Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Propaganda często odbiega od rzeczywistości, tak było w okresie PRL‑u.

Wprowadzenie

Oto dwa dowcipy z czasów PRL.

5 marca 1953 roku umarł Józef Stalin.
Pytanie: Na co umarł Stalin?
Odpowiedź: Na szczęście!

W sklepie warzywnym klient prosi o jedną brukselkę.
Jedną? – dziwi się sprzedawca.
– Tak, bo to na gołąbki z mięsa na kartki.

Zadanie na rozgrzewkę

Ćwiczenie 1

Rozwiąż krzyżówkę i odgadnij, jak nazywał się pierwszy przywódca Polski Ludowej. Podpowiedzi znajdziesz w lekcji pt.: Polskie Państwo Podziemne. Podziemie komunistycznePUVAhuqDHPolskie Państwo Podziemne. Podziemie komunistycznePrzejęcie władzy przez komunistów w PolscePPYGdmQCtPrzejęcie władzy przez komunistów w Polsce.

R1KcoasZ70ldR1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008NVB6v32_0000000F

Przejęcie władzy w Polsce przez komunistów

Po II wojnie światowej władzę w Polsce przejęli komuniści, a zawdzięczali to poparciu Związku Sowieckiego i jego Armii Czerwonej. Próbowano jednak zachować pozory demokracji. W 1947 roku przeprowadzono wybory do sejmu. Ich wyniki sfałszowano tak, by posłami zostali ci, których poparli komuniści.
W piśmie do Stalina informowano, że komuniści i ich zwolennicy zdobyli ok. 50% głosów, ale oficjalnie ogłoszono, że było to aż 80% głosów.

j0000008NVB6v32_0000000O
Ćwiczenie 2
R1YTWRYjbjCxg1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1XkS4w0HTarD
zadanie interaktywne

Zależność od ZSRS

Doradcy sowieccy pomagali fałszować wybory w 1947 roku i informowali o ich przebiegu Stalina. Poniższe ilustracje pokazują jeszcze inne formy uzależnienia Polski (tzw. Polski Ludowej) od ZSRS.

R1EQosSwV9BLN
Konstanty Rokossowski, ur. w 1896 w Wielkich Łukach we wschodniej Białorusi, zm. w 1968 w Moskwie, marszałek sowiecki i polski. W czasie wojny sowiecko‑niemieckiej w latach 1941–1945 dowodził kilkoma frontami; w latach 1949–1956 był ministrem obrony narodowej Polski, członkiem Biura Politycznego KC PZPR; następnie wyjechał do ZSRS, gdzie był między innymi wiceministrem obrony narodowej (1958–1962). (Na podstawie: Encyklopedia PWN)
Źródło: Roman Burzyński, Konstanty Rokossowski w polskim mundurze, 1949, fotografia, Przekrój, domena publiczna.
R8xYRnnYkCG44
Pałac Kultury i Nauki został zbudowany w latach 1952–1955 jako dar narodu sowieckiego dla narodu polskiego
Źródło: Nnb, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie widziany z 25 piętra budynku Warsaw Financial Center, 2008, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1A99olcEM3rk
Tekst Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (taka była oficjalna nazwa państwa polskiego od 1952 do 1989 roku) został przetłumaczony na język rosyjski i poprawiony przez Stalina, zanim zajął się nim polski sejm
Źródło: a. nn., Poprawki Stalina na konstytucji PRL z 1952 r., 1952, Archiwum Akt Nowych, domena publiczna.
RmnSuFp8rHNSk
Powojenne granice Polski zostały ukształtowane podczas konferencji wielkiej trójki według woli Józefa Stalina. Ziemie wschodnie przyłączono do ZSRS. Polsce przypadły tzw. Ziemie Odzyskane na zachodzie i północy – kosztem Niemiec. Wiązało się to także z przesiedleniem ludności
Źródło: Krystian Chariza i zespół, Polska po II wojnie światowej.
1

Polska po II wojnie światowej. Przesiedlenia.

