Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W tym materiale dowiesz się w jakiej kolejności wykonuje się działania na liczbach wymiernych. Rozwiążesz zadania dotyczące tych działań, także w kontekście praktycznym.

Działania na liczbach wymiernych wykonujemy według ustalonej kolejności:

  • działania w nawiasach,

  • potęgowanie,

  • mnożenie lub dzielenie,

  • dodawanie lub odejmowanie.

R16qz64UKcckz1
Animacja przedstawia poprawną kolejność wykonywania działań.
Przykład 1
R16N8bXKxHS5N1
Animacja przedstawia jak poprawnie obliczać wyniki działań wymiernych, przestrzegając prawidłowej kolejności wykonywania działań.
RBB6iMLGwxfZV1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wyrażenia, których wartości są dodatnie. Możliwe odpowiedzi: 1. -2-6·12+10, 2. --10+20-40--50, 3. -10414+14·104:-1, 4. 56:-5--3·-5613, 5. -13+15·(62-70)-12-5·2, 6. 16·-234+45-12--312
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SY5XMFtkMfn11
Ćwiczenie 2
Oblicz wartość wyrażeń arytmetycznych, a następnie połącz je w pary z ich wartościami. -2·-6,2--15+13,4 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1 337·18-18·-6 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1 -623+458·-16 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1 -5,2+6,31:-111 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1 35-1,2·512-6 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1 -2,4:0,3+25·-238 Możliwe odpowiedzi: 1. - 0,01 , 2. - 8 19 20 , 3. 1 5 28 , 4. 14 , 5. - 80 2 3 , 6. 6,1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R5XjPwH1pmx1R1
Ćwiczenie 3
Oblicz najprostszym sposobem. Ułamki zapisz w postaci dziesiętnej.
Uzupełnij luki, wpisując poprawne wartości. 23-359+613-49=Tu uzupełnij-2,6-8,35-2,4+1,35=Tu uzupełnij37·-12+-9·37=Tu uzupełnij -613+14·-4--4·-112=Tu uzupełnij -104+-1659+4--59= Tu uzupełnij 313-5:-3+10-213:-3= Tu uzupełnij 38+2,75-34+-518= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rwcu9PxOHU7JI2
Ćwiczenie 4
Uzupełnij poniższe równości, pamiętając o kolejności wykonywania działań. Kliknij w lukę aby rozwinąć listę i wybierz właściwą odpowiedź. -1613+1434·-32=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 -515-313:-1+0,4=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 -1512:0,65+-29·-3=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 -212·113-12+13-22=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 117:237-412+-1=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 -6314·-12+114·-67=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 --511-13·115·625+15=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 5012-12·1825-1927=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 -318-78:-134+556=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039 --813+-6316+214·42:-1+19=1. 1429, 2. -112, 3. 1413, 4. 2328, 5. -32933, 6. 12, 7. 503135, 8. -11629, 9. -8014, 10. 2128, 11. -8024, 12. 503335, 13. -31956, 14. 16, 15. -1212, 16. -33133, 17. -1414, 18. -112, 19. -12039
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RDMLlroUpz6md2
Ćwiczenie 5
Wartość wyrażenia ---25+-4·14 :-213·-7:(-1,3) jest równa Możliwe odpowiedzi: 1. - 2 , 2. 2 , 3. 1 2 , 4. - 34 13 , 5. - 169 50
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RQj2MYpEW4XBB2
Ćwiczenie 6
Wartość wyrażenia 145 :-335+112·-3,3-6,7:(-1) jest równa Możliwe odpowiedzi: 1. 15 1 2 , 2. - 15 1 2 , 3. 14 1 2 , 4. - 14 1 2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RR1SRfKzaNNIr2
Ćwiczenie 7
Odwrotnością liczby, która jest wartością wyrażenia 437:-615·14--3,6 jest Możliwe odpowiedzi: 1. - 5 32 , 2. 5 32 , 3. - 6,4 , 4. 5 68 , 5. - 10 32
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MLriAMIYqP62
Ćwiczenie 8
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Suma sześcianów sześciu liczb ujemnych jest liczbą dodatnią., 2. Suma liczby dodatniej i jej wartości bezwzględnej jest liczbą dodatnią., 3. Iloczyn liczby ujemnej i jej wartości bezwzględnej jest liczbą dodatnią., 4. Suma odwrotności liczb ujemnych jest liczbą ujemną., 5. Suma parzystej liczby składników ujemnych jest liczbą dodatnią.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCSUZ0JctBnFi2
Ćwiczenie 9
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Iloczyn parzystej liczby liczb ujemnych jest liczbą dodatnią., 2. Iloczyn liczby i jej odwrotności jest równy zero., 3. Iloraz liczby ujemnej przez sumę liczb dodatnich jest liczbą ujemną., 4. Iloczyn kwadratów pięciu liczb ujemnych jest liczbą ujemną., 5. Odwrotność sumy trzech liczb ujemnych jest liczbą ujemną.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RaXwf3rCszOqP21
Ćwiczenie 10
Wykonaj poniższe działania, a następnie uporządkuj wyrażenia w kolejności rosnącej. Elementy do uszeregowania: 1. -312+212·6,2-10,4, 2. 56:134-212, 3. 3,2:2215+315·-7,5, 4. --637+912·78, 5. 1516:-34·-8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R19FC7tjrIt6o21
Ćwiczenie 11
Oblicz wartość wyrażeń arytmetycznych, a następnie połącz je w pary z ich wartościami. --6,24+425·5 Możliwe odpowiedzi: 1. 7, 2. 11 9 , 3. - 13 7 , 4. 1 3 , 5. 9 1 5 - 4 3 7   :   1 21 + 100 Możliwe odpowiedzi: 1. 7, 2. 11 9 , 3. - 13 7 , 4. 1 3 , 5. 9 1 5 2 3 · - 3 4 · 4 5 · - 5 6 Możliwe odpowiedzi: 1. 7, 2. 11 9 , 3. - 13 7 , 4. 1 3 , 5. 9 1 5 167·-123:53 Możliwe odpowiedzi: 1. 7, 2. 11 9 , 3. - 13 7 , 4. 1 3 , 5. 9 1 5 523-23·9-213 Możliwe odpowiedzi: 1. 7, 2. 11 9 , 3. - 13 7 , 4. 1 3 , 5. 9 1 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12
R9CmKZfdJaZtc3
Pięcioosobowa rodzina państwa Nowaków zdecydowała się wyjechać na wakacje do Turcji. Całkowity koszt tej wycieczki wynosi 12000 złotych. Po obliczeniu wszystkich wydatków związanych z wyjazdem okazało się, że zabraknie im 38 kwoty, którą muszą wpłacić. W tej sytuacji rodzina Nowaków postanowiła zrezygnować z innej dodatkowej wycieczki zaplanowanej we wrześniu, której koszt wynosi 630  za osobę. Ile złotych państwo Nowakowie będą musieli jeszcze pożyczyć, aby wyjechać na wymarzone wakacje? Uzupełnij poniższe zdanie, przeciągając w lukę odpowiednią z podanych liczb. Odpowiedź: Państwo Nowakowie będą musieli jeszcze pożyczyć 1. 1550, 2. 1300, 3. 1250, 4. 1350 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 13
R93Od8JoPbvNz3
W związku z kupnem mieszkania Agnieszka postanowiła wziąć kredyt w banku w wysokości 150000 złotych. Według obliczeń bankowych wysokość jednej raty będzie wynosić 658,35 . Roczne wynagrodzenie Agnieszki to 32865,84  miesięcznie. Miesięczne wydatki związane z utrzymaniem domu wynoszą 1554,15 . Ile złotych zabrakłoby Agnieszce, gdyby chciała spłacać ze swego wynagrodzenia miesięcznie dwie raty kredytu? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Agnieszce zabrakłoby Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 14

