Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpwWxwwmhE4DF
Obraz przedstawia grupę kilkunastu osób na podwórku, wśród drzew. Po prawej stronie siedzi młoda kobieta w strojnej sukni z dużym dekoltem, ma jasne włosy spięte do góry. Gra na instrumencie strunowym podobnym do harfy. Obok niej gra na flecie poprzecznym młody mężczyzna. Ma jasne falowane włosy, ubrany jest w zielone spodnie i marynarkę lub krótki płaszcz, z którego wystaje ozdobna koszula. Za nimi stoi starszy mężczyzna z większym brzuchem w wysokiej czapce i długiej szacie; prawą rękę położył na piersi i przygląda się czterem tańczącym parom z lewej strony obrazu. Kobiety ubrane są w balowe suknie z marszczonymi spódnicami, mężczyźni ubrani są w ubrania szlacheckie, każdy u pasa ma przywieszoną szablę. Po lewej stronie widać fragment wiejskiej chaty krytej słomą oraz mały budynek, przypominający altanę. W tle, za budynkami, rosną wysokie, zielone, liściaste drzewa. W głębi widać dwóch mężczyzn ubranych podobnie do pozostałych, są zajęci rozmową.

„Poloneza czas zacząć”… W soplicowskiej audiosferze

Polonez pod gołym niebem
Źródło: Korneli Szlegiel, ilustracja, domena publiczna.

Na co dzień nie zdajemy sobie sprawy z tego, że przebywamy w określonej i zróżnicowanej audiosferze – to znaczy w przestrzeni wypełnionej różnego rodzaju dźwiękami, nie tylko muzycznymi, lecz także odgłosami słyszalnymi z ulicy, klatki schodowej czy korytarza szkolnego. Jak one na nas oddziałują: uspokajają czy też irytują?

R7L3EGyaPZU80
Ilustracja do Księgi XII Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.
Już wiesz

Wysłuchaj utworu Wojciecha Kilara, stanowiącego fragment ścieżki muzycznej filmu Andrzeja Wajdy Pan Tadeusz. Zapisz, jakie obrazy i uczucia wywołuje w tobie ten utwór.

R167uxiWtgcfT
Miejsce na notatki
Już wiesz

Autorem ścieżki dźwiękowej do filmu Andrzeja Wajdy był Wojciech Kilar. Sprawdź w dostępnych źródłach, do jakich jeszcze filmów muzyk skomponował muzykę

Ro5t5oTdqeNeb
Miejsce na notatki
j0000000E0B2v23_0000000L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Polonez

Pan Tadeusz został uznany za narodową epopejęnarodowanarodową epopeję. Jak każda epopejaj0000000E0B2v23_000tp001epopeja, także poemat Mickiewicza jest opowieścią wierszowaną o rytmicznej budowie, rozpoczyna się inwokacjąinwokacjainwokacją, odwołuje się do ważnych wydarzeń dziejowych. Narracja jest przejrzysta i spójna, ujęta w trzynastozgłoskowiec. Rytm wiersza nie jest monotonny, ponieważ poeta w mistrzowski sposób operował przerzutniąj0000000E0B2v23_000tp002przerzutnią, zmieniał średniówkęj0000000E0B2v23_000tp003średniówkę, różnicował akcenty. Wszystko to ukształtowało wewnętrzną linię melodyczną tekstu. Ponadto, wykorzystując doniosłą rolę muzyki w sztuce romantyzmu, w fabule tekstu pisarz niejednokrotnie nawiązywał do utworów muzycznych lub innych zdarzeń związanych z muzykowaniem, koncertowaniem czy śpiewem.

Wysłuchaj ponownie utworu Wojciecha Kilara, a następnie wykonaj poniższe polecenia.

narodowa
inwokacja
Ćwiczenie 1

Zastanów się, czy Polonez Kilara może być ilustracją utworu Mickiewicza. Określ, na czym może polegać jego ilustracyjność. Uzasadnij swoje zdanie.

R16uoB3zwpOhg
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 1

Zastanów się, w jaki sposób reżyser może wzbogacić dzieło literackie, adaptując je na film. Wyjaśnij, dlaczego dodaje się muzykę do filmów.

R14y9FOtJTggL
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Zastanów się, czy Polonez Kilara może być atrakcyjnym utworem, niezależnym od treści poematu.

R1A6duyA7iecJ
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Czy utwór Kilara funkcjonuje we współczesnej kulturze?