Granice Polski po II wojnie światowej:

  • zachodnia na Odrze i Nysie Łużyckiej;

  • wschodnia z ZSRS

  • południowa z Czechosłowacją.

Obszary Polski z 31.08.1939. W tym:

  • województwo pomorskie (Bydgoszcz);

  • województwo poznańskie (Poznań, Kalisz);

  • województwo łódzkie (Łódź);

  • województwo śląskie (Katowice);

  • województwo krakowskie (Kraków);

  • województwo kieleckie (Kielce);

  • województwo warszawskie (Warszawa);

  • województwo lubelskie (Lublin, Chełm, Zamość);

  • województwo białostockie (Łomża, Białystok);

  • województwo wileńskie (Wilno)

  • województwo wołyńskie (Kowel, Łuck, Równe);

  • województwo tarnopolskie (Tarnopol);

  • województwo lwowskie (Lwów);

  • województwo stanisławowskie (Stanisławów);

  • województwo poleskie (Pińsk);

  • województwo wileńskie (wilno);

  • województwo nowogródzkie (Baranowicze).

Ziemie przyznane Polsce na konferencji w Poczdamie 1945 roku:

  • Pomorze Zachodnie

  • Ziemia Lubuska

  • Śląsk

  • Warmia i Mazury

Obszary wymienione z ZSRS w 1951 roku:

  • Ustrzyki Dolne do Polski, Bełz do ZSRS;

Główne kierunki przesiedleń ludności w latach 1944‑1955: Polskiej:

  • z Niemiec i Francji na Pomorze Zachodnie i Śląsk;

  • z Wielkiej Brytanii i innych państw Europy Zachodniej do Gdańska;

  • z Wileńszczyzny na Pomorze Gdańskie, Pomorze Zachodnie, Warmię i Mazury,

  • z centralnej Polski na Pomorze Zachodnie, Śląsk, Mazury;

  • z obszarów ZSRS na obszar centralnej Polski;

  • z Wołynia i wschodniej Małopolski na Śląsk;

Niemieckiej:

  • do Niemiec z Pomorza Zachodniego, Śląska, Warmii i Mazur;

Ukraińskiej:

  • z terenów południowo‑wschodniej Polski na Pomorze Zachodnie, Śląsk, Warmię i Mazury;

  • z obszarów południowo‑wschodniej Polski na Ukrainę;

Żydowskiej:

  • z Polski do Palestyny.

RPk4aTEgwjokO
Kombinat hutniczy w Nowej Hucie pod Krakowem zbudowano na początku lat pięćdziesiątych na wzór wielkich sowieckich inwestycji przemysłowych. Miejsce budowy i projekt zatwierdzali inżynierowie sowieccy. Ze Związku Sowieckiego pochodziło wiele urządzeń oraz ruda do produkcji stali. W sąsiedztwie Nowej Huty znajdował się kompleks metalurgiczny
Źródło: Piotr Tomaszewski, Nowa Huta jako idealne socjalistyczne miasto, 2014, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3
R1KyeuqmBxv1Y1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000008NVB6v32_0000001N

Cenzura i terror

Aby utrzymać się przy władzy, komuniści stosowali różne metody. Była już mowa o sfałszowanych wyborach w 1947 roku. W późniejszym czasie doszło do tego,
że w wyborach mogli startować tylko komuniści i ich sojusznicy. W latach pięćdziesiątych – na wzór stalinowski – stosowano terror: aresztowano ludzi podejrzanych o działalność antykomunistyczną, umieszczano ich w więzieniach,
gdzie byli bici i torturowani, skazywani na wieloletnie kary pozbawienia wolności
albo na śmierć.

Ćwiczenie 4

Przypomnij, w jakich państwach przed II wojną światową stosowano na masową skalę terror.

RAwF26ls80ne0
(Uzupełnij).

