RUdOESIKIPx0k
Zdjęcie przedstawia małego psa rasy mieszanej. Zwierzę leży na kanapie w kratę. Jego duże brązowe oczka spoglądają na coś w górze. Uszy czworonoga są oklapnięte, mają kształt trójkątów. Kufę zwierzątko opiera o swoje przednie łapki.

Pod wpływem emocji

Źródło: pixabay.com, Pod wpływem emocji, domena publiczna.

Słowo 'emocja' pochodzi od łacińskiego emovereemovereemovere, co oznacza ,,poruszać, pobudzać, podniecać’’. Rozumie się przez nie silne uczcie wywołane jakąś sytuacją. 
Warto przyjrzeć się emocjom oraz różnym sytuacjom, które je wywołują, a także zastanowić się, jak sobie z nimi radzić.

Polecenie 1

Przypomnij sobie sytuacje, w których odczuwałeś/odczuwałaś silne emocje. Wypisz trzy takie wydarzenia.

R10nbjGS47zp1
(Uzupełnij).
emovere
R1AvYOaRaXQmo1
Mapa myśli. MAPA MYŚLI: Jakie emocje odczuwamy?. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Emocje
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy ktoś cię obraża?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy oglądasz horror?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy nie jesteś w stanie pomóc komuś, kto tej pomocy bardzo potrzebuje?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy ktoś bliski cię okłamie?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy ktoś ci powie coś miłego?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy uda ci się coś zrealizować?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy pojawia się szansa na realizację marzeń?
    • Nazwa kategorii: Co czujesz, gdy jesteś czymś oczarowany?
    Koniec elementów należących do kategorii Emocje
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytania z mapy myśli. Wpisz poniżej nazwy emocji.

Odpowiedz na podstawie opisu mapy myśli. Wpisz poniżej nazwy emocji.

RsiYycKYhQ4bi
(Uzupełnij).
Ważne!

Amerykański psycholog, jeden z największych autorytetów w dziedzinie badania emocji, Paul EkmanPaul EkmanPaul Ekman, wyróżnił sześć podstawowych emocji człowieka. Zaliczają się do nich: radość, smutek, strach, wstręt, złość, zaskoczenie.

Paul Ekman
Ciekawostka

Ludzie wyrażają emocje nie tylko za pomocą słów. Możemy odczytać, co przeżywa inny człowiek po jego mowie ciała: gestach, wyrazie twarzy, np. zawstydzenie może się przejawiać wypiekami na policzkach, a zadowolenie uśmiechem. Są to tak zwane sygnały niewerbalne (czyli wyrażane inaczej niż za pomocą słów).

RgRlhM8GRNaQA
Ćwiczenie 2
Emocje posiadają swoje zewnętrzne symptomy. Przyporządkuj nazwę emocji do jej możliwego zewnętrznego przejawu. radość Możliwe odpowiedzi: 1. płacz, 2. śmiech, 3. napięcie mięśni, zaciśnięte pięści smutek Możliwe odpowiedzi: 1. płacz, 2. śmiech, 3. napięcie mięśni, zaciśnięte pięści złość Możliwe odpowiedzi: 1. płacz, 2. śmiech, 3. napięcie mięśni, zaciśnięte pięści
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3

Jedna reakcja ludzkiego ciała może oznaczać różne przeżycia. Wymień przeciwstawne emocje, które mogą się przejawiać płaczem.

