Miary rozproszenia
W tym materiale zawarte są informacje na temat podstawowych miar rozproszenia. Obliczysz rozstęp, odchylenie przeciętne, odchylenie standardowe i wariancję zestawu danych.
Właściciel dwóch sklepów z odzieżą, położonych w różnych miejscach miasta, próbuje ustalić, które bluzki sprzedają się najlepiej w każdym z jego sklepów, przy czym bierze pod uwagę jedynie cenę bluzki. Chce w ten sposób ustalić, jaki towar powinien zamówić. Zanotował, że podczas ostatniego dnia w pierwszym sklepie sprzedano kolejno bluzki w cenach (zaokrąglonych do pełnych dziesiątek złotych): , , , , , , , . W tym samym czasie w drugim sklepie sprzedano kolejno bluzki w cenach (zaokrąglonych do pełnych dziesiątek złotych): , , , , , , , , , .
Ceny te, po uporządkowaniu w kolejności niemalejącej, zapisał w następującej tabeli:
sklep | sklep |
---|---|
Zauważmy, że średnia cena zakupionej bluzki oraz mediana są takie same w obu sklepach.
W pierwszym sklepie
oraz mediana jest równa
W drugim sklepie
oraz mediana jest równa
Na podstawie tych danych można wysnuć wnioski, że w obu sklepach sprzedaż wygląda podobnie.
Zilustrujmy jednak te dane na wykresach.
Na pierwszym wykresie dane znajdują się w sporej odległości od średniej , na drugim skupiają się wokół niej. W pierwszym zestawie danych są kwoty bardzo małe i bardzo duże w stosunku do średniej. Może to oznaczać, że do sklepu przychodzą zarówno zamożni klienci, jak i wydający na ubrania minimum pieniędzy. W drugim sklepie większość danych jest bliska średniej i medianie. Może to oznaczać, że klienci drugiego sklepu to ludzie średnio zamożni, którzy wybierają towar przeciętny, nie za drogi i nie za tani.
Właściciel sklepów prowadził podobne badanie przez kilka kolejnych dni i wnioski powtarzały się. Zdecydował się więc do pierwszego sklepu zamówić bluzki bardzo tanie i droższe, zaś do drugiego takie, których cena jest bliska .
Pewna firma zajmuje się prowadzeniem szkoleń. Po każdym ze szkoleń uczestnicy oceniają trenera prowadzącego szkolenie. Ocena ta jest liczbą całkowitą od (najniższa ocena) do . Jedno ze szkoleń, w którym wzięło udział uczestników, prowadzone było przez dwóch trenerów. Na poniższym wykresie przedstawiono otrzymane przez nich oceny.
Obliczmy średnią ocen, jaką otrzymał każdy z trenerów.
Trener : .
Trener : .
Średnia ocen jest taka sama. Wykres natomiast wskazuje na inne rozkłady poszczególnych ocen jednostkowych. Trener otrzymał oceny prawie z całej skali. Są one rozproszone w stosunku do oceny średniej, a więc część uczestników szkolenia oceniła go bardzo wysoko, a część bardzo nisko. Trener otrzymał jedynie oceny , i , a więc skupione wokół średniej. Może nie jest idealny (nie otrzymał ), ale ludziom się na ogół podobał i nie wzbudzał negatywnych odczuć.
Oczywiście, jeżeli zestaw danych jest większy, to trudniej zaobserwować jego strukturę. Do oceny koncentracji badanych danych służą miary rozproszenia. Najprostszą miarą rozproszenia jest rozstęp, czyli różnica pomiędzy największą i najmniejszą wartością.
Dużą zaletą tej charakterystyki jest łatwość jej wyznaczania. Jednak nie informuje nas ona, jak w przedziale o długości są rozłożone poszczególne dane. Czy np. są skupione wokół jednego punktu, czy rozrzucone w tym przedziale. Rozstęp mówi tylko o tym, jaką długość ma najkrótszy przedział zawierający wszystkie dane.
Obliczmy rozstęp dla każdej z wielkości występujących w poprzednich dwóch przykładach.
Dla pierwszego sklepu , a dla drugiego . Zauważymy więc, że różnica w cenie najdroższej i najtańszej bluzki w pierwszym sklepie wynosi , zaś w drugim , czyli jest cztery razy mniejsza. Zatem w drugim sklepie ceny są bardziej „skupione”.
W drugim przykładzie dla pierwszego trenera , a dla drugiego . Tutaj także rozstęp wyników drugiego trenera jest mniejszy niż pierwszego.
Najczęściej jednak potrzebujemy dokładniejszej analizy rozproszenia danych. Zauważmy, że dla tego samego rozstępu dane mogą układać się bardzo różnie. Na przykład rozstęp w zestawie danych: , , , , , , , , jest równy i jest taki sam jak w zestawie: , , , , , , , , . Jednak w pierwszym zestawie, poza danymi skrajnymi, występuje wielokrotnie ta sama wartość , a w drugim zestawie występują wszystkie wartości całkowite od do i prawie każda tak samo często. Spróbujemy skonstruować taki wskaźnik, który pozwoli nam odróżnić te dwie sytuacje.
Zajmiemy się więc badaniem odległości każdej danej od średniej. Odległość między dwiema liczbami na osi liczbowej to wartość bezwzględna różnicy tych liczb. Zatem odchylenie liczby od średniej , to
Obliczmy odchylenia średnich cen bluzek z przykładu pierwszego w każdym z dwóch sklepów. Wyniki zapiszmy w tabeli.
sklep | sklep | |||
---|---|---|---|---|
Cena bluzki | Odchylenie od średniej | Cena bluzki | Odchylenie od średniej | |
Obliczmy teraz średnią arytmetyczną znalezionych odchyleń w każdym ze sklepów.
