Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SHDNXmayW2w
Fotografia przedstawia złotą stalówkę pióra wiecznego wraz zamknięciem, pokazane z bliska na tle białej kartki.

Pisać (poezję) każdy może… Chyba…

Okładka – pisać poezję
Pixabay, licencja: CC 0

Poetka, poeta… Te słowa brzmią bardzo poważnie. A kojarzą się jeszcze poważniej, gdy dotyczą osoby, której książka znajduje się na półkach księgarni.

Aby zostać twórcą, którego wiersze omawiane są w szkołach, niekoniecznie trzeba być osobą dorosłą.

Dziś poznasz przykłady utworów napisanych przez poetów, którzy w momencie ich powstania byli osobami dojrzałymi, ale także zapoznasz się z wierszami poetki, która swój pierwszy tomik wydała jako nastolatka.

j00000003HB2v27_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Młoda poetka

W Polsce jest wiele konkursów literackich, w których uczestniczą tysiące młodych ludzi. Do uczestników takich konkursów należy m.in. Karolina Chyła. Gdy powstawała lekcja poświęcona jej twórczości, uczyła się w liceum w Kluczborku. Jako pierwszoklasistka wydała swój debiutancki tomik poetycki!

Zapoznaj się z filmem zawierającym wypowiedź krytyka literackiego Piotra Matywieckiego na temat twórczości Karoliny Chyły.

R15upBlOZ0Uy0
Na początku pojawia się plansza z tytułem „Dowód na talent Karoliny”. Następnie pojawia się Piotr Matywiecki – poeta i krytyk literacki. Mężczyzna siedzi w pokoju przy stole z książkami. Za nim widać komodę, lampę i fragment monitora na ścianie po lewej stronie. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpił Piotr Matywiecki, realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu „E‑podręcznik do kształcenia ogólnego", październik 2015.
R14gW6VyeSjg9
Okładka tomiku wierszy Karoliny Chyły „Debiut przed debiutem”
Źródło: Agata Bogacka, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się kompozycji plastycznej okładki tomiku wierszy Karoliny Chyły Debiut przed debiutem i opisz, co zostało na niej zawarte oraz o czym może świadczyć użyty motyw dłoni.

R1RuLJxoU629e
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 1

Znajdź wyjaśnienie słowa „debiut”. Możesz skorzystać ze słownika.

R1QpOTuvXXJ2Z
Miejsce na notatkę

Zapoznaj się z filmem prezentującym opinię Piotra Matywieckiego na temat szkół pisania i wykonaj zadania.

R1GTI1N9RVCPt
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z tytułem „Kurs pisarski. Czy to działa?”. Następnie pojawia się Piotr Matywiecki – poeta i krytyk literacki. Mężczyzna siedzi w pokoju przy stole z książkami. Za nim widać komodę, lampę i fragment monitora na ścianie po lewej stronie. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpił Piotr Matywiecki, realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu „E‑podręcznik do kształcenia ogólnego", październik 2015.
Ćwiczenie 2

Dokończ zdania, zgodnie z treścią powyższego filmu.

RP0dVtgtphmWu
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania jedną z wybranych opcji, podanych pod jego rozpoczęciem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R18tmk0BsKLLA
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania jedną z wybranych opcji, podanych pod jego rozpoczęciem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rvb8buUVZZyHe
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania jedną z wybranych opcji, podanych pod jego rozpoczęciem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RFIpZePUIbBn3
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania jedną z wybranych opcji, podanych pod jego rozpoczęciem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGveGEy4GCfo2
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania jedną z wybranych opcji, podanych pod jego rozpoczęciem.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000003HB2v27_00000012
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Odmiany miłości

Piękna strona zwrotnaKarolina Chyła
Karolina Chyła Piękna strona zwrotna

znam kogoś kto mówi wyłącznie w osobie pierwszej
moje dżinsy
mój talent
moje zdanie
moje plany
moja dziewczyna
znam kogoś kto mówi wyłącznie w osobie drugiej
dyskretnym milczeniem usiłując pominąć prywatne ja
znam kogoś kto używa wyłącznie trybu rozkazującego
znam kogoś kogo interesuje tylko czas przeszły
dokonany

ty na przykład jesteś jeszcze niepewna
balansujesz chichocząc
najbardziej podoba ci się odmiana czasownika
będę kochać
czas przyszły tryb oznajmujący strona czynna
będę kochana
czas przyszły tryb oznajmujący strona bierna
będę kochać – się
czas przyszły tryb oznajmujący strona zwrotna
zwrotna – najbardziej interesująca ze wszystkich
najbardziej zawoalowana
pełna eleganckiej tajemniczości

nie odchodź nie opuszczaj nas
piękna strono zwrotna

j00000003HB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Karolina Chyła, Piękna strona zwrotna, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 7.

Po przeczytaniu wiersza Piękna strona zwrotna Karoliny Chyły wykonaj ćwiczenia:

j00000003HB2v27_0000000H
Ćwiczenie 3

Nadaj tytuły poszczególnym zwrotkom wiersza Piękna strona zwrotna.

