wymieniać państwa, które powstały po II wojnie światowej,
przypisywać kraje do bloków gospodarczych, politycznych i militarnych,
znajdować na mapie miejsca konfliktów zbrojnych po II wojnie światowej.
Jeśli chcesz wiedzieć:
które które kraje znalazły się za „żelazną kurtyną”,
gdzie znajdowała się polska „strefa okupacyjna” Niemiec,
skąd się wzięło powiedzenie: „Ale Sajgon”,
przeczytaj poniższy tekst.
Skutki polityczne II wojny światowej
Po II wojnie światowej, w której aliantamialiantami było 51 państw, ukształtował się w świecie model polityczny zwany systemem jałtańskimsystemem jałtańskim. Jego cechą była dwubiegunowość i konfrontacyjny system relacji między blokami politycznymi, militarnymi i gospodarczymi. Formalnie za ład światowy odpowiadała powołana na konferencji w San Francisco [czyt.: san francisko] w 1945 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ) z siedzibą w Nowym Jorku, ale jej sankcyjne działania każdorazowo blokowało prawo weta jednego z pięciu stałych członków Rady Bezpieczeństwa: Chin, Francji, Stanów Zjednoczonych (USA), Wielkiej Brytanii czy Związku Sowieckiego (ZSRS). Wobec tych ograniczeń kontyngenty wojskowe pod wspólną flagą ONZ nie były w stanie przeciwdziałać konfliktom zbrojnym inspirowanym przez mocarstwa, ani stać na straży wartości Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne wszystkich członków ONZ w 1948 roku.
Spór między państwami narastał od 1946 roku jako wynik demobilizacji całych rzesz żołnierzy po wojnie. Ostatniemu rozbrojeniu uległa armia Stanów Zjednoczonych, która w 1947 roku zmniejszyła liczbę wojska do 670 tysięcy. W tym samym czasie zgodnie z decyzją Józefa StalinaJózefa Stalina Armia Czerwona Związku Sowieckiego powoływała pod broń nowe roczniki aż osiągnęła liczebność na poziomie blisko 4 mln żołnierzy. To stało się zarzewiem tzw. zimnej wojny, która generowała strach przed nowym światowym konfliktem. W celu jego zapobieżenia 12 państw skonsolidowało się w powołany w Waszyngtonie w 1949 roku blok militarny pod nazwą Organizacji Paktu Północnoatlantyckiego (NATO), który sukcesywnie będzie rozszerzany w dalszych latach po wojnie. Na przeciwnym biegunie po stronie sowieckiej powstał podobny sojusz obronny powołany w Warszawie w 1955 roku. Zrzeszał osiem państw zza „żelaznej kurtynyżelaznej kurtyny” z wyjątkiem Jugosławii. W kolejnych latach po wojnie Układ Warszawski będzie ewaluował w ilości członków aż do rozwiązania w 1991 roku.
Poniżej znajduje się mapa interaktywna ukazująca kraje NATO i Układu Warszawskiego. Najedź kursorem na oznaczenia w legendzie i przełączaj zawartość warstw, aby poznać szczegóły. Aby zapoznać się z opisami, należy kursorem otwierać informacyjne punkty wygenerowane na mapie.
Mapa interaktywna pt. NATO a Układ Warszawski.
Mapa przedstawia zestawienie krajów przynależnych do NATO i Układu Warszawskiego z warstwami obrazującymi proces rozszerzenia się tych układów militarnych o kolejne państwa oraz przebieg faz odstąpienia lub zawieszenia członkostwa.
Mapa składa się z warstwy bazowej i 14 warstw dodatkowych.
Opis warstwy bazowej:
Warstwa przedstawia polityczny układ świata z obecnymi granicami państw oraz granicami tych krajów, które istniały przed 1990 rokiem.
Warstwy dodatkowe:
Warstwa 1 - państwa założycielskie NATO (1949).
Warstwa przedstawia obszar członków założycieli NATO w 1949 roku z uwzględnieniem:
Belgii,
Danii,
Francji,
Holandii,
Islandii,
Kanady,
Luksemburga,
Norwegii,
Portugalii,
Stanów Zjednoczonych,
Wielkiej Brytanii,
Włoch.
Warstwa 2 - rozszerzenie NATO (1952).
Warstwa przedstawia obszar Grecji i Turcji.
Warstwa 3 - rozszerzenie NATO (1955).
Warstwa przedstawia obszar Republiki Federalnej Niemiec.
Warstwa 4 - rozszerzenie NATO (1982).
Warstwa przedstawia obszar Hiszpanii.
Warstwa 5 - rozszerzenie NATO (1999).
Warstwa przedstawia obszar:
Czech,
Polski,
Węgier.
Warstwa 6 - rozszerzenie NATO (2004).
Warstwa przedstawia obszar:
Bułgarii,
Estonii,
Litwy,
Łotwy,
Rumunii,
Słowacji ,
Słowenii.
Warstwa 7 - rozszerzenie NATO (2009).
Warstwa przedstawia obszar Albanii i Chorwacji.
Warstwa 8 - rozszerzenie NATO (2017).
Warstwa przedstawia obszar Czarnogóry.
Warstwa 9 - rozszerzenie NATO (2020).
Warstwa przedstawia obszar Macedonii Północnej.
Warstwa 10 - czasowe zawieszenie członkostwa w strukturach wojskowych NATO.
Warstwa przedstawia obszar Grecji, Francji i Hiszpanii. Na warstwie 10 znajdują się 3 punkty z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Grecja. W latach 1974 - 1980.
Punkt 2 - Francja. Wystąpiła w 1966, częściowo powróciła w 1995, powróciła całkowicie w 2009.
Punkt 3 - Hiszpania. Od momentu przystąpienia do 1997.
Warstwa 11 - oficjalne kraje kandydujące do NATO.
Warstwa przedstawia obszar:
Bośni i Hercegowiny,
Finlandii,
Szwecji,
Warstwa 12 - obszar należący do państw założycielskich Układu Warszawskiego (1955).
Warstwa przedstawia rozmieszczenie państw założycielskich Układu Warszawskiego z uwzględnieniem:
Albanii,
Bułgarii,
Czechosłowacji,
Polski,
Rumunii,
Węgier,
Związku Sowieckiego.
Warstwa 13 - rozszerzenie Układu Warszawskiego (1956).
Warstwa przedstawia obszar Niemieckiej Republiki Demokratycznej, która przystąpiła do Układu Warszawskiego w 1956 roku.
Warstwa 14 - wystąpienia z Układu Warszawskiego.
Warstwa przedstawia obszar Albanii i NRD, które wystąpiły z Układu Warszawskiego. Na warstwie 14 znajdują się 2 punkty z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Albania. Zawiesiła współpracę w 1961, wystąpiła w 1968.
Punkt 2 - NRD. Wystąpiła w 1990.
Podaj państwa byłego Układu Warszawskiego, które zostały członkami NATO.
Ustal, które kraje NATO w przeszłości były w strukturach Układu Warszawskiego w ramach nieistniejących już państw.
Opisz, w jakim kierunku w ostatnim ćwierćwieczu przebiega proces rozszerzania NATO
Również poza Europą będą tworzone po wojnie bloki militarne o regionalnym charakterze: w San Francisco w 1951 roku Pakt Bezpieczeństwa Pacyfiku (ANZUS), w Manili na Filipinach w 1954 roku Organizacja Paktu Azji Południowo‑Wschodniej (SEATO) oraz w Bagdadzie w Iraku w 1955 roku Organizacja Paktu Bagdadzkiego, która w 1959 roku zmieniła nazwę na Organizację Paktu Centralnego (CENTO). Zrzeszenia te będą szukać bezpieczeństwa dla swych państw członkowskich w agendach politycznych realizowanej przez Stany Zjednoczone doktryny Trumanadoktryny Trumana.
Członkowie pozaeuropejskich paktów militarnych
ANZUS (1951) | CENTO (1955‑1979) | SEATO (1954‑1977) |
---|---|---|
Australia | Irak (1955‑1959)** | Australia |
Nowa Zelandia (1951 ‑ 1987)* | Iran | Bangladesz |
Stany Zjednoczone | Pakistan | Filipiny |
Turcja | Francja (1954 ‑ 1974) | |
Wielka Brytania | Nowa Zelandia | |
Pakistan (1954 ‑ 1973) | ||
Stany Zjednoczone | ||
Tajlandia | ||
Wielka Brytania |
Indeks górny **okres obowiązywania porozumienia wojskowego ze Stanami Zjednoczonymi
Indeks górny ****okres uczestnictwa Iraku w Organizacji Paktu Bagdadzkiego
Natomiast bardziej neutralną postawę wobec światowych zagrożeń zajmie ruch państw niezaangażowanychruch państw niezaangażowanych. Jego postulaty obrony niezależności przejmą m.in. regionalne wspólnoty polityczno‑ekonomiczne takie jak powołana w Kairze w 1945 roku Liga Państw Arabskich, konsolidująca kraje islamskie Bliskiego Wschodu, zainicjowana w Bogocie w Kolumbii w 1948 roku Organizacja Państw Amerykańskich (OPA) czy stworzona w 1963 roku podczas spotkania założycielskiego w Addis Abebie w Etiopii Organizacja Jedności Afrykańskiej (OJA).
