Scharakteryzuj wygląd starszej osoby, może to być kobieta lub mężczyzna. Opisz jej postawę, wygląd włosów, twarzy, rąk.
Opisz, jak podczas rozmowy można rozpoznać, że ma się do czynienia ze starszą osobą. Czy zachowuje się w jakiś charakterystyczny sposób, czy wypowiada się inaczej niż ty i twoi rówieśnicy?
Opisz, jakie uczucia może wzbudzać osoba w podeszłym wieku.
Wymień zalety i wady bycia osobą starszą.
Przeczytaj wiersz Tadeusza Różewicza, a następnie wykonaj ćwiczenia.
PrzepaśćBabcia w czarnych sukniach
w drucianych okularach
z laseczką
stawia stopę
nad przepaścią krawężnika cofa
rozgląda się bojaźliwie
choć nie widać śladu samochoduPodbiega do niej chłopczyk
bierze za rękę
i przeprowadza
przez otchłań ulicy
na drugi brzegRozstępują się
straszliwe ciemności
nagromadzone nad światem
przez złych ludzi
kiedy w sercu
małego chłopca
świeci iskierka
miłości
Zatytułuj kolejne zwrotki wiersza Przepaść.
Określ nastrój wiersza. Zilustruj swoją odpowiedź cytatami z utworu.
Opisz bohaterów utworu. Odpowiedz na poniższe pytania i wpisz je w wyznaczone pola.
Jak wyobrażasz sobie: 'przepaść krawężnika' i 'otchłań ulicy'? Narysuj wybrany obraz poetycki.
Kto jeszcze twoim zdaniem oprócz starszych ludzi mógłby w podobny sposób odczuwać 'przepaść krawężnika' i otchłań chodnika'?
Oceń, czy chłopiec zachował się bohatersko czy zwyczajnie.
Podaj przykłady innych, niż przedstawiona w wierszu, sytuacji, które mogą sprawiać trudność starszym osobom. Zaproponuj, w jaki sposób można im pomóc.
Wyszukaj lub ułóż własną sentencję, której treść będzie współgrała z wymową wiersza.
Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej zdjęciom. Zdecyduj, czy do każdego z nich odpowiedni jest podpis Przepaść. Uzasadnij swoje zdanie.
Wymień skojarzenia, jakie wywołuje w tobie pojęcie 'przepaść'. Czy według ciebie można zastosować je do sytuacji z codziennego życia, do opisu kontaktów między ludźmi?