Pejzażem nazywamy w malarstwie obraz, który przedstawia krajobraz. Do najczęściej tworzonych należy realistyczny pejzaż naturalnyrealistyczny pejzaż naturalny. Przedstawia on rozległe góry, bezkresne morze, leśną polanę czy ukwieconą łąkę. Ale malarze interesują się także najbliższym otoczeniem człowieka: miejską ulicą, dymiącymi kominami fabryk czy przestrzenią wiejskiej zagrody.
1) Z dowolnego albumu (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
2) Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże i wybierz dwa, które podobają ci się najbardziej. Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów:
autor i tytuł obrazu;
rok powstania;
technika malarska;
wymiary obrazu;
miejsce przechowywania.
3) Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego. Zrób notatkę, w której znajdą się odpowiedzi na poniższe pytania:
Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim?
Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich?
W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy?
Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem?
Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
Z dowolnego albumu (np. Irena Kossowska, Łukasz Kossowski, Malarstwo polskie. Symbolizm i Młoda Polska, Warszawa 2010) wynotuj nazwiska trzech polskich malarzy pejzażystów tworzących w drugiej połowie XIX wieku i na przełomie wieków XIX i XX.
Wyszukaj w źródłach internetowych pejzaże wraz z ich opisami i wybierz dwa. Stwórz notatkę, w której uwzględnisz następujące dane katalogowe obrazów:
autor i tytuł obrazu;
rok powstania;
technika malarska;
wymiary obrazu;
miejsce przechowywania.
Odszukaj w źródłach internetowych informacje na temat pejzażu malarskiego. Zrób notatkę, w której znajdą się oodpowiedzi na poniższe pytania:
Kiedy artyści zainteresowali się pejzażem jako tematem malarskim?
Czy pejzaż zawsze był tematem samodzielnym, czy też początkowo pojawiał się na obrazach jedynie jako tło innych przedstawień? Jakich?
W którym wieku malarstwo krajobrazowe cieszyło się największym zainteresowaniem malarzy?
Twórcy jakiego kierunku malarskiego, rozwijającego się we Francji w drugiej połowie XIX wieku, szczególnie interesowali się krajobrazem?
Kiedy malarstwo krajobrazowe rozwinęło się w Polsce?
Pejzażyści
Na podstawie swoich notatek wypisz:
nazwiska polskich malarzy pejzażystów;
dzieła, które zrobiły na tobie szczególne wrażenie.
Malarstwo pejzażowe ma swoją długą historię, choć początkowo przez wiele stuleci krajobraz pojawiał się jedynie jako tło przedstawień historycznych lub religijnych. Dopiero w XVI wieku jego rola wzrosła i zaczęto odwzorowywać naturę jedynie dla jej piękna.
Pejzaż pozostawał głównym tematem francuskich impresjonistów, działających w latach 70. i 80. XIX wieku.
W Polsce malarstwo pejzażowe znakomicie rozwinęło się w II połowie XIX wieku.
Typy pejzaży malarskich
Wśród wielu typów pejzaży malarskich – w zależności od charakteru przedstawionego krajobrazu – można wyróżnić:
wedutę, czyli pejzaż przedstawiający scenę miejską (np. miejską ulicę, widok placu, także z motywami postaci ludzkich),
marinę, inaczej – pejzaż marynistyczny, czyli przedstawiający morze, scenę rozgrywającą się na morzu (także z ukazaniem okrętów).
Inny podział typów pejzaży malarskich ze względu na sposób przedstawienia:
pejzaż realistyczny, czyli odtworzenie otaczającej nas rzeczywistości,
pejzaż fantastyczny, czyli ten, który powstał w wyobraźni artysty, a następnie został przeniesiony na obrazie.
Opisz, co widzisz
Przyjrzyj się prezentowanym obrazom Józefa Chełmońskiego i Jana Stanisławskiego. Wskaż różnice oraz podobieństwa.
