Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ROWg9aP8ujtgx
Obraz przedstawia Romea i Julię w miłosnym uścisku. Kobieta ma rude włosy upięte z tyłu. Ma zamknięte oczy, mały nos i czerwone usta. Głowę odchyliła lekko do tyłu. Jej suknia odsłania głęboki dekolt i ramiona. Przez rękę przewieszoną ma żółtą chustę. Julia obejmuje w pasie kochanka. Mężczyzna ma kręcone, brązowe włosy i całuje kobietę w szyję. Ubrany jest w czerwoną szatę z długim rękawem, która związana jest na piersi czarnymi sznureczkami. Mężczyzna w prawej dłoni, którą obejmuje Julię, trzyma czerwoną czapkę z białym piórkiem. W tle widoczny jest fragment czerwonej cegły oraz otwarte drzwi z czerwonym obramowaniem i żółtą szybą.

Śmiać się czy płakać? Romeo i Julia

Ford Madox Brown [czyt. fort madoks brałn], Romeo i Julia
Źródło: Ad Meskens, licencja: CC BY-SA 4.0.

Dzieła dramatyczne już w antyku dzielono na dwa podstawowe gatunki: komedie i tragedie. Te pierwsze miały przede wszystkim wywoływać śmiech, zazwyczaj ukazując ludzi z nizin społecznych. Te drugie ukazywały bohaterów wywodzących się z wyższych sfer i popadających w perypetie kończące się wygnaniem, śmiercią itp. Mimo przemian w europejskim dramacie to główne rozróżnienie nadal było aktualne. William Shakespearej0000007WAB3v28_000tp001William Shakespeare tworzył więc zarówno tragedie (np. Hamlet, Makbet, Król Learkról LearLear), jak i komedie (np. Poskromienie złośnicy, Wesołe kumoszki z WindsoruWIndsorWindsoru).

król Lear
WIndsor
Już wiesz

1) Zapoznaj się z tekstem dramatu Romeo i Julia Williama Shakespeare’a.

R1TZtsfUE8HQ9
Miejsce na notatki ucznia.

2) Wymień cechy dramatu jako rodzaju literackiego.

RSMZdrztdeeao
Miejsce na notatki ucznia.

3) Wyjaśnij, czym różni się komedia od tragedii.

R1Gn9NQoVohjV
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007WAB3v28_000tp001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Emocje w dramacie Romeo i Julia

Niektórzy badacze twórczości WilliamShakespeare’a, dostrzegając wielkość dramatu Romeo i Julia, sugerują, że być może pierwotnym zamiarem autora było napisanie komedii. Dopiero w trakcie tworzenia dzieła zmieniła się jego koncepcja, co miałoby wynikać z braku doświadczenia pisarskiego. Inni badacze podkreślają jednak, że angielski dramaturg w każdej swej tragedii zamieszczał sceny komediowe. Przeplatanie się wydarzeń tragicznych z komicznymi sprawiało, że świat ukazany w jego utworach był bliższy rzeczywistości.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Śmiech w dramacie

William Shakespeare Romeo i Julia

Akt I, scena 3
Pokój w domu Capulettichj0000007WAB3v28_000tp002Capulettich.

Wchodzą Pani Capuletti i Marta.

PANI CAPULETTI
Gdzie moja córka? Czemu jej nie wołasz?

MARTA
Wołałam – jak mi własna cnota miła:
To znaczy, cnota, której strzegłam pilnie
Aż do dwunastej wiosny życia.
Julciu! Złotko! Gdzie jesteś? No gdzie ta dziewczyna?

Wchodzi Juliaj0000007WAB3v28_000tp003Julia.

JULIA
Czy ktoś mnie wołał?

MARTA
Pani matka.

JULIA
Jestem. Słucham cię, matko.

