Działania na liczbach naturalnych, zarówno pamięciowe jak i pisemne, to podstawa większości operacji matematycznych. Dlatego warto je przypomnieć i utrwalić.
Liczby naturalne to 0 , 1 , 2 , 3 , … , 39 , 40 , … , 1342 , 1343 , … Najmniejszą liczbą naturalną jest 0 . Największej liczby nie ma, zawsze można podać liczbę większą od danej.
Liczby naturalne zapisujemy za pomocą dziesięciu cyfr: 0 , 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 , w dziesiątkowym systemie pozycyjnym.
System jest pozycyjny, bo znaczenie cyfry w liczbie zależy od pozycji, jaką w tej liczbie zajmuje. Pozwala to na zapisanie i odczytanie dowolnej liczby, np.: sześć milionów siedemset sześćdziesiąt dziewięć tysięcy dwieście osiemdziesiąt pięć.
R1XLpxYdGJf4q 1 Zapis liczby 6769285. W kolejności od lewej strony nazwane poszczególne cyfry: 6 – cyfra milionów, 7 – cyfra tysięcy, 6 – cyfra dziesiątek tysięcy, 9 – cyfra tysięcy, 2 – cyfra setek, 8 – cyfra dziesiątek, 5 – cyfra jedności.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Nasz system liczenia jest również dziesiątkowy, bo 10 jednostek niższego rzędu to 1 jednostka rzędu wyższego (np. 10 jedności to jedna dziesiątka, 10 dziesiątek to jedna setka, 10 setek to jeden tysiąc).
Umiemy już wykonywać następujące działania na liczbach naturalnych: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, a także obliczać kwadraty i sześciany liczb.
Liczby wykorzystane w różnych działaniach mają swoje nazwy.
R12H46dLdR9Cs Ilustracja przedstawia cztery działania. Działanie pierwsze to dodawanie: 8 + 13 = 21 , gdzie liczby 8 oraz 13 to składniki, a liczba 21 oraz wyrażenie 8 + 13 to sumy. Działanie drugie to odejmowanie: 18 – 7 = 11 , gdzie liczba 18 to odjemna, liczba 7 to odjemnik, a liczba 11 oraz wyrażenie 18 – 7 to różnice. Działanie trzecie to mnożenie: 5 · 6 = 30 , gdzie liczby 5 i 6 to czynniki, a liczba 30 oraz wyrażenie 5 · 6 są iloczynami. Czwarte działanie to dzielenie: 30 : 6 = 5 , gdzie liczba 30 to dzielna, liczba 6 to dzielnik, a liczba 5 i wyrażenie 30 : 6 to ilorazy.
Działania na liczbach naturalnych, Zadanie 1.1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pamięciowe dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie R10E6Qh0K2Gap 1 1
Ćwiczenie 1
Oblicz wyniki podanych poniżej działań i wpisz je w luki. 36 + 54 = Tu uzupełnij 46 + 75 = Tu uzupełnij 93 + 130 = Tu uzupełnij 174 + 19 = Tu uzupełnij 1600 + 470 = Tu uzupełnij 81 - 34 = Tu uzupełnij 92 - 44 = Tu uzupełnij 250 - 180 = Tu uzupełnij 203 - 135 = Tu uzupełnij 2100 - 1700 = Tu uzupełnij
Oblicz wyniki podanych poniżej działań i wpisz je w luki. 36 + 54 = Tu uzupełnij 46 + 75 = Tu uzupełnij 93 + 130 = Tu uzupełnij 174 + 19 = Tu uzupełnij 1600 + 470 = Tu uzupełnij 81 - 34 = Tu uzupełnij 92 - 44 = Tu uzupełnij 250 - 180 = Tu uzupełnij 203 - 135 = Tu uzupełnij 2100 - 1700 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 36 + 54 = ............ b) 46 + 75 = ............ c) 93 + 130 = ............ d) 174 + 19 = ............ e) 1600 + 470 = ............
