Poetka, poeta… Te słowa brzmią bardzo poważnie. A kojarzą się jeszcze poważniej, gdy dotyczą osoby, której książka znajduje się na półkach księgarni.
Aby zostać twórcą, którego wiersze omawiane są w szkołach, niekoniecznie trzeba być osobą dorosłą.
Dziś poznasz przykłady utworów napisanych przez poetów, którzy w momencie ich powstania byli osobami dojrzałymi, ale także zapoznasz się z wierszami poetki, która swój pierwszy tomik wydała jako nastolatka.
Młoda poetka
W Polsce jest wiele konkursów literackich, w których uczestniczą tysiące młodych ludzi. Do uczestników takich konkursów należy m.in. Karolina Chyła. Gdy powstawała lekcja poświęcona jej twórczości, uczyła się w liceum w Kluczborku. Jako pierwszoklasistka wydała swój debiutancki tomik poetycki!
Zapoznaj się z filmem zawierającym wypowiedź krytyka literackiego Piotra Matywieckiego na temat twórczości Karoliny Chyły.
Przyjrzyj się kompozycji plastycznej okładki tomiku wierszy Karoliny Chyły Debiut przed debiutem i opisz, co zostało na niej zawarte oraz o czym może świadczyć użyty motyw dłoni.
Znajdź wyjaśnienie słowa „debiut”. Możesz skorzystać ze słownika.
Zapoznaj się z filmem prezentującym opinię Piotra Matywieckiego na temat szkół pisania i wykonaj zadania.
Dokończ zdania, zgodnie z treścią powyższego filmu.
Odmiany miłości
Piękna strona zwrotnaznam kogoś kto mówi wyłącznie w osobie pierwszej
moje dżinsy
mój talent
moje zdanie
moje plany
moja dziewczyna
znam kogoś kto mówi wyłącznie w osobie drugiej
dyskretnym milczeniem usiłując pominąć prywatne ja
znam kogoś kto używa wyłącznie trybu rozkazującego
znam kogoś kogo interesuje tylko czas przeszły
dokonanyty na przykład jesteś jeszcze niepewna
balansujesz chichocząc
najbardziej podoba ci się odmiana czasownika
będę kochać
czas przyszły tryb oznajmujący strona czynna
będę kochana
czas przyszły tryb oznajmujący strona bierna
będę kochać – się
czas przyszły tryb oznajmujący strona zwrotna
zwrotna – najbardziej interesująca ze wszystkich
najbardziej zawoalowana
pełna eleganckiej tajemniczościnie odchodź nie opuszczaj nas
piękna strono zwrotna
Po przeczytaniu wiersza Piękna strona zwrotna Karoliny Chyły wykonaj ćwiczenia:
Nadaj tytuły poszczególnym zwrotkom wiersza Piękna strona zwrotna.
Nazwij środek poetycki użyty w pierwszej strofie wiesza „Piękna strona zwrotna” i określ jego funkcję.
Określ postępowanie osoby opisanej na początku pierwszej zwrotki.
Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: mówić do kogoś w drugiej osobie.
Określ cechy osoby opisanej w drugiej strofie.
Rozstrzygnij, dlaczego w wersie: „będę kochać – się” został użyty myślnik.
Stwórz rodzinę wyrazów do słowa „kochać”.
Określ, co łączy wszystkie użyte w drugiej strofie formy czasownika „kochać”.
Określ osobę, czas, tryb i stronę podanych poniżej form czasownika „kochać”.
kochasz,
kochalibyśmy,
kochał,
będzie kochana,
kochajcie,
kochaliby.
Gramatyka uczuć
PosłowiePrawda uczuć miesza się z wyobrażeniem o uczuciach. A na następnym etapie pojawi się niezwykle świadoma – życiowo i artystycznie – „gramatyka uczuć”. Mówi o niej mądry wiersz Piękna strona zwrotna. Czytamy w nim o rozmaitych rodzajach ludzi. Jedni „mówią wyłącznie w osobie pierwszej”, drudzy – tylko w „osobie drugiej”. A młodocianą poetkę kusi „pełna eleganckiej tajemniczości” strona zwrotna: „będę kochać – się”. A więc kochać z pełnym oddaniem – Drugiego w sobie i siebie w Drugim! – Czy może być większa mądrość uczucia niż ta, którą podsuwa gramatyka ludzkiej mowy, tak uważnie wysłuchiwana?