Po roku 1956 terror zelżał, ale wciąż można było trafić do więzienia za głoszenie poglądów antykomunistycznych. Zakazane było opowiadanie kawałów takich jak
te przytoczone na początku lekcji. Cenzura dbała o to, by nie pojawiły się one w mediach: prasie, radiu, telewizji, ani nie były w inny sposób publikowane.

j0000008NVB6v32_0000001W

Osiągnięcia PRL

Cenzura dbała o to, by w mediach dominował pozytywny obraz PRL, a informacje krytyczne starano się wyeliminować. Czym mogły się pochwalić władze PRL?

Budowa nowych domów, osiedli i miast

Sztandarowym przykładem budownictwa lat pięćdziesiątych w Polsce jest robotnicza Nowa Huta.

Piosenka o Nowej HucieStanisław Chruślicki
Stanisław Chruślicki Piosenka o Nowej Hucie

Nad Wisłą, nad Wisłą szeroką
Murarzy rozgwarzył się śpiew
I płynie piosenka murarska wysoko,
I płynie przez noce i dnie.
I płynie piosenka murarska wysoko,
I płynie przez noce i dnie.

O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie melodia,
Jest taka jest prosta i piękna
I taka najmilsza z melodii.
O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie są słowa,
Jest taka prosta i piękna
I nowa jak Huta jest Nowa.

Sto domów wyrosło nad Wisłą
I tysiąc dróg do nich na wprost.
Piosenka murarska wyrosła na przyszłość
I łączy dwa brzegi jak most.
Piosenka murarska wyrosła na przyszłość
I łączy dwa brzegi jak most.

O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie melodia,
Jest taka jest prosta i piękna
I taka najmilsza z melodii.
O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie są słowa,
Jest taka prosta i piękna
I nowa jak Huta jest Nowa.

j0000008NVB6v32_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Chruślicki, Piosenka o Nowej Hucie, 1974.
Ćwiczenie 5
RU7PhF4Qht3UC1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RrX0ioqZoIiEi1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RgDzBrItINRZo1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Wielkie inwestycje przemysłowe

Kombinat hutniczy w Nowej Hucie powstał w latach 1949–1954. Była to jedna z największych inwestycji w przemyśle ciężkim okresu Polski Ludowej. W latach
1972–1978 trwał pierwszy etap budowy innej wielkiej huty, Huty Katowice.

RFcz05OMEybW41
Huta Katowice, Dąbrowa Górnicza
Źródło: Petr Štefek, 2008, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Odpowiedz na pytania:

Polecenie 1

Napisz połowę i wiek, w którym zbudowano Nową Hutę.

R17nNGxBYGKT3
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, jaki wpływ na środowisko naturalne mają takie inwestycje.

R1PnrZGqJiqzE
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, co i z jakich surowców produkuje się w hutach.

Rb0J9Nl7ELdrU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
R7jJ43tykmYEY1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W XIX wieku ilość wyprodukowanej stali była wyznacznikiem poziomu gospodarczego państw. W XX wieku większe znaczenie miał przemysł, który wykorzystywał ową stal do produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie wyrobów, głównie elektronicznych. Zatem polskie inwestycje w hutnictwo były raczej spóźnione, choć prezentowano je jako wielkie osiągnięcia gospodarcze PRL.

j0000008NVB6v32_00000031

Odbudowa zniszczeń wojennych

RG4OxwuWtEKlT
Zamek Królewski w Warszawie przed II wojną światową
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1eT5CyulEBzH
Pozostałości Zamku Królewskiego w Warszawie wysadzonego 27 listopada 1944 na rozkaz Adolfa Hitlera
Źródło: M. Wolagiewicz, domena publiczna.
RxDKcIKiKWqWZ
Zamek Królewski w Warszawie
Źródło: sfu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Porównaj trzy fotografie Zamku Królewskiego w Warszawie. Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia.

Polecenie 4

Porównaj opisy trzech fotografii Zamku Królewskiego w Warszawie. Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia.

Polecenie 5

Wyjaśnij, która fotografia pochodzi sprzed wojny, która z czasów wojny, a która z czasów współczesnych. Podaj co najmniej trzy elementy, które pozwoliły Ci to określić.