f) 81 - 34 = ............ g) 92 - 44 = ............ h) 250 - 180 = ............ i) 203 - 135 = ............ j) 2100 - 1700 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RXbSBYtPM3dr5 1 1
Ćwiczenie 2
Oblicz wyniki poniższych działań i wpisz je w luki. 3 · 64 = Tu uzupełnij 5 · 126 = Tu uzupełnij 214 · 4 = Tu uzupełnij 100 · 78 = Tu uzupełnij 30 · 150 = Tu uzupełnij 200 · 580 = Tu uzupełnij 4 · 13 · 25 = Tu uzupełnij 8 · 12 · 50 = Tu uzupełnij
Oblicz wyniki poniższych działań i wpisz je w luki. 3 · 64 = Tu uzupełnij 5 · 126 = Tu uzupełnij 214 · 4 = Tu uzupełnij 100 · 78 = Tu uzupełnij 30 · 150 = Tu uzupełnij 200 · 580 = Tu uzupełnij 4 · 13 · 25 = Tu uzupełnij 8 · 12 · 50 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 3 · 64 = ............ b) 5 · 126 = ............ c) 214 · 4 = ............ d) 100 · 78 = ............
e) 30 · 150 = ............ f) 200 · 580 = ............ g) 4 · 13 · 25 = ............ h) 8 · 12 · 50 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbNzO9KcDSHqK 1 1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij. a) 68 : 4 = Tu uzupełnij b) 78 : 3 = Tu uzupełnij c) 180 : 5 = Tu uzupełnij d) 224 : 7 = Tu uzupełnij e) 420 : 60 = Tu uzupełnij f) 8100 : 900 = Tu uzupełnij g) 56000 : 800 = Tu uzupełnij h) 3600 : 120 = Tu uzupełnij
Uzupełnij. a) 68 : 4 = Tu uzupełnij b) 78 : 3 = Tu uzupełnij c) 180 : 5 = Tu uzupełnij d) 224 : 7 = Tu uzupełnij e) 420 : 60 = Tu uzupełnij f) 8100 : 900 = Tu uzupełnij g) 56000 : 800 = Tu uzupełnij h) 3600 : 120 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 68 : 4 = ............ b) 78 : 3 = ............ c) 180 : 5 = ............ d) 224 : 7 = ............
e) 420 : 60 = ............ f) 8100 : 900 = ............ g) 56000 : 800 = ............ h) 3600 : 120 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKyTCkkslC2CP 2
Ćwiczenie 4
Oblicz kwadraty podanych poniżej liczb i wpisz je w luki. 5 2 = Tu uzupełnij 7 2 = Tu uzupełnij 9 2 = Tu uzupełnij 10 2 = Tu uzupełnij 20 2 = Tu uzupełnij 40 2 = Tu uzupełnij
Oblicz kwadraty podanych poniżej liczb i wpisz je w luki. 5 2 = Tu uzupełnij 7 2 = Tu uzupełnij 9 2 = Tu uzupełnij 10 2 = Tu uzupełnij 20 2 = Tu uzupełnij 40 2 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1MtTRs47uLn0 2
Ćwiczenie 5
Oblicz sześciany liczb i wpisz je w luki. 1 3 = Tu uzupełnij 2 3 = Tu uzupełnij 3 3 = Tu uzupełnij 4 3 = Tu uzupełnij 10 3 = Tu uzupełnij 100 3 = Tu uzupełnij
Oblicz sześciany liczb i wpisz je w luki. 1 3 = Tu uzupełnij 2 3 = Tu uzupełnij 3 3 = Tu uzupełnij 4 3 = Tu uzupełnij 10 3 = Tu uzupełnij 100 3 = Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RcvZlQFUdZsXL 2 1
Ćwiczenie 6
Wpisz w każde pole jedną cyfrę jedności, dziesiątek, setek lub tysięcy tak, aby równość była prawdziwa. 26 Tu uzupełnij + Tu uzupełnij 29 = 3 Tu uzupełnij 6 3 Tu uzupełnij 5 - 16 Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 27 607 · Tu uzupełnij = Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij 2 48 Tu uzupełnij : 9 = Tu uzupełnij 4
Wpisz w każde pole jedną cyfrę jedności, dziesiątek, setek lub tysięcy tak, aby równość była prawdziwa. 26 Tu uzupełnij + Tu uzupełnij 29 = 3 Tu uzupełnij 6 3 Tu uzupełnij 5 - 16 Tu uzupełnij = Tu uzupełnij 27 607 · Tu uzupełnij = Tu uzupełnij Tu uzupełnij Tu uzupełnij 2 48 Tu uzupełnij : 9 = Tu uzupełnij 4
Uzupełnij cyframi.