W pierwszym sklepie: .
W drugim sklepie: .
Obliczone przez nas wielkości to tak zwane odchylenia przeciętne.
Odchyleniem przeciętnym liczb , , , nazywamy liczbę
Zatem w pierwszym sklepie odchylenie przeciętne jest wyższe niż w drugim, co potwierdza naszą wcześniejszą obserwację, że w pierwszym sklepie „ceny leżą dalej od średniej”, a w drugim znajdują się bliżej średniej.
W statystyce częściej od odchylenia przeciętnego wykorzystuje się tzw. odchylenie standardowe.
Odchyleniem standardowym liczb , , , nazywamy liczbę
Kwadrat tej wielkości nazywamy wariancją i oznaczamy symbolem , czyli
Wariancja i odchylenie standardowe niosą dokładnie te same informacje. Wygodniej używać odchylenia standardowego, ponieważ wariancja jest podawana w jednostkach kwadratowych, a odchylenie standardowe dokładnie w tych samych jednostkach, co analizowane dane.
Obliczanie odchylenia standardowego, czy też wariancji, jest uciążliwe w sytuacji, gdy jest liczbą niecałkowitą i ma albo długie rozwinięcie dziesiętne, albo nawet nieskończone. Podamy teraz wzór, który sprawia, że obliczenia są znacznie wygodniejsze.
Wariancja liczb , , , jest równa
Przekształcając wzór z definicji wariancji ,otrzymujemy
W tabeli przedstawiono kwoty rachunków za telefon, jakie zapłaciła Małgosia w kolejnych miesiącach.
styczeń | luty | marzec | kwiecień | maj | czerwiec |
---|---|---|---|---|---|
Obliczymy wariancję i odchylenie standardowe tych wydatków z dokładnością do . Średnia wydatków na telefon Małgosi jest równa:
.
W kolejnych miesiącach odchylenie od średniej jest równe:
styczeń | luty | marzec | kwiecień | maj | czerwiec | |
---|---|---|---|---|---|---|
Wariancja jest więc równa:
a odchylenie standardowe:
Wyniki pewnego badania umieszczono w tabeli.
Wynik | Częstość |
---|---|
Obliczymy wariancję i odchylenie standardowe w tym badaniu.
Zaczniemy od policzenia średniej
sposób
Obliczymy wariancję, korzystając ze wzoru podanego w twierdzeniu. W tym celu obliczymy średnią kwadratów otrzymanych wyników
Stąd wariancja jest równa i odchylenie standardowe .
sposób
Obliczymy wariancję, posługując się definicją. Odchylenia poszczególnych wyników od średniej zamieścimy w tabeli.
Wynik | Odchylenie | Częstość |
---|---|---|
Podstawiając wyniki do wzoru na wariancję, otrzymujemy:
W pewnej szkole przeprowadzono ankietę, w której zadano uczniom pytanie „Ile książek przeczytałeś/łaś w ciągu ostatnich dwóch tygodni?”. Wyniki ankiety przedstawiono na diagramie.
Obliczymy wariancję i odchylenie standardowe otrzymanych wyników.
Dla otrzymanych wyników możemy przyjąć następujące wagi:
książka | książki | książki | książki | Suma wag |
---|---|---|---|---|
Średnia ważona otrzymanych wyników jest równa
Licząc wariancję, posłużymy się wzorem z twierdzenia
Wtedy odchylenie standardowe jest równe .
Michał przeprowadził doświadczenie, w którym mierzył m.in. czas ruchu pewnego ciała. Wykonał doświadczenie razy i otrzymał następujące wyniki w sekundach:
Doświadczenie | Wynik |
---|---|
Wyznaczymy średni czas ruchu ciała oraz odchylenie standardowe w tym doświadczeniu.
Zaczniemy od policzenia średniej
Podstawiając do wzoru na odchylenie standardowe dostajemy
.
Połącz w pary te zestawy danych, które mają jednakowe odchylenie standardowe.
15,13,11,9, 15,12,13,14, 11,13,14,16
5,3,4,6 | |
5,2,7,4 | |
12,14,16,18 |
Tomek każdego dnia rano, jadąc do szkoły, porównywał czas przyjazdu tramwaju z informacją umieszczoną na przystanku. Przez kolejne dni notował w zeszycie, ile minut spóźniał się tramwaj. Oblicz, ile przeciętnie minut spóźniał się tramwaj.
poniedziałek | wtorek | środa | czwartek | piątek |
---|---|---|---|---|
Magda, przygotowując się do matury, postanowiła sprawdzić, ile godzin dziennie przeznacza na naukę. W tym celu przez dwa tygodnie codziennie zapisywała wyniki w tabeli, a następnie zaznaczyła je na wykresie. Oblicz średnią liczbę czasu poświęconego na naukę i odchylenie standardowe w pierwszym tygodniu, w drugim oraz w całym okresie dwóch tygodni.
Odpowiedz na pytania.
Jaka jest wariancja i jakie jest odchylenie standardowe zestawu liczb: , , , , ? Jak zmienią się wariancja i odchylenie standardowe, jeżeli każdą z podanych liczb zwiększymy dwa razy?
Średnia arytmetyczna zestawu pięciu liczb: , , , , jest równa , a odchylenie standardowe . Jak zmienią się te dwa wskaźniki, gdy każdą z liczb tego zestawu zwiększymy trzy razy?
W pewnej szkole przeprowadzono badanie dotyczące liczby dzieci w rodzinach uczniów. Wyniki przedstawiono na diagramie.
Na lekcji fizyki przeprowadzono doświadczenie, podczas którego mierzono temperaturę pewnej próbki umieszczonej w określonych warunkach. Wyniki zapisano w tabeli.
Nr próbki | Temperatura |
---|---|