Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1N5qOstmjjQY11
Na ilustracji została przedstawiona głowa z mózgiem. Są widoczne neurony, które tworzą specjalną sieć. W środku jest umieszczony mężczyzna w okularach i rękami w kieszeniach, który spogląda do góry.
Źródło: HikingArtist, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słowo komunikacja, podobnie jak kilka tysięcy innych słów, którymi posługują się Polacy, zostało zapożyczone z łaciny. W tym języku słowo communicatiocommunicatiocommunicatio znaczyło „wymiana, łączność” i wywodziło się od czasownika communicarecommunicarecommunicare „dzielić, brać udział”. Komunikacja kojarzy się zatem z porozumieniem, ze wspólnotą oraz łącznością i jest atrybutem wszystkich istot żywych, nie tylko człowieka.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • w jaki sposób ludzie komunikują się ze sobą.

RCtitHDblur7y
(Uzupełnij).
j0000007XFB1v38_000tp001
communicatio
communicare
j0000007XFB1v38_000EX001

Różne sposoby porozumiewania się

Wyraz komunikacja ma we współczesnym języku polskim dwa znaczenia.

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

komunikacjałac. communicatio
1. «ruch polegający na utrzymywaniu łączności między odległymi od siebie miejscami, odbywający się środkami lokomocji na drogach lądowych, wodnych i szlakach powietrznych; także: drogi, szlaki i środki lokomocji służące do utrzymywania tej łączności»:
Komunikacja odbywała się bez przeszkód.
 Komunikacja lądowa, morska, powietrzna.
 Komunikacja autobusowa, kolejowa, samochodowa, tramwajowa.
 Komunikacja miejska, podmiejska, międzymiastowa.
 Komunikacja masowa.
 Komunikacja z najbliższym miastem.
 Stała komunikacja miedzy Krakowem a Warszawą.
 Przerwać komunikację.
 △ kolej. lotn. mors. żegl. Komunikacja regularna a. liniowa zob. regularny w zn. 1.
2. książk.
a) «połączenie, możliwość przedostania się z jednego pomieszczenia do drugiego, z jednego pobliskiego miejsca do drugiego»:
Brak komunikacji między przedpokojem a jadalnią.
◊ fraz. Przeciąć komuś, czemuś komunikację zob. przeciąć w zn. 1.
b) «porozumiewanie się, przekazywanie myśli, udzielanie wiadomości»:
Język jest narzędziem komunikacji między ludźmi.
 Komunikacja listowna, telefoniczna, telegraficzna.
ż I, DCMs. ~cji, blm.

Źródło: Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. K–Ó, Warszawa 2003, s. 192.

Komunikacja to dzielenie się myślami, emocjami, sądami, wyrażanie woli. W tym rozumieniu synonimem komunikacji jest porozumiewanie się.

Można powiedzieć, że komunikacja językowa to transportowanie myśli od nadawcy do odbiorcy. Obrazowo ujął to Wilhelm Ostwaldj0000007XFB1v38_000tp002Wilhelm Ostwald, który stwierdził: 'język jest środkiem transportu – tak jak pociąg przewozi towary z Lipska do Drezna, tak język przenosi myśli z jednego mózgu do innego'.

Komunikować się mogą różne istoty żywe. Specyficzny typ porozumiewania się ludzi określa się mianem komunikacji międzyludzkiej (interpersonalnej). Może ona mieć charakter językowy lub pozajęzykowy, najczęściej jednak łączymy oba typy. Nasze słowa są wspomagane przez gesty, mimikę, ton głosu, a w piśmie – znaki graficzne (np. wykrzykniki, emotikony).

Ro11rRlEwDvxc
Budowa wieży Babel
Źródło: Pieter Bruegel starszy, 1563, olej na desce, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń (czyt.: kunsthistoriszes muzeum), wiedeńskie muzeum historii sztuki, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Omów, do jakiego motywu biblijnego nawiązuje poniższy obraz Pietera Bruegelaj0000007XFB1v38_000tp001Pietera Bruegela. Wyjaśnij, co łączy porozumienie, wspólnotę i komunikację z tym motywem.

