Człowiek i jego świat w języku i w gramatyce
Uczniowie szkół podstawowych i średnich, studenci oraz osoby, które chcą nauczyć się języka obcego, wątpią często w sens nauki gramatyki. Ci, którzy doświadczają trudności w opanowaniu jej, uważają, że jest za trudna i życiowo zbędna. Każdy język posiada, mniej lub bardziej skomplikowane, reguły gramatyczne. Nauczenie się ich jest niezbędne do prawidłowej komunikacji.
Gramatyka nie ogranicza się jednak do wymienionych wyżej zasad. Ten dział językoznawstwa obejmuje również zagadnienia związane z badaniem zmian zachodzących w danym języku. Wśród nich można wymienić pojawianie się nowych wyrazów i struktur składniowych, wychodzenie z użycia innych. Dzięki znajomości gramatyki, możemy tworzyć bezbłędne wypowiedzi w mowie i w piśmie. Możemy świadomie i precyzyjnie wyrażać nasze myśli, zamiary i uczucia, ale także oddziaływać na emocje odbiorców.
1) Przygotuj dowolną fotografię. Może to być zdjęcie historyczne lub współczesne, z podręcznika, albumu, gazety, a nawet baner reklamowy. Przyjrzyj się uważnie światu, który utrwalił fotograf.
2) Na podstawie swoich przemyśleń zredaguj notatkę, w której opiszesz elementy widoczne na ilustracji (np. ludzi, przedmioty, zjawiska, zdarzenia) oraz te, których możesz się domyślić na podstawie mowy ciała, gestów, wyrazu twarzy postaci (np. wyrażane emocje i nastroje).
Już wiesz
Wyszukaj w dowolnej powieści fragment dotyczący spotkania dwóch lub więcej osób. Zwróć uwagę, jakie informacje na temat rozmówców przekazuje narrator (np. ich zachowania, postawy, gestów). Zapisz swoje wnioski.
Wyrazy konkretne i abstrakcyjne w języku
Na przestrzeni dziejów każda wspólnota językowa tworzyła tysiące wyrazów, aby nazwać ludzi, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska przynależne do otaczającego
ją świata. By wyrazić przemyślenia, naukowe dociekania, określić postawy i wartości, ludzie zaczęli również nadawać nazwy pojęciom i stanom emocjonalnym.
Wyrazy nazywające wszystkie wymienione wyżej elementy świata, w którym funkcjonuje człowiek, nazywamy rzeczownikami. W gramatyce istnieje kilka kategorii, zgodnie z którymi można przeprowadzić podział rzeczowników. Jedna z nich wyróżnia:
1) rzeczowniki konkretne – nazywają elementy świata, które można zobaczyć, dotknąć, czyli ludzi, zwierzęta, rośliny, miejsca, zjawiska atmosferyczne,
2) rzeczowniki abstrakcyjne – nazywają wytwory umysłu ludzkiego, takie jak pojęcia i terminy naukowe, uczucia, stany emocjonalne.
Rzeczownik to jedna z najważniejszych części mowy. Zgodnie z zasadami gramatyki języka polskiego, rzeczowniki:
odpowiadają na pytania kto? co?,
odmieniają się przez przypadki (w języku polskim jest siedem przypadków: mianownik, dopełniacz, celownik, biernik, narzędnik, miejscownik, wołacz),
odmieniają się przez liczby (pojedynczą i mnogą),
każdy rzeczownik ma swój rodzaj, ale się przez niego nie odmienia (w liczbie pojedynczej: męski, żeński i nijaki, w liczbie mnogiej: męskoosobowy i niemęskoosobowy).
Podczas odmiany przez przypadki i liczby część rzeczownika pozostaje niezmienna – nazywamy ją tematem fleksyjnym. Natomiast cząstka, która ulega zmianie nazywana jest końcówką fleksyjną.