Przeczytaj lub wysłuchaj opisów obrazu Pejzaż tatrzański z góralem, Ulewa w TatrachPejzaż tatrzański z góralem, Ulewa w Tatrach Wojciecha Gersona oraz Droga w lesie Józefa Chełmońskiego. Wymień różnice między obrazami.
Określ tematy obu obrazów.
Określ nastrój emanujący z obu przedstawionych prac.
Wymień nastroje, jakie mogą wywołać w odbiorcy pejzaże.
Przyjrzyj się jeszcze raz obu prezentowanym obrazom. Wskaż, na którym zostały namalowane drobne sylwetki ludzkie i zwierzęce. Określ, w jakim celu zostały one namalowane.
Wyjaśnij, jaką funkcję mogą pełnić na obrazie sylwetki ludzkie.
Odszukaj w dostępnych źródłach internetowych tekstów literackich, dla których obrazy Józefa Chełmońskiego i Jana Stanisławskiego byłyby malarskim uzupełnieniem. Podaj dwa przykłady takich tekstów.
Odszukaj w dostępnych źródłach internetowych tekstów literackich, w których pojawiają się opisy przyrody. Podaj dwa przykłady takich tekstów.
Niektóre pejzaże są wzbogacane postaciami ludzkimi bądź sylwetkami zwierząt. Elementy te uzupełniają kompozycję, ale nie wprowadzają nowych znaczeń do głównego przesłania dzieła. Te dodatkowe komponenty to tzw. sztafaż.
Władysław Podkowiński – prekursor polskiego impresjonizmu
Władysław Podkowiński
Władysław Podkowiński żył w latach 1866–1895. Studiował najpierw w Warszawie, a następnie w Petersburgu. W 1889 roku wyjechał do Paryża, gdzie poznał malarstwo impresjonistów, przede wszystkim dzieła Claude’a MonetaClaude’a Moneta. Pod wpływem nowego kierunku zaczął tworzyć obrazy, które w następnym roku wystawił w Warszawie. Był to pierwszy w naszym kraju pokaz malarstwa impresjonistycznego. Najpiękniejsze obrazy Podkowińskiego sytuowane w nurcie impresjonizmu, m.in. Łubin w słońcu, Mokra wieś, Sad w Chrzęsnem czy Nowy Świat w Warszawie w dzień letni, powstały w latach 1890–1892. Później artysta zwrócił się ku symbolizmowisymbolizmowi, a jego najbardziej znanym dziełem do dziś pozostaje Szał.
Impresjonizm był kierunkiem w sztuce, który rozwijał się głównie we Francji w latach 70. i 80. XIX wieku. Kierunek ten dążył przede wszystkim do stworzenia malarstwa, które powstawałoby w ścisłym związku z naturą – miało być subiektywnym zapisem zmysłowych doznań artysty w trakcie obserwacji przyrody. Wyróżniamy kilka najważniejszych założeń tego kierunku:
malarstwo plenerowe, które utrwalało zmysłowe odczucia malarza;
asymetryczna kompozycja i zbliżenia;
odrzucenie barw lokalnychbarw lokalnych;
szkicowość obrazów, która prowadziła do zatarcia konturów;
tematyka dotyczyła najczęściej pejzażów i martwej natury.
Do głównych przedstawicieli impresjonizmów należą m.in.: Claude MonetClaude Monet, Auguste RenoirAuguste Renoir, Max LiebermannMax Liebermann. W Polsce impresjonistami byli Władysław Podkowiński oraz Józef Pankiewicz.
