Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XDulUxkKL8P
Na pierwszym planie znajdują się 4 osoby - od lewej: Anna Komorowska - żona prezydenta, Bronisław Komorowski - poprzedni prezydent RP, dalej Andrzej Duda - nowo wybrany prezydent RP oraz Agata Kornhauser‑Duda - żona prezydenta elekta. Mężczyźni ubrani w garnitury, białe koszule i krawaty, zaś kobiety w garsonki.

Władza wykonawcza w Polsce. Prezydent RP – Rada Ministrów

Prezydent RP Andrzej Duda obok swojego poprzednika Bronisława Komorowskiego
Źródło: Michał Józefaciuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 127.
(...)

  1. Na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrany zostaje kandydat, który otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów. Jeżeli żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości, czternastego dnia po pierwszym głosowaniu przeprowadza się ponowne głosowanie.

  2. W ponownym głosowaniu wyboru dokonuje się spośród dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu otrzymali kolejno największą liczbę głosów. Jeżeli którykolwiek z tych dwóch kandydatów wycofa zgodę na kandydowanie, utraci prawo wyborcze lub umrze, w jego miejsce do wyborów w ponownym głosowaniu dopuszcza się kandydata, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu. W takim przypadku datę ponownego głosowania odracza się o dalszych 14 dni.

  3. Na Prezydenta Rzeczypospolitej wybrany zostaje kandydat, który w ponownym głosowaniu otrzymał więcej głosów.

taYP4qqNjN_00000_BIB_001 Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
RQWFxkogeZ7Kg
Wykres – wyniki wyborów prezydenckich w Polsce w 2020 r. (pierwsza tura)
Źródło: PKW, dostępny w internecie: https://prezydent20200628.pkw.gov.pl/prezydent20200628/ [dostęp 3.11.2021], domena publiczna.

Wykres: Wyniki wyborów prezydenckich w Polsce w 2020 roku (pierwsza tura)

- DUDA Andrzej Sebastian: Liczba głosów 8 450 513; Procent głosów 43,50%;

- TRZASKOWSKI Rafał Kazimierz: Liczba głosów 5 917 340; Procent głosów 30,46%;

- HOŁOWNIA Szymon Franciszek: Liczba głosów 2 693 397; Procent głosów 13,87%;

- BOSAK Krzysztof: Liczba głosów 1 317 380; Procent głosów 6,78%;

- KOSINIAK‑KAMYSZ Władysław Marcin: Liczba głosów 459 365; Procent głosów 2,36%;

- BIEDROŃ Robert: Liczba głosów 432 129; Procent głosów 2,22%;

- ŻÓŁTEK Stanisław Józef: Liczba głosów 45 419; Procent głosów 0,23%;

- JAKUBIAK Marek: Liczba głosów 33 652; Procent głosów 0,17%;

- TANAJNO Paweł Jan: Liczba głosów 27 909; Procent głosów 0,14%;

- WITKOWSKI Waldemar Włodzimierz: Liczba głosów 27 290; Procent głosów 0,14%;

- PIOTROWSKI Mirosław Mariusz: Liczba głosów 21 065; Procent głosów 0,11%.

Ćwiczenie 1

Po zapoznaniu się z zamieszczonym materiałem źródłowym rozstrzygnij,
czy podane zdanie zawiera informacje prawdziwe czy fałszywe. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do przytoczonych przepisów Konstytucji RP i wyników głosowania.

  • Wykres przedstawia wyniki głosowania, które przesądziło o objęciu przez Andrzeja Dudę urzędu Prezydenta RP.

RwAIJvZJ5R95W
(Uzupełnij) -.
taYP4qqNjN_0000000Q

Władza wykonawcza w Polsce. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej — Rada Ministrów

R1XDulUxkKL8P
Prezydent RP Andrzej Duda obok swojego poprzednika Bronisława Komorowskiego
Źródło: Michał Józefaciuk, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YFkn399M8En
Premier Mateusz Morawiecki z Radą Ministrów i Prezydentem RP Andrzejem Dudą
Źródło: Kancelaria Sejmu / Aleksander Zieliński, dostępny w internecie: https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/komunikat.xsp?documentId=9A786FBF9D034A59C12584B30056CBE2&symbol=KOMUNIKATY_KOMUNIKAT [dostęp 3.11.2021], licencja: CC BY 2.0.
Co potrafię?
  • wymienić cechy systemów rządów parlamentarno‑gabinetowego i prezydenckiego;

  • przedstawić powody przywrócenia w Polsce instytucji prezydenta w porozumieniach Okrągłego Stołu.