R1E1OEtolcOnE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyszukaj informacje o sposobach porozumiewania się istot przedstawionych na ilustracjach. Omów również metody komunikowania się innych zwierząt. Wszystkie wiadomości zredaguj w formie krótkiej notatki.

R1AJULSLsuBtl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Omów, w jaki sposób ludzie mogą się komunikować, nie używając słów.

RfZOxFW7BF9c5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RKnYCnK2TpqFC1
Połącz wyrazy pokrewne do wyrazu komunikacja z ich definicjami zredagowanymi na podstawie definicji zawartych w słownikach (Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod red. S. Dubisza i Słowniku języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego). zdolność bycia komunikatywnym, czyli umiejętność porozumiewania się Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia o człowieku, który jasno i precyzyjnie wyraża swoje myśli, z którym łatwo się porozumieć Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przyjmowanie hostii Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia hostia przeznaczona dla wiernych Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zespół ludzi łączących się we wspólnoty majątkowe i wspólnoty pracy Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia miejski, podlegający samorządowi miejskiemu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ogólnie znany, niezbyt odkrywczy sąd Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia uczestnik Komuny Paryskiej z 1871 roku Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia przysłówek od przymiotnika komunikacyjny Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia oficjalna wiadomość, informacja podana do powszechnej wiadomości Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia zwolenniczka komunizmu Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia skłaniać kogoś lub skłaniać się ku komunizmowi Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia ideologia i doktryna społeczna krytykująca kapitalizm Możliwe odpowiedzi: 1. komunalny, 2. komunistka, 3. komunikant, 4. komunizm, 5. komunikacyjnie, 6. komunard, 7. komunizować, 8. komunikat, 9. komuna, 10. komunikatywny, 11. komunikatywność, 12. komunał, 13. komunia
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Określ, które wyrazy pokrewne rzeczownikowi komunikacja wymienione w poprzednim ćwiczeniu związane są z:

  • porozumiewaniem się;

  • religią;

  • tym, co wspólne, powszechne.

RcgDZZSzcGtv9
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Uzupełnij listę słów pokrewnych wyrazowi komunikacja z poprzedniego ćwiczenia.

RpyDZf024MdmB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Podaj jak najwięcej synonimów rzeczownika komunał.

R1Sz6MMoxmX3R
(Uzupełnij).
Martyna Bunda Droga do słowa

Martyna Bunda: – Kiedy człowiek zaczyna operować językiem? Prof. Magdalena Smoczyńska: – Większość dzieci mówi pierwsze słowa około pierwszych urodzin. Ale nim to nastąpi, wiele musi się wydarzyć. Opanowanie języka to bardzo złożony proces zaczynający się dużo wcześniej niż samo mówienie. Niemowlęctwo, kiedy na pozór niewiele się dzieje, to okres kluczowy dla całego późniejszego rozwoju człowieka. Wtedy tworzą się podstawy całego rozwoju poznawczego, w tym językowego.

Droga_do słowa Źródło: Martyna Bunda, Droga do słowa, „Polityka. Niezbędnik Inteligenta. O języku w mowie i piśmie” 2012, s. 48.
Polecenie 1

Wykorzystaj fragment wywiadu Droga do słowa przeprowadzonego przez Martynę Bundę z profesor Magdaleną Smoczyńską (autorką prac na temat rozwoju mowy dzieci) jako pretekst do rozmowy z rodzicami, starszym rodzeństwem lub dziadkami na temat twoich sposobów (indywidualnych strategii) porozumiewania się z otoczeniem w okresie niemowlęcym (do 1. roku życia) i poniemowlęcym (do 3. roku życia). Opisz sposoby komunikacji stosowane przez ciebie w okresie niemowlęcym i wymień słowa, jakich używałeś/używałaś w okresie poniemowlęcym.