PANI CAPULETTI
Chodzi mi o sprawę…
Marto, ty odejdź; muszę z nią pomówić
Sam na sam.
Czekaj, Marto, lepiej zostań;
Przyszło mi na myśl, że możesz się przydać.
Wiesz, w jakim wieku jest Julia.

MARTA
A jakże,
Mogłabym podać go co do godziny.

PANI CAPULETTI
Już wkrótce skończy czternaście lat.

MARTA
Racja,
Czternaście własnych zębów stawiam w zakład
(Chociaż, co prawda, mam ich tylko cztery),
Że to już wkrótce.
Kiedy będzie pierwszy sierpnia?

PANI CAPULETTI
Zostały jeszcze dwa tygodnie.

MARTA
Ile by ich tam było, dwa czy więcej,
W wieczór przed pierwszym sierpnia Julcia skończy
Równe czternaście.
Obie z Zuzią (wieczne odpoczywanie!) były w jednym wieku.
Zuzia już teraz między aniołkami:
Za dobre było dziecko dla mnie grzesznej.
Ale, jak mówię, nasza Julcia w wieczór
Przed pierwszym sierpnia skończy lat czternaście –
Dobrze pamiętam. Jedenaście lat
Minie niedługo od trzęsienia ziemi,
A trzeba było trafu, że w ten dzień
Właśnie od piersi była odstawiana:
Tak, nie zapomnę tego, póki żyję.
Jak dziś pamiętam: siedzę sobie w słońcu
Pod gołębnikiem i nacieram pierś piołunem.
Państwo obydwoje wtedy
Byli w Mantui: co, niedobra pamięć?
Więc, jak powiadam, gdy tylko poczuła
Piołun na cycku, gdy się jej zrobiło
Gorzko w niemądrej buzi – jak nie wrzaśnie,
Jak się nie skrzywi, szarpnie precz od cycka!
A tu gołębnik za plecami trzeszczy:
Trzęsienie ziemi! Nie trzeba mi było
Dwa razy mówić: wiałam, gdzie pieprz rośnie.
Odtąd minęło jedenaście lat,
Bo już umiała stać; nie, co ja mówię,
Umiała chodzić i truchtać po domu. […]

PANI CAPULETTI
Dosyć już. Proszę, uciszże się wreszcie.

[…]

MARTA
Toć już przestałam.
Pan Bóg z tobą, dziecko:
Z wszystkich niemowląt, jakie wykarmiłam,
Ty byłaś najśliczniejsza.
Gdybym jeszcze
Mogła zobaczyć cię w ślubnej sukience!

PANI CAPULETTI
O właśnie: o tym chciałam z wami mówić.
[…]
Kiedy w małżonku posiądziesz skarb rzadki,
Własny twój wymiar wzrośnie w krótkim czasie.

MARTA
Oj tak, od chłopa rośnie obwód w pasie.

PANI CAPULETTI
Mów więc: co sądzisz o młodym Parysie?

JULIA
Cóż, matko, sądzę, że spodoba mi się:
Muszę się przyjrzeć – tak, aby nikt o mnie
Źle nie pomyślał: uważnie, lecz skromnie.

j0000007WAB3v28_00000_BIB_001 Źródło: William Shakespeare, Romeo i Julia, tłum. Stanisław Barańczak, Poznań 1990, s. 31–35.
R1ovQw4nQ2gbx
Ilustracja do aktu I sceny 3 „Romea i Julii” (Pani Capuletti i piastunka Marta namawiają Julię do poślubienia Parysa)
Źródło: John Gilbert, domena publiczna.

Po przeczytaniu przytoczonego powyżej fragmentu dramatu Williama Shakespeare’a wykonaj ćwiczenia.

