Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rr2nH0g5632zU
Zdjęcie przedstawia drewnianą płaskorzeźbę, na której znajduje się siedząca, widziana z profilu kobieta. Ma na sobie długą spódnicę, bluzkę z bufiastymi rękawami, w pasie przepasana jest szalem. Włosy ma spięte. W lewej dłoni trzyma kartki papieru. Po lewej stronie w zdobionej ramie widnieje napis: rhetorica (retoryka).

Zanim zabierzesz głos publicznie...

Retoryka
Źródło: a. nn., Rhetorica, domena publiczna.

Bardzo istotnymi składnikami naszego wizerunku komunikacyjnego są: głos, wygląd, postawa i mowa ciała. Wszystkie te elementy wykorzystujemy w takich formach wystąpień publicznych, jak: dyskusja (debata, panel, pertraktacje, negocjacje), wykład, referat i przemówienie.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:

osoby, które cenisz za sposób wypowiadania się i przemawiania. Co przesądza o twojej pozytywnej ocenie?

R1Aurvxmvamp5
(Uzupełnij).
j0000007Y9B2v23_000EX001

pamięcij0000007Y9B2v23_000tp001pamięci

Niektóre nasze wystąpienia są spontaniczne, inne planujemy, komponujemy i przygotowujemy kilka godzin, dni, a nawet tygodni. Wówczas zanim nastąpi moment wygłoszenia ich, musimy je zapamiętać. Ten przedostatni etap pracy nad tekstem tworzonym w fazie inwencji, kompozycji i elokucjij0000007Y9B2v23_000tp002elokucji nazywamy memorią. Warto zapoznać się z rozmaitymi technikami, dzięki którym z łatwością i skutecznie opanujemy tekst.

Przede wszystkim trzeba go podzielić na sensowne części i zapamiętać każdą z nich. Szczególną uwagę należy poświęcić informacjom ważnym – i to one powinny być przez nas zapamiętane w pierwszej kolejności. Polecaną metodą jest również korzystanie ze skojarzeń, np. kojarzenie poszczególnych elementów treści z jakimiś przedmiotami, wydarzeniami składającymi się na zwykłą opowieść. Najprostszym sposobem ćwiczenia pamięci jest natomiast powtarzanie.

Ciekawostka

Łacińskie przysłowie głosi: Repetitio est mater studiorum – [czyt. repetitio est  mater studiorum] powtarzanie jest matką nauk.

Ważne jest jednak, by podczas wygłaszania mowy być przygotowanym na to, że mogą przydarzyć się nam problemy z pamięcią. Wybrniemy z tej sytuacji tylko wtedy, gdy wcześniej staraliśmy się zapamiętać treść wystąpienia, jego plan, a nie formę. Mówca nie musi bowiem dokładnie odtwarzać wszystkich słów, które zaplanował. Niektóre myśli może wyrażać w innej formie. Kiedy więc podczas przygotowań do wygłoszenia tekstu zapomnimy jego fragmentu, to nie sięgajmy od razu do zapisu wystąpienia, ale spróbujmy przekazać myśl innymi, niezaplanowanymi wcześniej słowami.

Polecenie 1

Przypomnij sobie jakąś historię, którą ktoś ci ostatnio opowiedział. Postaraj się ją odtworzyć i jak najwierniej powtórzyć.

RVh79eVVhkS9h
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Opowiedz na głos trzykrotnie o twoim minionym wieczorze. Za każdym razem użyj w wypowiedzi innych sformułowań.

RGzRVflecgDFf
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Napisz trzy wypowiedzi na temat twojego minionego wieczoru. W każdej wersji użyj innych sformułowań.

RcWeZPcP6SjTS
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wypowiedz dowolne zdanie. Następnie powtórz tę myśl, ale innymi słowami. Wykonaj ćwiczenie pięciokrotnie, użyj różnych wypowiedzeń.

RZTiWCsFmwpTC
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Do podanych wyrazów dopisz skojarzenia, które w tobie wywołują:

  • środa,

  • listopad,

  • radio,

  • róża,

  • lodówka,

  • Gdańsk,

  • Brazylia,

  • makaron,

  • szuflada,

  • jaszczurka.

R1YDQnrXj0imL
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Przeczytaj poniższy tekst poświęcony pamięci, a następnie, nie zaglądając do niego, streść go ustnie w maksymalnie pięciu zdaniach.

