Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Liczba elementów zbioru skończonego

W tym materiale dowiesz się, w jaki sposób znajdować liczbę elementów zbioru skończonego. Nauczysz się stosować zasadę równoliczności oraz regułę dodawania. Poznasz wzory związane ze znajdowaniem liczby elementów sumy zbiorów skończonych. Obliczysz, ile elementów mają różne zbiory skończone w kontekście praktycznym.

Zauważmy na wstępie, że w zbiorze, do którego należą wszystkie kolejne liczby naturalne od 1 do n, jest n elementów.

Przykład 1

Do klasy pierwszej przyjęto 35 uczniów. Zatem w dzienniku lekcyjnym powinni być oni wpisani w porządku alfabetycznym, otrzymując numery: 1, 2, 3, ..., 34, 35.

Przykład 2

W zbiorze A=1,2,3,...,1674,1675 kolejnych liczb naturalnych od 1 do 1675 jest 1675 elementów.

Uwaga:
Liczbę elementów zbioru A będziemy oznaczać symbolem A. Wobec tego liczbę elementów zbioru A z powyższego przykładu zapiszemy symbolicznie: A=1675.

Przykład 3

Ustalimy, ile jest elementów w zbiorze 12,13,14,...,26,27 kolejnych liczb naturalnych od 12 do 27.

  • sposób I:

Można wypisać wszystkie elementy tego zbioru i po prostu policzyć, ile ich jest.

Warto zauważyć, że numerując dla porządku kolejne elementy tego zbioru

112,
213,
314.

ustawiamy je w ciąg, w którym numer elementu jest niezmiennie o 11 mniejszy od tego elementu.

Takie numerowanie zakończy się więc przyporządkowaniem liczbie 27 numeru 16 (bo 27-11=16), co oznacza, że w zbiorze 12,13,14,...,26,27 jest 16 elementów.

Uwaga:
Ciąg, którego własności wykorzystaliśmy przy obliczaniu elementów danego zbioru jest ciągiem arytmetycznym, o pierwszym wyrazie 12 i różnicy 1. Można go więc opisać wzorem ogólnym n+11, gdzie n=1, 2, 3, ..., 16.

  • sposób II:

Zauważmy, że zbiór 1,2,3,...,26,27, liczący 27 elementów, możemy podzielić na dwa rozłączne podzbiory:

– liczb mniejszych od 12:

1,2,3,...,11, który ma 11 elementów oraz

– liczb od 12 do 27:

12,13,14,...,26,27.

Oznacza to, że zbiór 12,13,14,...,26,27 ma 27-11=16 elementów.

Zasada równoliczności

W sposobie I w poprzednim przykładzie, aby stwierdzić, że w zbiorze 12,13,14,...,26,27 jest 16 elementów, ponumerowaliśmy elementy tego zbioru od 1 do 16, co oznacza, że ustaliliśmy wzajemnie jednoznaczne przyporządkowanie między elementami zbiorów 12,13,14,...,26,27 oraz 1,2,3,...,15,16.

Zastosowaliśmy w ten sposób zasadę równoliczności.

Zasada równoliczności:
Dwa zbiory AB są równoliczne (mają tyle samo elementów), jeżeli ich elementy można przyporządkować wzajemnie jednoznacznie, to znaczy, że każdemu elementowi zbioru A przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru B oraz każdemu elementowi zbioru B przyporządkujemy dokładnie jeden element zbioru A.

Przykład 4

Korzystając z pomysłów z poprzedniego przykładu, wykażemy, że w zbiorze kolejnych liczb naturalnych od k do l:

k,k+1,k+2,...,l-1,l,

jest l-k+1 elementów.

  • sposób I:

Ustawiamy kolejne elementy zbioru k,k+1,k+2,...,l-1,l w taki ciąg an, że a1=k, a2=k+1 i tak dalej co 1, do ostatniego wyrazu równego l.

W tym ciągu numer wyrazu jest więc niezmiennie o k-1 mniejszy od tego wyrazu, zatem jego ostatni wyraz to al-k-1=l.

Wobec tego taki ciąg an jest określony dla n=1, 2, ..., l-k+1, czyli ma l-k+1 wyrazów.

Uwaga:
Ciąg arytmetyczny an o wyrazie pierwszym a1=k i różnicy 1 jest określony wzorem ogólnym an=k+n-1. Gdy an=l, to k+n-1=l, stąd n=l-k+1.

  • sposób II:

Zauważmy, że zbiór 1,2,...,l-1,l, liczący l elementów, możemy podzielić na dwa rozłączne podzbiory:

– liczb mniejszych od k:

1,2,...,k-2,k-1, który ma k-1 elementów oraz

– liczb od k do l:

k,k+1,k+2,...,l-1,l.

