Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1X16tmnAsrIl
Zdjęcie przedstawia zaorane pole po lewej stronie i łąkę po prawej. Linia podziału między nimi przebiega przez środek zdjęcia.

Punkty widzenia

Pola
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Polecenie 1

Mówi się czasami, że można widzieć szklankę do połowy pełną albo do połowy pustą. Zastanów się i wyjaśnij, od czego zależy to, jak postrzegamy świat.

uzupełnij treść
Mark Twain
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment tekstu Marka TwainaMark TwainMarka Twaina. Wskaż różnice w postrzeganiu świata przez Adama i Ewę.

uzupełnij treść
Mark Twain Powstała z żebra wyjętego z mego boku

Adam:
Poniedziałek

To nowe stworzenie o długich włosach ciągle staje mi na drodze. Czatuje wciąż w pobliżu i podąża moimi śladami. Nie lubię tego; nie przywykłem do towarzystwa. Wolałbym, aby przebywało wśród innych zwierząt... Chmurno dzisiaj, wiatr wieje ze wschodu, będziemy mieli chyba deszcz... M y? Skąd wziąłem to słowo? Już sobie przypominam. Nowe stworzenie go używa. [...]

Środa

Wybudowałem sobie szałas dla ochrony przed deszczem, lecz nie mogłem cieszyć się nim w spokoju. Nowe stworzenie już tam wtargnęło, a gdy próbowałem je wypchnąć, zaczęło wylewać wodę z otworów, którymi patrzy; ocierało je wierzchem łap, wydając przy tym takie odgłosy, jak niektóre zwierzęta, kiedy cierpią. Chciałbym, żeby przestało tyle mówić, bo gada bez przerwy. [...]

Czwartek

Oznajmiła mi, że powstała z żebra wyjętego z mego boku. Jest to chyba mało prawdopodobne, gdyż nie brakuje mi ani jednego żebra. Bardzo martwi się o sępa i przypuszcza, że trawa mu nie służy. Obawia się, że nie będzie mogła go dłużej hodować, i sądzi, iż powinien żywić się padlinąj0000008HPB5v22_000tp001padliną. Sęp musi sobie radzić z tym, co dostaje. Nie możemy zmienić całego świata dla wygody sępa.

Sobota

Wczoraj wpadła do jeziora, gdy jak zwykle przeglądała się w jego tafli. Omal się nie udusiła i powiedziała, że było to bardzo nieprzyjemne. Dlatego żal jej się zrobiło stworzeń żyjących w jeziorze, które nazywa rybami, gdyż w dalszym ciągu nadaje nazwy zwierzętom, choć tego nie potrzebują i nie zbliżają się, gdy na nie woła. [...] Zeszłej nocy wydobyła mnóstwo ryb z wody i położyła mi na posłanie, bym je ogrzał. Obserwowałem je przez cały dzień i nie zauważyłem, aby były szczęśliwsze niż poprzednio, chyba tylko spokojniejsze. Gdy zapadnie noc, wyrzucę je z domu. Nie będę już spać razem z nimi. Zauważyłem, że są wilgotne i zimne, i bardzo nieprzyjemnie jest tak leżeć pośród nich nago. [...]

Wtorek

Ostatnio zajęła się wężem. Inne zwierzęta są zadowolone, gdyż dotąd na nich przeprowadzała swe doświadczenia i zakłócała im spokój. Ja jestem również zadowolony, gdyż wąż mówi i dzięki temu mam chwilę wytchnienia.

Piątek

Oznajmiła mi, że wąż radzi jej, aby spróbowała owocu z tego drzewa, gdyż wówczas posiądzie ogromną, wyjątkową i wspaniałą wiedzę. Powiedziałem jej, że to pociągnie za sobą również przeciwny skutek – sprowadzi śmierć na ziemię. Popełniłem błąd – lepiej było zachować tę uwagę dla siebie; podsunęło jej to myśl, że mogłaby ocalić chorego sępa, a osowiałym lwom i tygrysom dostarczyć świeżego mięsa. Radziłem jej trzymać się z dala od tego drzewa. Odpowiedziała, że wcale nie ma tego zamiaru. Obawiam się, że będą kłopoty. [...]