Nauczysz się
  • procesu powoływania rządu w Polsce;

  • struktury i kompetencji Rady Ministrów;

  • kompetencji i pozycji politycznej prezydenta w Polsce;

  • jakie są relacje między prezydentem a premierem w świetle Konstytucji RP z 1997 r.

taYP4qqNjN_0000001M

Sposób powoływania i kompetencje Prezydenta RP

Zgodnie z Konstytucją RP władzę wykonawczą w Polsce sprawują Prezydent RP oraz Rada Ministrów. Oznacza to, że twórcy ustawy zasadniczej przyjęli charakterystyczny dla systemów parlamentarno‑gabinetowych model podzielonej władzy wykonawczej. Jednak, w przeciwieństwie do klasycznego modelu parlamentarnego, Prezydent RP nie pełni jedynie funkcji reprezentacyjnej, lecz ma także własne kompetencje w wybranych obszarach władzy wykonawczej. Nie zmienia to jednak faktu, że najważniejsze kompetencje w obszarze władzy wykonawczej należą do Rady Ministrów i premiera [Prezesa Rady Ministrów].

Prezydent RP

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 127.

  1. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany przez Naród w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym.

  2. Prezydent Rzeczypospolitej jest wybierany na pięcioletnią kadencję i może być ponownie wybrany tylko raz.

  3. Na Prezydenta Rzeczypospolitej może być wybrany obywatel polski, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 35 lat i korzysta z pełni praw wyborczych do Sejmu. Kandydata zgłasza co najmniej 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu.

taYP4qqNjN_00000_BIB_001 Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
taYP4qqNjN_0000002R

Prezydent RP a organy władzy ustawodawczej

Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, jaką rolę w procesie ustawodawczym odgrywa Prezydent RP.

RjpBvxzKFdc20
(Uzupełnij) -.

Prezydent RP:

  • zarządza wybory do Sejmu i Senatu;

  • zwołuje pierwsze posiedzenia Sejmu i Senatu;

  • może w przypadkach określonych w Konstytucji RP zarządzić skrócenie kadencji Sejmu - wtedy skrócona zostaje też kadencja Senatu.

Prezydent RP a polityka zagraniczna Polski

Prezydent RP:

  • jest reprezentantem państwa w stosunkach zewnętrznych;

  • mianuje i odwołuje ambasadorów;

  • przyjmuje listy uwierzytelniające;

  • ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe.

Prezydent RP w zakresie polityki zagranicznej współdziała z Prezesem Rady Ministrów oraz Ministrem Spraw Zagranicznych.

Prezydent RP a obronność i bezpieczeństwo państwa

Prezydent RP jest najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych. Do jego kompetencji należy:

  • mianowanie Szefa Sztabu Generalnego i dowódców rodzajów sił zbrojnych;

  • na wniosek Ministra Obrony Narodowej nadaje określone w ustawach stopnie wojskowe.

W razie wojny oraz w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa państwa prezydent RP może ponadto:

  • na wniosek Prezesa Rady Ministrów mianuje Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych;

  • na wniosek Prezesa Rady Ministrów zarządza powszechną lub częściową mobilizację i użycie Sił Zbrojnych do obrony Rzeczypospolitej Polskiej;

  • na wniosek Rady Ministrów może wprowadzić stan wojenny lub stan wyjątkowy na części albo na całym terytorium.

Prezydent RP a tradycyjne kompetencje głowy państwa

Prezydent RP:

  • nadaje obywatelstwo polskie oraz wyraża zgodę na zrzeczenie się obywatelstwa polskiego;

  • nadaje ordery i odznaczenia;

  • stosuje prawo łaski.

taYP4qqNjN_00000049

Rada Ministrów w Polsce. Powoływanie rządu

Konstytucja RP z 1997 r. zawiera trzy następujące po sobie procedury powoływania Rady Ministrów.

