RVM7hPAS3kZjV
Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.

Renesans i humanizm

Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.

Wprowadzenie

Uzupełnieniem poniższego materiału jest lekcja: Nowy człowiekPseKpdnF7Nowy człowiek

Polecenie 1

Wyjaśnij znacznie politycznej i kulturowej roli Italii w starożytności i w średniowieczu oraz wypisz włoskie z tamtych czasów zapamiętałaś lub zapamiętałeś.

RBpUwYzicVwlh
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tknq3rMmBn_0000000L

Skąd wzięło się pojęcie renesans?

Pod koniec XIV i w XV wieku w bogatych włoskich miastach zaczęły rozwijać się nowe idee oraz postawy wobec życia i człowieka. Dziewiętnastowieczni historycy Szwajcar Jacob Burckhardt [czyt.: jakob burkard] i Francuz Jules Michelet [czyt.: żul miszule] nadali tym tendencjom miano odrodzenie, czyli od brzmienia w językach romańskich – francuskim (renaissance) i włoskim (rinascimento) – renesans. Znacznie wcześniej o odrodzeniu pisał już Giorgio Vasari (1511‑1574) w swoim dziele 'Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów', jakkolwiek u niego renesans odnosił się wyłącznie do sztuk plastycznych. Tymczasem u początków ruchu leżało odrodzenie znajomości literatury i języków klasycznych.

RO2I99HsP7fI0
Jacob Burckhardt (1818‑1897) – szwajcarski historyk, upowszechnił określenie „renesans" („odrodzenie")
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RUj2mhLYBqP4S
Jules Michelet (1798‑1874) – francuski historyk, jeden z twórców określenia „renesans”. Obraz namalowany przez mało znanego malarza Thomasa Couture'a
Źródło: Thomas Couture, Jules Michelet, olej na płótnie, Muzeum Carnavalet , domena publiczna.
tknq3rMmBn_0000001F

Jak na rywalizacji rosły pałace

Liczne, choć niewielkie włoskie państewka rywalizowały pomiędzy sobą. Niektóre z nich, jak Florencja, Piza, Siena, Lukka, Bolonia, Mantua, Modena powstały jako miasta‑państwa wokół wspólnot miejskich. Bogaci mieszczanie prowadzili interesy, a jednocześnie kierowali polityką tych miast trochę jak przedsiębiorstwem, dbając o wzrost ich dochodów i prestiżu. Powodowało to narastanie swoistej mody i współzawodnictwa między elitami miast. Rozpoczęło się od rywalizacji w budowie nowych, olbrzymich kościołów, które miały świadczyć o wielkości miasta i potędze jego mieszkańców. Katedry w Pizie, Florencji, Sienie były tego dowodem. Następnie powstawać zaczęły wspaniałe siedziby władz miejskich. Wreszcie wspaniałe pałace miejskie najbogatszych rodów. W okresie szczytu budowlanego we Florencji w latach 1450‑1478 postawiono ich aż 30. Znany architekt Albertitknq3rMmBn_000tp005Alberti zanotował: 'jak wiele domów, w których w tej chwili położono marmury, w czasach naszego dzieciństwa było wyłożonych deskami'. Do ich wznoszenia zatrudniono modnych i uznanych architektów, a wnętrza wyposażane były we wspaniałe freski, obrazy, tapiserie (ozdobne tkaniny) i meble.

R1GtrefYBVz4w
Mapa: Półwysep Apeniński w 1494 roku
Źródło: Flankner, domena publiczna.

Mapa Półwyspu Apenińskiego z 1494 roku

Na mapie przedstawiono Księstwa i Republiki:

  • Księstwo Sabaudzkie

  • Księstwo Mediolan

  • Republika Wenecka

  • Republika Florencji

  • Księstwo Modeny

  • Republika Genueńska

  • Królestwo Neapolu

  • Królestwo Sycylii

Także:

  • Korsykę

  • Państwo Kościelne

  • Morze Tyrreńskie

  • Morze Śródziemne

  • Morze Adriatyckie

  • Państwa graniczne:

  • Imperium Osmańskie

  • Szwajcaria

Polecenie 2

Wskaż na mapie podane miasta:

  • Piza,

  • Florencja,

  • Siena.

