Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3VuwEmdURKjo
Ilustracja przedstawia ekspozycję w Muzeum Powstania Warszawskiego. Widoczne trzy metalowe kapsuły, jedna stoi oparta o stojak, druga stoi otwarta w poprzek, trzecia leży otwarta wzdłuż. W tle widoczna gablota, zawieszone zdjęcia i plansze.

Muzeum inne niż wszystkie

Muzeum Powstania Warszawskiego
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

W 2004 roku z okazji 60. rocznicydatarocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego zostało otwarte muzeum upamiętniające to wydarzenie. Mieści się w zabytkowym budynku dawnej Elektrowni Tramwajów Miejskich w Warszawie, położonym u zbiegu ulic Przyokopowej i Grzybowskiejj0000008QHB6v21_000tp011Grzybowskiej. Charakterystycznym elementem muzeum jest widoczna z daleka 32‑metrowa wieża widokowa.

Zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od parteru, gdzie ekspozycja przedstawia okres okupacji i wybuch powstania. Na wystawie ustawiony został m.in. stalowy monumentj0000008QHB6v21_000tp006monument, który oprócz ważnych dat i nazwisk zawiera także nagrania dźwiękowe, np. piosenki powstańcze, odgłosy bicia serca czy wybuchów. Do interesujących eksponatów należą także: maszyny drukarskie, motocyklj0000008QHB6v21_000tp007motocykl marki BMW oraz zegar, który wskazuje godzinę 17:00j0000008QHB6v21_000tp00817:00. Na parterze znajduje się również Sala Małego Powstańca, w której odbywają się lekcje muzealne dla dzieci.

Następnie wytyczona trasa zwiedzania prowadzi na antresolęj0000008QHB6v21_000tp005antresolę, gdzie został zaprezentowany przebieg walk w sierpniu 1944 roku oraz codzienne życie mieszkańców Warszawy. Wśród eksponatów znajdują się m.in. mundury powstańcze, broń, wyposażenie szpitala oraz replikaj0000008QHB6v21_000tp009replika kanału, którym poruszali się powstańcy. Aby dotrzeć z parteru do schodów prowadzących na pierwsze piętro, należy przejść przez antresolę.

Zwiedzając ekspozycję dostępną na pierwszym piętrze, można poznać historię schyłku powstania oraz dowiedzieć się, co wydarzyło się po jego upadku, np. jak potoczyły się losy powstańców. Na piętrze warto obejrzeć też m.in. zrekonstruowaną radiostację 'Błyskawica'.

W wydzielonej części budynku na parterze mieści się Hala B, nazywana 'Halą pod Liberatorem', ponieważ znajduje się tam podwieszona pod sufitem replika samolotu
B‑24 Liberatorj0000008QHB6v21_000tp0010B‑24 Liberator. W hali jest również sala kinowa, z której można przejść do podziemi i po raz kolejny pokonać odcinek kanału przełazowego.

Wokół budynku muzeum mieści się także Park Wolności, w którym co roku, podczas obchodów rocznicowych, wystawiane są przedstawienia teatralne. Znajdują się tam również: 156‑metrowy Mur Pamięci oraz Pomnik Małego Powstańca.

Polecenie 1

Zaznacz na mapie miejsce, w którym znajduje się Muzeum Powstania Warszawskiego. Skorzystaj z narzędzi dostępnych w szkicowniku.

RCHoeaZ5IqyXd
Źródło: OpenStreetMap, http://www.openstreetmap.org/?mlat=52.23218&mlon=20.98131#map=17/52.23218/20.98131, licencja: CC BY-SA 2.0.
Polecenie 1

Sprawdź dokładną lokalizację Muzeum Powstania Warszawskiego. Zapisz adres.

RohkMkrvqyiax
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1

Na podstawie zamieszczonej wyżej mapy wytłumacz, jak dotrzeć z Dworca Głównego w Warszawie do Muzeum Powstania Warszawskiego.

RDLN23dIh1iKL
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1

Wytłumacz, jak dotrzeć z Dworca Głównego w Warszawie do Muzeum Powstania Warszawskiego.