Oznacza to, że zbiór k,k+1,k+2,...,l-1,l ma l-k-1=l-k+1 elementów.

Przykład 5

Sprawdzimy, czy zbiory:

A=20,21,22,...,73,74,
B=136,137,138,...,189,190,
C=1,2,3,...,54,55

są równoliczne.

Zbiór C ma 55 elementów, liczba elementów zbioru A to A=74-20-1=55, a liczba elementów zbioru B to B=190-136-1=55.

Zatem zbiory A, BC są równoliczne.

Reguła dodawania

W przykładzie 3, w sposobie II, aby stwierdzić, że w zbiorze 12,13,14,...,26,27 jest 16 elementów, podzieliliśmy zbiór 1,2,3,...,26,27 na dwa podzbiory:
1,2,3,...,10,11 oraz 12,13,14,...,26,27.

Skorzystaliśmy z tego, że usuwając ze zbioru 1,2,3,...,26,27, który ma 27 elementów, podzbiór jedenastoelementowy 1,2,3,...,10,11, dostaliśmy podzbiór 12,13,14,...,26,27, który ma 16 elementów.

Załóżmy teraz, że w wyniku podziału (rozbicia) zbioru otrzymaliśmy dwa podzbiory AB. Wtedy ten zbiór jest sumą dwóch zbiorów rozłącznych AB. Tak otrzymany zbiór opisujemy, używając symbolu sumy zbiorów: AB.

Rozumując podobnie jak powyżej, możemy stwierdzić, że liczba AB elementów zbioru AB jest sumą liczb AB, które opisują liczby elementów jego podzbiorów AB, otrzymanych w wyniku tego podziału:
AB=A+B.

Przykład 6

Obliczymy, ile jest wszystkich liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 3.

Wszystkich liczb dwucyfrowych, czyli liczb ze zbioru 10,11,12,...,98,99, jest 99-9=90.

Zauważmy teraz, że wśród trzech kolejnych liczb naturalnych jest dokładnie jedna podzielna przez 3, jest dokładnie jedna, która przy dzieleniu przez 3 daje resztę 1 oraz jest dokładnie jedna, która przy dzieleniu przez 3 daje resztę 2.

Ponieważ 1390=30, więc zbiór liczb dwucyfrowych możemy rozbić na 30 podzbiorów trzyelementowych

10,11,12, 13,14,15, 16,17,18, ..., 97,98,99.

takich, że w każdym z nich znajdzie się dokładnie jedna liczba podzielna przez 3.

Oznacza to, że jest 30 wszystkich liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 3.

Przykład 7

Korzystając z wniosków zapisanych w poprzednim przykładzie, wykażemy, że w każdym ze zbiorów: liczb dwucyfrowych, które przy dzieleniu przez 3 dają resztę 1 oraz liczb dwucyfrowych, które przy dzieleniu przez 3 dają resztę 2, jest 30 elementów.

Korzystamy z rozbicia zbioru 10,11,12,...,98,99 liczb dwucyfrowych na trzy podzbiory:

A0=12,15,...,99 – zbiór liczb podzielnych przez 3,

A1=10,13,...,97 – zbiór liczb, które przy dzieleniu przez 3 dają resztę 1,

A2=11,14,...,98 – zbiór liczb, które przy dzieleniu przez 3 dają resztę 2.

Podzbiory te są parami rozłączne (bo rozdzielaliśmy ich elementy ze względu na resztę z dzielenia przez 3) oraz równoliczne (jednoznaczne przyporządkowanie między ich elementami gwarantuje podział na trzydzieści podzbiorów trzyelementowych – wykorzystaliśmy ten podział w przykładzie 6).

Podsumowując:

  • jest 90 wszystkich liczb dwucyfrowych, czyli liczb w zbiorze A0A1A2:

    A0A1A2=90,
  • zbiór liczb dwucyfrowych można rozbić na trzy podzbiory A0, A1, A2, które są parami rozłączne, stąd

    A0A1A2=A0+A1+A2,
  • otrzymane podzbiory są równoliczne, a więc

    A0=A1=A2.

Wynika z tego, że każdy z tych podzbiorów ma 30 elementów:

A0=A1=A2=13·90=30.

Uwaga:

Powyżej stwierdziliśmy, że zbiory A0, A1, A2 są parami rozłączne. Oznacza to, że każda z par zbiorów: A0 i A1, A1 i A2 oraz A0 i A2 nie ma elementu wspólnego.

Używając symbolu iloczynu (części wspólnej) zbiorów oraz symbolu zbioru pustego , następująco zapisujemy fakt, że zbiory A0, A1, A2 są parami rozłączne:

A0A1=A1A2= oraz A0A2=.

