Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Transport oznacza przewóz osób i towarów. Ma on wielkie znaczenie zarówno dla niemal całej gospodarki, jak i dla codziennego życia zwykłych ludzi. Przewóz osób obejmuje m.in.: codzienne dojazdy do pracy, szkoły i na zakupy, a także wyjazdy wakacyjne i weekendowe. Przewóz towarów to przede wszystkim dostawy dla przemysłu i usług, w tym handlu, a także dla indywidualnych odbiorców (np. przesyłki kurierskie).

RP42NkDbYTVCd
Górny Śląsk – węzeł Sośnica na autostradzie A4, która jest głównym szlakiem komunikacyjnym służącym do obsługi ludności i gospodarki w południowej Polsce
Źródło: Mikołaj Welon vel Welones (http://commons.wikimedia.org), licencja: CC BY-SA 4.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • czym jest transport;

  • jakie są środki transportu.

Twoje cele
  • Zinterpretujesz mapy tematyczne dotyczące gęstości i jakości sieci kolejowej oraz drogowej w Polsce.

  • Wyjaśnisz przyczyny zróżnicowania gęstości i jakości sieci transportowej w Polsce.

  • Omówisz aktualną sytuację w polskim transporcie lądowym.

  • Wskażesz powiązania transportu lądowego z innymi rodzajami działalności człowieka.

isXiab0X4N_1448547296888_0

1. Podział transportu

TransporttransportTransport został podzielony na kilka rodzajów w zależności od miejsca i sposobu funkcjonowania.

RTM8Wg2Kxt3Go
Ogólny podział transportu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
isXiab0X4N_d5e197

2. Transport kolejowy

Kolejnictwo na ziemiach polskich zaczęło się rozwijać w połowie XIX wieku. Pierwszą linię kolejową wybudowano w 1842 roku. Miała ona 30 km długości i połączyła Wrocław z Oławą. W późniejszych latach powstawały następne linie, przy czym zdecydowanie najwięcej było ich na obszarze zaboru pruskiego. W zaborze rosyjskim i austriackim rozwój całej gospodarki – w tym i transportu – był znacznie powolniejszy, toteż pojawiły się tam właściwie tylko pojedyncze linie, jak np. kolej warszawsko‑wiedeńska czy kolej warszawsko‑petersburska.

Najwięcej linii kolejowych na ziemiach polskich powstało pod koniec XIX i na początku XX wieku. Było to związane z intensywnie rozwijającym się przemysłem, zwłaszcza na południu. Główne magistrale kolejowe połączyły Górny Śląsk z dużymi miastami i portami morskimi na północy.

R1XRp66shgi3Q
Transport kolejowy w Polsce w 2020 roku.
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Uzupełnij tabelę. Umieść w odpowiednim miejscu główne szlaki kolejowe w Polsce i nazwy miast, które się przy nich znajdują.

R15pTNteFfm8b
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2

Na podstawie mapy poniżej wskaż, w których województwach występuje największe, a w których najmniejsze zagęszczenie linii kolejowych. Następnie wyjaśnij przyczyny takiego stanu rzeczy.

Na podstawie opisu mapy powyżej wypisz, w których województwach występuje największe, a w których najmniejsze zagęszczenie linii kolejowych. Wyjaśnij przyczyny takiego stanu rzeczy.

R17m2ZprI2fZx
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Określ położenie swojej miejscowości (lub najbliższego miasta) na obu mapach i oceń jej znaczenie w polskim transporcie kolejowym.

Oceń znaczenie położenia swojej miejscowości (lub najbliższego miasta) w polskim transporcie kolejowym.

R1V2R6OIo4QHk
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RLKnNI3FdpCTL
Gęstość sieci kolejowej w Polsce
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.

Po II wojnie światowej w pierwszej kolejności naprawiono istniejące torowiska, by móc uruchomić transport niezbędny do odbudowy kraju ze zniszczeń wojennych. Nowych linii nie powstawało już zbyt wiele. W zamian postawiono na elektryfikację kolei. Pociągi elektryczne mogły jeździć szybciej, a także zabierać więcej ładunków i pasażerów, co w końcowym rozrachunku skutkowało znacznie niższymi kosztami przewozów. Skorzystało też na tym środowisko naturalne, bo do powietrza trafiało mniej szkodliwych spalin. Elektryfikowano przede wszystkim główne magistrale kolejowe, na których panował największy ruch. Do roku 1990 udało się zelektryfikować prawie połowę wszystkich linii kolejowych w Polsce.