Pierwsza z tych procedur rozpoczyna się w momencie desygnowania Prezesa Rady Ministrów przez Prezydenta RP. Zadaniem osoby desygnowanej jest zaproponowanie składu nowej Rady Ministrów. Następnie Prezydent RP w ciągu 14 dni od dnia pierwszego posiedzenia Sejmu lub przyjęcia dymisji poprzedniej Rady Ministrów powołuje premiera oraz pozostałych jej członków. Ostatnim krokiem w ramach tej procedury jest uzyskanie przez rząd wotum zaufania. W tym celu, w ciągu 14 dni od powołania rządu przez prezydenta, premier przedstawia Sejmowi program działania rządu wraz z wnioskiem o udzielenie wotum zaufania. Sejm uchwala wotum zaufania bezwzględną większością głosów.

Jeśli jednak Prezydent RP nie zdoła powołać Rady Ministrów w terminie przewidzianym w ustawie zasadniczej lub rząd nie uzyska wotum zaufania, rozpoczyna się druga procedura. Sejm w ciągu 14 dni od upływu terminów określonych w pierwszej procedurze, wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowanych przez niego członków Rady Ministrów bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. Następnie taka osoba przedstawia Sejmowi skład i program działania nowego rządu. Również i w tym przypadku izba poselska udziela wotum zaufania bezwzględną większością głosów. Procedura kończy się powołaniem tak wybranej Rady Ministrów przez Prezydenta RP.

Procedura trzecia jest niemal identyczna z pierwszą. W ciągu 14 dni Prezydent RP powołuje premiera i na jego wniosek ministrów, następnie w ciągu kolejnych 14 dni Sejm udziela takiemu rządowi wotum zaufania, ale tym razem zwykłą większością głosów. W przeciwnym wypadku Prezydent RP skraca kadencję parlamentu i zarządza nowe wybory.

taYP4qqNjN_0000004F

Struktura i kompetencje Rady Ministrów

R19VtskkQHGXE
Mateusz Morawiecki, od 11 grudnia 2017 r. Prezes Rady Ministrów
Źródło: domena publiczna.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.

Art. 147.

  1. Rada Ministrów składa się z Prezesa Rady Ministrów i ministrów.

  2. W skład Rady Ministrów mogą być powoływani wiceprezesi Rady Ministrów.

  3. Prezes i wiceprezes Rady Ministrów mogą pełnić także funkcję ministra.

  4. W skład Rady Ministrów mogą być ponadto powoływani przewodniczący określonych w ustawach komitetów.

Art. 149.

  1. Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania wyznaczone im przez Prezesa Rady Ministrów. Zakres działania ministra kierującego działem administracji rządowej określają ustawy.

taYP4qqNjN_00000_BIB_001 Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
R2KABJ1ZSJ5yA
Kompetencje Rady Ministrów
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
taYP4qqNjN_00000056

Odpowiedzialność polityczna Rady Ministrów

Rada Ministrów ponosi polityczną odpowiedzialność przed Sejmem. Formą egzekwowania takiej odpowiedzialności jest instytucja wotum nieufności.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej

Oprócz wyrażenia konstruktywnego wotum nieufności wobec Rady Ministrów dymisja rządu może także nastąpić z powodu:

  • nieuchwalenia przez Sejm wotum zaufania dla Rady Ministrów;

  • dymisji Rady Ministrów na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu;

  • nieuchwalenia przez Sejm absolutorium dla rządu z wykonania ustawy budżetowej;

  • śmierci Prezesa Rady Ministrów;

  • rezygnacji Prezesa Rady Ministrów - w tym ostatnim przypadku prezydent może odmówić przyjęcia dymisji Rady Ministrów.

