Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R19pU7fXuaeNx1
Obraz przedstawia duże pomieszczenie, w którym jest zgromadzona kolekcja wyimaginowanych obrazów, które wiszą na ścianach i stoją na podłodze. Ukazują różne budynki i miejsca w starożytnym Rzymie.  Znajdują się tu rzeźby rzymskich artystów, które stoją na podłodze naprzeciwko obrazów. W pomieszczeniu znajdują się ludzie, którzy stoją i podziwiają obrazy. Niektóre osoby siedzą i czytają książki.
Galeria widoków starożytnego Rzymu
Źródło: Giovanni Panini, 1754, olej na płótnie, Luwr, domena publiczna.

Racjonalistyczna ideologia oświecenia znalazła odbicie w sztuce neoklasycyzmu. Nowy styl nawiązywał do wzorców artystycznych i moralnych zaczerpniętych z antyku. Denis DiderotDenis DiderotDenis Diderot w esejach SalonsSalonsSalons (1759‑1781) zalecał nawet artystom, by malowali comme on parlait à Spartecomme on parlait à Spartecomme on parlait à Sparte („jak mówiono w Sparcie”) – a więc prosto, oszczędnie, „w żołnierskich słowach”, bez nadmiernej uczuciowości i zbędnych ozdobników. Miał na myśli klasyczną w duchu powściągliwość środków wyrazu, heroiczny temat oraz piękne i szlachetne postaci, godne naśladowania.

Już wiesz

1) Wyszukaj w bibliotece publikacje poświęcone historii muzealnictwa w Polsce i wynotuj:

a) gdzie i w którym roku powstało pierwsze, istniejące do dziś, publiczne muzeum na ziemiach polskich,
b) kto był inicjatorem jego utworzenia,
c) co stanowiło pierwotnie trzon jego kolekcji.

ROUA1j7QwD9YV
(Uzupełnij).

2) Wynotuj ze słownika etymologicznego pochodzenie i pierwotne znaczenie słów „muzeum” i „mecenas”.

RDIGBpTvytUEX
(Uzupełnij).

3) Ustal, czym (poza gromadzeniem dzieł) zajmują się współczesne muzea sztuki.

Rk7F6OovAH1rs
(Uzupełnij).
1
Wskazówka

Polecenie 1

a) W Wilanowie, udostępnione zwiedzającym w 1805 roku.

b) Hr. Stanisław Kostka Potocki.

c) Pamiątki po Janie III Sobieskim oraz prywatna kolekcja sztuki i starożytości Stanisława Kostki Potockiego.

j0000000DCB1v38_0000000R
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jacques‑Louis DavidJacques‑Louis DavidJacques‑Louis David

Jacques‑Louis David18251748
RWeOiGlCtU0cs
Autoportret
Źródło: Jacques-Louis David, 1794, domena publiczna.

Jacques‑Louis David

francuski malarz, autor portretów oraz dzieł o tematyce historycznej i mitologicznej. Zagorzały republikanin, uczestnik rewolucji francuskiej, przyjaciel i stronnik Maximiliena de Robespierre’aMaximilien de RobespierreMaximiliena de Robespierre’a, głosujący za śmiercią króla, później nadworny artysta Napoleona Bonaparte. Jego twórczość ucieleśniała ideały estetyczne neoklasycyzmu, kierunku w sztuce drugiej połowy XVIII wieku, który charakteryzował się dążeniem do harmonii, ładu i równowagi oraz programowo nawiązywał do form i ducha dzieł antycznych, zwłaszcza ideału „szlachetnej prostoty i spokojnej wielkości” sztuki greckiej. Do najwybitniejszych dzieł Davida zaliczane są: Belizariusz przyjmujący jałmużnę (1781), Śmierć Sokratesa (1787), Śmierć Marata (1793), Sabinki (1799), Portret pani Récamier (1800) i Napoleon przekraczający Przełęcz św. Bernarda (1801).