RboohMn5Rgdy9
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wymień trzy królestwa lub księstwa położone na Półwyspie Apenińskim.

R7NurC5aFKHnP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11tl4NBdo2pZ
Widok od strony zachodniej katedry w Pizie pw. Santa Maria Assunta (Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny) wzniesionej w latach 1063‑1118‑1350. Z tyłu ponad dachem i kopułą widać szczyt dzwonnicy, czyli tzw. „krzywej wieży”. Zwróć uwagę, że na jej szczycie widać zwiedzających turystów, co doskonale pokazuje skalę całego założenia architektonicznego. Katedrę – wówczas jeszcze nie ukończoną – poświęcił papież Galezjusz II w 1118 r. Dzwonnicę zaczęto wznosić w 1174 r., a mimo odchylania się od pionu ostatnią kondygnację dodano w 1350 r. Ostatecznie osiągnęła wysokość 55 m
Źródło: Wikimedia Commons, Jean-Christophe Benoist, licencja: CC BY-SA 3.0.
REWnlrcBebytn
Florencja – katedra – widok ogólny z baptysterium na pierwszym planie, dzwonnicą, a w tle katedrą i kopułą. Katedrę pw. Santa Maria del Fiore (Świętej Marii Kwietnej) zaczęto wznosić w 1296 r. i budowa jej trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Główny korpus nawy głównej ukończono w XIV w. (1295‑1379 r. – szerokość 38 m, długość 153 m); kopułę w stanie surowym wzniesiono w latach 1418‑1443 (wysokość 107 m, średnica kopuły 45 m); stojącą obok dzwonnicę rozpoczęto budować w 1298 r., a jej dach zwieńczono w 1359 r. (wysokość 85 m). Fasadę rozpoczęto w XIII w., ale w 1588 r. rozebrano ją jako „niemodną" i rozpoczęto jej realizację od nowa. Ostatnie prace przy fasadzie miały miejsce w XIX w.; w XXI wieku trwały prace przy wykończeniu kopuły. Na zdjęciu widać m.in. fragment ukończonej w XIX w. fasady głównej; przy kopule nad okrągłym oknem (nazywanym „okulusem”) widać fragment ciągle jeszcze nie skończonego gzymsu wieńczącego
Źródło: Wikimedia Commons, Sailko, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTqQcu2GJIfVN
Katedra w Sienie wzniesiona została w latach 1229‑1263. Nawa główna ma długość 89 m i szerokość 24 m. Stojącą nieopodal dzwonnicę ukończono w 1313 r. Miała wysokość 77 m. Budowę kopuły o wysokości całkowitej 48 m razem z tzw. latarnią (nadbudówka nad kopułą) rozpoczęto w 1263 r., a ukończono w 1385 r. (latarnię dopiero w 1667 r.). W 1339 r. rozpoczęto wielką rozbudowę, w której istniejąca katedra miała stać się jedynie nawą poprzeczną przyszłej monumentalnej budowli (jej wymiary to 50 m długości i 30 m szerokości). Czarna śmierć i wywołany przez nią kryzys spowodowały przerwanie prac w 1357 r.; resztki zamierzenia widać do dzisiaj
Źródło: MM, domena publiczna.
tknq3rMmBn_000tp005
tknq3rMmBn_0000002K

