Tworzenie nowych dokumentów nie powinno być już dla ciebie tajemnicą. Coraz lepiej radzisz sobie z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w edytorze tekstu. Po wykonaniu ćwiczeń z tego materiału, będziesz w stanie m. in. samodzielnie wykonać w edytorze tekstu tabelę przedstawiającą na przykład plan lekcji.
Często zachodzi potrzeba przedstawienia danych w czytelny i uporządkowany sposób. Wymaga to zastosowania w tekście dodatkowych narzędzi. Jednym z nich są tabele. Prezentacja danych w ujęciu tabelarycznym poprawia ich przejrzystość. Przykładowo, wykorzystując narzędzia tabeli, możesz wykonać plan lekcji, dzienniczek pogody, tabele rozgrywek sportowych, różne zestawienia danych. Tabele mogą zawierać tekst, dane liczbowe a nawet elementy graficzne.
Zapoznaj się z przykładowymi tabelami jakie możesz wykonać w edytorze tekstu:
R18B7wM1oct4m
R1P7ZF7QmCqnt
RrnrhNwzWDHYr
1
Ćwiczenie 1
Poniższy interaktywny komponent prezentuje mechanizm tworzenia tabeli. Wymiary tabeli możesz edytować za pomocą odpowiednich przycisków „+” i „-”. Eksperymentuj z wymiarami tabeli, zwróć uwagę jak zmienia się tabela w zależności od zmiany liczby kolumn i wierszy. Następnie, na przykładzie interaktywnego komponentu i swoich doświadczeń odpowiedz na pytania:
Z jakich elementów składa się tabela?
Co to są wiersze tabeli?
Co to są kolumny tabeli?
Ile jest kolumn i wierszy w prezentowanej tabeli?
Jakie dane może zawierać tabela?
Co to jest nagłówek tabeli?
Odpowiedzi na pytania zapisz w polu tekstowym poniżej:
R149QMx5H22HN
RHq4NcW8EE74u
Jeżeli masz problem ze znalezieniem odpowiedzi na zadane pytania, spróbuj utworzyć tabelę w jednym ze znanych Ci edytorów tekstu, np. Microsoft Word lub LibreOffice Writer. oraz sprawdź, jakie dane można do niej wpisać i jakie narzędzia formatowania tabel są dostępne.
Przykładowe odpowiedzi na pytania:
Tabela składa się z logicznie posegregowanych danych zorganizowanych w formie wierszy i kolumn.
Wiersz to miejsce pomiędzy dwiema sąsiednimi poziomymi liniami.
Kolumna to miejsce pomiędzy dwiema sąsiednimi pionowymi liniami.
Prezentowana tabela zawiera taką liczbę kolumn i wierszy, jaka zostanie wybrana za pomocą narzędzi umieszczonych po jej prawej stronie. Aby utworzyć tabelę, należy ustalić z ilu kolumn i z ilu wierszy ma być zbudowana. Aby tabela była utworzona, każda z tych wartości powinna wynosić minimum 1. W innym przypadku tabela nie zostanie w ogóle utworzona.
Tabela może zawierać, np. tekst, liczby czy grafikę. Tekstem może być np. hiperlink prowadzący do strony internetowej lub imię kolegi czy koleżanki. Z kolei liczbą może być np. data, godzina, bądź ułamek.
Nagłówek tabeli to pierwszy wiersz, który określa co znajduje się w poniższych wierszach danej kolumny.
Ćwiczenie 1
RPAmdwNc93l6f
R4z7L7IZtq0bx
R7iknCbwVXTBr
Wykonując kolejno poniższe ćwiczenia zaprojektujesz i wykonasz tabelę zawierającą wybrane skróty klawiaturowe i ich opis. Utworzony dokument możesz mieć zawsze na pulpicie do bieżącego korzystania, a w razie potrzeby możesz go wydrukować. W miarę poznawania nowych skrótów klawiaturowych, staraj się na bieżąco uzupełniać tabelę.
Na przykładzie tych ćwiczeń poznasz sposoby wstawiania, modyfikowania i formatowania tabeli w edytorze tekstu.
Plan ćwiczeń:
Zaprojektujesz i wstawisz tabelę do dokumentu tekstowego.
Ustalisz szerokości kolumn i wierszy.
Uzupełnisz tabelę danymi.
Sformatujesz dane w tabeli.
Sformatujesz tabelę.