Przykład 8

Obliczymy, ile jest wszystkich liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 7.

  • sposób I:

Każdą liczbę podzielną przez 7 możemy zapisać w postaci 7n, gdzie n jest liczbą całkowitą.

Wystarczy zatem obliczyć, ile jest wszystkich całkowitych n, które spełniają układ nierówności

7n100 i 7n999.

Ponieważ 7n100 dla n1007=1427 oraz 7n999 dla n9997=14257, więc n=15, 16, 17, ..., 141, 142.

Wynika z tego, że najmniejszą liczbą trzycyfrową, która dzieli się przez 7, jest 157=105, a największą 1427=994.

W zbiorze 15,16,17,...,141,142 jest 142-14=128 elementów, więc dokładnie tyle jest liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 7.

  • sposób II:

Wszystkich liczb trzycyfrowych, czyli liczb ze zbioru 100,101,102,...,998,999, jest 999-99=900.

Zauważmy teraz, że wśród siedmiu kolejnych liczb naturalnych jest dokładnie po jednej liczbie dla każdej z możliwych reszt z dzielenia przez 7: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Ponieważ 900=1287+4, więc jeżeli ze zbioru liczb trzycyfrowych wyjmiemy podzbiór czteroelementowy 100,101,102,103, to pozostały podzbiór, liczący 896 elementów, możemy rozbić na 128 podzbiorów siedmioelementowych – w każdym z nich znajdzie się dokładnie jedna liczba podzielna przez 7:

104,105,106,107,108,109,110, ..., 993,994,995,996,997,998,999.

Sprawdzamy, że żadna z liczb ze zbioru 100,101,102,103 nie dzieli się przez 7, zatem jest dokładnie 128 liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 7.

  • sposób III:

Zbiór 100,101,102,...,998,999 wszystkich liczb trzycyfrowych jest podzbiorem zbioru 1,2,3,...,998,999 wszystkich liczb naturalnych od 1 do 999.

Ponieważ 999=1427+5, więc jeżeli ze zbioru liczb naturalnych od 1 do 999 wyjmiemy podzbiór pięcioelementowy 995,996,997,998,999, to pozostałe 994 liczby możemy rozdzielić do 142 podzbiorów siedmioelementowych:

1,2,3,4,5,6,7, 8,9,10,11,12,13,14, ..., 988,989,990,991,992,993,994.

W każdym z nich jako ostatnia zapisana jest jedyna w takim podzbiorze liczba podzielna przez 7.

Zatem bez sprawdzania możemy stwierdzić, że wśród liczb ze zbioru 995,996,997,998,999 nie ma liczby podzielnej przez 7.

Skoro 99=147+1, więc jeżeli ze zbioru liczb naturalnych od 1 do 99 wyjmiemy liczbę 99, to pozostałe 98 liczb możemy rozdzielić do 14 podzbiorów siedmioelementowych:

1,2,3,4,5,6,7, 8,9,10,11,12,13,14, ..., 92,93,94,95,96,97,98.

Oznacza to, że w zbiorze liczb naturalnych od 1 do 99 jest dokładnie 14 liczb podzielnych przez 7.

Wobec tego w zbiorze liczb naturalnych od 100 do 999 jest ich 142-14=128.

Uwaga:

Zauważmy, że wykorzystane w rozwiązaniu liczby 14214 otrzymaliśmy, przybliżając z niedomiarem ułamki odpowiednio 9997=14257 oraz 997=1417.

Dowolnej liczbie rzeczywistej x można jednoznacznie przypisać jej część całkowitą (zwaną też cechą lub podłogą tej liczby), która oznacza największą liczbę całkowitą, która nie jest większa od x.

Część całkowita liczby x oznaczana jest symbolem x.

Stosując to oznaczenie, zapiszemy, że liczb trzycyfrowych podzielnych przez 7 jest

9997-997=14257-1417=142-14=128.

Rozumując w podobny sposób jak w ostatnim sposobie rozwiązania, stwierdzimy np., że

  • wszystkich liczb czterocyfrowych podzielnych przez 11 jest

    999911-99911=909-90911=909-90=819,
  • wszystkich liczb pięciocyfrowych podzielnych przez 17 jest

    9999917-999917=5882517-588317=5882-588=5294,
  • a wszystkich liczb sześciocyfrowych podzielnych przez 29 jest

    99999929-9999929=344822129-3448729=34482-3448=31034.

Podamy teraz wzór, pozwalający obliczyć liczbę elementów sumy n zbiorów rozłącznych.

Do jego uzasadnienia wystarczy przeprowadzić podobne rozumowanie, jak stosowane w poprzednich przykładach.

