Aspekt to słowo oznacza punkt widzenia, z którego coś się rozpatruje. Najczęściej słowa aspekt używa się w książkach naukowych i artykułach prasowych. Na przykład kiedy ktoś pisze o aspekcie edukacyjnym, to ma na myśli różne kwestie związane ze szkołą, nauczycielami, uczniami, podręcznikami, ocenami itp.
Słowo aspekt odnosi się także do czasownika, ale więcej na ten temat dowiesz się, wykonując poniższe ćwiczenia.
Sprawdź, jak wyglądają pokoje Ani i Zosi oraz notatki, które dziewczynki zostawiły swoim mamom. Napisz, czyja mama będzie twoim zdaniem bardziej zadowolona. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wypisz wszystkie czasowniki z notatek Ani i Zosi.
Znajdź ukryte w piramidzie (poziomo i pionowo) czasowniki dokonane i niedokonane. Zapisz je w odpowiednich parach tutaj lub w zeszycie.
Wzór: czytać – przeczytać
Znajdź 6 czasowników dokonanych i 6 czasowników niedokonanych ukrytych w ciągach liter. Zapisz je w odpowiednich parach tutaj lub w zeszycie.
Wzór: czytać – przeczytać
BIECNOIŚĆSAOZMYĆĄĆSIADAĆKRSIĄŚĆWYTRMYĆOPERWZIĄĆKARTEWBIECNOWAPIECWUPLUPIECNUPÓJŚĆCOBRAĆSIW
Utwórz czasowniki dokonane, dołączając do czasowników niedokonanych odpowiednie cząstki. Sprawdź, czy wszystkie cząstki pasują do każdego z podanych czasowników. Zapisz utworzone czasowniki tutaj lub w zeszycie.
Czasowniki niedokonane: nieść, pisać, bić
Cząstki: od-, na-, z-, wy-, s-, po-, pod, prze-, za-
Utwórz czasowniki dokonane, dołączając do czasowników niedokonanych odpowiednie cząstki. Sprawdź, czy wszystkie cząstki pasują do każdego z podanych czasowników. Zapisz utworzone czasowniki w zeszycie.
Utwórz związki wyrazowe z odpowiednimi czasownikami dokonanymi. Wyjaśnij, co one znaczą.
kogoś w czymś, jajko, się na łono Abrahama, zadanie, rekord, z głowy, poprawki, czyjeś serce, na tron, na duchu, w butelkę, cyrograf, zeszyt, sukces, na straty, majątek, lekarstwo
przenieść | |
nanieść | |
wynieść | |
podnieść | |
odnieść | |
znieść | |
przepisać | |
podpisać | |
odpisać | |
zapisać | |
spisać | |
nabić | |
wybić | |
zbić | |
pobić | |
przebić | |
podbić |
Dopasuj do luk w zdaniach odpowiednie związki wyrazowe z czasownikami niedokonanymi.
Napisz trzy zdania o tym, co udało ci się dziś zrobić. Użyj czasowników dokonanych.