Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1BTaLqr3hpQA1
Fotografia przedstawia chłopca, który siedzi tyłem przed ekranem włączonego telewizora. Ma krótkie włosy i ciemną bluzkę. Na ekranie wyświetla się rozmyty jasny obraz. Telewizor stoi na tle białej ściany.
Reklama
Źródło: Pixabay, fotografia barwna, domena publiczna.

Słowa mogą informować, ale też oddziaływać na nasz umysł i emocje. Już w starożytności powstała sztuka retoryki, czyli sztuka przekonywania za pomocą argumentów. Wybitni filozofowie (np. Arystoteles, Kwintylian, Cyceron) pokazali w swym mowach, że słowa mogą nie tylko zachwycać, kreować wymarzony świat (choć fikcyjny, bo zbudowany ze słów), urzekać, lecz także nakłaniać do czegoś
(np. do zmiany poglądów, do wyboru rzeczy atrakcyjnych, pięknych). Tymi wszystkimi właściwościami charakteryzują się wypowiedzi, które służą nadawcy do nakłaniania lub przekonywania odbiorcy. Pojawiają się w nich bowiem funkcje perswazyjna i manipulacyjna języka. Ich przykłady można odnaleźć w tekstach reklamowych, propagandowych (lub politycznych) i medialnych. Podczas tej lekcji dowiesz się, czym jest perswazja, czyli sztuka przekonywania za pomocą języka, i reklama, czyli teksty słowno‑obrazowe oparte na perswazji.

Już wiesz

1) Wymyśl dowolną reklamę prasową.

R1QfkhUZ3XSHo
Miejsce na notatkę

2) Zastanów się i odpowiedz, kto jest nadawcą, a kto odbiorcą reklamy.

R16WoBHDoRdag
Miejsce na notatkę

3) Zastanów się i odpowiedz, ile, twoim zdaniem, jest w reklamie informacji, a ile 'magicznych' formułek, za pomocą których mówi się o oferowanym produkcie.

RfNaDcsnXvmWC
Miejsce na notatkę

4) Wyjaśnij, za pomocą jakich słów nadawca wypowiada się o produkcie; co proponuje odbiorcy.

RqNdw5kVIsG4t
Miejsce na notatkę

5) Przypomnij sobie dowolne reklamy i odpowiedz, które z formułek, haseł (tzw. sloganówslogansloganów) potrafisz przywołać. Wyjaśnij, dlaczego – twoim zdaniem – zapadają one w pamięć.

RRRasXl85T36j
Miejsce na notatkę

6) Wyszukaj dowolne reklamy, w których pojawiają się ciekawe lub zabawne slogany. Zastanów się i wyjaśnij, co jest atrakcyjnego w ich języku.

R1coK1E55XWSm
Miejsce na notatkę
j0000007V6B1v50_0000000P
slogan

Historia i cele reklamy

R1UDWgnhB6zNW1
Ilustracja przedstawia cztery połączone ze sobą kostki mydła z wytłoczonymi napisami i ornamentami: pierwsza kostka ma wytłoczone zwierzęta z długimi ogonami, pomiędzy nimi znajduje się tarcza z literami "CZW", nad którą widnieje data 1867; to samo znajduje się na trzeciej kostce; na drugiej i czwartej kostce jest wytłoczony napis: "Czwiklicer". Nad mydłem widnieje napis "...ale mydło", pod spodem "czwiklicer jest wydajniejsze".
Reklama mydła Czwiklicer z 1936 roku
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wystarczy spacer po najbliższej okolicy, w której mieszkasz, by znaleźć choćby jedną reklamę. Pojawiają się one pod postacią ulotek, tekstów zamieszczanych w prasie lub internecie, spotów radiowych i telewizyjnych. Odczytujemy je z wielkich plakatów (zwanych billboardami), odsłuchujemy w domach towarowych (galeriach), nawet w instytucjach handlowych (jak banki, towarzystwa ubezpieczeniowe) i w urzędach. Trudno więc sobie wyobrazić współczesny świat bez reklam – choć są one 'wynalazkiem' czasów starożytnych. Ich historia łączy się z historią handlu, kiedy kupcy na głównych placach, targowiskach miejskich 'wykrzykiwali' zalety towarów, które sprzedawali. Utrwaliło się to znaczenie w słowie 'reklama', które wywodzi się od łacińskiego czasownika clamo, clamare, co znaczy ‘krzyczeć’.