Przyporządkuj rzeczowniki do odpowiedniej grupy.
komputer, służący, godzina, rzemiosło, wahadłowiec, proces, metro, ruch, list, pamięć, matematyk, procedura, wyobraźnia, bank, umysł, zarządzanie, rachunek, zadanie
RZECZOWNIKI KONKRETNE (nazywające rzeczy, przedmioty, zjawiska konkretne) | |
---|---|
RZECZOWNIKI ABSTRAKCYJNE (nazywające zjawiska przenośne, symboliczne, uczucia, emocje) |
Rzeczownik jako nazwa czynności
Rzeczowniki mogą powstawać od różnych części mowy, w tym również od innych rzeczowników. Na przykład słowo „nauczycielka” powstało od rzeczownika „nauczyciel”, słowo „wesołek” od przymiotnika „wesoły”. Natomiast wyraz „uczeń”, czyli 'ktoś, kto się uczy', został utworzony od czasownika „uczyć”.
Wśród rzeczowników są też takie, które nazywają czynności. Powstają one od czasowników przez dodanie końcówki -anie lub -enie. Na przykład rzeczowniki: składanie, pisanie, latanie, myślenie, pieczenie powstały od czasowników: składać, pisać, latać, myśleć, piec.
Wszystkie zdefiniowane przez ciebie wyrazy są rzeczownikami konkretnymi lub rzeczownikami abstrakcyjnymi. Przyporządkuj wyrazy do odpowiednich grup, wykorzystując – stworzone we wcześniejszym ćwiczeniu – definicje.
kierowca, dobroć, czerwień, pływanie, wiertarka, wyklejanka, trawnik, mądrość, kawiarnia, mędrzec, wołanie, czytanka
Nazwy osób wykonujących jakąś czynność | |
---|---|
Nazwy osób posiadających jakieś określone cechy | |
Nazwy wykonywanych czynności | |
Nazwy przedmiotów wykonanych przez jakąś osobę | |
Nazwy miejsc | |
Nazwy narzędzi lub rzeczy służących do zrobienia czegoś | |
Nazwy cech |
Żywotność i nieżywotność
Kolejnym kryterium podziału rzeczowników jest żywotność i nieżywotność.
1) Rzeczowniki żywotne nazywają ludzi i zwierzęta (np. człowiek, dziecko, lekarz, pies, kot, gołąb). Do tej kategorii zalicza się również nazwy abstrakcyjne, które zgodnie z wiarą i symboliką są nosicielami cech ludzkich – mówią, myślą (np. duch, anioł, diabeł).
2) Rzeczowniki nieżywotne nazywają rzeczy, rośliny, zjawiska, pojęcia, miejsca, czynności (np. list, dom, paproć, obraz, dym, szkoła, nauka, prawo, czytanie).
Podczas odmiany przez przypadki, rzeczowniki żywotne i nieżywotne w części form gramatycznych przybierają charakterystyczne dla swej kategorii końcówki fleksyjne.
Na przykład, rzeczowniki żywotne rodzaju męskiego w dopełniaczu liczby pojedynczej przyjmują końcówkę '-a': człowiek‑a, ps‑a, gołębi‑a, duch‑a, anioł‑a. Natomiast, część rzeczowników nieżywotnych w dopełniaczu przybiera końcówkę '-u': list‑u, dom‑u, obraz‑u, dym‑u.
Różnicę tę łatwiej dostrzec, obserwując końcówki biernika. Rzeczowniki żywotne rodzaju męskiego będą w bierniku przyjmowały taką samą formę jak w dopełniaczu, np.:
Widzę ps‑a. (biernik)
Nie było ps‑a. (dopełniacz)
Z kolei, rzeczowniki nieżywotne rodzaju męskiego w bierniku będą miały taką samą postać jak w mianowniku, np.:
Widzę mój dom. (biernik)
To jest mój dom. (mianownik)
Przyporządkuj rzeczowniki wyróżnione pogrubieniem w poprzednim ćwiczeniu do odpowiedniej grupy.
pies, tablet, bilet, twarożek, rower, artykuł, list, duch, grajek, konduktor
Rzeczowniki męskie żywotne (posiadające w liczbie pojedynczej formę biernika taką samą jak forma dopełniacza) | |
---|---|
Rzeczowniki męskie nieżywotne (posiadające w liczbie pojedynczej formę biernika taką samą jak forma mianownika) |
Formy osobowe i nieosobowe
Gramatyka języka polskiego wprowadza również rozróżnienie na rzeczowniki osobowe i nieosobowe:
1) Rzeczowniki osobowe obejmują nazwy ludzi, np. mężczyzna, dziecko, pani, lekarz, nauczycielka, muzyk, przedszkolak, artystka.