RgZtTBg9Vyc04
(Uzupełnij).
Jolanta Chyłkiewicz Popraw pamięć

Ben Pridmorej0000007Y9B2v23_000tp003Ben Pridmore potrafi zapamiętać w kolejności 930 cyfr w pięć minut. Aby osiągnąć taki imponujący wynik, trzykrotny laureat olimpiady World Memory Championschipj0000007Y9B2v23_000tp004World Memory Championschip musiał – niczym sportowiec – dzień w dzień trenować tzw. mnemotechniki, czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie. Są one znane od dziesięcioleci i każdy może z nich korzystać. Tyle tylko że ich nauka wymaga wysiłku, a efekty nie zawsze są tak dobre, jakbyśmy oczekiwali. Dlatego naukowcy poszukują nowych sposobów na lepszą pamięć.
[...] 
Podczas jednego z eksperymentów naukowcy z belgijskiego Cyclotron Research Centrej0000007Y9B2v23_000tp005Cyclotron Research CentreLiègej0000007Y9B2v23_000tp006Liège i brytyjskiego Surrey Sleep Research Centrej0000007Y9B2v23_000tp007Surrey Sleep Research Centre obserwowali na monitorze rezonansu magnetycznego reakcje mózgu ochotników na różne rodzaje światła. Podczas nauki badacze włączali światło zielone, fioletowe, żółte i niebieskie. Tylko przy niebieskim zaobserwowali wyraźne pobudzenie hipokampuhipokamphipokampu, struktury najważniejszej dla pamięci i ciała migdałowatego. Przeprowadzone później testy dowiodły, że pracujący przy takim świetle lepiej opanowali materiał. Niebieskie światło korzystnie wpływa na pamięć, bo jest przetwarzane poza drogą wzrokową, która prowadzi od fotoczułych komórek oka do kory wzrokowej. [...] A teraz najlepsza wiadomość. Do pobudzenia pamięci powinna wystarczyć krótka ekspozycja na błękitne światło – badani przebywali w nim zaledwie minutę, a ich pamięć się wyostrzyła. By poprawić np. efektywność pracy, wystarczy w biurowych pokojach oświetlonych zwykłą żarówką dodatkowo zapalić niebieską. Natomiast w ciągu dnia warto odsłonić okno, nie zaciągać żaluzji czy zasłon, bo dzienne światło składa się m.in.
ze stymulującego pamięć światła błękitnego.
Chcąc poprawić pamięć, powinniśmy także zadbać o zawartość talerza. Lekarze od dawna przekonują, że zawarte w rybach i owocach morza kwasy omega 3 uelastyczniają osłonki neuronów i przyspieszają przewodzenie impulsów nerwowych. Najnowsze badania dowodzą jednak, że najlepsze są czarne jagody. Wystarczy pić dwie szklanki soku jagodowego dziennie, by cieszyć się doskonałą pamięcią do późnej starości – przekonuje dr Robert Krikorian z Uniwersity of Cincinnatij0000007Y9B2v23_000tp008Uniwersity of Cincinnati. [...] Jagody mogą nawet opóźniać rozwój choroby Alzheimera.
To efekt działania flawonoidów i antocyjanów, których te owoce zawierają wyjątkowo dużo. [...] Jagody też pobudzają tworzenie nowych komórek w hipokampie. To drugi – po korze mózgowej – najważniejszy ośrodek pamięci. Jeśli ludzką pamięć porównać do komputerowej, to kora przypomina twardy dysk, na którym utrwalone są wszystkie informacje i wspomnienia, hipokamp zaś klawiaturę, za której pomocą zapisujemy wiadomości w korze i uzyskujemy dostęp do już zmagazynowanych w niej danych. W podobny sposób na hipokamp działa też magnez. Amerykański psychiatra Larry Mc Clearyj0000007Y9B2v23_000tp009Larry Mc Cleary w książce Trening mózgu zaleca przyjmowanie 600 mg magnezu dziennie w tabletkach albo jedzenie wyjątkowo bogatego w ten pierwiastek awokado. Proponuje też używanie szałwii jako dodatku do dań [...]. Prócz szałwii dr Mc Cleary na poprawę pamięci zaleca rozmaryn, kurkuminę, imbir i cynamon. Pamięć odświeża też uprawianie sportu. Wystarczy godzina ruchu dziennie, by już po pięciu tygodniach 40-, 50- czy 60‑latek równie łatwo zapamiętywał informacje jak kilka dekad wcześniej – wynika z badań Judy Cameronj0000007Y9B2v23_000tp00AJudy Cameron z uniwersytetu w Pittsburghu. Wtórują jej naukowcy z Uniwersity of Illinoisj0000007Y9B2v23_000tp00BUniwersity of Illinois. Według nich ruch poprawia też pamięć u 20‑latków, a nawet u 10‑latków.

