Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rp17bEHvgVjPu1
Kolorowa fotografia przedstawiająca sylwetki pięciu osób w momencie wyskoku w górę, tak jakby zatrzymali się na chwilę w powietrzu. Sylwetki te są czarne. Każda z postaci ma uniesione na szerokość barków w górę ręce oraz ugięte nogi w kolanach. Postacie przedstawione zostały na tle słońca, które ukazanego w różnych barwach: od najjaśniejszej w środku do najciemniejszej po prawej i lewej stronie fotografii. Trzy postacie w środku zostały przedstawione na żółtym tle, przy czym postać na środku ukazana została na tle najjaśniejszego obszaru. Natomiast te po zewnętrznej lewej i prawej stronie znajdują się na ciemnoczerwonym tle.
Radośni ludzie
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1

Savoir‑vivrej0000008RSB6v21_000tp001Savoir‑vivre , czyli zasady dobrego wychowania, to obowiązujący kulturalnych ludzi kodeks zachowań w określonych miejscach, sytuacjach. Jego znajomość ułatwia właściwe kontakty z innymi ludźmi. Wskaż sytuacje, w których znajomość savoir‑vivre’u wydaje ci się niezbędna.

R1H3zl8YV8qAk
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jakich zasad dobrego wychowania przestrzegasz w domu? Wymień i zapisz tutaj lub w zeszycie kilka najoczywistszych.

RDrzijssqqGDy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Przeczytaj fragment książki Savoir‑vivre dla nastolatków Jana Kamyczka. Określ, jakie sytuacje zostały opisane w przytoczonym tekście.

RQzMOdtGx9mIF
(Uzupełnij).
Nastolatek w domuJan Kamyczek
Jan Kamyczek Nastolatek w domu

Wychodząc z domu na parę godzin, wracając, należy zaznaczyć wobec domowników ewenementj0000008RSB6v21_000tp002ewenement jakimś słówkiem: do widzenia, mamo, cium, żegnam, pa, wrócę koło trzeciej, cześć, jestem, ależ leje, witam ojca, jak się macie itp. Bywa to okazją do ucałowania rodzicielki, co w niektórych domach jest obowiązkowe, w innych nie. Wychodząc na dłużej, w niewiadomym rodzinie celu, grzecznie jest powiedzieć, że do koleżanki albo na mecz, i podać przybliżoną godzinę powrotu. Na temat tego ostatniego może być z rodzicami spór, ale gdy się nastolatek do jakiegoś terminu zobowiąże, wypada dotrzymać, a przynajmniej zatelefonować o spóźnieniu się z konieczności. […]

Obowiązkiem każdego domownika, w tym również nastolatka, a jakże, jest dbanie o schludnośćj0000008RSB6v21_000tp003schludność mieszkania i swojej osoby. Powinna jednostka nastoletnia czyścić buciki, […] najpierw umyć buty z kurzu i błota, dopiero potem pastować, szczotkować i glansowaćj0000008RSB6v21_000tp004glansować, a nie suchy kurz z butów rozpylać szczotką wokoło. Po umyciu się należy wannę czy miednicę oczyścić, wytrzeć posadzkę. Nie żeby to robiła po was mama! […]

Nie wypada przebywać w domu, a zwłaszcza siadać do wspólnego posiłku w stanie rozmamłanymj0000008RSB6v21_000tp005rozmamłanym, dziewczyna w 'przydeptanym' szlafroku, chłopiec w spodniach przeznaczonych na złom, czyli obszarpanych […]. Nie należy do stołu siadać w slipach, bo goły biesiadnik wśród innych, normalnie ubranych sprawia niezbyt apetyczne wrażenie.

Córka oczywiście, ale oczywiście także infantj0000008RSB6v21_000tp006infant domu powinni w miarę możności odciążać mamę, zwłaszcza pracującą poza tym zawodowo, w domowych zajęciach. Nie mówcie mi, że chłopiec nie potraf zrobić przepierki, gdy trzeba, ani ulepić pierogów. Śmieszne. Potrafi i niemowlę przewinąć, i obejść się z kombajnem, i usmażyć truskawki. Nie mówiąc o fizycznych pracach niewymagających kwalifikacji, a które mamę wykańczają: trzepanie, czyszczenie podłóg. Szczególnie znakomicie chłopcy froterują, szkoda, żeby się talent marnował.