1
Ćwiczenie 1.1

Wyjaśnij, w jakim celu pani Capuletti chciała porozmawiać z Julią.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.2

Podaj cechy Julii, które uwidoczniają się w tej scenie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.3

Określ, czy Julię lepiej znała jej matka, czy piastunka Marta. Uzasadnij swoją odpowiedź.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1.4

Przedstaw, czego dotyczą wypowiedzi Marty, które mogą w odbiorcy 'budzić uśmiech'. Określ występujący w nich rodzaj komizmu.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 1.5
R13r7FQQWr9x0
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RyPNKVs2NCPia
Ilustracja do Romea i Julii z XIX–wiecznej edycji The Illustrated Shakespeare [czyt. di ilustrejted szekspir]. Tak wyobrażał sobie Martę jeden z angielskich ilustratorów dzieł Szekspira.
Źródło: Kenny Medows, 1847, drzeworyt, domena publiczna.
j0000007WAB3v28_000tp002
j0000007WAB3v28_000tp003
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RZDU0iJIp54Ai
Ćwiczenie 2.1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2.2

Wyjaśnij, na czym polegał tragizm tytułowych bohaterów dramatu.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Wybierz i przedstaw postać z Romea i Julii, której historia wydaje ci się szczególnie tragiczna. Uzasadnij swój wybór.

RRIOwsLvUprfv
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007WAB3v28_00000047

'Romeo i Julia' z przymrużeniem oka

Akcja Romea i Julii łączy motywy komediowe z tragicznymi. Żartobliwie charakteryzuje ją wierszowane streszczenie napisane przez Stanisława Barańczaka, nieżyjącego od 2014 roku tłumacza Szekspirowskich dramatów, cenionego poety i eseisty (prywatnie brata Małgorzaty Musierowicz, autorki serii powieści dla młodzieży z cyklu Jeżycjada).

R1VeMHciQGFt3
Mural w okolicy Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który przedstawia Stanisława Barańczaka
Źródło: Tomasz Sienicki (tsca), licencja: CC BY 4.0.
Romeo i JuliaStanisław Barańczak
Stanisław Barańczak Romeo i Julia

Rody Werony: wrażyj0000007WAB3v28_000tp004wraży raban.
Młodzi: hormony. Starzy: szlaban.
Mnich: lekarstwem zielarstwo?
Finał: trup grubą warstwą.

j0000007WAB3v28_00000_BIB_002 Źródło: Stanisław Barańczak, Romeo i Julia, [w:] tegoż, Biografioły, Poznań 1991, s. 43.
j0000007WAB3v28_000tp004
JPOL_E3_E4_Konteksty
Romee i JuliaWładysław Sikora
Władysław Sikora Romee i Julia

Osoby:
Julia – obiekt westchnień i innych oddechów
Romee – postać zbiorowa. Skład:
Romeo A – typ tragiczny
Romeo Be – realista
Romeo Ce – optymista
Romeo Er‑zet – po prostu typ

Romee:
(stoją pod balkonem)
– Julio!

Julia:
(wychyla się przez poręcz)
– Kto to? Kto to?

Romee:
– My!

A‑Romeo:
– Czy nie poznajesz Romeów?

Julia:
– Ach, to wy, najdrożsi…

Romee:
– No!
(przesyłają uśmiechy w kierunku balkonu. Uśmiechy obsiadają poręcz i okolice balkonu).
Nareszcie jesteśmy sami. Tylko księżyc, ty i my…

Julia:
– Czy powiecie mi, jak mnie kochacie?

Ce‑Romeo:
– Zaśpiewamy ci serenadę:

Romee:
(śpiewają, przygrywając sobie we czterech na gitarze)
Miłość nasza taka wielka
Jej nie zniszczy żaden wróg
Jakby co, to uciekniemy
Mamy przecież osiem nóg…

Julia:
– Brawo!!!
(zachwycona śpiewem przesyła całusa. Całus upada pomiędzy A‑Romeem i Ce‑Romeem).
Dajcie mi rękę…

Romee:
(prezentują wszystkie swoje ręce)
– Którą?

Julia:
– Czwartą.

Romee:
(podają czwartą rękę lirycznie)
– Aaaach…

Julia:
– Aaaach…

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
– Co…

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
– Co?