R16foj0CZOemd
Miejsce na notatki
j0000000E0B2v23_000tp001
j0000000E0B2v23_000tp002
j0000000E0B2v23_000tp003
j0000000E0B2v23_0000001K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Koncerty w Panu Tadeuszu

W epoce romantyzmu muzyka była najbardziej uprzywilejowaną ze wszystkich dziedzin sztuki. Ernst Teodor Amadeus Hoffmannj0000000E0B2v23_000tp004Ernst Teodor Amadeus Hoffmann zdefiniował muzykę jako 'najbardziej romantyczną ze wszystkich sztuk', 'jedyną prawdziwie romantyczną, gdyż tylko nieskończoność stanowi jej przedmiot'. Wyszedł przy tym z założenia, że każdy artysta rozpoczyna tworzenie swojej twórczości, aby przejść do historii. Hoffmann stworzył koncepcję sztuki dźwięków, opartą na przekonaniu, że istotą muzyki romantycznej jest 'nieskończona tęsknota', ujawniająca się w sferach pozaracjonalnych. W opinii romantyków muzyka wkracza więc w obszar metafizyki i wprawia duszę w stany nieokreślone - dlatego należy ją odbierać intuicyjnie i emocjonalnie.

Również Adam Mickiewicz tworzył w duchu założeń romantyków. Wieszcz w Panu Tadeuszu wplótł w akcję utworu fragmenty, w których opisuje różne koncerty. Dało to czytelnikowi możliwość poszerzenia wiedzy na temat zwyczajów oraz tradycji polskiej szlachty, a także zwrócenia uwagi na otaczającą przyrodę.

Ćwiczenie 3

Spróbuj sobie przypomnieć, ile koncertów muzycznych słychać w Panu Tadeuszu. Przywołaj trzy przykłady.

RzhSAtwGnjjXZ
Miejsce na notatki
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga IV. Dyplomatyka i łowy

Natenczas Wojski chwycił na taśmie przypięty
Swój róg bawoli, długi, cętkowany, kręty
Jak wąż boa, oburącz do ust go przycisnął,
Wzdął policzki jak banię, w oczach krwią zabłysnął,
Zasunął wpół powieki, wciągnął w głąb pół brzucha
I do płuc wysłał z niego cały zapas ducha.

I zagrał: róg jak wicher,

niewstrzymanym dechem
Niesie w puszczę muzykę i podwaja echem.
Umilkli strzelce, stali szczwacze zadziwieni
Mocą, czystością, dziwną harmoniją pieni.
Starzec cały kunszt, którym niegdyś w lasach słynął,
Jeszcze raz przed uszami myśliwców rozwinął;
Napełnił wnet, ożywił knieje i dąbrowy,
Jakby psiarnię w nie wpuścił i rozpoczął łowy.
Bo w graniu była łowów historyj a krótka:
Zrazu odzew dźwięczący, rześki – to pobudka;
Potem jęki po jękach skomlą – to psów granie;
A gdzieniegdzie ton twardszy jak grzmot – to strzelanie.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.

Zadął znowu; myśliłbyś, że róg kształty zmieniał
I że w ustach Wojskiego to grubiał, to cieniał,
Udając glosy zwierząt: to raz w wilczą szyję
Przeciągając się, długo, przeraźliwie wyje;
Znowu, jakby w niedźwiedzie rozwarłszy się garło,
Ryknął; potem beczenie żubra wiatr rozdarło.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Wysłuchawszy rogowej arcydzieło sztuki,
Powtarzały je dęby dębom, bukom buki.

Dmie znowu: jakby w rogu były setne rogi,
Słychać zmieszane wrzaski szczwania, gniewu, trwogi,
Strzelców, psiarni i zwierząt; aż Wojski do góry
Podniósł róg i tryumfu hymn uderzył w chmury.

Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.
Ile drzew, tyle rogów znalazło się w boru,
Jedne drugim pieśń niosą jak z choru do choru.
I szła muzyka coraz szersza, coraz dalsza,
Coraz cichsza i coraz czystsza, doskonalsza,
Aż znikła gdzieś daleko, gdzieś na niebios progu!

1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 262–263.
Ćwiczenie 4

Podaj funkcję, jaką w fabule utworu pełni koncert Wojskiego.

RFUXFxfwXz9un
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5

Podaj treści, o jakich może dowiedzieć się czytelnik po zapoznaniu się z koncertem.

