Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RYSBC5sMkCArC
Zdjęcie przedstawia salę komputerową, w której na ustawionych w trzech rzędach stołach stoją włączone i wyłączone monitory. Przed nimi leżą myszki i klawiatury. Na dalszym planie, gdzie jest przód sali, na ścianie wisi biała tablica, a po jej prawej stronie ekran multimedialny z napisem w języku estońskim.

Szkoła w XXI wieku

The Estonian IT College [czyt. di estonian aj ti koledż]
Źródło: Marko Puusaar [czyt. marko pusar], 2011, fotografia barwna, The Estonian IT College [czyt. di estonian aj ti koledż], licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizje przyszłości kojarzą nam się głównie z efektownymi realizacjami powstającymi między innymi przy użyciu najnowszych programów komputerowych. Strony internetowe poświęcone twórczości fantastycznonaukowej wypełnione są pracami miłośników fantastyki. Ciągle rosnąca liczba zarówno samych prac, jak i odwiedzin takich stron internetowych, świadczą o niegasnącej popularności tej sztuki. Odbiorców potrafią bowiem zahipnotyzować umieszczane tam obrazy, rysunki, ilustracje – efekt niezwykłej wyobraźni i niecodziennych pomysłów ich twórców, a także mistrzowskiej techniki wykonania.

Spróbuj zastanowić się, jak kiedyś radzono sobie z utrwalaniem wizji przyszłości bez najnowszych narzędzi multimedialnych w erze przedkomputerowej oraz jak wyobrażano sobie przyszłość, która dla nas stała się już rzeczywistością.

Już wiesz

1) Znajdź dowolną stronę internetową poświęconą sztuce fantastycznonaukowej i obejrzyj wybrane prace.

Rl8qI2ENiD7p5
Miejsce do uzupełnienia

2) Zastanów się i odpowiedz, czy jest coś, co łączy znajdujące się na stronie realizacje, czy może każda z nich jest indywidualną i niepowtarzalną wizją artysty.

Rl8qI2ENiD7p5
Miejsce do uzupełnienia

3) Po obejrzeniu prac zredaguj krótką notatkę, w której będą zawarte odpowiedzi na pytania:

  • Jakie tematy powracają na oglądanych przez ciebie obrazach, rysunkach, ilustracjach?

  • Czy są to wizje, które łączą się z naszą obecną rzeczywistością? Na czym polegają te związki?

Rl8qI2ENiD7p5
Miejsce do uzupełnienia

4) Spośród wyszukanych prac wybierz tę, która zrobiła na tobie szczególne wrażenie.

Rl8qI2ENiD7p5
Miejsce do uzupełnienia
Już wiesz

1) Posłuchaj nagrania z opisem pracy Gabinet 'Świat jutra' zamieszczonym na stronie internetowej Czytanie obrazówGabinet Świat jutraCzytanie obrazów.

Rl8qI2ENiD7p5
Miejsce do uzupełnienia

2) Odpowiedz, do jakich refleksji zainspirowała autorkę kolażu Gabinet 'Świat jutra' fotografia, która stanowi element dzieła?

RM35eiaHr1QYZ
Miejsce na notatkę

3) Określ, na co zwraca uwagę autorka poprzez wykorzystanie fotografii w swojej pracy.

R14gQDzZFUIw0
Miejsce na notatkę

4) Opisz, jakie wrażenie zrobiła na tobie praca Anny Ostoyi.

RVmEmTZzBAOB6
Miejsce na notatkę
Gabinet Świat jutra
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wizja szkoły przyszłości na ilustracji z początków XX wieku

R1AeahfbxfhAk
Szkoła przyszłości
Źródło: a. nn., grafika komputerowa, domena publiczna.
j00000003YB2v27_0000000S
Polecenie 1
RoH0vC2vHpJJj
Zadanie polega na wypełnieniu pól tekstowych dowolnymi skojarzeniami z wyrażeniem "szkoła przyszłości" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R2OFLSD9L8UP9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Podaj przykłady różnic pomiędzy dawną szkołą a szkołą w XXI wieku.

