Ułóż puzzle. Jak sądzisz, kim mogą być znajdujące się na nim osoby?
Odpowiedz na pytanie, jak lubisz spędzać czas ze swoim rodzeństwem. Jeśli nie masz rodzeństwa, wymień ulubione zabawy z rówieśnikami.
Przeczytaj bajkę Michela PiquemalaMichela Piquemala pt. „Bracia” lub wysłuchaj jej uważnie.
BraciaDwaj bracia wspólnie uprawiali niewielkie pole i dzielili się zbiorami. Pewnego wieczora, gdy każdy z nich zwiózł już do stodołystodoły swoją część plonów, jeden z braci przebudził się i tak powiedział do siebie:
– Mój brat jest żonaty i ma dwoje dzieci. A to sprawia, że ma troski i wydatki, które mnie zostały oszczędzone. On z pewnością bardziej potrzebuje tego ziarna niż ja. Zaniosę mu więc po kryjomu kilka worków. Wiem przecież dobrze, że gdybym mu to zaproponował – odmówiłby.
Wstał z łóżka, zaniósł kilka worków z ziarnem do stodoły swego brata i wrócił, by znów się położyć. Tymczasem drugi z braci obudził się chwilę później i tak rzekł do siebie:
– Nie jest sprawiedliwe, żebym miał połowę zbiorów z naszego pola. Mój brat nie zna radości życia rodzinnego. Potrzebuje spotkań z innymi ludźmi i rozrywek, a to przecież kosztuje. Pójdę więc zanieść mu część mojego ziarna.
I wstał, żeby przenieść kilka worków do sąsiedniej stodoły.
Następnego ranka każdy z braci był nadzwyczaj zdumiony, że w jego sąsiekusąsieku jest tyle samo worków zboża, co poprzedniego dnia.
Każdego roku, gdy przychodził czas zbiorów, robili tak samo. I nigdy nie zdołali zrozumieć, jaki to czar sprawia, że liczba ich worków jest niezmiennie ta sama.
Wypisz z tekstu wyrazy, które są dla ciebie niezrozumiałe. Wyjaśnij ich znaczenie. Skorzystaj z przypisów i słowników.
O autorze
Michel Piquemal
Francuski nauczyciel, pisarz, autor ponad 200 książek dla dzieci. W Polsce ukazały się jego „Bajki filozoficzne”. Pasjonuje się kulturą Indian.
Rozwiąż test ze znajomości bajki pt. „Bracia” Michela Piquemala.
"Bracia"
Odpowiedz na pytania:
Co to znaczy troszczyć się o siebie nawzajem?
Jak rozumiesz wyrażenie „byli bogaci miłością do siebie”?
Jakie znasz przykłady wzajemnej pomocy?
Zastanów się:
Czy w klasie należy pomagać sobie nawzajem?
W jakich sytuacjach tak, a w jakich nie?
Czy pomoc zawsze jest słuszna i potrzebna?
Zapisz tutaj lub w zeszycie po jednym argumencie za i przeciw.
Zapisz tutaj lub w zeszycie wyrazy, które należą do rodziny rzeczownika „brat”.
Wybierz dwa wyrazy z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Połącz w pary związki frazeologiczne i ich znaczenia.
Zaznacz określenia, które nie są synonimami dla wyrazu „rodzeństwo”.
Umieść na osi czasu wybrane przez siebie ważne wydarzenia z życia twojej rodziny (np. daty urodzenia rodziców i rodzeństwa, rocznica ślubu rodziców, wspólne wakacje itp.). Uzasadnij, dlaczego te wydarzenia są tak istotne i dlaczego warto je świętować w rodzinnym gronie.
Zanotuj wybrane przez siebie ważne wydarzenia z życia twojej rodziny (np. daty urodzenia rodziców i rodzeństwa, rocznica ślubu rodziców, wspólne wakacje itp.). Uzasadnij, dlaczego te wydarzenia są tak istotne i dlaczego warto je świętować w rodzinnym gronie.