Projekt "Zwierzęta zamieszkujące teren, w którym mieszkasz"
W rejonie twojego województwa na pewno mieszkają różne zwierzęta. Mogą to być zarówno większe ssaki, jak również pospolite lub rzadko spotykane ptaki. Tereny te zamieszkuje wiele różnych gatunków gadów i płazów. Projekt realizowany będzie przez dwuosobowe grupy, a jego celem jest zaprojektowanie oraz zaprezentowanie ulotki, która przedstawia fotografie poszczególnych gatunków zwierząt z waszego województwa oraz informacje o nich. Potrzebne dane i wskazówki znajdziesz w zasobach internetu, w bibliotece, punkcie informacji turystycznej. Jeśli ci się uda, wykonaj samodzielnie zdjęcia napotkanych zwierząt. Może dzięki wykonanej przez siebie ulotce zainteresujesz odwiedzany wcześniej punkt informacji turystycznej.
Zanim zaczniesz:
Chcąc wykonać projekt jak najlepiej, zapoznaj się wcześniej z następującymi materiałami:
Prawo autorskiePrawo autorskie
Zaawansowane wykorzystywanie zasobów internetuZaawansowane wykorzystywanie zasobów internetu
Sposoby pozyskiwania fotografii cyfrowychSposoby pozyskiwania fotografii cyfrowych
Kompozycja obrazuKompozycja obrazu
Cyfrowa obróbka fotografiiCyfrowa obróbka fotografii
Podział tekstu na kolumnyPodział tekstu na kolumny
Zapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatachZapisywanie dokumentów tekstowych w różnych formatach
Opis metody projektu edukacyjnego znajdziesz w materiale Wprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnychWprowadzenie do realizacji projektów edukacyjnych.
Ten projekt można również wykonać samodzielnie, w takim przypadku wykonaj kolejno wszystkie z poniższych zadań.
Lista zadań projektu:
Wyszukaj w zasobach sieci internetWyszukaj w zasobach sieci internet informacje na temat zwierząt występujących w zamieszkałym przez ciebie województwie. Skorzystaj z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Zarchiwizuj zdjęcia i informacje tekstowe. Odnotuj informacje o autorach pozyskanych informacji.
Pozyskaj fotografie z sieci internet, pamiętając o poszanowaniu prawa autorskiego lub zeskanuj fotografiezeskanuj fotografie zwierząt, które posiadasz w formie drukowanej. Jeśli nie posiadasz skanera, digitalizacjidigitalizacji formy drukowanej możesz dokonać za pomocą swojego smartfonu. Wykonaj telefonem dobrej jakości zdjęcie posiadanej fotografii (używając np. trybu makro), a następnie prześlij je na komputer.
W miarę możliwości wykonaj samodzielnie zdjęcia, nie zapominając o zasadach kadrowania obrazukadrowania obrazu.
W programie graficznym przygotuj wykonane zdjęcia do umieszczenia ich w ulotce, tzn. dostosuj rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycjizasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory, a także wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć.
Zaprojektuj ulotkę o zwierzętach twojego województwa, tzn.:
przygotuj strukturę ulotki,
podziel dokument na kolumnypodziel dokument na kolumny,
dobierz orientację strony,
wstaw informacje tekstowe,
wstaw ilustracje, na których umieść źródło ich pochodzenia,
dobierz tło dokumentu,
zapisz ulotkę w formacie PDFformacie PDF,
dobierz paramenty drukowania i wydrukuj kilka egzemplarzy ulotki, rozdasz je osobom obecnym na prezentacji,
przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy.
Oceńcie efekt końcowy projektu, jeśli jest to potrzebne wnieście minimalne poprawki.
Zaprezentujcie wykonaną ulotkę.
Podział zadań:
Osoba pierwsza - pozyskanie informacji oraz fotografii (punkty 1‑3 z listy zadań);
Osoba druga - obróbka cyfrowa fotografii oraz zaprojektowanie ulotki (punkty 4‑5 z listy zadań);
Osoba pierwsza i druga - wspólna ocena oraz prezentacja wykonanej pracy (punkty 6‑7 z listy zadań).
Wykorzystaj poniższe pole tekstowe do planowania pracy zespołu, przydzielania ról lub zapisywania pomysłów dotyczących projektu:
Do wykonania projektu potrzebujesz:
urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon),
stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych,
drukarkę drukującą w kolorze.
Wykonanie projektu przyczyni się do doskonalenia twoich umiejętności w zakresie:
wykonywania fotografii zgodnie z zasadami kompozycji,
wyszukiwania informacji w różnych zasobach, między innymi w internecie,
obróbki graficznej fotografii, ze szczególnym uwzględnieniem zmiany rozmiaru obrazu, kadrowania, modyfikacji kontrastu, jasności i balansu kolorów oraz wyróżniania fragmentów zdjęć,
zaprojektowania struktury dokumentu podzielonego na kolumny,
komponowania tekstu i ilustracji w jednym dokumencie tekstowym,
przygotowania dokumentu do druku i wydrukowania go,
prezentowania własnej pracy.