Prawo, uniwersytety i łacina klasyczna

Bujne życie miejskie niosło ze sobą coraz większe problemy dla władców. Pojawiły się nowe potrzeby, np. rozsądzanie sporów, zarządzanie i stanowienie regulacji prawnych. Wzrastało zapotrzebowanie na prawo, i to prawo świeckie, a nie kościelne, które dotąd interesowało głównie wykształcone warstwy umiejące pisać i czytać, czyli duchowieństwo. Dotychczasowe prawa zwyczajowe okazywały się niewystarczające choćby dlatego, że nie znały takich pojęć jak np. kredyt, zastaw, dzierżawa. Dodatkowo we Włoszech toczyła się tzw. 'walka o inwestyturę', która także sięgała
do argumentów prawnych. Dlatego zaczęły powstawać pierwsze szkoły, później nazwane uniwersytetami - m.in. w Bolonii i Padwie, w których uczeni zaczęli badać prawo rzymskie i nauczać go. Aby je jednak dobrze zrozumieć i wyjaśnić, konieczne było zrozumienie użytych słów i zwrotów. Tymczasem łacina klasyczna była językiem martwym. Można było ją poznać jedynie poprzez utwory literackie. Stąd badania nad antycznymi tekstami, znanymi i kopiowanymi w średniowiecznych skryptoriach, w których do tej pory szukano co najwyżej argumentów dla badań teologicznych. Teraz badacze zaczęli dostrzegać w nich inne treści. To 'odkrycie' (znanej cały czas) starożytności nazywamy 'humanizmem'. Nowe zainteresowania - w przeciwieństwie do wcześniejszych, odnoszących się do spraw religijnych, związanych z Bogiem i 'niebem' - dotyczyły spraw ziemskich, ludzkich. W żadnym przypadku nie znaczyło to, że ludziom przestało zależeć na zbawieniu, czy że zmniejszyła się ich religijność. Wręcz przeciwnie, poprzez dostrzeżenie sfery ziemskiej zaczęli realizować swoje potrzeby religijne w inny sposób.

RVM7hPAS3kZjV
Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.
Rzpbpnd42AF1i
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii, tablica z polskim nazwiskiem
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1Muewhga0MXP1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Na suficie korytarza Uniwersytetu w Bolonii można zobaczyć rysunki w formie herbów z wpisanymi do nich m.in. nazwami państwa i i imionami studentów. Zapisz, z jakiego powodu rysowano takie obrazy.

R1ISDgIOZnLsF
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RY7wLGGZWGddF
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii. Zwróć uwagę, jaki panował tam przepych. Na suficie rysunki w formie herbów, w każdym z nich nazwisko studenta i państwo skąd pochodził
Źródło: a. nn., domena publiczna.
tknq3rMmBn_00000031

Łacina i języki narodowe

Odkrywani na nowo pisarze rzymscy, a później też greccy, wspominali o dziełach architektonicznych, rzeźbach, malarstwie antycznym. Zwłaszcza we Włoszech pozostałości po starożytnym Rzymie były właściwie na wyciągnięcie ręki. Ludzie nareszcie zaczęli je dostrzegać i doceniać. Pojawiło się 'twórcze naśladownictwo'
- w literaturze i wszystkich innych 'sztukach'. Obok tradycyjnej tematyki religijnej, przeznaczonej na potrzeby kościołów i zgromadzeń religijnych, bogacący się mieszczanie chcieli też pokazać siebie, swoje życie i otaczającą rzeczywistość. Oczekiwali tego zarówno od sztuk plastycznych, jak i literatury. Byli wykształceni, znali język nauki - tzn. łacinę, niekiedy grekę - zatem mogli czerpać przyjemność z literatury, nie tylko powtarzając antyczne wzorce w językach klasycznych,
ale też we własnym języku. Stąd sceny biblijne na obrazach pokazywały życie i przedmioty codzienne oraz zachowania znane z najbliższego otoczenia, a literatura posługiwała się zwłaszcza łaciną, języki narodowe były dopiero na początku rozwoju.