Newsweek Źródło: Jolanta Chyłkiewicz, Popraw pamięć, „Newsweek” 30.10.2010, tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 1
R1BcGffi81lCi1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
hipokamp
j0000007Y9B2v23_000tp002
j0000007Y9B2v23_000tp001
j0000007Y9B2v23_000tp003
j0000007Y9B2v23_000tp004
j0000007Y9B2v23_000tp009
j0000007Y9B2v23_000tp00A
j0000007Y9B2v23_000tp00B
j0000007Y9B2v23_000tp008
j0000007Y9B2v23_000tp006
j0000007Y9B2v23_000tp007
j0000007Y9B2v23_000tp005

Wystąpienia publiczne

Sukces wystąpienia publicznego zależy w dużej mierze od przygotowania mówcy, treści i formy jego wystąpienia. Na wszystkie te elementy mówca pracuje w fazie precyzowania tematu, komponowania wystąpienia, nadawania mu kształtu stylistycznego i zapamiętywania go. Wiele osób przywiązuje jednak zbyt małą wagę do sposobu wygłoszenia wystąpienia. Oto najważniejsze zalety tej ostatniej fazy tworzenia tekstu.

RJ4Ncv8QzaeyQ
Nienaganna dykcja Osiągniesz ją dzięki sprawnym narządom artykulacyjnym, znajomości zasad wymowy i licznym ćwiczeniom artykulacyjnym. Aby usprawnić narządy mowy (wargi, język, żuchwę i krtań), możesz wykonywać takie ćwiczenia, jak na przykład naśladowanie parskania konia, ściąganie ust w dzióbek i przesuwanie w prawą i lewą stronę, wysuwanie do przodu mocno ściągniętych warg (ruchy naśladujące karpia), kląskanie (naśladowanie odgłosu biegnącego konia), dotykaniem czubkiem języka po kolei każdego zęba, oblizywanie zewnętrznej strony zębów czubkiem języka przy zamkniętych ustach), przesuwanie żuchwy na boki, a następnie do przodu i do tyłu, wykonywanie ruchów jak przy połykaniu, ziewanie przy zamkniętych ustach, chrapanie na wdechu i wydechu przy zamkniętych ustach., Właściwy oddech (żebrowo-brzuszno-przeponowy) Dzięki tego typu oddychaniu wykorzystujemy wszystkie możliwości naszego ciała i chronimy się przed niepożądanymi zdrowotnymi skutkami oddechu płytkiego. Aby uruchomić poprawny typ oddychania, trzeba wzmocnić mięśnie brzucha. Możesz więc wykonywać ćwiczenia zalecane osobom chcącym pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej na brzuchu. Oto jedno z takich ćwiczeń. Połóż się na plecach, ręce połóż wzdłuż tułowia. Biorąc wdech, unieś obie wyprostowane nogi w górę. Teraz, zatrzymując na 1-2 sekundy oddech, wytrwaj w takiej pozycji. Następnie na wydechu wolno opuszczaj nogi (nie wolno ich zginać w kolanach) i jednocześnie mów: sss… lub fff… Przed powtórzeniem tego ćwiczenia należy pozostać 1-2 sekundy na bezdechu (w przeciwnym razie mogą wystąpić zawroty głowy)., Spokojny i ekonomiczny oddech Czyli jak najdłuższe mówienie na jednym wydechu. Oto propozycja ćwiczenia kształtującego tę umiejętność. Weź wdech w taki sposób, by powietrze wypełniało całe płuca i naciskało na przeponę. Powinieneś wówczas odczuwać napięcie przepony i unoszenie się brzucha. Następnie na 1-2 sekundy zatrzymaj powietrze, a potem na wydechu licz wrony według schematu: „Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…” (Zob. Bogumiła Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998). Twoim celem jest policzenie jak największej liczby wron (oczywiście nie można liczyć na siłę). Powtarzaj to ćwiczenie każdego dnia. Z każdym tygodniem powinieneś zwiększać liczbę wron wypowiedzianych na jednym wydechu. Według mędrców Wschodu: „Im dłuższy wydech, tym dłuższe życie”., Odpowiednia modulacja głosu Czyli tempo mówienia, frazowanie, intonacja i wysokość głosu, a także ciekawa jego barwa. Aby ustrzec się monotonii, mówiący powinien zmieniać wysokość i ton głosu, a także jego natężenie (czyli głośność) w zależności od potrzeb oratorskich. Te same uwarunkowania mogą też wpłynąć na chwilowe zwolnienie lub przyśpieszenie tempa mówienia, a także zastosowanie pauz. Warto też pamiętać, że