Mnożenie dwóch liczb całkowitych

Umiemy mnożyć dwie liczby całkowite dodatnie. Takie mnożenie można zastąpić dodawaniem jednakowych składników.

Na przykład:

8 · 4 = 8 + 8 + 8 + 8

lub

8 · 4 = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4.

Mnożenie liczby całkowitej dodatniej przez liczbę ujemną również można zapisać podobnie.

Przykład 1

Iza i Jurek zapisują swoje długi za pomocą liczb ujemnych, a dochody za pomocą liczb dodatnich. Oboje pożyczyli po 6 złotych od trzech osób. Ile złotych długu miało każde z nich?

Iza zapisała odpowiednie dodawanie

6 + 6 + 6=-18.

Jurek zapisał odpowiednie mnożenie

3·-6=-18.

Odp.: Każde z nich miało 18 zł długu.

Wyniki obliczeń Izy i Jurka są równe. Zapis obliczeń Jurka jest krótszy.

Z przemienności mnożenia wynika, że Jurek mógł zapisać mnożenie na dwa sposoby:

3 ·-6= -18

lub

-6·3 = -18.

Jurek mnożył liczby o różnych znakach, to znaczy liczbę dodatnią i ujemną. Wynik obliczeń był ujemny.

Ważne!

Iloczyn dwóch liczb różnych od zera o różnych znakach jest ujemny.

  • Przykłady.

-2·8=-16,
7·-4=-28.
R1FZwV4vGqk5b1
Ćwiczenie 1
Oblicz. 1. 2·-7 = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
2. 5·-4 = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
3. 9·-8 = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
4. 11·-10 = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
5. -5·9  = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
6. -2·12  = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
7. -10·6  = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
8. -25·4 = 1. -14 , 2. -114, 3. -22, 4. -20, 5. -24, 6. -110, 7. -20, 8. -12 , 9. -45, 10. -60, 11. -62, 12. -70, 13. -43, 14. -72, 15. -100, 16. -102
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

A jak pomnożyć dwie liczby ujemne? Najtrudniej jest wyjaśnić, jaki znak będzie miał taki iloczyn. Zapoznaj się uważnie z poniższym przykładem, który to wyjaśnia.

Ważne!

Iloczyn dwóch liczb ujemnych jest liczbą dodatnią.

  • Przykłady.

-2·-5=10
-7·-6=42
R1BOwJYadRn9J1
Ćwiczenie 2
Oblicz. 1. -3·-8 = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
2. -9·-6 = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
3. -2·-13  = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
4. -10·-10 = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
5. -15·-4 = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
6. -32·-5 = 1. 160 , 2. 60, 3. 22 , 4. 23, 5. 26, 6. 110, 7. 24 , 8. 50 , 9. 54, 10. 100, 11. 140 , 12. 56
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożenie liczb całkowitych

R4MVXJSuqxdQ921
Ćwiczenie 3
Uzupełnij równania i zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. -2·3·4=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6·4=-24
-2·-3·4=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6·4=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
-2·-3·-4=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6·1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
-2·3·4·5=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6 ·20=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
-2·-3·4·5=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6·1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
-2·-3·-4·5=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6·1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6 =1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
-2·-3·-4·-5=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6· 1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6=1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6
Gdy w iloczynie występowały jeden lub trzy czynniki ujemne, to iloczyn był liczbą 1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6.
Gdy w iloczynie występowały dwa lub cztery czynniki ujemne, to iloczyn był liczbą 1. dodatnią, 2. -120, 3. 120, 4. -24, 5. 24, 6. 6, 7. -6, 8. -120, 9. 20, 10. -20, 11. -4, 12. 6, 13. 20, 14. -6, 15. ujemną, 16. 120, 17. 6, 18. 6, 19. 6.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Iloczyn kilku liczb całkowitych, z których każda jest różna od zera, jest:

  • dodatni, gdy liczba czynników ujemnych jest parzysta,

  • ujemny, gdy liczba czynników ujemnych jest nieparzysta.

Na przykład:

-2·-3·-4·10·-1=240  cztery czynniki ujemne,

-2·3·-4·10·-1=-240 trzy czynniki ujemne.

Przykład 2

Spójrz, jak obliczamy kwadraty i sześciany liczb ujemnych.

  • -32= -3·-3=9 - wynik zawsze dodatni, bo są 2  czynniki ujemne,

  • -33=-3·-3·-3=-27 - wynik zawsze ujemny, bo są 3 czynniki ujemne.

R9ZaeTrQFpfc3
Ćwiczenie 4
Które z podanych iloczynów są liczbami ujemnymi, dodatnimi albo są równe zero? Kliknij w lukę , aby rozwinąć listę i następnie wybierz odpowiedni znak lub zero. -12·-103·5·10·-1 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +7·-58·-4·0·6·-91 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +4·-2·33·4·15 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +-64·1·-23·9·-1·-2 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +-52·-2·-1·4·-11. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +-2·8·-3·-1·-43 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +-1·-18·-53·11·0 1. -, 2. 0, 3. -, 4. 0, 5. +, 6. -, 7. +
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1SI3HYzQ0yka2
Ćwiczenie 5
Uzupełnij poniższe równości. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybrać odpowiednią liczbę. -4·2·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=16-5·-1·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=20 -4·-6·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=-12010·-20·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=0 6·3·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=-180-2·-10·1. -5, 2. 0, 3. -10, 4. -10, 5. 4, 6. -2=-200
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6

Zapisz liczbę -24 w postaci iloczynu

  1. dwóch liczb całkowitych,

  2. trzech liczb całkowitych,

  3. czterech liczb całkowitych.