R9ziBEgRMXpM5
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Napisz, która fotografia pochodzi sprzed wojny, która z czasów wojny, a która z czasów współczesnych. Podaj co najmniej trzy elementy, które pozwoliły Ci to określić.

Roq1ctWApTjFP
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Czy jesteś w stanie podać dokładną datę wykonania fotografii? Jaki może to być przedział czasu? Określ go.

R4vqqigBOBRRe
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Czy jesteś w stanie podać dokładną datę wykonania fotografii? Jaki może to być przedział czasu? Określ go.

R5pl3A1neC5mN
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Przyjrzyj się środkowej fotografii. Wyobraź sobie, że masz odbudować Zamek Królewski. Jakie widzisz trudności? Jakie potrzeby? Zaplanuj działania.

R10sAZTWxpGXn
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Zwróć uwagę opis środkowej fotografii. Wyobraź sobie, że masz odbudować Zamek Królewski. Jakie widzisz trudności? Jakie potrzeby? Zaplanuj działania.

R1FRVkQvz2YN6
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Porównując fotografię pierwszą z ostatnią, oceń staranność odbudowy zamku po II wojnie światowej.

Rha0T2kLEL3LQ
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Porównując opisy fotografii pierwszej z ostatnią, oceń, w jakim zakresie zamek został odbudowany.

RlroifzBSnXN3
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Wklej zdjęcia swojej miejscowości: przedwojenne, wojenne (lub wykonane tuż po wojnie) i współczesne.

RNQRGPpm5RGBg
.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o.
Polecenie 9

Napisz, jakie znasz przykłady zniszczeń wojennych w Twojej miejscowości.

R8VKYiPY96PNj
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Napisz, jak oceniasz zniszczenia i odbudowę Twojej miejscowości.

R10IGJGtC2ZGp
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Wiele miejscowości w Polsce bardzo ucierpiało w wyniku działań wojennych. Niektóre ulice przypominały sterty gruzów. Szczególnie zniszczona była Warszawa. Mimo to władze podjęły decyzję, że miasto to pozostanie stolicą Polski, i przeniosły tam swoją siedzibę z Lublina. Zdecydowały też o odbudowie stolicy. Akcja odbudowy spotykała się z pozytywnym odbiorem warszawiaków, którzy sami podejmowali się odgruzowywania i porządkowania domów, ulic, placów.

Warszawa stała się oczkiem w głowie władz. Przyjeżdżali tam ludzie z całej Polski, by pomóc w pracach. Do Warszawy zwożono też z całego kraju materiały na odbudowę starych i budowę nowych gmachów. Czasami bezmyślnie niszczono przy tym istniejące zabudowania, zwłaszcza na Ziemiach Zachodnich i Północnych (traktowanych jako łupy wojenne zdobyte na Niemcach). Nowe warszawskie budynki wznoszono najczęściej w monumentalnym stylu socrealistycznym, wzorowanym na architekturze sowieckiej.

R1RM1OZSYWzY1
Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, 1952
Źródło: W. Slawny, domena publiczna.

Co było potem?

Dzięki połączonym wysiłkom władz i społeczeństwa kraj odbudowano ze zniszczeń wojennych. W wielu miejscach brakowało jednak pomysłu, chęci i środków, by utrzymać budynki w dobrym stanie. Wypiękniały dopiero po 1989 roku.

j0000008NVB6v32_0000004F

Wzrost liczby ludności i długości życia

W rozwijających się społeczeństwach liczba ludności w poszczególnych przedziałach wieku – od najmłodszych do najstarszych – maleje. Na wykresie dane liczbowe tworzą piramidę.

R11fAs5b91f9N
Piramidy wieku, 2004
Źródło: Siałababamak, domena publiczna.

Jak widać, najwięcej jest ludzi młodych, a z wiekiem ich liczba sukcesywnie się zmniejsza. Natomiast struktura ludności Polski niezupełnie przypomina piramidę.