Pani Marta wybrała się na zakupy do sklepu z artykułami gospodarstwa domowego. Zaplanowała kupić czajnik elektryczny, 12 szklanek, obrus na stół oraz 4 drewniane wieszaki na ubrania. Po podliczeniu wartości zakupów pani Marta zrezygnowała z czajnika elektrycznego, natomiast wieszaki drewniane wymieniła na plastikowe. Ponadto zamiast 12 szklanek kupiła 6 filiżanek do kawy.

ReC1kv2hWJOMZ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R17Vw3pONRfQh
O ile złotych mniej zapłaciła pani Marta teraz za zakupy? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 172,20 , 2. 173,50 , 3. 169,70 , 4. 175,25 
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 15
R9BmWrUwwKmSq3
Rodzina państwa Nowaków, w dniu 31 sierpnia, ma na koncie 2038,94  debetu. W dniu 1 września wpłynie na konto wynagrodzenie za pracę pana Nowaka, które wynosi 2659,65 . Natomiast 10 września pani Nowak otrzyma pensję w wysokości 2407,51 . Ile złotych zostanie rodzinie Nowaków po spłaceniu debetu i opłaceniu bieżących rachunków na kwotę 1674,2 ? Uzupełnij lukę w zdaniu, wpisując odpowiednią liczbę. Odpowiedź: Rodzinie Nowaków zostanie Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.