Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Renesans i humanizm
Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.
Wprowadzenie
Uzupełnieniem poniższego materiału jest lekcja: Nowy człowiekPseKpdnF7Nowy człowiek
Polecenie 1
Wyjaśnij znacznie politycznej i kulturowej roli Italii w starożytności i w średniowieczu oraz wypisz włoskie z tamtych czasów zapamiętałaś lub zapamiętałeś.
RBpUwYzicVwlh
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Italia odegrała wiodącą rolę w starożytności i w średniowieczu, była prekursorem w wielu dziedzinach, np.:
strukturze państwa republikańskiego;
budowie utwardzanych dróg; konstrukcji opartych na kształcie łuku, sklepienia o kształcie kopuły;
w sztuce, literaturze: Tacyt, Cyceron, Seneka, Boccacio, Dante;
pierwsze uniwersytety, domy bankierskie, a to tylko nieliczne przykład.
Miasta włoskie to:
Wenecja,
Florencja,
Neapol,
Turyn,
Mediolan,
Rzym.
tknq3rMmBn_0000000L
Skąd wzięło się pojęcie renesans?
Pod koniec XIV i w XV wieku w bogatych włoskich miastach zaczęły rozwijać się nowe idee oraz postawy wobec życia i człowieka. Dziewiętnastowieczni historycy Szwajcar Jacob Burckhardt [czyt.: jakob burkard] i Francuz JulesMichelet [czyt.: żul miszule] nadali tym tendencjom miano odrodzenie, czyli od brzmienia w językach romańskich – francuskim (renaissance) i włoskim (rinascimento) – renesans. Znacznie wcześniej o odrodzeniu pisał już Giorgio Vasari (1511‑1574) w swoim dziele 'Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów', jakkolwiek u niego renesans odnosił się wyłącznie do sztuk plastycznych. Tymczasem u początków ruchu leżało odrodzenie znajomości literatury i języków klasycznych.
RO2I99HsP7fI0
Na ilustracji siedzący mężczyzna, patrzy w dal. Ma dłuższe włosy, z lewej odstają od ucha. Brwi grube, nos gruby szeroki. Nosi wąsik. Z prawej strony długość włosów przykrywa ucho. Ubrany w garnitur, kamizelkę zapinaną na guziki i koszulę z okrągłym kołnierzykiem. Pod nim zawiązany krawat. Za nim fragment wzorzystej zasłony. Z jego lewej strony stoi okrągły stolik z kolorowym obrusem.
Jacob Burckhardt (1818‑1897) – szwajcarski historyk, upowszechnił określenie „renesans" („odrodzenie")
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RUj2mhLYBqP4S
Obraz przedstawia siwowłosego mężczyznę siedzącego na fotelu. Ma dłuższe włosy i wąskie zaciśnięte usta. Jest ubrany w czarny garnitur, białą koszulę, z czarnym fularem zawiązanym pod szyją. Prawą rękę ma zaciśniętą w pięść, lewa dłoń leży na lewym kolanie. Na prawo stoi stół przykryty grubym wzorzystym obrusem, na którym leżą książki i papiery. Po lewej stronie fotela również leżą książki.
Jules Michelet (1798‑1874) – francuski historyk, jeden z twórców określenia „renesans”. Obraz namalowany przez mało znanego malarza Thomasa Couture'a
Źródło: Thomas Couture, Jules Michelet, olej na płótnie, Muzeum Carnavalet , domena publiczna.
tknq3rMmBn_0000001F
Jak na rywalizacji rosły pałace
Liczne, choć niewielkie włoskie państewka rywalizowały pomiędzy sobą. Niektóre z nich, jak Florencja, Piza, Siena, Lukka, Bolonia, Mantua, Modena powstały jako miasta‑państwa wokół wspólnot miejskich. Bogaci mieszczanie prowadzili interesy, a jednocześnie kierowali polityką tych miast trochę jak przedsiębiorstwem, dbając o wzrost ich dochodów i prestiżu. Powodowało to narastanie swoistej mody i współzawodnictwa między elitami miast. Rozpoczęło się od rywalizacji w budowie nowych, olbrzymich kościołów, które miały świadczyć o wielkości miasta i potędze jego mieszkańców. Katedry w Pizie, Florencji, Sienie były tego dowodem. Następnie powstawać zaczęły wspaniałe siedziby władz miejskich. Wreszcie wspaniałe pałace miejskie najbogatszych rodów. W okresie szczytu budowlanego we Florencji w latach 1450‑1478 postawiono ich aż 30. Znany architekt Albertitknq3rMmBn_000tp005Alberti zanotował: 'jak wiele domów, w których w tej chwili położono marmury, w czasach naszego dzieciństwa było wyłożonych deskami'. Do ich wznoszenia zatrudniono modnych i uznanych architektów, a wnętrza wyposażane były we wspaniałe freski, obrazy, tapiserie (ozdobne tkaniny) i meble.