RLrFeKQTdkqEu
(Uzupełnij).
RdKxtoiGju5cx
Ćwiczenie 4
Zaznacz synonimy słowa „emocje”. EMOCJE - uczucia, rozumowanie,przeżycia,doznania,przemyślenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RifQjzRKQN9z3
Ćwiczenie 4
Zaznacz synonimy słowa „emocje”. Możliwe odpowiedzi: 1. uczucia, 2. przeżycia, 3. doznania, 4. rozumowanie, 5. przemyślenia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Vblprf4BGP7
Ćwiczenie 5
Do podanych nazw emocji przyporządkuj ich synonimy. SMUTEK Możliwe odpowiedzi: 1. pasja, 2. rozbawienie, 3. przybicie, 4. gniew, 5. przygnębienie, 6. zachwyt, 7. beztroska, 8. bunt, 9. niepewność, 10. bezbronność, 11. żal, 12. rozpacz, 13. trema, 14. przerażenie, 15. furia, 16. pogoda ducha, 17. zadowolenie, 18. przyjemność STRACH Możliwe odpowiedzi: 1. pasja, 2. rozbawienie, 3. przybicie, 4. gniew, 5. przygnębienie, 6. zachwyt, 7. beztroska, 8. bunt, 9. niepewność, 10. bezbronność, 11. żal, 12. rozpacz, 13. trema, 14. przerażenie, 15. furia, 16. pogoda ducha, 17. zadowolenie, 18. przyjemność RADOŚĆ Możliwe odpowiedzi: 1. pasja, 2. rozbawienie, 3. przybicie, 4. gniew, 5. przygnębienie, 6. zachwyt, 7. beztroska, 8. bunt, 9. niepewność, 10. bezbronność, 11. żal, 12. rozpacz, 13. trema, 14. przerażenie, 15. furia, 16. pogoda ducha, 17. zadowolenie, 18. przyjemność ZŁOŚĆ Możliwe odpowiedzi: 1. pasja, 2. rozbawienie, 3. przybicie, 4. gniew, 5. przygnębienie, 6. zachwyt, 7. beztroska, 8. bunt, 9. niepewność, 10. bezbronność, 11. żal, 12. rozpacz, 13. trema, 14. przerażenie, 15. furia, 16. pogoda ducha, 17. zadowolenie, 18. przyjemność
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rj4dliIr5X8Fn
Ćwiczenie 6
Dopasuj podane poniżej nazwy części mowy do właściwych przykładów w tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2usTqjaLhWxe
Ćwiczenie 7
Połącz w pary związek frazeologiczny z jego znaczeniem. nie posiadać się z radości Możliwe odpowiedzi: 1. robić coś komuś na przekór, po to by kogoś rozzłościć, dokuczyć, 2. ktoś jest w stanie przygnębienia, smutku, 3. bardzo się z czegoś cieszyć, 4. wielki, słuszny gniew robić komuś na złość Możliwe odpowiedzi: 1. robić coś komuś na przekór, po to by kogoś rozzłościć, dokuczyć, 2. ktoś jest w stanie przygnębienia, smutku, 3. bardzo się z czegoś cieszyć, 4. wielki, słuszny gniew komuś jest smutno na sercu Możliwe odpowiedzi: 1. robić coś komuś na przekór, po to by kogoś rozzłościć, dokuczyć, 2. ktoś jest w stanie przygnębienia, smutku, 3. bardzo się z czegoś cieszyć, 4. wielki, słuszny gniew święty gniew Możliwe odpowiedzi: 1. robić coś komuś na przekór, po to by kogoś rozzłościć, dokuczyć, 2. ktoś jest w stanie przygnębienia, smutku, 3. bardzo się z czegoś cieszyć, 4. wielki, słuszny gniew
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGHBLsTe237Lw
Ćwiczenie 8
złość 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. radość
smutek 1. trzeci_niepoprawny, 2. drugi_poprawny, 3. radość element
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj poniższy tekst Małgorzaty Musierowicz, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Jak Kuba Bogu...Małgorzata Musierowicz
Małgorzata Musierowicz Jak Kuba Bogu...

