Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Aby istniał las, muszą rosnąć w nim drzewa. Sad pod tym względem jest podobny, też muszą w nim rosnąć drzewa. Łąka jest pełna różnych roślin. Inaczej jest na polach uprawnych, gdzie rolnik sieje lub sadzi wybrane rośliny. Ale, czy pole i sad to tylko rośliny? Jakie zwierzęta mieszkają, a które są gośćmi w sadach i na polach? Jakie są podobieństwa i różnice między lasem, łąką a polem uprawnym?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • co to jest pole uprawne,

  • jakie rośliny możemy uprawiać na polu,

  • jakie rośliny spotykamy w sadach.

Twoje cele
  • Rozpoznasz na ilustracjach wybrane gatunki zbóż.

  • Omówisz zabiegi wykonywane na polach uprawnych jesienią i zimą.

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób ludzie wykorzystują rośliny uprawiane na polach i w sadach.

  • Wykażesz, że pola i sady to również środowiska życia wielu gatunków zwierząt.

iZzdYhTrjR_d5e184

1. Czym są pole i sad?

Pole i sad to o przykłady krajobrazów przekształconych przez człowieka. Bez jego ingerencji zarosłyby drzewami i krzewami, a po wielu latach przekształciły się w las. Pole jest obszarem przeznaczonym pod uprawę roślin. Niektóre rośliny uprawia się, aby przeznaczyć je na żywność dla ludzi lub na paszę dla zwierząt hodowlanych. Części roślin uprawianych na polach są wykorzystywane do produkcji artykułów spożywczych, ubrań, a nawet paliwa samochodowego.

Na danym polu uprawia się w jednym czasie tylko jedną wybraną roślinę. Najważniejsze zabiegi, które rolnik musi wykonać na polach, aby móc zebrać plony, to:

  • orkaorkaorka i inne zabiegi związane z uprawą gleby,

  • nawożenie nawozami naturalnymi lub sztucznymi,

  • siew nasion bądź sadzenie roślin,

  • nawadnianie – konieczne w niektórych obszarach,

  • zabiegi ochronne,

  • zbiór plonów.

Zimą nie wykonuje się prac polowych, ale niektóre rośliny mogą być siane już jesienią po to, by wcześniej rosły i dojrzały wiosną. Na zimę sieje się na przykład rzepak i niektóre zboża. Zimą na polach pozostają resztki niezebranych roślin, które zjadane są przez różne zwierzęta.

Sad jest miejscem, w którym uprawia się drzewa lub krzewy owocowe. Rosną one w tym samym miejscu przez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat. Zbiór owoców odbywa się ręcznie lub za pomocą specjalistycznych maszyn. Sad jest także miejscem życia wielu zwierząt. Oprócz zapylaczy, dużą grupę stanowią owady „szkodniki” (np. owocówka jabłkóweczka, bielinek kapustnik, mszyce) i żywiące się nimi owady drapieżne, takie jak biedronka, biegacz czy złotook. Licznymi owadami żywią się ptaki, np. sikory i szpaki, krety, ryjówki i jeże. Ślimaki są zjadane przez żaby i ropuchy. Te zwierzęta są sprzymierzeńcami sadowników.

Zwierzęta żyjące w sadzie:

1
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego nie jest wskazane sadzenie lub sianie przez wiele kolejnych lat tej samej rośliny, na tym samym polu.

uzupełnij treść
iZzdYhTrjR_d5e271

2. Rośliny uprawne pól i sadów

Na większości pól w Polsce uprawia się zboża. Są to: pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień, owies, proso i kukurydza. Ze zbóż produkowane są mąki (ziarna są mielone), kasze (ziarna łamane) i płatki (ziarna gniecione). Zboża przeznacza się też na paszę dla zwierząt.

Na polach uprawia się także rośliny oleisterośliny oleisterośliny oleiste, np. rzepak. Na dużą skalę hoduje się warzywa takie jak: ziemniaki, kapusta, marchew, cebula, buraki, pomidory i wiele innych. Niektóre rośliny mają zastosowanie w przemyśle innym niż spożywczy, np. rzepak wykorzystywany jest do produkcji paliw, a len – do produkcji włókien. Uprawia się także wiele innych roślin takich jak: chmiel, słonecznik, zioła (np. rumianek czy mięta). Spośród drzew owocowych uprawianych w sadach najpopularniejsze są jabłonie, wiśnie, śliwy i grusze. Krzewami dostarczającymi owoców są: porzeczki (czarna i czerwona), maliny, agrest, aronia.

ChwastamichwastChwastami zbóż są: mak polny, szczaw polny, chaber bławatek.

1

Niektóre rośliny uprawne mają wiele różnych zastosowań. Należy do nich ziemniak, którego bulwybulwabulwy mogą być po ugotowaniu, upieczeniu lub usmażeniu zjadane przez ludzi. Mogą być paszą dla zwierząt lub surowcem do produkcji mąki ziemniaczanej. Mogą także służyć do produkcji alkoholu wykorzystywanego w przemyśle lub dodawanego do benzyny.