R1GtrefYBVz4w
Na ilustracji widoczna mapa Półwyspu Apenińskiego w XV wieku.
Mapa: Półwysep Apeniński w 1494 roku
Źródło: Flankner, domena publiczna.
Mapa Półwyspu Apenińskiego z 1494 roku
Na mapie przedstawiono Księstwa i Republiki:
Księstwo Sabaudzkie
Księstwo Mediolan
Republika Wenecka
Republika Florencji
Księstwo Modeny
Republika Genueńska
Królestwo Neapolu
Królestwo Sycylii
Także:
Korsykę
Państwo Kościelne
Morze Tyrreńskie
Morze Śródziemne
Morze Adriatyckie
Państwa graniczne:
Imperium Osmańskie
Szwajcaria
Polecenie 2
Wskaż na mapie podane miasta:
Piza,
Florencja,
Siena.
RboohMn5Rgdy9
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
Wymień trzy królestwa lub księstwa położone na Półwyspie Apenińskim.
R7NurC5aFKHnP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Trzy królestwa: Królestwo Neapolu, Księstwo Mediolanu, Księstwo Modeny.
R11tl4NBdo2pZ
Na zdjęciu fasada zachodnia katedry pizańskiej jest jedną z nowszych części świątyni. Widoczna kopuła sprawia wrażenie wywyższenia nad katedrą. Dolną jej strefę akcentuje szereg siedmiu półkolistych arkad, ponad którymi wznoszą się cztery kondygnacje galeryjek arkadkowych, a ich wąskie półkoliste arkadki spoczywają na smukłych, kolumienkach. U dołu w centrum zdjęcia widoczne ślepe półkoliste arkady wsparte na smukłych pilastrach lub lizenach. W podniebiach tych samych arkad umieszczono zdobnicze motywy romboidalne lub koliste. To jeden z wyróżników romanizmu pizańskiego, od nazwy miasta. Zewnętrzne ściany katedry Santa Maria Assunta w Pizie, wykonane są z kamienia rozmaitej barwy. Przed świątynią spacerują ludzie.
Widok od strony zachodniej katedry w Pizie pw. Santa Maria Assunta (Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny) wzniesionej w latach 1063‑1118‑1350. Z tyłu ponad dachem i kopułą widać szczyt dzwonnicy, czyli tzw. „krzywej wieży”. Zwróć uwagę, że na jej szczycie widać zwiedzających turystów, co doskonale pokazuje skalę całego założenia architektonicznego. Katedrę – wówczas jeszcze nie ukończoną – poświęcił papież Galezjusz II w 1118 r. Dzwonnicę zaczęto wznosić w 1174 r., a mimo odchylania się od pionu ostatnią kondygnację dodano w 1350 r. Ostatecznie osiągnęła wysokość 55 m
Źródło: Wikimedia Commons, Jean-Christophe Benoist, licencja: CC BY-SA 3.0.
REWnlrcBebytn
Na zdjęciu katedra we Florencji – widok ogólny z baptysterium na pierwszym planie, dzwonnicą, a w tle katedrą i kopułą. Na zdjęciu widać fragment fasady głównej; przy kopule nad okrągłym oknem (nazywanym „okulusem”) widać fragment ciągle jeszcze nie skończonego gzymsu wieńczącego. Widoczny jest także plac pełny ludzi. Kościół na pierwszym planie nie ma widocznego krzyża. Jest w jasnych kolorach, zdobiony. Nad nim góruje pojedyńcza wieża.
