Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUA1d1reWBN6Q1

Nie płataj figli krasnoludkom!

Grafika przedstawia wysokie, poszarpane skały w różnych odcieniach brązu na zielonym tle. Z czterech z nich spływają strumienie. Na skale po lewej stronie rośnie mały, czerwony kwiatek. W oddali widać kontury budynków i błękitne niebo. Na tle budynków widnieje niebieska planeta z pierścieniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wysłuchaj z uwagą lub przeczytaj fragment powieści 'Cudowna podróż' Selmy Lagerlöftmi37mAPkI_000tp001Selmy Lagerlöf, pt. 'Nie płataj figli krasnoludkom'. Co przydarzyło się chłopcu?

Rz4UdIBSlhQFC
Fragment powieści „Cudowna podróż„” czyta Elżbieta Golińska.
Nie płataj figli krasnoludkomSelma Lagerlöf
Selma Lagerlöf Nie płataj figli krasnoludkom

Chłopiec słyszał dużo opowiadań o krasnoludkach, ale nie wyobrażał sobie nigdy, że krasnoludek mógł być taki maleńki. Ten, który siedział na skraju skrzyni, był wysokości zaledwie na piędźtmi37mAPkI_000tp002piędź. Miał starą, pomarszczoną twarz bez zarostu, ubrany był w czarny surdut z długimi połami, pumpytmi37mAPkI_000tp008pumpy i czarny kapelusz z szerokim rondem. Białe koronki przy szyi i mankietach, klamry przy trzewikachtmi37mAPkI_000tp009trzewikachpodwiązkitmi37mAPkI_000tp010podwiązki z kokardami – sprawiały, że wyglądał bardzo strojnie i wytwornie. […]
Chłopcu zachciało się spłatać mu figla. […] Nie namyślając się długo, schwycił siatkę i zarzucił na krasnoludka. Udało się! Tak szybko i niespodziewanie, że chłopiec aż osłupiał z wrażenia. […]
Tymczasem krasnoludek zaczął mówić – prosił i błagał o uwolnienie. Opowiadał, że przez długie lata wyświadczał rodzinie chłopca dużo dobrego i że zasłużył na lepsze traktowanie. Jeśli chłopiec go puści, podaruje mu stary dukattmi37mAPkI_000tp011dukat, srebrną łyżkę i złotą monetę, tak dużą jak wieko srebrnego zegarka ojca.
Chłopcu okup ten nie wydał się zbyt hojnymtmi37mAPkI_000tp003hojnym, od chwili jednak kiedy uwięził krasnoludka, zaczął się go obawiać. […] Zgodził się więc od razu na propozycję krasnoludka. Ale w tej samej chwili pożałował, że nie skorzystał ze sposobności i nie postawił krasnoludkowi swoich warunków, nie zażądał od niego sowitszegotmi37mAPkI_000tp012sowitszego okupu. […]
'Jakiż ze mnie głupiec!' – pomyślał i zaczął na nowo wywijać siatką, chcąc po raz wtóry pochwycić krasnoludka.
Tym razem jednak nie udało się, gdyż nagle poczuł tak silne uderzenie wymierzone w twarz, że potoczył się na przeciwległą ścianę, odskoczył od niej i padł na podłogę bez przytomności.
Kiedy się ocknął, krasnoludek znikł bez śladu. […] Gdyby rozpalony policzek nie przypominał chłopcu zbyt wyraźnie uderzenia, mógłby pomyśleć, że to był sen […].
– A to co? – zawołał znowu na cały głos. – Czyżby znajdował się tu drugi krasnoludek? – W lustrze bowiem zobaczył wyraźnie maleńkiego karzełka w ubraniu wiejskiego chłopaka, w spiczastej czapce z pomponem i skórzanych spodniach. – A ubrany zupełnie tak jak ja! – Chłopiec klasnął w ręce ze zdziwienia.
Lecz – o dziwo! Karzełek w lustrze uczynił to samo.
Wtedy chłopiec zaczął wyrywać sobie włosy, szczypać się w rękę i kręcić w kółko. Krasnoludek w lustrze powtarzał natychmiast te same ruchy.
Chłopiec pobiegł za lustro, żeby zobaczyć, czy za nim nie ukryło się to małe stworzenie. Ale nie było tam nikogo. I wtedy zadrżał z przerażenia – zrozumiał nagle, że krasnoludek przemienił go za karę w takiego krasnoludka, jakim był sam, i że to on, Nils Holgersson, był tym małym karzełkiem, którego obraz odbijał się w lustrze. […]
Trzeba szukać jakiejś rady, środka, pomocy... O, gdyby tak odszukać krasnoludka i pogodzić się z nim! Tak, to będzie najlepiej.
Zeskoczył ze stołu i rozpoczął poszukiwania. Zaglądał pod stoły i pod szafy, pod kanapy i za komin. Właził nawet w dziury mysie. Ale karzełka nie było ani śladu. Szukając, płakał i przyrzekał święcie poprawę. Nigdy, nigdy już nie złamie danego słowa, nigdy, nigdy nie będzie złośliwym, nigdy nie zaśnie nad zadaną lekcją. Jeśli odzyska postać ludzką, stanie się na pewno dobrym, posłusznym, rozumnym chłopcem.