R166FJR3muV0x1
Źródło: a. nn.
R1aCrL7gv0Lwe1
Źródło: a. nn.
Polecenie 11

Wskaż na piramidach pokolenie, które w momencie wybuchu II wojny światowej miało 20–25 lat. Wskazówka: w jakich latach się urodzili? Ile średnio lat przedstawiciele tego pokolenia mieli w 1975 roku, a ile w 1980?

R1MtPJuGRObcG
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Napisz, czy znasz kogoś - bliską ci osobę lub znajomego - który był świadkiem wydarzeń II wojny światowej. Napisz, kto nim jest.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

To te roczniki stanowiły podstawę polskiego wojska i ruchu oporu – co dobrze widać na piramidzie wieku. Zauważ, że również ich dzieci i wnuków jest mniej niż dzieci i wnuków osób od nich trochę starszych i trochę młodszych

R1IstEGgNtCdd1
Źródło: a. nn.
Polecenie 12

Pokolenie wojenne już prawie zupełnie wymarło. W piramidzie wciąż jednak widać jego ślady. Wskaż je.

RHQ0IBcP9xO80
(Uzupełnij).
Polecenie 12

Napisz, jakie skutki dla powojennego społeczeństwa miał fakt, że podczas wojny zginęło tak wielu ludzi z jednego pokolenia.

RNYYfnSXYH5ta
(Uzupełnij).

Taką samą liczbę ludności jak przed wojną Polska osiągnęła ponownie pod koniec lat siedemdziesiątych. Stało się tak za sprawą wyżu demograficznego (dużej liczby urodzin) oraz zwiększonej średniej długości życia (dzięki poprawie warunków sanitarnych i lepszej opiece zdrowotnej).

Najwięcej ludności (ponad 38,5 miliona) Polska liczyła pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Obecnie liczba ta spadła poniżej 38 milionów z powodu mniejszej liczby urodzeń oraz znacznej emigracji.

j0000008NVB6v32_00000054

Likwidacja analfabetyzmu

Władze komunistyczne za najważniejsze zadanie uznały likwidację analfabetyzmu w Polsce.

Obejrzyj film o likwidacji analfabetyzmu. FilmLink do filmuFilm.

Link do filmu
Polecenie 13

Jak sądzisz, jakie korzyści z umiejętności czytania i pisania mogły podawać ówczesne władze? Zapisz trzy propozycje.

RMrC6Ydp5zmYb
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
R1GDw2OuWIerE1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Obejrzyj film jeszcze raz (możesz go zatrzymywać, jeśli potrzebujesz) i odpowiedz na pytania.

Ćwiczenie 10.1
RfkLNAOJHT8Xk1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10.2
RWe76qS33n6CQ1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10.3
RNnrQ8VgYXOnl1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10.4
R1f0uRRBIzyTn1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Mimo toczonej walki z analfabetyzmem niektóre osoby wciąż jednak nie potrafiły ani czytać, ani pisać. Przyjrzyj się planszy z szóstej sekundy filmu i zauważ, jakiego zabiegu użyto, by przedstawić sukces władz PRL, a równocześnie uniknąć zarzutu kłamstwa. Podaj podobne przykłady manipulacji z dnia dzisiejszego.

R1WFsIRvFRsu5
(Uzupełnij).
Polecenie 14

Mimo toczonej walki z analfabetyzmem niektóre osoby wciąż jednak nie potrafiły ani czytać, ani pisać. Pomimo to, władze przedstawiały swoje działania jako sukces. Podaj podobne przykłady manipulacji z dnia dzisiejszego.

RysSREraozAqd
(Uzupełnij).
j0000008NVB6v32_0000005Y

Problemy gospodarcze PRL

Były też takie aspekty życia, którymi władze PRL niekoniecznie chciały się chwalić. Należały do nich przede wszystkim kwestie gospodarcze.

Kolejki

R1H5VA97N5s4D
Sklep mięsny
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Co chcą kupić stojący w kolejce ludzie? Wybierz dwie listy zakupów, z którymi mogli tu przyjść.