Po dziesięciu latach

[...] Po tylu latach dochodzę do wniosku, że pomyliłem się co do Ewy; lepiej jest żyć poza Ogrodem z nią niż w Ogrodzie bez niej. Z początku sądziłem, że za dużo mówi, lecz teraz zmartwiłbym się, gdyby ten drogi głos umilkł i zniknął z mego życia. [...]

Ewa:

Sobota

Żyję już prawie jeden dzień. Zjawiłam się wczoraj. W każdym razie tak mi się wydaje i chyba tak jest, gdyż zapamiętałabym przedwczorajszy dzień, gdyby się w nim coś zdarzyło. [...]

Przypuszczam, że jest mężczyzną. Nigdy dotychczas nie widziałam mężczyzny, lecz to stworzenie właśnie tak wygląda, i jestem pewna, że nim jest. Czuję, że budzi we mnie większe zaciekawienie niż inne gady. Chyba jest gadem, a sądzę, że nim jest, bo ma niechlujne włosy i błękitne oczy. To stworzenie pozbawione jest bioder, a jego ciało zwęża się ku dołowi jak marchewka, gdy zaś staje, rozpościera ramiona jak dźwig; sądzę więc, że jest gadem, choć równie dobrze mógłby być jakąś budowlą.

Z początku bałam się go i zrywałam się do ucieczki, gdy tylko oglądał się, myślałam bowiem, że będzie mnie ścigać. Z czasem jednak zauważyłam, że to stworzenie także próbuje uciekać. Przestałam więc odczuwać onieśmielenie i tropiłam ten Eksperyment przez wiele godzin [...], ale bardzo go to niepokoiło i unieszczęśliwiało. W końcu był już tak udręczony, że wszedł na drzewo. Czekałam na niego dość długo, a potem zrezygnowana poszłam do domu. [...]

Następnej niedzieli

Przez cały tydzień chodziłam za nim jak cień, próbując zawrzeć znajomość. Musiałam więc mówić przez cały czas, gdyż on jest nieśmiały, lecz to mi nie przeszkadza. Wydawało mi się, że jest zadowolony z mej obecności. Często więc używałam przyjacielskiego zwrotu 'my', ponieważ pochlebia mu, gdy jego też uwzględniam.

Środa

Teraz jest nam ze sobą bardzo dobrze i poznajemy się wciąż lepiej. Nie próbuje mnie już unikać; to dobry znak – świadczy, że lubi być ze mną. To mi się podoba, badam więc, w jaki sposób mogę mu stać się pomocna, by w jeszcze większym stopniu pozyskać jego względy. W ciągu ostatnich dwóch dni przejęłam trud nadawania nazw zwierzętom. Było to dla niego ogromną ulgą, gdyż sam nie posiada tego talentu; jest mi więc bardzo wdzięczny. Nawet jeśli chodziłoby o ocalenie życia, nie byłby w stanie wymyślić jakiejś sensownej nazwy. Nie zdradzam się przed nim, że wiem o tej jego słabostce. Kiedykolwiek pojawia się nowe stworzenie, nadaję mu nazwę, zanim on zdoła zdradzić się niezręcznym milczeniem. W ten sposób wybawiłam go nieraz z zakłopotania. [...]

Po upadku

Gdy sięgam pamięcią wstecz, Ogród wydaje mi się snem. Był piękny, niezwykle czarująco piękny, a teraz jest utracony i nie ujrzę go już nigdy.

Ogród jest utracony, lecz jestem szczęśliwa, gdyż odnalazłam Adama. On kocha mnie tak, jak potrafi, a ja kocham go ze wszystkich sił swej namiętnej natury, co, jak przypuszczam, jest typowe dla mej młodości i płci. Kiedy zadaję sobie pytanie, dlaczego go kocham, dochodzę do wniosku, że nie wiem i nie pragnę wiedzieć. Przypuszczam więc, że ten rodzaj miłości nie jest wynikiem rozumowania ani statystyki, jak miłość do płazów i zwierząt. Myślę, że tak jest. Kocham niektóre ptaki dla ich śpiewu – lecz Adama nie dlatego kocham – nie, nie dlatego. Im więcej śpiewa, tym bardziej mnie to denerwuje. Proszę go jednak, by śpiewał, gdyż pragnę polubić wszystko, co go interesuje. Jestem pewna, że z czasem polubię ten śpiew, choć go z początku nie mogłam znieść, ale teraz mogę. Drażni to wprawdzie moje uszy, lecz nic nie szkodzi, i do tego można przywyknąć.