Po przeczytaniu powyższego fragmentu wykonaj ćwiczenia.
Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: „gramatyka uczuć”.
Wyjaśnij znaczenie zwrotu: „Kochać siebie w Drugim”.
Nazwij środek stylistyczny zastosowany przez autora Posłowia na końcu tekstu i określ jego funkcję.
Geografia Karoliny
***Tyle tych chmurek w polskich oczach,
Świat się skrasnala i przeelfia –
Ech strasznie musi być urocza
Śliczna czerwcowa Filadelfia…
Tutaj za mało słodkiej zbrodni,
Tutaj za dużo nudnej kary –
Ech jaki musi być pogodny
Rozleniwiony w słońcu Paryż…
Tutaj wciąż każdy tylko wzdycha,
Każdemu łza się w oczach perli –
Cóż stąd, że obok się rozpycha
Asfaltoskrzydły pegazpegaz Berlin…
Tutaj się wyje setki sonatsonat
W stronę przywiędłych z lekka blondyn –
Niech kpią Wenecja, Rzym, Werona!
Niech szczerzy zęby mglisty Londyn!
Tutaj się w błotku gęstym lata,
Ździebko krzywieje, patyniejepatynieje –
Świat, świat – powtarzasz… Nie ma świata!
Tu świat po prostu nie…
Istnieje.
(wiosna 2010)
Po przeczytaniu wiersza, wykonaj ćwiczenia:
W treści utworu występuje opozycja: tu – tam. Określ, gdzie, według ciebie, umiejscowione jest owo „tu”.
Określ, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do „tu”? Swoją odpowiedź zilustruj przykładami z tekstu.
Wyjaśnij, jak rozumiesz określenie: „świat się skrasnala i przeelfia”.
Wymyśl co najmniej dwa wyrazy o podobnej budowie, jak wyrazy z poprzedniego ćwiczenia np. „uwróżkowieć”.
Napisz podobną charakterystykę swojej miejscowości:
Nazwa:
Charakterystyka:
Na podstawie wiersza „Geografia Karoliny” stwórz zestaw pięciu słów kluczy, które odnoszą się do jego treści. Opracuj definicję do jednego z nich.
Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: „Tu świat po prostu nie… Istnieje”.
Osiem błogosławieństw
W Ewangelii wg św. Mateusza znajduje się Kazanie na górze. Jezus zawarł w nim osiem błogosławieństw i zakończył je nauką modlitwy Ojcze nasz.
Kolejny utwór Karoliny Chyły nawiązuje do poniższego fragmentu Biblii.
Ewangelia wg św. Mateusza 5, 1‑12Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili
do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami:
Osiem błogosławieństw
„Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami […]”.
Przeczytaj fragment Kazania na górze i wypisz cechy osób, o których mówił Chrystus w każdym z błogosławieństw.
O ośmiu błogosławieństwachosiem przeterminowanych obietnic
osiem nie bardzo prawdopodobnych zapewnień
całkiem nieaktualnych
błogosławieni cisi na przykład
co to znaczy
CISI
błogosławieni ci co nie robią hałasu?
błogosławieni ci co nie dopominają się o najmilsze?