Liga Państw Arabskich | |||||
---|---|---|---|---|---|
członkowie | obserwatorzy | zawieszeni | |||
państwo | data | państwo | data | państwo | data |
Arabia Saudyjska | 1945 | Brazylia | 2003 | Egipt | 1979 ‑ 1989 |
Libia | 1953 | Wenezuela | 2006 | Libia | 2011 |
Sudan | 1956 | Indie | 2007 | Syria | 2011 ‑ 2013 |
Maroko | 1958 | ||||
Kuwejt | 1961 | ||||
Algieria | 1962 | ||||
Bahrajn | 1971 | ||||
Mauretania | 1973 | ||||
Somalia | 1974 | ||||
Autonomia Palestyńska | 1976 | ||||
Dżibuti | 1977 | ||||
Komory | 1993 |
Innym politycznym skutkiem II wojny światowej będzie dekolonizacja, która przyczyni się do powstania wielu nowych państw m.in. w Afryce i Azji. Uruchomi również wiele negatywnych zjawisk społecznych związanych z migracjami oraz handlem bronią i ludźmi. Brak wykształconych elit, rozwiniętej gospodarki oraz kultury, konkurencyjnej wobec cywilizacyjnych zdobyczy świata zachodniego, będzie osłabiał potencjał postkolonialnych państw, przyczyniając się do ich nikłej stabilizacji. Powszechne staną się dla nich bratobójcze wojny, krwawe dyktatury i korupcja, uzależniające struktury polityczne tych krajów od interesów mocarstw. Charakterystyczny dla „zimnej wojny” wyścig zbrojeńwyścig zbrojeń doprowadzi do traktowania nowych krajów jako miejsc strategicznych, np. dogodnych dla budowy baz wojskowych czy składowisk arsenału nuklearnego. Będzie również zarzewiem terroryzmuterroryzmu poprzez rekrutację członków spośród przedstawicieli grup zdesperowanych, aby stosować przemoc, celem poprawy własnego losu.
Poniżej znajduje się mapa interaktywna ukazująca przebieg procesu dekolonizacji Afryki i Azji. Najedź kursorem na oznaczenia w legendzie i przełączaj zawartość warstw, aby poznać szczegóły. Aby zapoznać się z opisami, należy kursorem otwierać informacyjne punkty wygenerowane na mapie.
Mapa interaktywna pt. Dekolonizacja Afryki i Azji.
Mapa przedstawia obraz krajów Afryki i Azji w układzie pokolonialnym z zaznaczonym dawnym rozmieszczeniem kolonii i datami uzyskania niepodległości przez państwa pokolonialne tego regionu
Mapa składa się z warstwy bazowej i 10 warstw dodatkowych.
Opis warstwy bazowej:
Warstwa przedstawia mapę polityczną Afryki i częściowo Azji z naniesionymi nazwami państw regionu.
Warstwy dodatkowe:
Warstwa 1 - Nowe państwa dawnych kolonii brytyjskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii brytyjskich w Afryce i Azji oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Somalia (1960),
Gambia (1965),
Sierra Leone (1961),
Sudan (1956),
Ghana (1957),
Nigeria (1960),
Uganda (1962),
Kenia (1963),
Seszele (1976),
Mauritius (1968),
Suazi (1968),
Lesotho (Basuto) (1966),
Botswana (1966),
Zimbabwe (1980),
Zambia (1964),
Tanzania (1964),
Malawi (1964),
Izrael (1948),
Jordania (1946),
Kuwejt (1961),
Jemen (1967),
Oman (1951),
Zjednoczone Emiraty Arabskie (1971),
Bahrajn (1971),
Katar (1971),
Pakistan (1947),
Indie (1947),
Sri Lanka (1948),
Malediwy (1965),
Singapur (1965),
Malezja (1957),
Mjanma (Birma) (1948),
Bangladesz (1971),
Brunei (1984).
Na warstwie 1 znajduje się 34 punktów z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Somalia. 1960 (połączenie Somalii Brytyjskiej z Somalią Włoską).
Punkt 2 - Gambia. 1965
Punkt 3 - Sierra Leone. 1961
Punkt 4 - Sudan. 1956 (wyłączenie z kondominium brytyjsko‑egipskiego).
Punkt 5 - Ghana. 1957
Punkt 6 - Nigeria. 1960
Punkt 7 - Uganda. 1962
Punkt 8 - Kenia. 1963
Punkt 9 - Seszele. 1963
Punkt 10 - Mauritius. 1968
Punkt 11 - Suazi. 1968
Punkt 12 - Lesotho (Basuto). 1966
Punkt 13 - Botswana. 1966
Punkt 14 - Zimbabwe. 1980 (jako Rodezja w 1965).
Punkt 15 - Zambia. 1964
Punkt 16 - Tanzania. 1964 (z połączenia Tanganiki (1961) z Zanzibarem (1963)).
Punkt 17 - Malawi. 1964
Punkt 18 - Izrael. 1948
Punkt 19 - Jordania. 1946 (jako Transjordania).
Punkt 20 - Kuwejt. 1961
Punkt 21 - Jemen. 1967 (jako Jemen Południowy, połączony w jedno państwo z Jemenem Północnym w 1990).
Punkt 22 - Oman. 1951
Punkt 23 - Zjednoczone Emiraty Arabskie. 1971
Punkt 24 - Bahrajn. 1971
Punkt 25 - Katar. 1971
Punkt 26 - Pakistan. 1947
Punkt 27 - Indie. 1947
Punkt 28 - Sri Lanka. 1948
Punkt 29 - Malediwy. 1965
Punkt 30 - Singapur. 1965
Punkt 31 - Malezja. 1957
Punkt 32 - Mjanma (Birma). 1948
Punkt 33 - Bangladesz. 1971 (włączony do Pakistanu w 1947).
Punkt 34 - Brunei. 1984 (autonomia wewnętrzna od 1971).
Warstwa 2 - Nowe państwa dawnych kolonii francuskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii francuskich w Afryce i Azji oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Tunezja (1956),
Maroko (1956),
Algieria (1962),
Mauretania (1960),
Mali (1960),
Niger (1960),
Czad (1960),
Togo (1960),
Burkina Faso (Górna Wolta) (1960),
Senegal (1960),
Gwinea (1958),
Wybrzeże Kości Słoniowej (1960),
Benin (Dahomej) (1960),
Gabon (1960),
Kongo (1960),
Kamerun (1960),
Madagaskar (1960),
Republika Środkowoafrykańska (1960),
Komory (1975),
Dżibuti (1977),
Liban (1943),
Syria (1946),
Wietnam (1945),
Laos (1949),
Kambodża (1949).
Na warstwie 2 znajduje się 25 punktów z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Tunezja. 1956
Punkt 2 - Maroko. 1956
Punkt 3 - Algieria. 1962
Punkt 4 - Mauretania. 1960
Punkt 5 - Mali. 1960
Punkt 6 - Niger. 1960
Punkt 7 - Czad. 1960
Punkt 8 - Togo. 1960
Punkt 9 - Burkina Faso (Górna Wolta). 1960
Punkt 10 - Senegal. 1960
Punkt 11 - Gwinea. 1958
Punkt 12 - Wybrzeże Kości Słoniowej. 1960
Punkt 13 - Benin (Dahomej) . 1960
Punkt 14 - Gabon. 1960
Punkt 15 - Kongo. 1960
Punkt 16 - Kamerun. 1960
Punkt 17 - Madagaskar. 1960
Punkt 18 - Republika Środkowoafrykańska. 1960
Punkt 19 - Komory. 1975
Punkt 20 - Dżibuti. 1977
Punkt 21 - Liban. 1943
Punkt 22 - Syria. 1946
Punkt 23 - Wietnam. 1945
Punkt 24 - Laos. 1949
Punkt 25 - Kambodża. 1949
Warstwa 3 - Nowe państwa dawnych kolonii belgijskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii belgijskich w Afryce oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Demokratyczna Republika Konga (1960),
Burundi (1962),
Rwanda (1962).
Na warstwie 3 znajdują się 3 punkty z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Demokratyczna Republika Konga . 1960
Punkt 2 - Burundi. 1962
Punkt 3 - Rwanda. 1962.
Warstwa 4 - Nowe państwa dawnych kolonii portugalskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii portugalskich w Afryce i Azji oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Gwinea Bissau (1974),
Angola (1975),
Mozambik (1975),
Republika Zielonego Przylądka (1975),
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca (1975),
Timor Wschodni (2002).
Na warstwie 4 znajduje się 6 punktów z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Gwinea Bissau. 1974
Punkt 2 - Republika Zielonego Przylądka. 1975
Punkt 3 - Angola. 1975
Punkt 4 - Mozambik. 1975
Punkt 5 - Wyspy Świętego Tomasza i Książęca. 1975
Punkt 6 - Timor Wschodni. 2002
Warstwa 5 - Nowe państwa dawnych kolonii włoskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii włoskich w Afryce oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Libia (1951),
Somalia (1960),
Erytrea (1993).
Na warstwie 5 znajdują się 3 punkty z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Libia. 1951
Punkt 2 - Somalia . 1960 (połączenie Somalii Brytyjskiej z Somalią Włoską).