Florencja – katedra – widok ogólny z baptysterium na pierwszym planie, dzwonnicą, a w tle katedrą i kopułą. Katedrę pw. Santa Maria del Fiore (Świętej Marii Kwietnej) zaczęto wznosić w 1296 r. i budowa jej trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Główny korpus nawy głównej ukończono w XIV w. (1295‑1379 r. – szerokość 38 m, długość 153 m); kopułę w stanie surowym wzniesiono w latach 1418‑1443 (wysokość 107 m, średnica kopuły 45 m); stojącą obok dzwonnicę rozpoczęto budować w 1298 r., a jej dach zwieńczono w 1359 r. (wysokość 85 m). Fasadę rozpoczęto w XIII w., ale w 1588 r. rozebrano ją jako „niemodną" i rozpoczęto jej realizację od nowa. Ostatnie prace przy fasadzie miały miejsce w XIX w.; w XXI wieku trwały prace przy wykończeniu kopuły. Na zdjęciu widać m.in. fragment ukończonej w XIX w. fasady głównej; przy kopule nad okrągłym oknem (nazywanym „okulusem”) widać fragment ciągle jeszcze nie skończonego gzymsu wieńczącego
Źródło: Wikimedia Commons, Sailko, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTqQcu2GJIfVN
Na ilustracji miasto Siena z górującą wysmukłą, romańską biało‑czarną dzwonnicą. Strzelista kampanila ma wzrastającą wraz z kondygnacjami liczbę arkad w oknach (od 1 -6). Widocznych kilkadziesiąt budynków miejskich. W tle zielone wzgórza i niebo. Większość miasta z czerwonej cegły, ale wieża i kościół z biało‑czarnej. Przy kościele dźwig. Kościół posiada dużą kopułę.
Katedra w Sienie wzniesiona została w latach 1229‑1263. Nawa główna ma długość 89 m i szerokość 24 m. Stojącą nieopodal dzwonnicę ukończono w 1313 r. Miała wysokość 77 m. Budowę kopuły o wysokości całkowitej 48 m razem z tzw. latarnią (nadbudówka nad kopułą) rozpoczęto w 1263 r., a ukończono w 1385 r. (latarnię dopiero w 1667 r.). W 1339 r. rozpoczęto wielką rozbudowę, w której istniejąca katedra miała stać się jedynie nawą poprzeczną przyszłej monumentalnej budowli (jej wymiary to 50 m długości i 30 m szerokości). Czarna śmierć i wywołany przez nią kryzys spowodowały przerwanie prac w 1357 r.; resztki zamierzenia widać do dzisiaj
Źródło: MM, domena publiczna.
tknq3rMmBn_000tp005
Leon Battista Alberti - włoski malarz, poeta, filozof, kartograf, muzyk i architekt, członek Akademii Platońskiej. Przedstawiciel humanistycznego nurtu włoskiego renesansu
tknq3rMmBn_0000002K
Prawo, uniwersytety i łacina klasyczna
Bujne życie miejskie niosło ze sobą coraz większe problemy dla władców. Pojawiły się nowe potrzeby, np. rozsądzanie sporów, zarządzanie i stanowienie regulacji prawnych. Wzrastało zapotrzebowanie na prawo, i to prawo świeckie, a nie kościelne, które dotąd interesowało głównie wykształcone warstwy umiejące pisać i czytać, czyli duchowieństwo. Dotychczasowe prawa zwyczajowe okazywały się niewystarczające choćby dlatego, że nie znały takich pojęć jak np. kredyt, zastaw, dzierżawa. Dodatkowo we Włoszech toczyła się tzw. 'walka o inwestyturę', która także sięgała do argumentów prawnych. Dlatego zaczęły powstawać pierwsze szkoły, później nazwane uniwersytetami - m.in. w Bolonii i Padwie, w których uczeni zaczęli badać prawo rzymskie i nauczać go. Aby je jednak dobrze zrozumieć i wyjaśnić, konieczne było zrozumienie użytych słów i zwrotów. Tymczasem łacina klasyczna była językiem martwym. Można było ją poznać jedynie poprzez utwory literackie. Stąd badania nad antycznymi tekstami, znanymi i kopiowanymi w średniowiecznych skryptoriach, w których do tej pory szukano co najwyżej argumentów dla badań teologicznych. Teraz badacze zaczęli dostrzegać w nich inne treści. To 'odkrycie' (znanej cały czas) starożytności nazywamy 'humanizmem'. Nowe zainteresowania - w przeciwieństwie do wcześniejszych, odnoszących się do spraw religijnych, związanych z Bogiem i 'niebem' - dotyczyłysprawziemskich, ludzkich. W żadnym przypadku nie znaczyło to, że ludziom przestało zależeć na zbawieniu, czy że zmniejszyła się ich religijność. Wręcz przeciwnie, poprzez dostrzeżenie sfery ziemskiej zaczęli realizować swoje potrzeby religijne w inny sposób.
