PRL – lekcja powtórzeniowa
PRL - lekcja powtórzeniowa
Materiał powtórzeniowy przedstawia następujące zagadnienia z epoki PRL:
Realia życia społecznego i kulturalnego.
Czy wiesz, co to jest kapsuła czasu?
To pojemnik, do którego wkładamy przedmioty będące – naszym zdaniem
– świadectwem czasów, w których żyjemy. Umieszczamy ten pojemnik w bezpiecznym miejscu i zaznaczamy, by nie otwierać go przed jakąś datą. Kapsuły czasu mogą mieć różny charakter.
Odczytaj z kapsuły i zapisz, którego roku kapsuła została zamknięta. Jaki ważny jubileusz obchodzili w tym roku Amerykanie?
Napis na dole tabliczki mówi, że kapsuła ta została zrobiona ze zbiornika paliwa, używanego w programie Mariner'71 - lotów bezzałogowych z Ziemi na Marsa.
Oto, co znalazło się w tej kapsule:
'Pet‑rock' [czyt.: pet rok] - kamień‑zabawka z kamyka z jednej z plaż w Meksyku, niezwykle modna w 1975 r. w USA, z instrukcją obsługi, która opisywała bardzo dokładnie, jak należy 'troszczyć się' o swój kamyczek, jak go karmić, kąpać, tresować;
jedna z sukien ślubnych piosenkarki Cher [czyt.: szer];
świadectwa szkolne;
sztuczne rzęsy;
tenisówki;
karty kredytowe;
deskorolka;
męskie buty‑platformy;
taśma z filmem 'Szczęki';
puszki piwa;
lalka Barbie; [czyt.: barbi]
taśmy z nagraniem programów telewizyjnych z konwencji wyborczych kandydatów na prezydenta;
piłka do futbolu amerykańskiego podpisana przez piłkarzy drużyny z Los Angeles {czyt.: los andżeles];
gotowa kolacja do odgrzania w piekarniku.
Odpowiedz na pytania:
Które przedmioty mogą nie dotrwać do roku 2076?
Które przedmioty mogą być wtedy niezrozumiałe?
Które opisy są niezrozumiałe dla Ciebie? Gdzie poszukasz ich wyjaśnienia?
Napisz w pięciu zdaniach, czego dowiedziałeś się o życiu w Stanach Zjednoczonych w 1976 r. na podstawie opisu tej kapsuły. Porównaj swój opis z opisami dwojga innych uczniów z Twojej klasy. Czy doszliście do takich samych wniosków? Dlaczego?
Kapsuły PRL
Poszukajcie w różnych źródłach wiadomości (np. w Internecie) na temat tego, co ludzie wkładają do innych kapsuł czasu. Podzielcie się na grupy. Wyobraźcie sobie, że jesteście mieszkańcami Polski Ludowej. Macie przygotować kapsułę czasu dla Polaków w 2050 roku. Każda z grup żyje w trochę innym czasie:
I grupa - lata 40. XX wieku,
II grupa - lata 50. XX wieku,
III grupa - lata 60. XX wieku,
IV grupa - lata 70. XX wieku,
V grupa - lat 80. XX wieku.
Sporządźcie listę maksymalnie dziesięciu współczesnych obiektów architektonicznych.obiektów architektonicznych. Ustalcie, na jakie aspekty życia chcecie zwrócić uwagę, dokonując wyboru. Zapiszcie te ustalenia. Spróbujcie znaleźć w Internecie zdjęcia tych obiektów.
Po wykonaniu polecenia 5, wymieńcie się kapsułami między grupami. Opiszcie w pięciu zdaniach życie w okresie, zamkniętym w kapsule, której zawartość przeglądaliście (ale nie projektowaliście!). Porównajcie swój opis z notatkami twórców kapsuły. Czy odbiorcy zawsze dokładnie zrozumieli przekaz twórców?
Zapewne przekonaliście się, że odtworzenie przeszłości na podstawie kapsuły czasu nie jest proste i nie zawsze jest jednoznaczne. Kapsuły wciąż cieszą się jednak popularnością. Przygotujcie kapsułę obrazującą dzisiejszą Polskę. Co można do niej włożyć? Jakiego pojemnika użyć?