Przysięga Horacjuszy

REQzSSdyW6T7B
Przysięga Horacjuszy
Źródło: Jacques-Louis David, 1784, olej na płótnie, Luwr, domena publiczna.

Przysięga Horacjuszy to najważniejsze dzieło Davida, a zarazem jeden z przełomowych obrazów w całej historii malarstwa francuskiego. Wystawiony na Salonie paryskimj0000000DCB1v38_000tp001na Salonie paryskim w 1785 roku, stał się wydarzeniem zarówno artystycznym, jak i politycznym. David posłużył się w nim stylistyką zupełnie odmienną od panującego wówczas rokoka (typowego dla ancien régime’uj0000000DCB1v38_000tp002ancien régime’u). Nowatorstwo dzieła wynikało z zastosowanych środków plastycznych oraz przesłania i wzorców moralnych, zaczerpniętych z historii starożytnej. Artysta, aby opracować temat obrazu, wykorzystał literacki przekaz Tytusa Liwiusza odnoszący się do wojny Rzymu z Albą w 669 p.n.e. oraz interpretację tej historii zawartą w dramacie Pierre’a Corneille’aPierre CorneillePierre’a Corneille’a HoraceHoraceHorace (1660). Dotyczyły one tragedii rodzin Horacjuszy i Kuracjuszy, których synowie wybrani zostali do walki na śmierć i życie, mającej rozstrzygnąć spór dwóch miast. Bracia stanęli do bitwy nieświadomi uczuciowych związków łączących obie rodziny. Malarz skupił się na pierwszej, dramatycznej sekwencji tej historii – momencie przysięgi, podczas której młodzieńcy dobrowolnie deklarują gotowość oddania życia za ojczyznę.

Kompozycja obrazu opiera się na połączeniu reliefowego układu postaci (wzorowanego na rzymskich płaskorzeźbach) z teatralnym proscenium, którego tłem jest ściana przepruta trzema arkadami. Plan pierwszy podzielono na trzy sekwencje figuralne – z trójką braci po lewej, ojcem podnoszącym broń i odbierającym przysięgę w centrum i dwoma grupami kobiet z dziećmi po prawej. Całość przedstawienia utrzymano w surowym stylu. Z prostym, doryckim porządkiem architektury korespondują powściągliwy zestaw kolorów (z wyjątkiem czerwieni pompejańskiej w partii płaszcza ojca Horacjuszy, symbolizującej republikańskie ideały bohaterów) oraz rozproszone światło, sakralizujące całą scenę. David ustalił w tym obrazie nowy porządek estetyczny. Mocna konturowa forma, wzniosły temat, klarowna kompozycja, dążenie do monumentalizmu, szlachetne postaci oraz bliska postawie stoickiej uczuciowość, złożyły się na kanon neoklasycyzmu. Styl ten charakteryzowało również stosowanie jedynie niezbędnych środków formalnych oraz dążenie do adekwatności formy i treści. Pełne patosu dzieło Davida, nawiązujące do rzymskich cnót obywatelskich i idei poświęcenia życia dla ojczyzny, poprzedziło wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

R1SgPdVDV3D2t
Fragment fresku z Pompejów, I w. n.e.
Źródło: ho visto nina volare, licencja: CC BY-SA 2.0.
Ciekawostka

Słynny róż pompejański (ciepła czerwień z domieszką cynobru), znany głównie z rzymskich dekoracji malarskich budowli w Pompejachj0000000DCB1v38_000tp003PompejachHerkulanumj0000000DCB1v38_000tp004Herkulanum, jest najprawdopodobniej efektem wybuchu Wezuwiusza w 79 roku naszej ery. Włoscy naukowcy są zdania, że kolor ten powstał na bazie żółtej ochry w wyniku działania gazów, które poprzedziły erupcję wulkanu. Zjawisko to określane jest mianem mutacji chromatycznej.

Maximilien de Robespierre
Pierre Corneille
Horace
Polecenie 1

Czy podobał ci się zaprezentowany obraz Davida? Uzasadnij swoją opinię.