a) 26 ............ + ............ 29 = 3 ............ 6
b) 3 ............ 5 - 16 ............ = ............ 27
c) 607 · ............ = ............ ............ ............ 2
d) 48 ............ : 9 = ............ 4
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Łączenie działań w rachunku pamięciowym R10q2Jcj3TqxT 2 1
Ćwiczenie 7
Jakie będą wyniki poniższych działań? Wpisz w luki odpowiednie liczby. 56 : 7 + 49 = Tu uzupełnij 125 - 25 · 4 = Tu uzupełnij 18 : 12 : 6 + 1 = Tu uzupełnij 96 - 36 : 6 + 3 · 4 = Tu uzupełnij 2 3 + 7 · 9 = Tu uzupełnij 2 · 3 2 - 200 : 40 = Tu uzupełnij 7 · 2 - 10 2 + 26 = Tu uzupełnij 48 : 8 · 6 = Tu uzupełnij
Jakie będą wyniki poniższych działań? Wpisz w luki odpowiednie liczby. 56 : 7 + 49 = Tu uzupełnij 125 - 25 · 4 = Tu uzupełnij 18 : 12 : 6 + 1 = Tu uzupełnij 96 - 36 : 6 + 3 · 4 = Tu uzupełnij 2 3 + 7 · 9 = Tu uzupełnij 2 · 3 2 - 200 : 40 = Tu uzupełnij 7 · 2 - 10 2 + 26 = Tu uzupełnij 48 : 8 · 6 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 56 : 7 + 49 = ............
b) 125 - 25 · 4 = ............
c) 18 ∶ ( 12 ∶ 6 + 1 ) = ............
d) 96 - 36 ∶ 6 + 3 · 4 = ............
e) 2 3 + 7 · 9 = ............
f) 2 · 3 2 - 200 ∶ 40 = ............
g) ( 7 · 2 - 10 ) 2 + 26 = ............
h) 48 ∶ 8 · 6 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 8
Rozwiąż zadanie i zapisz odpowiedź.
Postaraj się zapisać treść zadania za pomocą jednego wyrażenia, a następnie obliczyć jego wartość.
Marek ma 12 płyt. Ile będzie miał płyt, jeśli dokupi 3 razy więcej niż ma?
Państwo Kowalscy kupili telewizor za 1550 zł i odtwarzacz o 150 zł droższy od telewizora. Ile zapłacili razem za telewizor i odtwarzacz?
Uczniowie na zielonej szkole nocowali w hotelu. Zajęli 5 pokoi 4 –osobowych, 2 pokoje 3 –osobowe, 6 pokoi 2 –osobowych i jeden pokój 6 –osobowy. Ilu uczniów pojechało na zieloną szkołę?
Do dwóch szkół uczęszcza 1200 uczniów. W pierwszej szkole jest 500 uczniów. O ilu uczniów więcej uczęszcza do drugiej szkoły?
W teatrze na parterze znajduje się 20 rzędów po 24 miejsca w każdym, a na balkonie 12 rzędów po 20 miejsc w każdym. Ile miejsc jest w teatrze?
RhXJT1zvzbJsu (Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż podpowiedź Ułóż odpowiednie działania arytmetyczne na podstawie podanych informacji, a następnie rozwiąż je.