Punkt 3 - Erytrea. 1993
Warstwa 6 - Nowe państwa dawnych kolonii hiszpańskich.
Warstwa przedstawia rozmieszczenie nowych państw dawnych kolonii hiszpańskich w Afryce oraz ukazuje datę odzyskania przez te kraje niepodległości:
Gwinea Równikowa (1968),
Sahara Zachodnia (1976).
Na warstwie 6 znajdują się 2 punkty z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Sahara Zachodnia. 1976 (przyłączona do Maroka).
Punkt 2 - Gwinea Równikowa. 1968
Warstwa 7 - Nowe państwa dawnych kolonii holenderskich.
Warstwa przedstawia Indonezję oraz datę odzyskania przez nią niepodległości: 1945.
Na warstwie 7 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Indonezja. 1945
Warstwa 8 - Nowe państwa dawnych kolonii amerykańskich.
Warstwa przedstawia Filipiny oraz datę odzyskania przez nie niepodległości: 1946.
Na warstwie 8 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami
Punkt 1 - Filipiny. 1946
Warstwa 9 - Nowe państwa dawnych kolonii australijskich.
Warstwa przedstawia Papuę‑Nową Gwineę oraz datę odzyskania przez nią niepodległości: 1975.
Na warstwie 9 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Papua‑Nowa Gwinea. 1975
Warstwa 10 - Nowe państwa dawnych kolonii Republiki Południowej Afryki.
Warstwa przedstawia Namibię oraz datę odzyskania przez nią niepodległości: 1990.
Na warstwie 10 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Namibia . 1990
Podaj, które państwa Afryki były niepodległe w momencie rozpoczęcia dekolonizacji tego kontynentu.
Ustal, dlaczego Rokiem Afryki ogłoszono rok 1960.
Zastanów się, dlaczego niektóre państwa postkolonialne ogłosiły niepodległość prawie zaraz po zakończeniu wojny, a inne czekały na to nawet pięćdziesiąt lat.
Przykłady powojennego terroryzmu
Rodzaj działalności przestępczej | Organizacje terrorystyczne |
---|---|
terroryzm lewicowy | Czerwone Brygady (Włochy) |
terroryzm prawicowy | OAS: Organizacja Tajnej Armii (Francja) |
terroryzm religijny | Islamska Armia Ocalenia (Algieria) |
terroryzm nacjonalistyczny | ETA: Baskonia i Wolność (Hiszpania) |
Rozwiń skróty NATO, OJA, OPA i SEATO. Zapisz je poniżej.
Sytuacja w Europie po II wojnie światowej
Powojenny ład w Europie regulowały przede wszystkim podjęte w 1945 roku postanowienia konferencji głównych alianckich koalicjantów: Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Związku Sowieckiego w Jałcie i w Poczdamie. Dotyczyły one w pierwszej kolejności przyszłości Niemiec, które obarczono wyłączną odpowiedzialnością za wywołanie wojny, zupełnie pomijając rolę Związku Sowieckiego, co wynikało z pozycji Józefa Stalina jako zwycięskiego sojusznika. Z tytułu win Niemcy miały wypłacić poszczególnym krajom odszkodowania za straty wojenne. W celu zabezpieczenia tych roszczeń zdecydowano o decentralizacji państwa niemieckiego i ustanowieniu stref okupacyjnych zarządzanych przez Francję, Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię i Związek Sowiecki, który ze względu na rozmiar poniesionych w czasie wojny strat przez pięć lat miał otrzymywać ze stref sojuszników dodatkowe kwoty odszkodowawcze. Józef Stalin równocześnie zobowiązał się zaspokoić ze swej części roszczenia Polski, dla której nie wydzielono w Niemczech osobnej strefy okupacyjnej. Jedynie Brytyjczycy, zarządzający Dolną Saksonią w północno‑zachodnich Niemczech, przy sprzeciwie Związku Sowieckiego przydzielili na trzy lata Polskim Siłom Zbrojnym na Zachodzie administrację niewielkich obszarowo terenów przy granicy z Holandią.
Uzgodnienia sojusznicze przewidywały ponadto wysiedlenia ludności niemieckiej z terenów Czechosłowacji, Polski i Węgier oraz związane z tym przesunięcia graniczne, przede wszystkim na korzyść Polski, której przyznano administrację nad Gdańskiem, częścią Prus Wschodnich oraz terenami do Odry i Nysy Łużyckiej. Przebieg wschodniej granicy Niemiec miała jednak regulować odrębna konferencja, do której zwołania nigdy nie doszło, a stan faktyczny w tej części Europy zatwierdzono dopiero w 1990 roku. Niemcy objęto demilitaryzacjądemilitaryzacją, demokratyzacjądemokratyzacją, demonopolizacjądemonopolizacją i denazyfikacjądenazyfikacją. Procesy te miały również dotyczyć Austrii częściowo podzielonej na strefy okupacyjne, a częściowo będącej pod zarządem wszystkich mocarstw. Kontrolę międzynarodową do czasu zawarcia traktatów pokojowych rozciągnięto ponadto nad krajami, będącymi w czasie wojny sojusznikami Niemiec: Bułgarią, Finlandią, Rumunią, Węgrami i Włochami. Na obszarach większości tych państw stan faktyczny wyznaczała obecność armii sowieckiej, której okupacja, zwana wyzwoleniem, miała zabezpieczać interesy Moskwy w zakresie powoływania rządów przychylnych jej planom.
W Niemczech normalizacja sytuacji zależała od administratora strefy okupacyjnej. Najpierw w 1947 roku Amerykanie i Brytyjczycy ustanowili unię gospodarczą swych obszarów, nadając jej nazwę Bizonia, a w 1949 roku za zgodą Francuzów rozszerzyli ją w Trizonię, gdzie przeprowadzili demokratyczne wybory i wyłonionym w jej trakcie niemieckim politykom przekazali władzę administracyjną. W tym samym czasie w sowieckiej strefie okupacyjnej Niemiec skonfiskowano własność prywatną i rozparcelowano majątki ziemskie, a władzę przekazano w ręce całkowicie zależnej od Moskwy partii komunistycznej. Istotną rolę w transformacji sytuacji politycznej w Europie odegrał plan amerykańskiej pomocy gospodarczej dla krajów dotkniętych skutkami wojny. Przedstawił go w 1947 roku sekretarz stanu George Marshall [czyt.: dżordż marszal] i dlatego wspomniany program wsparcia antykryzysowego przybrał jego imię. W istocie był on projektem politycznym, mającym zapobiec wykorzystaniu przez Związek Sowiecki trudności gospodarczych i wywołanego nimi niezadowolenia społecznego do przejęcia władzy w krajach zniszczonych przez wojnę. W związku z tym Józef Stalin odrzucił tę pomoc i nazwał ją ingerencją w wewnętrzne sprawy państw. Skłonił również do takiego kroku zależne od siebie rządy, w tym Czechosłowację i Polskę, które początkowo przyjęły propozycję Stanów Zjednoczonych. Odpowiedzią Związku Sowieckiego na Plan Marshalla miało być utworzenie w 1949 roku Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG), której dążeniem stawało się stworzenie z bloku wschodniego autarkiiautarkii. W rzeczywistości RWPG było projektem instrumentalizowania krajów leżących w sowieckiej strefie wpływów poprzez odcięcie ich od relacji gospodarczych z zachodnimi państwami.
Ponieważ Amerykanie chcieli rozciągnąć Plan Marshalla również na strefy okupacyjne Niemiec, w tym Berlin, spięcie ze Stalinem było nieuniknione. W 1948 roku Związek Sowiecki zablokował zachodnie dzielnice Berlina, po czym zakazał ruchu osób i przewozu towarów między okupowaną przez siebie wschodnią częścią miasta a częściami zajętymi przez pozostałych aliantów. Tym samym odciął dostawy żywności, opału i energii elektrycznej do zachodnich dzielnic. Alianci zorganizowali wówczas most powietrzny i dostarczali przez rok zaopatrzenie do tego obszaru drogą lotniczą. Wydarzenie to ostatecznie przesądziło o podziale Niemiec na obejmującą Trizonię Republikę Federalną Niemiec (RFN) ze stolicą w Bonn i zlokalizowaną w strefie okupacji sowieckiej Niemiecką Republiką Demokratyczną (NRD) ze stolicą w Berlinie Wschodnim. Strefy zachodnie Berlina pozostawały wciąż wydzielonym obszarem pod administracją aliantów i początkowo miały swobodny dostęp do stolicy NRD, ale sytuację ostatecznego rozdziału przesądziła w 1961 roku decyzja Moskwy o rozpoczęciu wznoszenia muru na granicy stref. Poprzez system umocnień, zasieków i posterunków wojskowych, z których wartownicy strzelali do osób próbujących przekroczyć granicę, doszło do podziału miasta, jego ulic, linii kolejowych, a nawet budynków. Ten zimnowojenny symbol rozebrano dopiero w 1989 roku po upadku komunizmu w Europie. Jego instalację przeprowadził Związek Sowiecki taktyką salamitaktyką salami na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. Wyjątkiem były anektowane w 1940 roku państwa bałtyckie. Litwa, Łotwa i Estonia nie uzyskały niepodległości, a stały się sowieckimi republikami metodą faktów dokonanych. Elementem koordynowania sowieckiej polityki transportu ideologii w głąb „imperialnych” państw było utworzenie w 1947 roku pod nazwą Kominformu Biura Informacyjnego Partii Komunistycznych i Robotniczych na spotkaniu w Szklarskiej Porębie przedstawicieli partii komunistycznych z bloku wschodniego oraz Francji i Włoch. W rzeczywistości przedsięwzięcie to nie odegrało przewidywanej roli politycznej i zostało rozwiązane w 1956 roku.