nie wiema tyle jest ważnych błogosławieństw
takich nigdy nie napisanych od zawsze
odrzuconych
błogosławieństw dla czternastoletnich ateistekateistek
Jak ja
i tybłogosławieni nerwowi
albowiem drżącymi paluszkami łatwiej pochwycić umykającą tęczę
błogosławieni nieśmiali
albowiem kiedyś dostaną skrzydeł u ramion
błogosławione rudzielce
albowiem wyróżniają się na tle sympatycznych blondynów i brunetów
błogosławieni zakochani bez wzajemności
albowiem spaniele też wyją do księżyca – z nadzieją
błogosławieni dobrzy matematycy
albowiem równoważą się z równie błogosławionymi polonistami
błogosławieni debiutujący poeci
albowiem nie puszą się jeszcze jak bażant w trawiea może nawet
błogosławieni zwyczajni
przeciętni
niepoetyczni
tacy którzy widzieli ale nie uwierzyli
tacy całkiem po prostu
tacy co śmieją się na cały regulator
i płaczą szeptem
najcichszym ze wszystkich dotąd odkrytych szeptów
(wiosna 2009)
Po przeczytaniu utworu O ośmiu błogosławieństwach, wykonaj ćwiczenia:
Określ, co można powiedzieć na temat podmiotu lirycznego w wierszu.
Wyjaśnij, dlaczego w pierwszym wersie utworu osiem ewangelicznych błogosławieństw zostało określonych jako „przeterminowane”.
Zredaguj zdania z dwoma wybranymi homonimami – wyrazami o identycznym brzmieniu, ale odmiennym znaczeniu, podanymi poniżej.
Przykłady homonimów: buk, Bug, Bóg; pióro, bal, może, morze, pokój, lud, lód, para, rakieta.
Ustal, czy wymienieni w pierwszej zwrotce „cisi” to w Ewangelii
wg św. Mateusza rzeczywiście ci, „co nie robią hałasu”. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Sprawdź, czy wiersz Karoliny Chyły rzeczywiście zawiera osiem błogosławieństw.
Podaj, co łączy wymienione w trzeciej zwrotce grupy ludzi błogosławionych.
Wyjaśnij, co oznacza zwrot „dostać skrzydeł u ramion”.
Wyjaśnij wymowę ostatniej strofy – dlaczego pomiot liryczny takich ludzi uważa za błogosławionych.
„błogosławieni zwyczajni
przeciętni
niepoetyczni
tacy którzy widzieli ale nie uwierzyli
tacy całkiem po prostu
tacy co śmieją się na cały regulator
i płaczą szeptem
najcichszym ze wszystkich dotąd odkrytych szeptów”
Porównaj ze sobą błogosławieństwa wymienione w wierszu Karoliny Chyły oraz zawarte we fragmencie Ewangelii. Wnioski zapisz poniżej.
PosłowieEmocjonalność nastolatków bezpośrednio łączy się [z] doświadczeniem etycznym, zwykle pełnym goryczy. Karolina Chyła przedstawia nam takie oto przejmujące rozmyślanie o ewangelicznych błogosławieństwach z Kazania na górze […] Ów „czternastoletni ateizm” jest zalążkiem egzystencjalnegoegzystencjalnego męstwa. Nie tyle jest to wypowiedź o istnieniu bądź nieistnieniu Boga, co o duchowej samodzielności.
Zapoznaj się z tym, co na temat wiersza O ośmiu błogosławieństwach
ma do powiedzenia sama autorka.
Słowo do słowa…
Zapoznaj się z tym, co na temat wiersza Zabujałam się w obłokach mówi Karolina Chyła, jego autorka.
Zwróć uwagę na to, jak autorka wykorzystuje grę słów i swobodnych skojarzeń międzywyrazowych w kolejnym wierszu.
Zabujałam się w obłokachZabujałam się w obłokach,
Czuję miętę do piwonii,
Chociaż cisza jasnooka
W świt się pręży jak balonik.
Kocham się w obłokach w ciemno
Całą nerką, całym sercem –
Dwa obłoki razem ze mną
Tworzą bardzo zgrany tercettercet.
Krew mam krewkąkrewką, płaszcz mam płaski,
Palę, grabię – suche liście!
Po podwórku hasa huskyhusky,
Rzęsy rzężą mi rzęsiście…
Walec walcząc tańczy walca,
Karp ugania się po linie,
Dwa paluszki trzyma w palcach…
Zginie karp ten czy nie zginie?
Królik w zbożu gdzieś króluje,
Baby babę w piecu pieką,
KszykKszyk krzykliwie wykrzykuje,
Mlecz wciąż chłepcze białe mleko.