11
Ćwiczenie 2

Na polach uprawnych wśród uprawianych roślin rosną chwasty. Wyjaśnij, dlaczego rolnicy i ogrodnicy usuwają chwasty z pól uprawnych.

uzupełnij treść

Pole, podobnie jak sad, jest środowiskiem życia wielu zwierząt. Wśród małych ssaków można wyróżnić mysz polną, nornicę i kreta. Myszy i nornice żywią się nasionami traw, zbóż oraz owadami. Dżdżownice są bardzo pożyteczne, ponieważ spulchniają i napowietrzają ziemię. Stanowią one pokarm dla kretów oraz gadów – zaskrońców i padalców. Zaskrońce, padalce i ropuchy są pożytecznymi mieszkańcami pól, ponieważ żywią się szkodnikiem – ślimakiem nagim. Innym szkodnikiem zamieszkującym pola jest mszyca, która niszczy rośliny uprawne. Mszyca stanowi pokarm dla biedronek. Owadami i szkodnikami żywią się ptaki: sowy, kuropatwy, bociany. Na polach można też spotkać duże ssaki, m.in. dziki, sarny i lisy. Dziki są odpowiedzialne za znaczne szkody pól uprawnych.

Zwierzęta żyjące na polu:

1
iZzdYhTrjR_d5e329

Podsumowanie

  • Pole jest miejscem uprawy roślin.

  • Sad jest miejscem uprawy drzew i krzewów owocowych.

  • Na polach i w sadach żyje wiele gatunków zwierząt, gdyż mają tam zapewnioną obfitość pożywienia.

  • Rośliny hodowane w sadach i na polach zostają przetworzone w zakładach przemysłowych na produkty spożywcze dla ludzi, paszę dla zwierząt, ubrania, a nawet paliwo samochodowe.

bg‑azure

Praca domowa

111
Ćwiczenie 1

Korzystając z różnych źródeł wiedzy, uzasadnij, że biedronki to owady pożyteczne, pomagające nam walczyć ze szkodnikami roślin uprawnych.

uzupełnij treść

Słownik

bulwa
bulwa

zgrubiała część korzenia lub pędu

chwast
chwast

roślina niepożądana w uprawach

orka
orka

czynność mająca na celu odwrócenie i pokruszenie uprawianej gleby

rośliny oleiste
rośliny oleiste

grupa roślin uprawianych ze względu na wysoką zawartość tłuszczu

iZzdYhTrjR_d5e405

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RXOqy7u7Zz1aB1
Wskaż nazwy zbóż, z ziaren których wytwarza się kaszę. Możliwe odpowiedzi: 1. pszenica, 2. jęczmień, 3. kukurydza, 4. żyto, 5. owies, 6. rzepak, 7. burak, 8. ziemniak, 9. marchew.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1VaJ4RCaCKjY1
Połącz w pary nazwy roślin uprawnych i produktów z nich wytwarzanych. burak cukrowy Możliwe odpowiedzi: 1. mąka, 2. olej, 3. konfitury, 4. cukier rzepak Możliwe odpowiedzi: 1. mąka, 2. olej, 3. konfitury, 4. cukier pszenica Możliwe odpowiedzi: 1. mąka, 2. olej, 3. konfitury, 4. cukier śliwa Możliwe odpowiedzi: 1. mąka, 2. olej, 3. konfitury, 4. cukier
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
Ryk5VEGwPVyDm1
Jakie zabiegi są stosowane na polach uprawnych? Możliwe odpowiedzi: 1. orka, 2. siew, 3. nawożenie, 4. zbiór plonów, 5. wyrąb drzew, 6. koszenie łąk, 7. koszenie trawników.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RcHcd4LXrKF531
Ćwiczenie 4
Wskaż zboża, z których ziaren uzyskuje się mąkę stosowaną do wypieku chleba.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RF6cOEIky0vN4
Ćwiczenie 4
Zaznacz zboża, z których ziaren uzyskuje się mąkę stosowaną do wypieku chleba.
Źródło: Gromar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R14c6T61Go0Xm1
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących drzew i krzewów owocowych. Jabłonie są uprawiane w polskich sadach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Banany są uprawiane w polskich sadach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Brzoskwinie są uprawiane na łąkach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grusze zaliczamy do krzewów owocowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RcDGvPRAnqfkF1
Wskaż nazwy miejsc, w których rolnicy prowadzą uprawę roślin. Możliwe odpowiedzi: 1. pola, 2. sady, 3. szklarnie i tunele foliowe, 4. parki, 5. lasy, 6. trawniki, 7. bagna, 8. torfowiska, 9. rezerwaty.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RhNIOk9F6osyT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.