11
Transport kolejowy w Polsce po II wojnie światowej

Rok

Długość linii kolejowych
[tys. km]

w tym zelektryfikowane
[tys. km]

Przewóz ładunków
[mln t]

Przewóz pasażerów
[mln]

1946

20,8

0,1

67

245

1950

22,5

0,2

150

581

1960

23,2

1

274

789

1970

23,3

3,9

371

1036

1980

24,4

6,9

473

1093

1990

24

11,4

278

788

2000

21,6

11,9

187

360

2005

19,8

11,9

269

258

2007

19,8

11,9

245

280

2008

20

11,9

249

292

2009

20,2

12

222

283

2010

20,1

11,9

234

261

2011

20,1

11,9

248

264

2012

20

11,9

231

273

2013

19,3

11,9

232

270

2014

19,2

11,8

228

268

2015

19,2

11,9

224

277

2016

19,1

11,9

223

292

2017

19,2

11,9

240

303

2018

19,2

12

249

310

2019

19,4

12

234

335

2020

19,4

12,1

218

209

Źródło: stat.gov

Rok 1989 zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i dla kolei był przełomowy. Okazało się, że nasz jedyny przewoźnik – Polskie Koleje Państwowe (PKP) – to przestarzały moloch zatrudniający ponad 300 tysięcy pracowników i przynoszący olbrzymie straty. Państwo musiało dopłacać gigantyczne pieniądze, by pociągi mogły w ogóle jeździć. Stało się jasne, że konieczna jest gruntowna restrukturyzacja.

Zmiany na kolei były też wymuszone malejącymi wpływami z działalności podstawowej PKP, tj. z przewozu towarów i osób. W latach 90. XX wieku drastycznie spadła ilość przewożonych ładunków i pasażerów. Szczególnie głęboka zapaść dotyczyła ruchu osobowego, do czego przyczynił się rozwój motoryzacji i napływ samochodów z Europy Zachodniej (głównie używanych). W przewozach ładunków samochody aż w tak dużym stopniu nie wyparły pociągów, bo jednak nie wszystkie towary (zwłaszcza w dużych ilościach) opłaca się przewozić samochodami.

Warto wiedzieć

Główną przewagą transportu kolejowego nad transportem samochodowym jest niższy koszt jednostkowy przewozu, zwłaszcza w przypadku dużych ilości towarów i większych odległości. Transport kolejowy daje możliwość jednorazowego zabierania ładunku o dużej masie i objętości (np.: węgla kamiennego, rud żelaza i surowców skalnych, zbóż, pasz, drewna i innych towarów masowych), a także dużych pojedynczych ładunków (np. kontenerów, maszyn, pojazdów, konstrukcji metalowych, rur, kotłów itp.).

Do wad transportu kolejowego zaliczyć trzeba długi czas przewozu oraz konieczność przeładowywania towarów, która wynika z ograniczenia ruchu pociągów do szlaków, na których położone są tory kolejowe.

11
Polecenie 4

Na podstawie danych z tabeli powyżej oblicz ilokrotnie zwiększały bądź zmniejszały się wielkości przewozów pasażerskich w wybranych okresach. Następnie wyniki swoich obliczeń (do części dziesiętnych) przenieś na wykresy ilustrujące te dane. Gdy wykonasz obliczenia, przeanalizuj dane z tabeli i opisz, jak zmieniała się wielkość transportu kolejowego towarów i pasażerów w Polsce po II wojnie światowej.

Okres 1.: lata 2000–2020, gdzie 2000 = 100%.

Okres 2.: lata 2010–2020, gdzie 2010 = 100%.

RHyclkj3stA4O
1. Pytanie 1, 2. Pytanie 2, 3. Pytanie 3
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na podstawie danych z tabeli powyżej oblicz ilokrotnie zwiększały bądź zmniejszały się wielkości przewozów pasażerskich w okresach podanych poniżej. Zapisz wyniki swoich obliczeń (do części dziesiętnych). Gdy wykonasz obliczenia, przeanalizuj dane z tabeli i opisz, jak zmieniała się wielkość transportu kolejowego towarów i pasażerów w Polsce po II wojnie światowej.

Okres 1.: lata 2000–2020, gdzie 2000 = 100%.

Okres 2.: lata 2010–2020, gdzie 2010 = 100%.