RRtbOVNqajsS2
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Na podstawie dostępnych źródeł wypełnij poniższe pola odpowiednimi informacjami na temat Muzeum Powstania Warszawskiego.

R1XEgrlnvdFC9
Adres (Uzupełnij) Eksponaty (Uzupełnij) Dodatkowe informacje (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Na podstawie dostępnych źródeł wypełnij poniższe pola odpowiednimi informacjami na temat Muzeum Powstania Warszawskiego.

R1UYxGHseDPWU
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, czym zajmuje się przewodnik muzealny.

RRAs1kzhvfHsD
Miejsce na notatki

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem książki Ewy Nowak, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ewa Nowak Michał Jakiśtam

Marysia pomogła jej sprawdzić w internecie, jak dojechać do Muzeum Powstania Warszawskiego. Potem wydrukowały opis.

Dojazd był banalny. […]

Gdy tramwaj dowiózł ją do ronda Daszyńskiego, wysiadła. Wyciągnęła kartkę z planem i bez kłopotów trafiła.

Wstęp był bezpłatny.

Edyta weszła do pierwszej sali i od razu, od progu, podziałała na nią niezwykła atmosfera tego miejsca.

Każda sala była równie ciekawa, każdy eksponat chwytał za serce. Edyta zakładała słuchawki i słuchała wspomnień powstańców. Oglądała plakaty, broń, ubrania, czytała rozwieszone wszędzie kartki z opisami każdego dnia powstania. Nawet mapa Polski sprzed drugiej wojny światowej była jakaś inna – w szkole, gdy się o tym uczyli, nie wydawało się ciekawe, a tu… wszystko było przesiąknięte atmosferą patriotyzmu i podniosłości – ale tej, której się szuka, a nie tej nachalnej i propagandowej. Edyta miała wrażenie, jakby przeniosła się w czasie.

'Czy to jest muzeum? Nie. To coś innego. Muzea są nudne i duszne, a tu… czas zatoczył koło'.

Kiedy doszła do wysokich cembrowinj0000008QHB6v21_000tp001cembrowin i obejrzała wstrząsające filmy z okresu wojny, nie mogła powstrzymać łez. Nie czuła się z tym głupio, bo wiele osób miało chustki przy oczach.

Gdy trochę się uspokoiła, wjechała windą na piętro i tam rozkleiła się już zupełnie. Nie ukrywała łez, ale też nikt się jej nie przyglądał.

Kiedy weszła do kanału, nie mogła stamtąd wyjść, a sala, gdzie całą ścianę zajmowało rodzinne zdjęcie Hansa Frankaj0000008QHB6v21_000tp002Hansa Franka, kompletnie ją rozstroiła.

'Wygląda tak normalnie'.

Po sto razy widziała siebie, jak biegnie z opaską sanitariuszki, jak przenosi pocztę powstańczą...

Najdłużej stała w sali, gdzie jedynym wystrojem były dziesiątki czarno‑białych zdjęć młodych twarzy. Uśmiechnięci chłopcy, niektórzy bardzo przystojni, a dziewczyny – śliczne.

'Jestem prawie w ich wieku. Czy ja bym tak umiała?'

– Też myślisz, że ty byś tak nie umiała? – usłyszała głos koło siebie i automatycznie odpowiedziała:

– Tak.

– A może wcale tak nie jest?

– Jak?

– No, może my, to znaczy nasze pokolenie byłoby zdolne… gdyby było trzeba…

Edyta spuściła głowę i wyciągnęła z torebki chusteczkę. Otarła łzy.

– Ja jestem tchórzem.

– Oni na pewno też tak o sobie myśleli… Jesteś z Warszawy?

– Nie.

– Ja tak. – Zabrzmiało to bardzo dumnie. – Wiesz, głupio nie znać historii swojego miasta. Mój pradziadek był powstańcem. Jestem Alek. – Wyciągnął do niej rękę.

– Edyta.

– Najgorsze są te kanały, nie?