tempo wygłaszania tekstu należy dostosować do odbiorcy (np. jego wieku i wykształcenia). Ważną rolę pełni również akcent zdaniowy, czyli głośniejsze i wolniejsze wypowiadanie słów szczególnie ważnych. Pamiętaj, że odpowiednią modulacją głosu można przekazać wiele informacji, zaciekawić publiczność, wyrażać swój stosunek do prezentowanych treści lub dystansować się od nich., Umiejętność posługiwania się różnego typu pomocami Aby uatrakcyjnić wystąpienie i ułatwić audytorium zrozumienie przekazu, mówca może używać np. rzutnika folii lub slajdów, tradycyjnej tablicy szkolnej lub multimedialnej, odtwarzaczy głosu i obrazu, komputera. Może przygotować prezentację multimedialną, handouty, ale ciekawe jest też zilustrowanie wystąpienia planszą, fragmentem nagrania audio lub wideo, a także różnymi rekwizytami. Ważne jest tylko to, by mówiący potrafił posługiwać się wykorzystywanym przez siebie sprzętem, by posiadł umiejętność płynnego łączenia słów z pokazem, a także, by wszelkie pomoce służyły jakiemuś wybranemu celowi i nie stanowiły jedynej atrakcji wystąpienia. Nie można też zapomnieć o konieczności komentowania tego, co pokazujemy., Stosowna postawa, gestykulacja i mimika Ważne jest tu znalezienie złotego środka, ponieważ zarówno unikanie mowy ciała, jak i przesadne, zbyt gwałtowne ruchy mogą działać na niekorzyść mówcy., Schludny wygląd Czyli dobrze ułożona fryzura i czyste ubranie – lepiej skromne niż ekstrawaganckie (to drugie może zbytnio rozpraszać uwagę audytorium). W przypadku kobiet dozwolony jest dyskretny makijaż i dobrze dobrana do stroju biżuteria., Kultura osobista mówcy Zwłaszcza szacunek i życzliwość okazywane odbiorcom, np. w sytuacji zwracania się do nich., Utrzymywanie kontaktu wzrokowego z odbiorcą W związku z tym należy wygłaszać tekst, a nie odczytywać go. Jeśli jednak z jakiegoś powodu wystąpienie jest czytane, to mówca powinien odrywać wzrok od kartki, monitora czy innego nośnika, by skierować go w stronę audytorium., Umiejętność opanowania stresu Rozluźnienie ciała, zwłaszcza krtani, szyi, żuchwy i karku. Trema jest naturalnym doświadczeniem mówcy, który powinien jednak dążyć do pokonania jej. Najskuteczniejszym sposobem zminimalizowania stresu jest dobre przygotowanie do wystąpienia, uświadomienie sobie, że odbiorcy na ogół są pozytywnie i życzliwie nastawieni do mówcy, a także wcześniejsze zaprezentowanie tekstu przed znajomymi. Łatwiej jest mówić w pomieszczeniach znanych nam, więc warto oswoić przestrzeń, pojawiając się w planowanym miejscu prelekcji na kilka, a nawet kilkanaście minut przed jej rozpoczęciem. Stan zapanowania nad tremą można osiągnąć, wykonując rozmaite ćwiczenia relaksacyjne, w tym także ćwiczenia oddechowe. Propozycje tego typu technik można znaleźć m.in. w książce Michała Tombaka pt. „Droga do zdrowia” (Łódź 2010). Zaprezentowane niżej ćwiczenia pochodzą z tej publikacji. Należy wykonywać je dwa razy dziennie: rano i wieczorem po 2 minuty. – Oddychanie zdrowotne Ćwiczenie to najlepiej wykonywać w pozycji leżącej. Wdychamy powietrze przez nos przez 2 sekundy (do mierzenia czasu możesz używać stopera), a następnie wstrzymujemy oddech na 8 sekund, po czym wypuszczamy powietrze przez 4 sekundy nosem. Wdech jest zatem dwa razy krótszy niż wydech, a pauza 4 razy dłuższa niż wdech. – Oddychanie oczyszczające Wdech przez nos przez 2 sekundy, a następnie wstrzymanie powietrza przez 3 sekundy, po czym wargi ułożyć jak do gwizdania i wypuszczać powietrze cienką „strużką” przez 12 sekund. Resztki powietrza energicznie wypuścić.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Wykonaj poniższe ćwiczenie mające na celu usprawnienie narządów artykulacyjnych i zapobieganie tzw. szczękościskowi, który uniemożliwia poprawną artykulację.

