R1PiFFwe0NwFd
Obraz przedstawia poszczególne etapy pobytu pierwszych ludzi w raju, od rozmowy z Bogiem po wygnanie. W centrum została ukazana scena rozmowy Boga z Adamem i Ewą, podczas której zakazał im jedzenia owoców z drzewa wiadomości dobrego i złego. Bóg stoi po lewej stronie, ma siwe włosy i siwą brodę, ubrany jest w czerwoną szatę. Adam i Ewa są nadzy. Wokół nich widnieją zwierzęta (konie, jelenie, bażanty). W głębi, w centrum została przedstawiona scena stworzenia Ewy z żebra Adama: Bóg pochyla się nad leżącym Adamem, dłońmi podtrzymuje Ewę. Po prawej stronie została przedstawiona scena kuszenia: widać Ewę i Adama stojących przy drzewie oraz istotę o ludzkim torsie i wężowym ciele, która podaje im jabłko. Po lewej stronie widnieją Adam i Ewa ukrywający się za krzewem przed Bogiem, który spogląda na nich zza chmury. A obok scena wygnania pierwszych ludzi z raju. Nadzy ludzie uciekają przed aniołem w różowej szacie i białych skrzydłach, który podnosi jedną rękę do góry. W tle widać mały staw i skały. Raj jest pełen drzew owocowych i bujnej zieleni.

Pierwsi rodzice w malarstwie i literaturze

Raj
Źródło: Lucas Cranach Starszy, 1530, domena publiczna.
Polecenie 1

Przyjrzyj się dokładnie obrazowi, a następnie wybierz jedną z poniższych ról i wykonaj polecenia. Możesz również pracować z koleżankami i kolegami w zespole.

1. Baczny obserwator

  • Jakie momenty z życia Adama i Ewy w raju ukazał malarz?

  • Zatytułuj kolejne etapy życia Adama i Ewy przedstawione na obrazie.

  • Uporządkuj je chronologicznie.

RlvpgIqKswvGw
(Uzupełnij).

2. Gawędziarski przewodnik

  • Opowiedz biblijną historię Adama i Ewy, której etapy zostały ukazane na obrazie tak, aby zaciekawić osobę oglądającą obraz.

  • Zapisz słowa – tutaj lub w zeszycie – które mógłby wypowiadać Pan Bóg w momencie ukazanym na pierwszym planie.

R1FzuxjmIAa9q
(Uzupełnij).

3. Wnikliwy psycholog

  • Opisz postacie znajdujące się na obrazie. Zwróć uwagę na ich gesty, postawę ciała, ubiór.

  • Opisz, co mogą czuć Adam i Ewa w scenie przedstawionej na pierwszym planie.

  • Wytłumacz, dlaczego postacie pierwszych ludzi są nagie.

R1bWjIC1K6GRM
(Uzupełnij).

4. Spostrzegawczy przyrodnik

  • Odszukaj drzewo wiadomości dobrego i złego? Opisz je.

  • Jakie jeszcze elementy przyrody ożywionej i nieożywionej przedstawił malarz na obrazie? Wymień je.

  • Zastanów się, czy wizja raju ukazana przez malarza jest podobna do twoich wyobrażeń.

R1Xj2bObqOARt
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Opowiedz swoimi słowami historię wypędzenia Adama i Ewy z raju. Możesz skorzystać z poniższego fragmentu Biblii.

RyM4YP0jrymt9
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Biblia Tysiąclecia. Stary Testament. Księga Rodzaju

Pan Bóg wziął zatem człowieka i umieścił go w ogrodzie Eden, aby uprawiał go i doglądał. 16 A przy tym Pan Bóg dał człowiekowi taki rozkaz: «Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; 17 ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz.»

[...]