R13eZc3Ob9XJ7
Portret Francesco Petrarki
Źródło: Altichiero, 1376, fresk, „Oratorio di San Giorgio” w Padwie, domena publiczna.
Ciekawostka

Czy wiesz, że Francesco Petrarka pocieszał w listach księżniczkę Annę Świdnicką, gdy po wyjściu za mąż za Karola IV Luksemburskiego − już jako cesarzowa powiła córkę − zamiast oczekiwanego syna? Poeta wysłał Annie gratulacje, zaznaczając
od razu, aby się nie smuciła, że 'dziecko jest tylko dziewczynką', bo nawet kobieta może posiadać wiele cnót. Pocieszał ją, przywołując Izydę, egipską boginię, Minerwę, panią sztuk w starożytnym Rzymie, królową Kleopatrę i wojowniczą Zenobię.

tknq3rMmBn_0000003C

Średniowieczne motywy w nowym opakowaniu

Odkrycie łacińskiego dziedzictwa literackiego zaowocowało burzliwym wzrostem rodzimej twórczości o charakterze świeckim. Wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy. Słynne przygody 'Orlanda Szalonego' Ludovica Ariosta (1474‑1533), 'Jerozolima Wyzwolona' Torquato Tasso [czyt.: torkwato tasso] (1544‑1595) czy najsłynniejsze renesansowe dzieło 'rycerskie', 'Don Kichot' Miguela Cervantesa [czyt.: migela serwnatesa] (1547‑1616), wykorzystywały dawne wątki z dodatkiem szczypty humoru, kpiny, satyry, ale też pewnej ciepłej akceptacji. Inne nawiązywały do miłosnej liryki trubadurówtrubadurtrubadurów, poetów i muzyków francuskich XII i XIII w. Tak było w przypadku Petrarki czy Giovanniego Boccacio (1313‑1375), a w mniejszym stopniu Dantego Alighieri (1265‑1321), który swój najważniejszy poemat 'Boska Komedia' upodobnił do średniowiecznych tradycji jedynie pod względem treściowo‑tematycznym.

Polecenie 3

Wymień nazwiska poetów, którzy pisali też w języku łacińskim, ale znani są przede wszystkim jako wybitni poeci piszący w językach narodowych (włoskim i polskim).

RKleEDy0HBcms
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wymień nazwiska twórców i ich dzieła, w których:

  • wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy,

  • nawiązywano do miłosnej liryki trubadurów, poetów i muzyków francuskich
    XII i XIII w.

RlNhcNqpldc6v
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
trubadur
tknq3rMmBn_00000048

Nowatorskość teatru elżbietańskiego

R1Xgw0q3xMKC41
Wiliam Szekspir
Źródło: a. nn., Szekspir, 1610, olej na płótnie, National Portrait Gallery, domena publiczna.

Nowe walory artystyczne dostrzegamy w dziełach najważniejszego pisarza anglojęzycznego Williama Szekspira (Shakespaere – 1564‑1616), dzięki któremu teatr awansował do roli pierwszego medium widowiskowego o wysokiej randze artystycznej, przeznaczonego dla szerszej publiczności. Teatr elżbietański, wraz z późniejszymi scenami dworskimi, stały się wzorem przyszłych europejskich teatrów publicznych.

R20JazQi7hloB
Scena Teatru Globe
Źródło: C. Walter Hodges, licencja: CC BY-SA 4.0.

Zamiast podsumowania

Polecenie 5

Ktoś nazywa cię 'człowiekiem renesansu'. Uznasz to za komplement, czy raczej nie? Zapisz odpowiedź z uzasadnieniem.

R1bJcxIcLyHgz
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Wyjaśnij pochodzenie słów: renesans, humanizm. Jak rozumiesz te pojęcia?

RPvzq3M6qlnkR
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Określ, jakie cechy i jakie wykształcenie powinien mieć 'człowiek renesansu'.
Czy znasz kogoś takiego z historii?

R1UsYTmhqt9r0
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Napisz, jakie były źródła nowych idei renesansowych.

RJCdjY95SqtSl
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Wyszukaj (w dowolnych źródłach) informacje o tym, jakie było znaczenie dla narodzin i rozwoju renesansu włoskiego kontaktów z Bizancjum w schyłkowym jego okresie.

R14ADbdIZ09Uj
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.