Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RKAdkktkiOt07
Czarno‑biała fotografia przedstawia starszego mężczyznę w eleganckim stroju. Ma na sobie jasną białą koszulę z żabotem. Na wierzch ma założony frak. Mężczyzna przyjął dumną postawę, pewną siebie, takie samo wrażenie sprawia jego mina (głowa wyprostowana, zmarszczone brwi, groźne spojrzenie spod zmrużonych oczu). W prawej ręce trzyma mały kieliszek i unosi go jak do toastu.

„Dziady” – „kilka rysów ogromnego obrazu” i dokument sprawy narodowej

Pocztówka prezentująca Senatora ze spektaklu Dziady Adama Mickiewicza w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego
Źródło: polona.pl, domena publiczna.

W utworach literackich niejednokrotnie odzwierciedlano wydarzenia historyczne. W III cz. Dziadów można wskazać fakty znaczące w biografii Adama Mickiewicza i jego przyjaciół z czasów studenckich. Poprzez pryzmat rzeczywistości przedstawionej w dramacie obserwujemy, w jaki sposób historia może wpływać na kształtowanie się osobowości jednego z najważniejszych bohaterów literatury polskiej.

Już wiesz

Sprawdź w słowniku wyrazów obcych termin dokument i spróbuj sformułować definicję dokumentaryzmu.

R78AXTpvydKy8
Miejsce na notatki
j0000007XSB2v23_0000000I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Dziady jako dokument narodowy

Ćwiczenie 1
RukFPqQ95pALq1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1aopn6aPgdEp1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RT6gICRg1LWLf1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RrNHc9v15mMAI1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RxsAWt5EbbZrz
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1MjkLmLrP9Jh1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1ADH46CIwiZd1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RPw12OnulYpGJ1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
RK0v2XejLrJo81
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1bdlfS5nOya31
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
RQUMSMoXcXiDH1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W III cz. Dziadów można wyznaczyć wyraźną warstwę dokumentalną. Utwór został opublikowany po klęsce powstania listopadowego. Papież Grzegorz XVI ogłosił wówczas encyklikę, w której uznał ruch powstańczy za dzieło wichrzycieli, a dyplomacja rosyjska w całej Europie przekonywała o konieczności potępienia dążeń niepodległościowych Polaków. Dramat, zadedykowany narodowej sprawy męczennikom, nawiązuje do znanych faktów historycznych. Sceny realistyczne i fantastyczne wzajemnie się uzupełniają. Konkretnych wydarzeń historycznych dotyczą: sceny więzienne (I‑III), Salon warszawski (VII), Pan Senator (VIII), Ustęp.

Ważne!

Przedmowie do dramatu Adam Mickiewicz napisał: „Dzieje męczeńskiej Polski obejmują wiele pokoleń i niezliczone mnóstwo ofiar; krwawe sceny toczą się po wszystkich stronach ziemi naszej i po obcych krajach. – Poema, które dziś ogłaszamy, zawiera kilka drobnych rysów tego ogromnego obrazu, kilka wypadków z czasu prześladowania podniesionego przez Imperatora Aleksandra […]. Kto zna dobrze ówczesne wypadki, da świadectwo autorowi, że sceny historyczne i charaktery osób działających skreślił sumiennie, nic nie dodając i nigdzie nie przesadzając”.

Ćwiczenie 12
R1Yr5vXQyOrlZ1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1SCKm2x2mYai1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14
R8eyZaRiazpgd1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W polityce europejskiej dyplomacja carska starała się skompromitować polskie dążenia do niepodległości i udowodnić, że to Polacy złamali przysięgę złożoną prawowitemu władcyj0000007XSB2v23_000tp001prawowitemu władcy. W związku z tym powstanie było równoznaczne ze zdradą stanu, a represje wobec niepokornych poddanych – uzasadnioną karą. Dlatego Adamowi Mickiewiczowi zależało na prezentacji materiału historycznego (który mógł być poddany weryfikacji). Chciał uświadomić odbiorcom, że powstanie było aktem rozpaczy wobec terroru bezwzględnie wymierzonego nawet w młodzież i dzieci. Sceny dokumentalne w dramacie powstały na podstawie relacji świadków tych wydarzeń.