R1UqMY99vIJ7l
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zapoznaj się fragmentem tekstu Węgrzy z Kosmosu. Zastanów się, czy znasz inne pomysły na komunikowanie się z istotami pozaziemskimi, np. z literatury lub filmów. Jeśli tak, to krótko je opisz.

Lingua cosmicaj0000007XFB1v38_000tp003Lingua cosmica
Nie ma pewności, kiedy padły pierwsze konkretne propozycje nawiązania kontaktu z mieszkańcami innych planet. Carlowi Friedrichowi Gaussowij0000007XFB1v38_000tp004Carlowi Friedrichowi Gaussowi, niemieckiemu uczonemu wielu talentów, przypisuje się na przykład pomysł, by w syberyjskiej tundrze uprawiać, dosłownie, figury geometryczne. Drzewa i zboże sadzone tak, by utworzyły ilustrację twierdzenia Pitagorasa (trójkąt i trzy prostokąty), miałyby dawać dobrze widoczne z kosmosu świadectwo naszego istnienia oraz inteligencji. Podobnych propozycji było co najmniej kilka – większość z nich przywodziła na myśl rysunki na peruwiańskim płaskowyżu Nazcaj0000007XFB1v38_000tp005rysunki na peruwiańskim płaskowyżu Nazca [...].
Sposób myślenia o komunikacji z kosmitami zmienił raz na zawsze artykuł opublikowany w tygodniku 'Nature' jesienią 1959 roku. Włoski fizyk cząstek elementarnych Giuseppe Cocconij0000007XFB1v38_000tp006Giuseppe Cocconi i jego amerykański kolega Philip Morrisonj0000007XFB1v38_000tp007Philip Morrison zaproponowali, by ewentualne kontakty prowadzić na falach radiowych – o częstości 1420 MHz.

Rdh2Xvet4Z2oP
(Uzupełnij).
j0000007XFB1v38_000tp002
j0000007XFB1v38_000tp006
j0000007XFB1v38_000tp007
j0000007XFB1v38_000tp004
j0000007XFB1v38_000tp003
j0000007XFB1v38_000tp005

Akt komunikacji językowej

Podstawową jednostką komunikacji językowej jest akt komunikacji, czyli użycie języka do porozumiewania się, czynność mówienia lub pisania wraz z intencją (zamiarem) nadawcy. Do składników aktu komunikacji językowej (warunków współtworzących zdarzenie komunikacyjne) zaliczamy: nadawcę, odbiorcę, kontakt, kod, komunikat i kontekst.

Nadawca to osoba wypowiadająca tekst, ale również jego twórca, czyli autor lub redaktor. Kiedy opowiadamy znajomym o naszych przygodach wakacyjnych, jednocześnie tworzymy i przekazujemy wypowiedź. Zdarzają się jednak bardzo skomplikowane sytuacje, w których zauważamy 'rozwarstwienie' nadawcy. Na przykład nadawcami wiadomości składającej się na serwis informacyjny emitowany w telewizji są:

  1. prezenter odczytujący tekst,

  2. dziennikarz tworzący informację,

  3. redaktor korygujący tekst pod względem językowym,

  4. agencja informacyjna udostępniająca wiadomość,

  5. w końcu możemy też mówić o nadawcy instytucjonalnym, czyli kanale telewizyjnym, który nadał ten serwis informacyjny.

