RcMMICLjB644b
Fotografia przedstawia dwie dłonie. Prawa dłoń trzyma czarny flamaster nad niezapisaną kartką leżącą na stole. Na palcu lewej ręki widoczny jest pierścionek. W tle zaadresowana koperta.

List oficjalny

List
Źródło: a. nn., fotografia barwna, domena publiczna.

List oficjalny to forma wypowiedzi, którą stosuje się, pisząc do urzędów, instytucji, organizacji, osób publicznych, dyrekcji szkoły itd. W liście oficjalnym należy stosować styl oficjalny; wypowiedź powinna być zwięzła, rzeczowa.

Ćwiczenie 1

Przeczytaj zamieszczony poniżej list i odpowiedz na pytania.

  • Kto do kogo napisał list?

  • W jakim celu został napisany list?

  • Jaki charakter ma ten list?

Uzasadnij swoją odpowiedź.

Przeczytaj zamieszczony poniżej list i odpowiedz na pytania.

  • Kto do kogo napisał list?

  • W jakim celu został napisany list?

  • Jaki charakter ma ten list?

Uzasadnij swoją odpowiedź, cytując właściwe fragmenty.

R1J1La5XJES9R
Miejsce na notatkę
R1Dgck3tCHXp51
List oficjalny
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ważne!

W liście oficjalnym powinny się znaleźć następujące informacje:

  • dane nadawcy i adresata,

  • nagłówek z bezpośrednim zwrotem do adresata,

  • informacje o miejscowości i dacie,

  • cel, w jakim napisano pismo,

  • własnoręczny podpis.

RhjGincGQ3Mvd1
List oficjalny
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R19oD96OgqZ9V1
List oficjalny
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RmZgJb4T04oBN
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację elementów listu oficjalnego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wymień najważniejsze elementy, z których składa się list oficjalny. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

RiShpFKICSkuP
Miejsce na notatkę
Rw8AsyTPzCDjb
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu na ilustrację przedstawiającą list oficjalny brakujących elementów, które należy umieścić we właściwych miejscach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Wymień przykładowe instytucje, do których można skierować list oficjalny. Zapisz poniżej swoją odpowiedź.

R142R6oqoaVlW
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
R6qAcXpeT7SAU
Zadanie interaktywne polega na oznaczeniu w tekście zwrotów i wyrażeń, których nie powinno się stosować w liście oficjalnym.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Wybierz z podanych niżej zwrotów te, które nie pasują do listu oficjalnego. Zapisze je poniżej.

Szanowny Panie..., Wielce Szanowni Państwo..., Ciociu..., Szanowny Panie Dyrektorze..., Szanowny Panie Burmistrzu..., Kasiu..., Czcigodny Panie Profesorze..., Ekscelencjo...,

Pozwalam sobie zwrócić się do Pana z..., Proszę, żebyś..., Mam zaszczyt..., W odpowiedzi na..., Odpowiadam Ci, bo..., Po zapoznaniu się z..., Łączę wyrazy szacunku..., Do widzenia..., Pozdrawiam..., Z wyrazami szacunku, Z poważaniem..., Łączę wyrazy szacunku i poważania..., Przesyłam buziaki...

R1aw4Znkp4zR6
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Przeczytaj uważnie list, który wczoraj trafił do Apoloniusza Dzikowskiego. Wyjaśnij, jak nadawca uzasadnia swoją prośbę. Zapisz poniżej swoją odpowiedź

Rnx5GM6fYl6qm
Miejsce na notatkę
RQhRGNuDr5OqZ
Polecenie 1

Napisz list w imieniu dyrektora Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Szczecinie, który będzie odpowiedzią na list Katarzyny Jabłońskiej.

R1ImM1IqqcSxk
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Zredaguj list oficjalny do wybranego adresata:

  • do dyrektora szkoły (np. z prośbą o przesunięcie terminu dyskoteki szkolnej);

  • do Ministra Edukacji i Nauki (np. z prośbą o dodatkowy dzień wolny od nauki szkolnej);

  • do Przewodniczącego Rady Miasta (np. z prośbą o sfinansowanie budowy pływalni w twojej szkole).

R1PXnTJrKskjg
Miejsce na notatkę