2) Rzeczowniki nieosobowe nazywają zwierzęta, rośliny, rzeczy, zjawiska, miejsca, pojęcia i czynności, np. kwita, jabłko, kot, telefon, deszcz, szkoła, nauka, czytanie.
Kryterium to dotyczy również czasowników. Wyróżniamy:
1) Osobowe formy czasownika, które wskazują na wykonawcę czynności,
np. Janek opowiada o wakacjach. (kto opowiada? – Janek – 3 osoba liczby pojedynczej).
2) Nieosobowe formy czasownika, które nie informują, kto jest wykonawcą czynności, np. Godzinami opowiadano o wakacjach. (opowiadano – nie wiadomo, kto był wykonawcą tej czynności).
Zadaniowo
Styl potocznyW słownictwie potocznym […] nazwy odnoszące się do człowieka stanowią grupę najbardziej rozbudowaną […]. Człowiek jest w nim także obecny pośrednio. Na odniesieniu do ciała człowieka opiera się orientacja przestrzenna – odróżnianie wymiaru pionowego góra‑dół i wymiarów poziomych przód‑tył oraz prawy‑lewy, przy czym na te wymiary nałożone jest potoczne wartościowanie dobry‑zły. Dobre jest to, co w górze, z przodu i z prawej strony, złe to, co na dole, z tyłu, z lewej strony […]. Dlatego mówimy wartościująco o czyichś 'wzlotach i upadkach', 'pójściu do przodu' lub 'cofaniu się', 'wywyższeniu lub poniżeniu'; ideały, zamiary moralne oceniane pozytywnie określamy potocznie słowami 'górne', 'wysokie', czasem 'szczytne', 'wzniosłe', natomiast pobudki, uczucia, czyny oceniane negatywnie – jako 'niskie'.
Nazwy części ciała ludzkiego są źródłem metaforyki: 'główka kapusty', 'szyjka butelki', 'noga stołowa', 'oko sieci', 'ramię dźwigu' itd. Ciało człowieka, jego wielkość, stało się punktem odniesienia dla miar: 'łokieć i stopa', 'coś grube na palec', 'wysokie na chłopa'; mówimy: 'mieć coś pod ręką'/'pod bokiem'/'pod nosem', co znaczy 'mieć blisko'; 'mieć czegoś po uszy'/'po dziurki w nosie'/'po pachy' to 'mieć dużo'; podobnie w różnych znaczeniach używamy antropocentrycznychantropocentrycznych wyrażeń 'o mały włos', 'na oko', 'w mgnieniu oka', 'kilka kroków dalej' itp.
Po przeczytaniu tekstu Jerzego BartmińskiegoJerzego Bartmińskiego, wykonaj następujące polecenia:
Wypisz z tekstu słownictwo, za pomocą którego w języku potocznym można wyrazić oceny pozytywne i negatywne.
Wypisz z tekstu określenia metaforyczne dotyczące miar i przestrzeni.
Odszukaj w podanych zdaniach nieprawidłowo użyte zwroty metaforyczne związane z częściami ciała. Zastąp je właściwymi:
Do przygotowania bigosu niezbędna jest głowa kapusty.
Łokieć i palec to dawne miary odległości.
Nie mogła znaleźć okularów, mimo że miała je po dziurki w nosie.
Ciastka na oko zniknęły z talerza.
