Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RaX8DZcqjEKy41
Grafika przedstawia białą postać bez twarzy siedzącą przy stole, na którym ułożone są po obu jej stronach w stosy słowniki. Stos po lewej stronie jest wyższy od stosu po prawej. Przed postacią rozłożone są dwie gazety. Postać przykłada obie ręce do głowy. Tło jest białe.
Okładka - Słowniki jako nasza pamięć
Źródło: Pixabay, grafika komputerowa, domena publiczna.

Nasza pamięć, choćby była poddawana najbardziej wymyślnym ćwiczeniom, ma ograniczone możliwości. Któż z nas jest bowiem w stanie zapamiętać wszystkie wyrazy, ich znaczenia i formy? Tym niedostatkom możemy zaradzić w jeden niezawodny sposób - korzystając ze słowników, które dawniej określane były dykcjonarzami.

Już wiesz

Z biblioteki szkolnej lub z domowej biblioteczki wybierz kilka słowników, a następnie wykonaj poniższe polecenia:

1) Zanotuj tytuły słowników, które znajdują się w twoim domu lub te, z których korzystasz najczęściej w szkolnej bibliotece. Podaj imiona i nazwiska ich autorów lub redaktorów.

RQNGgYYYx8qIP
Miejsce na notatkę

2) Wyjaśnij, źródłem jakich informacji może być każdy z tych słowników?

R2tokxr0amvjo
Miejsce na notatkę
j0000007W1B2v27_0000000M

Rodzaje słowników i ich budowa

Zawsze, kiedy mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z używaniem słów, pomocne są słowniki. Chcąc sprawdzić pisownię wyrazów, możemy skorzystać ze słowników ortograficznych (np. z Nowego słownika ortograficznego języka polskiego PWN, pod red. E. Polańskiego, Warszawa 1996). Kiedy nie wiemy, co oznacza jakieś słowo, z pomocą przychodzą słowniki ogólne języka polskiego (np. Inny słownik języka polskiego PWN, red. M. Bańko, Warszawa 2000; Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996; Uniwersalny słownik języka polskiego PWN, red. S. Dubisz, Warszawa 2003). Wątpliwości z odmianą wyrazów rozwiewają słowniki poprawnościowe (np. Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 1999). Z kolei słowniki frazeologiczne są źródłem informacji na temat znaczenia i sposobu użycia utartych, stałych połączeń językowych, czyli frazeologizmów (m.in. Słownik frazeologiczny języka polskiego, red. S. Skorupka, Warszawa 1967‑1968; S. Bąba, G. Dziamska, J. Liberek, Podręczny słownik frazeologiczny, Warszawa 1996). Do gromadzenia słownictwa pochodzącego z języków obcych wyspecjalizowane są słowniki wyrazów obcych (np. Słownik wyrazów obcych PWN, Warszawa 1995; R. Pawelec, Wieża Babel. Słownik wyrazów obcych nie tylko dla gimnazjalisty, Warszawa 1999). Są też takie leksykonyleksykonleksykony, które zawierają wyrazy używane w konkretnej odmianie języka polskiego, np. w gwarze podhalańskiej, polszczyźnie potocznej, gwarze uczniowskiej. Uczniowie bardzo często korzystają też ze słowników synonimówsłowników wyrazów bliskoznacznych (np. ze Słownika synonimów polskich, pod. red. Z. Kurzowej, Warszawa 1998). Wymienione typy to słowniki jednojęzyczne, czyli gromadzące słowa i zawierające ich objaśnienia w jednym języku. Natomiast kiedy uczymy się języków obcych, korzystamy ze słowników dwujęzycznych, w których znajdujemy słowa obce i ich znaczenia w języku rodzimym.