Fragment opracowania historycznego24 czerwca 1948 r. Stalin ogłosił [...] zamknięcie wszystkich tranzytowych połączeń lądowych i kolejowych łączących miasto ze strefami zachodnimi [...]. Stalin liczył, że w ten sposób uda się zmusić mocarstwa zachodnie do przyjęcia radzieckiej propozycji utworzenia ogólnoniemieckiego rządu, w którym niemieccy komuniści mieliby swoje wpływy.
SowietyzacjaSowietyzacja powiodła się natomiast w krajach demokracji ludowychdemokracji ludowych, gdzie dokonano zmian ustrojowych, znacjonalizowano przemysł i odebrano właścicielom ziemskim ich nieruchomości. Parcelacja gruntów miała być pierwszym krokiem ku kolektywizacji rolnictwa, czyli upaństwowieniu gospodarstw, ale nie we wszystkich krajach została ona przeprowadzona. W Polsce dominującym modelem organizacji rolnictwa pozostały wciąż gospodarstwa indywidualne. Wzorem sowieckim w bloku wschodnim wprowadzono gospodarkę centralnie planowaną, gdzie wszystkimi mechanizmami rynku kieruje się odgórnie na mocy decyzji administracyjnych. Rezultatem takiej polityki ekonomicznej stawały się ustawiczne braki towarów na rynku, ich niska jakość, a czasami konieczność reglamentacji. Skutkowało to obniżeniem stopy życiowej komunistycznych społeczeństw w porównaniu z krajami zachodniej Europy, gdzie bogacenie się ludzi po wojnie następowało szybko. Celem intensyfikacji relacji gospodarczych w Europie ustanowiono w 1948 roku Organizację Europejskiej Współpracy Gospodarczej. W 1960 roku przekształciła się ona w Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, do której obok państw europejskich weszły też Kanada, Stany Zjednoczone i Turcja. W 1951 roku Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, RFN i Włochy powołały Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, która przyjęła w 1957 roku na mocy traktatów rzymskich postać Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG). W kolejnych latach dołączyły do tej organizacji: Dania, Irlandia i Wielka Brytania w 1973 roku, Grecja w 1981 roku, a Hiszpania i Portugalia w 1986 roku.
Fragment przemówienia Winstona Churchilla na temat sytuacji międzynarodowejOd Szczecina nad Bałtykiem do Triestu nad Adriatykiem w poprzek kontynentu opadła „żelazna kurtyna” […]. Poza tą linią leżą wszystkie stolice odwiecznych państw Europy centralnej i wschodniej. Warszawa, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Belgrad, Bukareszt i Sofia, wszystkie te sławne miasta i ludność wokół nich znajdują się teraz w czymś, co nazwać muszę radziecką strefą, i wszystkie są przedmiotem, w takiej czy innej formie, nie tylko radzieckiego wpływu, ale bardzo wysokiego, a w wielu wypadkach wciąż rosnącego stopnia kontroli bezpośredniej z Moskwy. […] Zdominowany przez Rosjan polski Rząd został zachęcony do dokonania ogromnych i bezprawnych najazdów na Niemcy, i mają teraz miejsce masowe wysiedlenia milionów Niemców na godną pożałowania i nieprawdopodobną skalę.
Zapoznaj się z fragmentem przemówienia Winstona Churchilla na temat sytuacji międzynarodowej i ustal, które kraje wymienione przez niego nie znalazły się ostatecznie za „żelazną kurtyną” oraz określ, na ile zgodne z prawdą były jego twierdzenia o „bezprawnych” najazdach Polaków na Niemcy i wysiedleniach. Odpowiedzi wpisz poniżej.
W porównaniu z wolnościowymi trendami państw zachodnioeuropejskich kraje zza „żelaznej kurtyny” doświadczały coraz większego reżimu ideologicznego. Wprowadzono cenzurę, represjonowano twórców niepokornych, uniemożliwiano prowadzenie niezależnych badań naukowych. Lansowano ateizm i materializm, a religię przedstawiano jako balast przeszkadzający w postępie cywilizacyjnym. Równocześnie, wychodząc naprzeciw duchowym potrzebom człowieka, propagowano kult przywódców, rozwijano rytuały i święta komunistyczne. Wprowadzano obowiązkowe uczestnictwo w masowych pochodach, gdzie za brak okazywania entuzjazmu i zaangażowania groziły represje. Istotą reżimu była wierność ideologii. Dla demokracji ludowych stała się ona niebezpiecznym narzędziem totalnego podporządkowania bloku wschodniego interesom Moskwy. Wyrażała to najbardziej czytelnie doktryna Breżniewadoktryna Breżniewa. Pomimo tego w demoludach od czasu do czasu dochodziło do antysowieckich wystąpień m.in. na Węgrzech w 1956 roku i w Czechosłowacji w 1968 roku.
Poniżej znajduje się mapa interaktywna ukazująca strefy okupacyjne Niemiec i Austrii. Najedź kursorem na oznaczenia w legendzie i przełączaj zawartość warstw, aby poznać szczegóły. Aby zapoznać się z opisami, należy kursorem otwierać informacyjne punkty wygenerowane na mapie.
Mapa interaktywna pt. Strefy okupacyjne Niemiec i Austrii.
Mapa przedstawia obszar Niemiec i Austrii, który odpadł po wojnie oraz układ stref okupacyjnych Niemiec i Austrii oraz ich stolic: Berlina i Wiednia z uwzględnieniem nazw regionów i dzielnic miast.
Mapa składa się z warstwy bazowej i 5 warstw dodatkowych.
Opis warstwy bazowej:
Mapa przedstawia granice Niemiec i Austrii w 1945 roku z uwzględnieniem ziem, które znalazły się już poza granicami Niemiec przyłączone do Polski i Związku Sowieckiego. Pokazuje rozmieszczenie miejscowości:
Baden‑Baden,
Bad Oeynhausen,
Berlin Wschodni,
Brema,
Bonn,
Drezno,
Essen,
Frankfurt nad Menem,
Fryburg,
Graz,
Hamburg,
Hanower,
Innsbruck,
Kassel,
Linz,
Lipsk,
Moguncja,
Monachium,
Norymberga,
Ratyzbona,
Rostock,
Trewir,
Wiedeń.
Podaje nazwy regionów dla Austrii:
Burgenland,
Dolna Austria,
Górna Austria,
Karyntia,
Salzburg,
Salzkammergut,
Styria,
Tyrol,
Vorarlberg.
Dla Niemiec:
Bawaria,
Berlin,
Brandenburgia,
Brema,
Dolna Saksonia,
Hamburg,
Hesja,
Meklemburgia,
Nadrenia- Palatynat,
Nadrenia Północna- Westfalia,
Saara,
Saksonia,
Saksonia-Anhalt,
Szlezwik‑Holsztyn,
Turyngia,
Wirtembergia‑Badenia,
Wirtembergia-Hohenzollern.
Ponadto pokazuje granice dzielnic Berlina i Wiednia z ich nazwami: dla Berlina
Charlottenburg,
Friedrichshain,
Hellersdorf,
Hohenschönhausen,
Köpenick,
Kreuzberg,
Lichtenberg,
Marzahn,
Mitte,
Neukölln,
Pankow,
Prenzlauer Berg,
Reinickendorf,
Schöneberg,
Spandau,
Steglitz,
Tiergarten,
Tempelhof,
Treptow,
Wedding,
Weissensee,
Wilmersdorf,
Zehlendorf.
Dla Wiednia od 1 do 22.
Warstwy dodatkowe:
Warstwa 1 - strefa amerykańska w Niemczech i Austrii.
Warstwa przedstawia obszar amerykańskiej strefy okupacyjnej w Niemczech (Bawaria, Brema, Hesja, Wirtembergia‑Badenia) z uwzględnieniem podziału Berlina (Kreuzberg, Neukölln, Schöneberg, Steglitz, Tempelhof i Zehlendorf) oraz w Austrii (Górna Austria na południe od Dunaju, Salzburg i Salzkammergut) z uwzględnieniem podziału Wiednia: 7, 8, 9, 17, 18, 19.
Na warstwie 1 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Frankfurt nad Menem. Stolica amerykańskiej strefy okupacyjnej.
Warstwa 2 - strefa brytyjska w Niemczech i Austrii.
Warstwa przedstawia obszar brytyjskiej strefy okupacyjnej w Niemczech (Dolna Saksonia, Hamburg, Nadrenia Północna‑Westfalia, Szlezwik‑Holsztyn) z uwzględnieniem podziału Berlina (Charlottenburg, Spandau, Tiergarten, Wilmersdorf) oraz w Austrii (Karyntia, wschodni Tyrol, Styria) z uwzględnieniem podziału Wiednia: 3, 5, 11, 12, 13.