RwlvFb8FeJaFp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Nazwij środek poetycki użyty w pierwszej strofie wiesza „Piękna strona zwrotna” i określ jego funkcję.

R19bQUXvLe3aC
Miejsce na notatkę
R1MsKI2KhgWxI
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na połączeniu środków stylistycznych z wiersza z ich nazwami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
RgVt4BiBXAJCq1
Zadanie interaktywne polega na dokończeniu zdania: „Powtórzenia jako środek poetycki służą w wierszach do..." poprzez wybranie jednej z czterech odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Określ postępowanie osoby opisanej na początku pierwszej zwrotki.

RCJu2h1GDEgJg
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: mówić do kogoś w drugiej osobie.

RLdzvV4VGS59c
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Określ cechy osoby opisanej w drugiej strofie.

R1MQeHRu7n3RQ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Rozstrzygnij, dlaczego w wersie: „będę kochać – się” został użyty myślnik.

R6rRpKL5yo8qp
Miejsce na notatkę
RkzDqC89w6zUf
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli czasownikami w stronie czynnej, biernej i zwrotnej.
Strony czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
RtN86vL02XNAG
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu schematu wyrazami pokrewnymi do słowa „kochać".
Rodzina wyrazów
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Stwórz rodzinę wyrazów do słowa „kochać”.

R12aLOkybTztc
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 13

Określ, co łączy wszystkie użyte w drugiej strofie formy czasownika „kochać”.

R7EcVkRG5pUBT
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 14

Określ osobę, czas, tryb i stronę podanych poniżej form czasownika „kochać”.

  • kochasz,

  • kochalibyśmy,

  • kochał,

  • będzie kochana,

  • kochajcie,

  • kochaliby.

RWfRgU2R0MOVs
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_0000002Z
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Gramatyka uczuć

PosłowiePiotr Matywiecki
Piotr Matywiecki Posłowie

Prawda uczuć miesza się z wyobrażeniem o uczuciach. A na następnym etapie pojawi się niezwykle świadoma – życiowo i artystycznie – „gramatyka uczuć”. Mówi o niej mądry wiersz Piękna strona zwrotna. Czytamy w nim o rozmaitych rodzajach ludzi. Jedni „mówią wyłącznie w osobie pierwszej”, drudzy – tylko w „osobie drugiej”. A młodocianą poetkę kusi „pełna eleganckiej tajemniczości” strona zwrotna: „będę kochać – się”. A więc kochać z pełnym oddaniem – Drugiego w sobie i siebie w Drugim! – Czy może być większa mądrość uczucia niż ta, którą podsuwa gramatyka ludzkiej mowy, tak uważnie wysłuchiwana?

j00000003HB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Piotr Matywiecki, Posłowie, [w:] Karolina Chyła, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 59.

Po przeczytaniu powyższego fragmentu wykonaj ćwiczenia.

j00000003HB2v27_0000000H
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: „gramatyka uczuć”.

R1MxA37YdodHz
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16
Rgbsf3LWdndGs1
Zadanie interaktywne. Spośród podanych wyrazów wybierz synonimy słów "młodocianą", "kusi", "eleganckiej" użytych w zdaniu: A młodocianą poetkę kusi "pełna eleganckiej tajemniczości" strona zwrotna. Wyrazy do wyboru: niedoświadczoną małą niebezpieczną niską mądrą infantylną namawia próbuje zachęca zniechęca obiecuje intryguje przypomina dumnej drogiej kobiecej ekstrawaganckiej szykownej wyniosłej
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij znaczenie zwrotu: „Kochać siebie w Drugim”.

R1DyQR0OjGGr7
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 18

Nazwij środek stylistyczny zastosowany przez autora Posłowia na końcu tekstu i określ jego funkcję.

RKSCrmd7DTOVF
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Geografia Karoliny

***Karolina Chyła
Karolina Chyła ***

Tyle tych chmurek w polskich oczach,
Świat się skrasnala i przeelfia –
Ech strasznie musi być urocza
Śliczna czerwcowa Filadelfia…
Tutaj za mało słodkiej zbrodni,
Tutaj za dużo nudnej kary –
Ech jaki musi być pogodny
Rozleniwiony w słońcu Paryż…
Tutaj wciąż każdy tylko wzdycha,
Każdemu łza się w oczach perli –
Cóż stąd, że obok się rozpycha
Asfaltoskrzydły pegazpegazpegaz Berlin…
Tutaj się wyje setki sonatj00000003HB2v27_000tp001sonat
W stronę przywiędłych z lekka blondyn –
Niech kpią Wenecja, Rzym, Werona!
Niech szczerzy zęby mglisty Londyn!
Tutaj się w błotku gęstym lata,
Ździebko krzywieje, patyniejej00000003HB2v27_000tp002patynieje
Świat, świat – powtarzasz… Nie ma świata!
Tu świat po prostu nie…
Istnieje.
(wiosna 2010)

j00000003HB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Karolina Chyła, ***, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 15.
pegaz

Po przeczytaniu wiersza, wykonaj ćwiczenia:

j00000003HB2v27_0000000H
Polecenie 1
RzqSewzjCfQbx
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 19

W treści utworu występuje opozycja: tu – tam. Określ, gdzie, według ciebie, umiejscowione jest owo „tu”.