Ale te obietnice i zaklęcia nic nie pomogły.
Nagle przypomniało się chłopcu, jak to matka niegdyś opowiadała, że krasnoludki przebywają najchętniej w oborzetmi37mAPkI_000tp004oborze wśród bydła. Postanowił też zaraz poszukać tam swego karzełka. […]
Natychmiast zbiegły się ze wszystkich stron gęsi i kury i dokoła chłopca powstał straszliwy wrzask.
– Kikeriki! – piał kogut. – Dobrze mu tak! Ciągnął mnie za ogon. Kikeriki!
– Dobrze mu tak! Ga‑ga‑ga‑gak! Dobrze mu tak! – gdakały kury w nieskończoność. […]
A najdziwniejsze było to, że chłopiec rozumiał doskonale ich mowę. Był tak zdziwiony tym odkryciem, że stał nieruchomo na progu i słuchał.
– Aha, to dlatego, że stałem się krasnoludkiem – powiedział – tylko krasnoludki rozumieją mowę zwierząt.
Nie mógł jednak tego znieść, że kury gdakały mu bezustannie nad głową: 'Dobrze ci tak! Dobrze ci tak!'. Rzucił więc w nie kamieniem i zawołał:
– Milczeć, hołoto!
Zapomniał tylko o jednej rzeczy – o tym, że jest za mały, aby go się kury mogły lękać. Toteż całe stado kur rzuciło się na niego [...]. Nie udałoby mu się też zapewne ujść cało, gdyby się nie nawinęła kotka domowa. Na widok kotki kury rozbiegły się i zajęły gorliwie wygrzebywaniem robactwa z ziemi.
Chłopiec przysunął się do kotki.
– Kochana Kiziu! – rzekł. – Ty, która znasz wszystkie kąty i zakątki podwórka, bądź tak dobra i powiedz mi, gdzie mogę znaleźć krasnoludka.
Kotka nie odpowiedziała zrazutmi37mAPkI_000tp005zrazu nic. [...]
– Wiem, co prawda, gdzie mieszka krasnoludek – rzekła uprzejmie – ale dlaczegóż bym miała ci powiedzieć?
– Kochana, kochana Kiziu, musisz mi dopomóc – błagał chłopiec. – Czyż nie widzisz, co on ze mną zrobił?
Kotka otworzyła oczy nieco szerzej, zielonym blaskiem błysnęła z nich złośliwość. Mruczała, przeginała się z zadowoleniem i dopiero po chwili odpowiedziała:
– Czy może dlatego mam ci dopomóc, żeś mnie tak często ciągał za ogon?
Chłopiec rozgniewał się i w gniewie zapomniał, że jest taki mały i bezsilny.
– Potrafię cię jeszcze i teraz pociągnąć za ogon! – zawołał i przyskoczył do kotki.
[...] Poczuł pazury, wpijające się przez kurtkę i koszulę w ciało, i ostre kły, szarpiące mu szyję. Wówczas zaczął wołać na cały głos o ratunek. Nikt się jednak nie ukazał. Czyżby miała nadejść ostatnia jego godzina? Lecz po chwili kotka puściła go.
– No – rzekła – dość na ten raz. Przez wzgląd na dobroć twojej matki daruję ci. Chciałam ci tylko napędzić stracha i pokazać, kto z nas dwojga silniejszy jest teraz.
I poszła swoją drogą, łagodna i potulna, jak gdyby nie zaszło nic. Chłopiec nie mógł ze wstydu przemówić ani słowa. I pobiegł czym prędzej do obory na poszukiwanie krasnoludka.
W oborze stały tylko trzy krowy. Ale na widok malca [...] zachowywały się zupełnie tak, jak gdyby napadł na nie brytantmi37mAPkI_000tp006brytan: kopały, brzęczały łańcuchami, kręciły głowami i bodły rogami. […]
Krasula była najstarsza i najmądrzejsza z całej trójki i gniew jej był najgroźniejszy.
– Chodź bliżej – wołała – żebym ci mogła zapłacić za to, żeś tyle razy wyciągał spod matki stołek przy dojeniu, za to, żeś tyle razy podstawiał jej nogę, gdy wracała z napełnionym skopkiemtmi37mAPkI_000tp007skopkiem, i za wszystkie te łzy, które tutaj przelała przez ciebie!
Chłopak chciał im powiedzieć, jak bardzo żałuje teraz swego złego postępowania i jak bardzo starać się odtąd będzie, żeby już zawsze być dobrym i grzecznym, niech mu tylko powiedzą, gdzie ukrywa się krasnoludek. Ale krowy nie chciały go wcale słuchać i ryczały tak głośno, że […] przerażony uciekł z obory.
Gdy się znowu znalazł na podwórku, poczuł się zupełnie bezradny. Zrozumiał, że nikt w całej zagrodzie nie dopomoże mu w poszukiwaniach krasnoludka. A gdyby go nawet odszukał – czyż to się na coś przyda?