W przypadku niektórych tekstów możemy też wyróżnić nadawcę pierwotnego i wtórnego, który ten tekst powtarza. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. w modlitwie. Liczna grupa ludzi wypowiada jej tekst, który został napisany nawet kilkadziesiąt lub kilkaset lat wcześniej. Niedopuszczalne jest jednak reprodukowanie (powtarzanie) cudzego tekstu i opatrywanie go własnym nazwiskiem. Taką sytuację – naganną z punktu widzenia etyki oraz niedopuszczalną i karaną z punktu widzenia prawa – nazywamy plagiatem. Warto pamiętać, że współcześnie możemy korzystać z cyfryzacji, sprawnie działających wyszukiwarek internetowych i skutecznych programów antyplagiatowych: wykrycie plagiatu okazuje się stosunkowo proste. Nie oznacza to oczywiście, że nie możemy sięgać do cudzych tekstów. Wręcz przeciwnie – powinniśmy jednak traktować je jako źródło wiedzy oraz inspiracji i nie wstydzić się przywoływania ich w przypisach i bibliografii.

Warto dodać, że nadawcą wypowiedzi może być jedna osoba (nadawca indywidualny) lub grupa osób (nadawca zbiorowy). Ta druga kategoria uwidacznia się w takich gatunkach, jak list otwarty lub memoriał.

Czasami autor tekstu ukrywa swoją tożsamość pod pseudonimem (np. Aleksander Głowacki znany jest jako Bolesław Prus) albo nie zdradza jej w żaden sposób – wówczas mamy do czynienia z autorem anonimowym.

Dotychczasowe spostrzeżenia na temat nadawcy obrazują poniższe wykresy.

R6YqAYYSEyeif1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.

Odbiorca to osoba (odbiorca indywidualny) lub grupa osób (odbiorca zbiorowy), które odbierają komunikat przekazywany przez nadawcę. Zamierzonego przez nadawcę odbiorcę, czyli takiego, do którego nadawca świadomie kieruje komunikat, nazywamy adresatem. Pojęcie adresata jest zatem węższe od pojęcia odbiorcy. Czasami jednak wypowiedź trafia do osób, dla których nie jest przeznaczona. Z taką sytuacją mamy do czynienia np. w przypadku podsłuchu. Cechy odbiorcy, a także liczebność grupy, na którą składają się odbiorcy, przesądzają o formie komunikatu. Tę samą treść inaczej wyrazimy w stosunku do nauczyciela, rodzica, kolegi, a inaczej, gdy kierujemy ją do kilkusetosobowego grona audytorium wykładu lub wielomilionowej widowni telewizyjnej. W tym ostatnim przypadku możemy mówić o odbiorcy masowym, charakterystycznym dla komunikacji medialnej, która ma miejsce w prasie, radiu, telewizji czy internecie. Umiejętność dostosowania formy komunikatu do odbiorcy jest niezbędna w komunikacji, a brak kompetencji w tym zakresie staje się przyczyną błędów stylistycznych i rozmaitych nieporozumień.

Warto pamiętać, że nadawca i odbiorca mogą wymieniać się swoimi rolami, co obserwujemy np. w rozmowie, czyli w sytuacji dialogu. Taki charakter coraz częściej ma też komunikacja medialna, zwłaszcza internetowa, co przejawia się m.in. w tym, że odbiorca jakiegoś tekstu może go skomentować: w ten sposób przyjmie rolę nadawcy.

Powyższe wiadomości na temat odbiorcy można zaprezentować na następujących wykresach.

RY1LlHCquJ4c41
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.

Aby komunikacja była udana, między nadawcą a odbiorcą musi wytworzyć się kontakt psychiczny, co oznacza, że obaj muszą mieć wolę współdziałania. Ważne jest też, by w komunikacji mówionej nadawca nawiązał i utrzymywał z odbiorcą kontakt fizyczny, czyli wzrokowy lub słuchowy. Niedopuszczalne jest, by mówiący przez całą swoją wypowiedź patrzył w podłogę, w sufit lub w dal. Komunikacja nie będzie też udana, gdy odbiorca np. pod wpływem czynników zewnętrznych, takich jak hałas lub ciemność, nie będzie mógł usłyszeć lub odczytać treści przekazywanej przez nadawcę.

