CO NAUCZYCIEL POWINIEN WIEDZIEĆ O SAMOOKALECZANIU SIĘ I ZACHOWANIACH SAMOBÓJCZYCH MŁODZIEŻY
Szkoła odgrywa wyjątkową rolę w zapobieganiu problemom zdrowia psychicznego, w tym zachowaniom autoagresywnym i samobójczym. Poradnik skierowany jest do nauczycieli i innych specjalistów pracujących w systemie edukacji. Poradnik ułatwi opracowanie strategii i procedur profilaktycznych na potrzeby szkoły, przedstawia ich podstawowe założenia. Omawia problem samouszkodzeń, ich przyczyny, funkcje zaburzeń towarzyszących, sposoby rozpoznawania, reagowania i pomocy uczniowi oraz jej ewaluacji. Omówione są przykłady postępowania w konkretnych sytuacjach, przy różnych stopniach ryzyka. Przedstawiono zakres postwencji (działań następczych redukujących negatywne skutki zdarzeń) w całym środowisku klasy/ szkoły. Analogicznie opisano zjawisko samobójstw i prób samobójczych wśród dzieci i młodzieży, z koncentracją na sygnałach ostrzegawczych i sposobach działania. Również przedstawiono działania postwencyjne. Poradnik zawiera wiele praktycznych wskazówek do działania szkoły. Jego celem jest uwrażliwienie na wczesne przejawy kryzysów psychicznych, co pozwoli na szybkie udzielenie podstawowego wsparcia osobie potrzebującej i uzyskania adekwatnej pomocy. Równocześnie, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia ucznia, posiadając odpowiednią wiedzę można zareagować szybko i kompetentnie. Wykorzystanie- do indywidualnej lektury lub na szkolenia rad pedagogicznych