Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4hv0z44lUesN1
Ilustracja przedstawia skalną ścianę. Ponad nią znajduje się pas kłębiastych chmur, a powyżej błękitne niebo, na którym widoczny jest delikatny, jasny, kulisty kontur, który wygląda jak planeta.
Widok na niebo
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Literatura (proza, poezja, dramat) w powszechnej opinii jest bardziej kojarzona z fikcją, zmyśleniem niż z prawdą i rzeczywistością. Dzieje się tak zapewne dlatego, że stanowi ona efekt pracy artystycznej jej autora - pisarza, poety, dramaturga. Wśród gatunków literackich wyróżnić możemy jednak również odmiany niefikcjonalne, np. wywiad czy reportaż.

Bez względu na fikcjonalny bądź niefikcjonalny charakter literatury, powody sięgania przez czytelnika po dany utwór są najczęściej mocno związane z rzeczywistością, w której żyjemy, np. potrzeba oderwania się od niej, poszukiwanie inspiracji, rozrywki, przeżyć estetycznych. Wartościowa literatura wywiera wpływ
na odbiorcę, odnosi się do rzeczywistości, mimo że stanowi fikcję, zmyślenie.

Już wiesz

Przeczytaj rozmowę na temat fikcji w literaturze, którą przeprowadzili
Katarzyna Janowskaj00000002UB2v27_000tp001Katarzyna JanowskaPiotr Mucharskij00000002UB2v27_000tp002Piotr Mucharski z profesorem Janem Błońskimj00000002UB2v27_000tp003Janem Błońskim.

j00000002UB2v27_000tp001
j00000002UB2v27_000tp002
j00000002UB2v27_000tp003
j00000002UB2v27_0000000U
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

W świecie fikcji

Dorota Korwin-Piotrowska Poetyka - przewodnik po świecie tekstów

Najłatwiej byłoby powiedzieć, że literatura jest fikcją, to znaczy zmyśleniem, ale – co oczywiste – nie każda fikcja jest literaturą, inaczej wszyscy […] marzyciele, twórcy reklam, […] czy anegdot byliby autorami dzieł literackich. […]

Fikcja literacka polega na tworzeniu świata przedstawionego
ze słów. W świecie tym zmyśleni są: ten, kto mówi (podmiot wypowiedzi, narrator); ten, o kim jest mowa (bohater), oraz przedmiot i okoliczności wypowiedzi. Świat ten […] może, ale wcale nie musi, przypominać pod pewnymi względami świat rzeczywisty, nigdy jednak nie jest z nim tożsamy. […]

Im bardziej świat przedstawiony jest nam znany, z tym większym przekonaniem możemy określić daną fikcję jako realistyczną – jak w dawnych powieściach […] Bolesława Prusa, […] Fikcja realistyczna dominuje także w tysiącach popularnych kryminałów, powieści sensacyjnych i obyczajowych oraz romansów. Daty, szczegółowe i wiarygodne opisy, dokładna lokalizacja w czasie i przestrzeni, zbieżność z historycznymi faktami, podane prawdopodobne imiona i nazwiska, często także nazwy własne z epoki, posłużenie się dziesiątkami na pozór nieistotnych szczegółów – wszystko to buduje 'efekt realności' który jest podstawą tego sposobu obrazowania. Najważniejsze jednak jest w odniesieniu do fikcji realistycznej ostateczne wrażenie – wiarygodność, prawdopodobieństwo, złudzenie obcowania z jakimś fragmentem rzeczywistości.

[…]

Zwróćmy jeszcze uwagę na fundamentalną różnicę między słowem 'realny' (= rzeczywisty, autentyczny) a 'realistyczny'
(= odnoszący się do realizmu; oraz = odnoszący się do rzeczywistości, prawdopodobny, dający się zrealizować, możliwy). Właśnie ze względu na tę odmienność fikcja realistyczna nie jest realna, bo przecież 'odnoszenie się do' oznacza brak bezpośredniości, tożsamości; żadna fikcja nie jest realna, skoro jest zmyśleniem. […]

Im więcej elementów całkowicie obcych, nieprawdopodobnych, nadnaturalnych, tym bliżej do fikcji fantastycznej [...]. W jej obręb wchodzą [...] baśnie, [...] science fictionscience fictionscience fiction, która łączy się z rozwojem technicznym, projektowaniem przyszłości czy podbijaniem pozaziemskich cywilizacji lub ukazywaniem życia zdominowanego przez elektronikę – […] Dzienniki gwiazdowe Stanisława Lema, […].

