Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1HUXpZCzxnwC
Zdjęcie przedstawia gałązkę modrzewia w przybliżeniu. Rosnące w kępkach igły.

Ballada o pannie z jeziora

Modrzew
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1U0C4FicQtL3
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu puzzli.
Świtezianka
Źródło: Kazimierz Alchimowicz, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, kim były „ondyny”. Zapisz odpowiedź poniżej lub w zeszycie.

RFRKsq0vtrOnM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Przeczytaj lub wysłuchaj tekstu ballady Adama Mickiewicza „Świtezianka”. Zwróć uwagę na sposób obrazowania w tym utworze. Wskaż, co najbardziej oddziałuje na twoją wyobraźnię.

Ronjg33i3zLxD
(Uzupełnij).
RbBSJeP7DPLif
Nagranie recytacji wiersza.
ŚwiteziankaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Świtezianka

BALLADA

Jakiż to chłopiec piękny i młody?
Jaka to obok dziewica?
Brzegami sinej ŚwiteziŚwiteźŚwitezi wody
Idą przy świetle księżyca.

Ona mu z kosza daje maliny,
A on jej kwiatki do wianka;
Pewnie kochankiem jest tej dziewczyny,
Pewnie to jego kochanka.

Każdą noc prawie, o jednej porze,
Pod tym się widzą modrzewiem.
Młody jest strzelcem w tutejszym borze,
Kto jest dziewczyna? – ja nie wiem.

Skąd przyszła? – darmo śledzić kto pragnie,
Gdzie uszła? – nikt jej nie zbada.
Jak mokry jaskier wschodzi na bagnie,
Jak ognik nocny przepada.

«Powiedz mi, piękna, luba dziewczyno,
Na co nam te tajemnice,
Jaką przybiegłaś do mnie drożyną?
Gdzie dom twój, gdzie są rodzice?

Minęło lato, zżółkniały liścia
I dżdżysta nadchodzi pora,
Zawsze mam czekać twojego przyścia
Na dzikich brzegach jeziora?

Zawszeż po kniejach jak sarna płocha,
Jak upiór błądzisz w noc ciemną?
Zostań się lepiej z tym, kto cię kocha,
Zostań się, o luba! ze mną.

Chateczka moja stąd niedaleka
Pośrodku gęstej leszczyny;
Jest tam dostatkiem owoców, mleka,
Jest tam dostatkiem źwierzyny».

«Stój, stój – odpowie – hardy młokosiehardy młokoshardy młokosie,
Pomnę, co ojciec rzekł stary:
Słowicze wdzięki w mężczyzny głosie,
A w sercu lisie zamiary.

Więcej się waszej obłudy boję,
Niż w zmienne ufam zapały,
Może bym prośby przyjęła twoje,
Ale czy będziesz mnie stały?»

Chłopiec przyklęknął, chwycił w dłoń piasku,
Piekielne wzywał potęgi,
Klął się przy świętym księżyca blasku,
Lecz czy dochowa przysięgi?

«Dochowaj, strzelcze, to moja rada:
Bo kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!»

To mówiąc, dziewkadziewkadziewka więcej nie czeka,
Wieniec włożyla na skronie
I pożegnawszy strzelca z daleka,
Na zwykłe uchodzi błoniebłoniebłonie.

Próżno się za nią strzelec pomyka,
Rączym wybiegom nie sprostał,
Znikła jak lekki powiew wietrzyka,
A on sam jeden pozostał.

Sam został, dziką powraca drogą,
Ziemia uchyla się grząska,
Cisza wokoło, tylko pod nogą
Zwiędła szeleszcze gałązka.

Idzie nad wodą, błędny krok niesie,
Błędnymi strzela oczyma;
Wtem wiatr zaszumiał po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.

Burzy się, wzdyma, pękają tonie,
O niesłychane zjawiska!
Ponad srebrzyste Świtezi błonie
Dziewicza piękność wytryska.