RmcCEraG9mmFp
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 6

Określ, jaką funkcję kompozycyjną pełni fraza powtarzająca się w podanym fragmencie.

RbNpUJruLpSen
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Zastanów się, czy dźwięki koncertu są konsekwencją wyłącznie umiejętności Wojskiego i jakości jego instrumentu. Jeżeli nie, to co jeszcze współtworzy muzyczność gry Wojskiego? Zapisz swoją odpowiedź poniżej.

R1eBvGiuE24fg
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Napisz, jak reagują słuchacze oraz przyroda na grę Wojskiego.

RkO1ZvP7XW250
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Wyjaśnij, jak rozumiesz metaforę – muzyka unosi 'gdzieś na niebios progi'.

R7Mb4LOa9VbcQ
Miejsce na notatki ucznia.

Koncert Wojskiego polega na połączeniu umiejętności muzycznych bohatera z odgłosami przyrody. Wojski, improwizując na określony temat, pośredniczy między sferą dźwięków instrumentalnych i oddźwięków natury. Za pośrednictwem melodii wygrywanej na rogu, do poematu wkracza scena polowania. Koncert Wojskiego odwołuje się do tzw. muzyki programowej.

Ważne!

Muzyka programowaprogramowaMuzyka programowa, polegająca na wykorzystywaniu analogiianalogiaanalogii pomiędzy sferą dźwięków a rzeczywistością pozamuzyczną, wyznaczała nowy prąd w sztuce romantyzmu. Najwybitniejszym dziełem dla tego typu muzyki była Symfonia fantastyczna Hectora Berliozaj0000000E0B2v23_000tp005Hectora Berlioza (1830‑1831). Kompozytor jako pierwszy wprowadził do formy symfonicznej wyrazisty motyw przewodni.

analogia
programowa
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga VIII. Zajazd

Zaczął ją puszczyk, jęcząc na poddaszu dworu;
Szepnęły wiotkiem skrzydłem niedoperze, lecą
Pod dom, gdzie szyby okien, twarze ludzi świecą;
Bliżej zaś – niedoperzów siostrzyczki, ćmy, rojem
Wiją się, przywabione białym kobiet strojem,
Mianowicie przykrzą się Zosi, bijąc w lice
I w jasne oczki, które biorą za dwie świece.
Na powietrzu owadów wielki krąg się zbiera.
Kręci się, grając jako harmoniki sfera;
Ucho Zosi rozróżnia wśród tysiąca gwarów
Akord muszek i półton fałszywy komarów.

W polu koncert wieczorny ledwie już zaczęty;
Właśnie muzycy kończą stroić instrumenty.
Już trzykroć wrzasnął derkacz, pierwszy skrzypak łąki,
Już mu z dala wtórują z bagien basem bąki,
Już bekasy do góry porwawszy się wiją
I bekając raz po raz już w bębenki biją.

Na finał szmerów muszych i ptaszęcej wrzawy
Odezwały się chórem podwójnym dwa stawy,
Jako zaklęte w górach kaukaskich jeziora,
Milczące przez dzień cały, grające z wieczora,
Jeden staw, co toń jasną i brzeg miał piaszczysty,
Modrą piersią jęk wydał cichy, uroczysty;
Drugi staw, z dnem błotnistem i gardzielem mętnym,
Odpowiedział mu krzykiem żałośnie namiętnym;
W obu stawach piały żab niezliczone hordy,
Oba chory zgodzone w dwa wielkie akordy.
Ten fortissimo zabrzmiał, tamten nuci z cicha,
Ten zdaje się wyrzekać, tamten tylko wzdycha;
Tak dwa stawy gadały do siebie przez pola,
Jak grające na przemian dwie arfy Eolaj0000000E0B2v23_000tp006arfy Eola.

2 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 333–334.

Po lekturze powyższego fragmentu poematu odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 9

Zastanów się i napisz, z ilu części składa się wieczorny koncert przyrody.

R9rOcAvrsqIyE
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 10

Napisz, jakimi terminami muzycznymi operował w powyższym fragmencie Mickiewicz. Podaj kilka przykładów.

REPrx2JmM4pzf
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Przeczytaj ponownie powyższy tekst i spróbuj zilustrować graficznie dynamikę linii melodycznej tego koncertu.

RRy0jW495LLSv
Polecenie 3

Opisz źródła dźwięków, o których opowiada utwór.