Kompozycja obrazów i sposób przedstawienia przestrzeni
Przy tworzeniu obrazu należy zastanowić się i rozważyć następujące kwestie związane z rodzajami kompozycji:
kompozycja dynamiczna lub statyczna – w kompozycji dynamicznej wszystkie elementy zostały zatrzymane w ruchu, natomiast w kompozycji statycznej wszystkie elementy sprawiają wrażenie nieruchomych;
kompozycja symetryczna lub asymetryczna – w kompozycji symetrycznej możemy przedzielić obraz na pół i po obu stronach będzie on przedstawiał takie same lub bardzo podobne do siebie elementy. Przy kompozycji asymetrycznej elementy na obrazie nie będą ułożone w sposób symetryczny po obu stronach dzieła;
kompozycja otwarta lub zamknięta – w kompozycji otwartej sytuacja przedstawiona „wychodzi” poza ramy obrazu. W kompozycji zamkniętej wszystkie przedstawione elementy stanowią zamkniętą i nienaruszalną całość;
kompozycja rytmiczna – na obrazie dominuje rytm i pojawia się powtarzalność danego elementu;
kompozycja diagonalna, kompozycja horyzontalna lub kompozycja wertykalna – w kompozycji diagonalnej dominuje oś skośna, w kompozycji horyzontalnej dominuje oś pozioma, a w kompozycji wertykalnej oś pionowa. Oś na obrazie jest umowną linią, która dzieli kompozycję na równe części.
Ukośną linię, która jest osią budującą kompozycję płaszczyzny obrazu (osią kompozycyjną), nazywamy diagonalą. Dominuje ona na obrazie, ale jest niewidzialną dla odbiorcy linią. Wszystkie elementy obrazu ułożone są zgodnie z jej kierunkiem.
Wybierz jeden z obrazów Władysława Podkowińskiego Nowy Świat w Warszawie w dzień letni oraz Sad w Chrzęsnem, a następnie opracuj notatkę, w której zawrzesz wszystkie dane katalogowe:
autor i tytuł obrazu;
rok powstania;
technika malarska;
wymiary obrazu;
miejsce przechowywania;
styl malarski.
Nazwij przestrzenie, które zostały utrwalone na obu obrazach. Podaj główną różnicę pomiędzy nimi.
Wymień przestrzenie, jakie mogą zostać utrwalone na pejzażach.
Określ typy obu przedstawień pejzaży. Oceń, który z nich jest – według ciebie – bardziej interesujący dla odbiorcy. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wymień typy pejzaży, jakie wyróżniamy.
Na obu obrazach dają się wyraźnie wyróżnić osie, które stały się podstawą kompozycji przedstawień. Na płótnie Nowy Świat w Warszawie w dzień letni
dwie osie zostały wyznaczone przez samą ulicę. Wskaż, gdzie jest oś na obrazie Sad w Chrzęsnem i nazwij elementy, które ją wyznaczają.
Wymień trzy elementy, które mogą być osiami kompozycyjnymi na obrazach.
Perspektywa malarska to umiejętność ukazywania na płaskim obrazie przedmiotów trójwymiarowych bądź tworzenia złudzenia przestrzeni dalszej i bliższej od oka patrzącego. Można wyróżnić kilka różnych typów tej perspektywy, w zależności od tego, z jakiego punktu widzenia obserwowana jest przestrzeń (czy też wybrany obiekt):
jeżeli malarz spogląda na naturę z pewnej wysokości, mówimy o perspektywie z lotu ptaka (nazywanej też perspektywą bocianią) - oko artysty umieszczone jest bardzo wysoko w stosunku do utrwalanego na obrazie widoku;
jeżeli oko malarza jest umieszczone poniżej odtwarzanego widoku - mówimy wówczas o perspektywie żabiej.
Dopasuj do obrazów Ulica Nowy Świat w Warszawie w dzień letni oraz Sad w Chrzęsnem odpowiednie:– wyznaczniki kompozycji,– środki artystycznego wyrazu (światłocień, kolor, plama barwna, kreska).Przyporządkuj także te elementy, które są wspólne dla obu obrazów.
weduta, operowanie światłem i cieniem, dwie diagonale wyznaczone przez dukt ulicy, widok z lotu ptaka, diagonala wyznaczona przez szpaler drzew, operowanie jasnymi, ciepłymi barwami, rozmyte plamki barwne, uwzględnia drobne motywy, skupia się bardziej na oddaniu efektów światłocieniowych niż detalu motywów, widok natury, kompozycja oparta na diagonali, uciekająca w głąb perspektywa miejskiej ulicy
Ulica Nowy Świat w Warszawie w dzień letni | |
---|---|
Sad w Chrzęsnem | |
Wspólne elementy |
Podaj nazwiska innych malarzy impresjonistycznych.