1 A wąż był bardziej przebiegły niż wszystkie zwierzęta lądowe, które Pan Bóg stworzył. On to rzekł do niewiasty: «Czy rzeczywiście Bóg powiedział: Nie jedzcie owoców ze wszystkich drzew tego ogrodu?» 2 Niewiasta odpowiedziała wężowi: «Owoce z drzew tego ogrodu jeść możemy, 3 tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego, a nawet go dotykać, abyście nie pomarli». 4 Wtedy rzekł wąż do niewiasty: «Na pewno nie umrzecie! 5 Ale wie Bóg, że gdy spożyjecie owoc z tego drzewa, otworzą się wam oczy i tak jak Bóg będziecie znali dobro i zło». 6 Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł. 7 A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sobie przepaski. 8 Gdy zaś mężczyzna i jego żona usłyszeli kroki Pana Boga przechadzającego się po ogrodzie, w porze kiedy był powiew wiatru, skryli się przed Panem Bogiem wśród drzew ogrodu. 9 Pan Bóg zawołał na mężczyznę i zapytał go: «Gdzie jesteś?» 10 On odpowiedział: «Usłyszałem Twój głos w ogrodzie, przestraszyłem się, bo jestem nagi, i ukryłem się». 11 Rzekł Bóg: «Któż ci powiedział, że jesteś nagi? Czy może zjadłeś z drzewa, z którego ci zakazałem jeść?» 12 Mężczyzna odpowiedział: «Niewiasta, którą postawiłeś przy mnie, dała mi owoc z tego drzewa i zjadłem». 13 Wtedy Pan Bóg rzekł do niewiasty: «Dlaczego to uczyniłaś?» Niewiasta odpowiedziała: «Wąż mnie zwiódł i zjadłam». 14 Wtedy Pan Bóg rzekł do węża:
«Ponieważ to uczyniłeś, bądź przeklęty wśród wszystkich zwierząt domowych i polnych; na brzuchu będziesz się czołgał i proch będziesz jadł po wszystkie dni twego istnienia. [...]

17 Do mężczyzny zaś [Bóg] rzekł: «Ponieważ posłuchałeś swej żony i zjadłeś z drzewa, co do którego dałem ci rozkaz w słowach: Nie będziesz z niego jeść – przeklęta niech będzie ziemia z twego powodu: w trudzie będziesz zdobywał od niej pożywienie dla siebie po wszystkie dni twego życia. [...]

22 Po czym Pan Bóg rzekł: «Oto człowiek stał się taki jak My: zna dobro i zło; niechaj teraz nie wyciągnie przypadkiem ręki, aby zerwać owoc także z drzewa życia, zjeść go i żyć na wieki». 23 Dlatego Pan Bóg wydalił go z ogrodu Eden, aby uprawiał tę ziemię, z której został wzięty.

wpis_01 Źródło: Biblia Tysiąclecia. Stary Testament. Księga Rodzaju, dostępny w internecie: https://biblia.deon.pl/rozdzial.php?id=3 [dostęp 14.02.2022].
1
Ćwiczenie 1
R180KJxW6Pewq
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu prawidłowych elementów obrazu.
Źródło: Lucas Cranach Starszy, Raj, 1530, domena publiczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RrE1NyGos7CU5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Do wskazanych w powyższym ćwiczeniu elementów realistycznych dopisz po trzy epitety.

uzupełnij treść
RAUACJZ5H0LX3
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RhauAw3QrxadX
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1BgxbEXUxvoU
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R1I2xGQgDpf6W
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1W7t92TXuqI7
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RTuhOHyn9yGWI
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RgUGTHzJEPpr211
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1Zyp8Z8Hhtp8
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11nAaibdBUzb
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 9

Wymień powtarzające się na obrazach motywy.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Wymień motywy, które powinny pojawić się na obrazie ukazującym biblijną historię Adama i Ewy.