Jej twarz jak róży bladej zawoje,
Skropione jutrzenki łezką;
Jako mgła lekka, tak lekkie stroje
Obwiały postać niebieską.

«Chłopcze mój piękny, chłopcze mój młody
– Zanuci czule dziewica –
Po co wokoło Świteziu wody
Błądzisz przy świetle księżyca?

Po co żałujesz dzikiej wietrznicywietrznicawietrznicy,
Która cię zwabia w te knieje:
Zawraca głowę, rzuca w tęsknicy
I może jeszcze się śmieje.

Daj się namówić czułym wyrazem,
Porzuć wzdychania i żale,
Do mnie tu, do mnie, tu będziem razem
Po wodnym pląsać krysztale.

Czy zechcesz niby jaskółka chybkachybkachybka
Oblicze tylko wód muskać;
Czy zdrów jak rybka, wesół jak rybka,
Cały dzień ze mną się pluskać.

A na noc w łożu srebrnej topieli
Pod namiotami źwierciadeł,
Na miękkiej wodnych lilijek bieli,
Śród boskich usnąć widziadeł».

Wtem z zasłon błysną piersi łabędzie,
Strzelec w ziemię patrzy skromnie,
Dziewica w lekkim zbliża się pędzie
I «Do mnie – woła – pójdź do mnie».

I na wiatr lotne rzuciwszy stopy,
Jak tęcza śmiga w krąg wielki,
To znowu siekąc wodne zatopy,
Srebrnymi pryska kropelki.

Podbiega strzelec i staje w biegu,
I chciałby skoczyć, i nie chce;
Wtem modra fala, prysnąwszy z brzegu,
Z lekka mu w stopy załechce.

I tak go łechce, i tak go znęca,
Tak się w nim serce rozpływa,
Jak gdy tajemnie rękę młodzieńca
Ściśnie kochanka wstydliwa.

Zapomniał strzelec o swej dziewczynie,
Przysięgą pogardził świętą,
Na zgubę oślep bieży w głębinie,
Nową zwabiony ponętą.

Bieży i patrzy, patrzy i bieżybieżyBieży i patrzy, patrzy i bieży;
Niesie go wodne przestworze,
Już z dala suchych odbiegł wybrzeży,
Na średnim igra jeziorze.

I już dłoń śnieżną w swej ciśnie dłoni,
W pięknych licach topi oczy,
Ustami usta różane goni
I skoczne okręgi toczy.

Wtem wietrzyk świsnął, obłoczek pryska,
Co ją w łudzącym krył blasku,
Poznaje strzelec dziewczynę z bliska:
Ach, to dziewczyna spod lasku!

«A gdzie przysięga? gdzie moja rada?
Wszak kto przysięgę naruszy,
Ach, biada jemu, za życia biada!
I biada jego złej duszy!

Nie tobie igrać przez srebrne tonie
Lub nurkiem pluskać w głąb jasną;
Surowa ziemia ciało pochłonie,
Oczy twe żwirem zagasną.

A dusza przy tym świadomym drzewieświadome drzewoświadomym drzewie
Niech lat doczeka tysiąca,
Wiecznie piekielne cierpiąc żarzewieżarzewieżarzewie
Nie ma czym zgasić gorąca».

Słyszy to strzelec, błędny krok niesie,
Błędnymi rzuca oczyma.
A wicher szumi po gęstym lesie,
Woda się burzy i wzdyma.

Burzy się, wzdyma i wre aż do dna,
Kręconym nurtem pochwyca,
Roztwiera paszczę otchłań podwodna,
Ginie z młodzieńcem dziewica.

Woda się dotąd burzy i pieni,
Dotąd przy świetle księżyca
Snuje się para znikomych cieni:
Jest to z młodzieńcem dziewica.

Ona po srebrnym pląsa jeziorze,
On pod tym jęczy modrzewiem.
Któż jest młodzieniec? – strzelcem był w borze.
A kto dziewczyna? – ja nie wiem.