R1LRnBsAYd23E
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11

Czy w odniesieniu do powyższego fragmentu można zastosować termin mimesisj0000000E0B2v23_000tp007mimesis? Uzasadnij odpowiedź.

R7hSYWhmwy25l
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, jak w kontekście tego fragmentu rozumieć dźwięki 'harf eolskich'.

R5fREx5uyqiGI
Miejsce na notatki
Dla zainteresowanych

Wieczorny koncert przyrody wpisuje się w założenia dużej formy muzycznej. Składa się z trzech części (w części pierwszej słychać dźwięki dochodzące z pola, w części drugiej – odgłosy dochodzące z dworu, w części trzeciej – koncert żab w dwóch stawach). Można zasugerować, że w kompozycji tego fragmentu Mickiewicz nawiązał do barokowej fugij0000000E0B2v23_000tp008fugi polifonicznejj0000000E0B2v23_000tp009polifonicznej, której twórcy również stosowali imitacjęj0000000E0B2v23_000tp00Aimitację.

j0000000E0B2v23_000tp004
j0000000E0B2v23_000tp005
j0000000E0B2v23_000tp006
j0000000E0B2v23_000tp007
j0000000E0B2v23_000tp008
j0000000E0B2v23_000tp009
j0000000E0B2v23_000tp00A
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jankiel

R17hu8Z8f05HG
Koncert Jankiela
Źródło: Maurycy Trębacz, olej na płótnie, domena publiczna.
RsNQodFpwKtYj
Grafika z książki Dzieła Cypriana Norwida, przed 1883 r.
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, domena publiczna.
RTSyn5Yfbqr2w
Ilustracja do Pana Tadeusza  Adama Mickiewicza, Księga XII
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.
Pan TadeuszAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga XII. Kochajmy się

[...] Razem ze strón wiela
Buchnął dźwięk, jakby cała janczarska kapela
Ozwała się z dzwonkami, z zelamij0000000E0B2v23_000tp00Bzelami, z bębenki.
Brzmi Polonez Trzeciego Maja! – Skoczne dźwięki
Radością oddychają, radością słuch poją,
Dziewki chcą tańczyć, chłopcy w miejscu nie dostoją –
Lecz starców myśli z dźwiękiem w przeszłość się uniosły,
W owe lata szczęśliwe, gdy senat i posły
Po dniu Trzeciego Maja w ratuszowej sali
Zgodzonego z narodem króla fetowali;
Gdy przy tańcu śpiewano: 'Wiwat Król kochany!
Wiwat Sejm, wiwat Naród, wiwat wszystkie Stany!'
Mistrz coraz takty nagli i tony natęża;
A wtem puścił fałszywy akord jak syk węża,
Jak zgrzyt żelaza po szkle – przejął wszystkich dreszczem
I wesołość pomięszał przeczuciem złowieszczem.
Zasmuceni, strwożeni, słuchacze zwątpili:
Czy instrument niestrojny? czy się muzyk myli?
Nie zmylił się mistrz taki! On umyślnie trąca
Wciąż tę zdradziecką stronę, melodyję zmąca,
Coraz głośniej targając akord rozdąsany,
Przeciwko zgodzie tonów skonfederowany;
Aż Klucznik pojął mistrza, zakrył ręką lica
I krzyknął: 'Znam! Znam głos ten! 
to jest T a r g o w i c a !'
I wnet pękła ze świstem struna złowróżąca.

Muzyk bieży do prymów, urywa takt, zmąca,
Porzuca prymy, bieży z drążkami do basów.
Słychać tysiące coraz głośniejszych hałasów,
Takt marszu, wojna, atak, szturm słychać wystrzały,
Jęk dzieci, płacze matek. – Tak mistrz doskonały
Wydał okropność szturmu, że wieśniaczki drżały,
Przypominając sobie ze łzami boleści
R z e ź   P r a g i, którą znały z pieśni i z powieści,
Rade, że mistrz na koniec ze strónami wszystkiemi
Zagrzmiał, i głosy zdusił, jakby wbił do ziémi.