Reklama – to tekst, który ma zwrócić uwagę odbiorcy za pomocą atrakcyjnej formy (szaty graficznej i stylistycznej), utrwalić się w jego pamięci, zainteresować go, ale też czasem wzbudzić emocje, czyli poruszyć. Reklama służy więc do tego, aby przekonać, nakłonić do wyboru czegoś (lub do zakupu), ma więc wywrzeć na kimś wrażenie, choć może również zawierać ciekawe i ważne informacje. Informowanie jednak jest mniej w niej ważne niż nakłanianie.

Teksty, które mają przekonać do czegoś odbiorcę, nazywamy tekstami perswazyjnymi. Zwykle mówimy, że oddziałują na odbiorcę – ktoś działa perswazją, a ktoś jej ulega. Oczywiście, reklama jest podstawowym typem takich zachowań czy środków komunikacyjnych. Spotykamy ją najczęściej w handlu, sprzedaży – jest to reklama komercyjna. Podobne środki językowe pojawiają się w tekstach, które służą nie reklamie artykułów, ale propagowaniu ważnych idei, postaw i norm społecznych (czyli w reklamie społecznej) czy 'oferty politycznej' (mowa o tzw. reklamie politycznej towarzyszącej np. wyborom parlamentarnym, prezydenckim lub samorządowym).

Każdy tekst reklamowy powinien – w zamiarze nadawców – działać na wolę, przekonania i odczucia estetyczne odbiorcy. Powinien go poruszyć, wywołując emocje i określone postawy.

Ważne!

Jakimi zatem cechami stylistycznymi odznaczają się teksty reklamowe, czyli przykłady tekstów perswazyjnych? Najważniejsze z nich są następujące:

  • powinny powodować, że odbiorca, który czyta ulotkę (przygląda się billboardowi), czuje się jak ktoś wyjątkowy;

  • mają wywołać skojarzenia i przekonać odbiorcę, że za reklamą kryje się magiczny, wymarzony świat;

  • powinny sprawić radość, dlatego też często pojawiają się w nich ciekawe gry komunikacyjne, interesujące powiedzonka, a nawet szokujące przekształcenia znanych powiedzeń, które szybko zapamiętujemy i powtarzamy;

  • mają być szybko zapamiętane – głównie dzięki atrakcyjnej, krótkiej formie;

  • wywołują wrażenie, że czujemy się lepiej.

j0000007V6B1v50_0000001I

Zabiegi językowe w reklamach

Jakie zabiegi językowe często pojawiają się w reklamach?

Zabieg

Przykłady

Zwroty w 2. osobie oraz formy zaimka TY/ WY, często zakończone wykrzyknikiem

  • Jedziesz szybciej, niż myślisz. Zwolnij, szkoda życia!

  • Dla Ciebie – dla Rodziny 

  • ...Rozkręca Twój dzień

  • Tak, jak lubisz

Przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym lub wyrazy o podobnym znaczeniu

  • Najtaniej w mieście 

  • Największe promocje w mieście 

  • Totalna wyprzedaż

  • Okazyjna cena

Wyrazy odwołujące się do takich skojarzeń jak nowoczesność, luksus, świeżość, atrakcyjność, wyjątkowość

nowoczesny produkt, supertechnologia, absolutnie nowy, wyjątkowa świeżość, ekologiczna żywność, przełomowa technologia, najlepsza myśl technologiczna, agresywny silnik, nowa generacja produktów 

Proste i bezpośrednie hasła i zwroty apelujące do odbiorcy – najczęściej pod postacią równoważników zdań lub trybu rozkazującego

  • Gdy mówisz „mniam”...

  • Twoje „wyborne” jest dla nas najważniejsze

Pytania retoryczne

Znajdziesz taniej?

Metafory i wyrazy wieloznaczne

  • Tyle smaków, że można dostać kota (reklama karmy) 

  • Podziel się swoim kawałeczkiem nieba (reklama ptasiego mleczka) 

  • Życie ze smakiem (reklama przypraw)

Zwroty porównawcze i hasła oparte na przeciwieństwie

  • Niskie ceny – szybka dostawa 

  • Trochę dalej – dużo taniej 

  • Na świeżość są patenty – trochę jabłka, trochę mięty

Ciekawe przekształcenia znanych powiedzeń, zwrotów i cytatów

  • Nie rób sceny (robić scenę w języku potocznym oznacza: zachowywać się niegrzecznie, prowokacyjnie itp.) 