Listy zakupów:

A

  • 1 kg mięsa mielonego

  • 30 dag parówek

  • musztarda

  • masło

  • bułki

  • pomidory

  • sałata

C

  • 1 kg filetów z kurczaka

  • 2 kg wieprzowiny

  • 0,5 kg wołowiny

  • 1,5 kg kiełbasy

  • duża główka kapusty

  • 1 kg pieczarek

  • 0,5 kg cebuli

B

  • mleko

  • kefir

  • śmietana

  • cukier

  • sól

  • mąka

  • proszek do pieczenia

D

  • lody

  • maliny

  • truskawki

  • banany

  • ciasteczka

  • bita śmietana

R1G412gufUJ7X
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
RcMy28hVrDBh21
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19REoD14LSkK
Kolejka, fotografia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 12
R1IxfMFs3HSOx1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Czy dziś też można spotkać tak duże kolejki do sklepów? Jeżeli tak, to napisz w jakim okresie? Do jakich sklepów?

R1GNskiVbAZuE
(Uzupełnij).
Polecenie 16

W opisie nie ma informacji ile osób jest w sklepie. Jeśli każda osoba przeznacza na kupowanie około 5 minut, to ile czasu (co najmniej) spędzi w kolejce ostatnia pani? W obliczeniach pomiń osoby uprzywilejowane – widzisz je pośrodku, przy wejściu: o lasce, z wózkami dziecięcymi, z dziećmi na rękach. Teoretycznie powinny były być obsłużone bez kolejki. W praktyce jednak bywało ich tak wiele, że tworzyły osobną kolejkę, obsługiwaną na zmianę ze 'zwykłą' kolejką, w której czas stania wydłużał się jeszcze dwukrotnie. Tu wpisz wynik obliczeń.

R1aTOmwRtXG2V
(Uzupełnij).
Polecenie 16

W opisie nie ma informacji ile osób jest w sklepie. Jeśli każda osoba przeznacza na kupowanie około 5 minut, to ile czasu (co najmniej) spędzi w kolejce ostatnia pani? W obliczeniach pomiń osoby uprzywilejowane – stoją pośrodku, przy wejściu: o lasce, z wózkami dziecięcymi, z dziećmi na rękach. Teoretycznie powinny były być obsłużone bez kolejki. W praktyce jednak bywało ich tak wiele, że tworzyły osobną kolejkę, obsługiwaną na zmianę ze 'zwykłą' kolejką, w której czas stania wydłużał się jeszcze dwukrotnie. Tu wpisz wynik obliczeń:

R1Pw8UbKzdfWL
(Uzupełnij).
Polecenie 17

Co robią ludzie, by zagospodarować czas stania w kolejce? Co mogliby robić? Podaj dwie propozycje.

RIT9rAkVelgLY
(Uzupełnij).

Strategie radzenia sobie z kolejkami dobrze oddaje gra planszowa 'Kolejka'.

RvStxbLZpLE7Z
Gra planszowa „Kolejka"
Źródło: Marta Malesińska, 2011, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18

Czego jeszcze można się dowiedzieć o realiach życia w PRL na podstawie fotografii? Zapisz dwa spostrzeżenia.

RQtFzaQb6r4J5
(Uzupełnij).
Polecenie 18

Czego jeszcze można się dowiedzieć o realiach życia w PRL na podstawie opisu fotografii? Zapisz dwa spostrzeżenia.

R16O1OEzUVuQs
(Uzupełnij).

Warunki życia w PRL

Swoją młodość w PRL opisał w książce Piękni dwudziestoletni Marek Hłasko (1934–1969).

Ćwiczenie 13
RB7sBUqQzopk61
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Wypisz, na jakie trudności trafił autor tekstu:

'Skończyłem wtedy szesnaście lat i ustawowo, jako nie uczący się, musiałem zacząć pracować. Pracowałem jako pomocnik szofera w PPB; potem w firmie 'Paged', w bazie Bystrzyca Kłodzka. Napisałem o tym książkę; wiele lat później Krzysztof Toeplitz, w swym artykule Święci młodziankowie, napisał, że jest to opowieść o ludziach, jak to sobie wyobraża mały Mareczek.