Romee:
– Julio, nasza Julio…

Julia:
(coś zaczyna podejrzewać)
– Piliście!

Romee:
– To z miłości!

Be‑Romeo:
– Tak krótko się widujemy, że chcielibyśmy cię widzieć podwójnie…

Romee:
– Wybacz!

Julia:
– Wybaczam. To z winy naszych rodziców. Ach, z jakiego powodu nasze rody tak się nienawidzą?

A‑Romeo:
– O! To stara i długa historia jest!

Julia:
– Opowiedzcie…

Be‑Romeo:
– Było to dawno, dawno temu. Twój prapraprapra…

Er‑zet‑Romeo:
(uzupełnia)
– …prapraprapraprapra…

Be‑Romeo:
– …prapraprapradziadek naszemu prapraprapra…

Er‑zet‑Romeo:
– …prapraprapraprapra…

Be‑Romeo:
– …praprapradziadkowi zjadł pterodaktyla!

Ce‑Romeo:
– Pterodaktyle już wyginęły, ale waśń pozostała.

Julia:
– Musimy coś wymyślić!

Romee:
(po dużym wysiłku umysłowym)
– Ba!!!

Julia:
(wpada na pomysł mało oryginalny, ale efektowny)
– Zabijmy się z miłości!

A‑Romeo:
– Czy mamy jakieś narzędzie przydatne w takich okazjach?

Julia:
– Sztylet!
(podaje sztylet, który przypadkiem miała w dekolcie)

Romee:
(ustawiają się w kolejkę: A‑Romeo, Be‑Romeo, Ce‑Romeo, Er‑zet‑Romeo)

Er‑zet‑Romeo:
– Niech ten sztylet przetnie nić naszego istnienia. Żegnajcie!

A‑Romeo:
(wbija sztylet w początek kolejki. Sam upada nieżywy, pozostali nie)

Er‑zet‑Romeo:
– Witajcie! Sztylet jest za krótki na taką wielką miłość.

KONIEC

Autor: Władysław Sikora (no… trochę Szekspir)

j0000007WAB3v28_00000_BIB_003 Źródło: Władysław Sikora, Romee i Julia, [w:] tegoż, Nie tylko… kabaret POTEM, Wrocław 1998, s. 26–28.
JPOL_E3_E4_Preteksty

'Romeo i Julia' współcześnie

Polecenie 2

Rozważ, czy w dzisiejszych czasach rodzice powinni mieć wpływ na decyzję dziecka, związaną z wyborem męża lub żony. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1a7ZTVp2wXDF
Miejsce na notatki ucznia.
j0000007WAB3v28_00000068
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Ćwiczenie 3.1

Wyszukaj w tekście Romea i Julii przykłady komizmu słownego i sytuacyjnego. Podaj, w których aktach i scenach występują wskazane rodzaje komizmu i opisz krótko, czego dotyczą.

uzupełnij treść
R1XZWZV3chq7g
Ćwiczenie 3.2
Zadanie interaktywne, polega na uzupełnieniu komórek tabeli zebranymi przez ucznia informacjami.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Napisz rozprawkę na temat: 'Miłość przezwycięża wszelkie przeciwności'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • Romea i Julii WilliamShakespeare'a;

  • wybranej lektury obowiązkowej;

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

RKs7oxocab77b
Miejsce na rozprawkę ucznia.
Polecenie 4

Zastanów się, która sytuacja zaważyła o tragicznym finale dramatu. Opisz scenę finałową, zmieniając jej przebieg w taki sposób, by doprowadzić do szczęśliwego zakończenia.

R1Heh2HjwLVEv
Miejsce na zakończenie ucznia.
R1GTH9VjgI3HZ1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: dramat, tragedia, komedia, komizm słowny, komizm sytuacyjny.

Rbr51J8wgIiQZ
Miejsce na notatki ucznia.