RhXxtBFV3d45O
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Restrukturyzacja PKP była jednym z najtrudniejszych zadań transformacji gospodarczej w Polsce. Właściwa transformacja jeszcze się nie zakończyła, a polskie koleje wciąż borykają się z różnymi trudnościami i wciąż przynoszą straty. Podstawowe zmiany polegały na podzieleniu jednego wielkiego przedsiębiorstwa, jakim było PKP, na mniejsze spółki zajmujące się bardziej wyspecjalizowaną działalnością. Utworzono między innymi:

  • PKP Intercity – szybkie i komfortowe przewozy pasażerskie na dalekich trasach między dużymi miastami;

  • Przewozy Regionalne – lokalna komunikacja pasażerska na krótkich trasach;

  • PKP Cargo – przewozy towarowe;

  • PKP Energetyka – zaopatrzenie kolei w energię elektryczną;

  • PKP Polskie Linie Kolejowe – zarządzanie infrastrukturą kolejową (bez dworców);

  • PKP Oddział Dworce Kolejowe – zarządzanie najważniejszymi dworcami kolejowymi (83).

Zmniejszono też zatrudnienie do około 80 tys. osób łącznie we wszystkich spółkach. W miarę możliwości finansowych stale prowadzone są remonty i modernizacje infrastruktury kolejowej. Zakupiono na przykład szybkie pociągi Pendolino, które od początku 2015 roku kursują po polskich torach.

Wymienione spółki kolejowe różnie sobie radzą w warunkach gospodarki rynkowej. Niektóre z nich, np. PKP Cargo, osiągają zyski, a inne notują straty, np. PKP Intercity. Jednak straty te nie są już tak olbrzymie, jak w przypadku jednego wielkiego PKP. Państwo dopłaca do przewozów osobowych i jest to rzecz normalna na całym świecie, gdyż wpływy z biletów zwykle są zbyt niskie, by pokryć duże koszty utrzymania ruchu pociągów pasażerskich (podniesienie cen biletów odstraszyłoby podróżnych i wpływy byłyby jeszcze mniejsze). Kwestią zasadniczą jest więc wysokość dotacji państwowych, które są dużym obciążeniem dla budżetu.

1
Polecenie 5

Odszukaj w Internecie dane dotyczące kondycji finansowej polskich spółek kolejowych w ostatnich latach. Dowiedz się, dlaczego jedne z nich osiągają zyski, a inne notują straty. Zastanów się, co można zrobić, by spółki kolejowe przynosiły większe zyski.  Odpowiedzi zapisz poniżej.

R1O7Zfkybo8IL
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Do niedawna w niektórych rejonach Polski – np. na Pomorzu, Kujawach czy w Wielkopolsce – regularnie kursowały kolejki wąskotorowe. Miały one węższy rozstaw szyn w torach. Dokładnie był to 1 m lub 0,75 m, przy 1,435 m na kolei normalnotorowej. Parowe i spalinowe wąskotorówki jeździły na krótkich trasach, wożąc głównie pasażerów. Dzisiaj nieregularnie kursują tylko nieliczne z nich, stanowiąc przede wszystkim atrakcję turystyczną, np. Żnińska Kolej Wąskotorowa, Helska Kolej Wąskotorowa, Żuławska Kolej Wąskotorowa.

isXiab0X4N_d5e316

3. Transport drogowy

Samochodowy transport drogowy zaczął się rozwijać na początku XX wieku wraz z upowszechnianiem motoryzacji. Jednak drogi wytyczone zostały wcześniej. Jeżdżono po nich powozami zaprzężonymi w konie, konno, ale w siodle lub wędrowano pieszo. Drogi łączyły ze sobą jednostki osadnicze – najpierw grody i wsie, a potem także miasta. Dzisiejsze utwardzone drogi samochodowe często powstały w miejscu tych dawnych, gdyż cel jednych i drugich był taki sam – łączenie miejscowości.

Współczesna gęstość sieci dróg utwardzonych w Polsce związana jest wprost z rozmieszczeniem ludności i gęstością zaludnienia. Zdecydowanie najgęściejsza sieć drogowa występuje na Górnym Śląsku i w Małopolsce. Natomiast najmniej dróg mamy na słabo zaludnionych pojezierzach. Pewne znaczenie ma też ukształtowanie terenu – na równinach łatwiej budować drogi i jest ich tam nieco więcej.