Fikcja fantastyczna to również pełna magii czy groteski, tworząca nowe mity i baśniowe krainy odmiana: ***fantasyfantasyfantasy*** – np. Alicja w krainie czarów Lewisa CarrollaLewisa CarrrollaLewisa Carrolla, Władca Pierścieni Johna Ronalda Reuela TolkienaTolkienaJohna Ronalda Reuela Tolkiena czy Wiedźmin Andrzeja Sapkowskiego […].

j00000002UB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Dorota Korwin-Piotrowska, Poetyka - przewodnik po świecie tekstów, Kraków 2011, s. 34–35, dostępny w internecie: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/27626/korwin-piotrowska_poetyka_przewodnik_po_swiecie_tekstow_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp 15.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Lewisa Carrrolla
Tolkiena
science fiction
fantasy
j00000002UB2v27_0000000U
R1f1Z24OQl8cM
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Podaj dwa tytuły znanych ci utworów literackich, w których wydarzenia mają charakter wyłącznie realistyczny oraz dwa, w których występują elementy fantastyczne.

R1eHorw1mOWZQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, która odmiana literatury – fantasy czy fantastyka naukowa – w większym stopniu nawiązuje do rzeczywistości.

R1QW6J4WaLxAq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4
R19MjXr5VbpUm
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym zaznaczeniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
R1CalRjD0VPnL1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanych wyrazów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O fikcji

Rozmowy na koniec wieku. Z profesorem Janem Błońskim rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr MucharskiKatarzyna Janowska, Piotr Mucharski
Katarzyna Janowska, Piotr Mucharski Rozmowy na koniec wieku. Z profesorem Janem Błońskim rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Panie Profesorze, tym razem chcielibyśmy porozmawiać z Panem nie jako z mistrzem pisania o książkach, lecz jako z mistrzem czytania książek – wrażliwym podróżnikiem po krainie fikcji literackiej. Czy pamięta Pan swoją pierwszą ważną książkę w życiu?

Jan Błoński: Moje pierwsze ważne wspomnienie czytelnicze pochodzi z trzeciej albo czwartej klasy szkoły podstawowej.
To była bardzo smutna nowelka Marii Konopnickiej. Strasznie się przejąłem losem jakiegoś ptaszka czy innego zwierzęcia – już nie pamiętam...

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Czy to aby nie była szkapaj00000002UB2v27_000tp004szkapa?

Jan Błoński: Nie, na pewno nie szkapa, raczej coś mniejszego.
Aż się popłakałem podczas tej lektury. Cała klasa się ze mnie śmiała. Coś mi z tego do dziś zostało, bo dalej łatwo się wzruszam, czytając…

Odebrałem zresztą bardzo tradycyjne wychowanie czytelnicze. Czytałem po kolei całą polską klasykę: najpierw Sienkiewicza, potem Prusa… Mam na rodzimą literaturę pogląd inny niż powszechnie dziś panujący. Skłonni jesteśmy tę literaturę lekceważyć. A ona ma wiele doskonałych stron, które są zupełnie niedocenione. Na przykład Quo vadisj00000002UB2v27_000tp005Quo vadis, tak obśmiane przez znawców. Jest w nim przynajmniej jeden wybitny aspekt – aspekt opisowy, dorównujący dokonaniom największych pisarzy. Kiedy czytam, jak Winicjuszj00000002UB2v27_000tp006Winicjusz przedziera się przez płonący Rzym, to czuję, że to wielki kawałek literatury […].

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Nie ukrywamy, że ta odpowiedź nas zaskoczyła, bo z Pańskich książek wynika, że najważniejszą lekturą było jednak 'W poszukiwaniu straconego czasu' Proustaj00000002UB2v27_000tp007Prousta.

Jan Błoński: Z wielkich książek klasycznych – oczywiście. To była lektura, która mnie w jakiś sposób przemieniła. Bardzo długo ją czytałem – nie tylko z tego powodu, że sama w sobie jest długa. Pamiętam to dziwne poczucie: rewelacja, otwarcie świata, którego wcześniej nie było, i który nagle zaistniał. Życie nabrało blasku, stało się świetliste. A blask – jak wiadomo – jest cechą piękna.