Pokaż odpowiedź
12 + 3 · 12 = 48
1550 + 1550 + 150 = 3250
5 · 4 + 2 · 3 + 6 · 2 + 1 · 6 = 44
1200 - 500 - 500 = 200
20 · 24 + 12 · 20 = 720
Działania pisemne Polecenie 1
Zapoznaj się z poniższą animacją pokazującą sposób dodawania liczb naturalnych sposobem pisemnym.
RCCQMpkjLD0Ld Animacja przedstawia dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Animacja przedstawia dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym_atrapa_animacja_141
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RCCQMpkjLD0Ld
Dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym_atrapa_animacja_141
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia dodawanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Polecenie 2
Zapoznaj się z poniższą animacją pokazującą sposób odejmowania liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Rxqwgn5GG7brT Animacja przedstawia odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Animacja przedstawia odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym_atrapa_animacja_48
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rxqwgn5GG7brT
Odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym_atrapa_animacja_48
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia odejmowanie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Polecenie 3
Zapoznaj się z poniższą animacją pokazującą sposób mnożenia liczb naturalnych sposobem pisemnym.
R28EbJQQsNq2B 1 Animacja przedstawia mnożenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Animacja przedstawia mnożenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R28EbJQQsNq2B
Mnożenie pisemne przez liczby wielocyfrowe_atrapa_animacja_51
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia mnożenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Polecenie 4
Zapoznaj się z poniższą animacją pokazującą sposób dzielenia liczb naturalnych sposobem pisemnym.
R1B5UduA6w7z0 1 Animacja przedstawia dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Animacja przedstawia dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1B5UduA6w7z0
Dzielenie pisemne przez liczby wielocyfrowe_atrapa_animacja_55
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Animacja przedstawia dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
Ćwiczenie 9
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyniki poniższych działań.
RVAH3ERTnE6tC (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1PRXjirkIlTE 2 1
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyniki poniższych działań. 1198 + 209 = Tu uzupełnij 267 + 3118 + 2645 = Tu uzupełnij 372 - 287 = Tu uzupełnij 10200 - 6080 = Tu uzupełnij 4317 - 3836 = Tu uzupełnij 16 · 7 = Tu uzupełnij 206 · 63 = Tu uzupełnij 420 · 1500 = Tu uzupełnij 815 : 5 = Tu uzupełnij 3804 : 12 = Tu uzupełnij
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyniki poniższych działań. 1198 + 209 = Tu uzupełnij 267 + 3118 + 2645 = Tu uzupełnij 372 - 287 = Tu uzupełnij 10200 - 6080 = Tu uzupełnij 4317 - 3836 = Tu uzupełnij 16 · 7 = Tu uzupełnij 206 · 63 = Tu uzupełnij 420 · 1500 = Tu uzupełnij 815 : 5 = Tu uzupełnij 3804 : 12 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 1198 + 209 = ............ b) 267 + 3118 + 2645 = ............
c) 372 - 287 = ............ d) 10200 - 6080 = ............
e) 4317 - 3836 = ............ f) 16 · 7 = ............
g) 206 · 63 = ............ h) 420 · 1500 = ............
i) 815 : 5 = ............ j) 3804 : 12 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
Wykonaj dodawanie lub odejmowanie sposobem pisemnym.
2575 + 678
7352 + 14079
13496 + 8987
8351 - 2942
30340 − 15674
R3dx9Z9yVbfKM
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROrQbtZrwOpUl
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RKZiaVIPX4YmN
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZAscezy2JgZW
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROjTVbVHJ6cFB
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Pokaż odpowiedź azure white Pokaż odpowiedź
3235
21431
22483
5409
14666
Następnie uzupełnij zdania. Kliknij w lukę, aby wyświetlić rozwijalną listę aby wybierać prawidłową odpowiedź.
RcyzPiNa2CW3a Podczas dodawania liczb 2575 oraz 678 do rzędu setek przechodzi liczba 1. 1 . Podczas dodawania liczb 2575 oraz 678 do rzędu setek przechodzi liczba 1. 1 .