Motywami ikonograficznymi nazywamy pojawiające się na obrazie elementy, które podlegają analizie i interpretacji.
Wymień jak najwięcej motywów ikonograficznych znajdujących się na obu prezentowanych obrazach Władysława Podkowińskiego. Wskaż, na którym obrazie umieszczono ich więcej.
Wymień trzy popularne, według ciebie, motywy ikonograficzne.
Ulotność chwili
Leksykon literatury polskiej. Młoda PolskaImpresjonizm
Awangardowy kierunek malarski zapoczątkowany we Francji w latach 70. XIX wieku, a następnie przejęty przez sztukę, literaturę i muzykę całej Europy. Nazwa kierunku pochodzi od francuskiego słowa 'l’impressionl’impression'– wrażenie.Podstawowym założeniem impresjonizmu był zmysłowy odbiór świata i utrwalanie na płótnie wrażeń odbieranych w trakcie subiektywnego oglądu rzeczywistości. Za prekursora ruchu uważa się Édouarda ManetaÉdouarda Maneta, jednak rzeczywistymi twórcami impresjonizmu malarskiego była grupa artystów, którzy opuścili paryskie pracownie i zaczęli poszukiwać tematów dla swoich dzieł w otaczającej ich naturze i gwarze dnia codziennego. Wspólne plenery w lasach FontainebleauFontainebleau pod Paryżem poświęcali na odkrywanie podstawowych zależności, które zachodzą między rodzajem światła a wrażeniowym odbiorem barw. Swoje spostrzeżenia przenosili na płótna. Do malowania używali tylko barw podstawowych (zrezygnowali z niedostrzeganej w naturze czystej czerni), nakładając je w postaci niewielkich plamek czystych kolorów, które – oglądane z odpowiedniej odległości – zlewały się, tworząc w oku odbiorcy obrazu nowe jakości barwne. Prace, które chcieli pokazać na oficjalnych wystawach, jednoznacznie zostały uznane za kpinę z juryjury paryskich Salonów Sztuki. Konsekwencją ich odrzucenia stała się odrębna ekspozycja, zorganizowana po raz pierwszy w 1874 roku. Wzięli w niej udział m.in. Claude Monet, Edgar DegasDegas, Auguste RenoirAuguste Renoir, do dziś uznawani za głównych przedstawicieli kierunku. W sumie odbyło się osiem wystaw grupy, ostatnia – w 1886 roku.
Do naszego kraju impresjonizm dotarł w latach 90. XIX wieku dzięki paryskim studiom dwóch polskich malarzy: Władysława Podkowińskiego i Józefa Pankiewicza. Podobnie jak wcześniej we Francji kierunek początkowo nie znalazł poparcia ani wśród krytyków, ani u publiczności.
Stwórz notatkę na temat impresjonizmu na podstawie informacji z tekstu.
Zapisz słownie określenia czasu w odpowiedniej formie gramatycznej.
rok 1886 – dopełniacz liczby pojedynczej;
lata 90. XIX wieku – miejscownik liczby mnogiej;
rok 1874 – celownik liczby pojedynczej;
lata 70. XIX wieku – narzędnik liczby mnogiej.
Do wymienionych dat dopasuj wydarzenia.
dotarcie impresjonizmu malarskiego do Polski, pierwsza wystawa impresjonistów, początki impresjonizmu we Francji, ostatnia wystawa impresjonistów
lata 70. XIX wieku | |
rok 1874 | |
lata 90. XIX wieku | |
rok 1886 |
Wyjaśnij, na czym polegała technika malarska impresjonistów i jaki miała cel.