Stereotypy językowePies i kot w językowym obrazie świata są kontrastowane
(fraz.fraz. 'żyć jak pies z kotem' – 'w niezgodzie'). Pies ma nie tylko nieliczne cechy pozytywne – głównie 'wierność' (fraz. 'wierny jak pies') – tradycja przekazała w języku jego obraz zdecydowanie negatywny (fraz. 'zejść na psy', derywatderywat 'zepsieć' – 'podupaść', 'szczekać jak pies'– 'kłamać', 'na psa urok' – formuła odczyniająca uroki; 'pies z tobą tańcował' – formuła ubliżająca; 'pieski świat', 'pieska pogoda' – 'zły, zła', co potwierdza frazeologizm 'zły jak pies'). Nazywanie człowieka 'psem' jest obraźliwe, podczas gdy 'kotem' – nie.'Kot' jest 'zwinny' (fraz. 'kocia zwinność', przysł.przysł. 'Kot zawsze spada na cztery łapy') i 'mały' (fraz. 'tyle, co kot napłakał'). Zdrobnienia od wyrazu 'kot' ('kotek' w zwrocie do człowieka 'kotku', 'kociak' – 'młoda, ładna dziewczyna') dziedziczą konotacjekonotacje pozytywnych nazw młodych zwierząt). […]
Ze zwierząt dzikich lew utrwalił się w języku jako symbol 'odwagi', 'siły' (fraz. 'walczyć jak lew'), 'królewskości', 'drapieżności' (fraz. 'włazić lwu w paszczę' – 'narażać się na największe niebezpieczeństwo').
Wilk jest uosobieniem 'drapieżności' (przysł. 'Człowiek człowiekowi wilkiem', fraz. 'wilczy głód' – 'silny, chorobliwy') i 'dzikości' (fraz. 'patrzeć wilkiem' – 'patrzeć wrogo, nieufnie'; 'wilcze prawo' – 'bezprawie'), jest 'niebezpieczny dla człowieka' (fraz. 'wilcze jagody' – 'gatunek silnie trujących jagód'); małpa – 'bezmyślnego naśladownictwa' (stąd czasownik 'małpować' i wyrażenie 'małpie miny'); zając – 'strachliwości' (fraz. 'zajęcze serce', 'siedzieć jak zając pod miedzą'). […]
Podobnie jak zwierzęta i ptaki, również rośliny mają utrwalone wizerunki kulturowe, przywoływane w derywatach i wyrażeniach metaforycznych. Dąb utrwalił się jako obraz 'siły' i 'zdrowia' (fraz. 'chłop jak dąb' – 'rosły, silny', 'zdrowy jak dąb' – 'bardzo zdrowy'). Twardość' dębu utrwaliła się w czasowniku 'dębieć' – 'twardnieć' (np. 'kartofle zdębiały'), 'sztywnieć' (fraz. 'stanąć dęba'), też 'znieruchomieć ze zdziwienia', 'zdębieć'. […]
Po przeczytaniu tekstu Jerzego Bartmińskiego i Jolanty PanasiukJolanty Panasiuk wykonaj polecenia:
Które z poniższy zdań są prawdziwe, a które fałszywe?
1) Wiele nazw i określeń człowieka wywodzi się z nazw roślin i zwierząt.
2) Mimo że pies jest „przyjacielem człowieka”, wiele jego określeń ma odcień negatywny.
3) Kot w porównaniu z psem w języku potocznym jest określany wyłącznie pozytywnie.
4) Określenia człowieka dotyczące jego odwagi, siły, zdrowia mają swe źródła w wyrażeniach mówiących o roślinach i zwierzętach.
5) Słowa i wyrażenia, które odnoszą się do małpy, służą do tego, aby pozytywnie oceniać ludzi.
6) Połączenia wyrazowe typu: „chłop jak dąb”, „patrzeć wilkiem”, „zejść na psy” nazywamy frazeologizmami.
Przeredaguj poniższe zdania. Użyj zwierzęcych i roślinnych zwrotów metaforycznych.
Wczoraj było zimno i deszczowo.
Piotruś bardzo mało zjadł.
Maria patrzy na obcych nieufnie.
Arystokracja bezkrytycznie naśladowała francuską modę.
Gdy usłyszałam te słowa, nie mogłam się ruszyć.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Słowa klucze: rzeczownik, rzeczownik osobowy, rzeczownik nieosobowy, żywotność, nieżywotność, konkretność, abstrakcyjność.