Liczba elementów sumy n zbiorów rozłącznych
Własność: Liczba elementów sumy n zbiorów rozłącznych

Jeżeli zbiory A1, A2, ..., An są parami rozłączne, to liczba elementów zbioru A1A2...An jest równa sumie liczb elementów każdego ze zbiorówA1, A2, ..., An:

A1A2...An=A1+A2+...+An.

Regułę, która jest zapisana w powyższym wzorze, nazywamy regułą dodawania.

Przykład 9

Obliczymy, ile jest liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub są podzielne przez 5.

Oznaczmy:

A2 – zbiór liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2,

A5 – zbiór liczb dwucyfrowych podzielnych przez 5.

Mamy obliczyć, ile jest liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub przez 5, czyli wartość A2A5.

Zauważmy, że:

  • wśród dwóch kolejnych liczb naturalnych jest dokładnie jedna parzysta i dokładnie jedna nieparzysta. Ponieważ da się rozbić zbiór liczb dwucyfrowych na takie podzbiory dwuelementowe, że w każdym z nich znajdzie się dokładnie jedna liczba podzielna przez 2, więc A2=1290=45.

  • wśród pięciu kolejnych liczb naturalnych występuje dokładnie jedna podzielna przez 5. Ponieważ da się rozbić zbiór liczb dwucyfrowych na takie podzbiory pięcioelementowe, że w każdym z nich znajdzie się dokładnie jedna liczba podzielna przez 5, więc A5=1590=18.

Zbiory A2 oraz A5 nie są jednak rozłączne – wśród liczb dwucyfrowych są takie, które dzielą się zarówno przez 2, jak i przez 5, taką jest np. 10.

Ponieważ liczba całkowita dzieli się przez 2 i przez 5 wtedy i tylko wtedy, gdy dzieli się przez 10, więc musimy jeszcze obliczyć, ile jest liczb dwucyfrowych podzielnych przez 10.

Liczb tych jest 9, co można sprawdzić, wypisując je wszystkie lub zauważając, że takich liczb jest 11090=9.

Przedstawimy teraz trzy pomysły na dokończenie rozwiązania przykładu 9.

  • sposób I:

Zbiór A2A5 rozbijemy na trzy rozłączne podzbiory:

– zbiór liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2 i przez 5.

Jest to zbiór liczb podzielnych przez 10, zatem takich liczb jest 9.

– zbiór tych liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 2 i nie dzielą się przez 5.

Zbiór liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2 możemy rozbić na dwa podzbiory: podzbiór liczb podzielnych przez 5 i podzbiór liczb niepodzielnych przez 5.
Wszystkich liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2 jest 45, tych spośród nich, które są dodatkowo podzielne przez 5, jest 9, zatem liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 2 i nie dzielą się przez 5, jest 45-9=36.

– zbiór tych liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 5 i nie dzielą się przez 2.

Zbiór liczb dwucyfrowych podzielnych przez 5 możemy rozbić na dwa podzbiory: podzbiór liczb parzystych i podzbiór liczb nieparzystych. Wszystkich liczb dwucyfrowych podzielnych przez 5, jest 18, tych spośród nich, które są dodatkowo podzielne przez 2, jest 9, zatem liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 5 i nie dzielą się przez 2, jest 18-9=9.

Ostatecznie stwierdzamy, że wszystkich liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub przez 5, jest

A2A5=9+36+9=54.
  • sposób II:

Obliczając liczbę tych liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 2 i nie dzielą się przez 5, można zauważyć, że zbiór parzystych liczb dwucyfrowych da się rozbić na pięć podzbiorów ze względu na resztę z dzielenia przez 5. Obliczymy wtedy, że szukane przez nas liczby są elementami 4 z tych 5 podzbiorów, zatem ich liczba to

4545=36.

Analogiczny pomysł można zastosować do ustalenia, ile jest liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub przez 5.

Rozbijemy mianowicie zbiór liczb dwucyfrowych na 10 podzbiorów ze względu na resztę z dzielenia przez 10.

W każdym z tych podzbiorów jest 11090=9 elementów.

Wyróżnimy wśród tych podzbiorów dwie grupy:

1 podzbiory, w których znajdują się liczby dające przy dzieleniu przez 10 jedną z reszt: 0, 2, 4, 5, 6 lub 8,

2 podzbiory, w których znajdują się liczby dające przy dzieleniu przez 10 jedną z reszt: 1, 3, 7, 9.

Zauważmy, że każda z liczb, która znalazła się w dowolnym z podzbiorów grupy 1 dzieli się przez 2 lub przez 5, a każda z liczb, które są w dowolnym z podzbiorów grupy 2 jest liczbą niepodzielną ani przez 2, ani przez 5.

