Cztery wieki ludzkości
Zastanów się, który kruszeckruszec jest najcenniejszy. Do czego używa się tak cennego metalu?
Przyjrzyj się zdjęciu poszukiwaczy złota. Opisz w jaki sposób pozyskiwali oni ten cenny metal.
Czy wiesz, jakie są sposoby pozyskiwania złota? Sięgnij do różnych źródeł informacji i podaj te sposoby.
Przeczytaj fragment mitu pt. 'Cztery wieki ludzkości'. Wyjaśnij, jak zmieniało się życie ludzi w kolejnych epokach.
Cztery wieki ludzkościKiedy Dzeus osiadł tron niebieski, ludzie już byli na ziemi i przed ich zatrwożonymi oczyma rozgrywały się walki bogów o panowanie nad światem. O powstaniu rodu ludzkiego różne były podania [...]. Najchętniej jednak przyjmowano baśń o czterech wiekach ludzkości.
Najpierw był, oczywiście, wiek złoty. Panował wtedy Kronos. Rzeki płynęły mlekiem, z drzew sączył się miód najprzedniejszynajprzedniejszy, a ziemia rodziła wszystko w obfitości, nieprzymuszona pracą rolnika. Ludzie żyli jak niebianie, bez trosk, bez trudów, bez smutków. Ciało ich nie starzało się nigdy i żywot swój trawilitrawili na nieustannych biesiadach i zabawach. Z upadkiem Kronosa skończył się wiek złoty, a ówcześni ludzie zmienili się w dobroczynne demony.
Następne pokolenie było srebrne, a więc znacznie lichszelichsze. Ludzie rozwijali się bardzo powoli. Okres dzieciństwa trwał u nich sto lat, a kiedy dochodzili do wieku dojrzałego, życie ich było krótkie i pełne zgryzotzgryzot. Byli źli i dumni, bogom nie chcieli składać ofiar ani czcić ich, jak należy. Dzeus wytępił ich do ostatniego, lecz w pamięci ludzkiej pozostali oni jako dusze błogosławione.
W wieku brązowym żyło plemię gwałtowne, miłujące wojnę. Ludzie mieli siłę olbrzymów i serca twarde jak kamień. Żelaza nie znali. Wszystko sporządzali z brązu: i mury miast, i domy, i sprzęty, i orężoręż. Był to okres heroiczny. Wówczas żył wielki Herakles i dzielny Tezeusz, i bohaterowie spod TebTeb, i spod TroiTroi. Dokonywano czynów tak niezwykłych, jakie już nie powtórzyły się w wieku następnym, żelaznym, który trwa do dzisiaj.
Czym charakteryzowały się kolejne wieki w rozwoju ludzkości? Przyporządkuj cechy do odpowiednich grup.
ludzie mieli siłę olbrzymów, ziemia rodziła obficie, ludzie byli gwałtowni, ludzie żyli bez trosk, rzeki płynęły mlekiem, ludzie nie chcieli czcić bogów, dzieciństwo trwało sto lat, żyli wtedy Herakles i Tezeusz, ludzie miłowali wojny, z drzew sączył się miód, ludzie rozwijali się powoli, ludzie byli źli i dumni, panował Kronos
Wiek złoty | |
---|---|
Wiek srebrny | |
Wiek brązowy |
Wyjaśnij, dlaczego życie ludzi w wieku żelaznym nie zostało opisane w micie 'Cztery wieki ludzkości'. Zapisz odpowiedź poniżej lub w zeszycie.
Wyjaśnij znaczenie dwóch wybranych powiedzeń z poprzedniego ćwiczenia. Ułóż z nimi zdania.
Wymyśl, na wzór Greków, nazwę dla czasów współczesnych. Opisz krótko ten etap rozwoju ludzkości.
Namaluj obraz zatytułowany 'Cztery wieki ludzkości'. Dobierz barwy odpowiadające nazwom, np. kolory złota, żółci, jeśli malujesz wiek złoty. Możesz wykorzystać tradycyjne przybory lub poniższy zestaw 'cyfrowych kredek'.
Napisz list do koleżanki lub kolegi, w którym opowiesz o wybranym wieku opisanym w tekście Jana Parandowskiego.