Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1SBJyiqzIgo0
Kolorowe zdjęcie przedstawia stojącą tyłem postać, która trzyma w prawej dłoni małe lusterko. Widać fragment prawego policzka, w lusterku – fragment twarzy patrzącej osoby (oko, brew i rude włosy). W tle drzewa.

Widzieć nie tylko siebie

Lusterko
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przygotuj interaktywną galerię najważniejszych wartości w twoim życiu. Dodaj zdjęcia lub ilustracje tego, co ma dla ciebie największe znaczenie, co cenisz w życiu najbardziej.

R2qKqKQ71Fyac
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Przygotuj listę pięciu najważniejszych wartości w twoim życiu. Zapisz nazwy wartości oraz krótkie wyjaśnienie, dlaczego je cenisz.

R1S9hpBGQ55HC
Miejsce na notatkę ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1R2zYRPJtfzG1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RRaVIKh52YnUU
Miejsce na szpic ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wybierz dwa związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania.

RdSzTrkCtsA7D
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, z pomocą słownika języka polskiego, co to za pieniądze:

  • gotówka,

  • drobne,

  • banknot,

  • moneta,

  • bilon,

  • waluta.

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zaproponuj, jak można wytłumaczyć małemu dziecku, czym są pieniądze. Zapisz swoją wypowiedź poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Jedną z najstarszych postaci pieniędzy stanowiły muszelki porcelanki (kauri). Sznur muszli składający się z pięciu do dziesięciu sztuk stanowił podstawową jednostkę monetarną w czasach dynastii Shang (XVII – XI w. p.n.e.) w Chinach.

W Egipcie i Mezopotamii w drugim tysiącleciu p.n.e. pojawiły się kółka z brązu, które można było łatwo nosić po nawleczeniu na pętlę z drutu. Ich wartość ustalano według wagi.

Pierwsze prawdziwe monety pojawiły się w królestwie Lidii, w obecnej Turcji zachodniej około 650 r. p.n.e. Miały one postać niewielkich bryłek, podobnych
do grochu, wykonanych z elektrum (naturalnego stopu złota i srebra).

Papierowe pieniądze pierwsi wprowadzili Chińczycy (pierwsza próba miała miejsce około I w. p.n.e.).

Indeks dolny Na podstawie: Peter James, Nick Thorpe, Dawne wynalazki, tłum. Piotr Amsterdamski, Warszawa 1997, s. 265‑279. Indeks dolny koniec

tnzkcN84Fp_000000DR
Lusterko i pieniądzeMichel Piquemal [czyt. Miszel Pikmal]
Michel Piquemal [czyt. Miszel Pikmal] Lusterko i pieniądze

Bajka żydowska

Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.

j0000008R8B6v21_00000_BIB_001 Źródło: Michel Piquemal, Lusterko i pieniądze, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004, s. 36.
1
Ćwiczenie 3

Po przeczytaniu tekstu Lusterko i pieniądze odpowiedz na pytania:

  • Jak ojciec wytłumaczył dziecku, czym są pieniądze?

  • Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Opisz na podstawie tekstu Lusterko i pieniądze, jakie niebezpieczeństwo wiąże się z pragnieniem posiadania pieniędzy.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Czy zgadzasz się z nauką ojca: 'To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz [...]. Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie'? Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Wyjaśnij, jak - według ciebie - powinien postępować w życiu człowiek, aby nie dostrzegać tylko siebie samego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Wymień wspólne cechy lusterka i pieniądza (monety).

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Przeczytaj zamieszczoną poniżej chińską sentencję. Wymień, co można, a czego nie można kupić za pieniądze. Napisz, jaki wniosek wynika z tego tekstu.

R1Arg4x3ERAud
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Popraw poniższe zdania tak, by tworzyły przysłowia związane z pieniędzmi.

R1CK1sKDZUV6d
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.