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Fikcja jest bardziej rzeczywista od samej rzeczywistości?

Jan Błoński: Proust tak właśnie myślał. I tak jest przecież z każdą dobrą książką. Nagle dostrzegamy związki, znaczenia, których nie przeczuwaliśmy. Drzewo już nie jest zwykłym drzewem, słowa wywołują zaklęte w tym drzewie sensy. Rzeczywistość buduje się na nowy sposób, znacznie bogatszy od banalnej rutyny. Dlatego właśnie czytamy książki.

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Podrążmy jeszcze ten temat. W popularnym rozumieniu fikcja jest ucieczką od rzeczywistości, a z tego, co Pan powiedział, wynika, że jest możliwością dotarcia do niej. […] Czym jest ten głód fikcji w człowieku? Sam świat nam nie wystarcza?

Jan Błoński: Jak komu. Bardzo wielu ludziom wystarcza albo nawet za dużo mają tej rzeczywistości i uciekają od niej na jeszcze inny sposób – na przykład ogłupiając się. Kultura obrazkowa jest często taką ucieczką od rzeczywistości, jest zamykaniem się w miałkiej przypadkowości. Prawdziwa lektura nie jest jednak ucieczką, jest odpowiedzią na pragnienie, głód świata. Przede wszystkim chodzi o ciągłe próbowanie. Może świat tak wygląda, a może tak? Fikcja otwiera nam nowe możliwości przez pracę języka, powołując do istnienia świat, który w odbiorze czytelnika może stać się rzeczywistością.
A co do ukojenia: nie zauważyłem, żeby analfabeci bardziej cierpieli od ludzi piśmiennych. Raczej jest odwrotnie.

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Dowiedzieliśmy się, czym jest fikcja, ale może warto powiedzieć, co znaczy rzeczywistość. To słowo wypowiadają dziś jak zaklęcie wielcy pisarze […] – uważając, że rzeczywistość jest ratunkiem dla współczesnej literatury...

Jan Błoński: Tutaj chodzi o inny aspekt literatury. Spór nie toczy się o to, co jest rzeczywistością, a co jest zmyśleniem. Powraca natomiast problem, czy literatura ma naśladować rzeczywistość, odwołując się do tego, co jest pozaliterackie, czy też powinna się skupić na sobie samej. […]

My w gruncie rzeczy dalej chcemy literatury, która naśladuje rzeczywistość. Ale przychodzi taki moment, kiedy sam sposób pisania uwalnia się, autonomizuje, i pisarzy interesuje już tylko ten sposób. Ważny jest już tylko proces twórczy zmierzający do piękności, czyli do stwarzania czegoś, co jest niezwykłe, a przede wszystkim nowe. […]

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Skąd się wzięła literatura, Panie Profesorze? Jakie są jej źródła?

Jan Błoński: Trudno mi na to jednoznacznie odpowiedzieć. Ale myślę, że narodziła się – prawie – jednocześnie z ludzką mową. Z potrzeby zaklęcia, przywołania jakiegoś zjawiska. Z potrzeby przypomnienia – czyli zachowania – tego, co miało miejsce. Już w tych dwu potrzebach można dostrzec zalążki liryki i epiki… Słowo ma niewątpliwie jakąś moc, która pozwala mu 'tworzyć' rzeczy […]

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Nie padło tu jeszcze jedno słowo – prawda. Pana przyjaciel, Andrzej Kijowskij00000002UB2v27_000tp008Andrzej Kijowski, pisząc o poezji, postawił mocny znak równania: poezja jest prawdą. Czy można powiedzieć, że prawdziwa literatura jest prawdą?

Jan Błoński: Może tak i jest, jeżeli chodzi o prawdę jako [...] zgodność rzeczy i myśli. Pytanie tylko, czy chodzi o myśl twórcy czy odbiorcy… Dzieło literackie jest właściwie zbiorem instrukcji dla czytelnika, który musi je w jakiś sposób wypełnić, zrealizować. […] Urokiem zajmowania się literaturą jest właśnie to, że nasze sądy nigdy nie są definitywne. Każda książka może być rozmaicie aktualizowana przez czytelników, może odżywać po latach, albo przeciwnie – obumierać. Bo literatura – w gruncie rzeczy – to jest wielki cmentarz. Zostaje z niej w końcu kilkanaście czy kilkaset książek. A nawet jeśli jest ich kilka tysięcy, to i tak bardzo mało.