Podsumowanie

Relacje między ośrodkami władzy wykonawczej – Radą Ministrów a Prezydentem RP
– w Polsce są dość skomplikowane. Zawierają rozwiązania charakterystyczne, z jednej strony dla państw z parlamentarno‑gabinetowym systemem rządów, z drugiej zaś dla tych z systemem semiprezydenckim. Do pierwszej grupy zaliczymy uzależnienie powstania i trwania rządu od woli większości sejmowej czy wreszcie formalne rozdzielenie władzy wykonawczej. Rozwiązania zapożyczone z systemów semiprezydenckich to przede wszystkim wybór prezydenta w wyborach powszechnych, aktywny udział prezydenta w procesie powoływania rządu czy posiadanie przez Prezydenta RP własnych, wykonywanych samodzielnie kompetencji.

R1Foz431Ty2lY1
Mapa myśli - Kompetenecje Rady Ministrów. Kategorie: tworzenie i wykonywanie prawa, bezpieczeństwo państwa, finanse i majątek publiczny, stosunki zagraniczne, koordynowanie i kontrola pracy organów administracji rządowej. Do tworzenia i wykonywanie prawa zalicza się: inicjatywa ustawodawcza, projekt budżetu, rozporządzenia do ustaw, np. rozporządzenie ministra zdrowia z dnia ... w sprawie ... Bezpieczeństwo państwa ma podkategorie: opracowywanie projektów strategii bezpieczeństwa narodowego, planowanie i realizacja przygotowań obronnych państwa zapewniających jego funkcjonowanie w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, w tym planowanie przedsięwzięć gospodarczo-obronnych oraz zadań wykonywanych na rzecz Sił Zbrojnych i wojsk sojuszniczych, przygotowywanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym, w tym obroną państwa, i organów władzy publicznej do funkcjonowania na stanowiskach kierowania, utrzymywanie stałej gotowości obronnej państwa, wnioskowanie do Prezydenta RP o jej podwyższanie w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny oraz o jej obniżanie stosownie do zmniejszania stopnia zagrożenia, określanie zasad wykorzystania służby zdrowia i infrastruktury technicznej państwa na potrzeby obronne, w tym sposobu zabezpieczania przestrzeni powietrznej i wód terytorialnych w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny, zapewnianie funkcjonowania systemu szkolenia obronnego w państwie, prowadzenie kontroli stanu przygotowań obronnych w państwie. Kategoria finanse i majątek publiczny ma podkategorie: opracowywanie, wykonywanie i kontrolowanie realizacji budżetu państwa, zajmowanie się systemem finansowania samorządu terytorialnego, sfery budżetowej i bezpieczeństwa państwa, zarządzanie długiem publicznym. Kategoria stosunki zagraniczne mają podkategorie: reprezentowanie i ochrona interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, w tym także przed sądami i trybunałami międzynarodowymi, z wyłączeniem organów sądowych Unii Europejskiej i Trybunału Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), koordynowanie polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym działalności organów administracji rządowej oraz podległych im jednostek, utrzymywanie stosunków Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi, reprezentowanie i ochrona interesów polskich obywateli oraz polskich osób prawnych za granicą, a także współpraca z Polakami zamieszkałymi za granicą, w tym wspieranie polskich instytucji kulturalnych i oświatowych za granicą, inicjowanie i koordynowanie działań dotyczących zatrudnienia obywateli polskich w Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, sprawy z zakresu dyplomacji publicznej i kulturalnej, a także wspierania działań promujących polską gospodarkę, kulturę, język, turystykę, technikę i naukę realizowanych w ramach innych działań. Kategoria koordynowanie i kontrola pracy organów administracji rządowej ma podkategorie: określenie standardów kontroli w administracji rządowej, które udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zlecenie kierownikowi jednostki kontrolującej przeprowadzenie kontroli wskazanych podmiotów lub obszarów działalności i żądania przedstawiania informacji o wynikach kontroli.
Kompetencje Rady Ministrów – mapa myśli podsumowująca zagadnienie do dalszych rozważań
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 3
R3jkQBVOBcoAg
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RfBsd1HbpGFlk
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: Uzupełnij schemat.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1NOnLILQer5W
Ćwiczenie 5
Odpowiedz: 1. Druga izba parlamentu Rzeczypospolitej Polskiej ... 2. Jest zwierzchnikiem sił zbrojnych. 3. ... Konstytucyjny
ĆWICZENIE - Krzyżówka
Źródło: Learnetic S.A.