Komunikat to treść przekazywana odbiorcy przez nadawcę. Komunikat musi być o czymś, czyli ważne jest, by miał odniesienie do jakiejś rzeczywistości: by był osadzony w kontekście. Wypowiedź musi się przecież odnosić do pojęć i wartości wspólnych nadawcy i odbiorcy, musi być osadzona w określonym miejscu i czasie, a więc w konkretnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki temu część informacji można pominąć, ponieważ sugeruje je sytuacja. Warto dodać, że komunikat jest przekazywany przez nadawcę do odbiorcy kanałem komunikacyjnym: wzrokowym (np. artykuły zamieszczane w prasie, publikacje książkowe, komunikacja przy użyciu języka migowego), słuchowym (audycje radiowe), wzrokowo–słuchowym (np. program telewizyjny, rozmowa z sugestywną gestykulacją), oraz dotykowym (alfabet Braille’a).

Każdy komunikat musi być sformułowany w jakimś języku, a więc jego tworzywem jest konkretny kod. Wyróżniamy kody werbalne, czyli językowe (ich podstawą są słowa), oraz kody pozawerbalane, wśród których najważniejsze to:

  1. kod kinezyczny, czyli gesty, położenie i ruchy naszego ciała,

  2. kod prozodyczny, czyli ton głosu, jego siła, intonacja,

  3. kod proksemiczny, czyli odległość między mówiącym a słuchającym,

  4. kod graficzny, na który składają się emotikony, charakter pisma, rodzaj i wielkość zastosowanej czcionki.

Model komunikacji językowej

Omówione składniki aktu komunikacji tworzą model komunikacji językowej, którego autorem jest Roman Jakobson. Jego propozycja została opublikowana w 1960 roku w książce Poetyka w świetle językoznawstwa i przybiera formę poniższego schematu.

Rl30XtSlhpAll1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 4.0.

Przedstawiona tu propozycja, choć najbardziej rozpowszechniona, nie jest jedyna.

Polecenie 3

Omów problem 'rozwarstwienia' nadawcy na przykładzie:

  • dowolnego tekstu literackiego;

  • wybranej reklamy emitowanej w telewizji, w której występuje znany aktor.

RT4wWdRvEn1cC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij różnicę między nadawcą pierwotnym a nadawcą wtórnym na wybranym przykładzie tekstu.

R4MJbYyelGwbc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Podaj przykłady tekstów literackich, których nadawca (autor) jest anonimowy.

R18MFgd3EeHWm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Omów sytuację (inną niż podsłuch), w której komunikat trafia do niezamierzonego odbiorcy.

Rg6JODuiRtDDZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R4RWerroeyZDG1
Jednym z kryteriów klasyfikacji prasy jest typ odbiorcy. Poniższe tytuły czasopism przyporządkuj do odpowiednich typów prasy. W razie trudności poszukaj informacji na temat czasopisma w internecie. Prasa dziecięca Możliwe odpowiedzi: 1. „PC Format”, 2. „Dzwoneczek”, 3. „Cosmopolitan”, 4. „Bravo”, 5. „Doradca Podatnika”, 6. „Młody Technik”, 7. „Świerszczyk”, 8. „Glamour”, 9. „Miś”, 10. „Uroda”, 11. „Murator”, 12. „Twist”, 13. „Cogito”, 14. „Avanti”, 15. „Elle”, 16. „Forbes” Prasa młodzieżowa Możliwe odpowiedzi: 1. „PC Format”, 2. „Dzwoneczek”, 3. „Cosmopolitan”, 4. „Bravo”, 5. „Doradca Podatnika”, 6. „Młody Technik”, 7. „Świerszczyk”, 8. „Glamour”, 9. „Miś”, 10. „Uroda”, 11. „Murator”, 12. „Twist”, 13. „Cogito”, 14. „Avanti”, 15. „Elle”, 16. „Forbes” Prasa kobieca Możliwe odpowiedzi: 1. „PC Format”, 2. „Dzwoneczek”, 3. „Cosmopolitan”, 4. „Bravo”, 5. „Doradca Podatnika”, 6. „Młody Technik”, 7. „Świerszczyk”, 8. „Glamour”, 9. „Miś”, 10. „Uroda”, 11. „Murator”, 12. „Twist”, 13. „Cogito”, 14. „Avanti”, 15. „Elle”, 16. „Forbes” Prasa fachowa Możliwe odpowiedzi: 1. „PC Format”, 2. „Dzwoneczek”, 3. „Cosmopolitan”, 4. „Bravo”, 5. „Doradca Podatnika”, 6. „Młody Technik”, 7. „Świerszczyk”, 8. „Glamour”, 9. „Miś”, 10. „Uroda”, 11. „Murator”, 12. „Twist”, 13. „Cogito”, 14. „Avanti”, 15. „Elle”, 16. „Forbes”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Zapisz jak najwięcej przykładów czasopism (wydawanych dawniej i współcześnie), których tytuł zawiera informacje o adresacie, np. 'Miasto Kobiet', 'Dziewczyna'.