R1GyZsZyoKcAV
Gęstość sieci drogowej w Polsce w 2020 roku.
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 6

Z mapy powyżej odczytaj, jaka jest gęstość sieci dróg w Twoim województwie, i porównaj ją z wartością średnią dla Polski. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności między tymi wartościami.

Z opisu alternatywnego mapy odczytaj, jaka jest gęstość sieci dróg w Twoim województwie i porównaj ją z wartością średnią dla Polski. Wyjaśnij przyczyny rozbieżności między tymi wartościami.

R1cLkPqmovtXn
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przez cały XX wiek w Polsce stopniowo przybywało dróg utwardzonych. Tuż po II wojnie światowej miały one łącznie około 100 tys. km długości, a w roku 2000 było ich już prawie 250 tys. km. Problemem jednak okazała się jakość tych dróg. Przez lata komunizmu budowano przeważnie drogi jednojezdniowe, które dosyć szybko ulegały uszkodzeniom i zbyt rzadko były remontowane. Nie budowano prawie dróg szybkiego ruchu, jak autostradyautostradaautostradydrogi ekspresowedroga ekspresowadrogi ekspresowe. Do lat 90. minionego wieku w Polsce istniały tylko dwa krótkie odcinki autostrad (koło Wrocławia i Szczecina) zbudowane jeszcze przez Niemców. Dopiero pod koniec XX wieku zaczęto oddawać do użytku nowe, krótkie odcinki autostrad (np. A4 między Wrocławiem a Krakowem). Po roku 2000 nastąpiło dosyć znaczące przyspieszenie prac na nowo budowanych drogach szybkiego ruchu. Duże znaczenie miało przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, która wsparła nas finansowo zarówno przy budowie autostrad i dróg ekspresowych, jak i mniejszych dróg lokalnych.

Znaczącym impulsem było przyznanie Polsce organizacji piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 r. Musieliśmy być gotowi na przyjęcie tysięcy gości zagranicznych, a do tego potrzebne były m.in. dobre drogi łączące nasz kraj z państwami zachodniej Europy. Jeden z przełomowych momentów nastąpił pod koniec 2009 roku, kiedy to do użytku oddano odcinek autostrady A4 do granicy niemieckiej w Jędrzychowicach k. Zgorzelca, dzięki czemu Polska połączyła się z europejską siecią dróg szybkiego ruchu. Z kolei wiosną 2012 r. otwarto odcinek autostrady A2 wiodący do Warszawy, co oznaczało połączenie autostradowe naszej stolicy z Berlinem i resztą miast Europy Zachodniej.

Obecnie do użytku oddanych jest ponad 3 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. Plany zakładają, że docelowo będzie ich w Polsce łącznie około 7,5 tys. km, z czego ponad 2 tys. km mają stanowić autostrady.

R1JdRbi8Rumod
Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w 2022 roku
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 7

Na podstawie mapy powyżej wymień autostradę lub drogę ekspresową przebiegającą najbliżej Twojej miejscowości. Czy jest ona już oddana do użytku? Jeśli nie, dowiedz się, kiedy to nastąpi. Odpowiedź zapisz poniżej.

Na podstawie opisu mapy powyżej wskaż autostradę lub drogę ekspresową przebiegającą najbliżej Twojej miejscowości. Czy jest ona już oddana do użytku? Jeśli nie, dowiedz się, kiedy to nastąpi. Odpowiedź zapisz poniżej.

RZSLfUgi7mopa
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 8

Opisz najlepszą trasę z miejsca swojego zamieszkania do Warszawy po drogach szybkiego ruchu (jeśli mieszkasz w Warszawie, wyznacz trasę do Szczecina).

RvOGqvH3gR78W
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wszystkie autostrady i drogi ekspresowe są w Polsce płatne dla samochodów ciężarowych. Kierowcy samochodów osobowych płacą za przejazd niektórymi odcinkami autostrad, choć docelowo ma tak być prawie na całej ich długości. Opłaty dla samochodów osobowych nie będą obowiązywać tylko na nielicznych krótkich odcinkach autostrad, będących obwodnicami miast, np. Wrocławia, Krakowa, Poznania, Warszawy czy aglomeracji górnośląskiej.