Zastosowanie działań pisemnych w zadaniach RI5ZZPBXrOxZq 2 1
Ćwiczenie 11
Uzupełnij zdania, wpisując właściwe liczby. Liczba o 234 mniejsza od iloczynu liczb 16 i 33 , to Tu uzupełnij. Liczba o 293 większa od ilorazu liczb 4050 i 150 , to Tu uzupełnij. Liczba 4 razy większa od sumy liczb 485 i 124 , to Tu uzupełnij. Liczba 3 razy mniejsza od różnicy liczb 1981 i 877 , to Tu uzupełnij.
Uzupełnij zdania, wpisując właściwe liczby. Liczba o 234 mniejsza od iloczynu liczb 16 i 33 , to Tu uzupełnij. Liczba o 293 większa od ilorazu liczb 4050 i 150 , to Tu uzupełnij. Liczba 4 razy większa od sumy liczb 485 i 124 , to Tu uzupełnij. Liczba 3 razy mniejsza od różnicy liczb 1981 i 877 , to Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Liczba o 234 mniejsza od iloczynu liczb 16 i 33 , to .............
b) Liczba o 293 większa od ilorazu liczb 4050 i 150 , to .............
c) Liczba 4 razy większa od sumy liczb 485 i 124 , to .............
d) Liczba 3 razy mniejsza od różnicy liczb 1981 i 877 , to .............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RAot4kr8YvNAA 2 1
Ćwiczenie 12
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyniki poniższych działań. 14 2 : 7 - 36 : 3 = Tu uzupełnij 106 - 6 2 : 9 · 12 = Tu uzupełnij 6 · 154 + 312 - 180 : 15 : 4 = Tu uzupełnij 15 2 - 13 2 : 7 · 8 = Tu uzupełnij 2999 · 8 · 10 3 - 7996 = Tu uzupełnij 35 · 3 · 17 - 96 : 2 2 = Tu uzupełnij
Uzupełnij luki, wpisując odpowiednie wyniki poniższych działań. 14 2 : 7 - 36 : 3 = Tu uzupełnij 106 - 6 2 : 9 · 12 = Tu uzupełnij 6 · 154 + 312 - 180 : 15 : 4 = Tu uzupełnij 15 2 - 13 2 : 7 · 8 = Tu uzupełnij 2999 · 8 · 10 3 - 7996 = Tu uzupełnij 35 · 3 · 17 - 96 : 2 2 = Tu uzupełnij
Uzupełnij.
a) 14 2 : 7 – 36 : 3 = ............
b) ( 106 – 6 2 : 9 ) · 12 = ............
c) 6 · 154 + ( 312 – 180 : 15 ) : 4 = ............
d) ( 15 2 - 13 2 ) ∶ 7 · 8 = ............
e) 2999 · ( 8 · 10 3 - 7996 ) = ............
f) 35 · ( 3 · 17 - 96 ∶ 2 ) 2 = ............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rkfw0x6VrPhT5 2
Ćwiczenie 13
Zamiast pomnożyć liczbę 1025 przez 15 , Dorotka zwiększyła ją o 15 . O ile mniejszy od prawidłowego wynik otrzymała Dorotka? Wskaż odpowiedź zawierającą prawidłowe rozwiązanie. Możliwe odpowiedzi: 1. 14335 , 2. 15335 , 3. 15375 , 4. 14025
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROziWnApInz8k 2
Ćwiczenie 14
Iza przepisując do zeszytu liczbę 23789 , pomyliła się i zamieniła miejscami cyfrę dziesiątek z cyfrą tysięcy. O ile różniła się zapisana przez Izę liczba od właściwej? Możliwe odpowiedzi: 1. 4950 , 2. 90 , 3. 3600 , 4. 59940
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1W8RMKyj1gJI 3
Ćwiczenie 15
W sklepie było 18 skrzynek z jabłkami. W każdej skrzynce było 25 kg jabłek. Pierwszego dnia sprzedano 148 kg jabłek, a drugiego dnia 2 razy więcej niż pierwszego dnia. Ile kilogramów jabłek zostało jeszcze w sklepie? Możliwe odpowiedzi: 1. 6 , 2. 154 , 3. 152 , 4. 5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Rd0tsgxSHlNbZ 3
Ćwiczenie 16
Węgiel przewozi się pociągami towarowymi w specjalnych wagonach. W każdym wagonie mieści się 30 ton węgla. Ile pociągów składających się z 32 wagonów potrzeba, aby przewieźć 12480 ton węgla? Możliwe odpowiedzi: 1. 13 , 2. 15 , 3. 16 , 4. 20
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dRHTk4kOAH0 3 1
Ćwiczenie 17
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie cyfry. Cyfra jedności iloczynu 11 · 43 · 57 · 69 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności iloczynu 12 · 24 · 47 · 58 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności iloczynu 23 · 75 · 136 · 269 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb nieparzystych, to Tu uzupełnij. Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb parzystych, to Tu uzupełnij.