Zapoznaj się z treścią przywołanych poniżej relacji dokumentalnych i fragmentów dramatu Mickiewicza.

Ze wspomnień Ignacego Domeyki:

Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka
Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824

Pamiętam jak nas bolało, kiedyśmy się dowiedzieli o wywożeniu studentów; spędziliśmy tę noc jakby oniemieli, smutnie nie uważając na żarty Frejenda i pocieszne uwagi Jagiełły.

j0000007XSB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka, Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798–1824, Warszawa 1957, s. 456.

Z raportu Nowosilcowa do wielkiego księcia Konstantego:

Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka
Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824

Wysłanie więźniów odbyło się w zupełnym porządku i bez zakłócenia spokoju. Przestępcy podczas wywożenia, a nawet w czasie okuwania w kajdany nie okazywali najmniejszej skruchy.

j0000007XSB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka, Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798–1824, Warszawa 1957, s. 456.

Z listu Józefa Twardowskiegoj0000007XSB2v23_000tp002Józefa Twardowskiego do Adama Czartoryskiegoj0000007XSB2v23_000tp003Adama Czartoryskiego:

Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka
Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798‑1824

Policmajster w piśmie urzędowym do komendanta placu […] wymienił, iż z rozkazu zwierzchności, uczniowie nie wieczorem, ale w dzień, po południu mają być wywiezieni. Powrózki umyślnie oddalono od odwachu o kroków półtorasta, aby okuci nie przywykli jeszcze do nowych i nie ociąganych kajdan, wlekli się do nich powoli i z trudem. Przechodzili koło licznie zebranego ludu, który płakał rzewnymi łzami, ale oburzenia żadnego nikt nie okazał. Panowało wszędzie głuche milczenie, przerywane płaczem i łkaniem.

j0000007XSB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Maria Dernałowicz, Ksenia Kostenicz, Zofia Makowiecka, Kronika życia i twórczości Mickiewicza. Lata 1798–1824, Warszawa 1957, s. 456.

Z dramatu Adama Mickiewicza:

Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Lud otoczył więzienie nieruchomym wałem;
Od bram więzienia na plac, jak w wielkie obrzędy,
Wojsko z bronią, z bębnami, stało we dwa rzędy;
W pośrodku nich kibitki. – Patrzę, z placu sadzi Policmajster na koniu; z miny zgadłbyś łatwo,
Że wielki człowiek, wielki tryumf poprowadzi:
Tryumf Cara północy, zwycięzcy – nad dziatwą […].

(Scena I, w. 157‑203)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
RI0Sc6Ti6xMa8
Artur Grottger, Pochód na Sybir, 1867
Źródło: Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Biedne chłopcy! – najmłodszy, dziesięć lat, nieboże,
Skarżył się, że łańcucha podźwignąć nie może;
I pokazywał nogę, skrwawioną i nagą.

(Scena II, w. 208‑210)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Wywiedli Janczewskiego – poznałem, oszpetniał,
Sczerniał, schudł, ale jakoś dziwnie wyszlachetniał
Ten przed rokiem swawolny, ładny chłopczyk mały
Dziś poglądał z kibitki, jak z odludnej skały
Ów Cesarz! – okiem dumnym, suchym i pogodnym.

(Scena I, w. 214‑218)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Rzuciłem wzrok po ludu ściśnionego kupie,
Po wojsku – wszystkie twarze pobladły jak trupie;
A w takim tłumie taka była cichość głucha,
Żem słyszał każdy krok ich, każdy dźwięk łańcucha.
Dziwna rzecz! Wszyscy czuli, jak nieludzka kara:
Lud, wojsko czuje – milczy – tak boją się cara.