R1ZrNdkY7iE0A
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

W opisanych sytuacjach nadawca nie dostosował komunikatu do właściwości odbiorcy. Wskaż błędy i niestosowności w wypowiedziach, a następnie tak zredaguj tekst, by uwzględnić cechy odbiorcy, ale nie zmienić sensu komunikatu.

a) Dziadek do sześcioletniego wnuczka: 'Drogi młodzieńcze, zważywszy na twoją niekompetencję w zakresie zasad savoir‑vivre’u [czyt.: sawuar wiwr], będę musiał zastosować wobec ciebie daleko idące sankcje'.

b) Para narzeczonych do pracownicy urzędu stanu cywilnego: 'My się chcieliśmy hajtnąć i chcemy zapytać, jakie papiery musimy złożyć. I jeszcze jedno: czy da się ten ślub załatwić na przyszły miesiąc? No bo wie pani, nam się nie chce dłużej czekać'.

c) E‑mail uczennicy skierowany do nauczyciela: 'Drogi Panie Profesorze, czy mogę się z Panem umówić na poprawę sprawdzianu, który nie poszedł mi w zeszłym tygodniu? Teraz na pewno zabłysnę i będzie Pan ze mnie szalenie dumny :). Gorąco pozdrawiam Natalka z IC'.

RTKik0dv4TIIL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Wyobraź sobie, że podczas jazdy rowerem spadł ci łańcuch. Próbujesz go naprawić, ale nie potrafisz. Sformułuj prośbę o pomoc do poniższych adresatów. Postaraj się za każdym razem używać innych sformułowań.

  • ojciec, z którym jesteś na wycieczce;

  • siostra, z którą jesteś na wycieczce;

  • kolega, z którym jesteś na wycieczce;

  • znajoma twoich rodziców, która właśnie przechodzi obok ciebie;

  • nieznajomy chłopiec w twoim wieku, który przechodzi w pobliżu;

  • nieznajoma kobieta, która przechodzi w pobliżu.

R4kMJ2EnopkjT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Określ sytuację, w której użyjesz poniższych formuł podziękowań, i podaj przykład odbiorcy, do którego możesz je skierować.

składam podziękowania, kieruję wyrazy wdzięczności, jestem bardzo wdzięczny/wdzięczna, Bóg zapłać, serdecznie dziękuję, wielkie podziękowania, jestem niezmiernie zobowiązana/zobowiązany, szalenie dziękuję, dziękuję, dzięki, dzienks, thanks.

RDjfinGixuRjq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Zgromadź jak najwięcej wyrażeń, które pomogą ci nawiązać kontakt z rozmówcą w sytuacji, kiedy masz wrażenie, że 'mówisz jak do ściany', np. 'Czy ty mnie słuchasz?'.

