Wszyscy, którzy są w Obozie Podróżników, w czerwcu, lipcu i sierpniu odpoczywali lub podróżowali. Teraz opowiadają o swoich przygodach. Dołącz do nich!
Opowiedz o swoich wakacjach. Napisz, gdzie spędziłeś lub spędziłaś poszczególne miesiące wakacji, z kim, co robiłeś lub robiłaś.
Opowiedz, jak spędzasz czas w lecie. Uważnie słuchaj kolegów i koleżanek, żeby potem opisać ich wakacje innym.
Zastanów się, gdzie na przykład mogą wydarzyć się przedstawione sytuacje, i przyporządkuj je do odpowiedniej grupy.
zwiedzanie zabytków, zdobywanie szczytów, zabawa w Indian, jazda wyciągiem, czytanie książek, opalanie się, wyjście do kina, żeglowanie, pływanie, nurkowanie, gra w piłkę
W górach | |
---|---|
Nad wodą | |
Wszędzie | |
W mieście |
Czy wiesz, o czym rozmawiają?
Z obrazków w tajemniczy sposób zniknęła część napisów. Przeczytaj odpowiedzi i spróbuj ułożyć pytania, które będą do nich pasować. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Ułóż trzy pytania, które zadałbyś lub zadałabyś koleżance podczas rozmowy o wakacjach.
Odpowiedz, czy łatwo się domyślić, o czym rozmawiają osoby na obrazkach? Czy bez pytań można zrozumieć odpowiedzi? Jak myślisz, dlaczego?
Ułóż odpowiedzi do pytań z ćwiczenia 2. Odpowiadaj pełnym zdaniem.
Ułóż kilka pytań, które pozwolą ci uzyskać informacje o tym, jak spędzili wakacje twoi rówieśnicy. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.
Pamiętasz opowieści wakacyjne swoich kolegów i koleżanek? Opowiedz o ich przygodach innej osobie.
Słuchając opowiadania, zadawaj pytania, które pozwolą ci uzyskać jak najwięcej informacji.
Wielka wyprawa
Czy dzięki wakacyjnym opowieściom lepiej znasz różne rejony Polski? A jak jest z twoją ortografią? Sprawdź się!
Przeciągnij i upuść elementy w odpowiednie miejsca.
Podaj przykłady miejsc w Polsce, w które można pojechać na wakacje.
Odpowiedz na pytanie: czy w nazwach Morze Bałtyckie, Pojezierze Mazurskie, Góry Świętokrzyskie dostrzegasz jakąś regułę? Spróbuj ją wypowiedzieć.
Obejrzyj animację. Jak sądzisz, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw różnych krajów i ich mieszkańców? Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.
Wyjaśnij, czego mogli dowiedzieć się Marsjanie na temat pisowni nazw krajów i ich mieszkańców. Sformułuj wniosek i zapisz go w zeszycie.
Marsjanie już wiedzą, jak zapisywać nazwy różnych miejsc na świecie i ich mieszkańców. A ty? Sprawdź się. Uzupełnij tabelę według wzoru w pierwszym wierszu.
kontynent | kraj | region | miasto | mieszkanka | przymiotnik |
---|---|---|---|---|---|
– | Polska | – | – | Polka | polski |
Azja | – | – | – | ||
– | – | – | Francuzka | ||
– | – | – | Gdańsk | ||
– | – | Pomorze | – |
Przeczytaj wiersz Jana Brzechwy pt. „Globus” i wypisz występujące w nim nazwy własne.
GlobusW szkole
Na stole
Stał globus –
Wielkości arbuza,
Aż tu naraz jakiś łobuz
Nabił mu guza.
Z tego wynikła
Historia całkiem niezwykła:
Siedlce wpadły do Krakowa,
Kraków zmienił się w jezioro,
Nowy Targ za San się schował,
A San urósł w górę sporą.
Tatry, nagle wywrócone,
Okazały się w dolinie,
Wieprz popłynął w inną stronę
I zawadził aż o Gdynię.
Tam gdzie wpierw płynęła Wisła,
Wyskoczyła wielka góra,
Rzeka Bzura całkiem prysła,
A powstała góra Bzura.
Stary Giewont zląkł się wielce
I przykucnął pod parkanem,
Każdy myślał, że to Kielce,
A to było Zakopane.
Łódź pobiegła pod Opole
W jakichś bardzo ważnych sprawach –
Tylko nikt nie wiedział w szkole,
Gdzie podziała się Warszawa.
Nie było jej na Śląsku ani w Poznańskiem,
Ani na Pomorzu, ani pod Gdańskiem,
Ani na Ziemiach Zachodnich,
Ani na północ od nich,
Ani blisko, ani daleko,
Ani nad żadną rzeką,
Ani nad żadnym z mórz.
Po prostu przepadła – i już!
Trzeba prędzej oddać globus do naprawy,
Bo nie może Polska istnieć bez Warszawy!
Od podanych w wierszu nazw miast utwórz nazwy mieszkańców. Pamiętaj o zasadach pisowni.
Przyporządkuj do odpowiednich grup nazwy własne pojawiające się w wierszu „Globus”.
Śląsk, Wisła, Giewont, Opole, Warszawa, Pomorze, San, Nowy Targ, Siedlce, Wieprz, Ziemie Zachodnie, Bzura, Gdynia, Kielce, Poznańskie, Kraków, Gdańsk, Zakopane, Tatry, Łódź
Miasta | |
---|---|
Rzeki | |
Góry | |
Regiony |
Przyjrzyj się mapie Polski np. w atlasie lub w internecie. Odszukaj wszystkie wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór, regionów. Jak wyobrażasz sobie zmiany na mapie spowodowane powstaniem guza? Wypisz wszystkie zmiany i umieść je na mapie konturowej Polski.
Sprawdź w dostępnych źródłach, w jakich województwach znajdują się wymienione w wierszu nazwy miast, rzek, gór i regionów. Jak wyobrażasz sobie zmiany na mapie Polski spowodowane powstaniem guza? Wypisz te zmiany.
Co by się stało, gdyby ktoś nieuważny pomieszał na mapie lub w nawigacji GPS nazwy miejscowości, rzek, gór, regionów? Podyskutuj o tym w klasie. Zapisz tutaj lub w zeszycie kilka możliwych do przewidzenia skutków takiego bałaganiarstwa.
Czy umiejętność korzystania z mapy jest pożyteczna? Uzasadnij swoje zdanie.
Polka czy polka?
Dlaczego niektóre słowa są pisane raz małą literą, a raz wielką? Przeczytaj zdania i odpowiedz na pytanie.
Chory na odrę Piotrek patrzył przez okno na Odrę.
Mała Polka wygrała konkurs polki.
Harcerze z obozu nad Wartą całą noc trzymali wartę.
Wybierz prawdziwe stwierdzenie:
a) Znaczenie niektórych wyrazów zmienia się w zależności od tego, czy napiszemy je małą, czy wielką literą.
b) Znaczenie wyrazów nie zależy od tego, czy piszemy je małą, czy wielką literą.
c) Znaczenie niektórych wyrazów zależy od tego, czy napiszemy je wyraźnie, czy nie.