Określ, jaki stosunek do obrazów impresjonistów mają krytycy i publiczność.
Skorzystaj ze źródeł internetowych i wybierz nazwisko jednego francuskiego malarza impresjonistycznego. Stwórz notatkę biograficzną na jego temat i wymień tytuły kilku jego dzieł. Zdecyduj, czy wśród jego dzieł jest takie, którego posiadanie w domu sprawiłoby ci przyjemność. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Skorzystaj ze źródeł internetowych i wybierz nazwisko jednego francuskiego malarza impresjonistycznego. Stwórz notatkę biograficzną na jego temat i wymień tytuły kilku jego dzieł.
Skorzystaj z dostępnych źródeł internetowych i wyjaśnij, czym były „Paryskie Salony Sztuki” oraz „Salony Odrzuconych”.
Napisz, czym są „barwy widma słonecznego” i ile barw się nie składa. Wyjaśnij, czy impresjoniści korzystali z tych kolorów.
Wskaż, jakie założenia impresjonizmu spełnia obraz Claude'a Moneta.
Wymień najważniejsze dzieła Claude'a Moneta.
Wymień barwy, które przeważają na obrazie Claude'a Moneta. Wyjaśnij, czy malarz spełnił w nim założenia impresjonizmu.
Wymień kolory, z których korzystali malarze impresjonistyczni przy tworzeniu swoich dzieł.
Opisz swoje wrażenia odnośnie obrazu Claude'a Moneta Impresja, wschód słońca.
Podaj trzy przymiotniki, które, twoim zdaniem, mogą charakteryzować krajobraz portu.
Koło barw
Barwniki, którymi posługują się malarze, powstają z konkretnych pigmentówpigmentów. Dawniej pozyskiwano je z naturalnych źródeł, którymi mogły być np. starta na pył skała, zwęglona kość słoniowa, sok z roślin. Barwniki naturalne możemy uzyskać samodzielnie, wykorzystując składniki, które mamy w kuchni – kakao (kolor czarny), jagody (kolor niebieski), herbata (kolor brązowy), szpinak (kolor zielony), kurkuma (kolor żółty) czy pomarańcze (kolor pomarańczowy). Dziś barwniki są głównie wytwarzane sztucznie.
Świat barw jest niezwykle bogaty. Zdarza się, że mamy kłopot z nazwaniem ich wszystkich. Główne kolory, które znajdziesz na malarskiej palecie, można ułożyć w tzw. koło barw (choć sam schemat może przyjmować różne kształty). Istotą koła barw jest możliwość dostrzeżenia, jak powstają kolory, a także w jaki sposób należy je wymieszać, aby otrzymać inną barwę (np. z połączenia czerwieni i żółci powstaje pomarańcz, z koloru niebieskiego i żółtego powstaje kolor zielony, a z czerwieni i niebieskiego powstanie fiolet).
Impresjoniści tworzyli swoje dzieła, wykorzystując jedynie barwy podstawowe, które składają się na koło barw. Możemy w nim wyróżnić pary kolorów dopełniających, a więc takich, które powstają z zestawienia barw leżących naprzeciwko siebie i tworzących najmocniejsze kontrasty barwne. Wskaż, jakie to barwy dla koloru czerwonego, niebieskiego oraz żółtego.
Impresjoniści tworzyli swoje dzieła, wykorzystując jedynie barwy podstawowe, które składają się na koło barw. Możemy w kole wyróżnić pary kolorów dopełniających, a więc takich, które powstają z zestawienia barw leżących naprzeciwko siebie w kole i tworzących najmocniejsze kontrasty barwne. Wymień barwy, które kontrastują z kolorem czerwonym, niebieskim oraz żółtym.
Skorzystaj z dostępnych źródeł internetowych i wyjaśnij, czym są barwy 'ciepłe' oraz 'chłodne'. Następnie wskaż, jakie kolory dominowały na wybranym przez ciebie obrazie, który pojawił się w tej lekcji.