Wstawianie tabeli
1
Ćwiczenie 2
W dowolnym edytorze tekstu zaprojektuj i wstaw tabelę podobną do tej zamieszczonej w ćwiczeniu. Zapisz plik pod nazwą Skróty.
Wstaw tabelę do dokumentu.
Dokument zapisz na pulpicie pod nazwą Skróty.
Rm4y9c2au7A7u
Projektowanie tabeli:
Zanim rozpoczniesz pracę, zastanów się, jakie dane chcesz umieścić w tabeli. Ustal, ile kolumn i ile wierszy będzie miała tabela. Jeśli masz problem z rozplanowaniem tabeli, narysuj ją najpierw na kartce papieru. Tabela w omawianym zadaniu będzie zawierała 3 kolumny. Nagłówki poszczególnych kolumn to: liczba porządkowa, działanie, skrót klawiaturowy. Liczba wierszy będzie zależała od ciebie. Na początek ustal 5 wierszy. W pierwszym wierszu zostaną wpisane tytuły kolumn, czyli nagłówki tabeli. Kolejne wiersze będą przeznaczone na wpisanie skrótów klawiaturowych i ich opisu.
Wstawianie tabeli:
Niezależnie od programu, w którym pracujesz, masz kilka możliwości wstawienia tabeli. W zadaniu zostaną zaprezentowane dwa sposoby. Wybierz ten, który będzie dla ciebie wygodniejszy.
I sposób:
Ustaw kursor w miejscu, w którym chcesz wstawić tabelę.
Znajdź polecenie Tabela w narzędziach programu i kliknij w nie.
Przesuwając myszą po odpowiednich polach, zaznacz potrzebną liczbę kolumn i wierszy. Na potrzeby zadania utwórz tabelę składającą się z 3 kolumn i 5 wierszy.
II sposób:
Ustaw kursor w miejscu, w którym chcesz wstawić tabelę.
Znajdź polecenie Tabela w narzędziach programu i kliknij w nie.
Otwórz okno dialogowe Wstaw tabelę.
W oknie dialogowym Wstaw tabelę w odpowiednich polach określ rozmiar tabeli: liczbę kolumn i wierszy. Na potrzeby zadania utwórz tabelę składającą się z 3 kolumn i 5 wierszy.
Korzystając z pierwszego sposobu polecenie Tabela w Microsoft Word (wersja 2019 lub nowsza) znajdziesz w zakładce Wstawianie, natomiast w LibreOffice Writer (wersja 7.0 lub nowsza) znajduje się ono na pasku narzędzi.
Korzystając z drugiego sposobu, okno dialogowe Wstaw tabelę w Microsoft Word (wersja 2019 lub nowsza) znajdziesz również w zakładce Wstawianie. W LibreOffice Writer (wersja 7.0 lub nowsza) opcję tą znajdziesz w zakładce Tabela.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz. Z filmu poznasz różne sposoby wstawiania tabeli.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
R1aLAAdv02ZPh
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
RvN4f4oFR6SNB
Gotowy plik Skróty do pobrania:
R1294ggf6TCEc
RvfqeQmDPVwaJ
Wstawiona tabela jest na razie w fazie tworzenia. Aby wygląd tabeli był zadowalający, musisz wykonać kilka czynności. Po wstawieniu tabeli do dokumentu wykonaj podane czynności:
Ustal szerokość kolumn.
Ustal szerokość wierszy.
Uzupełnij tabelę danymi.
Sformatuj dane w tabeli.
Sformatuj tabelę.
Wymienione czynności mogą być wykonane w dowolnej kolejności. Na przykład możesz najpierw uzupełnić tabelę danymi, a dopiero potem ustalić szerokości kolumn. Staraj się jednak tak planować swoją pracę, aby czas na nią poświęcony był jak najkrótszy, a efekt jak najlepszy.
Wypełnianie tabeli danymi
Po wstawieniu tabeli kursor tekstowy znajduje się w pierwszej komórce tabeli. Możesz już uzupełniać tabelę danymi np. tekstem lub grafiką. Po tabeli możesz poruszać się na kilka sposobów:
Za pomocą myszy – kliknij w wybranej komórce, aby ustawić w niej kursor tekstowy.
Za pomocą strzałek kierunkowych – poruszaj się po komórkach tabeli: w lewo, w prawo, w górę lub w dół.
Za pomocą klawisza Tab – przenoś kursor tekstowy do kolejnych komórek tabeli, od lewej do prawej strony, wiersz po wierszu.