Zatem

A2A5=61090=54.
  • sposób III:

Obliczyliśmy wcześniej, że liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2 jest A2=45, liczb dwucyfrowych podzielnych przez 5 jest A5=18, liczb dwucyfrowych podzielnych jednocześnie przez 2 i przez 5 jest A2A5=9.

Każda liczba należącą do tego ostatniego zbioru jest również elementem każdego ze zbiorów A2 oraz A5.

Wypisując zatem wszystkie liczby dwucyfrowe podzielne przez 2 oraz wszystkie liczby dwucyfrowe podzielne przez 5, wypiszemy dokładnie dwa razy każdą z liczb podzielnych przez 10, a każdą inną – dokładnie raz.

Oznacza to, że jeśli od sumy A2+A5=45+18=63 odejmiemy liczbę A2A9=9, to ustalimy, ile jest liczb dwucyfrowych podzielnych przez 2 lub 5:

A2A5=A2+A5-A2A5=45+18-9=54.

Rozumując podobnie jak w ostatnim sposobie rozwiązania przykładu 9, możemy stwierdzić, że dla dowolnych dwóch zbiorów AB liczba AB elementów należących do zbioru A lub do zbioru B jest równa sumie liczb AB, pomniejszonej o liczbę AB elementów należących jednocześnie do zbioru A i do zbioru B:

AB=A+B-AB.
Przykład 10

W konkursie matematycznym uczestniczyło 132 uczniów. Siedmiu spośród nich nie rozwiązało żadnego z dwóch pierwszych zadań, 98 uczestników rozwiązało zadanie pierwsze, a 55 z nich rozwiązało zadanie drugie. Ustalimy, ilu jest uczestników tego konkursu, którzy rozwiązali oba zadania: pierwsze i drugie.

Z treści zadania wynika, że liczba uczestników konkursu, którzy rozwiązali zadanie pierwsze lub zadanie drugie, jest równa

132-7=125.

Przyjmiemy teraz następujące oznaczenia: uczestników konkursu, którzy rozwiązali zadania pierwsze, przypiszemy do zbioru A, a tych uczestników, którzy rozwiązali zadania drugie – do zbioru B.

Wiemy, że AB=125, A=98B=55.

Ponieważ AB=A+B-AB, więc 125=98+55-AB, stąd AB=98+55-125=28, co oznacza, że 28 uczestników tego konkursu rozwiązało oba zadania: pierwsze i drugie.

Przykład 11

W konkursie matematycznym, w którym uczestnicy mieli do rozwiązania trzy zadania, uczestniczyło 49 uczniów. Zadanie pierwsze rozwiązało 34 uczniów, zadanie drugie – 27, zadanie trzecie – 18. Ponadto: zadanie pierwsze i drugie rozwiązało 19 uczniów, zadanie drugie i trzecie – 10 uczniów, zadanie pierwsze i trzecie – 13 uczniów, a 8 uczniów rozwiązało wszystkie trzy zadania.

Ustalimy, ilu jest uczestników tego konkursu, którzy nie rozwiązali żadnego z trzech zadań.

Oznaczamy literami P, D, T zbiory uczniów, którzy rozwiązali odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie zadanie.

Przedstawimy rozwiązanie, korzystając z poniższego diagramu:

R11nYOyebFwHi1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wpisujemy w odpowiednie miejsce diagramu liczbę uczestników, którzy:

  • rozwiązali wszystkie trzy zadania (jest ich 8),

  • rozwiązali zadania 12, ale nie rozwiązali zadania 3 (jest ich 19-8=11),

  • rozwiązali zadania 13, ale nie rozwiązali zadania 2 (jest ich 13-8=5),

  • rozwiązali zadania 23, ale nie rozwiązali zadania 1 (jest ich 10-8=2),

  • rozwiązali tylko zadanie 1 (jest ich 34-11+8+5=10),

  • rozwiązali tylko zadanie 2 (jest ich 27-11+8+2=6),

  • rozwiązali tylko zadanie 3 (jest ich 18-5+8+2=3).

RhZMLNcKmNz9E1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wobec tego wszystkich uczestników tego konkursu, którzy rozwiązali co najmniej jedno zadanie, było

8+11+5+2+10+6+3=45.

Zatem 4 uczestników konkursu nie rozwiązało żadnego z trzech zadań.

Uwaga:

To zadanie można też rozwiązać, rozumując w następujący sposób. Wybieramy po kolei wszystkie elementy zbiorów: najpierw P, potem D i następnie T – jest ich razem

P+D+T=34+27+18=79.