Skorzystaj z dostępnych źródeł internetowych i wyjaśnij, czym są barwy 'ciepłe' oraz 'zimne'.
Zauroczenie impresjonizmem
Zauroczenie impresjonizmem - rysownik malarzemAktywność Podkowińskiego wzrosła z nadejściem 1892 roku. W lutym wystawia w ZachęcieZachęcie akwarelowy widok Ulicy Nowy Świat w Warszawie w dzień zimowy. Jest to wyraźne odwołanie do twórczości francuskich impresjonistów, w której pejzaż miejski zajmował poczesne miejsce. Swą uwagę skierowali ku nowym dzielnicom wielkich bulwarów z ich nowoczesną zabudową oraz ożywionemu ulicznemu ruchowi tłumu przechodniów i pojazdów. Często przedmiotem ich zainteresowania stawały się najnowsze osiągnięcia cywilizacyjne, np. kolej parowa z towarzyszącą jej architekturą miejskich dworców, wiaduktów, mostów. Wielokrotnie malowali fragmenty ulic, dostrzegane z wysokich pięter kamienic, modyfikowane porą dnia, roku, świąteczną galą czy oddające codzienne, tętniące życie miasta.
Temat miejski był szczególnie bliski Podkowińskiemu, urodzonemu i wychowanemu w mieście, będącemu przez wiele lat reporterem‑ilustratorem prasowym. [...] O zainteresowaniu Podkowińskiego wedutą, przy zastosowaniu nowej metody postrzegania światła, świadczą trzy wersje motywu z widokiem ulicy Nowy Świat. Prawdopodobnie zamierzał z nich stworzyć serię malowaną w różnych porach roku, w odmiennym świetle pór dnia, przy zmieniających się warunkach atmosferycznych. Najwcześniejszy, wykonany w akwareli widok ujęty z okna pracowni, przez płaszczyzny ośnieżonych dachów otwiera załamaną łukiem ulicy zamkniętą perspektywę rzędów kamienic. Na trotuarach i jezdni widać sylwetki przechodniów i pojazdów. Artysta posłużył się bielą papieru dla wydobycia kontrastów chłodnej gamy barw szafirowych, błękitnych, fioletowych i zielonych.
Podkowiński, zafascynowany zmiennym oświetleniem modelującym kształty, odbierającym barwom ich kolor lokalny, powtórzył temat po raz drugi, również w akwareli. Minimalnie przesunął punkt obserwacji, uchwycił moment żywszego ruchu na ulicy i bardziej zdematerializował kształty. Do tego samego motywu powrócił latem, tym razem posługując się techniką olejną, w której poczynił znaczne postępy. [...] W widoku Nowy Świat w Warszawie w dzień letni zostały przeciwstawione dwie tonacje barwne: ciepła i zimna, z wykorzystaniem naturalnego rozkładu słonecznego światła po dwóch stronach ulicy. Mimo plam czerwieni i zieleni umiejętnie rozłożonych, obraz zdominowany jest przez dużą ilość bieli zabarwionej chłodnym różem i błękitami wibrującymi w porowatej powierzchni.
Po lekturze powyższego tekstu rozwiąż ćwiczenia.
Na podstawie przeczytanego tekstu Elżbiety Charazińskiej określ prawdziwość podanych stwierdzeń.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Obraz Ulica Nowy Świat w Warszawie w dzień zimowy został namalowany w technice pastelu. | □ | □ |
Malarz nawiązywał do twórczości impresjonistów. | □ | □ |
Weduta była ważnym tematem w malarstwie impresjonistów. | □ | □ |
Impresjonistów frapowały: ruch, cywilizacja, architektura. | □ | □ |
Podkowiński prawdopodobnie myślał o stworzeniu całej serii widoków miejskiej ulicy. | □ | □ |
Pierwszy akwarelowy widok ulicy Nowy Świat został namalowany z perspektywy „żabiej”. | □ | □ |
Obraz Nowy Świat w Warszawie w dzień letni został namalowany jedynie w chłodnych barwach. | □ | □ |
Na obrazie Nowy Świat w Warszawie w dzień letni malarz umiejętnie rozłożył plamy barw fioletowych i niebieskich. | □ | □ |
Podaj, gdzie i kiedy Władysław Podkowiński miał swoją wystawę.