Na warstwie 2 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Bad Oeynhausen. Stolica brytyjskiej strefy okupacyjnej.
Warstwa 3 - strefa francuska w Niemczech i Austrii.
Warstwa pokazuje położenie strefy francuskiej w Niemczech (Badenia, Nadrenia‑Palatynat, Saara, Wirtembergia- Hohenzollern) z uwzględnieniem podziału Berlina (Reinickendorf, Wedding) oraz w Austrii (północny Tyrol, Vorarlberg) z uwzględnieniem podziału Wiednia (6, 14, 15, 16).
Na warstwie 3 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Baden‑Baden. Stolica francuskiej strefy okupacyjnej.
Warstwa 4 - strefa sowiecka w Niemczech i Austrii.
Warstwa pokazuje położenie strefy sowieckiej w Niemczech oraz w Austrii (Burgenland, Dolna Austria) z rozmieszczeniem strefy w Wiedniu: 2, 4, 10, 20, 21, 22 oraz w Berlinie: Friedrichshain, Hellersdorf, Hohenschönhausen, Köpenick, Lichtenberg, Marzahn, Mitte, Pankow, Prenzlauer Berg, Treptow, Weissensee. Na warstwie 4 znajduje się 1 punkt z dodatkowymi informacjami:
Punkt 1 - Berlin Wschodni. Stolica sowieckiej strefy okupacyjnej.
Warstwa 5 - strefa wspólna w Wiedniu.
Warstwa pokazuje położenie strefy wspólnej dla państw okupacyjnych w Wiedniu na obszarze 1 dzielnicy.
Podaj, którym państwom przyznano strefy okupacyjne w Niemczech i Austrii.
Ustal, gdzie znajdował się zarząd wspólny dla wszystkich państw okupacyjnych.
Wyjaśnij, co mogłoby mieć wpływ na układ i rozmieszczenie stref okupacyjnych w Niemczech i Austrii.
Wartość amerykańskiej pomocy dla Europy w ramach Planu Marshalla w mln dolarów
Państwo | 1949 | 1950 | 1951 | Razem |
---|---|---|---|---|
Austria | 232 | 166 | 70 | 468 |
Belgia i Luksemburg | 195 | 222 | 360 | 777 |
Dania | 103 | 871 | 95 | 385 |
Francja | 1 085 | 691 | 520 | 2 296 |
Grecja | 175 | 156 | 45 | 376 |
Holandia | 471 | 302 | 355 | 1 128 |
Irlandia | 88 | 450 | 0 | 133 |
Islandia | 6 | 22 | 15 | 43 |
Norwegia | 82 | 90 | 200 | 372 |
Portugalia | 0 | 0 | 70 | 70 |
Republika Federalna Niemiec | 510 | 438 | 500 | 1 448 |
Szwajcaria | 0 | 0 | 250 | 250 |
Szwecja | 39 | 48 | 260 | 347 |
Turcja | 28 | 59 | 50 | 137 |
Wielka Brytania | 1 316 | 921 | 1 060 | 3 297 |
Włochy i TriestIndeks górny ** | 594 | 405 | 205 | 1 204 |
razem: | 4 924 | 3 652 | 4 155 | 12 731 |
Indeks górny **Wolne Terytorium Triestu istniało w latach 1947 - 1954
Źródło: M. Schain, Plan Marshalla: pięćdziesiąt lat później, Nowy Jork 2001, s. 98.
Zapoznaj się z tabelą obrazującą wielkość amerykańskiej pomocy dla Europy w ramach planu Marshalla i wyjaśnij kontrowersje wokół beneficjentów tych funduszy m.in. w aspekcie wsparcia finansowego państw pokonanych oraz nieudzielenia pomocy państwom Europy Środkowo‑Wschodniej.
Miejsca konfrontacji bloków militarnych
Wygaśniecie mandatówmandatów francuskich w Libanie i Syrii oraz brytyjskich na obszarze Palestyny doprowadziło do gwałtownych przeobrażeń na Bliskim Wschodzie. Postępujące od połowy XIX wieku osadnictwo żydowskie z powodu HolokaustuHolokaustu przybrało na sile po II wojnie światowej, wzmagając konflikt napływających z Europy Żydów z arabskimi autochtonami. Po wycofaniu się Brytyjczyków i proklamowaniu państwa Izrael w 1948 roku rozgorzała wojna domowa między grupami etnicznymi na obszarze Palestyny, w której ludność arabską wsparła militarnie Liga Państw Arabskich. Klęska tego arabskiego sojuszu w starciu z Izraelczykami spowodowała exodus Palestyńczyków do sąsiednich krajów, głównie Libanu, Syrii i Jordanii oraz przyczyniła się do powstania arabskich enklaw etnicznych na terenie Izraela: w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu Jordanu oraz we wschodniej Jerozolimie.
Okres powojenny to również czas konfliktów i wymuszonych zbrojnie zmian na Dalekim Wschodzie. Układ sił w regionie zmieniło na trwałe powstanie przy wsparciu ZSRS w 1949 roku Chińskiej Republiki Ludowej na czele z Mao Tse Tungiem [czyt.: zedongiem]. Pokonane przez komunistów siły nacjonalistyczne z partii Kuomintang pod dowództwem Czang Kai Szeka wycofały się na Tajwan i założyły tam swoje państwo, zwane Republiką Chińską, wspieraną przez państwa zachodnie. Tymczasem w Chinach na wzór sowiecki w atmosferze terroru i silnej propagandy podjęto kolektywizację rolnictwa i nacjonalizację przedsiębiorstw. Ponieważ zacofanie gospodarcze nie ustępowało, Mao odstąpił od kopiowania rozwiązań sowieckich i w 1957 roku, odcinając się również politycznie od ZSRS, rzucił hasło „wielkiego skoku naprzód”.
Dzieło rodzimej industrializacji miało uczynić z Chin światową potęgę przemysłową. Postawiono przede wszystkim na produkcję stali. W tym celu oderwano od pracy na roli miliony chłopów i nakazano im wytapiać surówkę w prymitywnych przydomowych piecach. Na potrzeby tych hut karczowano lasy oraz sady. W rezultacie aż o 75% spadły plony w Chinach i pojawiło się zjawisko wcześniej niespotykanego głodu. Nieudana industrializacja spowodowała, że Mao w 1966 roku postanowił przerzucić się na front ideologiczny. W tym celu stworzył organizację młodzieżową Czerwoną Gwardię, w której znajdowali się fanatycznie mu oddani zwolennicy zwani hunwejbinami. Przy ich pomocy dokonała się tzw. „rewolucja kulturalna”, w której chodziło o odcięcie się Chin od przeszłości i tradycji oraz świata zachodniego i jego osiągnięć.
Rozpętano kampanię nienawiści wobec inteligencji, dopuszczając się linczów na studentach, nauczycielach i innych osobach wykształconych. Niszczono wszelkie przedmioty uznawane za burżuazyjne, także książki i zabytki. Inteligentów próbowano reedukować, wysyłając ich do pracy na wsi, natomiast w ramach wyrównywania szans kierowano na studia młodzież wiejską. W rezultacie doszło do całkowitego paraliżu gospodarki w kraju: ustała niemal cała produkcja przemysłowa i rolna. Ponieważ sytuacja zaczęła wymykać się spod kontroli, Mao zdecydował się na ukrócenie poczynań Czerwonej Gwardii przy pomocy wojska. Opierając się na armii, Mao kreował dyktatorską władzę o niemal globalnym zasięgu kultu. Wspierał się on na wydrukowanej w ponad miliardzie egzemplarzy „czerwonej książeczce”. Była ona formą zaleceń Mao odnośnie prowadzenia walki z amerykańskim imperializmemimperializmem i sowieckim rewizjonizmrewizjonizm. Docierała również do Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, zdobywając znaczną popularność w środowiskach lewicowej młodzieży i przyczyniając się do jej radykalizacji.
Pierwszym poważnym starciem na Dalekim Wschodzie między Związkiem Sowieckim a Stanami Zjednoczonymi była wojna koreańska, która wiązała się z ustanowionym po pokonaniu Japonii podziałem Korei na dwie strefy okupacyjne: amerykańską i sowiecką wzdłuż 38 równoleżnika. Zmiany miały obowiązywać do czasu utworzenia samodzielnych władz koreańskich. W 1948 roku przeprowadzono odrębne wybory i na północy zwyciężyli komuniści, a na południu zwolennicy demokratycznej republiki. W rezultacie proklamowano dwa państwa: na północy Koreańską Republikę Ludowo‑Demokratyczną (KRL‑D) oraz republikę Korei na południu.