Uzupełnij zdania, wpisując odpowiednie cyfry. Cyfra jedności iloczynu 11 · 43 · 57 · 69 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności iloczynu 12 · 24 · 47 · 58 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności iloczynu 23 · 75 · 136 · 269 , to Tu uzupełnij. Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb nieparzystych, to Tu uzupełnij. Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb parzystych, to Tu uzupełnij.
Uzupełnij.
a) Cyfra jedności iloczynu 11 · 43 · 57 · 69 , to .............
b) Cyfra jedności iloczynu 12 · 24 · 47 · 58 , to .............
c) Cyfra jedności iloczynu 23 · 75 · 136 · 269 , to .............
d) Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb nieparzystych, to .............
e) Cyfra jedności sumy pięciu dowolnych kolejnych liczb parzystych, to .............
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 18
Uzupełnij puste pola odpowiednimi liczbami naturalnymi.
Poziomo:
A . Iloczyn liczb 3 ⋅ 12 .
B . Potrojony iloraz liczb 100 i 20 .
E . Iloczyn sumy liczb 30 i 4 oraz liczby 9 .
H . ( 5 ⋅ 6 ) : 3 .
I . 10 ⋅ 2 + 2 .
Pionowo:
A . 60 − 7 ⋅ 4 .
C . 3 3 + 3 3 .
D . 36 : 2 ⋅ ( 4 + 2 ) .
F . Podwojona suma liczb 27 i 3 zwiększona o 1 .
G . Iloczyn liczb 7 i 6 pomniejszony o 20 .
R1ZL6QmCuZuhs Uzupełnij puste pola odpowiednimi liczbami całkowitymi.
Uzupełnij puste pola odpowiednimi liczbami całkowitymi.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1eeutQV9io4y 3
Ćwiczenie 18
Łączenie par. Zaznacz prawidłowy wynik działania.. 1 3 ilorazu liczb 900 i 20 jest równa:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Ilocznyn sumy liczb − 17 1 2 i − 1 2 oraz ich różnicy jest:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 5 ⋅ − 6 : − 3 równa się:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 10 ⋅ 2 + 2 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . − 7 ⋅ 4 − − 60 równa się:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 3 3 + 3 3 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 36 : − 2 ⋅ − 4 − 2 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Podwojona suma liczb 27 i 3 1 2 równa się :. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Iloczyn liczb - 7 i - 6 pomniejszony o 20 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24
Łączenie par. Zaznacz prawidłowy wynik działania.. 1 3 ilorazu liczb 900 i 20 jest równa:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Ilocznyn sumy liczb − 17 1 2 i − 1 2 oraz ich różnicy jest:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 5 ⋅ − 6 : − 3 równa się:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 10 ⋅ 2 + 2 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . − 7 ⋅ 4 − − 60 równa się:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 3 3 + 3 3 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . 36 : − 2 ⋅ − 4 − 2 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Podwojona suma liczb 27 i 3 1 2 równa się :. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24 . Iloczyn liczb - 7 i - 6 pomniejszony o 20 to:. Możliwe odpowiedzi: 24 , - 24
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.