Instrukcja: Włóż korek (taki, którym zamyka się butelki) do ust między zęby i przeczytaj na głos pół strony dowolnego tekstu. Staraj się jak najdokładniej wypowiadać głoski, by odbiorca rozumiał tekst czytany przez ciebie. Ćwiczenie powtarzaj codziennie lub co dwa dni.

Rtw8plBP7peNH
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 6

Osoby, którym zależy na poprawnej artykulacji wyrazów często ćwiczą mówienie z korkami wkładanymi między zęby. Zastanów się i wyjaśnij, w jakim celu, według ciebie, mówcy stosują tę metodę.

RabuWaIiopDRk
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 7

Oto krótka bajka logopedyczna pt. Poranek ucznia liceum. Czytając ją, wykonuj ćwiczenia narządów mowy według instrukcji zamieszczonych w nawiasach.

Michał spał smacznie (naśladowanie odgłosów chrapania), kiedy zadzwonił budzik (wymawianie połączenia drrr, w taki sposób by osiągnąć energiczne drganie języka). Chłopak otworzył oczy, przeciągnął się (opuszczanie żuchwy przy otwartych ustach), a następnie ziewnął (ziewanie przy zamkniętych ustach). Błyskawicznie założył bluzę (czubek języka kilka razy zbliża się w kierunku nosa) i spodnie (język wysuwamy kilka razy na brodę). Śniadanie już czekało na niego – zjadł je ze smakiem (mlaskanie) i pospiesznie popił mlekiem (ruchy połykania). Następnie pobiegł do łazienki i wyszczotkował zęby (krążenie językiem po zewnętrznej stronie zębów). Szybko umył twarz i wytarł ją ręcznikiem (przesuwanie języka po podniebieniu) i czym prędzej wybiegł z domu. Zbiegając po schodach (kląskanie – bieg koników), szeroko się uśmiechnął (szeroki uśmiech). Właśnie wtedy sobie przypomniał, że jest sobota, więc nigdzie nie musi się spieszyć.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 7

Przeczytaj podany poniżej tekst pod tytułem Poranek ucznia liceum, a następnie wzbogać go, dodając:

  • przymiotniki i przysłówki;

  • opis uczuć;

  • dialog.

Michał spał, kiedy zadzwonił budzik. Chłopak otworzył oczy, przeciągnął się, a następnie ziewnął. Założył bluzę i spodnie. Śniadanie już czekało na niego – zjadł je i popił mlekiem. Następnie pobiegł do łazienki i wyszczotkował zęby. Umył twarz i wytarł ją ręcznikiem, po czym wybiegł z domu. Zbiegając po schodach, uśmiechnął się. Właśnie wtedy sobie przypomniał, że jest sobota, więc nigdzie nie musi się spieszyć.

Swój tekst zapisz poniżej.

RgIvIlkNhppZ4
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 8

Ułóż własną bajkę logopedyczną. Możesz wykorzystać ćwiczenia zaproponowane w tej lekcji lub inne, których celem jest usprawnienie narządów mowy lub wykształcenie poprawnej techniki oddechowej.

RdLrDa7E2O93N
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Ułóż własną bajkę, w której użyjesz słów problematycznych w zapisie (np. gżegżółka).

RCarCZfGqHqm3
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 9

Przytrzymaj przy ścianie kciukiem i palcem wskazującym kartkę. Weź głęboki wdech, a następnie wypuść powietrze w stronę kartki. W momencie gdy stwierdzisz, że strumień powietrza jest już skierowany na kartkę, puść ją. Twoje zadanie polega na 'przylepieniu' kartki do ściany siłą wydechu i jak najdłuższe przytrzymanie jej w tej pozycji.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10

Wykonaj ćwiczenie, którego celem jest 'rozbudzenie głosu': ziewaj, stękaj, jęcz, mrucz i wymawiaj jak najdłużej głoskę 'm'. Następnie kilka razy powoli i dokładnie powiedz: 'una muno mama mija'.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 10

Wyjaśnij, czym, według ciebie, jest 'rozbudzanie głosu'.  Omów, w jakim celu jest stosowana ta metoda.

R1SRVsJ9X1muU
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 11

Oto kilka zdań z książki Mieczysławy Walczak‑DeleżyńskiejDroga do zdrowiaMieczysławy Walczak‑Deleżyńskiej. Przeczytaj je, zwracając uwagę na poprawną artykulację.

  • Król Karol kupił królowej Karolowej korale koloru koralowego.

  • Cóż, że ze Szwecji?

  • Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.

  • Czy ten cytat, co tata czyta, to ten cytat z cytatów Tacyta?

  • Płynął buk przez Bug, dałby Bóg, żeby buk przepłynął przez Bug.

  • Szpieg zbiegł, smyk znikł, pies wściekł się, deszcz ściekł, jak z bicza trzasnął.

  • Lojalna Jola lula ululanego Jula.

  • Koszt poczt w Tczewie.

  • Czego trzeba strzelcowi do zestrzelenia cietrzewia drzemiącego w dżdżysty dzień na drzewie?

  • Wytrzep trzepaczką trzcinową te trzy trzcinowe krzesła.

  • Zziajany zięć z żądzy zziębnął, a źdźbła zżuł, zżarł i zżółknął.

  • Mysz szybko odskoczyła, a chrząszcz szczypał łuseczkę fasoli zżółkłej.

R1SRVsJ9X1muU
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 11

Przeczytaj zamieszczone poniżej zdania pochodzące z książki Mieczysławy Walczak‑Deleżyńskiej. Wyjaśnij, dlaczego odczytanie ich może sprawić trudność mówiącemu.

  • Król Karol kupił królowej Karolowej korale koloru koralowego.

  • Cóż, że ze Szwecji?

  • Spadł bąk na strąk, a strąk na pąk. Pękł pąk, pękł strąk, a bąk się zląkł.

  • Czy ten cytat, co tata czyta, to ten cytat z cytatów Tacyta?