RBtfFSgX5iVS2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
R1FlwsayXYOWg1
Połącz definicje różnych rodzajów pseudonimów z ich właściwymi nazwami. fikcyjne nazwisko (często z imieniem) zastępujące nazwisko prawdziwe Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick inicjał imienia i nazwiska pełniący funkcję pseudonimu Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick krótki, praktyczny pseudonim stosowany w internecie Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick pseudonim nadawany w szpiegostwie albo w tajnych działaniach wojskowych Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick pseudonim złożony z kilku pospolitych wyrazów, pełniących funkcję opisującą autora Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick podpisanie się przez pisarza nazwiskiem innej, żyjącej w tym samym czasie osoby Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick pseudonim utworzony poprzez odwrócenie kolejności liter w nazwisku autora Możliwe odpowiedzi: 1. literonim, 2. kryptonim, 3. ananim, 4. allonim, 5. aliofiktonim, 6. aliokryptonim, 7. nick
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Podaj po jednym przykładzie każdego rodzaju pseudonimu z poprzedniego zadania.

Rgfx4dazZFTc8
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyobraź sobie, że chcesz podpisać tekst swojego autorstwa, używając ananimu. Jak będzie on brzmiał?

R1cG0gfLD2jZ3
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 5

Zredaguj głos w dyskusji na temat roli gestykulacji w komunikowaniu: odpowiedz na poniższe pytania.

  • Jakie treści i emocje ludzie wyrażają gestami wykonywanymi za pomocą rąk?

  • Które z tych gestów świadczą o pozytywnych, a które – o negatywnych emocjach?

  • Które z nich są niegrzeczne?

R1bxu9a42TkTh
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Zaobserwuj, jakimi gestami i jaką mimiką posługują się twoi najbliżsi w komunikacji codziennej. Poproś ich o obserwację twoich ruchów ciała podczas wypowiedzi. Wymieńcie się swoimi spostrzeżeniami.

RpJps7ltlbzyq
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wymień gesty, jakimi można posługiwać się podczas wypowiedzi.

R1GwJK5NqaxU0
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Przeczytaj poniższe fragmenty artykułu pt. Wakacje ze zwierzętami. Od gapienia się do współbycia ('Polityka' nr 32, 2013, s. 80‑84), którego autorem jest prof. Jerzy Axer – filolog klasyczny i kulturoznawca.

Należę do pokolenia, które do późnej dojrzałości żyło w systemie sowieckim sztucznie podtrzymującym w naszej części Europy XIX‑wieczne hasła walki człowieka z przyrodą. [...] Chęć rozmawiania ze zwierzętami była moim najwcześniejszym – i pozostała najsilniejszym – pragnieniem. Doktor Dolittle, którego poznałem z głośnej lektury Matki, zanim nauczyłem się czytać, stał się od razu niedościgłym wzorem. Rozbudził nadzieję, że można rozumieć, co mówią zwierzęta, i wiarę w to, że można zostać przez nie zaakceptowanym.

Dane nam jest bowiem od blisko 10 lat – mnie i mojej żonie Annie – spędzać kilka tygodni rocznie w towarzystwie zupełnie dzikich małp. Hotel, w którym mieszkamy w Kenii, otoczony jest ogrodem przechodzącym w las, będący pozostałością dawnych lasów nadmorskich, rozciągających się wzdłuż całego wybrzeża. W bezpośrednim sąsiedztwie żyje około 50 pawianów i dobrze ponad sto koczkodanów białogardłych, gromady werwet (odmiana koczkodanów z czarnymi twarzami), kilka rodzin gerez, a także kilkanaście klanów nocnych galago. Przychodzą one po drzewach na nasz balkon, cztery metry nad ziemią, siedzimy razem godzinami, wchodząc z każdym rokiem w coraz bliższe relacje. Przekazują z pokolenia na pokolenie wiedzę o tym, że z nami 'można się dogadać'.