Ledwie słuchacze mieli czas wyjść z zadziwienia,
Znowu muzyka inna – znów zrazu brzęczenia
Lekkie i ciche, kilka cienkich strónek jęczy,
Jak kilka much, gdy z siatki wyrwą się pajęczéj.
Lecz strón coraz przybywa, już rozpierzchłe tony
Łączą się i akordów wiążą legijony,
I już w takt postępują zgodzonemu dźwięki,
Tworząc nutę żałosną tej sławnej piosenki:

O żołnierzu tułaczu, który borem, lasem
Idzie, z biedy i z głodu przymierając czasem,
Na koniec pada u nóg konika wiernego,
A konik nogą grzebie mogiłę dla niego.
Piosenka stara, wojsku polskiemu tak mila!
Wkoło mistrza; słuchają, wspominają sobie
Ów czas okropny, kiedy za Ojczyzny grobie
Zanucili tę piosnkę i poszli w kraj świata;
Przywodzą na myśl długie swej wędrówki lata
Po lądach, morzach, piaskach gorących i mrozie,
Pośrodku obcych ludów, gdzie często w obozie
Cieszył ich i rozrzewniał ten śpiew narodowy.
Tak rozmyślając, smutnie pochylili głowy.

Ale je wnet podnieśli, bo mistrz tony wznosi,
Natęża, takty zmienia, cóś innego głosi,
I znowu spójrzał z góry, okiem strony zmierzył,
Złączył ręce, oburącz w dwa drążki uderzył:
Uderzenie tak sztuczne, tak było potężne,
Że stróny zadzwoniły jak trąby mosiężne
I z trąb znana piosenka ku niebu wionęła,
Marsz tryumfalny: 'Jeszcze Polska nie zginęła!'
'Marsz, Dąbrowski, do Polski!' - I wszyscy klasnęli,
I wszyscy 'Marsz, Dąbrowski!' chorem okrzyknęli!

3 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 441–442.

Po przeczytaniu przywołanego fragmentu koncertu Jankiela odpowiedz na poniższe pytania.

Ćwiczenie 13

Odpowiedz, z ilu części składa się 'koncert nad koncertami', a następnie krótko opisz muzykę w każdej z nich.

R1aV7eZvUzjn5
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Odnajdź w powyższym tekście odwołania do wydarzeń historycznych. Omów je, przywołując odpowiednie cytaty.

RsqyV0YaG5ixt
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 15

Rozważ, czy w odniesieniu do tego koncertu można zastosować termin muzyki programowej. Zapisz swoją odpowiedź.

Rh70dIV3J3usI
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16
RvSwSLwANJoCe
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
polonaise
Ciekawostka

Polonez – taniec zwany w XVII wieku 'pieszym' lub 'chodzonym', wywodzi się w XVIII wieku z tzw. 'tańca polskiego' (franc. polonaisepolonaisepolonaise), czyli obrzędowego wiejskiego tańca weselnego.

Koncert Jankiela również stanowi przykład muzyki programowej (ilustracyjnej) i jak każda wielka forma muzyczna – jest trzyczęściowy (w pierwszej części słychać Mazurek Trzeciego Maja, w drugiej – pieśń żołnierską Idzie żołnierz borem, lasem, w trzeciej – Mazurek Dąbrowskiego). Szczególne zaakcentowanie talentu Jankiela (porównywanego do znanych wirtuozów romantycznych: Fryderyka ChopinachopinChopina, Franciszka LisztaLisztLiszta, Niccolò PaganiniegoPaganiniNiccolò Paganiniego) wpisywało się w modę na gloryfikowanie wybitnych artystów tamtych czasów.

chopin
Liszt
Paganini
Polecenie 4

Na podstawie poniższego fragmentu spróbuj odczytać jak najwięcej informacji na temat Jankiela.

Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga XII. Kochajmy się

Było cymbalistów wielu,
Ale żaden z nich nie śmiał zagrać przy Jankielu
(Jankiel przez całą zimę nie wiedzieć gdzie bawił,
Teraz się nagle z głównym sztabem wojska zjawił).
Wiedzą wszyscy, że mu nikt na tym instrumencie
Nie wyrówna w biegłości, w guście i w talencie.
Proszą, ażeby zagrał, podają cymbały; 
[...]

4 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 440.
Rvexsy5qqDQDZ
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17

Podaj inne efekty dźwiękowe (oprócz trzech koncertów muzycznych) występujące w utworze Mickiewicza.

RXDLYqffVLRIu
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 18

Omów ogólne wrażenie akustyczne, jakie uzyskuje czytelnik po lekturze Pana Tadeusza.

R1HUfT3VEmSQV
Miejsce na notatki
Polecenie 5

Wymień sceny, które uważasz za najbardziej hałaśliwe.