Chodzę w lisach, chodzę w fokach
I na lirzelirze gram lirycznie –
Zabujałam się w obłokach
I zupełnie mi z tym ślicznie.
(lato 2009)
Po przeczytaniu wiersza Zabujałam się w obłokach, wykonaj ćwiczenia.
Określ nastrój utworu Karoliny Chyły. Wybierz między dwoma określeniami: nastrój optymistyczny/ nastrój pesymistyczny.
Określ, z czego wynika pozytywny charakter wiersza.
Wymień środki artystyczne, za pomocą których poetka uzyskała niecodzienny efekt językowy.
Wyjaśnij znaczenie podanych niżej zwrotów.
mieć gwałtowny charakter, reagować szybko i (niekiedy) bez zastanowienia, zajmować się czymś niemal intuicyjnie, wykonywać coś bez namysłu, nosić futro wykonane ze skóry danego zwierzęcia, sympatyzować z kimś, lubić, a nawet kochać kogoś
czuć do kogoś miętę | |
robić coś w ciemno | |
być krewkim | |
chodzić w lisach, fokach |
Czy w świecie realnym walec może tańczyć walca, a rzęsy mogą rzęzić? Rozstrzygnij, jaki był powód zestawienia tych słów.
Znajdź różne sposoby rozumienia poniższych sformułowań z wiersza:
paluszki trzyma w palcach;
baby pieką babę.
Tworzenie poezji nie zawsze musi się łączyć z podejmowaniem bardzo poważnych tematów czy ukazywaniem ich w poważny sposób – może też być po prostu dobrą zabawą.
Nie bój się pisać poezji!
Nie wstydź się wyjść z nią do ludzi! Nawet jeśli nie dostaniesz żadnej literackiej nagrody – wygrasz! Dzięki literaturze (pisanej lub czytanej) łatwiej ci będzie „zobaczyć”, jaki jest świat – stanie się tak nawet wtedy, gdy jesteś osobą niewidomą (tak jak Karolina)…
Człowiek człowiekowi wilkiem
1.
List do ludożercówKochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowymzrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzeniekochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębamizrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpcie
kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu
nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanieKochani ludożercy
Nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę
Po przeczytaniu wiersza List do ludożerców wykonaj następujące polecenia:
Wyjaśnij znaczenie zwrotu „patrzeć wilkiem”.
Dokonaj analizy słowotwórczej wyrazu „ludożerca”.
Określ, jakie jest przesłanie wiersza Tadeusza Różewicza. Zapisz je w postaci:
jednego zdania wielokrotnie złożonego,
jednego równoważnika zdania.
Zredaguj list do ludożerców, w którym przekażesz przesłanie wiersza Tadeusza Różewicza.
Wskaż, który spośród poznanych wierszy Karoliny Chyły nawiązuje do utworu Tadeusza Różewicza. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Oceń, czy z wiersza Karoliny Chyły wynika, że znała wcześniej utwór wielkiego poety. Odpowiedź uzasadnij.
Figlarne rymowanki
2a.
FigielekRaz się komar z komarem przekomarzać zaczął,
Mówiąc, że widział raki, co się winkiem raczą.
Cietrzew się zacietrzewił, słysząc takie słowa,
Sęp zasępił się strasznie, osowiała sowa,
Kura dała drapaka, że aż się kurzyło,
Zając zajęczał smętnie, kurczę się skurczyło,
Kozioł fiknął koziołka, słoń się cały słaniał,
Baran się rozindyczył, a indyk zbaraniał.
2b.
Dziwna rymowankaPewien żarłok nienażarty
raz wygłodniał nie na żarty.
I wywiesił szyld na płocie
że ochotę ma na płocie.
Tutaj na brak ryb narzeka,
bo daleko rybna rzeka.
Więc się zgłosił pewien żebrak
i rzekł żarłokowi, że brak
płoci, karpi oraz śledzi,
ale rzeki pilnie śledzi,
i gdy tylko będzie w stanie
to o świcie z łóżka wstanie,
po czym ruszy na Pomorze
i w zdobyciu ryb pomoże...