Wojska sowieckie i amerykańskie wycofały się, co dawało złudzenie, że kwestia koreańska jest rozwiązana. W 1950 roku północnokoreański dyktator Kim Ir Sen pod pretekstem zjednoczenia Korei rozpoczął inwazję na południe. Komunistyczne wojska dwukrotnie liczniejsze, o sześciokrotnej przewadze w lotnictwie i siedmiokrotnej w broni pancernej, mając ponadto wsparcie ZSRS, w krótkim czasie zajęły cały półwysep. Rada Bezpieczeństwa ONZ podjęła decyzję o wysłaniu do Korei wojsk międzynarodowych. Niemal w całości składały się one z żołnierzy amerykańskich i dowodził nimi generał Douglas MacArthur [czyt.: daglas makartur]. Siły ONZ wylądowały w rejonie Inchon [czyt.: inczon]. W ciągu kilku tygodni rozbiły armię północnokoreańską i wkroczyły do KRL‑D. Po stronie północnokoreańskiej walczyło wówczas kilka tysięcy żołnierzy sowieckich, głównie lotników, jednak nie wpłynęło to na ogłoszenie stanu wojny między mocarstwami. Po pewnym czasie do konfliktu włączyły się komunistyczne Chiny, które formalnie nie brały udziału w wojnie, ale zezwoliły na przekroczenie granicy z Koreą armii „ochotniczej”, liczącej ponad 400 tysięcy żołnierzy.
Sytuacja strategiczna zmieniła się na niekorzyść wojsk interwencyjnych, które z kolei zostały zmuszone do odwrotu. Prezydent Stanów Zjednoczonych nie zaprotestował przeciwko decyzji Chin, obawiając się, że te działania mogą sprowokować do odpowiedzi ZSRS i doprowadzić do wybuchu trzeciej wojny światowej. Śmierć Józefa Stalina w 1953 roku pozwoliła przyspieszyć zakończenie wojny w Korei. W tym samym roku zawarto rozejm między stronami, a linia rozgraniczająca państwa koreańskie została ponownie ustalona na 38 równoleżniku. W ten sposób pojawiła się nowa „żelazna kurtyna” tym razem na Dalekim Wschodzie między dwoma państwami koreańskimi.
Tymczasem nowy przywódca sowiecki Nikita Chruszczow zadeklarował polepszenie stosunków z Zachodem zgodnie z doktryną tzw. „pokojowego współistnienia”. Konfrontację militarną miała zastąpić inwazja ideologiczna, zwłaszcza na obszarach dekolonizacji. Nowe państwa łatwiej przyjmowały komunizm, zwłaszcza gdy wiązało się z tym istotne w momencie walki o niepodległość zaopatrzenie w sprzęt wojskowy. Szkolenie „bojowników rewolucji” miało na celu zmianę strategicznej pozycji Związku Sowieckiego wobec Stanów Zjednoczonych i ich gospodarczego eksportu demokracji w kraje postkolonialne. Kolejną okazją na przetestowanie własnych strategii dominacji była rewolucja na Kubie, gdzie w wyniku zbrojnego zamachu stanu w 1952 roku władzę objął dyktator Fulgencio Batista.
Wprowadził on brutalny reżim i tym samym wywołał falę społecznego niezadowolenia. Na czele przeciwników Batisty stanął młody Fidel Castro [czyt.: kastro]. Szybko rosnące szeregi oddziałów partyzanckich, dowodzonych przez niego i Ernesta „Che” Guevarę [czyt.: cze gewarę], do 1959 roku pokonały wojska dyktatora i zmusiły go do opuszczenia wyspy. Władzę w państwie przejęli stronnicy Castro. Starą dyktaturę zastąpił totalitarny system komunistyczny, który znacjonalizował gospodarkę i skolektywizował rolnictwo. Rozwiązał też partie polityczne, a ich przywódców pozamykał w więzieniach lub zmusił do emigracji. Naciski tych, którzy uciekli z Kuby do Stanów Zjednoczonych, wpłynęły na decyzje Amerykanów, aby podjąć w 1961 roku próbę obalenia Castro, organizując inwazję w Zatoce Świń. Wskutek braku poparcia społeczeństwa, które nie odwróciło się jeszcze od komunizmu, zamach stanu się nie powiódł.
Władze kubańskie, które po przewrocie Castro zacieśniły współpracę ze Związkiem Sowieckim, oskarżyły Stany Zjednoczone o agresję i zagroziły, że poproszą swojego sojusznika o interwencję zbrojną. Tymczasem przyjmowały od Sowietów broń i sprzęt wojskowy. W 1962 roku amerykańskie samoloty szpiegowskie wykryły na Kubie wyrzutnie rakiet atomowych, zainstalowanych tam przez ZSRS. Ówczesny prezydent Stanów Zjednoczonych John Fitzgerald Kennedy zażądał ich usunięcia i zarządził blokadę morską Kuby, rozpoczynając przygotowania do inwazji. W tym czasie w kierunku wyspy upłynęły już sowieckie okręty z kolejnymi rakietami i inną bronią. Oba mocarstwa zagroziły użyciem arsenału jądrowego i świat stanął na krawędzi wojny nuklearnej. Przez kilka kolejnych dni trwały ożywione negocjacje między przywódcami Związku Sowieckiego i USA. W końcu zawarto kompromis: Amerykanie zrezygnowali z opanowania Kuby, a Sowieci zdemontowali wyrzutnie i wycofali rakiety. W związku z kryzysem kubańskim pojawiła się idea tzw. gorącej linii. Było to stałe, specjalne połączenie telefoniczne między Kremlem a Białym Domem, które pozwalało natychmiast i bezpośrednio przedyskutować sporne kwestie, aby nie doprowadzić znowu do sytuacji zagrożenia konfliktem nuklearnym.
W czasie kryzysu kubańskiego zaczęła się zmieniać sytuacja w Wietnamie, który, podobnie jak to miało miejsce w Korei, do 1945 roku znajdował się pod okupacją Japonii. Pod koniec wojny przeciwko agresorom wybuchło antyjapońskie powstanie zbrojne, na czele którego stanął Ho Chi Minh [czyt.: ho szi min]. Po wyparciu Japończyków powstańcy proklamowali niepodległe państwo wietnamskie. Nie było to po myśli Francji, do której przed wojną należał cały Półwysep Indochiński, w tym i Wietnam. Francuzi nie zamierzali rezygnować z dawnej kolonii, dlatego wkrótce wybuchła wojna. Wietnamczyków wspierali komuniści chińscy, a Francuzów Stany Zjednoczone, którym zależało, aby komunizm nie zainstalował się w tej części Azji. Wojna partyzancka z wojskami kolonialnymi trwała do 1954 roku i zakończyła się zdobyciem francuskiej twierdzy w Dien Bien Phu [czyt.: dien bien fu]. Na mocy układu w Genewie Wietnam podzielono wzdłuż 17 równoleżnika na dwa państwa: Demokratyczną Republikę Wietnamu (DRW) i Republikę Wietnamu Południowego ze stolicą w Sajgonie, gdzie wpływy zachowały Stany Zjednoczone i Francja, która stopniowo zaczęła wycofywać się ze swoich kolonii.
Mimo postanowień pokojowych w żadnym z państw wietnamskich nie wprowadzono demokracji. Na północy sprawowała władzę partia komunistyczna, a na południu zapanowała dyktatura. Opozycję wobec południowowietnamskiego reżimu wspierali północnowietnamscy komuniści, którzy głosili hasła zjednoczenia Wietnamu. W 1961 roku powstała tajna armia wyzwoleńcza, zwana Vietcongiem [czyt.: wietkongiem], która była kierowana i uzbrajana przez DRW. Rozpoczęła ona działania partyzanckie na południu. W 1964 roku Vietcong ostrzelał amerykański okręt w Zatoce Tonkińskiej, co skłoniło Stany Zjednoczone do rozpoczęcia działań wojennych przeciwko partyzantce komunistycznej w Wietnamie Południowym. Ponieważ bazą wypadową i głównym źródłem zaopatrzenia tych sił był Wietnam Północny, w 1965 roku Amerykanie rozpoczęli bombardowanie celów w tym kraju. Do wojny pośrednio przyłączyły się wtedy także Chiny i Związek Sowiecki, które rozpoczęły intensywne dostawy broni i sprzętu do oddziałów północnowietnamskich, szkoląc również ich bojowników. Początkowo społeczeństwo amerykańskie entuzjastycznie poparło wojnę, której celem było postawienie tamy ekspansji komunizmu w Azji, a tym samym zwiększenie bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych. Z czasem jednak armia amerykańska, pomimo ogromnej przewagi technicznej nad przeciwnikiem, zaczęła ponosić coraz większe straty.
Wojna partyzancka prowadzona była w trudnych warunkach tropikalnej dżungli, co zmuszało Amerykanów do coraz większego wysiłku militarnego, który jednak nie przynosił rezultatów. W 1968 roku w Wietnamie było już ponad pół miliona amerykańskich żołnierzy, co wzmagało nastroje pacyfistycznepacyfistyczne, zwłaszcza wobec wzrostu liczby kadetów poległych, rannych i wracających do kraju psychicznie okaleczonymi. Największą zmorą amerykańskiej armii w Wietnamie była wojna tunelowa, prowadzona poprzez liczącą kilkaset kilometrów sieć podziemnych korytarzy, łączących wioski i rejony koncentracji oddziałów Vietcongu. Z pomieszczeń poniżej ziemi przez uchylone włazy prowadzono tam stały ostrzał, dlatego Amerykanie zdecydowali się penetrować wietnamskie kryjówki. Powołali specjalny oddział komandosów, nazwanych szczurami, do poszukiwania partyzantów w podziemiach i ich likwidacji. Kolejnym problemem dla amerykańskiej armii były rodzime stacje telewizyjne i radiowe, które na bieżąco, wprost z pola walki, relacjonowały przebieg wojny w Wietnamie. Dokumentowały one codzienne życie żołnierzy i pokazywały najbardziej krwawe sceny walk, co wywoływało w społeczeństwie ogromny opór.