(Scena I, w. 249‑254)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
Ćwiczenie 15

Na podstawie przywołanych wyżej relacji dokumentalnych oraz wybranych scen dramatu wyjaśnij, czy Adam Mickiewicz był wierny faktom historycznym. Podaj przykłady.

RUKknFojbUr3G
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16

Ustal, czy wiarygodność opisanych wydarzeń jest najważniejszym celem autora. Uzasadnij swoją wypowiedź.

RM3bzneqV3sJI
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17

Uzasadnij, czy historyzm współtworzy metaforyczną wymowę dramatu.

R1agAJLkX4nKb
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 18

Objaśnij sposób, w jaki Adam Mickiewicz wartościuje prezentowane zdarzenia.

RhY95svaCA4hZ
Miejsce na notatki
Polecenie 1

Zwróć uwagę na sposób wartościowania dobra i zła, heroizmu i tchórzostwa, odwagi i konformizmu, młodości i konserwatyzmu w Dziadach cz. III. Powołaj się na inny utwór Mickiewicza i przeprowadź analizę porównawczą.

R1DssYmUy0Ekk
Miejsce na notatki

Oprócz nawiązań do wydarzeń politycznych poeta odniósł się także do dyskusji literackiej toczącej się w kręgach wileńskich intelektualistów. Po procesie filomatów nastał czas stagnacji. Mickiewicz został wówczas zesłany w głąb Rosji. Od 1824 roku znaczącym ośrodkiem życia umysłowego stała się Warszawa, gdzie zaczęli się gromadzić pisarze z różnych stron kraju. Do wybuchu powstania listopadowego w dokonaniach polskich romantyków dominowała tendencja naśladowcza wobec wzorców europejskich. W znanym artykule O krytykach i recenzentach warszawskich Adam Mickiewicz ostro wystąpił przeciwko zaściankowości i ksenofobii warszawskich salonów, zamkniętych na nowatorstwa artystyczne. Słowami Literata IV (uosabiającego Kazimierza Brodzińskiegoj0000007XSB2v23_000tp004Kazimierza Brodzińskiego) nawiązywał do sielankowo‑idyllicznych upodobań literackich starszego pokolenia:

Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Nasz naród się prostotą, gościnnością chlubi,
Nasz naród scen okropnych, gwałtownych nie lubi;
Śpiewać, na przykład, wiejskich chłopców zalecanki,
Trzody, cienie – Sławianie, my lubim sielanki.

(Scena VII, w. 205‑207)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
Ćwiczenie 19

Zinterpretuj powyższy fragment.

R1aMuykaFaLuA
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 20

Wymień cechy gatunkowe sielanki.

R15E3zZR6BjNj
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 21

Wyjaśnij, jakie znaczenie dla tej wypowiedzi ma fakt, że Brodziński tworzył w konwencji sielankowej.

RBjQGrzsBBjSq
Miejsce na notatki

Wypowiedź Literata IV brzmi ironicznie. Mickiewicz w polemice z Brodzińskim zaakceptował mit „dobrego Słowianina”, czyli predestynowanego do roli rewelatoraj0000007XSB2v23_000tp005rewelatora słowa Bożego. Dlatego poeta posługiwał się nazwą plemienną „Słowianie” – nigdy „Sławianie”. Uznawał w Słowianach „lud Słowa” afirmujący objawienie.