tmi37mAPkI_00000_BIB_001 Źródło: Selma Lagerlöf, Nie płataj figli krasnoludkom, [w:] tejże, Cudowna podróż, tłum. Janina Mortkowiczowa, Warszawa 1990.
tmi37mAPkI_000tp012
tmi37mAPkI_000tp011
tmi37mAPkI_000tp010
tmi37mAPkI_000tp009
tmi37mAPkI_000tp008
tmi37mAPkI_000tp001
Selma Lagerlöf19401858
RyXLQM9Vw7wFt1
domena publiczna

Selma Lagerlöf

Szwedzka pisarka, była pierwszą kobietą, której przyznano Nagrodę Nobla. Autorka kilku popularnych powieści dla dorosłych, jednak najbardziej poczytna do dziś pozostaje jej baśniowa opowieść dla dzieci 'Cudowna podróż'. W założeniu miał to być podręcznik geografii Szwecji, zawierający legendy i podania oraz opisy najpiękniejszych regionów kraju. Powieść zyskała wielką popularność, a wizerunek Nilsa lecącego na grzbiecie gęsi umieszczono na rewersie szwedzkiego banknotu 20‑koronowego.

1
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytania:

  • Kto jest głównym bohaterem tekstu?

  • Jaki figiel chłopiec próbował spłatać krasnoludkowi?

  • Dlaczego chłopiec został zamieniony w krasnoludka?