  • Kto czyta, nie błądzi

Gry językowe – np. przekształcenia słów, przekształcenia warstwy graficznej wyrazów (lub brzmienia słów)

  • Schłodzimy z cenami (reklama lodówek)

  • Prezent za jeden uśmiech (aluzja do tytułu filmu Podróż za jeden uśmiech)

Rymowane hasła przypominające wierszyki, powiedzonka lub gry słowne

  • Kupujesz – zyskujesz 

  • Pasta Kiwi – but ożywi

j0000007V6B1v50_00000050

Reklama a manipulacja

RY1INpWBSVd5z
Nagranie video. Na początku pojawiają się plansza z tytułem „Przekonująca moc reklamy”. Następnie Barbara Lekarczyk-Cisek – polonistka rozmawia z prof. Jerzym Bralczykiem – językoznawcą. Rozmówcy siedzą w sali, na tle niewyraźnego tła z oknami, przy szkolnych stołach. Na końcu filmu pojawia się plansza z logotypami: Programu Kapitał Ludzki, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Scholaris, Unii Europejskiej. Poniżej napis: materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ćwiczenie 1

Na podstawie filmu odpowiedz na pytanie: jaka dyscyplina, znana już w starożytności, jest wykorzystywana we współczesnej reklamie?

R126OPfZRHyPY
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Odwołując się do wystąpienia prof. Bralczyka, wyjaśnij, na czym polega specjalny sposób przekonywania stosowany w reklamie.

R126OPfZRHyPY
Miejsce na notatkę

Hasła są najważniejszym elementem każdego tekstu reklamowego. Powinny być krótkie i łatwe do zapamiętania. Nazywają się inaczej sloganami.

Reklama opiera się głównie na perswazji – odbiorca może wybrać ofertę nadawcy, ale może również krytyczniej odczytać jego tekst, a więc nie odpowiedzieć na wezwanie. Ma wybór. Podobnymi do perswazji środkami komunikacyjnymi odznaczają się teksty, które nie przekonują odbiorcy, ale mają go nakłonić do wyboru naruszającego jego godność lub dobrą wolę. Takie nieetyczne zachowania, które usypiają czujność odbiorcy lub jego rozsądek (racjonalne i krytyczne myślenie), nazywamy manipulacją. Pojawia się ona wówczas, kiedy nadawca nie posługuje się uczciwymi metodami i tak wpływa na odbiorcę, aby osiągnąć swój cel jego kosztem. Najczęściej manipulacji towarzyszą nieuczciwe zachowania (np. kłamstwo, prowokacja, niedopowiedzenie).

Na pewno reklama jest manipulacyjna wówczas, kiedy przekazuje nieprawdziwe informacje (naruszające interesy odbiorcy, klienta). Cenieni autorzy reklam posługują się zatem uczciwymi technikami perswazji, a jedną z najważniejszych wartości w kodeksie autorów tekstów reklamowych powinna być prawda i odpowiedzialność za słowa. O tych ważnych zasadach możesz przeczytać w cytowanym niżej fragmencie książki Jerzego Bralczyka.

Reklamowe zabawy w prawdę (fragmenty)Jerzy Bralczyk
Jerzy Bralczyk Reklamowe zabawy w prawdę (fragmenty)

Komunikat reklamowy powinien być prawdziwy. Tego chce, oczywiście we własnym interesie, odbiorca. Nadawca z kolei pragnie, by komunikat był odbierany jako (w intencji i w wymowie) prawdziwy, nawet jeśli naruszenie reguł prawdziwości jest mu na rękę. […]

Żeby ten postulat prawdziwości nie był martwy, powinniśmy mieć świadomość możliwości obrony przed fałszem. Stąd unormowania prawne w różnych krajach, ograniczające (pod sankcją prawną) językowe środki, które można wykorzystać w reklamie. I tak na przykład we Francji nie można używać do zachwalania produktu przymiotników i przysłówków w stopniu najwyższym ('naj-'). W Niemczech jest to dozwolone, lecz tylko wtedy, gdy tę 'najwyższą jakość' można udowodnić, a w Szwecji, gdy jest to prezentowane jako indywidualny, subiektywny osąd konkretnego człowieka […]

Nie można obiecywać na wyrost. Stąd bierze się ostrożność nadawców w stosowaniu takich słów, jak 'leczy', 'zwalcza', 'zapobiega', i zastępowaniu ich mniej kategorycznymi formułami typu 'pomaga w zwalczaniu próchnicy' i tym podobnie. Mniej to wyraziste, za to bardziej prawdziwe i nie można mieć pretensji, że dany preparat nie zwalczył całkiem choroby czy nie uśmierzył do końca bólu.

Kodeksy reklamy zakazują też nieuczciwego i manipulacyjnego wpływania na dzieci, na przykład w postaci apeli typu 'kup…', 'spróbuj…', a zwłaszcza 'poproś rodziców…'. Nieuczciwa jest reklama naruszająca normy społeczne i etyczne, odwołująca się do stereotypów i uprzedzeń. […]

j0000007V6B1v50_00000_BIB_001 Źródło: Reklamowe zabawy w prawdę, [w:] Jerzy Bralczyk, Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004, s. 26–27.
j0000007V6B1v50_0000005H
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Ćwiczenie 3

Wskaż środki perswazji, jakie dostrzegasz w niżej cytowanych sloganach reklamowych. Odpowiedzi zapisz poniżej.