Aktualizujemy więc nieustannie, ten proces jest nieskończony i urok literatury na tym polega, że zawsze możemy być pewni,
że nie powiedzieliśmy ostatniego słowa o tym, co napisano. […]

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Są zwolennicy poglądu, że kanon dzieł wiecznych został już zamknięty, że współczesna literatura nic nowego do niego nie wnosi.

Jan Błoński: Być strażnikiem skarbca to pewnie jest wielka przyjemność. Ale myślę, że nie trzeba z tym przesadzać. To prawda, że literatura czy sztuka przeżywa dzisiaj kryzys. Coś się w Europie skończyło. Widać to od lat 60., 70. Ale sądzić, że to jest proces, który musi się pogłębiać, wydaje mi się zbyt arbitralne. Takie epoki już często bywały, choćby pod koniec średniowiecza…

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Ale co się skończyło, Panie Profesorze?

Jan Błoński: Wyczerpały się jakby możliwości literatury… […]

Możliwe, że pewne kraje czy pewne kultury literackie się wyczerpują. Ale wyciągać z tego wniosek, że wszystkie się wyczerpały, byłoby zbyt pochopne. […]

Mamy cały świat przed sobą do dyspozycji. To bardzo przeszkadza pisarzom. Łatwiej jest pisać dla małej publiczności. […] Ludzie gonią za cudzymi nowinkami, zamiast iść w głąb, w swoje własne sprawy i starać się opowiedzieć je na nowy, oryginalny sposób. Pisarze skupiają się raczej na samym sposobie opowiadania niż na tym, co mają do powiedzenia. Nie odwołują się do własnych doświadczeń, tylko powtarzają chwyty literackie, które u kogoś już się sprawdziły. A z drugiej strony szukają niezwykłości, rzeczy niewykorzystanych, motywów, tematów,
do których nikt nie sięgał, bo były obrzydliwe, odpychające, zakazane itd. […]

Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski: Czy jednak kultura obrazkowa wygra z literaturą?

Jan Błoński: Kultura obrazkowa zaprowadziłaby nas w końcu do jaskini. Na szczęście w ludziach niechęć do jaskini jest bardzo silna, co bierze się ze zdrowego rozsądku. Więc myślę, że kultura obrazkowa jednak nie zwycięży.

j00000002UB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Z profesorem Janem Błońskim rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski. O fikcji, [w:] Katarzyna Janowska, Piotr Mucharski, Rozmowy na koniec wieku, t. 2, Kraków 2002.

Po przeczytaniu fragmentów rozmowy dziennikarzy z Janem Błońskim wykonaj polecenia:

Ćwiczenie 6

Opisz pierwsze czytelnicze wspomnienie prof. Jana Błońskiego. Wyjaśnij, dlaczego fikcyjne zdarzenia mogą wywoływać aż tak wielkie emocje.

R1Iegbv56LXHx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1H0fkzrYpxoK
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Rozważ, czy zgadzasz się ze stanowiskiem prof. Jana Błońskiego na temat początków literatury. Uzasadnij swoje zdanie.

RnOI2sH7y3ENc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Wytłumacz, dlaczego według profesora czytamy książki.

R18QxLiZD9zvy
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Zacytuj sformułowanie, które zawiera wyjaśnienie, dlaczego ludzie pragną fikcji.

R1dHVIbGhfpTf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Przedstaw opinię Jana Błońskiego na temat kultury obrazkowej. Wyraź swoje zdanie na ten temat.

R3Q2O1vMVS6EO
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 11

Wypisz, na podstawie fragmentów rozmowy Katarzyny Janowskiej
i Piotra Mucharskiego z Janem Błońskim, najważniejsze cechy wywiadu.

R5aRDlnYdDwbH
@@@ {duzepole-Tu wpisz odpowiedź}
Polecenie 2

Przeprowadź wywiad z bliską ci osobą dorosłą (np. rodzicem, babcią lub dziadkiem) na temat jej/jego ulubionych książek z dzieciństwa.