RVM7hPAS3kZjV
Na ilustracji siedem postaci. Trzy z lewej, trzy z prawej, jedna w środku. Ta ostatnia trzyma otwartą książkę. Jedna z postaci z lewej strony ma podniesioną rękę jakby chciała przyjąć coś od środkowej postaci. Jedna z postaci stojących z prawej strony wskazuje na herb, który wisi pod blatem na którym leży książka. Pod herbem napis: 1497.
Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”
Źródło: a. nn., Uniwersytet w Bolonii – przyjmowanie studentów do korporacji „narodu niemieckiego”, domena publiczna.
Rzpbpnd42AF1i
Na ilustracji stare rysunki w formie tarczy. Jedna z nich, środkowa, z napisem: POLONORUM (u góry) i D. SAMUEL LASZCZ DE TUCZAP POLONUS. Obok tarcz kwiatowe ornamenty.
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii, tablica z polskim nazwiskiem
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1Muewhga0MXP1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
Na suficie korytarza Uniwersytetu w Bolonii można zobaczyć rysunki w formie herbów z wpisanymi do nich m.in. nazwami państwa i i imionami studentów. Zapisz, z jakiego powodu rysowano takie obrazy.
R1ISDgIOZnLsF
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Herby dotyczyły studentów, którzy ukończyli naukę.
Tradycja nakazywała, aby student, który ukończył naukę upamiętnił to pozostawiając swoje imię i nazwę kraju, z którego pochodził.
RY7wLGGZWGddF
Na zdjęciu wnętrze Uniwersytetu w Bolonii. Po lewej stronie okna, na suficie malowidła z herbami. Po prawej stronie zdobiona ściana.
Wnętrze Uniwersytetu w Bolonii. Zwróć uwagę, jaki panował tam przepych. Na suficie rysunki w formie herbów, w każdym z nich nazwisko studenta i państwo skąd pochodził
Źródło: a. nn., domena publiczna.
tknq3rMmBn_00000031
Łacina i języki narodowe
Odkrywani na nowo pisarze rzymscy, a później też greccy, wspominali o dziełach architektonicznych, rzeźbach, malarstwie antycznym. Zwłaszcza we Włoszech pozostałości po starożytnym Rzymie były właściwie na wyciągnięcie ręki. Ludzie nareszcie zaczęli je dostrzegać i doceniać. Pojawiło się 'twórcze naśladownictwo' - w literaturze i wszystkich innych 'sztukach'. Obok tradycyjnej tematyki religijnej, przeznaczonej na potrzeby kościołów i zgromadzeń religijnych, bogacący się mieszczanie chcieli też pokazać siebie, swoje życie i otaczającą rzeczywistość. Oczekiwali tego zarówno od sztuk plastycznych, jak i literatury. Byli wykształceni, znali język nauki - tzn. łacinę, niekiedy grekę - zatem mogli czerpać przyjemność z literatury, nie tylko powtarzając antyczne wzorce w językach klasycznych, ale też we własnym języku. Stąd sceny biblijne na obrazach pokazywały życie i przedmioty codzienne oraz zachowania znane z najbliższego otoczenia, a literatura posługiwała się zwłaszcza łaciną, języki narodowe były dopiero na początku rozwoju.
R13eZc3Ob9XJ7
Na ilustracji portret Francesco Petrarki. Widocznych jest 5 postaci. Dwie bez brody, trzy osoby z brodą. Mają bardzo duże nosy. Na głowie każdy z nich ma inny rodzaj nakrycia. Z prawej strony fragment dwóch kolumn. Wszyscy mają zwrócone głowy w prawą stronę.
Portret Francesco Petrarki
Źródło: Altichiero, 1376, fresk, „Oratorio di San Giorgio” w Padwie, domena publiczna.