Dopadła granicy posesjij0000008WGB5v22_000tp001posesji i przytaiłaj0000008WGB5v22_000tp002przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu.
Przez szum ulewy słyszała głosy braci Lisieckich. Nie mówili wiele. Pies już nie wył, tylko piszczał cichutko. Ida rozchyliła gałęzie bzu i wyjrzała wprost na ociekającą wodą, rozradowaną fizjonomięfizjonomiafizjonomię starszego z braci.
Co oni tam robią?
Rozchyliła gałęzie mocniej.
Szelest liści zwrócił uwagę chłopca. Czujnie uniósł głowę.
Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek.
– Ruda idzie! – wrzasnął przeraźliwy dyszkancikj0000008WGB5v22_000tp003dyszkancik i w jednej chwili dwie drobne figurki w pelerynach i kaloszkach pognały opętańczym galopem przez trawnik sąsiedniej posesji ku przejściu na ulicę Mickiewicza.
Ida usłyszała skowyt psa.
I jednocześnie pod swymi nogami ujrzała puszkę farby, pędzel i długą smugę zieleni rozlaną na betonowej ścieżce.
Pies zawył.
Gdzież on był, u licha?
Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?
Przywiązane do drzewa, bezsilnie zwisało drobne stworzenie, od stóp do głów, od czubka nosa po cienki jak sznurek ogon, pokryte jaskrawozieloną farbą.
Właściwie Ida rozpoznała Lucypera tylko po oczach.
W kilkanaście minut później zaryczana Ida i Basia, zaciskająca usta w twardą linijkę, i nasępiony, groźny pan Paszkiet, (...) zgromadzili się w łazience nad miednicą pełną jęczącego, zielonego nieszczęścia. Lucyper był zszokowany – trząsł się, piszczał boleśnie, wyrywał się, to znów popadał w apatyczny bezwład – i z pewnością bardzo źle znosił kąpiel połączoną z szorowaniem.
– Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą. Bardzo ostrożnie, lecz ruchami pełnymi stanowczości ręce staruszki przesuwały się wzdłuż grzbietu Lucypera, zmywając z niego warstwę zielonej farby. Przygnębiony pan Paszkiet przytrzymywał wyrywającego się zwierzaka. (...)
Czyszczenie Lucypera przeciągnęło się. Kiedy wreszcie zdjęto z niego całą zieleń, został ponownie wykąpany, wysuszony i otulony ręcznikiem.
– Teraz niech śpi – westchnął pan Paszkiet, wchodząc do gabinetu i osuwając się w swój fotel. Deszcz już nie padał. Słychać było, jak na drewnianą podłogę werandy spadają z głośnym stukiem ostatnie krople z dziurawej rynny. W powietrzu unosiła się lekka mgiełka, która przeniknęła na wskroś wilgotną sukienkę Idy. Już miała przekręcić mosiężną klameczkę drzwi, kiedy nagły ruch za krzakami bzu zwrócił jej uwagę.
Rozpoznała ciepły żółty kolor (...) pelerynek. Tak. Lisieccy wyleźli z krzaków i robili przegląd terenu, na którym przed dwiema godzinami zostawili swą ofiarę i narzędzia zbrodni.
W Idę jakby diabeł wstąpił.
Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę. Trzymał w niej pędzel ociekający farbą. Ida wyszarpnęła go z małej ręki, zaklęła i z rozmachem przejechała po policzkach chłopca.
– No, co?! – zawrzeszczał, kiedy tylko złapał dech.
– Cicho mi bądź! – warknęła. – To tylko mały rewanż.
– Puść go!!! – krzyknął spod jej boku mniejszy Lisiecki i z całej siły kopnął ją w kostkę.
– Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego.
A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono.
– Wynocha! – zawołała Ida, powstrzymując się, by nie przylać na dokładkę jednemu i drugiemu. – Bierzcie swoją farbę! I pamiętajcie, żeby się trzymać z daleka od psa! Jak wy jemu, tak ja wam! Jasne?
– Coś ty zrobiła, dziewczyno! – załamał ręce pan Paszkiet, który nie mogąc przedrzeć się przez krzewy, miał tylko okazję ujrzeć dwa zielone potworki, ryczące wniebogłosy i oddalające się spiesznie w stronę ulicy. – I gdzie twoja wiara w człowieka? Gdzie te wszystkie teorie? Nie chciałbym cię martwić, ale ty chyba przeszłaś na system represjij0000008WGB5v22_000tp004represji.
– Proszę pana – odparła na to Ida Borejko, drżąc jak liść na wietrze z zimna i zdenerwowania. – Stała się rzecz znacznie bardziej okropna, niż się panu zdaje. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby.
Pociągnęła nosem i wylazła zza bzu. Stanęła przed panem Paszkietem mokra, chuda i fioletowa z zimna.
– Gdybym mogła – powiedziała z mocą – zrobiłabym to jeszcze raz. Oto, co czuję w tej chwili. I niech mi pan wierzy, dla mnie samej jest to największą niespodzianką.

j0000008WGB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Małgorzata Musierowicz, Jak Kuba Bogu..., [w:] Małgorzata Musierowicz, Ida sierpniowa, Łódź 2002, s. 96–98.
fizjonomia
Ćwiczenie 9

Wypisz wszystkich bohaterów tekstu.