R16eZMVWVm22Z
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 20

Określ, jaki jest stosunek podmiotu lirycznego do „tu”? Swoją odpowiedź zilustruj przykładami z tekstu.

Rk6O75LBQkDGI
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 21

Wyjaśnij, jak rozumiesz określenie: „świat się skrasnala i przeelfia”.

R1H42uzXkqM66
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 22

Wymyśl co najmniej dwa wyrazy o podobnej budowie, jak wyrazy z poprzedniego ćwiczenia np. „uwróżkowieć”.

R1PLiFZHHAg64
Miejsce na odpowiedź
Ćwiczenie 23
R12Pm0To0tHcr
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Napisz podobną charakterystykę swojej miejscowości:

  • Nazwa:

  • Charakterystyka:

Rze6gqGUYTKUg
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 24
R11ETa3d13lp9
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24

Na podstawie wiersza „Geografia Karoliny” stwórz zestaw pięciu słów kluczy, które odnoszą się do jego treści. Opracuj definicję do jednego z nich.

R1dTchiOY47uV
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 25

Wyjaśnij, jak rozumiesz sformułowanie: „Tu świat po prostu nie… Istnieje”.

Ry5jcICKeWUnl
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_000tp001
j00000003HB2v27_000tp002
j00000003HB2v27_00000058
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Osiem błogosławieństw

1
Wskazówka

W Ewangelii wg św. Mateusza znajduje się Kazanie na górze. Jezus zawarł w nim osiem błogosławieństw i zakończył je nauką modlitwy Ojcze nasz.

Kolejny utwór Karoliny Chyły nawiązuje do poniższego fragmentu Biblii.

Ewangelia wg św. Mateusza 5, 1‑12
Ewangelia wg św. Mateusza 5, 1‑12

Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili
do Niego Jego uczniowie. Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami:
Osiem błogosławieństw
„Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda wielka jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami […]”.

j00000003HB2v27_00000_BIB_004 Źródło: Ewangelia wg św. Mateusza 5, 1-12, [w:] Biblia Tysiąclecia - Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 1999.
1
Ćwiczenie 26

Przeczytaj fragment Kazania na górze i wypisz cechy osób, o których mówił Chrystus w każdym z błogosławieństw.

uzupełnij treść
O ośmiu błogosławieństwachKarolina Chyła
Karolina Chyła O ośmiu błogosławieństwach

osiem przeterminowanych obietnic
osiem nie bardzo prawdopodobnych zapewnień
całkiem nieaktualnych
błogosławieni cisi na przykład
co to znaczy
CISI
błogosławieni ci co nie robią hałasu?
błogosławieni ci co nie dopominają się o najmilsze?
nie wiem

a tyle jest ważnych błogosławieństw
takich nigdy nie napisanych od zawsze
odrzuconych
błogosławieństw dla czternastoletnich ateistekj00000003HB2v27_000tp003ateistek
Jak ja
i ty

błogosławieni nerwowi
albowiem drżącymi paluszkami łatwiej pochwycić umykającą tęczę
błogosławieni nieśmiali
albowiem kiedyś dostaną skrzydeł u ramion
błogosławione rudzielce
albowiem wyróżniają się na tle sympatycznych blondynów i brunetów
błogosławieni zakochani bez wzajemności
albowiem spaniele też wyją do księżyca – z nadzieją
błogosławieni dobrzy matematycy
albowiem równoważą się z równie błogosławionymi polonistami
błogosławieni debiutujący poeci
albowiem nie puszą się jeszcze jak bażant w trawie

a może nawet
błogosławieni zwyczajni
przeciętni
niepoetyczni
tacy którzy widzieli ale nie uwierzyli
tacy całkiem po prostu
tacy co śmieją się na cały regulator
i płaczą szeptem
najcichszym ze wszystkich dotąd odkrytych szeptów
(wiosna 2009)

j00000003HB2v27_00000_BIB_005 Źródło: Karolina Chyła, O ośmiu błogosławieństwach, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 18–19.

Po przeczytaniu utworu O ośmiu błogosławieństwach, wykonaj ćwiczenia:

Ćwiczenie 27

Określ, co można powiedzieć na temat podmiotu lirycznego w wierszu.

RXi0w0jMrPYMQ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 28

Wyjaśnij, dlaczego w pierwszym wersie utworu osiem ewangelicznych błogosławieństw zostało określonych jako „przeterminowane”.