Nazwij technikę, jaką wykorzystał malarz przy tworzeniu obrazu zaprezentowanego na wystawie.
Omów, co najchętniej przedstawiali na swoich obrazach francuscy impresjoniści.
Podaj osiągnięcie techniki drugiej połowy XIX wieku, które uwieczniali na swoich obrazach impresjoniści.
Zacytuj zdanie, które potwierdza, że impresjoniści chętnie malowali widoki miasta ujęte w perspektywie 'z lotu ptaka'.
Wyjaśnij, od czego była zależna zmienność tego samego widoku na obrazach impresjonistów.
Skorzystaj z dostępnych źródeł internetowych i przedstaw, od jakiego słowa pochodzi wyraz „akwarela”.
Akwarela
Słownik terminologiczny sztuk pięknychAkwarela
farba wodna o spoiwie rozpuszczalnym w wodzie [...];
technika mal.; posługująca się farbami akwarelowymi kładzionymi najczęściej na papierze, pergaminiepergaminie [...]; farba tworzy cienką przezroczystą warstwę, przez którą przebija kolor podłoża; technika wymagająca dużej precyzji ze względu na trudności dokonywania poprawek [...].
A. występowała już w staroż. Egipcie i Grecji, w malarstwie ściennym rzym., w katakumbachkatakumbach wczesnochrześc., a następnie już tylko w iluminatorstwieiluminatorstwie [...]; w okresie renesansu używana była do rysunków i szkiców przygotowawczych [...];
Rozwój a. jako techniki samodzielnej przypada na XVII–XIX w.; szczególny jej rozkwit na 2. poł. XVIII w. (Anglia) i na XIX w. także w innych krajach eur.; w Polsce a. pojawiła się w okresie oświecenia; technika popularna i obecnie.
(wł. acquarcllo od acqua 'woda')
Wykorzystując dostępne źródła internetowe, podaj przykłady obrazów akwarelowych. Omów, jak dzisiaj oceniane są obrazy akwarelowe.
Obejrzyj w źródłach internetowych reprodukcje prac Claude'a Moneta. Wybierz dwa dowolne obrazy należące do cyklu Katedra w RouenRouen. Wskaż, z czego wynika i na czym polega różnica pomiędzy przedstawieniami ściany katedry.
Wyszukaj w źródłach internetowych, a następnie wyjaśnij, na czym polega różnica w obrazach należących do cyklu Katedra w Rouen.
Zadaniowo
Wyobraź sobie, że jesteś krytykiem sztuki. Napisz recenzję jednego z obrazów Władysława Podkowińskiego. Wykorzystaj przy tym zebrane w trakcie wcześniejszych analiz i interpretacji określenia i zwroty.
Możesz skorzystać z informacji zawartych w lekcji Piszemy recenzję do gazetki szkolnej.
Korzystając z informacji zawartych w lekcji, a także z dostępnych źródeł internetowych, stwórz notatkę na temat impresjonizmu.
Spójrz przez okno klasy bądź swojego mieszkania. Wyobraź sobie, że uwieczniasz ten widok na obrazie, którego krawędzie są wyznaczone przez ramy okna. Opisz tę scenę, uwzględniając wszystkie istotne elementy opisu obrazu.
Opisz, co słyszysz lub widzisz za oknem. Staraj się użyć jak największej liczby przymiotników. Pamiętaj, aby uwzględnić jak najwięcej istotnych szczegółów.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: krajobraz, pejzaż, weduta, marina, sztafaż, diagonala, perspektywa malarska, impresjonizm, Władysław Podkowiński, koło barw.