Warto wiedzieć

Drogi publiczne w Polsce podzielone zostały na kilka kategorii, z których każda ma określony sposób numeracji i oznakowania. Ich znajomość jest bardzo przydatna podczas podróży samochodem, ponieważ numery dróg podawane są na wielu drogowskazach. Mamy więc drogi:

  • europejskie — oznaczone literą E i jedną, dwiema lub trzema cyframi, np. E67, E231 (biały napis na zielonym tle);

  • krajowe — oznaczone liczbami od 1 do 94 (biały napis na czerwonym tle);

  • wojewódzkie — oznaczone liczbami od 100 do 993 (czarny napis na żółtym tle);

  • powiatowe — nieoznaczone w terenie;

  • gminne — nieoznaczone w terenie.

Drogi szybkiego ruchu mają status co najmniej drogi krajowej i oznaczone są literą A dla autostrad (np. A1, A2, A4) lub literą S dla dróg ekspresowych (np. S3, S8, S10).

11
Transport drogowy w Polsce w XXI wieku

Rok

Długość dróg utwardzonych
[km]

w tym: autostrady
[km]

drogi ekspresowe
[km]

Samochody ciężarowe
[tys. szt.]

Samochody osobowe
[tys. szt.]

Autobusy
[tys. szt.]

Przewóz ładunków
[mln t]

Przewóz pasażerów\*
[mln]

2000

249 828

358

193

1 879

9 991

82

1 006,7

954,5

2001

248 303

337

402

1 979

10 503

82

996,5

898,7

2002

250 291

405

226

2 163

11 029

83

931,2

815

2003

248 786

405

226

2 313

11 244

83

912

822,9

2004

252 273

552

233

2 392

11 975

83

956,9

807,3

2005

253 781

552

258

2 305

12 339

80

1 079,8

782

2006

255 543

663

297

2 393

13 384

84

1 113,9

751,5

2007

258 910

663

330

2 521

14 589

88

1 213,2

718,3

2008

261 233

765

452

2 710

16 080

92

1 339,5

666,2

2009

268 372

849

522

2 797

16 495

95

1 424,9

612,9

2010

273 760

857

675

2 982

17 240

97

1 491,3

569,7

2011

280 401

1 070

738

3 079

17 872

99

1 596,2

534,9

2012

281 000

1 365

1 053

3 178

18 744

100

1 548,1

497,3

2013

280 719

1 482

1 244

2 962

19 389

103

1 552,5

460

2014

283 561

1 556

1 447

3 037

20 004

106

1 547,9

431,5

2015

290 919

1 559

1 492

3 098

20 723

110

1 505,70

416,8

2016

294 313

1 637

1 534

3 180

22 675

113

1 546,60

390,4

2017

299 645

1 637

1 768

3 249

22 504

116

1 747,30

378,6

2018

303 957

1 637

2 077

3 338

23 429

119

1 873,00

336,5

2019

307 066

1 676

2 432

3 436

24 360

123

1 921,10

327,5

2020

313549

1 712

2 549

3 530

25 114

125

2331,8

159,7

\*bez komunikacji miejskiej
Źródło: stat.gov

W transporcie drogowym istotna jest też liczba samochodów, jakie poruszają się po naszych drogach. Dane w tabeli powyżej wyraźnie pokazują, że samochodów w Polsce stale przybywa – zarówno ciężarowych, osobowych, jak i autobusów. Jest to efekt rozwijającej się gospodarki, w której konieczne jest przewożenie coraz większej ilości towarów. Rozwój gospodarczy pozwala też na bogacenie się ludności i wzrost liczby prywatnych samochodów. Pomagają w tym banki i inne firmy z sektora usług finansowych (np. leasingowe) oferujące rozmaite formy kredytowania zakupu. Dla Polaków duże znaczenie miało też otwarcie granic po przystąpieniu do Unii Europejskiej – łatwiejsze stało się sprowadzanie do kraju tanich samochodów używanych.

Przewozy ładunków transportem drogowym wykazują wyraźną tendencję wzrostową od roku 2004, czyli od otwarcia granic po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Wcześniej przewozy te zmniejszały się, gdyż nasza gospodarka wciąż zmagała się z trudnościami wynikającymi z transformacji ustrojowej. Potem nastąpiło ożywienie gospodarcze i wzrost wymiany handlowej, co skutkowało zwiększonym ruchem towarów (zobacz też dane dotyczące transportu kolejowego w tabeli 1.). Co ciekawe, kryzys z 2009 roku nie spowodował zmniejszenia przewozów towarowych w transporcie drogowym.