– Dla mnie najgorsze są te dokumenty z ekshumacjij0000008QHB6v21_000tp003ekshumacji. Aż miałam ciarki.

– A widziałeś łóżko z MajdankaMajdanekMajdanka?

– Brr…

– Jesteś tu pierwszy raz?

– Tak. A ty?

– Siódmy.

Edyta nic nie powiedziała.

– Oglądałaś już filmyfilmfilmy?

– Próbowałam…

– Rozumiem. Ja też za pierwszym razem ryczałem. Dziś najbardziej podobała mi się makietamakietamakieta warszawskiej ulicy. Za każdym razem widzę coś innego. Pokazać ci?

– Chętnie. Ja w ogóle nie zwróciłam na nią uwagi.

W zasadzie przeszli całe muzeum od początku. Alek sporo opowiadał. Pokazywał nawet na planie, gdzie jego pradziadek był ranny, a potem usiedli obok siebie i wysłuchali strasznych wspomnień kobiet, które po powstaniu były więzione.

Wyszli z muzeum w milczeniu.

j0000008QHB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Ewa Nowak, Michał Jakiśtam, Warszawa 2010, s. 91–93.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij na podstawie powyższego tekstu, czym różni się Muzeum Powstania Warszawskiego od innych muzeów.

RbklTe2kUd4PI
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5
RkDQ0jGEWXvoJ
Nazwij uczucia, jakie przeżywała Edyta w muzeum. Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Nazwij uczucia, jakie towarzyszyły Edycie podczas zwiedzania muzeum.

RyXtNBw4GbE4e
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, dlaczego Alek odczuwał dumę z bycia rodowitym warszawiakiem.

R1L24vT3v82Er
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Przedstaw, w jaki sposób w tekście ukazani zostali powstańcy. Przywołaj odpowiednie fragmenty.

Rawsl1gdkcY61
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Na podstawie tekstu wymień eksponaty, które przykuły uwagę bohaterów utworu Ewy Nowak. W polach po lewej stronie wpisz nazwę przedmiotu, a po prawej krótki opis wskazanego eksponatu.

RmX6RC7zi24CZ
Bohater I (Uzupełnij). Bohater II (Uzupełnij). Czas akcji (Uzupełnij). Miejsce akcji (Uzupełnij). {\kolumna-50}. Twoje wrażenia (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Na podstawie tekstu wymień eksponaty, które przykuły uwagę bohaterów utworu Ewy Nowak. Swoje odpowiedzi zapisz poniżej.

R1BDna4rDkukL
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 2

Odwiedź stronęstrona wwwstronę Muzeum Powstania Warszawskiego. Obejrzyj eksponaty i opisz te z nich, które wywarły na tobie największe wrażenie

R1A0KftNPwIQs
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Wypisz z tekstu eksponaty, które wywarły na tobie największe wrażenie. Uzasadnij swój wybór.

Ry0eKZvXAKulw
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9
R14nFZuZGVZjJ
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście prawidłowymi formami wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Do podanych poniżej wyrazów dopisz co najmniej trzy synonimy:

  • eksponować,

  • więzień,

  • muzealny,

  • kolekcja,

  • gmach,

  • rekonstrukcja.

R1J3HMG3xknkq
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11
Ry48D6JrqhlAP
Uzupełnij tabelę odpowiednimi wyrazami według wzoru zamieszczonego w pierwszym wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Czy, twoim zdaniem, warto odwiedzić Muzeum Powstania Warszawskiego? Uzasadnij swoją odpowiedź, podając dwa argumenty.

R1GjrTiJucOiH
Miejsce na notatki
data
j0000008QHB6v21_000tp011
j0000008QHB6v21_000tp002
j0000008QHB6v21_000tp005
j0000008QHB6v21_000tp006
j0000008QHB6v21_000tp007
j0000008QHB6v21_000tp008
j0000008QHB6v21_000tp009
Majdanek
film
makieta
j0000008QHB6v21_000tp0010
j0000008QHB6v21_000tp001
j0000008QHB6v21_000tp003
strona www