Większość słowników ma układ alfabetyczny, to znaczy, że na początku znajdują się wyrazy zaczynające się na literę 'a', a na końcu rozpoczynające się na 'ż'. Zdarzają się też słowniki, w których hasła uporządkowane są tematycznie. Każdy słownik to zbiór haseł, których opis nazywamy artykułem hasłowymj0000007W1B2v27_000tp001artykułem hasłowym. Tworzą go najczęściej definicje, czyli opisy znaczeń wyrazu, oraz informacje gramatyczne.

j0000007W1B2v27_000tp001
leksykon
j0000007W1B2v27_0000001E

Elementy hasła słownikowego

hasło
hasło

wyraz lub wyrażenie opisywane w słowniku, encyklopedii lub katalogu; też: opis takiego wyrazu lub wyrażenia

kwalifikator
kwalifikator

informacja, zwykle w postaci skrótu, podawana przed niektórymi definicjami w słowniku lub encyklopedii, określająca zakres użycia danego wyrazu lub jego charakter, np. rzad. oznacza, że słowo lub wyrażenie jest rzadko używane w danym kontekście 

definicja
definicja

objaśnienie znaczenia wyrazu, wyrażenia lub pojęcia

kontekst użycia
kontekst użycia

przykład sytuacji, w której danego słowa można użyć

uwagi gramatyczne w haśle słownikowym
uwagi gramatyczne w haśle słownikowym

informacje dotyczące np. rodzaju, w jakim występuje dane słowo

przykłady odmiany
przykłady odmiany

formy danego słowa w innych przypadkach i liczbie

j0000007W1B2v27_0000000M
RwlLpHfLUOh1L
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne. Wskaż na ilustracji definicji: hasło, kwalifikator, definicję, kontekst użycia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Określ, z jakich elementów składa się hasło słownikowe:

imaginacja książk. 1. wyobraźnia, fantazja 2. zdolność wyobrażania sobie rzeczy nieistniejących, tworzenia obrazów lub sytuacji urojonych 3. rzad. wytwór wyobraźni, rzecz wymyślona. Widziałem to, czy to tylko moja imaginacja.

R2Ae0u4aVkStW
Miejsce na notatkę
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Czym zajmuje się leksykograf?

Jednym z najwybitniejszych współczesnych autorów i redaktorów słowników jest Mirosław Bańko. Warto poznać sylwetkę i kilka przemyśleń tego leksykografaj0000007W1B2v27_000tp002leksykografa.

O mnieMirosław Bańko
Mirosław Bańko O mnie

Nazywam się Mirosław Bańko, jestem językoznawcą i leksykografem. Od 1983 r. pracuję w Uniwersytecie Warszawskim, obecnie jako profesor UW. W latach 1991–2010 byłem ponadto zatrudniony w Wydawnictwie Naukowym PWN, najpierw jako kierownik redakcji słowników języka polskiego [...], później, do rozwiązania tejże, jako redaktor naczelny słowników języka polskiego. [...]

Duża część mojej aktywności zawodowej dotyczyła słowników. Cenię je sobie nie tylko jako źródła informacji, ale też jako wytwory określonego czasu, miejsca i kultury. Doceniam w nich to, że są doskonałym narzędziem do testowania różnych koncepcji lingwistycznychlingwistycznylingwistycznych. Szanuję je, ponieważ wymagają myślenia o szczegółach i uczą dbałości o szczegół. Lubię je za to, że zapewniają mi kontakt z osobami spoza środowiska akademickiego, i za to, że dla wielu takich osób stanowią jedyny namacalny dowód istnienia językoznawców.

j0000007W1B2v27_000001 Źródło: Mirosław Bańko, O mnie, dostępny w internecie: http://banko.polon.uw.edu.pl/index.html [dostęp 7.05.2021].
SłownikiMirosław Bańko
Mirosław Bańko Słowniki

Niektóre słowniki opracowywałem sam, inne – z pomocą kilku lub nawet kilkudziesięciu osób. Praca zespołowa jest na ogół przyjemniejsza, a w większych słownikach konieczna.

j0000007W1B2v27_000002 Źródło: Mirosław Bańko, Słowniki, dostępny w internecie: http://banko.polon.uw.edu.pl/slowniki.html [dostęp 7.05.2021].
1
Polecenie 1

Wyszukaj w szkolnej bibliotece słownik pod redakcją Mirosława Bańki, z którego do tej pory nie korzystałeś/-aś. Sprawdź i przeanalizuj jego zawartość.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Stwórz krótki słownik pojęć związanych ze szkołą. Pamiętaj, aby hasła uporządkować alfabetycznie i napisać do nich objaśnienie.