R1NARDSSeW9FE
Miejsce na notatki ucznia.
RsvuX7P2GQAYJ
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8LpR1kGlgmZh
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu komórek zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8PDFZZssz2HP
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RsynAxo2oRssX
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000008HOB5v22_0000001X

Przejaskrawienie

ReErhoIb8DxHz1
Zdjęcie przedstawia czerwono‑żółte jabłka z błyszczącą skórką. Na każdym jabłku znajduje się odbite na skórce serduszko, w którym znajduje się drugie serduszko.
Jabłka
Źródło: a. nn., domena publiczna.
1
Polecenie 2

Przeczytaj utwór Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Określ nastrój tekstu.

uzupełnij treść
Konstanty Ildefons Gałczyński Żarłoczna Ewa

Teatrzyk 'Zielona Gęś' ma zaszczyt przedstawić:

ŻARŁOCZNĄ EWĘ

Występują:

WAŻ, ADAM I EWA

WĄŻ:

(podaje Ewie jabłko na tacy)

Ugryź i daj Adamowi.

ADAM:

(ryczy)

Daj ugryźć! Daj ugryźć!

EWA:

(zjada całe jabłko)

WĄŻ:

(przerażony)

Co teraz będzie?

ADAM:

Niedobrze. Cała Biblia na nic.

K U R T Y N A

Dg54c5qrm_0000_BIB_001 Źródło: Konstanty Ildefons Gałczyński, Żarłoczna Ewa, [w:] tegoż, Teatrzyk Zielona Gęś, 2009, s. 36.
1
Polecenie 3

Co by się stało, gdyby pierwszy mężczyzna nie zjadł jabłka? Wymyśl ciekawe i zabawne skutki takiego obrotu spraw. Zapisz kilka przykładów tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Rbrl1sXmwZnSC
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 14

Przeczytaj uważnie tekst poboczny w utworze (w nawiasie, pochyłą czcionką). Jakie informacje zostały w nim zawarte? Swoje obserwacje zapisz w formie notatki tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Dla zainteresowanych

W utworach dramatycznych (przeznaczonych do wystawiania na scenie) wyróżniamy tekst:

  1. główny – dialogi postaci;

  2. poboczny (didaskalia) – wskazówki autora dla realizatorów przedstawienia. Dotyczą one wyglądu i zachowania aktorów na scenie, rekwizytów, scenografii.

Ćwiczenie 15

Spośród synonimów słowa 'żarłoczność' wypisz te, które prawidłowo określają zachowanie Ewy ze scenki Gałczyńskiego.

skąpstwo, dorobkiewiczostwo, zachłanność, nieumiarkowanie, komercjalizm, konsumpcjonizm, żądza posiadania, obżarstwo, zaborczość, drapieżność, łapczywość, ciułactwo, chytrość, objadanie się, chciwość, pazerność, łakomstwo

R1Ya9p5a8uLC1
(Uzupełnij). materializm, skąpstwo, nieumiarkowanie w jedzeniu, dorobkiewiczostwo, zachłanność, nieumiarkowanie, komercjalizm, pragnienie, konsumpcjonizm, groszoróbstwo, sknerstwo, żądza posiadania, obżarstwo, interesowność, zaborczość, chomikarstwo, pożądliwość, drapieżność, łapczywość, ciułactwo, chytrość, objadanie się, chciwość, pazerność, łakomstwo.
Ćwiczenie 16

Wykorzystaj wybrane w powyższym ćwiczeniu synonimy i zredaguj notatkę, w której wyjaśnisz różnice w zachowaniu biblijnej Ewy oraz bohaterki scenki Teatrzyku 'Zielona Gęś'.

R1HuaZ7lAKnqe
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz opowiadanie pt. 'Żarłoczna Ewa' na podstawie utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego.

RyVH4IhKDakjc
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5

Przygotujcie scenki teatralne pt. 'Żarłoczna Ewa'.

  • Skoncentrujcie uwagę na sposobie wypowiadania się postaci, pauzie, postawie ciała, gestach, mimice, wyrazie twarzy.

  • Zorganizujcie elementy dekoracji, kostiumy, rekwizyty, przygotujcie oprawę dźwiękową i oświetlenie.

R1ayjGGmu1uKM
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 5

Napisz scenariusz sceny teatralnej pt. 'Żarłoczna Ewa'. Rozbuduj wypowiedzi bohaterów, wymyśl ciekawe zakończenie scenki.

RyVH4IhKDakjc
Miejsce na notatki ucznia.