  • Płynął buk przez Bug, dałby Bóg, żeby buk przepłynął przez Bug.

  • Szpieg zbiegł, smyk znikł, pies wściekł się, deszcz ściekł, jak z bicza trzasnął.

  • Lojalna Jola lula ululanego Jula.

  • Koszt poczt w Tczewie.

  • Czego trzeba strzelcowi do zestrzelenia cietrzewia drzemiącego w dżdżysty dzień na drzewie?

  • Wytrzep trzepaczką trzcinową te trzy trzcinowe krzesła.

  • Zziajany zięć z żądzy zziębnął, a źdźbła zżuł, zżarł i zżółknął.

  • Mysz szybko odskoczyła, a chrząszcz szczypał łuseczkę fasoli zżółkłej.

R1SRVsJ9X1muU
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 12

Odpowiedni akcent zdaniowy może być nośnikiem wielu informacji. Zdanie 'Wczoraj Martyna pojechała rowerem do koleżanki na wieś' wypowiedz kilkakrotnie, za każdym razem akcentując inny wyraz. Zastanów się, jaki wpływ na treść i sens zdania ma zmiana akcentu zdaniowego.

R1BMLa8yPiEjV
(Uzupełnij).
Polecenie 12

Wyjaśnij, czym, według ciebie, jest 'akcent zdaniowy' i w jakim celu jest stosowany.

R1BMLa8yPiEjV
(Uzupełnij).
Polecenie 13

Poniższe zdanie przeczytaj kilkakrotnie. Za każdym razem stosuj inną intonację i ujawniaj odmienne emocje.

  • Idziemy na boisko grać w piłkę. [Syn informuje rodziców.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę. [Komunikat wyrażony ze zrezygnowaniem – nadawca wolałby inną formę ruchu.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę? [Propozycja jednego kolegi skierowana do pozostałych.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę? [Zdziwienie wyrażone w odpowiedzi na propozycję gry w deszczowy dzień.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę! [Rozkaz skierowany przez ojca do syna, który najchętniej spędza wolny czas przed komputerem.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę! [Entuzjastyczny komunikat skierowany przez jednego z kolegów do pozostałych.]

  • Idziemy na boisko grać w piłkę! [Komunikat wyrażony ze złością.]

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 13

Przeczytaj poniższe zdania, a następnie zredaguj krótkie scenki sytuacyjne, w których te wypowiedzi zostaną zastosowane. Pamiętaj o funkcjach znaków interpunkcyjnych pojawiających się na końcu zdań.

  • Idziemy na boisko grać w piłkę.

  • Idziemy na boisko grać w piłkę?

  • Idziemy na boisko grać w piłkę!

R1H8gN0s7P1tA
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 14

Przytoczony niżej tekst odczytaj tak, by przypominał:

  • wykład wygłoszony dla ponad stu osób,

  • korepetycje udzielane jednemu uczniowi,

  • rozmowę w kawiarni w gronie kilku znajomych,

  • dialog, który w domu prowadzisz z jednym z rodziców.

Nieregularne podlewanie roślin może niekorzystnie wpłynąć na ich zdrowie i wzrost. Określony plan podlewania jest bardzo ważny, aby rośliny otrzymywały wodę regularnie i w odpowiednich ilościach. Więdnące liście są jednym z pierwszych objawów niedostatecznej ilości wody, jaką otrzymuje roślina. Kolejnym objawem jest marszczenie się i brązowienie liści. Wszystkie rośliny rosnące w pomieszczeniach – nawet sukulenty – od czasu do czasu potrzebują podlewania. Duże liściaste rośliny [...] wykorzystują dużo wody i szybko wysychają. [...] Podlewając rośliny domowe, lejmy wodę bezpośrednio do doniczki. Unikajmy podlewania samej rośliny. W miarę możliwości odsączmy roślinę po podlaniu, aby nadmiar wody wypłynął u dołu. W przeciwnym razie podlewajmy roślinę powoli, aby podstawka nie zapełniła się lub – co gorsza – nie pozostała wypełniona wodą. Niewiele roślin czuje się dobrze, gdy korzenie zalegają w wodzie – mogą wtedy łatwo zgnić.

RSTZ7XoAFFG9V1
domena publiczna
Polecenie 15

Wybierz dowolny wiersz dla dzieci autorstwa Juliana Tuwima lub Jana Brzechwy. Postaraj się przeczytać go interesująco. Pamiętaj o odpowiednim tempie czytania, stosuj akcenty logiczne, korzystaj z frazowania i pauzowania (kropka zwykle sugeruje pauzę długą, a przecinek – krótką). Postaraj się też, by twój głos odzwierciedlał zachowanie i charakter bohaterów występujących w utworze.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 15

Wymień środki wyrazu, jakimi można się posługiwać podczas recytowania poezji.