Ciekawostka
Czy wiesz, że Francesco Petrarka pocieszał w listach księżniczkę Annę Świdnicką, gdy po wyjściu za mąż za Karola IV Luksemburskiego − już jako cesarzowa powiła córkę − zamiast oczekiwanego syna? Poeta wysłał Annie gratulacje, zaznaczając od razu, aby się nie smuciła, że 'dziecko jest tylko dziewczynką', bo nawet kobieta może posiadać wiele cnót. Pocieszał ją, przywołując Izydę, egipską boginię, Minerwę, panią sztuk w starożytnym Rzymie, królową Kleopatrę i wojowniczą Zenobię.
tknq3rMmBn_0000003C
Średniowieczne motywy w nowym opakowaniu
Odkrycie łacińskiego dziedzictwa literackiego zaowocowało burzliwym wzrostem rodzimej twórczości o charakterze świeckim. Wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy. Słynne przygody 'Orlanda Szalonego' Ludovica Ariosta (1474‑1533), 'Jerozolima Wyzwolona' Torquato Tasso [czyt.: torkwato tasso] (1544‑1595) czy najsłynniejsze renesansowe dzieło 'rycerskie', 'Don Kichot' Miguela Cervantesa [czyt.: migela serwnatesa] (1547‑1616), wykorzystywały dawne wątki z dodatkiem szczypty humoru, kpiny, satyry, ale też pewnej ciepłej akceptacji. Inne nawiązywały do miłosnej liryki trubadurówtrubadurtrubadurów, poetów i muzyków francuskich XII i XIII w. Tak było w przypadku Petrarki czy Giovanniego Boccacio (1313‑1375), a w mniejszym stopniu Dantego Alighieri (1265‑1321), który swój najważniejszy poemat 'Boska Komedia' upodobnił do średniowiecznych tradycji jedynie pod względem treściowo‑tematycznym.
RVAlnAL6mEJUg
Zdjęcie przedstawia kamienną rzeźbę siedzącego mężczyzny. Ma krótkie włosy, wąsy i brodę. Ma obszerną szatę, która na kolanach układa się w fałdy. Pod szyją ma kryzę. Prawą dłonią trzyma książkę, którą opiera na prawym udzie.
Cervantes – pomnik w Madrycie – fragment
Źródło: Wikimedia Commons, Carlos Delgado, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NCY1KurDYWi
Na zdjęciu Plaza de España – jeden z najbardziej znanych i reprezentacyjnych placów w Madrycie. Na nim widoczny pomnik Miguela Cervantesa. Jego centralną część stanowi postać siedzącego pisarza, u którego stóp znajdują się wykonane z brązu rzeźby dwóch bohaterów jego najpopularniejszej powieści, jest to Don Kichot, jadący na swoim koniu Rosynancie i Sancho Pansa na osiołku. Na szczycie pomnika umieszczono kulę ziemską z zaznaczonymi na niej pięcioma kontynentami. Pomnik zdobią także dwie rzeźby - alegorie „Rzeczywistości” oraz „Fikcji” oraz wizerunek cesarzowej Izabeli Portugalskiej. W tle wieżowiec Edificio de Espana. Z przodu widoczna woda, w której odbija się pomnik.
Cervantes – pomnik w Madrycie – całość z przodu widać postaci Don Kichota i Sancho Pansy fragment
Źródło: Wikimedia Commons, Carlos Delgado, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MpUOMvwI8fA
Na zdjęciu brązowa rzeźba Don Kichota (na koniu) i Sancho Pansy (na ośle) znajdująca się przed pomnikiem Miguela de Cervantesa y Saavedra (w tle). Postać z lewej na koniu trzyma w górze prawą rękę, w lewej ma kopię. Postać z prawej na ośle, prawą dłonią trzyma lejce. Pierwsza z postaci ma na sobie zbroję, druga spodnie i koszulę. Za nimi, kamienna rzeźba Cervantesa, a w tle jasna ściana.
Cervantes – pomnik w Madrycie – z przodu widać postaci Don Kichota i Sancho Pansy fragment
Źródło: Lorenzo Coullaut Valera, Zaqarbal, domena publiczna.
Polecenie 3
Wymień nazwiska poetów, którzy pisali też w języku łacińskim, ale znani są przede wszystkim jako wybitni poeci piszący w językach narodowych (włoskim i polskim).
RKleEDy0HBcms
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Petrarka, Giovanni Boccaccio, Dante, Jan Kochanowski, Szymon Szymonowic, Andrzej Krzycki.
Polecenie 4
Wymień nazwiska twórców i ich dzieła, w których:
wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy,
nawiązywano do miłosnej liryki trubadurów, poetów i muzyków francuskich XII i XIII w.