R1E0LmB1s7j8m
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zgromadź informacje, które będą potrzebne do napisania sprawozdania z wydarzenia opisanego w tekście 'Jak Kuba Bogu…'.
1. Zapisz informacje dotyczące okoliczności zdarzenia. Kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach rozgrywa się akcja?
2. Wypisz informacje dotyczące uczestników zdarzenia. Ilu bohaterów bierze udział w wydarzeniach, kim są i jacy są?
3. Wypisz informacje dotyczące przyczyn i skutków zdarzenia. Co pchnęło Idę do działania i co się stało później?
4. Oceń sytuację przestawioną w opowiadaniu z punktu widzenia:
- Idy Borejko,
- pana Paszkieta,
- mamy Idy,
- mamy Lisieckich,
5. Nazwij swoje uczucia wywołane kolejnymi fragmentami tekstu.

R1GUUyrBgg7SF
(Uzupełnij).
R1Sj7Jm8cCpO0
Ćwiczenie 10
Determinacja Możliwe odpowiedzi: 1. Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?, 2. Dopadła granicy posesji i przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu., 3. W Idę jakby diabeł wstąpił. Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę., 4. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby., 5. – Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego. A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono., 6. Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek., 7. – Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą. wrażliwość Możliwe odpowiedzi: 1. Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?, 2. Dopadła granicy posesji i przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu., 3. W Idę jakby diabeł wstąpił. Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę., 4. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby., 5. – Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego. A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono., 6. Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek., 7. – Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą. porywczość Możliwe odpowiedzi: 1. Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?, 2. Dopadła granicy posesji i przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu., 3. W Idę jakby diabeł wstąpił. Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę., 4. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby., 5. – Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego. A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono., 6. Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek., 7. – Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą. agresywność Możliwe odpowiedzi: 1. Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?, 2. Dopadła granicy posesji i przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu., 3. W Idę jakby diabeł wstąpił. Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę., 4. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby., 5. – Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego. A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono., 6. Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek., 7. – Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą. mściwość Możliwe odpowiedzi: 1. Ida przetarła oczy, rozejrzała się i serce jej zamarło. Lucyper czy nie Lucyper?, 2. Dopadła granicy posesji i przytaiła się za krzakiem bzu. Była całkiem przemoczona, oczy zalewała jej woda spływająca z grzywki, sukienka lepiła się do grzbietu., 3. W Idę jakby diabeł wstąpił. Przeleciała werandę, trawnik i pasmo krzaków z szybkością kuli karabinowej, wyskoczyła na Lisieckich, zbiła z nóg młodszego, który zaraz rozciągnął się na trawie, a starszemu wykręciła rękę., 4. Ja wiedziałam, że mi tego robić nie wolno. Ale, proszę pana, sprawiło mi wielką satysfakcję, że im zachlastałam te bezczelne gęby., 5. – Au! – poderwała się Ida i machnęła pędzlem po czuprynie mniejszego. A potem straciła nad sobą panowanie. Kiedy po jakimś czasie oprzytomniała, za jej plecami pan Paszkiet wydawał okrzyki zgrozy, a przed nią pluł, kopał, gryzł i wyrywał się starszy Lisiecki pomalowany na zielono., 6. Z nagłą decyzją Ida runęła przez krzaki na wprost, zbierając na siebie całą wilgoć z liści i gałązek., 7. – Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida, podając milczącej, zajadłej Basi kubki z wodą.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWoJhzJWFlEVj
Ćwiczenie 11
Ułóż puzzle, by zobaczyć, jak mógł wyglądać Lucyper po spotkaniu z chłopcami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Wyobraź sobie, co mogła czuć Ida, gdy zobaczyła pomalowanego farbą Lucypera. Wypisz trzy przejawy niewerbalne, które mogły im towarzyszyć.

R1PfOF6jKEAor
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Idzie nie udało się zapanować nad swoimi emocjami. Opracuj rady, które pomogłyby jej w przyszłości lepiej poradzić sobie z nagłymi i silnymi uczuciami.

RXqcL46fU8GIG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Wypisz wydarzenia przedstawione tekście Małgorzaty Musierowicz i opisz ich skutki.