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Przeczytaj tekst pt. 'Nie płataj figli krasnoludkom' i wyjaśnij niezrozumiałe dla siebie wyrazy, wykorzystując przypisy oraz słowniki.

uzupełnij treść
Polecenie 3
R5AZlP40DD4g8
Zaznacz we fragmencie tekstu kolorem zielonym akapit opisujący krasnoludka. Chłopiec słyszał dużo opowiadań o krasnoludkach, ale nie wyobrażał sobie nigdy, żeby krasnoludek mógł być taki maleńki. Ten, który siedział na skraju skrzyni, był wysokości zaledwie na piędź. Miał starą, pomarszczoną twarz bez zarostu, ubrany był w czarny surdut z długimi połami, pumpy i czarny kapelusz z szerokim rondem. Białe koronki przy szyi i mankietach, klamry przy trzewikach i podwiązki z kokardami sprawiały, że wyglądał bardzo strojnie i wytwornie. […] Chłopcu zachciało się spłatać mu figla. […] Nie namyślając się długo, schwycił siatkę i zarzucił na krasnoludka. Udało się! Tak szybko i niespodziewanie, że chłopiec aż osłupiał z wrażenia. […] Tymczasem krasnoludek zaczął mówić --- prosił i błagał o uwolnienie. Opowiadał, że przez długie lata wyświadczał rodzinie chłopca dużo dobrego i że zasłużył na lepsze traktowanie. Jeśli chłopiec go puści, podaruje mu stary dukat, srebrną łyżkę i złotą monetę, tak dużą jak wieko srebrnego zegarka ojca. Chłopcu okup ten nie wydał się zbyt hojnym, od chwili jednak kiedy uwięził krasnoludka, zaczął się go obawiać. […] Zgodził się więc od razu na propozycję krasnoludka. Ale w tej samej chwili pożałował, że nie skorzystał ze sposobności i nie postawił krasnoludkowi swoich warunków, nie zażądał od niego sowitszego okupu. […] "Jakiż ze mnie głupiec!" - pomyślał i zaczął na nowo wywijać siatką, chcąc po raz wtóry pochwycić krasnoludka. Tym razem jednak nie udało się, gdyż nagle poczuł tak silne uderzenie, wymierzone w twarz, że potoczył się na przeciwległą ścianę, odskoczył od niej i padł na podłogę bez przytomności.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rqp1vfreGh5bT
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1RDVXvwfTk1E11
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, Krasnal i chłopiec, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Znajdź w opowiadaniu fragment, w którym chłopiec przyrzeka poprawę swojego zachowania. Zapisz w polu poniżej lub w zeszycie odpowiedzi na pytania:

  • Jak uważasz, czy chłopiec naprawdę żałował swego czynu?

  • Jak tłumaczył sobie zaistniałą sytuację?

  • Co robił, aby stać się znów zwyczajnym chłopcem?

uzupełnij treść
RDDplgLgJSodo
Ćwiczenie 3
Dopasuj wymienione poniżej cechy chłopca do fragmentów tekstu, które je ujawniają.
łobuz, zarozumiały, okrutny, fałszywy, złośliwy, rozrabiaka, chciwy, wyrachowany, interesowny, pazerny
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Do każdej wypisanej wyżej cechy dopisz jej przeciwstawienie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5
RbpLI02y9K2sk
Jak Nils zachowywał się w stosunku do zwierząt. Połącz nazwę zwierzęcia z zachowaniem chłopca. kotka Możliwe odpowiedzi: 1. ciągnął za ogon, 2. ciągnął za pióra w ogonie, 3. rzucał kamieniem, 4. dokuczał przy dojeniu krowy Możliwe odpowiedzi: 1. ciągnął za ogon, 2. ciągnął za pióra w ogonie, 3. rzucał kamieniem, 4. dokuczał przy dojeniu kogut Możliwe odpowiedzi: 1. ciągnął za ogon, 2. ciągnął za pióra w ogonie, 3. rzucał kamieniem, 4. dokuczał przy dojeniu kury Możliwe odpowiedzi: 1. ciągnął za ogon, 2. ciągnął za pióra w ogonie, 3. rzucał kamieniem, 4. dokuczał przy dojeniu
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
RvA45QBVakXFE
1. –, 2. !, 3. –, 4. . Kikeriki! 1. –, 2. !, 3. –, 4. . piał kogut1. –, 2. !, 3. –, 4. . – Dobrze mu tak1. –, 2. !, 3. –, 4. . Ciągnął mnie za ogon. Kikeriki!
– Dobrze mu tak! Ga‑ga‑ga‑gak! Dobrze mu tak! – gdakały kury w nieskończoność.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 7