R9Q8iC446EbiL
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 29
RvXohOp3K6IvH
Zadanie interaktywne. Wskaż wyraz o podobnym znaczeniu do słowa "przeterminowane". Wyrazy do wyboru: zepsute, nieaktualne, czerstwe, zleżałe
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 30
R1X6OVhnzWdgd
Zadanie interaktywne polegające na ułożeniu puzzli i zredagowaniu zdań z dwoma homonimami zawartymi na powstałym obrazku.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RmcraqUSOEdWc
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 30

Zredaguj zdania z dwoma wybranymi homonimami – wyrazami o identycznym brzmieniu, ale odmiennym znaczeniu, podanymi poniżej.

Przykłady homonimów: buk, Bug, Bóg; pióro, bal, może, morze, pokój, lud, lód, para, rakieta.

R1PWp8bpl7tXo
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 31

Ustal, czy wymienieni w pierwszej zwrotce „cisi” to w Ewangelii
wg św. Mateusza rzeczywiście ci, „co nie robią hałasu”. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RotKCJdimTEXx
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 32

Sprawdź, czy wiersz Karoliny Chyły rzeczywiście zawiera osiem błogosławieństw.

R1dF9MFDzROst
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 33

Podaj, co łączy wymienione w trzeciej zwrotce grupy ludzi błogosławionych.

R19w0XZ2IYSKb
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 34

Wyjaśnij, co oznacza zwrot „dostać skrzydeł u ramion”.

R1OymeRSnE9Re
Miejsce na notatkę
Rz92zmIpEdjJ5
Ćwiczenie 35
Ćwiczenie interaktywne polega na dopasowaniu do siebie fraz z dwóch kolumn na podstawie treści wiersza Karoliny Chyły.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1683MgHfU3SL
Ćwiczenie 36
Zadanie interaktywne polega na wybraniu jednej prawidłowej odpowiedzi spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 37

Wyjaśnij wymowę ostatniej strofy – dlaczego pomiot liryczny takich ludzi uważa za błogosławionych.

„błogosławieni zwyczajni
przeciętni
niepoetyczni
tacy którzy widzieli ale nie uwierzyli
tacy całkiem po prostu
tacy co śmieją się na cały regulator
i płaczą szeptem
najcichszym ze wszystkich dotąd odkrytych szeptów”

RJA8h7zjk2EH4
Miejsce na notatkę
RJftyhpZvDWtr
Ćwiczenie 38
Zadanie interaktywne polega na wybraniu jednej odpowiedzi spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RrZ3Uc2S8hS9o
Ćwiczenie 39
Zadanie interaktywne typu prawda/fałsz. Twierdzenia: Jest to wiersz biały. W wierszu pojawiają się anafory. Wiersz zawiera pytania retoryczne i wykrzyknienia. Wiersz nawiązuje do "Kazania na górze". Utwór jest napisany wierszem ciągłym. Postacią mówiącą jest Jezus. W wierszu pojawiają się anafory.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8GKDOhCqvdED
Ćwiczenie 39
Zadanie interaktywne typu prawda/fałsz. Twierdzenia: Jest to wiersz biały. W wierszu pojawiają się anafory. Wiersz zawiera pytania retoryczne i wykrzyknienia. Wiersz nawiązuje do "Kazania na górze". Utwór jest napisany wierszem ciągłym. Postacią mówiącą jest Jezus. W wierszu pojawiają się anafory.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 40

Porównaj ze sobą błogosławieństwa wymienione w wierszu Karoliny Chyły oraz zawarte we fragmencie Ewangelii. Wnioski zapisz poniżej.

RtqYb9lvE0zTn
Miejsce na odpowiedź
PosłowiePiotr Matywiecki
Piotr Matywiecki Posłowie

Emocjonalność nastolatków bezpośrednio łączy się [z] doświadczeniem etycznym, zwykle pełnym goryczy. Karolina Chyła przedstawia nam takie oto przejmujące rozmyślanie o ewangelicznych błogosławieństwach z Kazania na górze […] Ów „czternastoletni ateizm” jest zalążkiem egzystencjalnegoj00000003HB2v27_000tp004egzystencjalnego męstwa. Nie tyle jest to wypowiedź o istnieniu bądź nieistnieniu Boga, co o duchowej samodzielności.

j00000003HB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Piotr Matywiecki, Posłowie, [w:] Karolina Chyła, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 59.

Zapoznaj się z tym, co na temat wiersza O ośmiu błogosławieństwach
ma do powiedzenia sama autorka.

R13Y4HO8Mup92
Nagranie wideo. Na początku pojawia się plansza z napisem "O ośmiu błogosławieństwach". Następnie wypowiada się poetka Karolina Chyła. Tło za nią jest rozmyte. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Karolina Chyła, scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego". Grudzień 2014.
j00000003HB2v27_000tp003
j00000003HB2v27_000tp004
j00000003HB2v27_0000007R
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Słowo do słowa…

Zapoznaj się z tym, co na temat wiersza Zabujałam się w obłokach mówi Karolina Chyła, jego autorka.

1
Wskazówka

Zwróć uwagę na to, jak autorka wykorzystuje grę słów i swobodnych skojarzeń międzywyrazowych w kolejnym wierszu.