Pytano mnie wielokrotnie, czy rzeczywiście było tam tak, jak o tym napisałem. Nie, nie było tak. Było o wiele gorzej: wstawaliśmy rano o czwartej, a o dziesiątej wieczór kończyliśmy rozładunek na stacji; potem jechało się jeszcze czterdzieści kilometrów do domu, co przy samochodzie typu GMC z przyczepą, po górskich drogach, zabierało około dwóch godzin. Potem jeszcze gotowaliśmy sobie jeść, a potem dopiero kładliśmy się spać. Niedziel i świąt nie było pod koniec miesiąca kierownik bazy w Bystrzycy Kłodzkiej oświadczał nam, że wyrobiliśmy około czterdziestu, czasami około czterdziestu pięciu procent normy. Pracowałem tam stosunkowo niedługo; odszedłem, gdyż groziło mi więzienie za sabotaż i jeden wypadek złamania kręgosłupa; zresztą ten też zdaje się umarł już w szpitalu, gdyż nie byliśmy w stanie odtransportować go natychmiast; nasze samochody przystosowane były do wozu kłonic, więc nie można go było położyć. […]. Pracując po czternaście godzin dziennie, włącznie z niedzielami i świętami, zarabiałem około siedmiuset złotych miesięcznie. Nie miałem mieszkania, mieszkałem na korytarzu. Pierwsze ubranie sprawiłem sobie mając dwadzieścia dwa lata.

(Źródło: M. Hłasko, Piękni dwudziestoletni, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1988)

RfXeEUuYqJFNV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Napisz, w którym roku miały miejsce opisywane zdarzenia.

RLav42pELFRHW
(Uzupełnij).
Polecenie 19

Napisz, w jaki sposób opisywane realia stoją w sprzeczności z oficjalnymi deklaracjami władz PRL, że w Polsce jako państwie robotników i chłopów przestrzegane jest prawo pracy, a robotnicy mają zagwarantowane liczne przywileje i świadczenia socjalne?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Kartki

Zdarzało się, że w sklepie takim, jak ten na fotografii, zabrakło towaru, zanim ostatni stojący w kolejce zdążyli dotrzeć do lady. Wyobraź sobie rozczarowanie i frustrację osób, które spędziły w kolejce kilka godzin i odeszły z kwitkiem. Braki w zaopatrzeniu były ciągłą bolączką handlu w PRL. Aby im chociaż częściowo zaradzić, wprowadzano tzw. reglamentację, czyli sprzedaż tylko określonej liczby towarów na osobę. Czasem sprzedawca decydował, że na przykład każda osoba z kolejki może kupić jedynie dwie paczki kawy. W latach siedemdziesiątych wprowadzono kartki na cukier, a w osiemdziesiątych – na wiele innych wyrobów. Kartki określały miesięczny przydział danego towaru na osobę. Gdy ktoś kupił dany towar, sprzedawczyni odcinała odpowiedni kupon z jego kartki.

RWQkdA9wnCT1x
Osobne kartki obowiązywały na zakup mięsa
Źródło: Przemysław Sakrajda, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15

Zapisz, ile miesięcznie przypadało na osobę:

  • kilogramów mięsa?

  • dekagramów czekolady?

  • kilogramów mąki?

  • kilogramów cukru?

R5rD0pJ6qlFp0
(Uzupełnij).
R174xb1mTaAo1
Kartka wieloasortymentowa
domena publiczna
Ćwiczenie 16
RicZNkif4Qme31
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20

Zapytaj rodziców, ile dzisiaj takich artykułów spożywczych zużywa miesięcznie twoja rodzina.

RfD8kv7hAvKvB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
R1cMQslDUlKd71
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21

Wyjaśnij drugi z cytowanych we wprowadzeniu kawałów.

R10GfnKkRQL3V
(Uzupełnij).