Na diagramie zaznaczamy „+” w każdym miejscu, z którego wzięliśmy wszystkie elementy

RxxMzh0qjTnqp1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zauważamy, że elementy należące do części wspólnej każdych dwóch zbiorów obliczyliśmy za dużo razy – poprawiamy wynik, odejmując od niego liczby PD, DTPT:

P+D+T-PD+DT+PT=
=34+27+18-19+10+13=79-42=37.

Na diagramie zabieramy „+” z każdego miejsca, z którego elementy usunęliśmy.

R11JilSt2V8K11
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Zatem pozostaje jeszcze tylko dodać elementy części wspólnej wszystkich trzech zbiorów tak, żeby każdy element sumy był policzony dokładnie raz.

R1BxHwwXmpHN71
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ponieważ PDT=8, więc otrzymujemy, że liczba elementów zbioru PDT, czyli liczba uczestników konkursu, którzy rozwiązali co najmniej jedno zadanie, jest równa

PDT=P+D+T-PD+DT+PT+
+PDT=79-42+8=45.

Oznacza to, że 4 uczestników konkursu nie rozwiązało żadnego z trzech zadań.

Wskazówka

Znamy już wzór na liczbę elementów sumy dwóch zbiorów

AB=A+B-AB.

Korzystając z powyższego sposobu rozwiązania, możemy zapisać wzór na liczbę elementów sumy ABC trzech zbiorów A, BC:

ABC=A+B+C-AB+BC+AC+ABC.

Obydwa zapisane powyżej wzory są szczególnymi przypadkami zastosowania tzw. zasady włączeń i wyłączeń.

R1Wf2VZPjD88o11
Ćwiczenie 1
Wszystkich liczb trzycyfrowych większych od 200 i mniejszych od 500 jest Możliwe odpowiedzi: 1. 301 , 2. 300 , 3. 299 , 4. 298
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RB0dTsDYESeG911
Ćwiczenie 2
W klasie IIIa jest 33 uczniów. Na wycieczkę do Gdańska pojechało 25 z nich, a na wycieczkę do Rzeszowa pojechało ich 28, przy czym dokładnie trzech uczniów tej klasy nie pojechało na żadną z tych dwóch wycieczek. Ile uczniów tej klasy było na obu wycieczkach: w Gdańsku i w Rzeszowie? Możliwe odpowiedzi: 1. 30 , 2. 28 , 3. 25 , 4. 23
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R11da28dkk1YE1
Ćwiczenie 3
Ile jest elementów zbioru 11,15,19,...,95,99 wszystkich liczb dwucyfrowych, które przy dzieleniu przez 4 dają resztę 3? Możliwe odpowiedzi: 1. 22 , 2. 23 , 3. 24 , 4. 25
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19taewioPQLC11
Ćwiczenie 4
Kasia znalazła książkę, z której ktoś wyrwał kartki. Kiedy Kasia otworzyła książkę w zniszczonej części, z lewej strony odczytała numer 98, a z prawej – 353. Ile kartek zostało wyrwanych z tej książki w tym miejscu? Możliwe odpowiedzi: 1. 255 , 2. 254 , 3. 128 , 4. 127
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JZZJNx8oil911
Ćwiczenie 5
Wszystkich liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 9 lub przez 10, jest: Możliwe odpowiedzi: 1. 20 , 2. 19 , 3. 18 , 4. 10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Oblicz,  ile jest elementów w zbiorze:

  1. A - liczb naturalnych od 27 do 62: A=27, 28, 29, , 61,62,

  2. B - dwucyfrowych liczb nieparzystych: B=11, 13, 15, , 97,99,

  3. C - dwucyfrowych liczb podzielnych przez 6: C=12, 18, 24, , 90,96,

  4. D - trzycyfrowych liczb podzielnych przez 5: D=100, 105, 110, , 990,995.

R15BoYwdjDs86
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby były prawdziwe. 1. W zbiorze liczb A znajduje się Tu uzupełnij elementów. 2. W zbiorze liczb B znajduje się Tu uzupełnij elementów. 3. W zbiorze liczb C znajduje się Tu uzupełnij elementów. 4. W zbiorze liczb D znajduje się Tu uzupełnij elementów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Oblicz, ile jest elementów w zbiorze:

  1. A1 – liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 10 dają resztę 1: A1=101,111,...,991,

  2. A3 – liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 10 dają resztę 3: A3=103,113,...,993,

  3. A6 – liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 10 dają resztę 6: A6=106,116,...,996,

  4. A8 – liczb trzycyfrowych, które przy dzieleniu przez 10 dają resztę 8: A8=108,118,...,998.

R1AmnLq4dK3mu
Uzupełnij poniższe zdania tak, aby były prawdziwe. 1. W zbiorze liczb A1 znajduje się Tu uzupełnij elementów. 2. W zbiorze liczb A3 znajduje się Tu uzupełnij elementów. 3. W zbiorze liczb A6 znajduje się Tu uzupełnij elementów. 4. W zbiorze liczb A8 znajduje się Tu uzupełnij elementów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8