R1ZqRN5JA6tiI
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000002UB2v27_000tp005
j00000002UB2v27_000tp006
j00000002UB2v27_000tp004
j00000002UB2v27_000tp007
j00000002UB2v27_000tp008
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty

Fikcja literacka jest jednym z najważniejszych wyznaczników literatury. Stanowi ona wytwór wyobraźni autora. Jest obecna w każdym rodzaju literackim. Na ogół literatura mieści się pomiędzy czystą fikcjonalnościądokumentarną ścisłością.
Kiedy zbliża się do tego drugiego bieguna, określana bywa mianem literatury faktu, która sytuuje się na pograniczu literatury i dziennikarstwa. Typowe gatunki literatury faktu to pamiętnik, reportaż, podróż, powieść‑dokument, dziennik, list.

Ćwiczenie 12
R1Y8YJLUvA0qU1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanych terminów do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R11QB6tYT9f35
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
RIjP2POT0khiw1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanych postaci do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15
R1WAZOkybFi5l1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wymienionych wydarzeń do odpowiednich kategorii.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R12UMp3xPEMhX
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RpwwWU3rIUjRK
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary 9 związków frazeologicznych znajdujących się w kolumnie lewej z ich objaśnieniami z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty

PretekstypretekstPreteksty

pretekst

Profesor Jan Błoński stwierdził, że 'rzeczywistość jest ciągle modelowana przez sztukę'. Oznacza to, że twórczość artystyczna wywiera na nasz świat ogromny wpływ.

Mówi się, że słynne londyńskie mgły zauważono dopiero wtedy, gdy namalowali je malarze impresjoniści: William Turnerj00000002UB2v27_000tp009William Turner, Claude Monetj00000002UB2v27_000tp00AClaude MonetJames Whistlerj00000002UB2v27_000tp00BJames Whistler.

Także w polskiej kulturze można znaleźć dowody na to, że bohaterowie książek stali się elementem rzeczywistości pozaliterackiej. Na przykład czytelnicy powieści Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza byli tak przejęci śmiercią fikcyjnej postaci Longinusa Podbipięty, że zaczęli zamawiać msze święte w intencji zbawienia jego duszy.

Podobna sytuacja miała miejsce przy okazji innej powieści pozytywistycznej,
a mianowicie Lalki Bolesława Prusa. Główny bohater utworu zyskał ogromną popularność i sympatię wśród czytelników. W Skierniewicach zdecydowano się wystawić mu pomnik na peronie dworca kolejowego. Natomiast w Warszawie sympatycy Wokulskiego upamiętnili kamienicę przy Krakowskim Przedmieściu, w której według powieści mieszkał bohater. Na murze umieszczono tablicę z tekstem:

W tym miejscu stał dom, w którym mieszkał w latach 1878–79 Stanisław Wokulski, postać powołana do życia przez Bolesława Prusa w powieści Lalka, uczestnik Powstania 1863 roku, były zesłaniec syberyjski, były kupiec i obywatel m.st. Warszawy, filantrop i uczony urodzony w r. 1832.

Kamienica mieści się na Krakowskim Przedmieściu w pobliżu pomnika Mikołaja Kopernika i oznaczona jest numerem 4.

j00000002UB2v27_00000_BIB_002 Źródło: dostępny w internecie: http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/21490,warszawa-w-tym-miejscu-byl-dom-stanislawa-wokulskiego.html [dostęp 6.11.2021].
Rjxi0E8QHjDdB
Pomnik Stanisława Wokulskiego na stacji w Skierniewicach - rzeźba autorstwa Roberta Sobocińskiego
Źródło: Bartłomiej Bulicz, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skierniewice_-_Wokulski.jpg [dostęp 10.08.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NZTTPv3wuFn
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000002UB2v27_000tp009
j00000002UB2v27_000tp00A
j00000002UB2v27_000tp00B
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Przygotuj się do udziału w dyskusji na temat prawdy w literaturze. Rozważ pytanie: Czy literatura powinna opisywać świat wyłącznie w sposób realistyczny? Określ swoje stanowisko.

R34pQLHlKJLjC
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 4

Po określeniu swojego stanowiska zbierz argumenty i poprzyj je odpowiednimi fragmentami utworów literackich. Zapisz notatkę poniżej lub w zeszycie.

R110d8GANfGpl
Miejsce na notatkę ucznia.
RbKFEVvbg7ygz1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: fikcja, rzeczywistość, prawda, wywiad, realizm, reportaż, fantasy.

RleHOZ1zen79a
Miejsce na notatkę ucznia.