ID_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Świtezianka, [w:] tegoż, Wybór poezji, t. 1, Wrocław 1974, s. 115–121, domena publiczna.
1
Dla zainteresowanych
Rv2GXsZiK8Wtn1
Źródło: a. nn., Ballada, domena publiczna.
1
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, kim są bohaterowie ballady „Świtezianka”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

O jakiej porze roku rozgrywają się opisane w utworze „Świtezianka” wydarzenia? Które fragmenty na to wskazują? Zacytuj je.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5
RsCBj1RJwfksR
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

Wskaż elementy fantastyczne w balladzie, wypisz je poniżej.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Opisz świat przyrody w „Świteziance”. Po wypełnieniu tabeli sformułuj wniosek na temat jego roli w utworze.

Rrbj0mkSMmFao
Świat przyrody w „Świteziance”. Element natury. Kategoria. Funkcja. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1KtpYImi9wRv
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Znajdź fragmenty opisujące jezioro, przeczytaj je uważnie i odpowiedz na pytania. Jak zachowuje się jezioro? Jak reaguje na postępowanie strzelca? Czy natura bierze udział w wydarzeniach? Odpowiedzi zapisz poniżej.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Jakimi przymiotnikami można określić tytułową Świteziankę? Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsca.

RDy9DtxcikH38
Miejsce na odpowiedzi ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Jakimi przymiotnikami można określić tytułową Świteziankę? Podaj pięć przykładów.

R1F23e7lXpESY
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 10

Odpowiedz na pytania:

  • Jakiej próbie poddała dziewczyna strzelca?

  • Jak postąpił strzelec? Na czym polegała jego wina?

  • Jak został ukarany?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 11

Wybierz cechy, które pasują do strzelca. Zapisz je poniżej lub w zeszycie.

RRhzUhQLYYVLr
Ramka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ryf3d1mNlmu11
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12
RFRrC1HecZgXM
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Oceń postępowanie bohaterów „Świtezianki”. Sformułuj argumenty i kontrargumenty. Po wypełnieniu tabel zapisz wnioski z przeprowadzonej oceny.

R1OdiLhemIwIy
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
R1KjS20bGbG70
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 15

Spośród podanych poniżej cech utworów literackich wybierz te, które charakteryzują balladę „Świteziankę”. Przeciągnij i upuść wybrane elementy w dowolne miejsca.

RCOfc5ab8VITg
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R19mYnJ3OeYtS
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16

Znajdź w balladzie „Świtezianka” złote myśli, pouczenia i zapisz je poniżej lub w zeszycie.

RbQVKQvAJ4q39
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Stwórz plakat filmowy reklamujący „Świteziankę” jako romans, dramat, horror lub film sensacyjny.

RGQuFUDkzvnjB
Miejsce na rysunek ucznia.
Polecenie 1

Zredaguj tekst reklamujący „Świteziankę” jako romans, dramat, horror lub film sensacyjny.

RXkVAxtMLYem1
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Przyjrzyj się obrazowi Juliana Fałata. Opisz ukazaną scenerię, wykorzystując fragmenty ballady.

RPihB7QB6fNCi
Świteź
Źródło: Julian Fałat, Świteź, 1888, akwarela, domena publiczna.
RUX1W8EoGlSJ4
Miejsce na wypracowanie ucznia.
Polecenie 2

Opisz scenerię ukazaną w utworze, wykorzystując fragmenty ballady.

RbcNVeRmRypFU
Miejsce na wypracowanie ucznia.
RE6WCTPVCT4xU
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uszeregowaniu wydarzeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Przygotuj scenariusz przedstawienia teatralnego na podstawie „Świtezianki”. Podziel balladę na kilka scen, zatytułuj je. W didaskaliach dopisz informacje o scenografii i grze aktorskiej. Wpisz dialogi postaci, możesz wykorzystać cytaty lub stworzyć własne.

R8a9gIF0G4Dyu
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 3.0.
świteź
chybka
hardy młokos
błonie
wietrznica
świadome drzewo
bieży
żarzewie
dziewka
akwatyczne