RJHwYDali5Ogu
(Uzupełnij).
Polecenie 16

Podany niżej tekst wygłoś na różne sposoby:

  • mów błagalnym tonem,

  • szeptaj konspiracyjnie,

  • mów ironicznie, pogardliwie w stosunku do adresata,

  • mów kokieteryjnie, uwodzicielsko,

  • mów zdyszanym półgłosem.

Tekst musi być bezwzględnie mówiony, a nie czytany. Można natomiast modyfikować go, czyli nie odtwarzać wiernie, ale mówić własnymi słowami.

'Arktyka to obszar Ziemi otaczający biegun północny. [...] Nazwa pochodzi od greckiej nazwy gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy. [....] Centrum Arktyki to pokryty lodem Ocean Arktyczny. Otaczają go bezleśne obszary lądowe o przemarzniętym gruncie. Mimo to Arktyka tętni życiem, na które składa się bogata fauna i flora morska, ptaki, zwierzęta lądowe oraz społeczności ludzkie.'

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 16

Podany tekst przeczytaj w taki sposób, by jego wydźwięk był:

  • błagalny,

  • pogardliwy,

  • uwodzicielski.

'Arktyka to obszar Ziemi otaczający biegun północny. [...] Nazwa pochodzi od greckiej nazwy gwiazdozbioru Wielkiej Niedźwiedzicy. [....] Centrum Arktyki to pokryty lodem Ocean Arktyczny. Otaczają go bezleśne obszary lądowe o przemarzniętym gruncie. Mimo to Arktyka tętni życiem, na które składa się bogata fauna i flora morska, ptaki, zwierzęta lądowe oraz społeczności ludzkie.'

RV7mOI1W6yFpP
(Uzupełnij).
Polecenie 17

Krótki tekst, który znasz na pamięć, mów i jednocześnie:

  • podskakuj na jednej nodze,

  • wykonuj ruchy jak przy grze w siatkówkę,

  • wykonuj ruchy jak podczas mycia głowy,

  • kozłuj piłkę,

  • udawaj przenoszenie ciężkich przedmiotów z jednego miejsca na inne.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 17

Wyjaśnij, jak należy zachowywać się w czasie rozmowy z drugą osobą.

R3XmNYB0bYRcM
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 18

Wybierz 2–3 znane osoby, które słyną z nietypowej lub ciekawej barwy głosu. Spróbuj ją scharakteryzować, używając m.in. następujących określeń głosu:

  • niski,

  • wysoki,

  • pewny siebie,

  • metaliczny,

  • matowy,

  • aksamitny,

  • ciepły,

  • zimny,

  • dźwięczny,

  • chrypiący,

  • jasny,

  • ciemny,

  • drżący,

  • harmonijny,

  • głęboki,

  • szorstki,

  • nosowy,

  • piskliwy.

RgYFPDfkQIc6C
(Uzupełnij).
Polecenie 18

Spośród wymienionych poniżej cech zapisz te, które są, według ciebie, pozytywnymi określeniami. Uzasadnij swoją odpowiedź.

  • niski,

  • wysoki,

  • pewny siebie,

  • metaliczny,

  • matowy,

  • aksamitny,

  • ciepły,

  • zimny,

  • dźwięczny,

  • chrypiący,

  • jasny,

  • ciemny,

  • drżący,

  • harmonijny,

  • głęboki,

  • szorstki,

  • nosowy,

  • piskliwy.

R21Z042qvgM5P
(Uzupełnij).
Polecenie 19

Nie używając słów, lecz posługując się jedynie mimiką i gestykulacją, wyraź:

  • radość,

  • smutek,

  • zdziwienie,

  • gniew,

  • zakłopotanie.

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Ćwiczenie 2
R1Ptqnhl0RRr91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RfP7kRl6pYaNK1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20

Obejrzyj dowolny program publicystyczny z udziałem zaproszonych gości. Oceń stosowane przez nich gestykulację i mimikę oraz środki prozodyczne (tempo mówienia, frazowanie, ton i barwę głosu).

R18uMNeq4mZqg
(Uzupełnij).
Polecenie 20

Wyobraź sobie, że masz przed sobą osobę, która ma do przekazania radosną nowinę oraz taką, która chce powiadomić o czymś przykrym. Napisz, jakie emocje będą towarzyszyły tym osobom.

R1ImLB561eU86
(Uzupełnij).
Polecenie 21

Zgromadź jak najwięcej wyciętych z gazet zdjęć przedstawiających różne stany emocjonalne sfotografowanych osób. Opisz uwiecznione na zdjęciach gesty i mimikę oraz scharakteryzuj ich znaczenie.

R1WDcsPgHXIuV
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Polecenie 21

Opisz, jak twoje ciało sygnalizuje poszczególne stany emocjonalne: złość, radość, smutek. Zwróć uwagę na to, jakie wysyłasz wtedy sygnały werbalne i niewerbalne.