R7HIqEoNsC7G9
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Dzielenie liczb całkowitych

Dzielenie i mnożenie są działaniami wzajemnie odwrotnymi.

RJVEVJm4YDV2x1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7

Uzupełnij grafy wykonując odpowiednie działania. Wpisz odpowiednie liczby w luki.

R3acM7gVDLdry
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
REqmmaSHpdbtH
Uzupełnij poniże działania. Wpisz odpowiednie liczby w luki. Tu uzupełnij·-6=-18, bo -18:-6=Tu uzupełnij Tu uzupełnij ·-6=18, bo 18:-6=Tu uzupełnij Tu uzupełnij·6=-18. bo -18:6=Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1RGsKBqZ5Iqz
Wyciągnij odpowiednie wnioski. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybierz odpowiednie słowo. Jeśli dzielna i dzielnik są liczbami ujemnymi, to iloraz jest liczbą 1. ujemną, 2. dodatnią.
Jeśli dzielna i dzielnik są liczbami różnych znaków, to iloraz jest liczbą 1. ujemną, 2. dodatnią.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
  • Iloraz dwóch liczb o takich samych znakach (obie dodatnie lub obie ujemne) jest liczbą dodatnią.

Na przykład:

15:5=3,
-15:-5=3.
  • Iloraz dwóch liczb o różnych znakach (jedna dodatnia, druga ujemna) jest liczbą ujemną.

Na przykład:

-10:5=-2,
10:-5=-2.
RaekOXwxEyRfp2
Ćwiczenie 8
Oblicz poniższe działania. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybierz prawidłowy wynik. -24:-6 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 7-35:7 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 748:-8 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 7-120:12 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 7-36:-4 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 742:-6 = 1. -8, 2. 6, 3. 9, 4. -6, 5. -7, 6. 4, 7. -7, 8. -9, 9. -12, 10. -5, 11. -10, 12. 7
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqKP68f7vb6EP2
Ćwiczenie 9
Uzupełnij obliczenia. Kliknij w luki, aby rozwinąć listę i wybierz prawidłową liczbę. -64:1. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28=-81. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28:-9=71. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28:2=14-30:1. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28=51. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28:-4 =0400:1. -40, 2. -63, 3. 8, 4. 0, 5. -6, 6. -28=-10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych

Obliczając wartości wyrażeń wymagających mnożenia lub dzielenia kilku liczb, warto zacząć od ustalenia znaku wyniku.

Przykład 3

Obliczmy wartość wyrażenia

-2·-9:3·-1.

Można wykonywać obliczenia po kolei

-2·-9:3·-1=18:3·-1=6·-1=-6

lub najpierw ustalić znak wyniku, a następnie wykonywać obliczenia.

-2·-9:3·-1=2·9:3·1=-18:3·1=-6·1=-6.
R1AlBbGNPsVIT2
Ćwiczenie 10
Oblicz wartości wyrażeń. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybierz odpowiedni wynik. -25:-5·-8 = 1. -40, 2. -9, 3. -44, 4. 48, 5. -1, 6. -3, 7. -10, 8. 46, 9. -12, 10. -8-2·6: -4·-3  = 1. -40, 2. -9, 3. -44, 4. 48, 5. -1, 6. -3, 7. -10, 8. 46, 9. -12, 10. -8-84:-2:-7·-8 = 1. -40, 2. -9, 3. -44, 4. 48, 5. -1, 6. -3, 7. -10, 8. 46, 9. -12, 10. -820:-5·4  = 1. -40, 2. -9, 3. -44, 4. 48, 5. -1, 6. -3, 7. -10, 8. 46, 9. -12, 10. -8-550:-11:-5 = 1. -40, 2. -9, 3. -44, 4. 48, 5. -1, 6. -3, 7. -10, 8. 46, 9. -12, 10. -8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12qSKXzUqA7B3
Ćwiczenie 11
Wpisz brakującą liczbę całkowitą w puste miejsce. -44:Tu uzupełnij·-3=-12-50:-2:Tu uzupełnij=-257·Tu uzupełnij:-2=-219:-32:Tu uzupełnij=-1-12:-13·Tu uzupełnij=3[-2·Tu uzupełnij]:-3·6=1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RmtZOOYFp4nsW31
Ćwiczenie 12
W puste pola wpisz odpowiednie liczby. Każda z tych liczb jest ilorazem dwóch liczb znajdujących się bezpośrednio pod nią.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1Y32f5qcvFmZ
Ćwiczenie 12
Iloraz wyników dwóch działań 10:(-5) oraz 5:(-5) jest równy 1. 2, 2. trzeci_niepoprawny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R2wM0sZgXlvfD2
Ćwiczenie 13
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Iloczyn dwudziestu liczb ujemnych jest liczbą ujemną., 2. Iloraz dwóch liczb całkowitych, z których jedna jest liczbą ujemną, a druga dodatnią, może być liczbą dodatnią lub liczbą ujemną., 3. Iloraz liczby ( 1000 ) i liczby do niej przeciwnej jest liczbą ujemną., 4. Iloczyn liczb ( 300 ) ( 50 ) jest mniejszy niż iloczyn liczb 300 50 ., 5. Iloczyn kolejnych dwudziestu liczb całkowitych, z których najmniejszą jest
10 , jest liczbą dodatnią., 6. Liczba przeciwna do iloczynu jedenastu liczb ujemnych jest liczbą dodatnią.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.