Czytelnicy, przyjaciele i krytycy Mickiewicza (Antoni Edward Odyniecj0000007XSB2v23_000tp006Antoni Edward Odyniec, Józef Bohdan Zaleskij0000007XSB2v23_000tp007Józef Bohdan Zaleski, Klementyna z Tańskich Hoffmanowaj0000007XSB2v23_000tp008Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, George Sandj0000007XSB2v23_000tp009George Sand) postrzegali III cz. Dziadów jako arcydzieło o ogromnym znaczeniu dla rozwoju literatury europejskiej. Doceniano w nim siłę wyrazu poetyckiego, sugestywność świata przedstawionego, bogactwo napięć dramatycznych, tajemniczość bohatera, symbolizm, rozbudowaną warstwę filozoficzną, wreszcie — aluzyjność do aktualnej sytuacji politycznej. Obraz historii w Dziadach został tak skonstruowany, by wyeksponować sytuację Polski, zarówno podczas wileńskiego procesu filomatów w 1823 roku, jak i po klęsce powstania listopadowego. Mickiewicz chciał przedstawić mechanizm działania terroru i represje wobec niewinnego narodu oraz niezłomność wobec przemocy, despotyzmu władzy, niemoralnych postaw lojalizmu. Surową krytykę polityki caratu zawiera też wiersz Do przyjaciół Moskali. Był on dedykowany dekabrystom575AP_00ddekabrystom (Kondratijowi Rylejewowi, Aleksandrowi Bestużewowi) skazanym na śmierć, których poeta osobiście poznał podczas przymusowego pobytu w Rosji. Wyraźna w tym utworze jest polemika z poetą Aleksandrem Puszkinem, lojalnym wobec cara.

j0000007XSB2v23_000tp001
575AP_00d
j0000007XSB2v23_000tp002
j0000007XSB2v23_000tp003
j0000007XSB2v23_000tp004
j0000007XSB2v23_000tp005
j0000007XSB2v23_000tp006
j0000007XSB2v23_000tp007
j0000007XSB2v23_000tp008
j0000007XSB2v23_000tp009
j0000007XSB2v23_0000004H
JPOL_E3_E4_Konteksty

Konteksty

Ćwiczenie 22

Przeczytaj fragment szkicu George Sandj0000007XSB2v23_000tp009George Sand i wynotuj fragmenty realistycznego obrazu zawartego w Dziadach, które zarejestrowała pisarka. Zestaw je z odpowiednimi cytatami z III części Dziadów.

RkeNhwMgFHhHo
Miejsce na notatki
George Sand Szkic o dramacie fantastycznym

Faust jest za bardzo związany z rzeczywistością. Manfred, być może, za bardzo pogrążony jest w marzeniach. Założenie Mickiewicza wydaje mi się najlepsze. Nie miesza on formy z ideą, jak to uczynił Goethe575AP_02gGoetheFauście. Ani też nie oddziela formy od idei, jak Byron575AP_03bByronManfredzie575AP_01mManfredzie. Samo realne życie stwarza obraz mocny, przejmujący, groźny, a jego ośrodek stanowi idea. Świat fantastyczny nie znajduje się gdzieś na zewnątrz, ani wyżej, ani niżej, leży on u podstaw wszystkiego, wszystko wprawia w ruch, jest duszą całej rzeczywistości, jest obecny we wszystkich wydarzeniach. Każda postać, każda grupa nosi go w sobie i objawia na swój sposób. Całe piekło się rozpętało, lecz wojska niebieskie są tam również i podczas gdy demony triumfują w sferze materialnej, zostają zwyciężone w sferze ducha. Potęga doczesna – to ukazy cara knutodzierżawcy, tortury, katowska przemoc, wygnanie, kajdany, narzędzia męki. Potęga anielska – to królestwo ducha, dusze bohaterskie, pobożne uniesienia, święty gniew, sny prorocze, boska ekstaza ofiar. Lecz ta nagroda niebieska wydarta została męczeństwem i właśnie sceny męczeństwa każe nam oglądać posępne malarstwo Mickiewicza. A są to takie obrazy, których ani Byron575AP_03bByron, ani Goethe575AP_02gGoethe, ani Dante575AP_04dDante nie mogliby namalować […]. Od czasu żalów i złorzeczeń proroków Syjonu żaden głos nie podniósł się z taką mocą, by opiewać wydarzenie tak wielkie, jak upadek narodu.