Bezpośrednie i nie podlegające cenzurze relacje z Wietnamu kształtowały przekonanie o okropnościach wojny, która czyni z żołnierzy morderców. Komentatorzy wygłaszali śmiałe tezy i opinie krytyczne wobec polityki rządu, które de facto destabilizowały sytuację wojskową amerykańskiej armii i przyczyniały się do jej moralnej klęski. Ponieważ media donosiły o dokonywanych przez oddziały amerykańskie zbrodniach wojennych i skutkach użycia straszliwej broni zapalającej, zwanej napalm, to wzmagała się niechęć Amerykanów w stosunku do żołnierzy. Popularne stawało się hasło „żadnego Wietnamu więcej”, które wyrażało postulat nieangażowania się USA w sprawy, które bezpośrednio ją nie dotyczą. W ten sposób Stany Zjednoczone od połowy lat siedemdziesiątych będą wycofywać się z interwencji w konfliktach zbrojnych na terenie państw postkolonialnych, np. w Angoli, gdzie mocno obecny był Związek Sowiecki, aby zachować wizerunek bezstronności, nawet gdy ta bezczynność prowadzi do ludobójstwa w krajach ogarniętych wojną.
W kwestii Wietnamu rok 1968 był kluczowy. Wygrał wtedy wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych Richard Nixon [czyt.: riczard nixon], obiecujący wycofanie wojsk amerykańskich z Wietnamu. W 1973 roku podpisał on zawieszenie broni, warunkujące proces stopniowego usuwania wojsk amerykańskich z obszaru Wietnamu Południowego. Wykorzystując burzliwą sytuację w USA, związaną z aferą Watergateaferą Watergate [czyt.: łotergej], DRW złamała to porozumienie i w 1975 roku opanowała cały kraj. Zjednoczeniu państwa pod władzą komunistów towarzyszyły sceny ucieczki amerykańskiej armii i jej wietnamskich zwolenników. Powiedzenie „Ale Sajgon” doskonale obrazuje stan chaosu i totalnego bałaganu, który ogarnął w 1975 roku choćby ewakuację południowowietnamskiej stolicy. Z dachu amerykańskiego konsulatu helikopter zabierał tylko wybrane osoby, natomiast reszta ludzi, będących tam, biła się o wejście na teren placówki, robiąc pobojowisko. Również w sąsiadującej z Wietnamem Kambodży, mimo podjętych prób, nie udało się Amerykanom utrwalić władzy, na którą mieliby wpływ. Na dodatek, kiedy wycofali się z Indochin, Kambodżę opanowali w 1975 roku lokalni komuniści. Tzw. Czerwoni Khmerzy [czyt.: kmerzy] pod przewodnictwem Pol Pota zaprowadzili okrutny reżim niespotykany w innych krajach komunistycznych. Całkowicie odizolowali społeczeństwo od reszty świata. Sterroryzowali ludność, a opornych zamknęli w obozach pracy pod nadzorem wojska. Brutalnej indoktrynacji poddali rodziny, którym odbierali dzieci w celach reedukacji. Zamordowali około 25% populacji Kambodży, czyli 2 miliony ludzi. Ich rządy zakończyły się w 1979 roku, kiedy Wietnamczycy wspierani przez Związek Sowiecki powołali tam nowe, marionetkowe władze komunistyczne.
Od 1973 roku republiką ściśle współpracującą ze Związkiem Sowieckim był też Afganistan. Doszło tam do kilku zbrojnych zamachów stanu, dlatego komuniści zaczęli się obawiać, że ten kraj znajdzie się również pod wpływem Zachodu. Rozpoczęli więc w 1979 roku przy użyciu 100 tysięcy żołnierzy interwencję zbrojną w Afganistanie, zajmując stolicę tego państwa Kabul i osadzając tam uległego wobec nich przywódcę. W krótkim czasie powstała antysowiecka partyzantka, niechętna wprowadzonemu reżimowi. Bojownicy określali siebie mudżahedinami, czyli świętymi wojownikami, ponieważ walkę z komunistycznymi najeźdźcami postrzegali jako wojnę religijną. Słabo uzbrojeni partyzanci okazali się dla mającej ogromną przewagę techniczną armii sowieckiej niezwykle trudnym przeciwnikiem. Zasadzki i szybkie wypady niewielkich oddziałów, organizowane w górskim terenie z licznymi labiryntami wąwozów, były skuteczną taktyką przeciwko regularnej armii. Wojna się przyciągała, nie przynosząc żadnych sukcesów, a jedynie straty. Rosła liczba zabitych i okaleczonych przez wojnę. Coraz częściej mówiło się o interwencji w Afganistanie jako o „sowieckim Wietnamie”.
Dowództwo sowieckie, ponieważ nie mogło poradzić sobie z teoretycznie słabszym przeciwnikiem, zaczęło używać gazów bojowych i stosować taktykę, polegającą na niszczeniu wiosek i pól, a także mordowaniu ludności cywilnej. Wiele państw było zszokowanych okrucieństwem Sowietów. W ramach sprzeciwu wobec ludobójstwa społeczność międzynarodowa zbojkotowała olimpiadę w Moskwie w 1980 roku, a Stany Zjednoczone i inne kraje nałożyły sankcje gospodarcze na ZSRS, w tym embargo na zboże. Zwrot w sowieckiej polityce wobec Afganistanu nastąpił dopiero po dojściu Michaiła Gorbaczowa do władzy w Moskwie. W 1988 roku rozpoczął on wycofywanie wojsk sowieckich z Afganistanu, które ostatecznie zakończył rok później.
Przejawem zimnowojennych stosunków było również zagrożenie nuklearne, wynikające z faktu posiadania od 1945 roku przez Stany Zjednoczone, a od 1949 roku przez Związek Sowiecki bomby atomowej. Oba mocarstwa prowadziły grę szafowania się arsenałem atomowym i groziły od czasu do czasu jego użyciem. Z tego powodu również inne kraje dla własnego bezpieczeństwa zaopatrywały się w broń nuklearną. Strach przed wojną wywołaną przez wybuch jądrowy powodował powstawanie schronów atomowych i stref wolnych od składowanej broni tego rodzaju. Ludność cywilną szkolono na wypadek wybuchu atomowego, organizowano próbne alarmy, ćwiczono warianty ostrzegania i ewakuacji. Nie przewidziano jednak, że największa powojenna tragedia nuklearna będzie dotyczyła nie wojny, a pokojowego wykorzystania atomu. W 1986 roku dojdzie bowiem na Ukrainie do wybuchu w elektrowni atomowej w Czarnobylu, a praktycznie dokona się to w przededniu zmian politycznych w świecie: upadku systemu zimnowojennego i rozpadu ZSRS.
Źródło: J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011, s. 532, 654, 735.
Kraje posiadające głowice jądrowe (stan na 2018) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Nazwa państwa | Rok | Stan wyjściowy | Rok | Stan maksymalny | Stan na 2018 |
Stany Zjednoczone | 1945 | 2 | 1965 | 31 139 | 6 800 |
Związek SowieckiIndeks górny ** (Rosja) | 1950 | 5 | 1985 | 39 197 | 7 700 |
Wielka Brytania | 1955 | 14 | 1980 | 492 | 215 |
Francja | 1965 | 32 | 1990 | 505 | 300 |
Chiny | 1965 | 5 | 2018 | 280 | 280 |
Izrael | 1970 | 8 | 2018 | 80 | 80 |
Indie | 1980 | 1 | 2018 | 140 | 140 |
Południowa Afryka (RPA) | 1985 | 3 | 1990 | 6 | 0 |
Pakistan | 1990 | 4 | 2018 | 150 | 150 |
Korea Północna | 2005 | 8 | 2018 | 20 | 20 |
Indeks górny **w ramach ZSRS w Rosji, Kazachstanie, na Białorusi i na Ukrainie
Źródło: Raport Sztokholmskiego Międzynarodowego Instytutu Badań Pokoju (SIPRI) z 2018
Podsumowanie
Cechą charakterystyczną powojennej rzeczywistości był wzrost znaczenia Stanów Zjednoczonych i Związku Sowieckiego na arenie międzynarodowej oraz ukształtowanie się między tymi państwami „zimnowojennych” relacji.
Miały one wpływ na sytuację w Europie, gdzie za tzw. „żelazną kurtyną” zaczęły powstawać demokracje ludowe silnie podporządkowane politycznie i gospodarczo Związkowi Sowieckiemu.
Dodatkowo wprowadzony na globalną arenę polityczną układ konfrontacyjny między światowymi mocarstwami przyczyni się do licznych konfliktów, przede wszystkim w Azji i na Bliskim Wschodzie.
Wojny lokalne przyniesie też dekolonizacja.