RwfcqINT3Iw6f
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
RcYq9r6AH0zIi
Ćwiczenie 14
Przyporządkuj cytaty z przeczytanego fragmentu do nazwy emocji, które wyrażają. Gdzież on był, u licha? Możliwe odpowiedzi: 1. złość, gniew, 2. frustracja, rozdrażnienie, 3. , 4. żal, smutek Och, jak mi żal tego biedaka – zapłakiwała się Ida. Możliwe odpowiedzi: 1. złość, gniew, 2. frustracja, rozdrażnienie, 3. , 4. żal, smutek Wynocha! – zawołała Ida. Możliwe odpowiedzi: 1. złość, gniew, 2. frustracja, rozdrażnienie, 3. , 4. żal, smutek Możliwe odpowiedzi: 1. złość, gniew, 2. frustracja, rozdrażnienie, 3. , 4. żal, smutek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBg2YwYuyhPrX
Ćwiczenie 15
Wskaż, które związki frazeologiczne pasują do opisanych sytuacji. Brać coś komuś za złe 1. przypisywać komuś złe intencje , 2. wpaść w rozpacz, 3. być negatywnie nastawionym do kogoś, 4. rozzłościć się, rozgniewać, 5. krytykować kogoś, 6. atakować kogoś fizycznie lub słownie
Patrzeć złym okiem 1. przypisywać komuś złe intencje , 2. wpaść w rozpacz, 3. być negatywnie nastawionym do kogoś, 4. rozzłościć się, rozgniewać, 5. krytykować kogoś, 6. atakować kogoś fizycznie lub słownie
Skakać komuś do oczu 1. przypisywać komuś złe intencje , 2. wpaść w rozpacz, 3. być negatywnie nastawionym do kogoś, 4. rozzłościć się, rozgniewać, 5. krytykować kogoś, 6. atakować kogoś fizycznie lub słownie
Wpaść w gniew 1. przypisywać komuś złe intencje , 2. wpaść w rozpacz, 3. być negatywnie nastawionym do kogoś, 4. rozzłościć się, rozgniewać, 5. krytykować kogoś, 6. atakować kogoś fizycznie lub słownie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ZlCVFPhbvsE
Ćwiczenie 16
nnn Możliwe odpowiedzi: 1. bbbb, 2. bbb, 3. mmm mmm Możliwe odpowiedzi: 1. bbbb, 2. bbb, 3. mmm nnnn Możliwe odpowiedzi: 1. bbbb, 2. bbb, 3. mmm
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CafX21rstgb
Ćwiczenie 17
Oceń postępowanie braci Lisieckich. Możliwe odpowiedzi: 1. rozsądne, 2. mądre, 3. zabawne, 4. bezduszne, 5. niemądre, 6. bezwzględne
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RE3PrIrJCcZqL
Ćwiczenie 18
Oceń zachowanie Idy. Możliwe odpowiedzi: 1. rozsądne, 2. nieprzemyślane, 3. pochopne, 4. wybuchowe, 5. spokojne, 6. współczujące
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rp3xLvcRDKeDS
Ćwiczenie 19
Połącz przysłowie z jego znaczeniem. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Cicha woda brzegi rwie. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 20
RXoJy4JUGKgoB
Które przysłowie najlepiej oddaje sens tekstu „Jak Kuba Bogu…”? Uzasadnij swój wybór. Możliwe odpowiedzi: 1. Kto pod kim dołki kopie, ten sam w nie wpada., 2. Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe., 3. Jeśli wejdziesz między wrony, musisz krakać jak i one., 4. Cicha woda brzegi rwie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Aei09SmXdX9
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Narysuj Idę lub pana Paszkieta. Przedstaw emocje wybranej postaci za pomocą mowy jej ciała.

R1cdvvchWvlVo
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Opisz krótko, jakie sygnały niewerbalne mogli wysyłać pan Paszkiet, bracia i Lucyper w określonych sytuacjach przedstawionych we fragmencie. Omów sytuację i przypisz mu mowę ciała bohatera.

R1KBAnvjLf2Jn
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Napisz sprawozdanie z  wydarzeń opisanych we fragmencie tekstu 'Jak Kuba Bogu...'.

R5ebBFvV5VEbI
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wymyśl i zapisz inne zakończenie przeczytanego fragmentu 'Jak Kuba Bogu...'.

RlUyIIhjWScTJ
(Uzupełnij).
j0000008WGB5v22_000tp001
j0000008WGB5v22_000tp002
j0000008WGB5v22_000tp003
j0000008WGB5v22_000tp004