j0000007XSB2v23_00000_BIB_003 Źródło: George Sand, Szkic o dramacie fantastycznym, [w:] tejże, Eseje, tłum. Stanisława Kozuchowska, Maria Dramińska-Juczowa, Warszawa 1958.
575AP_01m
575AP_02g
575AP_03b
575AP_04d
j0000007XSB2v23_0000004U
JPOL_E3_E4_Preteksty

Preteksty

Dramat Adama Mickiewicza odegrał symboliczną rolę również w polskich dziejach najnowszych. Inscenizacja Dziadów w 1967 roku w reżyserii Kazimierza Dejmka stała się pretekstem do prowokacji politycznej wymierzonej w inteligencję. Według Wydziału Kultury KC PZPR przedstawienie miało charakter antyradziecki, na dodatek, ku niezadowoleniu władzy, cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Stopniowo zaczęto wprowadzać utrudnienia, najpierw zakaz wystawiania sztuki częściej niż raz w tygodniu, następnie ograniczenia w sprzedaży biletów, w końcu ogłoszono datę ostatniego (jedenastego) spektaklu (30 stycznia 1968 r.). Po jego zakończeniu studenci zorganizowali manifestację, złożyli kwiaty pod pomnikiem Mickiewicza. Interweniowała milicja, kilkadziesiąt osób zostało wówczas aresztowanych. W kolejnych dniach odbywały się kolejne protesty na uczelniach, środowisko studenckie wspierane było przez Związek Literatów Polskich, niepokornych (zdaniem władzy) skreślano z listy studentów.

Właśnie w obronie osób relegowanych z uczelni 8 marca odbył się protest, który został brutalnie stłumiony. Zajścia te wywołały lawinę wydarzeń, które w historii określane są jako Marzec '68.

RsR9xG7j8tUt4
Gustaw Holoubek jako Konrad w Dziadach w reżyserii Kazimierza Dejmka, 1968
Źródło: Archiwum Kancelarii Prezydenta RP, domena publiczna.
Ćwiczenie 23

Spośród zastosowanych w III cz. Dziadów metafor dotyczących polityki, władzy
i narodu, wybierz i opisz tę, którą uważasz za aktualną. Uzasadnij swoje zdanie, wymień stosowne fragmenty.

R9VPOarIAyT3u
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 24

Poszukaj w dostępnych źródłach informacji o wydarzeniach marcowych z 1968 roku. Zredaguj notatkę na ten temat.

R11raBR3hHdhk
Miejsce na notatki
575AP_MO
575AP_O
575AP_009p
j0000007XSB2v23_0000005D
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Dziady. Część trzeciaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część trzecia

Nasz naród jak lawa
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi.

(Scena VII, w. 227‑230)

j0000007XSB2v23_00000_BIB_005 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady. Część trzecia, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/dziady-dziady-poema-dziady-czesc-iii/ [dostęp 31.01.2021].
Ćwiczenie 25

Nazwij cechę narodową, o której wspomina Wysocki w scenie Salonu warszawskiego. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że jego słowa zawierają krytykę bierności i lojalizmu575AP_00lolojalizmu, a poza tym definiują charakter narodowy Polaków? Uzasadnij swoje zdanie.

R9ZmoS0UDxzTQ
Miejsce na notatki
575AP_00lo
Polecenie 2

Zredaguj wypowiedź argumentacyjną na temat: „III cz. Dziadów jako źródło historyczne. Czy Adam Mickiewicz zawarł w swoim dziele prawdę historyczną o współczesnych mu wydarzeniach?”. Twoja praca powinna zawierać co najmniej 400 słów.

R16ypougIqnYD
Miejsce na notatki
R12wFcIj3iaSD1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia): Adam Mickiewicz, Dziady, dramat romantyczny, historyzm, dramat idei, powstanie listopadowe, martyrologia, filomaci.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: Adam Mickiewicz, Dziady, dramat romantyczny, historyzm, dramat idei, powstanie listopadowe, martyrologia, filomaci.

R5prKMEJSaK0M
Miejsce na notatki