R1CD5Vs9f4I4O
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Na podstawie opisu obrazu  Davida 'Przysięga Horacjuszy' określ, jaka jest tematyka dzieła.

R12lO2GGsrBTM
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Omów, jakie doznania estetyczne może budzić dzieło Davida.
Wybierz spośród podanych propozycji: wzruszenie, poruszenie, intelektualne, podziw, zachwyt, niesmak, grozę (inne?).

R15zxJFhrmUM8
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Określ, co robią trzy kobiety na obrazie Davida.

R1Uh12LTBqPPT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Omów, jakie kategorie estetyczne zastosowano w dziele. Wybierz spośród podanych propozycji: wzniosłość, piękno, epickość, tragizm, patos, wdzięk, ironię, brzydotę (inne?).

R1UpBxrrbw3lp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego kobiety są smutne na obrazie Davida.

Rr6IFHgxZpriP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Na przykładzie Przysięgi Horacjuszy wymień podstawowe cechy sztuki neoklasycznej.

RhkRMRIu8r4WA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wymień trzy cechy sztuki neoklasycznej.

R1HEL0DEFDQyM
(Uzupełnij).
comme on parlait à Sparte
Salons
Jacques‑Louis David
j0000000DCB1v38_000tp001
j0000000DCB1v38_000tp002
j0000000DCB1v38_000tp003
j0000000DCB1v38_000tp004
Denis Diderot
j0000000DCB1v38_0000002Q
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

David i Tyrteusz

Tyrtajos (Tyrteusz)

Tyrtajos (Tyrteusz)

poeta grecki VII w. p.n.e. Według legendy Ateńczycy, wezwani przez Spartan na pomoc przeciw Meseńczykom, zamiast wojska do Sparty wysłali Tyrtajosa, który elegiami wojennymi tak zapalił Spartan do boju, że właśnie jemu zawdzięczali zwycięstwo. W innych elegiach Tyrtajos wzywał obywateli do zgody, przestrzegania praw i przywrócenia ładu w państwie (1)j0000000DCB1v38_000tp005(1).

Rzecz to piękna...Tyrtajos
Tyrtajos Rzecz to piękna...

Rzecz to piękna zaprawdę, gdy krocząc w pierwszym szeregu,
Ginie człowiek odważny, walcząc w obronie ojczyzny;
Kiedy atoli swe miasto i ziemię żyzną porzuca,
Wnet żebrakiem się staje – los to najgorszy ze wszystkich –
Jako że z miłą swą matką i ojcem staruszkiem się błąka,
Dzieci maleńkie przy sobie mając i prawą małżonkę.
Wówczas wrogość go wita wśród ludzi, do których przybędzie
Przed niedostatkiem uchodząc, biedą nieszczęsną trapiony,
Hańbą rodzinę okrywa, zeszpeca wygląd swój świetny,
Wszak niesława, a także zło tuż za nim podąża.
Skoro więc błędny wygnaniec żadnego nie budzi współczucia,
Żadną czcią się nie cieszy, przyszłość też rodu niweczy,
Walczmy mężnie w obronie tej naszej ziemi i dzieci,
Choćbyśmy zginąć musieli, życia swojego nie szczędźmy.
Nuże, młodzieńcy, walczcie, a jeden przy drugim niech wytrwa,
Myśli o szpetnej ucieczce nie dopuszczajcie, ni strachu,
Ale sercom w swych piersiach przydajcie wielkości i męstwa,
Lęk przed życia utratą, z wrogiem się starłszy, odrzućcie,
Tych zaś, którym już wiek poruszania się lekkość odebrał,
Nie zostawiajcie, uchodząc z bitwy, starców czcigodnych. [...]
Zatem niech każdy wytrwa w rozkroku stając, a obie
Nogi niech oprze o ziemię mocno, i zęby zaciśnie.

j0000000DCB1v38_00000_BIB_001 Źródło: Tyrtajos, Rzecz to piękna..., [w:] Liryka starożytnej Grecji, tłum. Włodzimierz Appel, Wrocław 1984, s. 288–289.
Ćwiczenie 3

Określ typ liryki Tyrtajosa.