R1Gcd5742zEif
Miejsce na notatkę
j0000007W1B2v27_000tp002
lingwistyczny
j0000007W1B2v27_000EX001
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

R12m7knZ09XZ1
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu podpisów dotyczących budowy hasła słownikowego na ilustracji przedstawiającej przykład hasła słownikowego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Podaj elementy budowy hasła w słowniku języka polskiego:

wyżeł m IV, DB. -żła. Ms. -żle; lm M -żły <<pies z grupy ras psów myśliwskich legawych, średniej wielkości, o silnej , muskularnej budowie, maści głównie brązowej, szkolony do wyszukiwania zwierzyny, wystawiania jej na strzał i aportowania ubitych sztuk, w lm grupa ras tych psów>>

  • Wyżły angielskie.

  • Wyżły kontynentalne.

  • Wyżeł niemiecki krótkowłosy, długowłosy, szorstkowłosy, ostrowłosy.

R1D7JIHlmxigK
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3
RpXYtvOatrBcd1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu nazwy słownika z odpowiednim pytaniem.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4.1

Wyjaśnij znaczenie wyrazu kanu.

R1LfkDPFXAglp
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4.2

Wyjaśnij znaczenie wyrażenia syn ciemności.

RIH3gUhVVAYfE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4.3

Podaj, jaką formę ma w 1 os. l.p. r. męskiego czasu przeszłego czasownik ścisnąć.

R79HGJXenMALi
Miejsce na notatkę
RiVYHZTLA22UY
Ćwiczenie 4.4
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej słownika, w którym można znaleźć pochodzenie słowa "mizeria".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2Tli0CPa04Yq
Ćwiczenie 4.5
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst nazwy słownika.
Ćwiczenie 4.6

Wyjaśnij znaczenie wyrazów absztyfikanthuncwot.

RzjsuKLmfxSs9
Miejsce na notatkę
RGXEOk6XksTSx
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu jednej poprawnej odpowiedź dotyczącej tego, w którym słowniku odnajdziemy wyjaśnienie zwrotu "mieć miękkie serce"?
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R15HSphXsD6Ov
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących informacji zawartych w słownikach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
RwRp3BRusUyNe
Zadanie polega na wpisaniu w pola dowolnych skojarzeń ze słowem "słownik" i umieszczeniu ich w dowolnym punkcie na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Zapisz swoje skojarzenia z wyrazem 'słownik'.

RoCRGZoJKeSH9
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Przeczytaj fragment powieści Jana Brzechwy, a następnie odpowiedz na pytanie: jakie słowniki zamierzał opracować narrator? Nadaj nazwy mającym powstać słownikom.

Jan Brzechwa Tryumf Pana Kleksa

[...] Od kilku lat prowadziłem studia nad żabim językiem i miałem na ukończeniu słownik porównawczy żabich gwar w jeziorach i w stawach. Nadto na zamówienie Instytutu Spraw Zmyślonych podjąłem się opracowania odmiennych zasad wymowy psiego 'hau' i kociego 'miau' w dwudziestu sześciu językach i narzeczachj0000007W1B2v27_000tp003narzeczach Dalekiego Wschodu. Nie będę również taił, że od dawna już głowiłem się nad transkrypcjąj0000007W1B2v27_000tp004transkrypcją bzykania komarów na chór i orkiestrę dętą, gdyż bardzo kocham muzykę, zwłaszcza różne pa‑ram‑pam‑pam oraz pi‑lim‑pim‑pim znane mi z Akademii pana Kleksa.[...]

j0000007W1B2v27_000tp004 Źródło: Jan Brzechwa, Tryumf Pana Kleksa, Wrocław 1990.
R1XW14Q2JYaK9
Zadanie polega na wpisaniu w pole tytułów słowników.
R1enCL2I93OfP1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: słownik, leksykograf, definicja, hasło, pamięć.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: słownik, leksykograf, definicja, hasło, pamięć.

Rb5fTPQ2Ektdn
Miejsce na notatkę
j0000007W1B2v27_000tp003
j0000007W1B2v27_000tp004