RE4ovHWkM8cNp
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Sformułuj argumenty, które potwierdzą stwierdzenia, że sztuka fantastycznonaukowa:

  • w żaden sposób nie łączy się ze współczesnością,

  • ma bezpośredni związek z czasem, w którym powstaje.

RjDUgFDywOSsH
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Wymień dziedziny sztuki, w których może występować tematyka fantastycznonaukowa.

RFbHwwlt3BCv2
Miejsce na notatkę
R1PTXO54VnPJh
Szkoła przyszłości
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.
Ciekawostka

Na początku ubiegłego stulecia pojawiły się w Europie kolorowe obrazki utrwalające wizje przyszłości. Między rokiem 1899 a 1910 ukazało się kilka serii ilustracji umieszczanych na różnego typu opakowaniach. Część z nich została później wykorzystana na kartach pocztowych. Wszystkie karty ilustrowały wizję świata w roku 2000. Pierwsze z nich zaprezentowano w 1900 roku na Światowej Wystawie w Paryżu.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R104r9VqMQeQi1
At school [czyt. et skul] (W szkole). Kartka pocztowa z cyklu: Francja w roku 2000.
Źródło: Jean-Marc Côté lubVillemard [czyt. żą mark kote lub wilemard], 1901, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 4

Obejrzyj ilustrację i zredaguj jej opis.

R1KT5E3X4GRpY
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Zastanów się i odpowiedz, który z przedmiotów wykorzystywanych na lekcjach nie będzie potrzebny w przyszłości.

RJotPsTCZLeyO
Miejsce na notatkę
futuryzm
Ćwiczenie 5

Zastanów się i odpowiedz, jak francuski rysownik przełomu XIX i XX wieku wyobrażał sobie szkołę przyszłości.

Rfco2iYadlYYt
Miejsce na notatkę
Miasto fabryczne
Ćwiczenie 6

Zastanów się i odpowiedz, jakie są, według ciebie, różnice pomiędzy współczesną szkołą a tą, która została ukazana na pocztówce.

R1FyKwxy9rH1v
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Zastanów się i odpowiedz, które ze współczesnych zdobyczy techniki mogłyby zaskoczyć ludzi żyjących na przełomie XIX i XX wieku.

R10xSLE54QRAp
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Zastanów się i odpowiedz, czy wizja szkoły przedstawiona na kartce pocztowej autorstwa Jeana‑Marca Côtégoj00000003YB2v27_000tp001Jeana‑Marca Côtégo została zrealizowana.

R1I2ZN27mxXkA
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Zastanów się i odpowiedz, czy twoim zdaniem w dzisiejszych czasach książki są potrzebne do nauki. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RXhWkoNlJIiyE
Miejsce na notatkę
R1Oo8MnTYcODy
Ćwiczenie 8
Zadanie polega na wstawieniu w puste pole wyrazu będącego hasłem do podanej definicji.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Określ, jakie wrażenie wywarła na tobie przedstawiona ilustracja, do jakich przemyśleń cię skłoniła.

R84WrmKoPXqY2
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Opisz, jak wyobrażasz sobie szkołę za sto lat.

Ro44hVaJpG1bz
Miejsce na notatkę
j00000003YB2v27_000tp001
Polecenie 3

Nadaj swój tytuł ilustracji zamieszczonej na pocztówce.

R84WrmKoPXqY2
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Opierając się na obecnych realiach i szybko zmieniającej się rzeczywistości pozaszkolnej, wymień nazwy przedmiotów, które według ciebie mogą być w przyszłości nauczane w szkole.

R84WrmKoPXqY2
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Opisz, jak wyobrażasz sobie modę, która będzie obowiązywała wśród uczniów za sto lat.