Słownik pojęć
– skandal polityczny i związany z nim kryzys konstytucyjny, który miał miejsce w latach 1972–1974 w Stanach Zjednoczonych. W jego wyniku prezydent Richard Nixon [czyt.: riczart nikson] ustąpił ze stanowiska. Nazwa afery wiąże się z wynikami dziennikarskiego śledztwa odnośnie włamania do hotelu Watergate [czyt.: łotergejt] w Waszyngtonie, gdzie mieściła się kwatera wyborcza Partii Demokratów, w 1972 roku. Włamywacze, których zatrzymano, mieli instalować podsłuchy na zlecenie urzędującego prezydenta Richarda Nixona z Partii Republikanów
– sojusznicy powiązani formalnym przymierzem; tu termin oznaczający antyhitlerowskich koalicjantów podczas II wojny światowej
– samowystarczalność gospodarcza, polegająca na funkcjonowaniu państwa bez konieczności sprowadzania surowców i towarów z zewnątrz
– zbrojny lub pokojowy proces likwidacji systemu zależności kolonialnych, polegający na wycofaniu się metropolii z zarządu danym terytorium i przejmowaniu władzy przez społeczności lokalne, połączony z formalnym ogłaszaniem niepodległości przez nowopowstałe państwa
– proces rozbrajania i pozbawiania państwa sił zbrojnych, usuwania z danego terytorium sprzętu i budynków wojskowych
– inaczej demoludy, kraje, w których pod naciskiem Związku Sowieckiego wprowadzono ustrój przejściowy na drodze do komunizmu, zachowano pozory demokracji poprzez istnienie parlamentu, wyborów powszechnych, sądownictwa, ale z równoczesnym monopolem jednej komunistycznej partii, bez istnienia opozycji i brakiem możliwości wpływu społeczeństwa na rządy
– proces wprowadzania demokracji do życia politycznego danego państwa, utrwalania swobód obywatelskich i procedur demokratycznych, np. poprzez wspieranie powstawania i rozwoju niefaszystowskich partii politycznych, wolnej prasy i organizacji pozarządowych
– proces likwidacji monopolów w gospodarce, polegający przede wszystkim na podziale dużych koncernów na mniejsze firmy produkcyjne i ułatwieniu działalności nowym małym przedsiębiorstwom
– proces likwidacji nazizmu, polegający m.in. na usuwaniu z prawa niemieckiego regulacji nazistowskich, rozwiązywaniu organizacji faszystowskich i rozliczaniu ich działaczy
– sformułowana przez Leonida Breżniewa, sowieckiego przywódcę w latach 1964 - 1982, i obowiązująca w latach 1968–1989 koncepcja polityki zagranicznej Związku Sowieckiego wobec innych krajów bloku wschodniego, zakładająca ograniczenie ich suwerenności na rzecz wspólnoty „bratnich narodów” w celu rzekomej obrony łączącej te państwa ideologii. Stworzona celem usprawiedliwienia interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji w 1968 roku. Potępiona przez Rumunię, Albanię, Jugosławię i Chiny
– sformułowana w okresie odwilży postalinowskiej przez Nikitę Chruszczowa, sowieckiego przywódcę w latach 1953 - 1964, koncepcja polityki zagranicznej Związku Sowieckiego, zakładająca rywalizację ze Stanami Zjednoczonymi na podstawie pokojowego współistnienia, czyli zaniechania otwartej wrogości i starcia na płaszczyźnie militarnej na rzecz rywalizacji na polu gospodarczym, kulturalnym i naukowym
– zasada polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych, ogłoszona w 1947 roku przez urzędującego w latach 1947 - 1953 prezydenta Harry'ego Trumana, zakładająca pomoc krajom i narodom zagrożonym ekspansją komunizmu poprzez siłowe przejęcie władzy wewnątrz tych państw przez miejscowe ugrupowania komunistyczne bądź narzucenie tej doktryny przez czynnik zewnętrzny
– wywodzący się z języka greckiego termin oznaczający ofiarę całopalną, odnoszący się do ludobójstwa około 6 mln europejskich Żydów poprzez systemowe, metodyczne mordowanie ludzi z wykorzystaniem niemieckiego aparatu państwowego i przy współpracy sojuszniczych państw; terminu Holokaust używa się wymiennie z terminem Szoa (w transkrypcji angielskiej: Shoah) i Zagłada
– tutaj: dążenie do podporządkowania sobie innych krajów
– przywódca sowiecki w latach 1922 - 1953, ideolog modelu państwa komunistycznego, twórca ogłoszonej w 1946 roku doktryny ustawicznej gotowości Związku Sowieckiego do odparcia zagrożenia zewnętrznego ze strony Stanów Zjednoczonych i innych „sił imperializmu”, odpowiedzialny za wybuch „zimnej wojny” i sowietyzację krajów Europy Środkowo‑Wschodniej
– w prawie międzynarodowym stan, w którym państwo ma obowiązek wykonywania wszystkich poleceń organizacji międzynarodowej. Organizacja ta może cedować swoje prawa na podmioty trzecie, które w jej imieniu, np. zarządzają określonym terytorium
– antywojenny ruch społeczny występujący przeciwko konfliktom militarnym, inspirowanym rywalizacją mocarstw i wyścigiem zbrojeń, oraz domagający się zaprowadzenia w prawie międzynarodowym rozwiązań pokojowych, w formie skrajnej związany z zakazem posiadania broni i handlu nią
– tutaj: odejście od założeń komunizmu na rzecz zbliżenia do kapitalistycznych demokracji
– powstały z inspiracji Egiptu, Indii, Indonezji i Jugosławii na konferencji w Bandungu w 1955 roku ruch państw pozostających poza blokami politycznymi i ogłaszający neutralność wobec konfliktów zbrojnych z inspiracji mocarstw, dążący do zachowania suwerenności i samodzielności w kwestiach swej przyszłości. Wspierał procesy dekolonizacji w krajach Trzeciego Świata, czyli słabo uprzemysłowionych państwach Afryki, Azji i Ameryki Południowej oraz działania humanitarne w ogarniętych wojnami i głodem krajach Czwartego Świata, czyli upadłych politycznie i ekonomicznie państwach Trzeciego Świata
– proces narzucania państwom socjalistycznym wzorów sowieckich w życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym, prowadzący do głębokich zmian mentalnych u ludzi, określanych wprowadzonym przez sowieckiego socjologa Aleksandra Zinowiewa mianem syndromu „Homo sovieticus”, i objawiających się ślepym posłuszeństwem władzy, zniewoleniem ideologią, niezdolnością do samodzielnego myślenia i funkcjonowania bez narzuconych z góry sposobów postępowania, w końcu ucieczką od odpowiedzialności i wolności jako praw ludzkich
– nazywany „Świętym Przymierzem XX wieku”, model organizacji porządku politycznego w świecie, przyjęty w 1945 roku na podstawie zapisów postanowień konferencji w Jałcie, a uzupełniony o rozwiązania przyjęte na konferencji w Poczdamie, i zakładający istnienie stref wpływów między dominującymi mocarstwami: Związkiem Sowieckim i Stanami Zjednoczonymi, które arbitralnie ustalają los państw i narodów zgodnie ze swoimi interesami, nie licząc się z wolą społeczeństw ani nie pytając o zdanie instytucji międzynarodowych
– metoda stopniowego zdobywania władzy przez komunistów w krajach Europy Środkowo–Wschodniej, polegająca na przejmowaniu kolejnych obszarów władzy, co węgierski komunista Mátyás Rákosi [czyt.: matjasz rakoszi] porównywał do odkrawania cienkich plasterków salami. Pierwszym krokiem było wejście komunistów do koalicyjnego rządu i przejęcie resortów siłowych, w tym służby bezpieczeństwa. Następnie za pomocą tych służb rozpoczęcie represji wobec przeciwników politycznych, oskarżając ich o zdradę lub „rewizjonizm”, czyli odejście od pierwotnej ideologii. W końcu poprzez zajmowanie kolejnych ministerstw i instytucji państwowych oraz tworzenie w miejsce rozbitych partii przyjaznych im ugrupowań dojście do etapu całkowitego przejęcia władzy, które odbywało się albo przez sfałszowanie wyborów, albo zbrojny przewrót
– umotywowany ideologicznie, planowy i zorganizowany ruch działań przestępczych pojedynczych osób lub grup, nastawiony na wymuszenie postulatów politycznych i społecznych na organach państwowych, co do których istnieje przekonanie, że działają autorytarnie, poprzez czyny realizowane z całą bezwzględnością, za pomocą różnych środków (nacisk psychiczny, przemoc fizyczna, użycie broni i ładunków wybuchowych), w warunkach specjalnie nadanego im rozgłosu i celowo wytworzonego w społeczeństwie lęku
– stałe zwiększanie arsenału militarnego w obawie przed osiągnięciem przewagi przez przeciwnika
– termin wprowadzony do języka politycznego w 1946 roku przez Winstona Churchilla [czyt.: łinstona czerczila], byłego premiera Wielkiej Brytanii, określający symboliczną linię graniczną między blokami politycznymi, gospodarczymi i militarnymi w Europie, będący szczelną barierą, trudno przekraczalną dla ludzi, informacji i idei, będącą symbolem zniewolenia krajów Europy Środkowo‑Wschodniej
Bibliografia
Johnson P., (1992), Historia świata od roku 1917 do lat 90, Londyn: Puls Publications Ltd.
Czapiewski E., Tyszkiewicz J., (2011), Historia powszechna. XX wiek, Warszawa: PWN.
Judt T., (2020), Powojnie. Historia Europy od roku 1945, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.