Wypróbuj wszystkie sposoby. W przyszłości staraj się wybierać ten, który w danym momencie będzie najwygodniejszy.
Ważne!
Zwróć uwagę, że użycie klawisza Enter wewnątrz dowolnej komórki utworzy w tej komórce kolejny akapit.
Tekst umieszczony w tabeli możesz formatować w zależności od potrzeb: możesz zmienić m.in. krój i wielkość czcionki oraz jej atrybuty.
2
Ćwiczenie 3
Otwórz plik Skróty utworzony w poprzednim zadaniu. Uzupełnij tabelę poniższymi danymi.
W pierwszej kolumnie wpisz kolejne numery od 1 do 4.
W kolumnie drugiej – Działanie – wpisz opis działania skrótu klawiaturowego. Staraj się, aby opis był zwięzły.
W kolumnie trzeciej – Skróty – wpisz skróty klawiaturowe odpowiadające opisanym działaniom.
Sformatuj tekst w tabeli następująco:
Wybierz odpowiadający ci krój czcionki.
Dostosuj odpowiedni rozmiar czcionki do rozmiaru tabeli.
Nagłówki zapisz czcionką pogrubioną, wersalikami.
Teksty w poszczególnych komórkach wyśrodkuj.
Zapisz zmiany w pliku.
Przykładowa tabela z danymi:
R1YZ5aMWwCsYF
Jeśli nie posiadasz pliku z poprzedniego zadania, możesz go pobrać tutaj:
R1294ggf6TCEc
RvfqeQmDPVwaJ
Do poszczególnych komórek tabeli wpisz tekst zgodnie z opisem, podobnie jak w przykładzie.
Po komórkach tabeli możesz poruszać się strzałkami, klawiszem Tab lub klikając myszą w dowolną komórkę tabeli.
Po wypełnieniu tabeli sformatuj tekst według własnego uznania.
Ważne!
Aby sformatować tekst w dowolnej komórce, zaznacz wcześniej ten tekst. Sposoby zaznaczania tekstu w komórce są takie same jak dla akapituD73NBnRnZSposoby zaznaczania tekstu w komórce są takie same jak dla akapitu. Jeśli chcesz wybrać takie same parametry dla tekstu w kilku komórkach przed wprowadzeniem zmian, zaznacz te komórki. Żeby to zrobić, kliknij lewym przyciskiem myszy w pierwszą komórkę, która ma być zaznaczona, i – nie zwalniając przycisku – przesuń mysz do ostatniej komórki, którą chcesz zaznaczyć.
Wybierz środowisko, w którym pracujesz i zapoznaj się z filmem przedstawiającym, jak uzupełnić tabelę danymi.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
R1LZxyPO6WTfz
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
R1UKlb4zLcwmj
Gotowy plik Skróty do pobrania:
RS0GFL74Vo0in
R1f0e9velVPod
Wstawioną tabelę możesz w dowolny sposób również modyfikować, np.:
zmieniać szerokość kolumn i wierszy;
dodać lub usunąć kolumnę;
dodać lub usunąć wiersz;
scalić lub podzielić komórki.
Zmiana szerokości tabeli, ustalenie szerokości kolumn i wysokości wierszy
Zwróć uwagę, że tabela wstawiona do dokumentu zajmuje szerokość całej strony, a jej kolumny rozłożone są równomiernie. Zwykle zachodzi potrzeba zmiany szerokości całej tabeli oraz szerokości poszczególnych kolumn, tak aby dostosować je do zawartości na przykład tekstu lub rysunków. Wykonaj zaprezentowane ćwiczenie, a dowiesz się, jak to zrobić.
Ćwiczenie 4
Otwórz plik Skróty utworzony w poprzednim zadaniu. Wstawiona tabela zawiera 3 kolumny i 5 wierszy. Wszystkie kolumny są takiej samej szerokości. Zmień szerokość kolumn, wykorzystując podane niżej czynności.
Pierwsza kolumna zawierająca liczby może być węższa od pozostałych. Zmniejsz jej szerokość, przesuwając odpowiednią krawędź komórki.
Pozostałe kolumny ustaw na jednakową szerokość. Zastosuj polecenie Rozłóż kolumny równomiernie.
Jeśli nie posiadasz pliku z poprzedniego zadania, możesz go pobrać tutaj:
RS0GFL74Vo0in
R1f0e9velVPod
Aby zmienić szerokość kolumny:
Ustaw kursor myszy nad krawędzią kolumny, której szerokość chcesz zmienić.