RQJVJsSQQIJUf
Miejsce na notatkę
R1Q24f7Pmbs4S
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na połączeniu przymiotników z ich znaczeniem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RYV0EUYLLb55K
Ćwiczenie 11
Zadanie polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i przeciwstawnych do wyrazu "przyszłość".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R19yoWCwA0zhI
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej dawnego określania na słowo "nauczyciel".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ciekawostka

Wizje przyszłości powstające na początku XX wieku umieszczano nie tylko na kartach pocztowych. Można je było również znaleźć na przykład na opakowaniach słodyczy. Jedna z serii takich ilustracji ukazała się w Niemczech na przełomie XIX i XX wieku. Na papierowych opakowaniach czekolad niemieckiej firmy Hildebrandj00000003YB2v27_000tp002Hildebrand znalazły się między innymi wizje miasta przyszłości i fantastyczne środki transportu.

j00000003YB2v27_000tp002
j00000003YB2v27_000tp003
j00000003YB2v27_0000003I
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kapsuła czasu

RvcSavmBeOIAP
Kapsuła czasu w obserwatorium Griffith [czyt. grifit] w Los Angeles [czyt. los andżeles]
Źródło: Sbassi, 2011, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kapsuła czasu jest to zazwyczaj jakiś specjalny pojemnik, czasami też miejsce, w którym współcześni umieszczają dla przyszłych pokoleń różne przedmioty bądź informacje. Najczęściej takie kapsuły tworzy się i ukrywa przy okazji ważnych wydarzeń, na przykład podczas wmurowywania kamienia węgielnego pod budowę nowego ważnego obiektu albo w czasie wieńczenia wieży kościelnej hełmem. Także niektóre szkoły z okazji jubileuszu przygotowują kapsuły czasu. Można w nich umieścić podpisy uczniów i informację, kto aktualnie jest dyrektorem szkoły, kopię sztandaru lub inne ważne dla szkoły przedmioty.

Ćwiczenie 13

Zastanów się i odpowiedz, jakie przedmioty związane ze szkołą mogłyby się znaleźć w kapsule czasu sprzed stu lat.

R12SQJSeqOYYl
Miejsce na notatkę
j00000003YB2v27_0000004G
Ćwiczenie 14
RfPuSOmWrpI84
Zadanie polega na wpisaniu elementów związanych ze współczesną szkołą w pola i umieszczeniu ich w dowolnym punkcie na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10p2JyVAQXPW
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 5

Zredaguj opowiadanie pt. „Moja wizyta w szkole przyszłości”.

uzupełnij treść
Polecenie 6

W imieniu współczesnego ucznia zredaguj list z przyszłości do swojego rówieśnika z roku 1900.

R1CUEygxnFHe4
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 7

Wyobraź sobie, że jest rok 1900 i kupujesz kartkę pocztową W szkole z zamiarem wysłania jej do rówieśnika z przyszłości. Napisz krótką wiadomość, w której zamieścisz informacje z przeszłości na temat swojego szkolnego życia codziennego, np. przedmiotów, których się uczysz, materiałów i narzędzi, z których korzystasz podczas lekcji.

uzupełnij treść
Polecenie 8

Na dowolnej współczesnej kartce pocztowej napisz pozdrowienia dla ucznia, który odczyta je za sto lat.

RNaob0XZQ8PFK
Miejsce na notatkę
Polecenie 9

Umieść swoją kartkę do przyszłości we własnoręcznie przygotowanej kapsule czasu, w której będą mogły spokojnie czekać na rok 2122. Zastanów się, co można jeszcze do niej włożyć.

Rmi07adw1MS9X
Miejsce na notatkę
Polecenie 10

Czy zgadzasz się ze słowami Malcolma XMalcolm XMalcolma X: „Przyszłość należy do tych, którzy przygotowują się do niej dziś?”. Zredaguj tekst argumentacyjny, w którym uzasadnisz swoje zdanie.

RVM8UenAoWlvz
Miejsce na notatkę
Malcolm X
Polecenie 11

Stwórz własny futurystyczny projekt szkoły przyszłości. Spróbuj wykorzystać inne materiały niż tylko papier.

RSNPalZT0okBq
Miejsce na notatkę
RqZTkHJrz6Blu1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przyszłość, szkoła, fantastyka naukowa, czekolada, pocztówka, kapsuła czasu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: przyszłość, szkoła, fantastyka naukowa, czekolada, pocztówka, kapsuła czasu.

Rg4I7Y7k77Gws
Miejsce na notatkę