Czy można mieć dwie ojczyzny?
Przeczytaj utwór Andrzeja Sikorowskiego Moje dwie ojczyzny. Określ, kim jest podmiot liryczny w wierszu.
Moje dwie ojczyznyJest taki kraj na południu,
gdzie wyspy toną w błękitach,
gdzie Bóg zapomniał o grudniu
i zawsze dźwięczy muzyka.
Jest taki kraj wiecznej wiosny,
pachnący wiatrem i morzem,
gdzie miłość – to wiersz miłosny,
nienawiść – to pchnięcie nożem.Lubię tam być, lubię tam być,
w słońcu najlepiej marzyć,
chłodną jak noc ambrozję pić
i witać świt na plaży.
Lubię ten zgiełk, zapach i smak,
i szum radosny w głowie,
w cyprysach zaplątany wiatr,
gorące oczy kobiet.Jest taki kraj tu, nad Wisłą,
pod nieba szarym ołowiem.
Tu moje imię, nazwisko.
Tu w ziemi moi ojcowie.
I chociaż wciąż narzekają,
że stąd daleko do świata,
to tylko w tym jednym kraju
potrafię kochać i płakać.Bo tylko tutaj sprzedają chleb,
który z dzieciństwa pamiętam,
skrzypi pod nogą wczorajszy śnieg
i najpiękniejsze są święta.
I choć mnie czasem zalewa krew
i myśli mam niezbadane,
to tutaj wrosłem po wieków wiek
drzewem, którego nie złamiesz.
Przyjrzyj się fotografiom i wskaż, które według ciebie najlepiej pasują do krajów opisywanych w wierszu.
Napisz, jak wyobrażasz sobie kraje opisane w wierszu.
Znajdź w internecie i wysłuchaj wykonania piosenki Moje dwie ojczyzny.
Napisz, jak można określić nastrój panujący w piosence.
Napisz, o jakich dwóch krajach jest mowa w piosence. W jakiej części Europy się znajdują?
Zaznacz dwoma różnymi kolorami fragmenty wiersza, na podstawie których można to wywnioskować.
Napisz, o jakich dwóch krajach jest mowa w piosence. W jakiej części Europy się znajdują?
Z jakimi dźwiękami kojarzą się podmiotowi lirycznemu dwa kraje?
Podaj, z jakimi dźwiękami kojarzą się podmiotowi lirycznemu dwa kraje.
Na podstawie tekstu piosenki opisz oba kraje: Grecję i Polskę. Możesz to zrobić w formie krótkiej notatki składającej się z wyrażeń i zwrotów.
Określ cechy podmiotu lirycznego.
Który kraj jest bliższy podmiotowi lirycznemu i dlaczego?
Określ, który kraj jest bliższy podmiotowi lirycznemu i dlaczego.
Wyjaśnij sens przenośni zawartej w ostatnich dwóch wersach wiersza. Zanotuj odpowiedź.
Wypisz z wiersza po dwa przykłady rymów: dokładnych i niedokładnych.
Uzupełnij puste pola, wpisz środki stylistyczne lub ich przykłady.
Najczęściej używane, pochodzące od słowa ojciec, określenie kraju urodzenia
– ojczyzna, ma również swój odpowiednik, który pochodzi od słowa matka
– macierz.
Ułóż pięć zdań, wykorzystując związki wyrazowe z poprzedniego ćwiczenia.
Wyobraź sobie, że jesteś pracownikiem biura podróży. Zareklamuj 'kraj na południu, gdzie wyspy toną w błękitach'. Wykorzystaj informacje zawarte w wierszu. Swoją reklamę zapisz tutaj lub w zeszycie.
Zredaguj tekst, w którym zaprosisz kogoś do 'kraju nad Wisłą'. Napisz o zaletach tego miejsca.