Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RXvSwMRf3w7t9
Plakat, który przedstawia dwie dłonie, które zmierzają w kierunku uścisku. Dłonie są narysowane. Dłoń po prawej stronie jest koloru czerwonego, a dłoń po lewej stronie jest koloru niebieskiego.

Współpraca, działanie, rozwój - człowiek w życiu publicznym

Współpraca, działanie, rozwój - człowiek w życiu publicznym
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Pomaganie nakręca mnie. Informator dla wolontariuszyKatarzyna Braun
Katarzyna Braun Pomaganie nakręca mnie. Informator dla wolontariuszy

Są ludzie, którzy dobrowolnie i bez wynagrodzenia niosą pomoc, angażują się w pracę na rzecz osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego. Można ich spotkać, m.in. w: domach dziecka, hospicjach, domach pomocy społecznej, muzeach i schroniskach dla zwierząt. Pracują w instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, placówkach kultury, sportu i wielu innych. To wolontariusze.

WOL_1 Źródło: Katarzyna Braun, Pomaganie mnie nakręca. Informator dla wolontariuszy., dostępny w internecie: http://wolontariat.caritas.pl/wp-content/uploads/2015/04/Informator-dla-wolontariuszy.pdf [dostęp 12.10.2023].
Polecenie 1

Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonaj zadanie, pracując w parach.

  • Zastanów się, jakie motywy kierują ludźmi, którzy decydują się zostać wolontariuszami.

Zapisz wnioski i przedstaw pozostałej części klasy.

Rad9kPIcwopK4
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wykonaj zadanie, pracując w parach.

  • Zastanów się, dlaczego praca w wolontariacie może mieć pozytywny wpływ na wasze relacje społeczne. Wykorzystajcie zebrane wnioski do przygotowania krótkiego wystąpienia zachęcającego młodzież do pracy w wolontariacie. Uwaga: Wystąpienie nie powinno zawierać więcej niż dziesięć zdań.

R1YdmnpiyQPgq
(Uzupełnij).
tAanSv9XdY_0000000S

Działanie, współpraca, rozwój, czyli człowiek w życiu publicznym

R1W1Mk0HDtr7J
Plakat reklamujący dom kultury
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Co potrafię?
  • wskazać sposoby rozwiązywania konfliktów wewnątrz grupy,

  • uzasadnić znaczenie grupy społecznej dla rozwoju jednostki,

  • wyjaśnić, czym jest wykluczenie społeczne.

Nauczysz się
  • wskazywać korzyści wynikające z pracy w wolontariacie,

  • porównywać funkcje instytucji życia społecznego, w tym organizacji pozarządowych,

  • oceniać wpływ instytucji edukacyjnych, religijnych i kulturalnych na rozwój jednostki.

tAanSv9XdY_0000001I

Instytucje edukacyjne

Przez całe życie spotykamy ludzi reprezentujących instytucje, które kształtują nasz sposób postrzegania świata, nasze wartości oraz pomagają nam w zaspokajaniu naszych potrzeb.

Instytucje edukacyjne, np. przedszkola i szkoły, pomagają nam zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne na rynku pracy. Wspierają rodzinę, zmniejszają różnice kulturowe między ludźmi, ułatwiają równy start w dorosłe życie. Instytucje edukacyjne pomagają młodym ludziom zdobyć umiejętności potrzebne w zmieniającym się świecie.

Ćwiczenie 1

Przeczytaj zamieszczony poniżej opis sytuacji.

Uczniowie  i nauczyciele wzięli udział w debacie szkolnej, poświęconej zasadom Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Zaproponowano wprowadzenie kilku istotnych zmian. Jedna z nich dotyczy wprowadzenia dnia wolnego od sprawdzania wiedzy.

Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.

  • Zastanów się, czy zaproponowane rozwiązanie będzie korzystne dla społeczności szkolnej. Wskaż jego wady i zalety.

RTMDVMZcPP4l8
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wskaż, jakie umiejętności kształtowałeś/kształtowałaś, wykonując powyższe ćwiczenie. Wybierz właściwe spośród podanych:

  • podejmowanie decyzji,

  • uważne słuchanie innych,

  • postrzeganie problemu z wielu perspektyw,

  • kreatywne wyszukiwanie nowych pomysłów,

  • bezinteresowne działanie w stosunku do innych osób.