Rj0fRK4lfK25e
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, czym jest poezja tyrtejska.

R11zIMpcBAFYH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Omów, czym patos różni się od wzniosłości.

RycCXCY6MOuND
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Na podstawie opisu obrazu „Przysięga Horacjuszy” porównaj dzieło i wiersz Tyrtajosa „Rzecz to piękna...”. Wyjaśnij, co łączy, a co różni oba teksty kultury.

R1OjM6XoH7UCX
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000DCB1v38_000tp005
JPOL_E3_E4_Konteksty

Odkrycia archeologiczne i fascynacja antykiem

Na il. 1. widać portretJohanna Wolfganga Goethego (1749‑1832), namalowany w Kampanii podczas jego podróży do Italii. Podziwianie jej piękna i zabytków było w XVIII wieku obowiązkowym elementem edukacji artystycznej młodych arystokratów i intelektualistów. Wyjazd za granicę, tzw. Grand Tour, pozwalał wzbogacić wiedzę o świecie, poznać inne kultury, wyrobić gust, zdobyć obycie towarzyskie i zakupić cenne dzieła sztuki do rodzinnych kolekcji. Goethe, podobnie jak inni 'turyści', zwiedzał ruiny rzymskie i wykopaliska w okolicach Neapolu. Odkrycia starożytnych miast Herculanum (1711) i Pompejów (1748) wywołały żywe zainteresowanie i przyczyniły się do powstania manii kolekcjonerskiej antycznych artefaktów. Z myślą o takich podróżnikach rozwinął się w Italii prawdziwy rynek sztuki. Modne stało się np. malarstwo wedutowe (realistyczne obrazy przedstawiające panoramy sławnych miast i ich zabytków), a szczególną popularnością cieszyły się widoki Wenecji pędzla Canaletta (1697‑1768) (il. 2.). Cennymi pamiątkami z wojaży były też ryciny z wizerunkami starożytnych budowli (il. 3.). Majętni turyści chętnie nabywali zwłaszcza sztychy Giovanniego Battisty Piranesiego (1720‑1778), włoskiego grafika, architekta, antykwariusza i projektanta wnętrz. Odwzorowywał on prawdziwe zabytki, ale tworzył też tzw. kaprysy (wł. capricci) – widoki przeskalowanych ruin, w których elementy rzeczywiste mieszały się z wymyślonymi. Obrazy takich przesyconych dramatycznym i tajemniczym nastrojem budowli chętnie wieszano później w rodzinnych rezydencjach. Dyskutowano o nich w towarzystwie albo w kręgu dilettanti – amatorów antyku o szerokich zainteresowaniach i głębokiej wiedzy, z pasją zajmujących się badaniami bądź wykopaliskami. Niektórzy z nich zasłynęli później jako teoretycy sztuki lub prekursorzy nowych dyscyplin naukowych, np. Winckelmann czy Stanisław Kostka Potocki (1755‑1821). W odpowiedzi na zainteresowanie kolekcjonerstwem powstawały również wyimaginowane galerie – ujęcia nieistniejących, oszałamiająco bogatych kolekcji idealnych. Malował je m.in. „Giovanni Paolo Pannini, autor Widoków starożytnego Rzymu (il. 4.).

Ćwiczenie 7
RBoPj3O0qKQdh1
Łączenie par. Zaznacz odpowiedź prawdziwą lub fałszywą w kolumnie tabeli.. Canaletta uznaje się za mistrza malarstwa wedutowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ruiny starożytnego Herkulanum odkryto na początku XX wieku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Johann Joachim Winckelmann był niemieckim poetą i malarzem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Grand Tour po Italii stanowił w XVIII wieku obowiązkowy element edukcji artystycznej młodych arystokratów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Giovanni Battista Piranesi był wybitnym architektem i grafikiem, dokumentującym znaleziska archeologicze w Rzymie i Paestum.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Malarstwo pompejańskie inspirowało także malarzy baroku i rokoka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Amatorów i badaczy antyku nazywano z włoska dilettanti.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autorem fantastycznych, nieistniejących galerii obrazów był włoski malarz i architekt, Giovanni Paolo Pannini.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Znawcy i kolekcjonerzy sztuki