RlNhcNqpldc6v
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Wiele wątków literackich nawiązywało do czasów średniowiecznych rycerzy. Słynne przygody 'Orlanda Szalonego' (1474‑1533), 'Jerozolima Wyzwolona' Torquato Tasso (1544‑1595) czy najsłynniejsze renesansowe dzieło 'rycerskie', 'Don Kichot' Miguela Cervantesa (1547‑1616), wykorzystywały dawne wątki z dodatkiem szczypty humoru, kpiny, satyry. Inne nawiązywały do miłosnej liryki trubadurów, poetów i muzyków francuskich XII i XIII w. Tak było w przypadku Petrarki czy Giovanniego Boccacio (1313‑1375), a w mniejszym stopniu Dantego Alighieri (1265‑1321), który swój najważniejszy poemat 'Boska Komedia' upodobnił do średniowiecznych tradycji jedynie pod względem treściowo‑tematycznym.
trubadur
trubadur
średniowieczny poeta i śpiewak wędrujący po dworach południowej Francji
tknq3rMmBn_00000048
Nowatorskość teatru elżbietańskiego
R1Xgw0q3xMKC41
Na obrazie mężczyzna o półdługich, kręconych włosach. Ma odkryte, bardzo wysokie czoło oraz łysinę na przodzie głowy. Nos długi, szpiczasty, lekka bródka i mały wąsik. W lewym uchu ma kolczyk. Ma na sobie ciemne ubranie z wychodzącym białym kołnierzykiem, z którego zwisają dwa krotkie sznureczki.
Wiliam Szekspir
Źródło: a. nn., Szekspir, 1610, olej na płótnie, National Portrait Gallery, domena publiczna.
Nowe walory artystyczne dostrzegamy w dziełach najważniejszego pisarza anglojęzycznego Williama Szekspira (Shakespaere – 1564‑1616), dzięki któremu teatr awansował do roli pierwszego medium widowiskowego o wysokiej randze artystycznej, przeznaczonego dla szerszej publiczności. Teatr elżbietański, wraz z późniejszymi scenami dworskimi, stały się wzorem przyszłych europejskich teatrów publicznych.
R20JazQi7hloB
Na ilustracji scena Teatru Globe. Na niej widoczni trzej aktorzy w ruchu. Z lewej i prawej strony, na scenie, kolumny, także małe stojące krzesełko. Pod sceną publiczność, kilku widzów opartych o scenę. Widoczne także loże z publicznością i uchylone drzwi wychodzące ze sceny na zaplecze.
Scena Teatru Globe
Źródło: C. Walter Hodges, licencja: CC BY-SA 4.0.
Zamiast podsumowania
Polecenie 5
Ktoś nazywa cię 'człowiekiem renesansu'. Uznasz to za komplement, czy raczej nie? Zapisz odpowiedź z uzasadnieniem.
R1bJcxIcLyHgz
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Określenie człowiek renesansu to zwykle człowiek o wielu talentach oraz wszechstronnie wykształcony.
Polecenie 6
Wyjaśnij pochodzenie słów: renesans, humanizm. Jak rozumiesz te pojęcia?
RPvzq3M6qlnkR
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Określ, jakie cechy i jakie wykształcenie powinien mieć 'człowiek renesansu'. Czy znasz kogoś takiego z historii?
R1UsYTmhqt9r0
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
Napisz, jakie były źródła nowych idei renesansowych.
RJCdjY95SqtSl
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Fascynacja filozofią, literaturą i sztuką antyku, skąd renesans czerpał wzorce.
Polecenie 9
Wyszukaj (w dowolnych źródłach) informacje o tym, jakie było znaczenie dla narodzin i rozwoju renesansu włoskiego kontaktów z Bizancjum w schyłkowym jego okresie.
R14ADbdIZ09Uj
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Bizancjum było jednym z głównych spadkobierców starożytności, szczególnie antyku greckiego. Od początku XV wieku zaczęły się wizyty uczonych bizantyjskich we Włoszech, a włoskich w Bizancjum. Celem wizyt było m.in. poszukiwanie rękopisów greckich i rzymskich. Dzięki tym wizytom wzrosło we Włoszech zainteresowanie grecką literaturą i kulturą antyczną – która była podstawą renesansu.