Przygotuj interaktywną galerię najważniejszych wartości w twoim życiu. Dodaj zdjęcia lub ilustracje tego, co ma dla ciebie największe znaczenie, co cenisz w życiu najbardziej.
Przygotuj listę pięciu najważniejszych wartości w twoim życiu. Zapisz nazwy wartości oraz krótkie wyjaśnienie, dlaczego je cenisz.
Dopasuj poprawne znaczenia do podanych związków frazeologicznych.
być bez pieniędzy, niewielka suma złożona na jakiś cel kosztem wyrzeczeń, lecz z serca, przez ludzi niezamożnych, znać kogoś bardzo dobrze, na wylot; szczególnie: znać kogoś ze złej strony, odzywać się, nie będąc pytanym, mając pieniądze, łatwo je rozmnożyć, bardzo tanio, mieć bardzo dużo pieniędzy
znać kogoś jak zły szeląg | |
nie mieć grosza (przy duszy) | |
za psie pieniądze | |
pieniądz robi pieniądz | |
wdowi grosz | |
mieć pieniędzy jak lodu | |
wtrącać swoje trzy grosze |
Wybierz dwa związki frazeologiczne z poprzedniego ćwiczenia i ułóż z nimi zdania.
Wyjaśnij, z pomocą słownika języka polskiego, co to za pieniądze:
gotówka,
drobne,
banknot,
moneta,
bilon,
waluta.
Zaproponuj, jak można wytłumaczyć małemu dziecku, czym są pieniądze. Zapisz swoją wypowiedź poniżej lub w zeszycie.
Jedną z najstarszych postaci pieniędzy stanowiły muszelki porcelanki (kauri). Sznur muszli składający się z pięciu do dziesięciu sztuk stanowił podstawową jednostkę monetarną w czasach dynastii Shang (XVII – XI w. p.n.e.) w Chinach.
W Egipcie i Mezopotamii w drugim tysiącleciu p.n.e. pojawiły się kółka z brązu, które można było łatwo nosić po nawleczeniu na pętlę z drutu. Ich wartość ustalano według wagi.
Pierwsze prawdziwe monety pojawiły się w królestwie Lidii, w obecnej Turcji zachodniej około 650 r. p.n.e. Miały one postać niewielkich bryłek, podobnych
do grochu, wykonanych z elektrum (naturalnego stopu złota i srebra).
Papierowe pieniądze pierwsi wprowadzili Chińczycy (pierwsza próba miała miejsce około I w. p.n.e.).
Indeks dolny Na podstawie: Peter James, Nick Thorpe, Dawne wynalazki, tłum. Piotr Amsterdamski, Warszawa 1997, s. 265‑279. Indeks dolny koniecNa podstawie: Peter James, Nick Thorpe, Dawne wynalazki, tłum. Piotr Amsterdamski, Warszawa 1997, s. 265‑279.
Lusterko i pieniądzeBajka żydowska
Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.
Po przeczytaniu tekstu Lusterko i pieniądze odpowiedz na pytania:
Jak ojciec wytłumaczył dziecku, czym są pieniądze?
Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
Opisz na podstawie tekstu Lusterko i pieniądze, jakie niebezpieczeństwo wiąże się z pragnieniem posiadania pieniędzy.
Czy zgadzasz się z nauką ojca: 'To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz [...]. Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie'? Uzasadnij swoje zdanie.
Wyjaśnij, jak - według ciebie - powinien postępować w życiu człowiek, aby nie dostrzegać tylko siebie samego.
Wymień wspólne cechy lusterka i pieniądza (monety).
Przeczytaj zamieszczoną poniżej chińską sentencję. Wymień, co można, a czego nie można kupić za pieniądze. Napisz, jaki wniosek wynika z tego tekstu.
Popraw poniższe zdania tak, by tworzyły przysłowia związane z pieniędzmi.