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
RVD1nwajX3UKQ
Portret konny Stanisława Kostki Potockiego
Źródło: Jaques-Louis David, 1780, olej na płótnie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, domena publiczna.
Polecenie 3

Zapoznaj się z treścią filmu edukacyjnego przedstawiającego sylwetkę i działalność Stanisława Kostki PotockiegolinkStanisława Kostki Potockiego.

Polecenie 3

Wyszukaj informacji o Stanisławie Kostce Potockim i o jego działalności.

Polecenie 4

Zapoznaj się z treścią filmu Najcenniejszy obraz kolekcjiNajcenniejszy obraz kolekcjiNajcenniejszy obraz kolekcji.

Polecenie 4

Wyjaśnij, kiedy powstał obraz „Portret konny Stanisława Kostki Potockiego”.

R1KPoEDRnMh8v
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wymień  dyscypliny naukowe, których prekursorem w Polsce był Stanisław Kostka Potocki.

R1RtPNMc5Um0j
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Określ, jaki napis znajduje się na progu jego siedziby w Wilanowie.

R1C1G8DvWKJpM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Ustal i zapisz, autorem jakiego dzieła z zakresu historii sztuki jest Stanisław Kostka Potocki.

RwMuPTjyKq84Y
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R1R1CiK2moSeE1
Do poniższych zagadnień dopasuj określenia, które pomogą ci opisać zaprezentowany obraz Davida. Podstawowe informacje (autor dzieła, tytuł, datowanie, miejsce przechowywania) Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Technika Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Typ przedstawienia (przeznaczenie, funkcja) Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Kompozycja (struktura, ułożenie poszczególnych elementów dzieła) Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Tonacja barwna Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Paleta kolorów Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna Ujęcie tematu (jak przedstawiono temat) Możliwe odpowiedzi: 1. dynamiczna i statyczna zarazem, 2. Jaques-Louis David, 3. olej na płótnie, 4. heroiczne, 5. harmonijna, 6. cieliste żółcie, 7. biel, 8. realistyczne, 9. portret, 10. błękity, 11. chłodna z ciepłymi akcentami, 12. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa, 13. 1780–1781, 14. Portret Stanisława Kostki Potockiego, 15. portret konny, 16. szarości, 17. zrównoważona, 18. jasna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
link
Najcenniejszy obraz kolekcji
JPOL_E3_E4_Preteksty

Powstanie muzeów

Kolekcje osobliwości i księgi gromadzono już w starożytności (np. w Bibliotece Aleksandryjskiej). Wspaniałe zbiory dzieł o ustalonym zakresie tematycznym posiadali Medyceusze we Florencji i kardynałowie w Rzymie. Fundatorami bogatych kolekcji sztuki byli jednak głównie władcy, którzy w ten sposób podnosili prestiż rodu czy dynastii, dzięki czemu dawali wyraz swojej potęgi i bogactwa. Pierwsze muzea zaczęły powstawać już w renesansie i baroku, lecz miały one wtedy charakter prywatny. Odwiedzać je mogła jedynie wąska, uprzywilejowana grupa odbiorców, wyznaczona przez właściciela. Zmieniło się to w połowie XVIII wieku, kiedy francuscy encyklopedyści zaczęli w swoich pismach uzasadniać potrzebę otwarcia muzeów dla szerokich warstw społeczeństwa w celach edukacyjnych.