RlpUdxaab3fXn
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem "Zabujałam się w obłokach". Następnie wypowiada się poetka Karolina Chyła. Tło za nią jest rozmyte. Na końcu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Karolina Chyła, scenariusz i realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego". Grudzień 2014.
Zabujałam się w obłokachKarolina Chyła
Karolina Chyła Zabujałam się w obłokach

Zabujałam się w obłokach,
Czuję miętę do piwonii,
Chociaż cisza jasnooka
W świt się pręży jak balonik.
Kocham się w obłokach w ciemno
Całą nerką, całym sercem –
Dwa obłoki razem ze mną
Tworzą bardzo zgrany tercetj00000003HB2v27_000tp005tercet.
Krew mam krewkąkrewkąkrewką, płaszcz mam płaski,
Palę, grabię – suche liście!
Po podwórku hasa huskyhuskyhusky,
Rzęsy rzężą mi rzęsiście…
Walec walcząc tańczy walca,
Karp ugania się po linie,
Dwa paluszki trzyma w palcach…
Zginie karp ten czy nie zginie?
Królik w zbożu gdzieś króluje,
Baby babę w piecu pieką,
KszykkszykKszyk krzykliwie wykrzykuje,
Mlecz wciąż chłepcze białe mleko.
Chodzę w lisach, chodzę w fokach
I na lirzej00000003HB2v27_000tp006lirze gram lirycznie –
Zabujałam się w obłokach
I zupełnie mi z tym ślicznie.
(lato 2009)

j00000003HB2v27_00000_BIB_006 Źródło: Karolina Chyła, Zabujałam się w obłokach, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 37.

Po przeczytaniu wiersza Zabujałam się w obłokach, wykonaj ćwiczenia.

j00000003HB2v27_0000000H
Ćwiczenie 41

Określ nastrój utworu Karoliny Chyły. Wybierz między dwoma określeniami: nastrój optymistyczny/ nastrój pesymistyczny.

RawU77i8i3DAC
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 42

Określ, z czego wynika pozytywny charakter wiersza.

R1NzXPzUa89Na
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 43

Wymień środki artystyczne, za pomocą których poetka uzyskała niecodzienny efekt językowy.

ReY0cyKCqm0Kx
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 44
RctSywfiYZdvH
Zadanie interaktywne. Dopasuj związki frazeologiczne do ich znaczenia. Związki frazeologiczne: czuć do kogoś miętę, robić coś w ciemno, być krewkim, chodzić w lisach, fokach. Znaczenie do dopasowania: sympatyzować z kimś, nosić futro wykonane ze skóry danego zwierzęcia, mieć gwałtowny charakter, reagować szybko i (niekiedy) bez zastanowienia, zajmować się czymś niemal intuicyjnie, wykonywać coś bez namysłu.
Dopasuj
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 45

Czy w świecie realnym walec może tańczyć walca, a rzęsy mogą rzęzić? Rozstrzygnij, jaki był powód zestawienia tych słów.

R1AsURJLGdnmo
Miejsce na notatkę
R4ScWRgfmCBkD
Ćwiczenie 46
Ćwiczenie interaktywne polega na wskazaniu wyrazów dźwiękonaśladowczych spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 47

Znajdź różne sposoby rozumienia poniższych sformułowań z wiersza:

  • paluszki trzyma w palcach;

  • baby pieką babę.

RrCfCWoCLr4cX
Miejsce na odpowiedź.

Tworzenie poezji nie zawsze musi się łączyć z podejmowaniem bardzo poważnych tematów czy ukazywaniem ich w poważny sposób – może też być po prostu dobrą zabawą.

Nie bój się pisać poezji!

Nie wstydź się wyjść z nią do ludzi! Nawet jeśli nie dostaniesz żadnej literackiej nagrody – wygrasz! Dzięki literaturze (pisanej lub czytanej) łatwiej ci będzie „zobaczyć”, jaki jest świat – stanie się tak nawet wtedy, gdy jesteś osobą niewidomą (tak jak Karolina)…

j00000003HB2v27_000tp005
j00000003HB2v27_000tp006
kszyk
husky
krewką
j00000003HB2v27_0000009G
JPOL_E3_E4_Konteksty

Człowiek człowiekowi wilkiem

1.

List do ludożercówTadeusz Różewicz
Tadeusz Różewicz List do ludożerców

Kochani ludożercy
nie patrzcie wilkiem
na człowieka
który pyta o wolne miejsce
w przedziale kolejowym

zrozumcie
inni ludzie też mają
dwie nogi i siedzenie

kochani ludożercy
poczekajcie chwilę
nie depczcie słabszych
nie zgrzytajcie zębami

zrozumcie
ludzi jest dużo będzie jeszcze
więcej więc posuńcie się trochę
ustąpcie
kochani ludożercy
nie wykupujcie wszystkich
świec sznurowadeł i makaronu
nie mówcie odwróceni tyłem:
ja mnie mój moje
mój żołądek mój włos
mój odcisk moje spodnie
moja żona moje dzieci
moje zdanie

Kochani ludożercy
Nie zjadajmy się Dobrze
bo nie zmartwychwstaniemy
Naprawdę

j00000003HB2v27_00000_BIB_007 Źródło: Tadeusz Różewicz, List do ludożerców, [w:] tegoż, Formy, Warszawa 1958, s. 83–84.