Piotruś pomagał dziadkowi porządkować książki. Zdejmując z górnej półki opasły tom starej encyklopedii, nie zdołał utrzymać książki w ręku, a ta, upadając, rozerwała się. Podnosząc część, która oddzieliła się od reszty książki, Piotruś zauważył, że na jej pierwszej stronie jest numer 306, a na ostatniej numer wyrażający się liczbą nieparzystą zapisaną za pomocą tych samych cyfr. Ile kartek liczyła ta wyrwana część encyklopedii? Odpowiedź uzasadnij.

RtS1VgFzjAzvE
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9
R1YGIAku7UxNl
Bieg uliczny ukończyło 2015 osób. Liczba zawodników, którzy przybiegli za Markiem, jest 18 razy większa od liczby tych startujących, którzy przybiegli przed nim, natomiast Jola ukończyła zawody dokładnie w połowie stawki. Ile osób zajęło w tym biegu miejsca między Markiem a Jolą? Oblicz i wpisz odpowiedź w miejsce luki. Odpowiedź: Między Markiem a Jolą miejsca zajęło Tu uzupełnij osób.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RlS9mug4NNJLG2
Ćwiczenie 10
Oblicz i wpisz w luki odpowiedź. 1. Wszystkich liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 20 jest Tu uzupełnij. 2. Wszystkich liczb dwucyfrowych, które dzielą się przez 4 jest Tu uzupełnij. 3. Wszystkich liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 25 jest Tu uzupełnij. 4. Wszystkich liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 8 jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RFjE4dSwyrnts2
Ćwiczenie 11
Oblicz i wpisz w luki odpowiedź. 1. Wszystkich liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 11 jest Tu uzupełnij. 2. Wszystkich liczb trzycyfrowych, które dzielą się przez 17 jest Tu uzupełnij. 3. Wszystkich liczb czterocyfrowych, które dzielą się przez 19 jest Tu uzupełnij. 4. Wszystkich liczb czterocyfrowych, które dzielą się przez 23 jest Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Kj0fihqnPmZ2
Ćwiczenie 12
Oblicz i przeciągnij odpowiedź. 1. Liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub są podzielne przez 10 jest 1. 63, 2. 145, 3. 71, 4. 193, 5. 36, 6. 180, 7. 45, 8. 162, 9. 53, 10. 30, 11. 25, 12. 39.
2. Liczb dwucyfrowych, które są podzielne przez 3 lub są podzielne przez 9 jest 1. 63, 2. 145, 3. 71, 4. 193, 5. 36, 6. 180, 7. 45, 8. 162, 9. 53, 10. 30, 11. 25, 12. 39.
3. Liczb trzycyfrowych, które są podzielne przez 5 lub są podzielne przez 15 jest 1. 63, 2. 145, 3. 71, 4. 193, 5. 36, 6. 180, 7. 45, 8. 162, 9. 53, 10. 30, 11. 25, 12. 39.
4. Liczb trzycyfrowych, które są podzielne przez 25 lub są podzielne przez 75 jest 1. 63, 2. 145, 3. 71, 4. 193, 5. 36, 6. 180, 7. 45, 8. 162, 9. 53, 10. 30, 11. 25, 12. 39.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13

Wiadomo, że wśród 100 uczestników pewnego międzynarodowego konkursu matematycznego 80 zna język angielski, 50 zna język francuski, 40 zna język niemiecki, a 21 zna język rosyjski. Wykaż, że pewien uczestnik tego konkursu, który zna język angielski, zna również:

  1. język francuski,

  2. język niemiecki,

  3. język rosyjski.

RZVF60RDSOYeF
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 14

W klasie IIIb jest 33 uczniów, z czego 19 to chłopcy. Wiadomo, że 15 uczniów tej klasy chodzi na zajęcia kółka matematycznego. Wykaż, że w zajęciach tego kółka bierze udział co najmniej jeden chłopiec.