Młodsze pawiany składają nam skomplikowany ukłon, fachowo nazywany social presentation i należny członkom stada stojącym wyżej w hierarchii. Oto przepis na taki ukłon: odwrócić się tyłem, ogon skierować na prawo, pysk na lewo i dygnąć, uginając wszystkie cztery łapy. Jeśli potrafimy odpowiednio na to zareagować (na przykład mówiąc ciepło: Doceniamy, doceniamy – może być po polsku), wtedy może pawian powróci następnego wieczoru, żeby znowu trochę z nami pobyć. Dorosłe małpy kładą się obok nas na fotelach i w zamyśleniu popluwają łupinami nasion zgromadzonych w policzkach. Jesteśmy Inni, ale nie Obcy, z innego gatunku, ale akceptowani. Okazujemy sobie nawzajem sympatię i tolerancję. Natomiast w kontaktach z koczkodanami przekroczyliśmy kolejną granicę. Stado uznało nas za Swoich. Iskają nas i same pozwalają się iskać; zajęte matki przyprowadzają dzieci i zostawiają pod naszą opieką. Uczymy się nawzajem swoich zabaw: w łapki i w berka. Młody, ambitny samczyk lokuje się na gzymsie i obrzuca kamykami po równo swoich krewnych i nas, sprawdzając szansę awansu w grupie. Samiec przywódca odpoczywa w naszym towarzystwie od obowiązków wobec stada; zdarza się, że po pół godzinie wspólnej kontemplacji losu samca alfa kładzie mi łapę na ramieniu gestem oznaczającym wspólnotę doświadczeń. Mała nocna małpka galago, przypominająca dużą wiewiórkę, wygraża nam, używając języka gestów swojego plemienia, tzn. podnosząc wyprężone lewe ramię z zaciśniętą pięścią i lewą tylną nogę, jeśli spóźniamy się na wieczorne spotkanie. Gerezy, które według podręczników nie schodzą nigdy z drzew, jak czarne kule z rozwianą białą grzywą turlają się po ścieżkach pod nasze nogi. Werwety, przechodząc przez ogród hotelowy, obsiadają nas kołem, aby uzgodnić plan kolejnej rabunkowej wyprawy. To miejsce w kenijskim buszu spełnia wszystkie warunki locus amoenus – miejsca błogosławionego. Można to nazwać także ideałem wakacji, jeśli przez wakacje rozumieć nie brak zatrudnienia, lecz zatrudnienie będące realizacją marzeń. Jak widać po moim doświadczeniu, każdy z nas może doznać tego, co jeszcze ćwierć wieku temu było dane tylko nielicznym pionierom przełamywania granicy między człowiekiem i naczelnymi. To znak, że współbycie ze zwierzętami jest możliwe. Wystarczy poświęcić im, co mamy najważniejszego – wolny czas. Wtedy współbycie ze zwierzętami staje się jedną ze sztuk wyzwolonych, artes liberales, zajęć godnych człowieka wolnego.

Ćwiczenie 19
R1LleBXs0Hrhz1
Łączenie par. Na podstawie przeczytanego artykułu zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które – fałszywe.. Według nadawcy tego tekstu zoo jest przestrzenią dialogu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Genezy ludzkiej komunikacji nie można powiązać z istotą porozumiewania się zwierząt.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pawiany, inaczej niż ludzie, odwracając się tyłem do adresata, okazują mu szacunek.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Galago werbalnie wyrażają swoje niezadowolenie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Gerezy w komunikacji z człowiekiem wykorzystują kod proksemiczny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z tekstu dowiadujemy się, że prof. Axer i jego żona w komunikacji z małpami posługują się kodem kinezycznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RWm7cgceVgS0j1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: komunikacja, akt komunikacji językowej, odbiorca, nadawca, komunikat, kontekst, wieża Babel, komunikacja niewerbalna, pseudonimy, sytuacja komunikacyjna, plagiat.

R138BRtTKkqdZ
(Uzupełnij).
j0000007XFB1v38_000tp008