Gdy kursor zmieni swój kształt na linię z dwiema poziomymi, zewnętrznymi strzałkami, naciśnij i przytrzymaj lewy przycisk myszy, jednocześnie przesuwając ją w prawą lub lewą stronę. W ten sposób odpowiednio zwiększysz lub zmniejszysz szerokość kolumny.
Zwolnij przycisk myszy, kiedy uzyskasz pożądaną szerokość kolumny.
Pozostałe kolumny możesz ustawić na jednakową szerokość. Nim przystąpisz do tej czynności, poznaj sposoby zaznaczania tabeli i jej fragmentów.
Aby zaznaczyć fragment tabeli:
Przesuń kursor myszy tuż nad górną krawędź tabeli, tak aby zmienił się w strzałkę skierowaną do dołu, w kierunku kolumny. Kliknięcie lewym przyciskiem myszy spowoduje zaznaczenie kolumny, którą wskazuje strzałka. Kliknięcie i jednoczesne przeciągnięcie myszą w prawą lub lewą stronę spowoduje zaznaczenie kilku kolumn.
Przesuń kursor myszy z lewej strony tabeli, tak by zmienił się w strzałkę skierowaną w prawą stronę, w kierunku wiersza. Kliknięcie lewym przyciskiem myszy spowoduje zaznaczenie wskazanego przez ciebie wiersza. Kliknięcie i jednoczesne przesunięcie myszą w górę lub w dół spowoduje zaznaczenie kilku wierszy.
Aby zaznaczyć całą tabelę możesz zastosować jedną z prezentowanych możliwości:
Zastosuj jeden ze sposobów zaznaczania fragmentu tabeli, zaznaczając wszystkie wiersze i wszystkie kolumny.
W programie Microsoft Word 2019 lub nowszym:
ustaw kursor myszy nad tabelą.
Kiedy pojawi się znacznik w lewym górnym rogu tabeli, kliknij na niego lewym przyciskiem myszy. Cała tabela zostanie zaznaczona.
Zwróć uwagę, że kiedy kursor tekstowy jest w tabeli lub tabela jest zaznaczona, na Wstążce pojawiają się dodatkowe zakładki Projektowanie i Układ, przydatne podczas modyfikacji tabeli.
W programie LibreOffice Writer 7.0 lub nowszym:
Ustaw kursor myszy nad lewym górnym rogiem tabeli.
Kiedy kursor zmieni się w czarną strzałkę wskazującą ten róg, kliknij lewy przycisk myszy. Cała tabela zostanie zaznaczona.
Zwróć uwagę, że kiedy kursor tekstowy jest w tabeli lub tabela jest zaznaczona, u dołu okna wyświetla się dodatkowy pasek narzędzi pomocnych przy modyfikacji tabeli.
Aby ustawić jednakową szerokość dla kilku kolumn:
Zaznacz te kolumny, które chcesz modyfikować
Kliknij prawym przyciskiem myszy i z menu podręcznego wybierz polecenie Rozłóż kolumny równomiernie.
Szerokość każdej z zaznaczonych kolumn będzie teraz taka sama. Zamiast z menu podręcznego możesz skorzystać z zakładki Układ w edytorze Microsoft Word lub z paska narzędzi w programie LibreOffice Writer. Odszukaj te polecenia w swoim edytorze tekstu.
Podobnie jak szerokość kolumn, można zmieniać wysokość wierszy.
Przykładowy efekt końcowy:
R13dBAAYsCh93
Wybierz środowisko, w którym pracujesz i zapoznaj się z filmem przedstawiającym, w jaki sposób, zmieniać szerokości kolumn.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
RXnHPcIF1ABx2
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
R6lSm2f5dSxh2
Gotowy plik Skróty do pobrania:
RSlyUwOAfaGAK
R7XeWJxbaZBWl
Dodawanie kolumn i wierszy
Po wstawieniu tabeli do dokumentu i wypełnieniu komórek tekstem, może okazać się, że brakuje wierszy lub kolumn. Wstawienie dodatkowych wierszy, nawet w środku tabeli, nie ma wpływu na wygląd poszczególnych komórek. Natomiast po dodaniu kolejnej kolumny szerokość pozostałych może ulec zmianie. Również może ulec zmianie ułożenie tekstu w komórkach. Wówczas trzeba będzie ponownie rozplanować szerokość wszystkich kolumn.