Natomiast przewozy pasażerów w komunikacji zbiorowej – autobusami, mikrobusami – systematycznie w Polsce spadają. Jest to spowodowane m.in. rosnącą liczbą prywatnych samochodów osobowych, których kupno stało się możliwe dla większości pracujących Polaków. Posiadanie własnego samochodu czyni znacznie wygodniejszym przemieszczanie się na krótkich trasach pozamiejskich, co niegdyś było głównym zadaniem komunikacji autobusowej.

Obecnie w wielu miejscach Polski funkcjonują liczne firmy prywatne lub samorządowe świadczące regularne usługi przewozowe dla pasażerów. Przewoźnicy obsługujący dalekie trasy, krajowe lub zagraniczne, potrafią jeszcze utrzymać się na wolnym rynku. Natomiast kursy na krótkich trasach – podmiejskich, gminnych, powiatowych, a nawet wojewódzkich – bardzo często nie są opłacalne i muszą być dotowane przez samorządy lokalne.

isXiab0X4N_d5e437

4. Transport specjalny (przesyłowy)

Transport specjalny – np. rurociągi, taśmociągi, trakcje elektryczne – ma charakter branżowy i odnosi się do stosunkowo wąskiej grupy „towarów”, które przysyłane są w specyficzny sposób. Na przykład rurociągami na duże odległości transportuje się m.in. ropę naftową i gaz ziemny, a na mniejsze odległości – wodę (wodociągi miejskie, centralne ogrzewanie). Taśmociągi wykorzystywane są głównie w kopalniach do krótkodystansowego transportu urobku. Natomiast napowietrzne linie energetyczne przesyłają prąd elektryczny na odległości do kilkuset kilometrów.

Transport specjalny dosyć często można zaliczyć do lądowego, choć oczywiście zdarza się, że linie transportowe przebiegają nie po lądzie, a na przykład po dnie morza, jak gazociąg Nordstream znajdujący się na dnie Bałtyku.

Obszar Polski pokryty jest gęstą siecią rurociągów oraz napowietrznych linii energetycznych. Nasz kraj pełnił ważną rolę tranzytową w transporcie rosyjskiej ropy (m.in. przez rurociąg „Przyjaźń”) i gazu (gazociąg jamalski) do Europy Zachodniej. Od 2022 roku, po wybuchu wojny na Ukrainie transport rosyjskiej ropy i innych surowców jest znacząco ograniczany, ale nie zatrzymany.

Polecenie 9

Na podstawie poniższej mapy i dostępnych źródeł wiedzy wskaż nazwę rurociągu tranzytowego przechodzącego przez obszar Polski.

Na podstawie opisu alternatywnego poniższej mapy i dostępnych źródeł wiedzy wskaż nazwę rurociągu tranzytowego przechodzącego przez obszar Polski.

RIdCdWgsc6TgW
Możliwe odpowiedzi: 1. Przyjaźń, 2. , 3. Nieprawidłowa odpowiedź B, 4. Nieprawidłowa odpowiedź B
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzE3uyJr9S3HS
Transport specjalny w Polsce w 2021 roku
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking, licencja: CC BY 3.0.

Dla codziennego życia zwykłych ludzi, z transportu specjalnego najbardziej istotne są lokalne linie przesyłowe – energetyczne o niskim napięciu oraz rurociągi dostarczające wodę, ciepło i gaz, a także odprowadzające ścieki (kanalizacja). O ile energia elektryczna dociera prawie do wszystkich stale zamieszkanych gospodarstw domowych, o tyle inne sieci nie są jeszcze wszędzie doprowadzone, zwłaszcza na terenach wiejskich. Na przykład wodociągi docierają do 97% mieszkań w miastach i do 75% mieszkań na wsi, a gaz sieciowy trafia do 75% mieszkań miejskich i tylko do około 20% wiejskich. Stale jednak trwa rozbudowa poszczególnych sieci i przyłączeń, by jak najwięcej Polaków miało wygodny dostęp do bieżącej wody i podstawowych nośników energii. Wspiera nas w tym Unia Europejska, której fundusze w znacznym stopniu pokrywają koszty nowych inwestycji, zwłaszcza tych przyjaznych środowisku naturalnemu.