  • 'Łyk inspiracji' (reklama herbaty)

  • 'Chwile, które łączą' (reklama sieci telefonów komórkowych)

  • 'Codziennie niskie ceny' (slogan sieci handlowej)

  • 'Cała Polska czyta dzieciom' (slogan kampanii społecznej)

  • 'Wygrałeś? Walczysz? Wspierasz? Policzmy się z rakiem' (slogan kampanii zdrowotnej)

  • 'Wspieraj kody i wybieraj nagrody' (reklama komercyjna)

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4

Wysłuchaj spotów reklamowych na stronie internetowej 'Ojczysty – dodaj do ulubionych' i odpowiedz, jakie przesłania edukacyjne (społeczne) pojawiają się w hasłach tych reklam: Ojczysty – dodaj do ulubionychOjczysty - dodaj do ulubionychOjczysty – dodaj do ulubionych.

RDAGNzhnkvcpZ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z reklamą arytmometru dostępnej na stronie Czytanie obrazówarytmometrCzytanie obrazów i podaj, jakie chwyty reklamowe zostały w niej zastosowane.

RPbGhSDguc2O8
(Uzupełnij).
arytmometr
Ćwiczenie 5

Wskaż błędy językowe w hasłach reklamowych:

  • {Nazwa} żel pachnący, ulubieniec wszystkich brzdący.

  • Super ceny! Super promocje! Super okazje!

  • Czy używa pani (nazwa proszku w mianowniku liczby pojedynczej)?

  • Rabaty do 60% taniej!

RTWobd1X0Xbta
Miejsce na notatkę
j0000007V6B1v50_0000005H
Ojczysty - dodaj do ulubionych
pleonazm

Zapoznaj się z reklamami kampanii czytelniczej 'A Ty do czego używasz książek?kampania czytelniczaA Ty do czego używasz książek?' i odpowiedz pisemnie na pytania:

kampania czytelnicza
j0000007V6B1v50_0000005H
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jakie gry komunikacyjne pojawiają się w kampanii.

RhKxo3EsYOM0i
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jakie środki językowe łączą się z grafikami wykorzystanymi w reklamie kampanii czytelniczej.

Rc187c4HfFTUt
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w jaki sposób nadawcy reklam zwracają się do odbiorcy.

R1H8ieHPD8Sph
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Przyjrzyj się reklamom promującym czytanie: 'Kto czyta nie błądzi – PiktoGrafiki promują czytaniePiktografiki'Kto czyta nie błądzi – PiktoGrafiki promują czytanie i wskaż nawiązania do znanych powiedzeń i zwrotów, pojawiające się w sloganach prezentowanych tekstów reklamowych.

RiKLWvLx0XkmL
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Podaj przykład hasła reklamowego z dowolnej reklamy radiowej, prasowej, telewizyjnej lub internetowej, w której zastosowano metaforę. Wyjaśnij, jaki produkt „zachwala” wskazane przez ciebie hasło.

Rty13gA6SVhHX
Miejsce na notatkę
Piktografiki
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, na czym polega wieloznaczność sloganów użytych w tych reklamach.

R7JpXKprHDDP8
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Znajdź ukryte wśród liter synonimy słowa 'reklama'. Kliknij pierwszą literę znalezionego wyrazu i trzymając naciśnięty przycisk myszki, przeciągnij kursor do ostatniej litery tego słowa.

R5pWWSVZOdJOi
Zadanie interaktywne. Znajdź ukryte wśród liter synonimy słowa "reklama". Wyrazy do znalezienia: afisz, baner, spot, promocja, propaganda, poster, billboard, autoreklama, zwiastun, agitacja.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Ułóż zdania z wyrazami: afisz, baner, spot, promocja, propaganda, poster, billboard, autoreklama, zwiastun, agitacja.

Rj75Wzmq3CrSq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 12

Odpowiedz na pytanie: czy uważasz, że slogany reklamowe mogą służyć promowaniu idei, wartości ważnych w naszym życiu? Uzasadnij swoją odpowiedź.

R2a90kfWe1fmj
Miejsce na notatkę
R1XYLyEilzbpz1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: reklama, slogan, perswazja, manipulacja.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: reklama, slogan, perswazja, manipulacja.

RP3tLTgz2HEwW
Miejsce na notatkę