R8hEQyK9uymTj
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 19

Napisz, jaka jest rola ciszy w poemacie.

R91QJcgGFqGY2
Miejsce na notatki

Pan Tadeusz jest poematem bardzo hałaśliwym. Bohaterowie często się kłócą, krzyczą, strzelają, wojują, ale hałas, zgiełk, pisk i dźwięki dysonansowe przerywane są akordami ciszy, wpływającej na linię melodyczną utworu.

Mickiewicz ujawnia się w Panu Tadeuszu jako twórca i odbiorca doznań muzycznych, o czym świadczą liczne i barwne opisy dźwięków obecnych w opisywanych scenach. Kategoriom ściśle muzycznym można przypisać trzy fragmenty poematu: koncert Wojskiego na rogu, wieczorny koncert przyrody na początku księgi VIII oraz koncert Jankiela. Wszystkie one pełnią określoną funkcję w utworze. W koncercie Wojskiego róg – naśladujący odgłosy rzeczywistego polowania – przenosi słuchaczy do zupełnie nowej rzeczywistości. Wieczorny koncert przyrody brzmi jak fuga polifoniczna, jest znakomitym przykładem charakterystycznej muzyki programowej. Koncert Jankiela jest zaimprowizowanym utworem muzycznym, ilustrującym doznania emocjonalne, towarzyszące ważnym wydarzeniom historycznym.

Soplicowska audiosfera nacechowana jest hałaśliwym zgiełkiem dysonansowym w tonacji fortissimoj0000000E0B2v23_000tp00Cfortissimo. Z tymi fragmentami kontrastują spokojne sceny (w tonacji pianoj0000000E0B2v23_000tp00Dpiano lub w zupełnej ciszy), w których następuje sublimacjaj0000000E0B2v23_000tp00Esublimacja dźwięków harmonicznych, spowalniających tempo akcji.

j0000000E0B2v23_000tp00B
j0000000E0B2v23_000tp00C
j0000000E0B2v23_000tp00D
j0000000E0B2v23_000tp00E
JPOL_E3_E4_Konteksty

Zwyczajne piosnki

Pan TadeuszAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz

Księga VI. Zaścianek

I w lasach cisza. Ptaszek zbudzony nie śpiewa,
Otrząsnął pierze z rosy, tuli się do drzewa,
Głowę wciska w ramiona, oczy znowu mruży
I czeka słońca. Kędyś u brzegów kałuży
Klekce bocian; na kopach siedzą wrony zmokłe,
Rozdziawiwszy się ciągną gawędy rozwlokłe,
Obrzydłe gospodarzom jako wróżby słoty.
Gospodarze już dawno wyszli do roboty.

Już zaczęły żniwiarki swą piosnkę zwyczajną,
Jak dzień słotny ponurą, tęskną, jednostajną,
Tym smutniejszą, że dźwięk jej w mgłę bez echa wsiąka;
Chrzęsnęły sierpy w zbożu, ozwała się łąka,
Rząd kosiarzy otawę siekących wciąż brząka,
Pogwizdując piosenkę; z końcem każdej zwrotki
Stają, ostrzą żelazca i w takt kują w młotki.
Ludzi we mgle nie widać, tylko sierpy, kosy,
I pieśni brzmią jak muzyk niewidzialnych głosy.

5 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 2015, s. 298–299.
Polecenie 6

Spróbuj narysować krajobraz przedstawiony w powyższym fragmencie. Skorzystaj z poniższego szkicownika.

R1IhXl7GEC21E
Polecenie 6

Opisz źródła dźwięków wspomnianych we fragmencie.

RIKhbyPqdjGdi
Miejsce na notatki
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 20

Przeczytaj ponownie opis poloneza w Soplicowie. Scharakteryzuj zachowanie Podkomorzego.

RInqzerwLWBXi
Miejsce na notatki
Polecenie 7

Przygotuj wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Roli tańca w kulturze polskiej'. Odwołaj się do Pana Tadeusza, dowolnej lektury oraz wybranych tekstów kulturytekst kulturytekstów kultury.

R1BCKkqgwn2pN
Miejsce na notatki
tekst kultury
RbS5AiFKc1vpK1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia): Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, literatura i muzyka, Jankiel.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, literatura i muzyka, Jankiel, polonez, romantyzm, Wojski.

R5oKpIkjyqA46
Miejsce na notatki