Wskazane jest wczesne osiągnięcie samodzielności względem problemów domowych. Niech nastolatek sam sobie umie zrobić śniadanie (kanapki na drugie), a nie żeby mama koniecznie wstawała o godzinę wcześniej, niż z innych względów musi. Niech umie nastolatek, jednej i drugiej płci, przyszyć sobie urwany wieszak, łatę na dżinsach, dziewczyna wyprasować bluzkę, chłopiec koszulę (no, może nie tę najlepszą […], za dużo nie żądam).

Do tradycji rodzinnych, kultywowanych w domu przez starsze pokolenie, nastolatki powinny się nagiąć, chodzi tu o pewne zakorzenione formy i zwyczaje codzienne i okolicznościowe, nietrudne na ogół do praktykowania, a na których zależy rodzicom: fetowaniej0000008RSB6v21_000tp007fetowanie rocznic, tryb przyjmowania gości, kura na obiad w niedzielę itp. Powinno akceptować się to bez grymasów, nawet pomagać w realizowaniu.

Nastolatek ma prawo do posiadania własnego kąta. W małym mieszkaniu będzie to kąt dosłownie: biurkowy stół z krzesełkiem plus sporej wielkości półka, plus koszyk na papiery. W tym kącie jest gospodarzem. Rodzina nie powinna szperać mu w szufladach. Książki może rozmieścić na półce według własnej koncepcji. Przybory do zajęć szkolnych i uprawianego hobby są nietykalne. Może kąt przyozdobić własnym gustem (zakładam, że w taktownych granicach).

Ma również prawo do spokoju, gdy odrabia lekcje. Gdy uczy się do egzaminu albo ważnej odpowiedzi, a pokoju swego nie ma, nie powinni być zapraszani w te dni goście.

Ma prawo do odpoczynku. Po kilkugodzinnej nauce nie będzie go rodzina zapędzać do domowych robót, tylko mu pozwoli obejrzeć western.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Jan Kamyczek, Savoir-vivre dla nastolatków, Warszawa 1974, s. 43–45.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij na przykładach, jak słownictwo używane przez współczesne rodziny zmieniło się w stosunku do tego z tekstu Jana Kamyczka.

RBfxIW0rVO10M
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Czy dziś w rodzinach obowiązują podobne, jak ponad 50 lat temu, zasady? Porównaj je i dokonaj oceny.

R16mK30xe07Go
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

Określ, które zasady sformułowane we fragmencie tekstu Jana Kamyczka Savoir‑vivre dla nastolatków są przysługującymi prawami, a które obowiązkami. Podaj przykłady.

R11ueehphhUWF
Wersja alternatywna: . Savoir-vivre. Prawa. Obowiązki. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Określ, które zasady sformułowane we fragmencie tekstu Jana Kamyczka Savoir‑vivre dla nastolatków są przysługującymi prawami, a które obowiązkami. Podaj przykłady.

RKSpysaRurs5q
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, dlaczego niektóre z zasad opisanych we fragmencie tekstu Jana Kamyczka
Savoir‑vivre dla nastolatków powinny być przestrzegane zawsze, a od których można czasem odstąpić.

R1TZ71oH9QrO7
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Zatytułuj kolejne akapity, w których autor opisuje domowe przykazania.

RBK29RumApfcB
(Uzupełnij).
R1XtkT6o5wDk511
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Każdej osobie przysługują prawa i każdy ma obowiązki.

'Prawo to określonego rodzaju możliwość, która przysługuje komuś zgodnie z obowiązującymi przepisami lub regułami przyjętymi w jakiejś społeczności'
(cyt. za Wielki Słownik Języka Polskiego PWN).

Natomiast obowiązek to 'coś, co jakaś osoba musi zrobić, bo nakazują to normy społeczne lub prawne' (cyt. za Wielki Słownik Języka Polskiego PWN).

Prawa i obowiązki obywateli danego państwa zapisane są w konstytucji. Postępowanie wszystkich obywateli regulują Kodeks Cywilny i Kodeks Karny. Powstają również regulacje dotyczące bardziej szczegółowych kwestii, jak Kodeks Drogowy, Kodeks Pracy i wiele innych, w tym także Kodeks Ucznia.

To, czego nie regulują przepisy, uzupełniają obyczaje i tzw. niepisane zasady.

Możemy korzystać ze swoich praw lub z nich rezygnować. Natomiast obowiązki musimy wypełniać. Unikając ich, narażamy się na nieprzyjemne konsekwencje, a w skrajnych przypadkach na karę.