RcPOrGpRZaSVw
(Uzupełnij).
Polecenie 22

Obejrzyj film pt. Jak zostać królem (2010), reż. Tom Hooper. Określ, które ćwiczenia zaproponowane przez niekonwencjonalnego nauczyciela dykcji okazały się najbardziej skuteczne dla jąkającego się króla.

R19ApewK9MmVR
(Uzupełnij).
Polecenie 22

Podaj nazwiska sławnych postaci, które miały problem z jąkaniem.

RIqgfFDf2miY6
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 23

Zorganizuj w klasie dyskusję na jeden z poniższych tematów (stanowią je rozmaite sentencje dotyczące głosu i wystąpień publicznych). Pamiętaj o kulturze dyskusji, odpowiedniej artykulacji i mowie ciała.

  • 'Jestem najbardziej spontanicznym mówcą na świecie, ponieważ każde słowo, każdy gest i każda riposta zostały dokładnie przećwiczone' (George Bernard Shawj0000007Y9B2v23_000tp00DGeorge Bernard Shaw).

  • 'Słowa są najpotężniejszą bronią, jaką ludzkość się posługuje' (Rudyard Kiplingj0000007Y9B2v23_000tp00ERudyard Kipling).

  • 'Sami mówcy budzą do siebie zaufanie z trzech powodów [...]. Są to rozsądek, szlachetność i życzliwość' (Artystotelesj0000007Y9B2v23_000tp00FArtystoteles).

RzcOX1iUTt10L
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 24

Wyobraź sobie, że jesteś przedstawicielem handlowym, który chce zaprezentować klientowi jakiś produkt lub jakąś usługę. Napisz tekst i przygotuj taką prezentację (trwającą maksymalnie 2 minuty) i wykonaj ją przed klasą. Pamiętaj o właściwej modulacji głosu oraz stosownej mowie ciała.

R1caIcHTMurS7
(Uzupełnij).
Polecenie 24

Wyobraź sobie, że jesteś przedstawicielem handlowym, który chce zaprezentować klientowi jakiś produkt lub jakąś usługę. Napisz tekst swojej prezentacji. Pamiętaj o zasadach poprawnej polszczyzny oraz zwrotach grzecznościowych.

R1ee2qAW3BIaR
Miejsce na notatki ucznia.
Polecenie 25

Opowiedz koledze jakieś ekscytujące zdarzenie. Pamiętaj, by emocje towarzyszące opowieści wyrażać nie tylko za pomocą odpowiednich słów, lecz także za pomocą gestykulacji, mimiki, intonacji, akcentu zdaniowego, frazowania oraz siły i wysokości głosu. Zapisz swoją wypowiedź.

RSayVZ6NqeGll
(Uzupełnij).
Polecenie 25

Zredaguj krótką wypowiedź skierowaną do kolegi, w której opowiesz o ekscytującym wydarzeniu, które cię spotkało (może być ono fikcyjne). Pamiętaj, aby, oprócz opisu zdarzeń, zawrzeć również towarzyszące ci emocje.

RSgFS71BZksE3
Miejsce na notatki ucznia.
Droga do zdrowia
j0000007Y9B2v23_000tp00D
j0000007Y9B2v23_000tp00E
j0000007Y9B2v23_000tp00F
j0000007Y9B2v23_0000007F

Podsumowanie

Zapamiętaj!
  • Dobry mówca nie czyta swojego tekstu, ale go wygłasza. Dzięki temu jest bardziej przekonujący.

  • Podczas mówienia szeroko otwieraj usta. Nigdy nie mów przez zęby.

  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z odbiorcą czy z odbiorcami. Od czasu do czasu obdarzaj go lub ich delikatnym uśmiechem.

  • Uruchom gestykulację i mimikę. Nie obawiaj się ekspresywnego mówienia. Mówca zaangażowany jest odbierany jako autentyczny i wiarygodny. Warto na koniec przypomnieć słowa profesora Jana Miodka, który wprawdzie użył ich w odniesieniu do tekstów popularnonaukowych, ale równie dobrze można je odnieść do wystąpień publicznych: '[...] gdzie beznamiętność, tam nuda (i nie pomoże erudycja!); gdzie ekspresja, tam sukces u odbiorców'.

Polecenie 26

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy z tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

RA2c0DDFzLH3n
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu pojęć w wybranej przez siebie kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RIaSrYGMuRvls
(Uzupełnij).
Polecenie 26

Poniżej zostały wypisane słowa klucze związane z tą lekcją. Zaproponuj ułożenie ich w określonej kolejności, zaczynając od, twoim zdaniem, najważniejszego. Uzasadnij krótko swój wybór. Słowa klucze: retoryka, mnemotechnika, oratorstwo, elokucja, dykcja, gestykulacja, mimika.

Rg2Ccyt04WMQ9
(Uzupełnij).