Odtąd żarłok nasz jedynie,
zamiast smacznych ryb je dynie.
2c.
Pytania bez odpowiedziCzy mysz
Jest w mysikróliku?
Mam takich pytań
Bez liku,
lecz kto z was na tym
zna się?
Co okoń ma do konia?
A pasikonik,
czy wciąż konika pasie?
Więc ciągnie mnie w las
natura
i znów piszę palcem na szybie:
Czy w kuropatwie jest kura,
a wiele ryb
w wielorybie?
Po przeczytaniu wierszy wykonaj ćwiczenia:
Określ, w jakim celu poeci w powyższych wierszach zastosowali zabawę słowami.
Zredaguj opowiadanie o wymyślonym wydarzeniu, w którym jeden z bohaterów będzie mówiącym zwierzęciem. Użyj co najmniej 10 zwrotów zaczerpniętych z powyższych utworów lub podobnych np. „szafir w szafie”, „sówka gra w słówka”, „koń je koniczynę”, „raki raczą się winkiem”, „płocie siedzą na płocie”.
Zabaw się w pisanie poezji. W tym celu twórz nowe wyrazy, w których wykorzystasz podane niżej nazwy zwierząt. Wymyśl też swoje definicje stworzonych słów.
mucha;
krowa;
dzięcioł;
karp.
Poetycka pajęczyna
3a.
PająkTo dopiero istotka nijaka!
Mniejsza niż płacz, większa od rozkoszy…
Nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać,
Gdy tka w kącie sieci mocny koszyk.
Dialog między pająkiem a ręką –
Łaskotanie, przebieganie, drżenie…
Jak okruszek, koralik, ziarenko –
Takie małe niespełnione marzenie.
(wiosna 2008)
3b.
*** [pająk jako artysta]Pająk jako artysta
Nie jest zatrudniany
Lecz jego talent jak kryształ
Bywa docenianyZnają go wszyscy parafianie
Z obrazów święci ChrześcijanieZna go i ksiądz i ateista
Arystokraci i lokaje
Genialny cichy artysto
Rękę ci swoją dajęZnają go wszyscy parafianie
Z obrazów święci Chrześcijanie
3c.
*** [Pająk srebrzystą kulę trzyma]Pająk srebrzystą kulę trzyma
W niedostrzegalnym ręku –
I cicho tańcząc snuje sobie
Perłową nitkę cienką –Od nic do nic kursuje –
Jakież nierealne zajęcie –
Nasz gobelin zasnuwa swoim –
Dwa razy prędzej –Godziny trzeba mu, by wznieść
Kontynenty świetliste –
A potem zwisa ze szczotki –
Bo zapomniał o swoich granicach –
Po przeczytaniu wierszy Karoliny Chyły i Emily Dickinson wykonaj ćwiczenia:
Wymyśl i zapisz swój wiersz poświęcony pająkowi.
Napisz opowiadanie, którego bohaterem będzie pająk. Możesz odwołać się w nim do poznanych wierszy Emily Dickinson oraz Karoliny Chyły „Pająk”.
Wypracowanie powinno dowodzić twojego poczucia humoru. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.
Podaj, jakim słowem można określić pająka. Uzasadnij swoją propozycję.
Kocie rymy
4a.
Koty i ludzie„Chodzę cicho nieznanymi ścieżkami.
Udaję cienie na zapomnianych szlakach.
Roztrącam zieloną przepaść liści,
Aby z bliska zaskoczyć
Ptaka gładkiego jak migdał.
Wypić kroplę życia
Z kielicha jego szarych piór.
Nie znajdzie mnie nikt kto mnie szuka.
Przyjdę, gdy się nacieszę swobodą,
Wilgotnym powiewem traw…”A potem ułagodzony kłębek
Wydobywa z puchu, z radości
Srebrzystą nitkę mruczenia.Dwoje oczu, dwa ametysty –
Dwa księżyce na nocnym niebie,
Niebie co się skrada gwiazdami
Jak wszechpotężny kot.