Sprawdź, do czego służy myślnik i kwadratowy nawias z trzema kropkami [...] w podanych wyżej zdaniach

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8
R1NgXzkl2SQN4
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 9

Napisz krótko, jakiego figla skrzat spłatał chłopcu i dlaczego Nils nie mógł nigdzie znaleźć krasnoludka?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 10
R19UvnwOnYNjV1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

We współczesnym języku istnieją nietypowe słowa, które są  najczęściej pozostałościami dawnych rzeczowników, dziś nieużywanych, np. ciemek, chyłek, ciszek, ciurek, nienacek, omacek, ukradek. (Prawda, że słowa te brzmią jak imiona krasnoludków?).

Każdy z tych 'krasnoludków' znalazł swoje miejsce w określeniach, odpowiadających na pytania: jak? w jaki sposób? na przykład: chyłkiem, po ciemku, ciszkiem, ciurkiem, znienacka, po omacku, ukradkiem.

Chyłek oznaczał kiedyś małe wygięcie, krzywiznę. Jeżeli ktoś szedł chyłkiem, to szedł pochylony. Dziś idący chyłkiem to ktoś, kto chce przejść potajemnie, tak żeby nikt go nie widział.

Wyrazu ciemek z kolei prawdopodobnie nigdy nie było. Był za to pociemek, oznaczający miejsce ciemne.

Słowniki nie notują także rzeczownika ciszek, a ciszkiem oznacza bez hałasupotajemnie.

Podobnie jest z ciurkiem – rzeczownik ciurek nie występuje w słownikach. Co innego forma ciurkiem, która oznacza wąską strużkąkropla po kropli .

Nie istnieje wyraz nienacek, ale na co dzień używamy przysłówka: znienacka, który kiedyś oznaczał: powoli, pomału, a dziś oznacza: nagle, szybko.

Omacek oznaczał niemożność widzenia czegokolwiek; ciemność. Dziś mówimy: idę po omacku, czyli idę, nic nie widząc z powodu ciemności.

Ukradek oznaczał kradzież. Forma ukradkiem to Narzędnik od tego słowa. Dziś ma znaczenie przenośne: potajemnie.

wpis_id_01 Źródło: dostępny w internecie: https://www.marhan.pl/meandry-polszczyzny/380-artykuy-o-jzyku-polskim/4078-krasnoludki-jezyka-polskiego [dostęp 2.12.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Ćwiczenie 11
R1VTrfgCgzebP
Połącz w pary określenia z czasownikami. przemykać Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku skradać się Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku podchodzić Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku lecieć Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku wpaść Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku iść Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku przyjrzeć się Możliwe odpowiedzi: 1. ciszkiem, 2. znienacka, 3. ukradkiem, 4. ciurkiem, 5. chyłkiem, 6. po omacku, 7. po ciemku
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R139DnUwP3VjC
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rf6O0m8wcBsoR
Ćwiczenie 13
Podziel wyrazy na synonimy podanych słów. synonimy słowa " łobuz" Możliwe odpowiedzi: 1. szelma, 2. huncwot, 3. gagatek, 4. andrus, 5. taktowny, 6. synonimy słowa "grzeczny", 7. kurtuazyjny, 8. uprzejmy, 9. urwis, 10. wisus, 11. ananas, 12. dżentelmen, 13. ancymon, 14. nicpoń, 15. ułożony, 16. miły, 17. szarmancki
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RX0ICfD1wXA4e
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Różne wyobrażenia krasnoludków

Polecenie 4
R1X8k7KMZO3SL
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RXdDt8Ysvp9LZ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
tmi37mAPkI_000tp002
tmi37mAPkI_000tp004
tmi37mAPkI_000tp005
tmi37mAPkI_000tp006
tmi37mAPkI_000tp007
tmi37mAPkI_000tp003