R2z6cIkg0lIef
(Uzupełnij).
R1YvshQPyvVwc
Schemat przedstawiający cele instytucji edukacyjnych
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat przedstawia cele instytucji edukacyjnych jako:

- przekazywanie wiedzy;

- Tworzenie relacji społecznych;

- Kształtowanie umiejętności;

- Rozbudzanie zainteresowań.

tAanSv9XdY_0000002Q

Instytucje kultury

Instytucje kultury pozwalają nam zaspokajać potrzeby wyższego rzędu, czyli duchowe. Bogata infrastruktura kulturalna jest charakterystyczna dla społeczeństw wysoko rozwiniętych. Instytucje kultury kształtują prospołeczne postawy jednostek. Wpływają na zwiększenie poziomu tolerancji wobec inności. Podejmując trudne społecznie tematy, ułatwiają uczestnikom znalezienie odpowiedzi na ważne, życiowe pytania.

R7rsuIa0T9qfR
Schemat przedstawiający instytucje kultury
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat przedstawiający instytucje kultury:

Grupa pierwsza instytucji:

- teatry

- opery

- operetki

- filharmonie

Grupa druga instytucji:

- muzea

- biblioteki

- domy kultury

Grupa trzecia instytucji:

- kina

- kluby

- sale koncertowe

Grupa czwarta instytucji:

- cyrki

- stadiony.

R12EiT7TrIXmY
Schemat przedstawiający znaczenie kultury dla rozwoju jednostki
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat przedstawia znaczenie kultury dla rozwoju jednostek:

- poznanie kodów kulturowych pomagających w kontakcie pomiędzy pokoleniami,

- zrozumienie pochodzenia norm i zachowań społecznych,

- relaks, spotkania towarzyskie, rozwój intelektualny.

Kod kulturowy
Definicja: Kod kulturowy

To znaczenie, jakie w danej kulturze przypisywane jest rzeczom i zjawiskom, nawiązujące do literatury, sztuki, teatru czy filmu.

tAanSv9XdY_00000039

Instytucje religijne

Religia towarzyszy człowiekowi od momentu, kiedy zaczął dostrzegać złożoność otaczającego go świata. W każdym systemie religijnym możemy odnaleźć podstawowe normy regulujące zasady życia społecznego. Przynależność do wspólnoty wyznaniowej jest ważną decyzją określającą system wartości jednostki. Dla wielu z nas aktywność we wspólnotach religijnych stanowi ważny element rozwoju i wychowania.

R1SVcUAlWrFFd
Prawosławni subdiakoni
Źródło: Testus, licencja: CC BY-SA 3.0.
RbJJGLOe31yUa
Muzułmanie modlący się w meczecie
Źródło: Antonio Melina/Agência Brasil, licencja: CC BY-SA 3.0.
REXtv1XdqXk1w
Chrzest katechumena
Źródło: Aviv ben Jehuda, licencja: CC BY-SA 4.0.

Działalność charytatywna – niesienie bezinteresownej pomocy ludziom, którzy jej potrzebują.

tAanSv9XdY_0000003X

Organizacje pozarządowe

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 12. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społeczno‑zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji.

WOL_3 Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypopolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r.
Organizacja pozarządowa
Definicja: Organizacja pozarządowa

Organizacje pozarządowe (z ang. non governmental organisation, NGO) [czyt.: non gawernmental ogenajzejszyn] to wszystkie podmioty, które nie są jednostkami albo organami administracji publicznej oraz których działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku.

Charakterystyczną cechą organizacji pozarządowych jest więc brak powiązań z władzą publiczną (często tak tłumaczy się nazwę organizacja poza‑rządowa).

W Polsce pojęcie to definiuje Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia  2003 roku, która wprowadza rozszerzoną definicję organizacji pozarządowych, jako podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego.

Do organizacji pozarządowych zaliczamy: - stowarzyszenia, w tym stowarzyszenia rejestrowe, zwykłe oraz związki stowarzyszeń - fundacje - kluby sportowe i uczniowskie kluby sportowe - organizacje działające na podstawie odrębnych przepisów, jak np. Polski Czerwony Krzyż, Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP, Polski Związek Działkowców, koła łowieckie, komitety społeczne (np. społeczne komitety budowy dróg, wodociągów) - stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego - spółdzielnie socjalne - spółki działające nie dla zysku - partie polityczne - związki zawodowe - samorządy zawodowe - federacje i konfederacje pracodawców - izby gospodarcze - izby rzemieślnicze - organizacje kościelne - związki rolników, kółka rolnicze i kola gospodyń wiejskich - grupy, takie jak kluby osiedlowe czy grupy wsparcia, grupy samo¬pomocowe.