W programie Microsoft Word odbywa się to poprzez kliknięcie na komórkę obok której chcemy dodać wiersz lub kolumnę. Następnie wchodzimy w zakładkę Układ i wybieramy jedną z czterech interesujących nas opcji:
Wstaw powyżej (wiersz)
Wstaw poniżej (wiersz)
Wstaw z lewej (kolumna)
Wstaw z prawej (kolumna)
W programie LibreOffice Writer należy również kliknąć na komórkę, obok której zamierzamy dodać nową kolumnę lub wiersz. W tym celu wchodzimy w zakładkę Tabela, a później klikamy na pozycję Wstaw. Tam wybieramy jedną z czterech opcji:
Wiersze powyżej
Wiersze poniżej
Kolumny przed
Kolumny po
Uwaga!
Pozostałe opcje Wiersze... oraz Kolumny... pozwalają jednocześnie wstawić więcej niż jeden wiersz lub kolumnę z wybranej strony.
Scalanie lub dzielenie komórek
Podczas konstruowania tabeli, może pojawić się potrzeba połączenia kilku zaznaczonych komórek w jedną w poziomie lub w pionie, albo podzielenia jednej komórki na kilka komórek. Do połączenia komórek służy polecenie Scalanie, a do dzielenia komórki – Podziel komórki.
2
Ćwiczenie 5
Otwórz plik Skróty zmodyfikowany w poprzednim zadaniu. Odszukaj odpowiednie narzędzia służące do wstawiania kolumn i wierszy i wykonaj podane czynności.
Wstaw dodatkową kolumnę z prawej strony kolumny trzeciej.
Wpisz tytuł kolumny trzeciej – Umiem.
Wstaw dodatkowy wiersz nad wierszem pierwszym.
Scal komórki pierwszego wiersza i wpisz tytuł – Skróty klawiaturowe.
Wstawiony tekst w pierwszym wierszu zapisz kapitalikami i wyśrodkuj.
Uzupełnij kolumnę Umiem symbolami określającymi poziom opanowania czynności, np. uśmiechnięta buzia, smutna buzia.
Zapisz zmiany w pliku.
W ten sposób zmodyfikowana tabela będzie miała rozmiar 6 wierszy na 4 kolumny.
Jeśli nie posiadasz pliku z poprzedniego zadania, możesz go pobrać tutaj:
RSlyUwOAfaGAK
R7XeWJxbaZBWl
Aby wstawić kolumnę do tabeli:
Ustaw kursor tekstowy w dowolnej komórce, która będzie sąsiadować z wstawianą kolumną.
Odszukaj i wybierz polecenie Wstaw kolumnę.
Aby wstawić wiersz do tabeli:
Ustaw kursor tekstowy w dowolnej komórce, która będzie sąsiadować z wstawianym wierszem.
Odszukaj i wybierz polecenie Wstaw wiersz.
W podobny sposób możesz usunąć z tabeli niepotrzebne kolumny i wiersze. Wystarczy ustawić kursor tekstowy w odpowiedniej komórce i z menu podręcznego wybrać Usuń.
Uwaga!
W Microsoft Word wersji 2019 lub nowszej polecenia Wstaw i Usuń znajdują się również w minipasku, a LibreOffice na pasku narzędzi na dole i w panelu bocznym.
Przykładowy efekt końcowy:
R6gMW0N7OOD1W
Wybierz środowisko, w którym pracujesz. Z filmu dowiesz się, w jaki sposób dodawać do tabeli wiersze i kolumny.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
RNWjmxVsVtTPj
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
RUloOK672ZZIY
Gotowy plik Skróty do pobrania:
R16Zso82vtMz1
RU7H0ww1bY9ao
Ważne!
Po wstawieniu do tabeli nowej kolumny, szerokości pozostałych uległy zmniejszeniu. Często należy jeszcze raz dopasować szerokości kolumn, przesuwając odpowiednie krawędzie lub stosując narzędzie Rozłóż kolumny równomiernie.
Formatowanie wyglądu tabeli
Wstawioną tabelę możesz formatować, czyli tak zmodyfikować jej wygląd, aby otrzymać zamierzony efekt. Podczas formatowania tabeli możesz zmieniać styl obramowania, kolor i grubość linii obramowania oraz kolor wypełnienia komórek. Poniżej znajduje się przykład obrazujący, jakie formatowanie można zastosować w tabeli.