Warto wiedzieć

W ostatnich latach pojawiła się tendencja do odchodzenia od wykorzystania gazu w gospodarstwach domowych, np. kuchenki gazowe wypierane są przez elektryczne czy mikrofalowe. Wiele nowych budynków mieszkalnych, zwłaszcza w miastach, nie posiada żadnej instalacji gazowej. Podyktowane to zostało względami bezpieczeństwa, ponieważ sporadycznie zdarzają się wybuchy lub przypadki zatrucia gazem. Gaz jest jednak dużo tańszym nośnikiem energii od elektryczności, toteż tam, gdzie nie dociera gaz sieciowy, np. na wsi, ludność mimo wszystko często korzysta z butli gazowych.

isXiab0X4N_d5e506

5. Wpływ transportu lądowego na inne dziedziny życia

Transport lądowy – drogowy, kolejowy, specjalny – to zdecydowanie najbardziej upowszechnione sposoby przesyłania towarów. Jest on silnie powiązany zarówno z gospodarką, jak i z życiem codziennym zwykłych ludzi. Rozwój przewozów przyczynia się też do rozwoju przemysłu produkującego środki transportu i innych branż z nim powiązanych (hutnictwo, elektronika, tworzywa sztuczne). Powstają coraz to nowocześniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie samochody czy pociągi, co jest wynikiem rozwoju myśli naukowo‑technicznej. Budowa i remonty dróg oraz linii kolejowych, energetycznych i rurociągowych to praca dla branży budowlanej. Obsługa ruchu podróżnych daje zatrudnienie w gastronomii, hotelarstwie, turystyce, handlu, usługach porządkowych i in.

R13E0L0SHPeSn
Schemat węzła autostradowego Łódź Północ w okolicach Strykowa. Na ilustracji skrzyżowanie dwóch głównych dróg Autostrady A1, która biegnie od południa na północ i A2 ze wschodu na zachód, obie drogi mają dwa pasy ruchu., a zjazdy z autostrady i połączenia tworzą okrąg na środku . Na północnym wschodzie schematu oznaczono również drogę 708, która przebiega przez A1 i A2.
Źródło: dostępny w internecie: Autorstwa Miko101 - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15718782, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwój transportu lądowego wpływa też na środowisko naturalne, np.:

  • Autostrady i inne drogi oraz linie kolejowe i przesyłowe zmieniają krajobraz, a pod ich budowę często wycinane są lasy. Niszczy się w ten sposób środowisko życia wielu zwierząt i roślin.

  • Ruch pociągów i samochodów wywołuje hałas, który może być uciążliwy dla ludzi i zwierząt. Próbuje się temu zapobiegać, montując ekrany dźwiękoszczelne, najczęściej wzdłuż dróg szybkiego ruchu.

  • Spaliny samochodowe wciąż zanieczyszczają powietrze, mimo iż obecnie powszechnie stosowane są katalizatory spalin. Dąży się też do większego wykorzystania pojazdów napędzanych elektrycznie.

Współczesny człowiek nie mógłby żyć bez transportu lądowego, a zwłaszcza samochodowego i przesyłowego. Dlatego rozwój transportu jest konieczny, przy czym równocześnie rozwijać się też powinny technologie zmniejszające jego szkodliwy wpływ na środowisko naturalne.

1
Polecenie 10

Podaj przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu rozwoju transportu lądowego na ludzi, gospodarkę i środowisko naturalne w Twoich okolicach.

R15c0IbjQdk9G
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
isXiab0X4N_d5e563

Podsumowanie

  • Transport drogowy i kolejowy to dwa główne rodzaje transportu lądowego, do którego często zalicza się też transport specjalny (przesyłowy), np. rurociągowy.

  • Sieć kolejowa na ziemiach polskich najlepiej rozwinęła się pod zaborem pruskim, a zwłaszcza na uprzemysłowionym Górnym Śląsku, i na tych terenach jest najgęściejsza.

  • Główne szlaki kolejowe w Polsce wiodą z Górnego Śląska na północ – do dużych miast i portów morskich.

  • Transportem kolejowym zajmują się u nas głównie wyspecjalizowane spółki Skarbu Państwa – np. PKP Intercity, Przewozy Regionalne, PKP Cargo i inne – powstałe z podzielenia wielkiego przedsiębiorstwa, jakim były Polskie Koleje Państwowe (PKP).

  • Układ sieci drogowej związany jest z rozmieszczeniem jednostek osadniczych – drogi mają za zadanie łączyć miejscowości.

  • Od lat 90. XX wieku w Polsce trwa intensywna budowa autostrad i dróg ekspresowych, bo wcześniej było ich bardzo mało. Docelowo w 2030 roku mamy mieć około 7,5 tys. km dróg szybkiego ruchu, w tym 2 tys. km autostrad.