Nie kocham go dla jego inteligencji – nie, wcale nie dlatego. Nie należy winić go za rodzaj inteligencji, jaki posiada, gdyż sam go nie stworzył, jest taki, jakim stworzył go Bóg, i to wystarcza. Wiem, że kierowała tym mądra celowość. Z czasem jego inteligencja rozwinie się, chociaż nie sądzę, aby to nastąpiło szybko, zresztą nie ma pośpiechu, jest wystarczająco udany taki, jaki jest.

Na grobie Ewy
Adam: Gdziekolwiek była ona, t a m był Raj.

j0000008HPB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Mark Twain, Powstała z żebra wyjętego z mego boku, [w:] tegoż, Pamiętniki Adama i Ewy, tłum. Teresa Truszkowska, Warszawa 2011, s. 3–5.
1
Ćwiczenie 2

Zapisz w punktach, o jakich wydarzeniach biblijnych pisze w swoim pamiętniku Adam, a jakie przywołuje Ewa.

uzupełnij treść
Rk0qajrsIXUqr
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania właściwymi rzeczownikami. Kiedy Adam poznał Ewę poczuł 1. niechęć, ponieważ żył samotnie i nie był przyzwyczajony do ciągłej obecności innej osoby.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Jakie zdanie na swój temat mają Adam i Ewa? Uzupełnij tabelę.

Ra401kJuiBJrB
Początek znajomości. Adam. Ewa. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Po 10 latach. Adam. Ewa. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Jakie zdanie na swój temat mają Adam i Ewa? Uzupełnij poniższe pola.

RbcGaSvGZslmV
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 5

Jakie cechy Ewy przeszkadzały Adamowi, a jakie cechy Adama – Ewie? Zapisz swoje spostrzeżenia poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6
Rbj8bABcBndqy
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, na podstawie słów Adama, dlaczego Ewa zerwała zakazany owoc.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się rzeźbie, a następnie wyjaśnij, czym różni się pomysł artysty od historii biblijnej.

R1KJrLWQLeZOZ
Rzeźba Adama i Ewy w ogrodach oazy miłości, Ogrody zamku Trauttmansdorff[czyt. trautmensdorf], Merano, Włochy,
Źródło: a.n.n., domena publiczna.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Wyobraź sobie sytuację, w której Adam pomaga Ewie sięgnąć po zakazany owoc, który wisi dla niej za wysoko. Opisz, jak wyobrażasz sobie tę scenę.

RGLv5ejQbA26W
Miejsce na notatki ucznia.
1
Ćwiczenie 9

Do jakich wniosków doszli bohaterowie po wspólnie spędzonych latach? Zanotuj poniżej lub w zeszycie po trzy wnioski każdego z bohaterów.

uzupełnij treść
R1PhJBwRxTfk7
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RNDvTr0zs2f6K
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1PNBYgN9wmq8
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich przeciwieństw z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13
RGoldsalVrnpn
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus pl. sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RQbLAev5Rhqtq
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus pl. sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zilustruj wspólne życie Adama i Ewy. Narysuj dwa obrazki, jeden powinien dotyczyć sytuacji przed zerwaniem jabłka, drugi po wygnaniu z raju. Zadbaj o stosowną kolorystykę.

RiWtt0wmYslV3
Miejsce na szkic ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

W dowolnej formie (np. rymowanka, rysunek) zaprezentuj  zmianę w relacjach Adama i Ewy.

R1KLt5W3siYYn
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000008HPB5v22_000tp001
1
Polecenie 3

Napisz dwie kartki z pamiętnika, jedną chłopca i jedną dziewczynki, w  których przedstawisz dowolne szkolne zdarzenie,  opowiedziane z dwóch różnych punktów widzenia.

uzupełnij treść