Po przeczytaniu wiersza List do ludożerców wykonaj następujące polecenia:

RQnANInKXR9d8
Ćwiczenie 48
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu zachowań, które charakteryzują ludzi nazwanych w wierszu Tadeusza Różewicza ludożercami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 49

Wyjaśnij znaczenie zwrotu „patrzeć wilkiem”.

R1LAh8xnrWCDe
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 50

Dokonaj analizy słowotwórczej wyrazu „ludożerca”.

RhKPQa6EFpMMS
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 51

Określ, jakie jest przesłanie wiersza Tadeusza Różewicza. Zapisz je w postaci:

  • jednego zdania wielokrotnie złożonego,

  • jednego równoważnika zdania.

RmAx9TufkbL5A
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Zredaguj list do ludożerców, w którym przekażesz przesłanie wiersza Tadeusza Różewicza.

RsNdpqrZ41r2X
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 52

Wskaż, który spośród poznanych wierszy Karoliny Chyły nawiązuje do utworu Tadeusza Różewicza. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RLoP5BLIa4YHh
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Oceń, czy z wiersza Karoliny Chyły wynika, że znała wcześniej utwór wielkiego poety. Odpowiedź uzasadnij.

RnR4wjetTlGS8
Miejsce na odpowiedź
JPOL_E3_E4_Konteksty

Figlarne rymowanki

2a.

FigielekJulian Tuwim
Julian Tuwim Figielek

Raz się komar z komarem przekomarzać zaczął,
Mówiąc, że widział raki, co się winkiem raczą.
Cietrzew się zacietrzewił, słysząc takie słowa,
Sęp zasępił się strasznie, osowiała sowa,
Kura dała drapaka, że aż się kurzyło,
Zając zajęczał smętnie, kurczę się skurczyło,
Kozioł fiknął koziołka, słoń się cały słaniał,
Baran się rozindyczył, a indyk zbaraniał.

j00000003HB2v27_00000_BIB_008 Źródło: Julian Tuwim, Figielek, [w:] tegoż, Wiersze dla dzieci, Warszawa 1983, s. 280.

2b.

Dziwna rymowankaJerzy Ficowski
Jerzy Ficowski Dziwna rymowanka

Pewien żarłok nienażarty
raz wygłodniał nie na żarty.
I wywiesił szyld na płocie
że ochotę ma na płocie.
Tutaj na brak ryb narzeka,
bo daleko rybna rzeka.
Więc się zgłosił pewien żebrak
i rzekł żarłokowi, że brak
płoci, karpi oraz śledzi,
ale rzeki pilnie śledzi,
i gdy tylko będzie w stanie
to o świcie z łóżka wstanie,
po czym ruszy na Pomorze
i w zdobyciu ryb pomoże...
Odtąd żarłok nasz jedynie,
zamiast smacznych ryb je dynie.

j00000003HB2v27_00000_BIB_009 Źródło: Jerzy Ficowski, Dziwna rymowanka, [w:] tegoż, Lodorosty i bluszczary wiersze dla dzieci, Lusowo 2017, s. 202–203.

2c.

Pytania bez odpowiedziJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Pytania bez odpowiedzi

Czy mysz
Jest w mysikróliku?
Mam takich pytań
Bez liku,
lecz kto z was na tym
zna się?
Co okoń ma do konia?
A pasikonik,
czy wciąż konika pasie?
Więc ciągnie mnie w las
natura
i znów piszę palcem na szybie:
Czy w kuropatwie jest kura,
a wiele ryb
w wielorybie?

j00000003HB2v27_00000_BIB_00A Źródło: Józef Ratajczak, Pytania bez odpowiedzi, [w:] tegoż, Wycieczka do ZOO, Poznań 1982, s. 205.

Po przeczytaniu wierszy wykonaj ćwiczenia:

j00000003HB2v27_0000000H
1
Ćwiczenie 53

Określ, w jakim celu poeci w powyższych wierszach zastosowali zabawę słowami.

uzupełnij treść
Polecenie 5

Zredaguj opowiadanie o wymyślonym wydarzeniu, w którym jeden z bohaterów będzie mówiącym zwierzęciem.  Użyj co najmniej 10 zwrotów zaczerpniętych z powyższych utworów lub podobnych np. „szafir w szafie”, „sówka gra w słówka”, „koń je koniczynę”, „raki raczą się winkiem”, „płocie siedzą na płocie”.

R1YB3TcFTKUZy
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 6

Zabaw się w pisanie poezji. W tym celu twórz nowe wyrazy, w których wykorzystasz podane niżej nazwy zwierząt. Wymyśl też swoje definicje stworzonych słów.