R1YYL9iSAoM3c
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKl3zJBRKY31J2
Ćwiczenie 15
Na piątkowe zajęcia w domu kultury zapisało się 51 osób. W tym dniu odbywają się tam tylko zajęcia koła plastycznego (od 15.00 do 17.00), na które zapisało się 38 osób, oraz zajęcia koła teatralnego (17.30 do 19.00), na które zapisało się 16 osób. Ile osób planuje uczęszczać w piątki na zajęcia obu tych kół? Oblicz i wpisz w lukę rozwiązanie. Odpowiedź: Na zajęcia kół planuje uczęszczać Tu uzupełnij osoby.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Zl4ZOEmOX6B2
Ćwiczenie 16
Oblicz i odpowiedz. 1. Licz dwucyfrowych, które są podzielne przez 2 lub są podzielne przez 9 jest 1. 60, 2. 135, 3. 73, 4. 152, 5. 24, 6. 57, 7. 50, 8. 34, 9. 36, 10. 189, 11. 156, 12. 61.
2. Licz dwucyfrowych, które są podzielne przez 3 lub są podzielne przez 10 jest 1. 60, 2. 135, 3. 73, 4. 152, 5. 24, 6. 57, 7. 50, 8. 34, 9. 36, 10. 189, 11. 156, 12. 61.
3. Licz trzycyfrowych, które są podzielne przez 6 lub są podzielne przez 75 jest 1. 60, 2. 135, 3. 73, 4. 152, 5. 24, 6. 57, 7. 50, 8. 34, 9. 36, 10. 189, 11. 156, 12. 61.
4. Licz trzycyfrowych, które są podzielne przez 25 lub są podzielne przez 75 jest 1. 60, 2. 135, 3. 73, 4. 152, 5. 24, 6. 57, 7. 50, 8. 34, 9. 36, 10. 189, 11. 156, 12. 61.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RwaJqSXyGqhL63
Ćwiczenie 17
Każdy z 70 uczestników warsztatów matematycznych miał określić, co chciałby robić we wtorek po kolacji. Do wyboru były zajęcia w sali gimnastycznej oraz gry i zabawy w świetlicy. 56 osób zgłosiło chęć udziału na zajęciach w sali gimnastycznej, 38 – w grach i zabawach w świetlicy, przy czym 26 osób zgłosiło się i na zajęcia w sali gimnastycznej, i na zajęcia w świetlicy. Ilu uczestników tych warsztatów postanowiło po kolacji zostać w pokoju? Po kolacji w pokoju postanowiło zostać Tu uzupełnij uczestników.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjPDh7OAkPTWi3
Ćwiczenie 18
Ze zbioru 1, 2, 3, , 999, 1000 wszystkich liczb naturalnych od 1 do 1000 usunięto najpierw wszystkie liczby podzielne przez 4, a następnie spośród reszty usunięto wszystkie liczby podzielne przez 5. Ile liczb pozostało? Oblicz i uzupełnij odpowiedź. Odpowiedź: Pozostało Tu uzupełnij liczb.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 19

Do pracy w samorządzie szkolnym zgłosiło się trzech kandydatów: A, BC. Za pomocą głosowania na szkolnej stronie internetowej przeprowadzono sondaż na temat popularności tych kandydatów. W stosownym formularzu należało dokonać wyboru, do którego zachęcano następująco: „Spośród kandydatów A, BC wybierz tych, którzy według Ciebie zasługują na wybór do samorządu szkolnego”.

Opiekun strony internetowej przygotował raport, w którym podał, że:

  • w sondażu oddano 370 głosów,

  • na kandydata A oddano 200 głosów,

  • na kandydata B oddano 211 głosów,

  • na kandydata C oddano 134 głosy,

  • kandydata A i kandydata B wskazało 68 głosujących,

  • kandydata B i kandydata C wskazało 73 głosujących,

  • kandydata A i kandydata C wskazało 86 głosujących,

  • wszystkich trzech kandydatów wskazało 56 głosujących.

Wykaż, że w tym raporcie jest błąd.

R1YkPFLOjYmPh
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1JFvLNQjlRQT3
Ćwiczenie 20
Ile jest licz trzycyfrowych podzielnych przez 2 lub przez 3 lub przez 5? Możliwe odpowiedzi: 1. 660, 2. 504, 3. 775, 4. 368
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 21

Wiadomo, że wśród 20 laureatów pewnego międzynarodowego konkursu matematycznego 15 zna język angielski, 14 zna język francuski, a 12 zna język niemiecki. Wykaż, że pewien laureat tego konkursu zna każdy z tych trzech języków.

R1OQfPqzHuxd0
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 22

Jarek, Darek i Marek, przygotowując się do sprawdzianu z matematyki, rozwiązali wspólnymi siłami wszystkie 90 zadań poleconych przez nauczyciela. Jarek rozwiązał 70 zadań, Darek – 60, a Marek – 40. Chłopcy uznali, że zadania, które rozwiązali wszyscy, były łatwe, ale zadania rozwiązane tylko przez jedną osobę były trudne. Wykaż, że zadań trudnych było o 10 więcej niż zadań łatwych.

R1tCQl0h1j4JP1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RjhesukKRMIRL
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.