Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpPEEphx1CUyt1

Bracia: trochę rodzina, trochę przyjaciele

Grafika przedstawia cztery domy o spadzistych dachach, które stoją na wzgórzach z oczami i wąsami. Tło jest jednolite.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Ułóż puzzle. Jak sądzisz, kim mogą być znajdujące się na nim osoby?

Rh8KB5TIXxUVP1
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu puzzli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytanie, jak lubisz spędzać czas ze swoim rodzeństwem. Jeśli nie masz rodzeństwa, wymień ulubione zabawy z rówieśnikami.

RxbSXjnXZeAOf
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 1

Przeczytaj bajkę Michela PiquemalatiOGmyulWt_000tp001Michela Piquemala pt. „Bracia” lub wysłuchaj jej uważnie.

RNX9aHtpKxsCB
Nagranie bajki Michela Piquemala pt. „Bracia”.
Bracia
Michel Piquemal Bracia

Dwaj bracia wspólnie uprawiali niewielkie pole i dzielili się zbiorami. Pewnego wieczora, gdy każdy z nich zwiózł już do stodołytiOGmyulWt_000tp002stodoły swoją część plonów, jeden z braci przebudził się i tak powiedział do siebie:
– Mój brat jest żonaty i ma dwoje dzieci. A to sprawia, że ma troski i wydatki, które mnie zostały oszczędzone. On z pewnością bardziej potrzebuje tego ziarna niż ja. Zaniosę mu więc po kryjomu kilka worków. Wiem przecież dobrze, że gdybym mu to zaproponował – odmówiłby.
Wstał z łóżka, zaniósł kilka worków z ziarnem do stodoły swego brata i wrócił, by znów się położyć. Tymczasem drugi z braci obudził się chwilę później i tak rzekł do siebie:
– Nie jest sprawiedliwe, żebym miał połowę zbiorów z naszego pola. Mój brat nie zna radości życia rodzinnego. Potrzebuje spotkań z innymi ludźmi i rozrywek, a to przecież kosztuje. Pójdę więc zanieść mu część mojego ziarna.
I wstał, żeby przenieść kilka worków do sąsiedniej stodoły.
Następnego ranka każdy z braci był nadzwyczaj zdumiony, że w jego sąsiekutiOGmyulWt_000tp003sąsieku jest tyle samo worków zboża, co poprzedniego dnia.
Każdego roku, gdy przychodził czas zbiorów, robili tak samo. I nigdy nie zdołali zrozumieć, jaki to czar sprawia, że liczba ich worków jest niezmiennie ta sama.

bracia Źródło: Michel Piquemal, Bracia: Bajki filozoficzne, s. 38.
1
Polecenie 2

Wypisz z tekstu wyrazy, które są dla ciebie niezrozumiałe. Wyjaśnij ich znaczenie. Skorzystaj z przypisów i słowników.

uzupełnij treść
tiOGmyulWt_000tp001
tiOGmyulWt_000tp002
tiOGmyulWt_000tp003

O autorze

Michel Piquemal1954
R1MtbFVsJRapT1
Źródło: Garitan, licencja: CC BY 3.0.

Michel Piquemal

Francuski nauczyciel, pisarz, autor ponad 200 książek dla dzieci. W Polsce ukazały się jego „Bajki filozoficzne”. Pasjonuje się kulturą Indian.

Ćwiczenie 2

Rozwiąż test ze znajomości bajki pt. „Bracia” Michela Piquemala.

„Bracia”810
Test

"Bracia"

Liczba pytań:
8
Limit czasu:
10 min
Twój ostatni wynik:
-
Ćwiczenie 3
RQnOZ6gAvo3oK1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Odpowiedz na pytania:

  • Co to znaczy troszczyć się o siebie nawzajem?

  • Jak rozumiesz wyrażenie „byli bogaci miłością do siebie”?

  • Jakie znasz przykłady wzajemnej pomocy?

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Zastanów się:

  • Czy w klasie należy pomagać sobie nawzajem?

  • W jakich sytuacjach tak, a w jakich nie?

  • Czy pomoc zawsze jest słuszna i potrzebna?

Zapisz tutaj lub w zeszycie po jednym argumencie za i przeciw.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Zapisz tutaj lub w zeszycie wyrazy, które należą do rodziny rzeczownika „brat”.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Wybierz dwa wyrazy z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Połącz w pary związki frazeologiczne i ich znaczenia.

R1b7D9oHlUhkc
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary związków frazeologicznych i ich znaczeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Zaznacz określenia, które nie są synonimami dla wyrazu „rodzeństwo”.

RUgJYmpf70emY
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu poprawnych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Umieść na osi czasu wybrane przez siebie ważne wydarzenia z życia twojej rodziny (np. daty urodzenia rodziców i rodzeństwa, rocznica ślubu rodziców, wspólne wakacje itp.). Uzasadnij, dlaczego te wydarzenia są tak istotne i dlaczego warto je świętować w rodzinnym gronie.

R1aXxt9O3cSuu
Zadanie polega na wypełnieniu osi czasu przez ucznia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
uzupełnij treść
Polecenie 5

Zanotuj wybrane przez siebie ważne wydarzenia z życia twojej rodziny (np. daty urodzenia rodziców i rodzeństwa, rocznica ślubu rodziców, wspólne wakacje itp.). Uzasadnij, dlaczego te wydarzenia są tak istotne i dlaczego warto je świętować w rodzinnym gronie.

R1DTSUcbA3cGi
(Uzupełnij).