(wiosna 2008)
4b.
Kotja mam pana boga w futrze
kiedy się przeciągam wzdłuż
czuję jego palce
wyprężone na grzbiecie
on w mięśniach moich nóg
kroczy ciszej
niż okrągły księżyc
po przyczajonym niebie
nie płoszymy gałęzi
wiatr
trzepocze nam w pysku
skrzydłem głupiego wróbla
oblizuję wąs
z ciepłej krwi
zmrużony śpiewam hymn
o dobrym bogu
4c.
Z kocich parodiiPuszysty,
miękki,
pozornie kłębek włóczki.
Wystarczy wziąć do ręki:
w kłębku stal,
w ślepiach świeci fosfor,
w jedwabiu włosów
prąd,
we łbie
matematyczne sztuczki:
czy warto, czy się opłaci
napiąć – rozprężyć
sprężyny mięśni,
wsunąć – wysunąć
pazury, ćwieki,
mruży bezsenne powieki,
patrzy, nie wiesz:
w ciebie,
za ciebie,
w dal,
a może w głąb
bezdennej kociej duszy?
Wstrząsnął się, ruszył
z kanapy, skok na gzyms:
rryms!
Z trzeciego piętra na cztery łapy
Hop!
Stop.
Przylizał futro różowym ochłapem,
krokiem majestatycznym,
elastycznym,
z gracją,
bez zbytecznego pośpiechu
za rogiem znikł.
Po przeczytaniu wierszy Karoliny Chyły, Haliny Poświatowskiej i Jerzego Litwiniuka wykonaj ćwiczenia:
Opisz wymyślonego przez siebie kota, który posiada niezwykłe, fantastyczne cechy lub umiejętności.
Zredaguj zabawny dialog między kotem zostawionym w domu a jego właścicielką.
Zredaguj zabawny dialog między kotem zostawionym w domu a jego właścicielką.
W pułapce
5.
W stronę mleczyPusto, zimno… i klatka
Wokół siatka i siatka.
Dłoń o pręty kaleczę,
A tam niebo! I mlecze!
Nie da rady i święty,
Gdy wciąż pręty i pręty,
Gdy wciąż druty i siatki –
Smutny świat smutnej klatki.
A ty stoisz, gdzie trzeba,
Tam, wśród mleczy i nieba,
I nie dasz serca przez kratę…
„Nie karmić mieszkańców klatek”.
(wiosna 2009)
Po przeczytaniu wiersza W stronę mleczy Karoliny Chyły wykonaj ćwiczenia:
Wymyśl i zapisz alternatywny tytuł dla wiersza „W stronę mleczy”, biorąc pod uwagę jego treść.
W wierszu występują dwa plany przestrzenne: „tu” i „tam”. Przeanalizuj tekst utworu i wyszukaj w nim określenia odnoszące się do obu przestrzeni, a następnie wpisz je do tabeli.
Określ, czym może być kilkakrotnie wspomniana w utworze klatka. Podaj co najmniej dwie różne interpretacje.
Wyjaśnij, dlaczego ostatni wers wiersza „W stronę mleczy” został ujęty w cudzysłów.
Kto się boi poezji?
Często współczesny czytelnik, kiedy otwiera nieznaną sobie książkę i dostrzega tam wiersze – czym prędzej ją zamyka! Niepotrzebnie. Poezja i obcowanie z nią może dać czytelnikowi okazję do refleksji, pokazać nieoczekiwane konstrukcje językowe, umożliwia utożsamienie własnych przeżyć czy przemyśleń z uczuciami podmiotu lirycznego.
Zabaw się w poetę. Stwórz zestaw niecodziennych skojarzeń na temat związany z wybranym przez siebie zwierzęciem, w którym wykorzystasz pomysły własne lub zainspirujesz się utworami poznanymi w trakcie tej lekcji.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Słowa klucze: wiersz biały, zabawa słowem, poezja, środki stylistyczne, warsztat pisarski, nawiązania, podmiot liryczny.