REG1l4c3b519V
Podczas pracy z tabelą, kiedy poruszasz się w jej obrębie, dostępne są dodatkowe narzędzia do formatowania tabeli.W programie Microsoft Word 2019 lub nowszym, zaznaczając fragment tabeli lub poruszając w niej kursorem, pojawia się dodatkowa zakładka Projektowanie. W programie Writer LibreOffice 7.0 lub nowszym, okno dialogowe Właściwości tabeli dostępne jest cały czas. Wybierz środowisko, w którym pracujesz i znajdź wybrane narzędzia formatowania tabeli.
Microsft Word w wersji 2019 lub nowszej:
RfVFtKhahGw42
RYWi6AJGTvtPD
Rp5RPICnssv37
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
RP3yalcY7Yih2
R13Na2p2K2t47
1
Ćwiczenie 6
Otwórz plik Skróty, zmodyfikowany w poprzednim zadaniu. Odszukaj odpowiednie narzędzia formatowania tabeli i zmień tło komórek oraz styl, grubość i kolor linii obramowania. Zapisz wprowadzone zmiany.
Jeśli nie posiadasz pliku z poprzedniego zadania, możesz go pobrać tutaj:
R16Zso82vtMz1
RU7H0ww1bY9ao
Aby dokonać formatowania tabeli:
W edytorze Microsoft Word skorzystaj z polecenia Obramowanie. Za jego pomocą możesz zmienić kolor linii, jej grubość oraz styl linii (kolor pióra, grubość pióra, styl pióra). W programie LibreOffice Writer te same funkcje oferuje narzędzie pod nazwą Krawędzie.
W edytorze Microsoft Word użyj narzędzia Cieniowanie, aby zmienić w tabeli kolor tła. Tło lub Kolor tła komórki tabeli to nazwy poleceń stosowane przez LibreOffice Writer.
Do niektórych z tych narzędzi masz dostęp za pomocą menu podręcznego i minipaska, po wcześniejszym zaznaczeniu fragmentu tabeli. Możesz również skorzystać z rozwijalnej listy Obramowania. Za pomocą tych narzędzi w szybki sposób zmienisz rodzaj obramowania tabel i kolor komórek.
Przykładowy efekt końcowy:
REG1l4c3b519V
Wybierz środowisko, w którym pracujesz. Film przedstawia przykładowy sposób formatowania tabeli.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
RiXHxu8ZkuTjK
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
RT55CPHXsYRoj
Gotowy plik Skróty do pobrania:
RVMhBLRe7drpU
Rr8tMQ1OKFqCF
Zastosowanie stylów w tabeli
Zamiast samodzielnie formatować tabelę możesz zastosować gotowe stylestyle_tabelistyle dostępne w edytorach tekstu. Odszukaj te narzędzia w edytorze, w którym pracujesz.
1
Ćwiczenie 7
Otwórz plik Skróty zmodyfikowany w poprzednim zadaniu. Odszukaj narzędzia zmiany stylów tabeli i zastosuj jeden z gotowych stylów tabeli. Plik zapisz pod nazwą Skróty_styl.
Jeśli nie posiadasz pliku z poprzedniego zadania, możesz go pobrać tutaj:
RVMhBLRe7drpU
Rr8tMQ1OKFqCF
Aby zmienić styl tabeli wykonaj podane poniżej czynności:
Ustaw kursor tekstowy w dowolnym miejscu tabeli - wówczas pojawią się narzędzia do jej formatowania.
Znajdź polecenia służące do zmiany stylu tabeli.
Przesuwając myszą po stylach, zwróć uwagę na zmieniający się wygląd.
Zastosuj styl, który najbardziej ci odpowiada.
Po zastosowaniu gotowego stylu twoja tabela może wyglądać na przykład tak:
R177QZ9zIemcv
RFtlbPKF7Q2j1
RWGJT8lADliVD
R7OH1cn7F7x6B
RAnlK85t5d1XA
Wybierz środowisko, w którym pracujesz. Z filmu dowiesz się, w jaki sposób zmieniać style tabeli.
Microsoft Word w wersji 2019 lub nowszej:
RAtLEWnhvaVRs
LibreOffice Writer w wersji 7.0 lub nowszej:
REhCRz4V1SQHM
style_tabeli
Styl tabeli to gotowe połączenie różnych opcji formatowania tabeli, wykorzystuje zazwyczaj różne kombinacje kolorów. Jest to wygodna alternatywa do ręcznego zmieniania obramowania tabeli oraz koloru tła tabeli i czcionek.