Przyczyny trudności gospodarczych

Ćwiczenie 18
R15wRshL6qa651
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Produkcja artykułów codziennego użytku nie była aż tak ważna dla władz PRL.
Czy to władze muszą decydować o hodowli bydła czy wyrobie kiełbasy, szyciu ubrań albo produkcji pomocy szkolnych? W gospodarce socjalistycznej, która panowała w Polsce – tak. Obowiązywało centralne planowanie i wszelkie decyzje gospodarcze zapadały na najwyższym szczeblu. Decydujący głos miała Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, czyli partia komunistyczna. Rząd jedynie wykonywał jej zalecenia. Taki układ można nazwać dyktaturą partii komunistycznej.

Polecenie 22

Przeczytaj, jak została sformułowana w Konstytucji PRL z 1976 roku dyktatura partii. Wskaż ten artykuł, który mówi o roli PZPR.

R1R9gcBjmiAMQ
(Uzupełnij).
Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej
Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

Art. 1

  1. Polska Rzeczpospolita Ludowa jest państwem socjalistycznym.

  2. W Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej władza należy do ludu pracującego miast i wsi.
    […]
    Art. 3

  3. Przewodnią siłą polityczną społeczeństwa w budowie socjalizmu jest Polska Zjednoczona Partia Robotnicza.

j0000008NVB6v32_00000_BIB_002 Źródło: Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Decydując o tym, jakie gałęzie gospodarki rozwijać i w jaki sposób, uwzględniano przede wszystkim czynniki polityczne i ideologiczne, a nie na przykład opłacalność gospodarczą albo potrzeby społeczne. Dlatego inwestowano w przemysł ciężki, co było zgodne z ideologią komunistyczną i oczekiwaniami sowieckimi – nawet gdy okazywało się to bardzo kosztowne i nie przynosiło wielkich korzyści gospodarczych. Pracownicy nie byli zachęcani do wysiłku wyższymi zarobkami – wszyscy zarabiali mniej więcej tyle samo. Gaże artystów nie zależały od tego, ile osób chciało oglądać ich występy. Zarobki pracowników handlu nie przekładały się na wysokość sprzedaży. Mówiono: 'Czy się stoi, czy się leży, dwa tysiące się należy', a wysokość wynagrodzeń ustalały władze.

Polecenie 23

Zaproponuj kilka zasad, które mogłyby usprawnić gospodarkę PRL.

RpTSyOHadQkQ4
(Uzupełnij).

Niestety, władze PRL nie uwzględniłyby Twoich propozycji. Nie chciały one bowiem słuchać niezależnych ekonomistów. Uważały, że gospodarka powinna być planowana centralnie i podlegać dyktaturze PZPR. Cenzura dbała o to, by odmienne poglądy nie przedostawały się do opinii publicznej. Tych zaś, którzy jednak krytykowali system gospodarczy i polityczny, czekały represje (więcej o nich w następnym rozdziale).

j0000008NVB6v32_000000BE

Podsumowanie

Co wiem?

Państwo polskie w latach 1952–1989 nosiło nazwę Polska Rzeczpospolita Ludowa. Władzę sprawowali w nim komuniści skupieni w Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, którzy korzystali z poparcia Związku Sowieckiego. Dążyli do kontrolowania wszystkich dziedzin życia, w tym gospodarki. Szczycili się takimi osiągnięciami, jak odbudowa kraju ze zniszczeń wojennych, wzrost liczby ludności, walka z analfabetyzmem czy budowa przemysłu ciężkiego. Nie potrafili jednak zapewnić zaopatrzenia ludności w podstawowe artykuły, a wiele z ich działań na rzecz społeczeństwa miało charakter pozorny. Cenzura ograniczała jednak krytykę władz, a na niepokornych spadały represje.

Co potrafię?
  • Odczytywać informacje z diagramu – piramidy ludności.

  • Konfrontować obraz propagandowy z rzeczywistością.

Zapamiętaj!

PRL była państwem, w którym ograniczano prawa obywatelskie.