraz)?
Wpatrzona jest,
że czytać mogłaby w ciemności.

Kto on?
I skąd piszący?
(tu wstaw wyraz)
(tu wstaw wyraz)
(tu wstaw wyraz)

On.
(tu wstaw wyraz)?
(tu wstaw wyraz)?
(tu wstaw wyraz)?
Wyostrzywszy nożem
pióro potulnej gęsi,
mierzy prosto w serce…

uzupełnij treść
Polecenie 4

Wzorując się na wierszu Tadeusza Kubiaka, stwórz własną poetycką interpretację obrazu Vermeera. Zachowaj budowę stroficzną utworu oraz wskazane poniżej fragmenty i znaki interpunkcyjne.

ReJTRNfn1rQox
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rb6BC18eldYMX1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: Jan Vemeer, Dziewczyna z perłą, portret, powieść, adaptacja filmowa, piercing.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: Jan Vermeer, Dziewczyna z perłą, portret, powieść, piercing.

RpFfAYxZ2PKKo
Miejsce na notatkę