  • W Polsce stale przybywa samochodów, co wymusza konieczność rozbudowy dróg i skutkuje zmniejszeniem przewozów osobowych pociągami i autobusami.

  • Transport specjalny (przesyłowy) to: rurociągi, taśmociągi i energetyczne linie przesyłowe.

  • Przez Polskę przechodzą dwa duże rurociągi przesyłające ropę naftową (Rurociąg „Przyjaźń”) i gaz ziemny (Gazociąg Jamalski) z Rosji do Europy Zachodniej. Od 2022 roku gazociągi i ropociągi przesyłają surowce w ograniczonej ilości lub nie przesyłają ich wcale w związku z wojną na Ukrainie. Infrastruktura transportu specjalnego jest wykorzystywana w politycznych konfliktach.

  • Transport specjalny ma duże znaczenie dla życia codziennego, ponieważ lokalne sieci przesyłowe dostarczają prąd elektryczny, wodę, ciepło i gaz.

  • Rozwój transportu lądowego zmienia krajobraz i niszczy środowisko naturalne – wyrąb lasu pod budowę autostrady, zanieczyszczenie powietrza spalinami, hałas.

  • Rozwój transportu wywołuje też rozwój innych gałęzi gospodarki, np. przemysłu samochodowego i innych środków transportu, budownictwa, gastronomii, hotelarstwa, nauki.

Praca domowa

Korzystając z własnej wiedzy oraz z innych źródeł, narysuj na mapie swojego województwa główne linie transportu lądowego.

Pokaż podpowiedź

Korzystając z własnej wiedzy oraz z dostępnych źródeł, wypisz poniżej kierunki głównych linii transportu lądowego w swoim województwie.

RTCc5O4dsB67D
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
isXiab0X4N_d5e716

Słownik

autostrada
autostrada

droga dwujezdniowa o co najmniej czterech pasach szybkiego ruchu (po dwa w obu kierunkach) i dwóch bocznych pasach awaryjnych; oba kierunki ruchu oddzielone są od siebie pasem zieleni i barierką; autostrady nie posiadają skrzyżowań na jednym poziomie z innymi liniami komunikacyjnymi (drogami, kolejami), lecz wielopoziomowe wiadukty; przy trasie musi znajdować się odpowiednia infrastruktura do obsługi podróżnych (parkingi, stacje benzynowe, toalety, zajazdy, motele itp.); autostrady powinny omijać tereny zabudowane, a jeśli jest to niemożliwe, to muszą być od nich oddzielone ekranami dźwiękoszczelnymi

droga ekspresowa
droga ekspresowa

droga szybkiego ruchu o nieco niższym standardzie niż autostrada, np. może mieć tylko jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, pasy ruchu i awaryjne mogą być węższe niż na autostradzie, może być więcej węzłów, dopuszczalna prędkość maksymalna jest niższa (120 km/h, przy 140 km/h na autostradzie)

transport
transport

przewóz osób i towarów; dzieli się na transport lądowy (kolejowy, samochodowy, zaprzęgowy, juczny), wodny (morski, śródlądowy), powietrzny (lotniczy – samolotowy, śmigłowcowy, balonowy), specjalny (rurociągowy, taśmociągowy, trakcyjny)

isXiab0X4N_d5e792

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Wskaż poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.

RyH3OyRugB6um1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Uporządkuj nazwy województw w kolejności od województwa z najgęstszą siecią kolejową do tego z siecią najrzadszą.

R6pE14wM2FE2Y1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Do każdej nazwy spółki kolejowej przyporządkuj opis działalności, jaką ona prowadzi.

RkHswCzbPjT1Y1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Uporządkuj nazwy województw w kolejności od tego z najgęstszą siecią drogową do tego z siecią najrzadszą.

RcET3PM87iY0p1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Do podanych numerów autostrad dopasuj trasy, które można nimi pokonać.

RikghfeqlL3Ep1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wskaż z podanych poprawną odpowiedź na poniższe pytanie.

R1GgGcoTdlkcm1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wskaż nazwy sprzętów domowych, które mogą być podłączone do sieci rurociągowej.

RajoGJbIDZs9I1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wskaż, czy podane w tabeli stwierdzenie jest prawdziwe czy fałszywe.

ReAV71Lo2l5vi1
Zadania interaktywne
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.