  • mucha;

  • krowa;

  • dzięcioł;

  • karp.

R8nqVRplspCUV
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_000000BK
JPOL_E3_E4_Konteksty

Poetycka pajęczyna

3a.

PająkKarolina Chyła
Karolina Chyła Pająk

To dopiero istotka nijaka!
Mniejsza niż płacz, większa od rozkoszy…
Nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać,
Gdy tka w kącie sieci mocny koszyk.
Dialog między pająkiem a ręką –
Łaskotanie, przebieganie, drżenie…
Jak okruszek, koralik, ziarenko –
Takie małe niespełnione marzenie.
(wiosna 2008)

j00000003HB2v27_00000_BIB_00B Źródło: Karolina Chyła, Pająk, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 25.

3b.

*** [pająk jako artysta]
Emily Dickinson *** [pająk jako artysta]

Pająk jako artysta
Nie jest zatrudniany
Lecz jego talent jak kryształ
Bywa doceniany

Znają go wszyscy parafianie
Z obrazów święci Chrześcijanie

Zna go i ksiądz i ateista
Arystokraci i lokaje
Genialny cichy artysto
Rękę ci swoją daję

Znają go wszyscy parafianie
Z obrazów święci Chrześcijanie

Pająk jako artysta Źródło: Emily Dickinson, I jestem różą, tłum. Ludmiła Marjańska, Kraków 2000, s. 95.

3c.

*** [Pająk srebrzystą kulę trzyma]
Emily Dickinson *** [Pająk srebrzystą kulę trzyma]

Pająk srebrzystą kulę trzyma
W niedostrzegalnym ręku –
I cicho tańcząc snuje sobie
Perłową nitkę cienką –

Od nic do nic kursuje –
Jakież nierealne zajęcie –
Nasz gobelin zasnuwa swoim –
Dwa razy prędzej –

Godziny trzeba mu, by wznieść
Kontynenty świetliste –
A potem zwisa ze szczotki –
Bo zapomniał o swoich granicach –

j00000003HB2v27_00000_BIB_00D Źródło: Emily Dickinson, Wiersze wybrane, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2000, s. 93.

Po przeczytaniu wierszy Karoliny Chyły i Emily Dickinson wykonaj ćwiczenia:

Polecenie 7

Wymyśl i zapisz swój wiersz poświęcony pająkowi.

R1KaTzSsQNv8R
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 8

Napisz opowiadanie, którego bohaterem będzie pająk.  Możesz odwołać się w nim do poznanych wierszy Emily Dickinson oraz Karoliny Chyły „Pająk”.
Wypracowanie powinno dowodzić twojego poczucia humoru. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

RN5HOAIbdKhmx
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 54

Podaj, jakim słowem można określić pająka. Uzasadnij swoją propozycję.

Rao0AzfExIPxR
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_000000CF
JPOL_E3_E4_Konteksty

Kocie rymy

4a.

Koty i ludzieKarolina Chyła
Karolina Chyła Koty i ludzie

„Chodzę cicho nieznanymi ścieżkami.
Udaję cienie na zapomnianych szlakach.
Roztrącam zieloną przepaść liści,
Aby z bliska zaskoczyć
Ptaka gładkiego jak migdał.
Wypić kroplę życia
Z kielicha jego szarych piór.
Nie znajdzie mnie nikt kto mnie szuka.
Przyjdę, gdy się nacieszę swobodą,
Wilgotnym powiewem traw…”

A potem ułagodzony kłębek
Wydobywa z puchu, z radości
Srebrzystą nitkę mruczenia.

Dwoje oczu, dwa ametysty –
Dwa księżyce na nocnym niebie,
Niebie co się skrada gwiazdami
Jak wszechpotężny kot.
(wiosna 2008)

j00000003HB2v27_00000_BIB_00E Źródło: Karolina Chyła, Koty i ludzie, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 27.

4b.

KotHalina Poświatowska
Halina Poświatowska Kot

ja mam pana boga w futrze
kiedy się przeciągam wzdłuż
czuję jego palce
wyprężone na grzbiecie
on w mięśniach moich nóg
kroczy ciszej
niż okrągły księżyc
po przyczajonym niebie
nie płoszymy gałęzi
wiatr
trzepocze nam w pysku
skrzydłem głupiego wróbla
oblizuję wąs
z ciepłej krwi
zmrużony śpiewam hymn
o dobrym bogu

j00000003HB2v27_00000_BIB_00F Źródło: Halina Poświatowska, Kot, [w:] tejże, Wszystkie wiersze, Kraków 2000, s. 57.

4c.

