Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RSs1YhMtRPWcd
Na zdjęciu ujęcie z góry na ciasno ułożone obok siebie kwadratowe jasne płytki z gry Scrabble. Na środku każdej płytki zapisana jest litera alfabetu, w prawym dolnym rogu liczba oznaczająca punkty do zdobycia.

Słowa mają moc!

Scrabble
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Głównym elementem komunikacji międzyludzkiej są słowa. Mają one różne poziomy znaczeń i funkcje. Przekazują informacje, emocje, prowokują do działania. Sens słów wiąże się z osobą mówiącego, okolicznościami wypowiedzi, a także kontekstemkontekstkontekstem.

'Słowo' pochodzi z języka prasłowiańskiego - 'slovo', oznacza to, co się mówi lub pisze, wypowiedź, polecenie, przyrzeczenie. W jednej z najstarszych ksiąg świata, Biblii, słowo towarzyszy czytelnikowi od pierwszego zdania Księgi Rodzaju.

W opisie stworzenia świata, zawartym w Księdze Rodzaju269_AP_0001Księdze Rodzaju, czytamy:

Stary Testament, Księga Rodzaju 1, 1‑6.

(1) Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię. […]
(3) Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» I stała się światłość.
(4) Bóg widząc, że światłość jest dobra, oddzielił ją od ciemności.
(5) I nazwał Bóg światłość dniem, a ciemność nazwał nocą.
I tak upłynął wieczór i poranek – dzień pierwszy.
(6) A potem Bóg rzekł: «Niechaj powstanie sklepienie w środku wód i niechaj ono oddzieli jedne wody od drugich!»

ST KR Źródło: Stary Testament, Księga Rodzaju 1, 1‑6.

Słowo występuje tu w formie czasownika: rzekł, ale nie jest to słowo - wyraz lub słowo - dźwięk, to słowo – myśl, które jest wyrazem woli i mocy Boga, Jego twórczego rozkazu. Słowo Boga jest tu narzędziem stworzenia świata.

Święty Jan Ewangelista pisze:

Nowy Testament, Ewangelia wg św. Jana 1, 1‑5.

O SŁOWIE
Prolog
1
1 Na początku było Słowo,
a Słowo było u Boga,
i Bogiem było Słowo.
2 Ono było na początku u Boga.
3 Wszystko przez Nie się stało,
a bez Niego nic się nie stało,
co się stało.
4 W Nim było życie,
a życie było światłością ludzi,
5 a światłość w ciemności świeci
i ciemność jej nie ogarnęła.

EW1 Źródło: Nowy Testament, Ewangelia wg św. Jana 1, 1‑5.

Od najdawniejszych czasów ludzie wierzyli, że słowa mają magiczną moc. To, co mówimy, naprawdę może się stać. Z takiego przekonania wyrosły przysłowia: 'O wilku mowa, a wilk tu', 'Nie wywołuj wilka z lasu', powiedzenie 'Wypluj to słowo', a także przesąd nakazujący trzy razy odpukać w niemalowane drewno.

Pamiętaj, słowa mogą nieść nadzieję, pokrzepienie, pocieszenie, radość, ale też szerzyć nienawiść i ranić. Głównym elementem komunikacji międzyludzkiej są słowa. Mają one różne poziomy znaczeń i funkcje. Przekazują informacje, emocje, prowokują do działania. Sens słów wiąże się z osobą mówiącego, okolicznościami wypowiedzi, a także kontekstem.

kontekst
Polecenie 1

Czy twoim zdaniem znaczenie 'słowa' w Księdze Rodzaju i w Ewangelii św. Jana jest podobne czy różne? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do powyższych fragmentów Biblii.

RZI2S37UfhXmM
Miejsce na odpowiedź
Polecenie 2

Odszukaj w dostępnych źródłach tekst piosenki 'Magiczne słowa' autorstwa Jerzego Durała. Określ, jakie słowa są według autora magiczne.

RlBqsm7CrA5Oc
Miejsce na notatki
Ciekawostka

Niektóre zjawiska (choroba, śmierć, czynności fizjologiczne) do tej pory są objęte tzw. tabu językowym. Nie powinno się o nich mówić w sposób bezmyślny. Gdyby jednak pojawiła się potrzeba, można, nie łamiąc zakazu, użyć określeń zastępczych – eufemizmów, czyli wyrazów o nieco delikatniejszym i łagodniejszym znaczeniu. Zamiast mówić, że ktoś umarł, powiemy: odszedł, zasnął na wieki, przeniósł się na łono Abrahama. Eufemistycznie nazywamy też pewne wady, np. ktoś ma lepkie ręce, ktoś jest puszysty.

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij znaczenie podanych eufemizmów:

  • do diaska!,

  • mijać się z prawdą,

  • jesień życia,

  • rzucać mięsem,

  • mieć dwie lewe ręce,

  • być za kratkami.

R1Ux26U6loqjB
Miejsce na notatki

Przeczytaj poniższy wiersz Barbary Sobolewskiej, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Barbara Sobolewska Są słowa

Są słowa kojące, pachnące radością,
Są słowa, które nosisz na dnie serca z wdzięcznością,
Są słowa, od których dłoń zaciska się w pięść,
Są słowa, po których spać nie możesz ni jeść.

A ja zbieram słowa, by złożyć z nich piosenkę,
Więc muszą być proste, łagodne i miękkie.
Zaśpiewam ci piosenkę, gdy spotkamy się znów,
Ty weźmiesz mnie za rękę,
A potem do mnie mów bez słów.

Są słowa, które znają ci pogodni i prości,
Są słowa - drogowskazy świecące w ciemności,
Są słowa w środku puste, choć grzmiące jak spiżśpiżspiż,
Są słowa, co serce mrożą nawet, gdy śpisz.

A ja zbieram słowa, by złożyć z nich piosenkę [...]

są słowa Źródło: Barbara Sobolewska, Są słowa, [na podstawie:] https://teksty.org/mikroklimat,sa-slowa,tekst-piosenki [dostęp 13.09.2022], domena publiczna.
śpiż
1
Polecenie 3

Odwołując się do treści utworu Barbary Sobolewskiej, stwórz własny zestaw słów do podanych kategorii. 

RuavX0bSS2Eph
Zadanie interaktywne polega na stworzeniu mapy myśli.
Polecenie 4

Na podstawie treści piosenki 'Są słowa' zespołu Mikroklimat, stwórz własny zestaw kilku słów do każdej z podanych kategorii:

- słowa kojące;
- słowa - drogowskazy świecące w ciemności;
- słowa, które nosisz na dnie serca z wdzięcznością.

R15shkAydokOZ
Miejsce na odpowiedź
R1IP51C8oJO1e
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na dopasowania słów do podanych kategorii
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
RpoXpgYXHDYQj
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu luk w tekście odpowiednimi wyrazami z pól tekstowych zamieszczonych poniżej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R8G5j2JiTf82h
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczeniu kolorami odpowiednich fragmentów tekstu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij znaczenie związków wyrazowych z poprzedniego ćwiczenia.

R1JKi6NygkUWV
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6
RzNM7AgpAA4fw
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do wyrazów z kolumny lewej, odpowiednich wyrazów z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1c2Wz6qVRZRd
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na grupowaniu wyrazów według kategorii
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1Xk2iJaOkNlr
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RGmmnbzzyjAbh
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Wykorzystaj znane ci powiedzenia i przysłowia do napisania 10 pouczeń dla użytkowników języka. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

Rm3TQkhTNTvXj
Miejsce na notatki
269_AP_0001