Ćwiczenie 7

Wymień korzyści, jakie płyną dla rodziców i dzieci z przestrzegania zasad wskazanych przez Jana Kamyczka.

RfWMLEBdHIlCM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Opracuj zbiór przykazań dotyczących zachowania w szkole. Uwzględnij zasady współżycia z rówieśnikami i pracownikami szkoły.

R1BeHf1bTVWKR
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 9

Dokończ podane poniżej zdania.

  • Człowiek dobrze wychowany to człowiek...

  • Grubianin to człowiek...

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10
RQbLLGLDHFpoN
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Z jakiego języka pochodzi większość słów wyjaśnianych w poprzednim ćwiczeniu? Spróbuj się dowiedzieć i odpowiedzieć dlaczego.

RgkcUT4Vs7oih
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Podzielcie się na grupy lub pracujcie w parach. Przeanalizujcie, które z podanych zachowań wydają się wam niestosowne. Następnie oceńcie je za pomocą kolorów: niebieski – drobne uchybienie, żółty – duży nietakt, czerwony – afront, mogący doprowadzić do zerwania kontaktów.

Porównajcie swoje oceny z efektem prac pozostałych zespołów.

  1. Nie przyjąć ręki, którą nam ktoś podaje.

  2. Żuć gumę w czasie rozmowy.

  3. W czasie rozmowy z kimś starszym trzymać ręce w kieszeniach.

  4. Odesłać autorowi jego list z poprawionymi błędami ortograficznymi.

  5. Nie kłaniać się swej byłej dziewczynie.

  6. Ciamkać, cmoktać, siorbać i wydawać inne dźwięki przy jedzeniu.

  7. Otworzyć cudzy list.

  8. Ziewać w towarzystwie.

  9. Dłubać w zębach.

  10. Zaglądać do cudzej torby, plecaka.

  11. Przedstawić dziewczynę chłopcu.

  12. Grać na komórce, smartfonie, laptopie itp. w czasie rozmowy.

  13. Zdradzić cudzą tajemnicę.

  14. Rozwalać się na krześle.

  15. Nie wyłączyć komórki w czasie lekcji, podczas ważnego spotkania, w teatrze.

  16. Przerywać komuś wypowiedź.

R5ykxP3YGoPzm
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Przeanalizuj, które z podanych zachowań wydają się ci niestosowne. Następnie oceń je, wpisując obok każdego jedno z wyrażeń: drobne uchybienie, duży nietakt lub afront, mogący doprowadzić do zerwania kontaktów.

  1. Nie przyjąć ręki, którą nam ktoś podaje.

  2. Żuć gumę w czasie rozmowy.

  3. W czasie rozmowy z kimś starszym trzymać ręce w kieszeniach.

  4. Odesłać autorowi jego list z poprawionymi błędami ortograficznymi.

  5. Nie kłaniać się swej byłej dziewczynie.

  6. Ciamkać, cmoktać, siorbać i wydawać inne dźwięki przy jedzeniu.

  7. Otworzyć cudzy list.

  8. Ziewać w towarzystwie.

  9. Dłubać w zębach.

  10. Zaglądać do cudzej torby, plecaka.

  11. Przedstawić dziewczynę chłopaku.

  12. Grać na komórce, smartfonie, laptopie itp. w czasie rozmowy.

  13. Zdradzić cudzą tajemnicę.

  14. Rozwalać się na krześle.

  15. Nie wyłączyć komórki w czasie lekcji, podczas ważnego spotkania, w teatrze.

  16. Przerywać komuś wypowiedź.

RnOcZLJjLdKyK
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przeczytaj uniwersalną zasadę Jana Kamyczka dla tych, którzy nie wiedzą, jak się zachować w danej sytuacji. Następnie zapisz ją własnymi słowami.

'Z możliwych sposobów zachowania wybierz ten, w którym zagra życzliwość. Kto zachowa się życzliwie a z prostotą, ten zawsze dobrze się zachowa, nawet nie znając odpowiedniego przepisu'.

RmqMgX4Vs26I5
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'Grzeczność nic nie kosztuje, a wygrywa wszystko'. Zapisz swoją odpowiedź.

ROqYXhAjo2ILQ
(Uzupełnij).
j0000008RSB6v21_000tp001
j0000008RSB6v21_000tp002
j0000008RSB6v21_000tp003
j0000008RSB6v21_000tp004
j0000008RSB6v21_000tp005
j0000008RSB6v21_000tp006
j0000008RSB6v21_000tp007