Z kocich parodiiJerzy Litwiniuk
Jerzy Litwiniuk Z kocich parodii

Puszysty,
miękki,
pozornie kłębek włóczki.
Wystarczy wziąć do ręki:
w kłębku stal,
w ślepiach świeci fosfor,
w jedwabiu włosów
prąd,
we łbie
matematyczne sztuczki:
czy warto, czy się opłaci
napiąć – rozprężyć
sprężyny mięśni,
wsunąć – wysunąć
pazury, ćwieki,
mruży bezsenne powieki,
patrzy, nie wiesz:
w ciebie,
za ciebie,
w dal,
a może w głąb
bezdennej kociej duszy?
Wstrząsnął się, ruszył
z kanapy, skok na gzyms:
rryms!
Z trzeciego piętra na cztery łapy
Hop!
Stop.
Przylizał futro różowym ochłapem,
krokiem majestatycznym,
elastycznym,
z gracją,
bez zbytecznego pośpiechu
za rogiem znikł.

j00000003HB2v27_00000_BIB_00G Źródło: Jerzy Litwiniuk, Z kocich parodii, [w:] tegoż, Kocie łby, Warszawa 1972, s. 148–149.

Po przeczytaniu wierszy Karoliny Chyły, Haliny Poświatowskiej i Jerzego Litwiniuka wykonaj ćwiczenia:

R12ThpHOoPYN0
Ćwiczenie 55
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu fragmentów wierszy odpowiednim kolumnom tabeli, oznaczającym poszczególne środki poetyckie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000003HB2v27_0000000H
Polecenie 9
RErlKEtbSj12L
Korzystając ze szkicownika, narysuj komiks, którego bohaterem będzie kot o niezwykłych, fantastycznych cechach lub umiejętnościach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Opisz wymyślonego przez siebie kota, który posiada niezwykłe, fantastyczne cechy lub umiejętności.

RG8l7AbB5EtcH
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 10

Zredaguj zabawny dialog między kotem zostawionym w domu a jego właścicielką.

Rb3EFLaoiOus7
Koci komunikator
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10

Zredaguj zabawny dialog między kotem zostawionym w domu a jego właścicielką.

Rf8lIzVEOS3ZC
Miejsce na odpowiedź.
j00000003HB2v27_000000D7
JPOL_E3_E4_Konteksty

W pułapce

5.

W stronę mleczyKarolina Chyła
Karolina Chyła W stronę mleczy

Pusto, zimno… i klatka
Wokół siatka i siatka.
Dłoń o pręty kaleczę,
A tam niebo! I mlecze!
Nie da rady i święty,
Gdy wciąż pręty i pręty,
Gdy wciąż druty i siatki –
Smutny świat smutnej klatki.
A ty stoisz, gdzie trzeba,
Tam, wśród mleczy i nieba,
I nie dasz serca przez kratę…
„Nie karmić mieszkańców klatek”.
(wiosna 2009)

j00000003HB2v27_00000_BIB_00H Źródło: Karolina Chyła, W stronę mleczy, [w:] tejże, Debiut przed debiutem, Warszawa 2011, s. 9.

Po przeczytaniu wiersza W stronę mleczy Karoliny Chyły wykonaj ćwiczenia:

Polecenie 11

Wymyśl i zapisz alternatywny tytuł dla wiersza „W stronę mleczy”, biorąc pod uwagę jego treść.

R1JiAs1n4vZbK
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 56

W wierszu występują dwa plany przestrzenne: „tu” i „tam”. Przeanalizuj tekst utworu i wyszukaj w nim określenia odnoszące się do obu przestrzeni, a następnie wpisz je do tabeli.

R1YUcpyztIq9Q
Treść. Treść(...).
R1Dn9RWK9X1SK
Ćwiczenie 57
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tekstu dotyczącego podmiotu lirycznego wiersza „W stronę mleczy".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 58

Określ, czym może być kilkakrotnie wspomniana w utworze klatka. Podaj co najmniej dwie różne interpretacje.

Rm4xK2RJWELTn
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 59

Wyjaśnij, dlaczego ostatni wers wiersza „W stronę mleczy” został ujęty w cudzysłów.

RqEspjFv1YAhQ
Miejsce na notatkę
j00000003HB2v27_000000E6
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kto się boi poezji?

Często współczesny czytelnik, kiedy otwiera nieznaną sobie książkę i dostrzega tam wiersze – czym prędzej ją zamyka! Niepotrzebnie. Poezja i obcowanie z nią może dać czytelnikowi okazję do refleksji, pokazać nieoczekiwane konstrukcje językowe, umożliwia utożsamienie własnych przeżyć czy przemyśleń z uczuciami podmiotu lirycznego.

Polecenie 12

Zabaw się w poetę. Stwórz zestaw niecodziennych skojarzeń na temat związany z wybranym przez siebie zwierzęciem, w którym wykorzystasz pomysły własne lub zainspirujesz się utworami poznanymi w trakcie tej lekcji.

RKaxLLDvuG27T
Miejsce na odpowiedź.
Polecenie 13
ROdlxo0sxOncY1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: wiersz biały, anafora, apostrofa, synonim, homonim, porównanie, neologizm, onomatopeja, pytanie retoryczne, zdrobnienie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: wiersz biały, zabawa słowem, poezja, środki stylistyczne, warsztat pisarski, nawiązania, podmiot liryczny.

Rg1O1kiN6o5yX
Miejsce na odpowiedź.