Najczęściej terminu organizacja pozarządowa używa się w stosunku do fundacji i  stowarzyszeń.

Ze względu na zakres działania wyróżniamy, np.:

  • organizacje ekologiczne działające na rzecz ochrony środowiska naturalnego,

  • organizacje humanitarne udzielające pomocy ofiarom klęsk i katastrof spowodowanych warunkami naturalnymi lub działalnością człowieka,
    np. konfliktami zbrojnymi.

R1Amki8a6HGDS
Mapa myśli. Cele organizacji pozarządowych. Cele organizacji pozarządowych: ochrona środowiska; rozwój lokalny; ochrona zdrowia; pomoc społeczna; edukacja i wychowanie; kultura i sztuka; sport, turystyka i rekreacja; hobby.
Cele działalności organizacji pozarządowych w Polsce
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
tAanSv9XdY_0000004F

Organizacje pozarządowe

Ćwiczenie 2

Zbierz informacje dotyczące jednej z organizacji pozarządowych działających w Polsce i przedstaw je na forum klasy.

Działaj w porozumieniu z kolegami i koleżankami – każdy z was powinien zaprezentować inną organizację.

Pamiętaj! W Polsce działa ponad 100 tys. zarejestrowanych organizacji pozarządowych.

R4bFT9SnPmU6I
(Uzupełnij).
R1ERCzx0HP10f
Przykład organizacji pozarządowej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tAanSv9XdY_0000004R

Podsumowanie

Instytucje życia społecznego, zarówno te reprezentujące organy państwa, jak i tworzone z inicjatywy obywateli, stanowią ważny element współżycia społecznego. Ich rolą jest wspomaganie rodziny w procesie socjalizacji, zaspokajanie jej ekonomicznych czy kulturowych i duchowych potrzeb. Dzięki instytucjom życia społecznego budujemy swoją tożsamość, zdobywamy wykształcenie, uczymy się współżycia w grupie. Bez nich trudno byłoby tworzyć podstawy życia społecznego i wspólnie budować przyszłość społeczeństwa.

Ćwiczenie 3
R1S2qvM0gKjAf1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
R1cgoIYXfm4141
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1TjrMNK76HnZ
Wykaz rejestrowanych organizacji non‑profit wg zasięgu działania w 2018 roku
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Na schemacie przedstawiono wykres rejestrowych organizacji non‑profit, w tym (dane województwo, cały kraj):

W legendzie określono zasięg działania organizacji non‑profit do województwa i całego kraju.

Procent organizacji rejestrowych działających w województwie:

- organizacje pożytku publicznego: 17,8%,

- stowarzyszenia, podobne organizacje społeczne, fundacje 17,3%,

- fundacje 21,0%,

- organizacje pracodawców - 25,4%,

- samorząd gospodarczy i zawodowy - 24,5%

- społeczne podmioty wynikowe - 16,2%,

Procent organizacji rejestrowych działających w kraju:

- organizacje pożytku publicznego: 18,1%,

- stowarzyszenia, podobne organizacje społeczne, fundacje: 14,9%,

- fundacje: 34%,

- organizacje pracodawców: 57,7%,

- samorząd gospodarczy i zawodowy: 14,2%,

- społeczne podmioty wynikowe: 18,9%.

Na podstawie danych statystycznych: Wykres rejestrowych organizacji non‑profit wg zasięgu działania w 2018 roku wykonaj ćwiczenia: 5 i 6.

Ćwiczenie 5

Wskaż organizację rejestrową o największym zasięgu w województwie.

Rd0uVAG3GPn8j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wskaż organizację rejestrową o największym zasięgu w Polsce.

Rd0uVAG3GPn8j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Na podstawie danych statystycznych GUS: organizacje non‑profit w czasie epidemii COVID‑19 (marzec‑sierpień 2020) wskaż trzy organizacje non profit, które podejmowały dodatkowe działania na rzecz odbiorców w związku z epidemią COVID‑19.

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/gospodarka-spoleczna-wolontariat/gospodarka-spoleczna-trzeci-sektor/organizacje-non-profit-w-czasie-epidemii-covid-19-marzec-sierpien-2020,20,1.html

R1PAZ47V2kUi7
(Uzupełnij).