Powszechny dostęp do spuścizny artystycznej minionych epok i dziedzictwa kulturowego narodów był wynikiem oświeceniowych reform społecznych. Ochronę nad zabytkami oraz promowanie wiedzy na ich temat powierzano nowo powstającym muzeom. Pierwszą publiczną instytucją tego typu było British Museum (il. 1.), ufundowane w 1753 roku przez parlament angielski. Zalążkiem słynnej obecnie na całym świecie kolekcji sztuki starożytnej były zbiory książek i dzieł sztuki lekarza i przyrodnika - sir Hansa Sloane’a (jego bogaty zestaw roślin i minerałów można podziwiać w Natural History Museum w Londynie). W 1771 roku w oparciu o papieską kolekcję rzeźby, zapoczątkowan jeszcze w XVI wieku przez Juliusza II, rozwinęła się w rzymskie Museo Pio‑Clementino (il. 2.). Jego konsultantem merytorycznym był m.in. wspomniany już Giovanni Battista Piranesi. Warto pamiętać, że w Pio‑Clementino (dziś jednym z oddziałów Muzeów Watykańskich) znajdują się najwspanialsze arcydzieła rzeźby antycznej, m.in. LaookonApollo Belwederski. We Francji po rewolucji francuskiej Zgromadzenie Narodowe oddało królewską rezydencję Luwr (il. 3.) (wraz z prywatnymi zbiorami sztuki Ludwika XVI) narodowi i tak powołało Muséum Français (1793). Ustanowiono komitet, sprawujący rządy nad instytucją, a jego przewodniczącym mianowano malarza Jacques'a‑Louisa Davida. Kolejne rządy starały się wzbogacić narodową kolekcję sztuki, niestety, również drogą grabieży. Armia republikańska i wojsko Napoleona otrzymały nawet rozkaz pozyskiwania cennych dzieł i bezzwłocznego odsyłania ich do Paryża. Rosyjski Ermitażj0000000DCB1v38_000tp006Rosyjski Ermitaż w Petersburgu (il. 4.) jest z kolei owocem pasji kolekcjonerskiej Katarzyny Wielkiej, która „lubiła o sobie mawiać, że nie powoduje nią miłość do sztuki, ale że jej po prostu pożąda jak żarłok dobrego jedzenia, a przy tym nieustannie się skarżyła, że jest biedna jak mysz kościelna” [cyt. za: Zdzisław Żygulski jun., Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982, s. 52]. Swoją kolekcję umieściła w zbudowanych specjalnie w tym celu galeriach Pałacu Zimowego nad brzegiem rzeki Newy (publiczności udostępnił je Mikołaj I w 1852 roku). Dzieła sztuki caryca nabywała głównie drogą kupna, w czym pomagali jej liczni agenci i doradcy, m.in. filozof Denis Diderot, z którym regularnie korespondowała. W Ermitażu – obecnie jednym z największych muzeów na świecie – znajduje się ogromna liczba cennych artefaktów. Warto pamiętać o unikatowym zbiorze 10 tys. gemm i kamei, które były oczkiem w głowie Katarzyny II, oraz o kolekcji malarstwa weneckiego, cenionej przez koneserów.

Polecenie 5.1

Zredaguj głos w dyskusji na temat, które z polskich muzeów można uznać za chlubę narodową.  Wyjaśnij, jaka kolekcją może się poszczycić wybrana przez ciebie instytucja.

R1JTzn5TlGzjl
(Uzupełnij).
Polecenie 5.2

Wymień najcenniejsze dzieła sztuki znajdujące się w zbiorach polskich.

R5UCRVDtQw4pu
(Uzupełnij).
j0000000DCB1v38_000tp006
j0000000DCB1v38_0000006M
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 6

Które z polskich muzeów poleciłbyś/łabyś do zwiedzania cudzoziemcom,
np. koneserom sztuki lub amatorom osobliwości? Odpowiedź poprzyj trzema argumentami.

R1UbvKCW085VT
(Uzupełnij).
R9MXQY7WU5KTm1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Luwr, Museo Pio‑Clementino, Pałac w Wilanowie, Grand Tour, neoklasycyzm, Przysięga Horacjuszy, Jaques‑Louis David, Portret Stanisława Kostki Potockiego, odkrycia archeologiczne XVIII wieku, Stanisław Kostka Potocki, British Museum, Ermitaż.

RAQq8vOVlAl5D
(Uzupełnij).